Monovision - kokemuksia?

Alppimurmeli_1956

Hei!

Harkitsen meneväni Femtolasikleikkaukseen, jossa toinen silmä leikataan näkemään kauas ja toinen lähelle (monovision-leikkaus). Minulla on siis jo ikänäköä (53-v), joka siis tuolla leikkaustavalla pitäisi korjaantua. Ainakin joksikin aikaa.

Nyt kaipaisinkin kipeästi muiden kokemuksia silmien sopeutumisajasta. Esitteissä lukee, että aivoilla kestää (henkilöstä riippuen) 2 päivästä pariin kuukauteen tottua katsomaan15 uusilla "eriparisilmillä". Miten on, kuinka olette tottuneet? Kauanko kesti? Aiheuttiko leikkaus joitain uusia ongelmia, päänsärkyä tms...?

Olisin kiitollinen kaikista kokemuksista monovisionista!!!

34

10710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antilasik

      En suosittele leikkausta ollenkaan. Itselleni tehtiin ko. operaatio ja voin vakuuttaa, että se oli kohdallani todella huono päätös. Ikää on enemmän kuin sinulla ja sopeutumista on jo odoteltu vuoden päivät. Se ei ole lainkaan suurin ongelma, vaan autojen ja muidenkin valojen hajoaminen kuin suureksi valoviuhkaksi. Tästä ei etukäteen puhuttu mitään.

      • Tik-op-tik-ko

        Mene optikollesi ja kerro tilanne ja pyydä saada kokeilla vastaavaa monovision systeemiä piilolinsseillä. Näin saat kokeilla kuinka nopeasti aivosi tottuvat vai tottuvatko ollenkaan.


      • antimonovisio?

        Johtuvatko ongelmasi kysyjän esittämästä monovisio-tilanteesta? Vai jostain ihan muusta.


    • *

      En ole laseroitu, vaan silmän sisäiset piilolinssit tehtiin monovision-tekniikalla. En ole edes huomannut vaikutusta, mutta ehkä olin jo tottunut ennakkoon, koska silmäni ovat hyvin eripariset ja miinuksia paljon.

      Mietin vaan, kannattaako enää tehdä laserointia? Ja ikänäkö tällä iällä (itse 47v) joka tapauksessa etenee. Vielä viime kesänä näin lukea lähelle katsovalla silmällä ilman laseja, en enää. Jos olisin ollut vanhempi, olisin valinnut jo tekomykiöt odotettavissa olevan kaihin ehkäisemiseksi. Lukulasit on pieni kiusa verrattuna vahvoihin ja hankaliin monitehoihin. Kaikki ei kuulemma totu niihinkään.

    • Näkemisen asiantunti

      Monovision on todella hullu ratkaisu leikkaamalla. On edesvastuutonta edes tarjota moista ratkaisua etenkin jos sitä ei ensin kokeilla esim. piilolinsseillä. Kyseisellä ratkaisulla menetetään mm. stereoäkö. Tästä saattaa koitua hengenvaara esim. liikenteessä. Se että terveitä silmiä yleensäkkään leikataan kuulostaa minusta enemmän puoskaroinnilta.

      En ymmärrä miksi kukaan haluaa leikkauttaa silmänsä eriparisiksi. Kokeilkaa ensin vaikka peittää toinen silmä peittolapulla niin saatte hieman käsitystä siitä miten kaukonäön käy.

      • *

        En minä ainakaan stereonäköä ole menettänyt. Ei se lähelle tarkennettu silmä nyt sokea ole kauemmas katsoenkaan. Tiedän kyllä, millaista on liikkua kadulla täysin yksisilmäisenä, se on ihan eri asia. Likitaittoa jäi "lähinäkösilmään" -1,75 (ennen -9) ja kauas katsovaan -0,25 (ennen -11). Lukunäköarvot leikkauksen jälkeen 0 ja 1.5. Ei haittaa kokonaiskuvan muodostumista.

        Aloittajalta kysyn kuitenkin: miksi haluaisit leikkaukseen, onko lasien käytö ongelmallista vaiko vain "kauneussyistä"? Lukulasien hankinta tulee joka tapauksessa eteen, viimeistään silloin kun kaihi alkaa kehittyä. Eikö kaukonäön korjaus riittäisi, jos monovision huolestuttaa?


      • antlasik

        Ei se sinänsä niin hullu ratkaisu ole. Siihen kyllä yleensä tottuu. Minäkin, vaikka olen kanssasi nyt huonon operaatiokokemuksen jälkeen samaa mieltä: terveiden silmien leikkaaminen on huono päätös. Kun menettää mm. luonnon lukulasit, ei voi kuin harmitella, kun ei saa enää vaikkapa lankaa neulansilmään.
        Olisi pitänyt uhrata muutama koko päivä asioiden selvittämiseen netistä, eikä innostua muutaman "onnellisen" kertomuksen jälkeen.


