Rustovaurion leikkaus?

eveljois

Hei! Onko kokemusta rustovaurion korjausleikkauksesta? Itselläni todettiin MRI-tutkimuksessa trochlean rustovaurio gradus III-IV. Reisiluun päästä irronut 1cm kokoinen luupala, mikä todennäköisesti on nyt polven jänteen takana. Aiheuttaa naksumista ja pauketta eri liikeissä. Polvi ollut melko turvoksissa ja viime käynnillä poistettu 22ml nestettä ja laitettu kortisonipiikki. Töissä olen sinnitellyt, koska kipu kurissa, ainoastaan naksuminen päivittäistä. Ortopedille aika parin viikon päästä.
Onko sinulla kokemusta rustovaurion korjauksesta? Tehdäänkö leikkaus nukutuksessa vai spinaalissa? Avoleikkaus vai tähystysleikkaus? Päiväkirurginen toimenpide vai jouduitko osastolle? Sairasloman pituus? Kauanko oli kepit käytössä? Sen verran olen ymmärtänyt, että gradus III-IV on luuhun asti ulottuva ja aina vaikeampi korjata. Hirveäasti olisi kysymyksiä, askarruttaa ja mietityttää tuleva leikkaus. Kiitos jo etukäteen vastauksista :)

10

7479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyytyväinentytsä

Maanantaina olisin menossa. Tai siis korjataan jos voidaan, jos ei niin se on sitten voi, voi.

Eli vielä ei ole kokemusta, nyt katsotaan jos mikrofraktuura onnistuisi. Rustosolu- tai luusiirre eivät onnistu, joten tuo fraktuura ainut vaihtoehto. Mulle tehdään nukutuksessa, sillä spinaalia en enää halua (selän kans häikkää). Tähystyksellä tuo toimenpide, muut tehdään varsin avoleikkauksilla. Riippuu niin toimenpiteestä tartteeko jäädä yöks, mä jään koska ei ole ketään kotona ja nukutuksesta heräämisessä on ollut joskus ongelmia. Saikku riippuu lääkäristä ja toimenpiteestä. Rustosolusiirteessä älyttömän pitkä, siksi sitä mulle ei tehdäkään, mikrofraktuura ehkä 1,5 - 3 kk? Keppien saaminenkin riippuu leikkaavasta ortopedistä ja toimenpiteestä. Toisinaan joutuu olla varaamatta ekat 2 vk, toisinaan ekat 8 vk. Eli hyvässä lykyssä kepit on pitkään...

Ekan sun täytyy tavata se ortopedi ja hänen päättää mikä toimenpide sulle sopii. Sitten nuo kaikki asiat riippuu sen ortopedin tavasta toimia ;)

• eveljois

Heippa tyytyväinentytsä!

Mitenkäs leikkaus onnistui? Nyt vasta kiinnostaakin, koska itellä myös edessä mikrofraktuura!!! Kävin ortopedin vastaanotolla ja pääsen leikkaukseen aika pian.
        Olitko kauhean kipeä leikkauksen jälkeen? Kuinka pitkä sairausloma? Saitko lähetteen fysioterapeutille kuntoutusta varten?
        Voimia ja kivuttomia toipumispäiviä sinulle :)

t: Eveljois

• tyytyväinentytsä
        eveljois kirjoitti:

Heippa tyytyväinentytsä!

Mitenkäs leikkaus onnistui? Nyt vasta kiinnostaakin, koska itellä myös edessä mikrofraktuura!!! Kävin ortopedin vastaanotolla ja pääsen leikkaukseen aika pian.
        Olitko kauhean kipeä leikkauksen jälkeen? Kuinka pitkä sairausloma? Saitko lähetteen fysioterapeutille kuntoutusta varten?

Hei!

Leikkaus onnistui varmaan hyvin, sen näkee sitten myöhemmin vasta kun pääsee jalkaa käyttämään. Toivottavasti siitä on siis apua. Jos ei leikkauksesta ole apua niin leikkaava ortopedi oli sitä mieltä et sit seuraavan onkin sit rustosolusiirre...

