Harjoittelu USassa

möhkömöö

Hei! Olen sanut harjoittelupaikan Kaliforniasta.(itse hommattu, hevosten kasvatustalli)) Harjoittelu on 4kk, palkaton, saan palkaksi asunnon ja ruuan. Olenko siis menosa töihin? Eli millaisen viisumin tarvitsisin? HOmma on nyt menossa pahasti mönkän kun minulle sanottiin että tarvitsen työluvan ja n 500eron edest erilaisia ohjelmamaksuja ja sevis (kai joku viranomaisten rekisteriin tietojen saattamismaksu?) juttuja, eikä minulla ole varaa tuollaisia maksaa. Kuvittelin kaiken olevan aivan helppoa kun en rahaa saa. Olisiko juttu erilainen jos en mene opintoihin pakoliseen harjoitteluun vaan omaksi ilokseni heille hevosista lisää oppimaan? Auttakaa!

8

2102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työharjoittelu?

      Turistimatkalla ei saa tehdä edes palkatonta työtä. Turistimatkalle ei tarvita viisumia, mutta max perilläoloaika on 90 vrk ja sitä ennen täytyy täyttää netin kautta ESTA https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?_flowExecutionKey=_c85D927F5-007D-2D5D-BEE0-7E716E026D4E_k82DA9F84-7A45-9E48-644F-FAA0A1....

      Harjoittelupaikkoihin tarvitaan J1-viisumi ja sen anomiseen taas järjestöä yms. joka hoitaa osan lupa-asioista yms. Vot kysyä "ihan alustavasti" Yhdysvaltojen lähetystöstä lisätietoja.

      Jos saat viisumin tai lähdet kaikesta huolimatta "turistina" matkaan, muita ehdottomasti ottaa matkavakuutus koko ajalle (usien ovat voimassa vain max 90 vrk. atkoilla, tutki vakuuutusehdot), sairauden tai tapaturman hoitaminen on Yhdysvalloissa todella kallista!.

      • möhkööö

        Okei, joo noista järjestöjutuista siis kuulin. Tietenkin otan matkavakuutuksen, mutta tässä on nyt ollut muutamia erilaisia mielipiteitä kavereiden keskuudessa kattaao se sitten mtään. Minu on jo peloteltu kaikilla tämmöisillä että jos ne viranomaiet saavat minut kinni ja huomaavat että mitä teen, en päse maahan enää ikinä ja minut lähetetään jonnekkin st helenalle maanpakoon, tai jos jotain sattuu, matkavauutus ei korvaa mitään kun olen harmailla alueilla. Minun pieniin aivoihin vaan ei voi mahtua se, että miksen voi mennä ystäväksi jo tulleen henkilön luo, ja hän majoittaa minut luokseen ja oppia siinä samalla jotain. Enkä olisi saanut edellisellä kerralla usassa ollessani veljeni vaihtoperheessä tehdä töitä joita tein korvatakseni edes vähän sitä että he minut sinne majottivat ja elättivät, leikata ruohoa, hoitaa perhepäivähoidossa ollutta lasta ku äiti kävi omilla asioillaan yms? en käsitä... niin ja turitithan voivat saada myös viisumin? mikä tuo esta on? littyykö e nyt näihin tiukentuneisiin sääntöihin? eikö ennen riittänyt kun täytti lentokoneessa sen vihreän lapun vai minkävärinen olikaan? pitäisiköhän vaan aivan suosiola vaihtaa maata.


      • hankittava
        möhkööö kirjoitti:

        Okei, joo noista järjestöjutuista siis kuulin. Tietenkin otan matkavakuutuksen, mutta tässä on nyt ollut muutamia erilaisia mielipiteitä kavereiden keskuudessa kattaao se sitten mtään. Minu on jo peloteltu kaikilla tämmöisillä että jos ne viranomaiet saavat minut kinni ja huomaavat että mitä teen, en päse maahan enää ikinä ja minut lähetetään jonnekkin st helenalle maanpakoon, tai jos jotain sattuu, matkavauutus ei korvaa mitään kun olen harmailla alueilla. Minun pieniin aivoihin vaan ei voi mahtua se, että miksen voi mennä ystäväksi jo tulleen henkilön luo, ja hän majoittaa minut luokseen ja oppia siinä samalla jotain. Enkä olisi saanut edellisellä kerralla usassa ollessani veljeni vaihtoperheessä tehdä töitä joita tein korvatakseni edes vähän sitä että he minut sinne majottivat ja elättivät, leikata ruohoa, hoitaa perhepäivähoidossa ollutta lasta ku äiti kävi omilla asioillaan yms? en käsitä... niin ja turitithan voivat saada myös viisumin? mikä tuo esta on? littyykö e nyt näihin tiukentuneisiin sääntöihin? eikö ennen riittänyt kun täytti lentokoneessa sen vihreän lapun vai minkävärinen olikaan? pitäisiköhän vaan aivan suosiola vaihtaa maata.

        jos aiot 4kk. maassa olla ja tehda palkatonta tyota. Saannot vaan ovat sellaiset, mahtui pieneen paahasi tai ei. Rajaviranomaiset ovat myos etevia huomaamaan kuka tulee vippaskonstilla ja kuka laillisesti, siita oli ihan TVohjelmakin tehty.