      • Anonyymi
        * kirjoitti:

        En minä ainakaan stereonäköä ole menettänyt. Ei se lähelle tarkennettu silmä nyt sokea ole kauemmas katsoenkaan. Tiedän kyllä, millaista on liikkua kadulla täysin yksisilmäisenä, se on ihan eri asia. Likitaittoa jäi "lähinäkösilmään" -1,75 (ennen -9) ja kauas katsovaan -0,25 (ennen -11). Lukunäköarvot leikkauksen jälkeen 0 ja 1.5. Ei haittaa kokonaiskuvan muodostumista.

        Aloittajalta kysyn kuitenkin: miksi haluaisit leikkaukseen, onko lasien käytö ongelmallista vaiko vain "kauneussyistä"? Lukulasien hankinta tulee joka tapauksessa eteen, viimeistään silloin kun kaihi alkaa kehittyä. Eikö kaukonäön korjaus riittäisi, jos monovision huolestuttaa?

        Nyt aamuleikkaujseen Medilaseriin, Harrille, syöpä ja immunolääkkeet vieneet näköni. 9kk sitten nopeasti tipahti ensin -16&-8.. korjaus paksuilla laseilla. Odotin HUS jonossa.. ja soittelin.. noh, lääkärille menee 3 kk r
        Että lukee lausunnon ja sitten vielä 4kk jonos. Vain kaihileikkaus olisi tullut, ei linssejä.. Nyt tipahti D-19/-17, heh aika suttua. Tämänkin teen sanelemalla, kun en näe mitään. Tavoitteena on vasen LRE Monovisio ja oik moniteho, tai sinnepäin. En oikein tiedä. Myelooma, 14 murtumaa, QBS, CIDP, neuropatia, aivoverenvuoto 6x, sydämen vajaatoiminta. Pyörätuoli (sähkö).
        Päivä kerrallaan, odotan että HUS palaa. Eihän ne tee muuta kuin lausuntoja, jos niitäkään.
        - Juha


    • Kysyn vian

      Minkälaiset arvot silmissäsi on: miinusta vai plussaa?

      • Alppimurmeli_1956

        Kiitos kaikille jo vastanneille!!

        Lähinnä haluaisin laseroinnin mukavuus-/"kauneussyistä". Laseja (ja piilolaseja) olen saanut käyttää melkein koko ikäni ja haluaisin vapautua niistä. Lisäksi tyttäreni oli kaksi vuotta sitten (hyvin onnistuneessa) femtolasik leikkauksessa, joka rohkaisi minuakin menemään.

        Silmäni ovat -3 ja -4 välillä. Lisäksi on ikänäköä ja käytän siksi kaksiteholaseja.

        Voi, kun kerran elämässä näkisi maailman kirkkaana heti kun aamulla avaa silmänsä...


      • *
        Alppimurmeli_1956 kirjoitti:

        Kiitos kaikille jo vastanneille!!

        Lähinnä haluaisin laseroinnin mukavuus-/"kauneussyistä". Laseja (ja piilolaseja) olen saanut käyttää melkein koko ikäni ja haluaisin vapautua niistä. Lisäksi tyttäreni oli kaksi vuotta sitten (hyvin onnistuneessa) femtolasik leikkauksessa, joka rohkaisi minuakin menemään.

        Silmäni ovat -3 ja -4 välillä. Lisäksi on ikänäköä ja käytän siksi kaksiteholaseja.

        Voi, kun kerran elämässä näkisi maailman kirkkaana heti kun aamulla avaa silmänsä...

        Jep, aamulla on mukava nähdä ilman laseja. Ennen jouduin ottamaan silmälasit päähän tai herätyskellon käteen, n. 10 cm päähän nenästäni nähdäkseni ajan, nyt ei tarvitse edes nostaa päätä tyynystä. Kaukonäön korjaus kuitenkin riittää tähän, ja se ikänäkö valitettavasti taitaa heikentää lähinäköä lisää vielä kauan, lukulaseista ei päästä eroon lopullisesti.

        Jos menet tutkimuksiin, kysy voiko monovision purkaa uusintaleikkauksella, tai niitä testi-piilolissejä.

        Näissä sisäisissä piilolinsseissä (ICL) on se hyvä puoli, että ne ei aiheuta silmään pysyviä muutoksia ja voidaan poistaa, jos tulee ongelmia. Ainakin siinä mielessä tässä on vähemmän riskejä kuin laseroinnissa. Haittapuolena korkeampi hinta, mutta tätäkin vaihtoehtoa kannattaa harkita. Ja jos lähisukulaisilla on ollut kaihia jo suht' nuorena, voisi laittaa jo tekomykiöt, niitäkin saa monitehoisina.


