Tahtois vinkkii vauvan hampaidenpesuun. Vielä ei ole puhjennut mutta tuntuu kyllä kun koklaa et kohta on ainakin yksi hammas ulkona. Ikää 6kk. Nyt ollaan totutettu vauvaa että ollaan käytetty tuota hammasharjan päässä olevaa ienrapsutinta ja totuteltu aamuin illoin. Mutta entä oikean hammasharjan kohdalla. Hammastahnaa? Eikä vauva nyt ihan purskuttele vettä suussaan ja sylje sitä ulos, että häh?
Sorry, mä olen hiukka ulapalla ja kaipaisin neuvoo. Please.
Vauva ja puhkeavat hampaat sekä hampaiden pesu
9
1217
Vastaukset
- hygienisti
Ihan hyvä että olette totutelleet hammasharjaan, joka on lapsen suussa uusi asia. Hampaita voi alkaa harjaamaan heti kun ne suuhun puhkeavat. Harjaus on hyvä ottaa tavaksi heti ja tehdä se aamuin illoin. Usein tuo aamuharjaus jää, vaikka sekin on hyvin tärkeää hampaiden hoidon kannalta. Harjata voi ihan veden kanssa. Sitten kun hampaita alkaa olla enemmän suussa, voi tahnaa sipaista harjaan ihan pienesti mauksi. Vasta kun lapsi oppii purskuttelemaan ja sylkemään, voi tahnaa laittaa lapsen pikkurillin kynnen kokoisen nokareen. Ja aina pitää käyttää lapsille tarkoitettua tahnaa, niissä fluorin määrä on alhaisempi kuin aikuisten tahnassa. Harjatessa on tärkeää seurata, että etenkin ienrajat tulevat puhtaiksi. Plakin erottaa kyllä hampaan pinnalta. Hampaat näyttävät tahmaisilta/mattaisilta tai plakki kertyy keltaisiksi rannuiksi ienrajaan.
Muistathan harjata myös omat hampaasi kaksi kertaa päivässä. Näin olet esimerkkinä lapsellesi. Esimerkki toimii paljon paremmin kuin käskyt ja säännölliset hammaspesut tulevat lapselle koko elämän mittaiseksi tavaksi.- MSMHTP-81
ihanan selkeä vastaus :))
joo, itse asiassa meillä on hoitopöytä vessas ja aina kun ollaan aamupesulla niin ensin harjaan omat hampaat ja näytän mitä puuhan, sitten rapsutellaan ikeniä. Eli eiköhän esimerkki ala iskostua jo aika nuorella iällä (alk. 5kk). vauva on oppinut hyvin avaa suutaan kun näkee että hammasharja lähestyy.
mutta muutenhan tuo onkin sitten samanlaista kun omien hampaiden kanssa, tietyst.
lähinnä mietityttikin tuo hammastahnat ja sellaset.
Onko mitään kokemusta eri hammastahnoista. Hyviä/huonoja?
Entä hammasharjoista? - halooooooo
MSMHTP-81 kirjoitti:
joo, itse asiassa meillä on hoitopöytä vessas ja aina kun ollaan aamupesulla niin ensin harjaan omat hampaat ja näytän mitä puuhan, sitten rapsutellaan ikeniä. Eli eiköhän esimerkki ala iskostua jo aika nuorella iällä (alk. 5kk). vauva on oppinut hyvin avaa suutaan kun näkee että hammasharja lähestyy.
mutta muutenhan tuo onkin sitten samanlaista kun omien hampaiden kanssa, tietyst.
Entä hammasharjoista?Ei tahnaa vauvalle!!! Ei fluoria!!!!
- gyuguk
halooooooo kirjoitti:
Ei tahnaa vauvalle!!! Ei fluoria!!!!
etkö ole kuullut viimeisintä suositusta. Hammastahnaa pitäisi alkaa käyttämään heti ensimmäisen hampaan puhjettua, ei tietenkään mitään aikuisten tahnoja vaan lasten ja ihan mitätön määrä, mutta kuitenkin! Näin kertoi 2kk sitten lasten hammaslääkäri!