Mä en ollut kipeä ollenkaan! Aivan uskomatonta. Sain mä sairaalassa parin tunnin välein oxanestia, heti kun vähänkään jotain tuntui polvessa, mutta heti kotiin päästyä olen ottanut vain Burana 600 mg se tulehdusta poistavan vaikutuksen takia vain, en kivun poistamiseksi, sillä ei polveen koske ollenkaan. Polven syrjä on mulla kipeä, mut siinä onkin joku krooninen jännetulehdus, ja tietty haavakohdat on vähän arat, mut siinä kaikki :) ortopedi kyllä sanoi et sitten kun alan polvea käyttämään kipuja tulee olemaan...

Pitkä saikku :( eli 9 viikkoa, josta 8 viikkoa kepeillä varaamatta jalkaa, maahan saa laskea eli hipaisuvaraus. Onneksi on kulunut jo kaksi viikkoa, huoh.

Sain fyssarilta treeniohjeet ja olisi pitänyt käydä fyssarin luona sairaalassa mutta kun läksin muualle toipumaan niin tuota mahdollisuutta en käyttänyt, luotan siihen et saan sitä itsekin treenattua. Polvea saa suoristaa ja koukistaa niin paljon kuin haluaa, eikä se edes koske :) Kunhan en vain varaa sille, ja se on joskus vaikeaa muistaa kun ei ole kipuja.

• romupolvi
        eveljois kirjoitti:

Heippa tyytyväinentytsä!

eritavalla menee. Pari viikko sitten mikrofraktuura, 4 neliösenttiä. Polvessa kyllä rassatiin jotkin pientä muutakin. Alussa ihan sika kipeä, reilusti turvonnut, on vieläkin. Mielestäni ei ole tuo fraktuurakohta mitenkään erityisen kipeä, polvi vaan on muutoin kipeä, jäykkä ja arka. Astuminen ei erityisen kipeä, lähinnä se että polvi turpoo kun seisoskelen. Hippa happa taipuu 90 asteen kulmaan. Leikkaus kai onnistui hyvin sinäänsä, ei varsinaisi kompliökaatioita. En pysty jumppaohjieta täysin noudattamaan, kipeytyy liikaa. Kai tämä tästä, 4 viikko sairista jäljellä.

• tyytyväinentytsä
        romupolvi kirjoitti:

eritavalla menee. Pari viikko sitten mikrofraktuura, 4 neliösenttiä. Polvessa kyllä rassatiin jotkin pientä muutakin. Alussa ihan sika kipeä, reilusti turvonnut, on vieläkin. Mielestäni ei ole tuo fraktuurakohta mitenkään erityisen kipeä, polvi vaan on muutoin kipeä, jäykkä ja arka. Astuminen ei erityisen kipeä, lähinnä se että polvi turpoo kun seisoskelen. Hippa happa taipuu 90 asteen kulmaan. Leikkaus kai onnistui hyvin sinäänsä, ei varsinaisi kompliökaatioita. En pysty jumppaohjieta täysin noudattamaan, kipeytyy liikaa. Kai tämä tästä, 4 viikko sairista jäljellä.

Moi, saatko sä astua leikatulla jalalla?! Mä en saa siis 8 viikkoon (6 jäljellä). Mulla meni jo sairaalassa täysin suoraksi, ja täysin koukkuun... ja riippuhan se toipuminen varmaan myös mille kohdalle tuo on tehty, mun fraktuura ala pienempikin, 1.5 x 2 cm. Mulla on kohdalla tuo ulkosyrjän puoleinen haavakohta, siinä on sellainen kunnon pallukka :) ehkä purkautunutta verta tai nestettä, mutta muuten polvi yhtä luinen kuin ennenkin...