    • Näin minä näen

      Miten olet huomannut, että ikänäköä on tullut? Onko sinulla ollut aikaisemmin enemmän miinusta.
      Minulla on leikattu vuosia sitten ns. monovision. Jätettiin oikeaan silmään noin -1 ja vasempaan silmään leikattiin hyvä kaukonäkö. Nyt olen 55-vuotias. Nyt en näe enää lähelle enkä kauas hyvin.
      Kun puhutaan silmien leikkauksen yhteydessä, että ikänäön myötä tarvitsee hankkia vain lähilasit ei
      ainakaan minun kohdalla pidä paikkaansa. Minulla on suht´koht´hyvä päivittäinen näkö. Näen katsella telkkaria. Liikunta onnistuu ihan hyvin samoin kuin ulkoilu ilman laseja.
      Tarvitsen lasit lukiessa ja autolla ajaessa. Teen työtä päätteellä. Tarvitsen ns. näyttöpäätelasit, koska lukulaiseilla en taas näe päätteelle.

      • puolisokea

        Itselläni leikattiin eilen Hyksissä oikea silmä, laitettiin -11,50 dioptrin vahvuinen icl/verflex-linssi. Vasempaan leikkaus viikon päästä. Näen leikatulla silmällä jo nyt hyvin ja tarkasti kauas, mutta jo metrin päästä ja sen alle huonosti. Sanomalehden tekstiä en näe lukea edes vajaan metrinkään päästä leikatulla silmällä! Vasemmassa käytän leikkausodotusajan piilolinssiä jolla ei saavuteta maksimaalista tarkkuutta kauas, ja sen avulla näen lukea lehteä. Vasempaankin on siis tulossa maksimaalisella korjauksella oleva icl-linssi.

        Olen 44v ja nyt jo siis ikänäkö noin paha! Miten tulen pärjäämään vasemmankin silmä operaation jälken lähityössä? Lääkäri kysyi alunperi esitutkimuksessa laitetaanko toiseen silmään vähäsen alikorjausta ikänäön takia. Vastasin pölhö että ei. En tiennyt siinä vaiheessa, kun oli sankalasit (piilareita en ole pystynyt pitämään aikoihin, nyt pakko pitää vasemmassa siis leikkausta odotellessa että näkee yhteisnäkönä liikkua ja olla) että miten suuri ikänäkö jo kohdallani on!

        Olen nyt tänään menossa leikkauksen jälkitarkastukseen, pitänee vaatia lääkäriä tilaamaan uusi icl-linssi vasempaan jolla jätetään hivenen miinusvajetta, vai?


      • *
        puolisokea kirjoitti:

        Itselläni leikattiin eilen Hyksissä oikea silmä, laitettiin -11,50 dioptrin vahvuinen icl/verflex-linssi. Vasempaan leikkaus viikon päästä. Näen leikatulla silmällä jo nyt hyvin ja tarkasti kauas, mutta jo metrin päästä ja sen alle huonosti. Sanomalehden tekstiä en näe lukea edes vajaan metrinkään päästä leikatulla silmällä! Vasemmassa käytän leikkausodotusajan piilolinssiä jolla ei saavuteta maksimaalista tarkkuutta kauas, ja sen avulla näen lukea lehteä. Vasempaankin on siis tulossa maksimaalisella korjauksella oleva icl-linssi.

        Olen 44v ja nyt jo siis ikänäkö noin paha! Miten tulen pärjäämään vasemmankin silmä operaation jälken lähityössä? Lääkäri kysyi alunperi esitutkimuksessa laitetaanko toiseen silmään vähäsen alikorjausta ikänäön takia. Vastasin pölhö että ei. En tiennyt siinä vaiheessa, kun oli sankalasit (piilareita en ole pystynyt pitämään aikoihin, nyt pakko pitää vasemmassa siis leikkausta odotellessa että näkee yhteisnäkönä liikkua ja olla) että miten suuri ikänäkö jo kohdallani on!

        Olen nyt tänään menossa leikkauksen jälkitarkastukseen, pitänee vaatia lääkäriä tilaamaan uusi icl-linssi vasempaan jolla jätetään hivenen miinusvajetta, vai?

        Vastaus tulee kai myöhässä, mutta kuitenkin ..... Onko lukulasit sitten niin paha juttu? Monovisionillakaan ei kuitenkaan montaa vuotta niiden tarvetta voi lykätä. Kuten jo kerroinkin aiemmassa viestissä, minulla kauas katsovaan silmään tuli plussaa 1,5, ja nyt reilun vuoden kuluttua leikkauksesta kakkonen tuntuu jo sopivammalta linssiltä. Hienoa kuitenkin nähdä kauas ilman laseja.

        Millainen lukuvalo sinulla on? Itse näen päivänvalossa ja kirkkaan loisteputken alla lähinäkösilmällä lukea aikakausilehteä ilman laseja, kotioloissa tavallisen kattovalaisimen alla täytyy olla ainakin ykkösen linssi apuna. Ikääntymistä tämäkin.


      • puolisokea
        * kirjoitti:

        Vastaus tulee kai myöhässä, mutta kuitenkin ..... Onko lukulasit sitten niin paha juttu? Monovisionillakaan ei kuitenkaan montaa vuotta niiden tarvetta voi lykätä. Kuten jo kerroinkin aiemmassa viestissä, minulla kauas katsovaan silmään tuli plussaa 1,5, ja nyt reilun vuoden kuluttua leikkauksesta kakkonen tuntuu jo sopivammalta linssiltä. Hienoa kuitenkin nähdä kauas ilman laseja.