      • Lisäksi .
        möhkööö kirjoitti:

        Okei, joo noista järjestöjutuista siis kuulin. Tietenkin otan matkavakuutuksen, mutta tässä on nyt ollut muutamia erilaisia mielipiteitä kavereiden keskuudessa kattaao se sitten mtään. Minu on jo peloteltu kaikilla tämmöisillä että jos ne viranomaiet saavat minut kinni ja huomaavat että mitä teen, en päse maahan enää ikinä ja minut lähetetään jonnekkin st helenalle maanpakoon, tai jos jotain sattuu, matkavauutus ei korvaa mitään kun olen harmailla alueilla. Minun pieniin aivoihin vaan ei voi mahtua se, että miksen voi mennä ystäväksi jo tulleen henkilön luo, ja hän majoittaa minut luokseen ja oppia siinä samalla jotain. Enkä olisi saanut edellisellä kerralla usassa ollessani veljeni vaihtoperheessä tehdä töitä joita tein korvatakseni edes vähän sitä että he minut sinne majottivat ja elättivät, leikata ruohoa, hoitaa perhepäivähoidossa ollutta lasta ku äiti kävi omilla asioillaan yms? en käsitä... niin ja turitithan voivat saada myös viisumin? mikä tuo esta on? littyykö e nyt näihin tiukentuneisiin sääntöihin? eikö ennen riittänyt kun täytti lentokoneessa sen vihreän lapun vai minkävärinen olikaan? pitäisiköhän vaan aivan suosiola vaihtaa maata.

        Selvennyksen vuoksi: ylipäätään USAssa opiskelijat tarvitsevat sinne opiskelijaviisumin, vaikka eivät sinänsä edes töitä tekisikään.


      • J1-viisumilla
        möhkööö kirjoitti:

        Okei, joo noista järjestöjutuista siis kuulin. Tietenkin otan matkavakuutuksen, mutta tässä on nyt ollut muutamia erilaisia mielipiteitä kavereiden keskuudessa kattaao se sitten mtään. Minu on jo peloteltu kaikilla tämmöisillä että jos ne viranomaiet saavat minut kinni ja huomaavat että mitä teen, en päse maahan enää ikinä ja minut lähetetään jonnekkin st helenalle maanpakoon, tai jos jotain sattuu, matkavauutus ei korvaa mitään kun olen harmailla alueilla. Minun pieniin aivoihin vaan ei voi mahtua se, että miksen voi mennä ystäväksi jo tulleen henkilön luo, ja hän majoittaa minut luokseen ja oppia siinä samalla jotain. Enkä olisi saanut edellisellä kerralla usassa ollessani veljeni vaihtoperheessä tehdä töitä joita tein korvatakseni edes vähän sitä että he minut sinne majottivat ja elättivät, leikata ruohoa, hoitaa perhepäivähoidossa ollutta lasta ku äiti kävi omilla asioillaan yms? en käsitä... niin ja turitithan voivat saada myös viisumin? mikä tuo esta on? littyykö e nyt näihin tiukentuneisiin sääntöihin? eikö ennen riittänyt kun täytti lentokoneessa sen vihreän lapun vai minkävärinen olikaan? pitäisiköhän vaan aivan suosiola vaihtaa maata.

        Sähköinen matkustuslupa Esta selitetään tuon saamasi linkin sivuilla suomeksi, tutki sieltä. Koneessa täytetään enen matkaa netissä haetun Estan lisäksi edelleen se vihreä Visa Waiver sekä tullilomake.

        Edes tilapäistä lastenhoitoa ei periaatteessa saisi tehdä ilman asiaankuuluvaa työlupaa ja/tai harjoitteluviisumia.

        Maahan tullessa kysyvät varmasti, millä aiot elättää itsesi 4 kk (tai siis 3 kk, jonka saa ola turistina ilman viisumia), missä aiot asua ja mitä tehdä tuona aikana. Jos olet nuori ja noin pitkän aikaa aiot vain "oleskella hevostilalla", lienee kiperiä lisäkysymyksiä luvassa.

