Tässä muutamia vinkkejä joita seuraamalla Windowsia ei tarvitse asennella uusiksi kuukauden tai parin välein.
1) Käytä aitoa Windowsia. Hyvin monella on käytössään laiton versio Windowsista jossa saattaa jo valmiina olla haittaohjelmia itsessään tai viimeistään aktivointi yms. crack-tiedostoissa. Laittomia Windowseja ei myöskään monesti tohdita päivittää mikä on suuri riski.
2) Vältä muiden laittomien ohjelmien asennusta ja käyttöä, niihin pätee samat syyt kuin kohdassa 1.
3) Pidä Windows päivitettynä, ellet päivitä Windowsia niin käyttöjärjestelmästi on kuin reikäjuusto.
4) Älä avaa sähköpostiin tulevia hämäriä liitetiedostoja, esim. Afrikan lotossa olet tuskin voittanut ellet ole osallistunutkaan. Järki käyttöön ja roskiin suoraan tuollaiset hämärät viestit. Älä avaa mitään muitakaan tiedostoja joista et ole varma.
5) Varmuudeksi voit käyttää antivirus -ohjelmia, mutta niistä ei kuitenkaan tarvitse maksaa. Foorumin viestien perusteella se että olet maksanut Nortonista, F-Securesta tai muista ei takaa yhtään sen paremmin sitä ettei koneen kanssa olisi tietoturvaongelmia. Hyviä ilmaisia softia ovat mm. Avast, Avira AntiVir ja AVG. Asenna kuitenkin vain yksi torjuntasofta kerrallaan. Luonnollisesti pidä softa päivitettynä, virustorjunta joka ei ole ajan tasalla on melko turha. Aktiivisen antivirussoftan lisäksi voit asentaa myös erikseen ajettavan skannerin joka ei häiritse aktiivisen turvasoftan toimintaa kuten Malwarebytes Antimalwaren:
http://www.malwarebytes.org/
6) Pidä myös muut kriittiset softat ajantasalla, eli esim. Adobe Flash Player ja Sun Java.
http://get.adobe.com/flashplayer/
http://www.java.com/en/download/
7) Käytä mahdollisimman vähän Microsoftin ohjelmistoja. Kuten uutisista olet voinut päätellä, Microsoftin omat softat ovat jatkuvan syynäyksen alla ja niistä paljastuu hyvin usein kriittisiä haavoittuvuuksia joiden paikkaus voi viedä aikaa. Käytä selaimena esim. FireFoxia, Operaa tai Safaria Internet Explorerin sijaan. Outlookin sijasta käytä esim. Thunderbirdiä. Adobe Readerin sijasta käytä esim. Foxit Readeria.
8) Kun lataat ilmaisia softia, varmistu niiden lähteestä. Paras paikka on softan valmistajan omat kotisivut, ellei softa sitten itsessään ole uhka. Vältä esim. toggle ja ircfast -sivustoja sillä ne pukkaavat paskaa kylkiäisenä. Yksi hyvä vihje on myös katsoa mitä olet asentamassa ohjelman lisäksi, erittäin monissa ohjelmissa tarjotaan kylkiäisenä esim. IE toolbareja joita tuskin tarvitse, asentaessasi ota täppä pois tuollaisen turhan lisäpaskan kohdalta niin se jää asentamatta. Erittäin usein täällä kummastellaan että mikäs kun selaimeen tai työpöydälle ilmestyi se ja se, tottakai ilmeistyi kun itse sen asensit.
----------------------------------------------------------------------------
Mikäli silti taistelet tietoturvaongelmien kanssa ja olet joutunut asentamaan käyttöjärjestelmää uusiksi viruksen tai muun haittaohjelman vuoksi, mieti onko Windows oikea käyttöjärjestelmä sinulle vai kenties liian hankala.