        Millainen lukuvalo sinulla on? Itse näen päivänvalossa ja kirkkaan loisteputken alla lähinäkösilmällä lukea aikakausilehteä ilman laseja, kotioloissa tavallisen kattovalaisimen alla täytyy olla ainakin ykkösen linssi apuna. Ikääntymistä tämäkin.

        Minulla siis tosiaan on ongelma edelleen (2. pvä leikkauksesta nyt) se, että leikatun silmän lähinäkö huono. Kauas sillä näkee hyvin, mutta tosiaan lähelle (reilusta metristä alkaen) näen kaikki epätarkkana. Olin hölmö, kun kuvittelin ennen leikkausta että ainoastaan pienen tekstin lukemisessa voisi olla vaikeuksia, mutta epätarkkuus kattaa myös muun: esineiden muoto, oman päällä olevan puseron mahdollisten tahrojen ja roskien vaikea havaittavuus, auton mittari- ja kojelautanumeroiden ja tekstien näkeminen jne.

        Vaimolla on tarpeettomana 1,0 lukulasit, ostanut jostain Sokoksesta. Kokeilin aamusella niitä sanomalehteä lukiessa, ja niillä näin lehden tekstin aika hyvin, ainoastaan pienin tekstityyppi normaalilta lukuetäisyydeltä näytti epätarkalta. Ilman lukulaseja sanomalehden luku ei leikatulla ICL-linssisilmällä onnistu lainkaan.

        Arveluttaa asia siksikin, että esim. autoa pestessä ja vahatessa olisi tarpeen nähdä lähelle, sama homma vaikkapa kotona jonkun ruuvin avaamisessa jne, ja se ei näköjään onnistu.

        Toinen epämiellyttävä piirre leikattuun silmään tuli: halovaloilmiö ja sellaisia vaaleita sädemäisiä pysty- ja vaakavaloviivoja ilmaantuu näkökenttään jos esim parkkihallissa on loisteputkivaloja tai kotona on sisällä hämärää ja ikkunasta tulee ulkovaloa. En tiedä miten tuo tulee haittaamaan pimeällä auton ajamista (vastaantulevat valot tai sivusta tulevat valot). HYKS:n hoitaja vahvisti äsken, että tuota ilmiöät esiintyy joillakin leikatuilla. Kukaan tai mikään taho ei informoinut tuosta, enkä netistäkään löytänyt kuin ainoastaan loistavana kehuttuja potilasjuttuja.

        Soitin jo hädissäni HYKS:iin ja pyysin että voisiko sittenkin vasempaan leikkaamattomaan silmään vielä tilata heikompivoimakkuuksinen linssi monivisota varten, tai jopa poistattaa ICL leikatusta silmästä (kyllä, olen jo jopa valmis palaamaan miinusrillien käyttäjäksi!). Eipä ICL:ää leikkaavaa kirurgia noin vaan saakaan puhelimeen, ja muut eivät tiedä asiasta. Hoitaja vaan sanoi että linssin poistaminen silmästä on riskialtista. Ihmetyttää vaan sekin, että kirurgi ei stopannut toivettani molempien silmien maksimikorjauksesta vaikka esittikin aluksi monovisiota. Nyt saan maksaa jääräpäisyydestäni huonon lähinäön muodossa!

        Nyt uskon, että heikkonäköisenä en tule saamaan millään hokkupokkuskeinolla hyvää näköä. Taisi tulla invalidisoitua itsensä vaan hienon toivekuvan (rillittömyys) mukaan, ilman kaikkia realiteetteja.


      • puolisokea
        puolisokea kirjoitti:

        Minulla siis tosiaan on ongelma edelleen (2. pvä leikkauksesta nyt) se, että leikatun silmän lähinäkö huono. Kauas sillä näkee hyvin, mutta tosiaan lähelle (reilusta metristä alkaen) näen kaikki epätarkkana. Olin hölmö, kun kuvittelin ennen leikkausta että ainoastaan pienen tekstin lukemisessa voisi olla vaikeuksia, mutta epätarkkuus kattaa myös muun: esineiden muoto, oman päällä olevan puseron mahdollisten tahrojen ja roskien vaikea havaittavuus, auton mittari- ja kojelautanumeroiden ja tekstien näkeminen jne.

        Vaimolla on tarpeettomana 1,0 lukulasit, ostanut jostain Sokoksesta. Kokeilin aamusella niitä sanomalehteä lukiessa, ja niillä näin lehden tekstin aika hyvin, ainoastaan pienin tekstityyppi normaalilta lukuetäisyydeltä näytti epätarkalta. Ilman lukulaseja sanomalehden luku ei leikatulla ICL-linssisilmällä onnistu lainkaan.

        Arveluttaa asia siksikin, että esim. autoa pestessä ja vahatessa olisi tarpeen nähdä lähelle, sama homma vaikkapa kotona jonkun ruuvin avaamisessa jne, ja se ei näköjään onnistu.