        Jos harjoittelupaikka ja siihen tarvittava viisumi olisi mahdollista hankkia laillisesti järjestön kautta, eikö hevostilan omistaja, joka saisi sinusta siis ilmaisen työntekijän 4 kk ajaksi, voisi maksaa tuota n. 500 EUR maksua?

        EU:n alueella voit työskennellä huomattavasti helpommin muissa maissa, joean harjoittelupaikan etsiminen EU:sta voisi olla varteenotettava vaihtoehto.


      • Kalif.
        möhkööö kirjoitti:

        Okei, joo noista järjestöjutuista siis kuulin. Tietenkin otan matkavakuutuksen, mutta tässä on nyt ollut muutamia erilaisia mielipiteitä kavereiden keskuudessa kattaao se sitten mtään. Minu on jo peloteltu kaikilla tämmöisillä että jos ne viranomaiet saavat minut kinni ja huomaavat että mitä teen, en päse maahan enää ikinä ja minut lähetetään jonnekkin st helenalle maanpakoon, tai jos jotain sattuu, matkavauutus ei korvaa mitään kun olen harmailla alueilla. Minun pieniin aivoihin vaan ei voi mahtua se, että miksen voi mennä ystäväksi jo tulleen henkilön luo, ja hän majoittaa minut luokseen ja oppia siinä samalla jotain. Enkä olisi saanut edellisellä kerralla usassa ollessani veljeni vaihtoperheessä tehdä töitä joita tein korvatakseni edes vähän sitä että he minut sinne majottivat ja elättivät, leikata ruohoa, hoitaa perhepäivähoidossa ollutta lasta ku äiti kävi omilla asioillaan yms? en käsitä... niin ja turitithan voivat saada myös viisumin? mikä tuo esta on? littyykö e nyt näihin tiukentuneisiin sääntöihin? eikö ennen riittänyt kun täytti lentokoneessa sen vihreän lapun vai minkävärinen olikaan? pitäisiköhän vaan aivan suosiola vaihtaa maata.

        Itse anoisin J1-viisumin ja pitäähän vakuutusasia muutenkin sopia eli hankkiiko esim. koulu sen tai talli. Itse en ottaisi riskiä etten pääse enää maahan. Muistaakseni sähköistä ESTAa ei tarvitse viisumilla mentäessä, mutta ne pari lappusta pitää koneessa täyttää kuitenkin.
        Voit tietysti itse muuttaa ajan 3 kuukaudeksi ja olla turistiviisumilla, mutta silloin ei voi olla "töissä".

        Eiköhän pieni ruohonleikkuu tai sukulaislapsia katsominen ole ihan turistipuuhaakin, joten älä huoli vanhoista. Niin mekin laitoimme yhdesti ruokaa tuttavien luona, joten eikö ne ole ihan normaaleja asioita kun ei palkkoja saada :)


      • Jepsis jee

        Itse olin Kaliforniassa 3kk työharjoittelussa ilman anottavaa viisumia. Olet oikeassa että turistina ei saa edes ilmaiseksi tehdä töitä, mutta on mahdollista osallistua ns unpaid internship programiin siten, että menee 90 vrk:n visaveiverillä, eli sillä samalla, kuin turistit jenkkilään ja maahantullessa ilmoittaa olevansa Business tyyppisesti liikenteessä. Sitä samaa käyttää ulkomaiset, ulkomaalaisessa firmassa työskentelevät työmatkalla olevat ihmiset USA:ssa ollessaan lyhyellä työmatkalla. Siinä 90 vrk:n oleskeluluvassa on kaksi eri mahdollisuutta, turisti tai business. Tätä mahdollisuutta ehdotti USA:n konsulaatti ennen matkapäätöstäni.

        USA:n saapuessani olin täyttänyt veiveriin "business" ja virkailija vielä tenttasi että varmasti on palkatonta ja että firma tarjoaa ruokaa ja asunnon.

        Firmassa ollessani siellä kävi maahanmuuttoviraston tyyppejä tsekkaamassa ja heillekin oli ok olla siellä ilmaiseksi töissä tuo maks 90 päivää business veiverillä.

        Eli koko homma hoitui ilman mitään anomisia tai maksuja sen kuin vain otti ja meni paikan päälle. Sitten voi joutua kuseen, jos erehtyy sanomaan tullissa olevansa turisti ja menee harjoittelemaan... Sitä en suosittele.

        Viisumi tarvitaan, jos harjoittelusta saa rahapalkkaa, tai oleskelu kestää yli 90 vrk.


    • Dioress

      Heippa!

      Miten työharjoittelusi sujui? Kuinka olet saanut viisumin?


      Kero mullekin, vaikka sähköpostitse!

      [email protected]

      Kiitos!))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      174
      6975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      39
      4107
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2075
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2009
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1601
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      37
      1415
    Aihe