- hygienisti
MSMHTP-81 kirjoitti:
Entä hammasharjoista?Suomessa tavallisissa kaupoissa myytävät lasten hammastahnat ovat turvallisia käyttää. Oikeastaan vain fluorin määrällä on väliä. Ikäsuositukset on kirjoitettu tahnapakkauksiin. Eroja tulee sitten siinä, että toinen mukula pitää enemmän tuttifrutin mausta ja toinen banaanista ;-)
Äitiyspakkauksen mukana tuleva harja on ihan hyvä aloitteluun. Lapsen hammasharjan ylipäätänsäkin on hyvä olla mahdollisimman pieni, koska suukin on pieni. Myös pehmeät harjakset on tärkeät sekä sellainen varsi, että siitä on tukeva pienellä kädellä pitää kiinni (sitten kun lapsi itse opettelee harjaamaan).
Fluori pieninä annoksina, säännöllisesti käytettynä, vahvistaa hammaskiillettä, eikä siis ole vauvalle myrkyllistä. - hammaskeijuko?
hygienisti kirjoitti:
Suomessa tavallisissa kaupoissa myytävät lasten hammastahnat ovat turvallisia käyttää. Oikeastaan vain fluorin määrällä on väliä. Ikäsuositukset on kirjoitettu tahnapakkauksiin. Eroja tulee sitten siinä, että toinen mukula pitää enemmän tuttifrutin mausta ja toinen banaanista ;-)
Äitiyspakkauksen mukana tuleva harja on ihan hyvä aloitteluun. Lapsen hammasharjan ylipäätänsäkin on hyvä olla mahdollisimman pieni, koska suukin on pieni. Myös pehmeät harjakset on tärkeät sekä sellainen varsi, että siitä on tukeva pienellä kädellä pitää kiinni (sitten kun lapsi itse opettelee harjaamaan).
Fluori pieninä annoksina, säännöllisesti käytettynä, vahvistaa hammaskiillettä, eikä siis ole vauvalle myrkyllistä.käski tosiaankin käyttämään lasten hammastahnaa. Sitä pitää kuulemma laittaa ihan mitätön määrä hammasharjan etummaisiin harjaksiin, ihan vaan sen verran että just näkyy vähän että sitä on siinä. Ei tosiaankaan ole myrkkyä vauvalle fluori, parantaa vaan hammaskiillettä. Kun itse olin pieni, hammastahnasuositus oli, että sitten aletaan käyttää kun kulma/poskihampaat puhkeavat. Eli mulle on alettu antaa hammastahnaa vasta vähän reilu vuosikkaana mutta silti mulla on vaan yks reikä ja oon jo 27v. Eli se hammaskiilteen vahvuus on varmaan osittain henk. kohtaista mutta tuskin hammastahna pahitteeksi on.
- lapsi09
Me käytiin meidän neidin kanssa ekassa hammaslääkärissä joulukuussa (ikää silloin 8kk) ja meille annettiin ohjeiksi pestä hampaat illalla.Ja kun ensimmäinen poskihammas puhkeaa (n 1,5v) niin sitten hammastahnaa ja pesu aamuin illoin.Ja aamupesukin heti herättyä ennen aamupalaa.
- MSMHTP-81
milloin ekan kerran käydään hammaslääkärissä (8kk?).
- Lapsi09
MSMHTP-81 kirjoitti:
milloin ekan kerran käydään hammaslääkärissä (8kk?).
No meillä vantaalla neuvolasta käskettiin varata n. puolivuotiaana h.lääkäri (meidän eka hammas tuli 4kk vanhana) ja tyttö oli tosiaan 8kk kun sinne päästiin.Eipä sielä paljoa tehty saatiin harja ja katso ikenet peilillä läpi ja kielen sen jänteen(?).Ystäväni asuu helsingissä ja sielä on tapana että vasta noin 1,5 v vanhana mennään h.lääkäriin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841