        Toinen epämiellyttävä piirre leikattuun silmään tuli: halovaloilmiö ja sellaisia vaaleita sädemäisiä pysty- ja vaakavaloviivoja ilmaantuu näkökenttään jos esim parkkihallissa on loisteputkivaloja tai kotona on sisällä hämärää ja ikkunasta tulee ulkovaloa. En tiedä miten tuo tulee haittaamaan pimeällä auton ajamista (vastaantulevat valot tai sivusta tulevat valot). HYKS:n hoitaja vahvisti äsken, että tuota ilmiöät esiintyy joillakin leikatuilla. Kukaan tai mikään taho ei informoinut tuosta, enkä netistäkään löytänyt kuin ainoastaan loistavana kehuttuja potilasjuttuja.

        Soitin jo hädissäni HYKS:iin ja pyysin että voisiko sittenkin vasempaan leikkaamattomaan silmään vielä tilata heikompivoimakkuuksinen linssi monivisota varten, tai jopa poistattaa ICL leikatusta silmästä (kyllä, olen jo jopa valmis palaamaan miinusrillien käyttäjäksi!). Eipä ICL:ää leikkaavaa kirurgia noin vaan saakaan puhelimeen, ja muut eivät tiedä asiasta. Hoitaja vaan sanoi että linssin poistaminen silmästä on riskialtista. Ihmetyttää vaan sekin, että kirurgi ei stopannut toivettani molempien silmien maksimikorjauksesta vaikka esittikin aluksi monovisiota. Nyt saan maksaa jääräpäisyydestäni huonon lähinäön muodossa!

        Nyt uskon, että heikkonäköisenä en tule saamaan millään hokkupokkuskeinolla hyvää näköä. Taisi tulla invalidisoitua itsensä vaan hienon toivekuvan (rillittömyys) mukaan, ilman kaikkia realiteetteja.

        Nyt keskustelin jälleen leikanneen kirurgin kanssa ja hän sanoi, että kannattaa nyt leikata se toinenkin silmä ja katsoa miten lähinäkö kehittyy päivien saatossa. Kuulemma aivot sopeuttavat vielä tilannetta ja nyt ei voida lopullista lähinäköä vielä todeta. Hän totesi, että periaatteessa monivisio on toimiva ratkaisu, jos henkilö ei saa siitä ongelmia (päänsärky, näköongelmat jne). Valittava miinusmäärän jättäminen olisi oltava kohdallani -1,5 ja -0,5 välissä ja se pitäisi tarkkaan testata piilolinssillä. Hän totesi, että ICL-linssin lopullista kuvakorjauskykyä ei voida todeta vasta kuin asennuksen jälkeen, joten voi olla että vasempaan tuleva linssi jättäisikin hivenen miinusta jo tällaisenaan. Jos ei jätä ja jos lähinäössä olisi edelleen kovia ongelmia, niin tilannetta voidaan auttaa esim laseroinnilla toisen silmän osalta. Toki ICL voidaan tarvittaessa vaihtaa, mutta riskit ovat isot (näön heikkeneminen ja komplikaatiot).

        Kait tässä sitten kokeillaan lopputulosta ensi viikolla...


      • *
        puolisokea kirjoitti:

        Nyt keskustelin jälleen leikanneen kirurgin kanssa ja hän sanoi, että kannattaa nyt leikata se toinenkin silmä ja katsoa miten lähinäkö kehittyy päivien saatossa. Kuulemma aivot sopeuttavat vielä tilannetta ja nyt ei voida lopullista lähinäköä vielä todeta. Hän totesi, että periaatteessa monivisio on toimiva ratkaisu, jos henkilö ei saa siitä ongelmia (päänsärky, näköongelmat jne). Valittava miinusmäärän jättäminen olisi oltava kohdallani -1,5 ja -0,5 välissä ja se pitäisi tarkkaan testata piilolinssillä. Hän totesi, että ICL-linssin lopullista kuvakorjauskykyä ei voida todeta vasta kuin asennuksen jälkeen, joten voi olla että vasempaan tuleva linssi jättäisikin hivenen miinusta jo tällaisenaan. Jos ei jätä ja jos lähinäössä olisi edelleen kovia ongelmia, niin tilannetta voidaan auttaa esim laseroinnilla toisen silmän osalta. Toki ICL voidaan tarvittaessa vaihtaa, mutta riskit ovat isot (näön heikkeneminen ja komplikaatiot).

        Kait tässä sitten kokeillaan lopputulosta ensi viikolla...

        En tiedä, mikä oli tavoitearvo minun lukusilmälleni, mutta -1,75 siihen jäi. Ehkä enemmän, kuin oli tarkoitus? Voi olla, ettei sinullekaan ihan nollaa siitä tule, joten voit vaikka saadakin sen lukusilmän. Lopputuloksen "viilailusta" laserilla kirurgi minullekin puhui. En kyllä olisi suostunut mihinkään ylimääräiseen riskioperaatioon, hyvä kun meni näin hyvin.