Tietoturvaohjeita Windowsiiin
19
362
Vastaukset
- PowerPC1
Kohta 7: Adobe Reader ei tietenkään ole MS:n softa, mutta seki siis kannatta korvata jollain muula ;)
- Urban Sohjo
lisätään vielä yksi kohta
9) Asenna selaimeen wot-lisäosa, saat jonkinlaista osviittaa muitten käyttäjien kokemuksista onko sivusto haitallinen
http://www.mywot.com/fi
lisäosa ei edellytä sitä että heittää aivot narikkaan ja luottaa sokeasti arvioihin, se on vaan joidenkin mielipide sivustoista, mutta tyhjää parempi. - Pentti Nelonen
"Käytä mahdollisimman vähän Microsoftin ohjelmistoja."
Tämänkin neuvon voisi viedä vähän pitemmälle, kun muistaa, että Windows on Microsoftin tekemä. En nyt kuitenkaan tee johtopäätöstä lukijan puolesta.- PowerPC1
..tuossa lopussa kehoitankin käyttäjää harkitsemaan että onko se Windows helpoin, jos joutuu säännöllisin väliajoin pistää koko paskan uusiksi kun tuli töppäiltyä niin ehkä se ei sitten ole.
Jokainen kuitenkin käyttäköön mitä käyttistä lystää.
Allekirjoitan täysin nuo kaikki. Tätä kohtaa jäin aprikoimaaan kohdassa 7 (Microsoftin omat softat!)
...Adobe Readerin sijasta käytä esim. Foxit Readeria.
Mulla on aina ollut Acrobat ja sen Reader. Mikä toi Foxit on, en ole kuullukaan?- PowerPC1
Täältä voi ladata Foxitin, tuosta tuo Free Viewer:
http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/
Mutta, vaikka tuo softa itsessään on hyvä eikä turhia kitise, niin huomaa että asennuksessa tarjotaan noita turhia lisäosia mikä on valitettavaa. En muista tarjosko se jotain Ask.com -toolbaria tms. Itse en ole käyttänyt Adoben Readeria vuosiin, itse kyllä vaihdoin sen vuoksi kun se oli niin raskas ja päivitys asennus vei helvetisti aikaa. Nyttemin olen sitten huomannut että ihan hyvä ratkaisu se oli tietoturvankin kannalta. PowerPC1 kirjoitti:
Mutta, vaikka tuo softa itsessään on hyvä eikä turhia kitise, niin huomaa että asennuksessa tarjotaan noita turhia lisäosia mikä on valitettavaa. En muista tarjosko se jotain Ask.com -toolbaria tms. Itse en ole käyttänyt Adoben Readeria vuosiin, itse kyllä vaihdoin sen vuoksi kun se oli niin raskas ja päivitys asennus vei helvetisti aikaa. Nyttemin olen sitten huomannut että ihan hyvä ratkaisu se oli tietoturvankin kannalta.Tota, kandeeks mun heittää roskiin se Adoben Reader kokonaan? Mietin vaan, että kun teen kuitenkin Acrobatilla paino-aineistoja? Tulipas taas tenkkapoo.
- juupajuujajees
Sehänolenmie kirjoitti:
Tota, kandeeks mun heittää roskiin se Adoben Reader kokonaan? Mietin vaan, että kun teen kuitenkin Acrobatilla paino-aineistoja? Tulipas taas tenkkapoo.
Eli Adobe Readerilla voi vain lukea PDF-tiedostoja, ja Adobe Acrobatilla voi myös tehdä niitä.
Ajattelin lähinnä sitä, että tarvitsetko sitä erillistä Readeria ollenkaan. juupajuujajees kirjoitti:
Eli Adobe Readerilla voi vain lukea PDF-tiedostoja, ja Adobe Acrobatilla voi myös tehdä niitä.
Ajattelin lähinnä sitä, että tarvitsetko sitä erillistä Readeria ollenkaan.Eikös juu heh.
- juupajuujajees
Sehänolenmie kirjoitti:
Eikös juu heh.
Adobe Acrobatilla pystyisi myös lukemaankin ne luodut dokumentit.
- sumatra pdf
paras pdf ohjelma. http://kjkpub.s3.amazonaws.com/sumatrapdf/rel/SumatraPDF-1.0.1-install.exe
- Adobe.