• romupolvi
        tyytyväinentytsä kirjoitti:

Moi, saatko sä astua leikatulla jalalla?! Mä en saa siis 8 viikkoon (6 jäljellä). Mulla meni jo sairaalassa täysin suoraksi, ja täysin koukkuun... ja riippuhan se toipuminen varmaan myös mille kohdalle tuo on tehty, mun fraktuura ala pienempikin, 1.5 x 2 cm. Mulla on kohdalla tuo ulkosyrjän puoleinen haavakohta, siinä on sellainen kunnon pallukka :) ehkä purkautunutta verta tai nestettä, mutta muuten polvi yhtä luinen kuin ennenkin...

varsinaisesti varat, virallinen ohje on ettö jalan painon verran saa varata noin 10 kg siis. Mulla ei ole kantavissa pinnoissa vauriota vaan muualla, siksi sitä varaustakin saa olla. Minulta höylättiin jokin iso "plica", epäilen että se särkee paljon enemmän kuin tuo mikrofraktuurakohta.

• tyytyväinentytsä
        romupolvi kirjoitti:

varsinaisesti varat, virallinen ohje on ettö jalan painon verran saa varata noin 10 kg siis. Mulla ei ole kantavissa pinnoissa vauriota vaan muualla, siksi sitä varaustakin saa olla. Minulta höylättiin jokin iso "plica", epäilen että se särkee paljon enemmän kuin tuo mikrofraktuurakohta.

Ok! Mulla kantavassa pinnassa, ehkä siinä syy et mulla siis hipaisuvaraus. Ja toki eri ortopedit antaa eri ohjeet, jostain luin et toiset laitetaan heti kävelemään mikrofraktuuran jälkeen, ja jotkut onnettomat (kuten minä) ei saa 8 viikkoon astua. Kumma kyllä, luuhun kohdistuvat vammat ei ole niin kipeitä kuin esim. nivelsiteisiin kohdistuvat... multa murtunut muutamia luita, eikä ne olleet yhtään niin kipeitä kuin leikatut nivelsiteet...

• rustuvaurio
        tyytyväinentytsä kirjoitti:

Hei!

Leikkaus onnistui varmaan hyvin, sen näkee sitten myöhemmin vasta kun pääsee jalkaa käyttämään. Toivottavasti siitä on siis apua. Jos ei leikkauksesta ole apua niin leikkaava ortopedi oli sitä mieltä et sit seuraavan onkin sit rustosolusiirre...

Mä en ollut kipeä ollenkaan! Aivan uskomatonta. Sain mä sairaalassa parin tunnin välein oxanestia, heti kun vähänkään jotain tuntui polvessa, mutta heti kotiin päästyä olen ottanut vain Burana 600 mg se tulehdusta poistavan vaikutuksen takia vain, en kivun poistamiseksi, sillä ei polveen koske ollenkaan. Polven syrjä on mulla kipeä, mut siinä onkin joku krooninen jännetulehdus, ja tietty haavakohdat on vähän arat, mut siinä kaikki :) ortopedi kyllä sanoi et sitten kun alan polvea käyttämään kipuja tulee olemaan...

Pitkä saikku :( eli 9 viikkoa, josta 8 viikkoa kepeillä varaamatta jalkaa, maahan saa laskea eli hipaisuvaraus. Onneksi on kulunut jo kaksi viikkoa, huoh.

Sain fyssarilta treeniohjeet ja olisi pitänyt käydä fyssarin luona sairaalassa mutta kun läksin muualle toipumaan niin tuota mahdollisuutta en käyttänyt, luotan siihen et saan sitä itsekin treenattua. Polvea saa suoristaa ja koukistaa niin paljon kuin haluaa, eikä se edes koske :) Kunhan en vain varaa sille, ja se on joskus vaikeaa muistaa kun ei ole kipuja.

Kuinka polvesi voi nykyään?
        Teen gradua polven rustovaurioiden kuntoutuksesta.
        Haluaisitko vastata muutamaan kysymykseen nimettömänä?
        Terv. Johanna

• rustuvaurio
        romupolvi kirjoitti:

Kuinka polvesi voi nykyään?
        Teen gradua polven rustovaurioiden kuntoutuksesta.
        Haluaisitko vastata muutamaan kysymykseen nimettömänä?
        Terv. Johanna

• Nivelkierukka

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53