        Ihmettelenpä vaan, miksi linssin poistaminen on niin riskialtista, kun laittamistakaan pidetä pahana. Riski/haittatietoja ei kyllä missään silmäsairaaloiden esitteissä tyrkytetä, ja potilaskokemukset taitavat olla maksettuja mainoksia. Noista säde- ja haloilmiöistä löysin aikanaan vähän juttua netistä. Itse näen niitä vähän jostain suunnista yläviistosta, esim. katulamput, mutta eivät häiritse näkökenttää edessä. Liittyy kuulemma siihen, että silmän mustuainen on pimeässä laajentuneena ja valoa tulee silmään linssin reunan yli (jos nyt englanninkielisen selityksen oikein ymmärsin)

        Rilleihin paluu on sikäli huono vaihtoehto, että suurilla miinuksilla tulisi olemaan vaikeaa saada hyvät monitehot, vaihtoehtona kahdet lasit, jota vaihdellaan nokalle tarpeen mukaan. Siinä suurin syy, miksi itse halusin leikkauksen. Ja lasien hinta ilmeisesti lähentelisi 1000 €. Sovittelin eilen kehyksiä itselleni samalla kun olin ystävää saattamassa silmälääkärillä. Järkytyin: mieluisimman näköiset kehykset maksoi 350 €! On siinä muovi ja metallilanka arvokkaassa muodossa!

        Yli nelikympisellä ikänäkö on ihan normaali asia, se on pakko jokaisen hyväksyä kohdallaan. Sitä ei voi estää eikä parantaa! Taitaa olla aika harvassa viisikymppiset, jotka ei tarvitse lukulaseja, ja kaihikin tulee aikanaan. Sait kuitenkin kyvän kaukonäön? Eikö siinä ole riittävästi aihetta olla tyytyväinen? Lukulasit ovat tietty aina hukassa tai väärän takin taskussa, mutta kyllä se siitä...

        Tsemppiä toisenkin silmän operointiin!


      • puolisokea
        * kirjoitti:

        En tiedä, mikä oli tavoitearvo minun lukusilmälleni, mutta -1,75 siihen jäi. Ehkä enemmän, kuin oli tarkoitus? Voi olla, ettei sinullekaan ihan nollaa siitä tule, joten voit vaikka saadakin sen lukusilmän. Lopputuloksen "viilailusta" laserilla kirurgi minullekin puhui. En kyllä olisi suostunut mihinkään ylimääräiseen riskioperaatioon, hyvä kun meni näin hyvin.

        Ihmettelenpä vaan, miksi linssin poistaminen on niin riskialtista, kun laittamistakaan pidetä pahana. Riski/haittatietoja ei kyllä missään silmäsairaaloiden esitteissä tyrkytetä, ja potilaskokemukset taitavat olla maksettuja mainoksia. Noista säde- ja haloilmiöistä löysin aikanaan vähän juttua netistä. Itse näen niitä vähän jostain suunnista yläviistosta, esim. katulamput, mutta eivät häiritse näkökenttää edessä. Liittyy kuulemma siihen, että silmän mustuainen on pimeässä laajentuneena ja valoa tulee silmään linssin reunan yli (jos nyt englanninkielisen selityksen oikein ymmärsin)

        Rilleihin paluu on sikäli huono vaihtoehto, että suurilla miinuksilla tulisi olemaan vaikeaa saada hyvät monitehot, vaihtoehtona kahdet lasit, jota vaihdellaan nokalle tarpeen mukaan. Siinä suurin syy, miksi itse halusin leikkauksen. Ja lasien hinta ilmeisesti lähentelisi 1000 €. Sovittelin eilen kehyksiä itselleni samalla kun olin ystävää saattamassa silmälääkärillä. Järkytyin: mieluisimman näköiset kehykset maksoi 350 €! On siinä muovi ja metallilanka arvokkaassa muodossa!

        Yli nelikympisellä ikänäkö on ihan normaali asia, se on pakko jokaisen hyväksyä kohdallaan. Sitä ei voi estää eikä parantaa! Taitaa olla aika harvassa viisikymppiset, jotka ei tarvitse lukulaseja, ja kaihikin tulee aikanaan. Sait kuitenkin kyvän kaukonäön? Eikö siinä ole riittävästi aihetta olla tyytyväinen? Lukulasit ovat tietty aina hukassa tai väärän takin taskussa, mutta kyllä se siitä...

        Tsemppiä toisenkin silmän operointiin!

        Nyt "puolivalolla" eli oikea silmä siis leikattu ja vasen ensi vkon alussa (en pysty enää pitämään piilariakaan sen aikaa koska kuivasilmäisyysoireet teki pirullisen kirvelyn ja rikan tunteen), näen leikatulla todella tarkasti kauas, ja nyt 3 pväää leikkauksesta näen lähellekin jo paremmin. Sanomalehteä näen lukea kirkkaassa päivänvalossa käsi täysin ojentuneena kauas jollain tavalla (en ihan tarkkaan mutta jotenkin) ja tietsikan päätteellä näen auttavasti lukea ja kirjoitella ilman lukulaseja. Ehkä se tästä vielä muokkautuu kun toinen silmä operoidaan.