PowerPC1 kirjoitti:
Mutta, vaikka tuo softa itsessään on hyvä eikä turhia kitise, niin huomaa että asennuksessa tarjotaan noita turhia lisäosia mikä on valitettavaa. En muista tarjosko se jotain Ask.com -toolbaria tms. Itse en ole käyttänyt Adoben Readeria vuosiin, itse kyllä vaihdoin sen vuoksi kun se oli niin raskas ja päivitys asennus vei helvetisti aikaa. Nyttemin olen sitten huomannut että ihan hyvä ratkaisu se oli tietoturvankin kannalta.http://sektori.com/uutinen/adobe-kehottaa-paikkaamaan-kriittisen/9192/
- c=3
Lisäisin vielä, että Windows-koneita ei kannata kytkeä suoraan Internetiin vaan rautapalomuurin kautta. Mitään softapalomuureja ei tarvitse asentaa, Windowsin oma riittää.
Kannattaa myös tehdä säännöllisesti varmuuskopiot kaikista tärkeistä tiedostoista ja hankkia jokin live-cd Linux jakelu, jota voi käyttää sitten kun Windows sekoaa.
http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major- \o/
Hmm, asiallinen kirjoitus kukkelinkuvalta, näin se pitää olla.
- hillosilmä
"Käytä aitoa Windowsia."
No en käytä, waretettu seiska toimii OK ja päivitykset tulee. Hintansa väärti. "2) Vältä muiden laittomien ohjelmien asennusta ja käyttöä, niihin pätee samat syyt kuin kohdassa 1."
Laittomien lisäksi, mitään tuntematonta ohjelmaa ei saa asentaa. Vain Windowsin asennuslevyltä, tietokoneen mukana tai kaupasta löytyvät on turvallisia, ja webistä vain ne jotka on ensiksi varmistanut luotettaviksi (on oikeasti tunnettu, löytyy lähdekoodi, varmasti toimivat yhteystiedot ja virallinen lataussivu ja jne.). Eli kaikki .exe, .msi, .scr ja .com päätteiset tiedostot on niitä joita ei saa klikata.
"3) Pidä Windows päivitettynä, ellet päivitä Windowsia niin käyttöjärjestelmästi on kuin reikäjuusto."
Windowsin lisäksi kaikki lisäohjelmat jotka avaa vieraita tiedostoja tai jotka käyttää verkkoyhteyttä pitää olla päivitettynä. Koskee myös videokodekkeja, Flash Playeriä, Javaa, latausohjelmia, pikaviestimiä jne. Jos käyttöjärjestelmään/ohjelmaan ei tule päivityksiä, se tulee vaihtaa. Jos ohjelman kehitys lopetetaan (vaikka olisikin turvallista käyttää), ala välittömästi etsiä korvaajaa.
"5) Varmuudeksi voit käyttää antivirus -ohjelmia, mutta niistä ei kuitenkaan tarvitse maksaa."
Korkeintaan yhtä kerrallaan.
"7) Käytä mahdollisimman vähän Microsoftin ohjelmistoja. Kuten uutisista olet voinut päätellä, Microsoftin omat softat ovat jatkuvan syynäyksen alla ja niistä paljastuu hyvin usein kriittisiä haavoittuvuuksia joiden paikkaus voi viedä aikaa."
Microsoftin tuotteita ei ole syytä syrjiä. Vain Windows 2000/XP käyttäjien pitää olla käyttämättä Outlook Expressiä ja Internet Exploreria. Jos Microsoftin ohjelmistoja ei halua käyttää yhtään niin sitten on käytössä todennäköisimmin väärän merkkinen käyttöjärjestelmä.Microsoftin ohjelmista vanhoja Internet Explorerin versioita tulee myös välttää. Uusinta mitä Windows Updatesta tulee ja Windows 2000/XP:ssä ei ollenkaan.
Windows 2000:sta vanhempia Windowseja ei enää nettikäytössä ole turvallista käyttää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1812578Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2301437Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus841287- 791184
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e391179Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1331075Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin111012Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze116900Kostan sulle vielä sen älyttömän julkisen nöyryytyksen
Onneksi on lentokentällä kavereita... Kosto tulee olemaan muuten korkojen kanssa.27861Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät78800