        Muutoin tuntuu edelleen hyvältä, kun ei niitä paksuja hankalia miinusrillejä voimakkaalla taittokertoimella ja siten pienellä tarkan näön alueella (kun lasit valuvat nenällä näön tarkkuus meni huonoksi). Kyllä se tästä!

        PS. Se tarkka linssityyppi on kuulemma Veriflex, se eroaa ICL:stä kiinnitystavaltaan. Muutoin sama idea. Tämän pitäisi sisältää pienempi kaihiriski kuin ICL:ssä.


    • Leikattu

      Ei mitään soputumisongelmaa, heti oli mulle ihan ok et silmissä pieni ero.
      Lähtötilanne oli -4,5 ja -4,0
      Leikkaustulos 100% mihin pyrittiinkin eli toinen silmä 0 ja toinen -0,75 et näen lukee hyvin.
      En olisi ikinä uskonut että mulle monovision on niin simppeli soputua. Nyt mä meen jonkin aikaa ilman lukulaseja,sit kun niiden aika tulee ei haittaa vaikka lukiessa käyttäiskin laseja kun kuitenkin paksut miinuslasit jäi iäksi pois.

      Eli suosittelen monovisiontoimenpidettä ;))) itselläni ainakin oli hyvä valinta!!!

    • Tuore tapaus

      Minäkin haluaisin kuulla kokemuksia siitä, kuinka pian tähän monovisioniin tottuu. (Sehän oli alkuperäinen kysymys, mutta vastauksia siihen ei vielä ole tullut.) Mulla oli toissapäivänä leikkaus ja oikeaan silmään jätettiin se -0,75, ja vielä on aika hankalaa nähdä tietokoneen näytöltä tekstiä.

      • Myöhempi tapaus

        Hei Tuore tapaus! Olen menossa vastaavaan leikkaukseen (vasta kesäkuussa tosin) ja olisi mukava kuulla lisää tunnelmiasi. Miltä silmäsi nyt tuntuvat?
        Minulle "näytettiin" linsseillä, minkälainen näkö suurinpiirtein tulisi olemaan, ja se tuntui melko luontevalta ratkaisulta. Tosin laajentavat tipat vaikuttivat taustalla aika paljon, enkä nähnyt normaalisti lähes vuorokauteen edes silmälaseillani.


    • Tuore tapaus

      Moikka Myöhempi!

      Nyt on leikkauksesta viikko. Silmissä ei ole ollut mitään varsinaisia ongelmia, siis ärsytystä eikä pahaa kuivuutta, joten sikäli meni hyvin. Mutta vähän epäilyttää, että olikohan tämä monovision sittenkään oikea ratkaisu. Maailma näyttää vieläkin siltä kuin katselisi vähän epäsopivilla piilolinsseillä. Telkkaria pystyn katsomaan hyvin ja kirjaa lukemaan, mutta vähänkin kauempana olevaa tekstiä en näe ihan terävänä. Yritän nyt kuitenkin sinnitellä - eihän siihen ikinä totukaan, jos heti ottaa lukulasit käyttöön! Olen lukenut, että jotkut tottuvat parissa päivässä, joillakin menee pari kuukautta. Jälkitarkastus on kuukauden päästä, katsotaan mitä siellä sanotaan...

      • miinus-9

        MOI!
        Pitääkö tosiaan olla ilman piilareita viikko ennnen leikkausta? Onnistuuko päätetyöskentely, tai tikkien poisto enää laseroinnin jälkeen? Onnistuuko leikkaus ja esitutkimus samana päivänä? Onko parempi vaihtoehto hyvä kaukonäkö ja sitte vaikka tiimarin lasit lukemiseen?


      • Myöhempi tapaus

        Hei taas Tuore, kiitos uutisista. Telkkarin ja kirjan käyttö kuulostaa jo hyvältä. Kuinka on näytön laita, kuinka kaukana näyttösi on suurinpiirtein kasvoistasi? Teetkö myös päätetyötä? Kiinnostaa erityisesti, koska mietin miten pärjään työssäni leikkauksen jälkeen.

        Mukava, että voi täällä "tavata" ihmisiä =)
        Kerron sitten omia kokemuksiani, kunhan aika koittaa.


      • Tuore tapaus
        Myöhempi tapaus kirjoitti:

        Hei taas Tuore, kiitos uutisista. Telkkarin ja kirjan käyttö kuulostaa jo hyvältä. Kuinka on näytön laita, kuinka kaukana näyttösi on suurinpiirtein kasvoistasi? Teetkö myös päätetyötä? Kiinnostaa erityisesti, koska mietin miten pärjään työssäni leikkauksen jälkeen.

        Mukava, että voi täällä "tavata" ihmisiä =)
        Kerron sitten omia kokemuksiani, kunhan aika koittaa.

        Kyllä teen työtä tietokoneella (kirjoitustyötä). Mulla on pöytäkone ja näyttö normaalisti reilun käsivarren mitan päässä kasvoista, olen kyllä hilannut sitä nyt vähän lähemmäs. Kannattaa varmaan pyytää pari päivää sairauslomaa leikkaavalta lääkäriltä varmuuden vuoksi. Mulla on onneksi iso näyttö, johon voin suurentaa tekstin kissankorkuiseksi, niin olen pystynyt olemaan töissä :) Kyllä tähän hiljalleen alkaa tottua... Terveiset kaikille "kohtalotovereille"!


    • Iso omena

      Täytyy ehdottomasti olla ilman piilareita vähintään se viikko, mielummin enemmän esim. 10 päivää, niinkuin mä. Se on pieni aika, jos aattelee, ettei sen jälkeen tarvii koskaan ainakaan piilareita, voi tietty joskus tarvii lukulasit.
      Kyllä oon kuullu, et sekä esitutkimus että leikkaus on tehty peräperää samana päivänä, mulla oli esitutkimus kuukausi ennen sovittua leikkausta.
      Eli mitä kauemmin oot ilman piilareita, sen varmemmin leikkaustulos on se oikee, toisin sanoen sarveiskalvo pääsee normalisoitumaan oikeaan muotoonsa mittausta varten ja tulos on parempi. Tsemppiä!
      P.S. Mä en ainakaan vielä oo tarvinnu lukulaseja (leikkauksesta 9kk, ikä 46)

    • Tuore tapaus

      Kyllä on oltava viikko ilman piilareita. Piilarit aiheuttavat silmiin suonikasvua, joten leikkauksessa voi tulla silmään verenvuotoa. Jos olet femtolasikiin menossa, mikä on se uusin ja nopein menetelmä, niin varaa ensin aika ilmaiseen ennakkoarvioon, femtolasik.fi -sivulta. Siellä tehdään ensin arvio, onko leikkaus ylipäätään mahdollinen - jos on, niin esitutkimus ja leikkaus voidaan tehdä samana päivänä, jos on vapaita aikoja. Ja hoitaja ja lääkäri voivat samalla kertoa enemmän operaatiosta ja myös tästä monovisionista.

    • sitä saa...

      Itse kävin leikkauksessa viime viikon torstaina, lähtöarvot - 5.25 ja 4.75. Ikää on 45 v, joten tehtiin monovision, johon tässä nyt opettelen. Lukea näen ja tietokoneellakin voin työskennellä, haloilmiöä on mielestäni lievästi mutta hieman yhä häiritsee tuo silmien eriparisuus. Luultavasti opin katselemaan ajan kanssa oikein... Ilmastointi kuivattaa silmiä paljon, joten laittelen tippoja tosi usein. Kokonaisuutena ok, kunhan vaan jaksaa opettaa silmät oikealle toimintamallille. Kauas on jotenkin helpompi jo katsoa, lähelle tuntuu hankalammalle. Kyllä se tästä...

      • Mane,.

        Totut kyllä toivottavasti joskus uuteen huonompaan näköösi. Jos et totu niin leikkauta uusiksi. Sehän on ihan helppoa. Silmiäkin voi leikellä niin paljon kun jaksaa.


    • monovision

      Mulla viikko leikkauksesta, lasik, monovision. Tietokoneen näyttö aika hankala, ihan lähelle nää hyvin ja telkkaa katsoa jne. Mutta leikkaamaton silmä -0,75 kyllä haittaa kauas katsottaessa. Kuinkahan kauan menee tottua?

    • Monoleikattu

      Eihän niillä monovisionsilmillä koskaan enää ala hyvin nähdä. Ajan kanssa kyllä tottuu huonoon näkemiseen kun ei ole muuta vaihtoehtoa. On sellanen välimallin näkö. Mihkään ei näe oikein hyvin mut voi olla ilman laseja. Tietokoneen kans kaikkein vaikein.

      • vaiht oehto

        Eikös sinun kannattaisi harkita monovisionista luopumista, jos et näe? Korjauttaisit toiseenkin silmään huppukaukonäön ja ottaisit ihan reilusti lukulasit käyttöön?


    • Anonyymi

      Minulle tehtiin puolitoista viikkoa sitten monovision. Miinusta oli kahden luokkaa molemmissa silmissä. Olin jo aika epätoivoinen kaukonäön suhteen, kun mitään ei nähnyt hyvin. Lähelle näin heti leikkauksen jälkeen erittäin hyvin. Mutta, mutta.... Tänä aamuna kaukonäkö oli loistava, eilen vielä autoilu pelotti, kun ei liikennemerkkejä meinannut nähdä kuin aivan kohdalla. Tänään kaikki on toisin. Eli älkää huolestuko, jos näön tarkentuminen vie aikaa - kyllä se siitä!!! Nyt olen leikkausratkaisuun tosi tyytyväinen. Saa nähdä miten tennis tänään sujuu :)

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin monovision 12 päivää sitten. Vieläkään en näe kauaksi. Lähelle olen nähnyt koko ajan hyvin.
      Olen kauhuissani. Näenköhän enää koskaan kunnolla?
      Kauankohan näkemisen kirkastumiseen menee?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe