IB-linja

IB-linja kiinnostaa

Olisin kiinnostunut tästä IB-linjasta. Enkun numero on 10, mutta silti enhän ole englantilainen nii ne joilla on kokemusta nii sanokaa pärjääks siellä ihan suomalainenkin. Vä oon myös jo vuoden kattonu erilaisia opetusvideoita englanniks ku muilla kielillä ei ollut kyseisiä materiaaleja ja ymmärrän kaiken, siis ei vaan niinku idean vaa yleensä joka sanan. Mutta en tiedä, jos ne opet puhuvat semmosta Shakespearen englantia nii en hän mä sitten pärjää. Auttakaa!
Vielä yks juttu: Missä lukiossa on teidän mielestänne paras IB-linja?
Vielä toinen juttu: onko teidän mielestä Tikkurilan lukion IB-linja hyvä?
Kolmas juttu: IB.linjallehan vaaditaan pääsykoe ja keskiarvo, nii onko niin että vaan kympin oppilaat pääsevät vai onko hieman yli ysin keskiarvolla mahdolista päästä.

18

8175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JEEeeee

      Ei sillä oo mitään väliä jos oot suomalainen, ihan hyvin pääset sisään.

      no noihi kahtee en tiiä mut yli 9 keskiarvolla ei pitäs olla vaikeuksia päästä jos pääsykoe menee hyvin

      • IB-linja

        Kiitti, kertokaa te muut joilla on kokemusta IB-linjasta. Millaista siellä on? Mihin yliopistoon jatkoittë/aijotte jatkaa? Onko siellä vain englantilaisia/ulkomaalaisia?


    • predpstudent

      Täällä on ainaki suurimmaks osaksi suomalaisia IB:llä, muutama ulkomaalanen vaihto-oppilas kait löytyy. Ja kyllä todellakin ysin keskiarvolla pääsee, itellä oli vähän päälle kasin ja se oli kai kaikkein alin niistä jotka pääsi (mutta jossain pääkaupunkiseudun IB-lukioissa nää keskiarvot on varmasti ihan erilaisia). Kannattaa muistaa että se pääsykoekin vaikuttaa paljon, jos todistus ei oo mielestä niin hyvä niin kannattaa panostaa siihe pääsykokeeseen. Ihan suomalaisena olen pärjännyt hyvin tähä asti. Opettajien puheesta kyl ymmärtää ihan hyvin, ja jos ei ymmärrä jotain niin kannattaa aina kysyä, ei ne siitä pahastu.

      • IB-linja

        Kiitos, mä oon kyllä harkinnu just niitä pääkaupunkiseudun lukioita. Kuka kertois, että minne aijotte jatkaa? Mä oon kuullu et jos ib:n jälkeen päättääki mennä suomalaiseen yliopistoon nii saattaa olla vaikeuksia.


      • predpstudent
        IB-linja kirjoitti:

        Kiitos, mä oon kyllä harkinnu just niitä pääkaupunkiseudun lukioita. Kuka kertois, että minne aijotte jatkaa? Mä oon kuullu et jos ib:n jälkeen päättääki mennä suomalaiseen yliopistoon nii saattaa olla vaikeuksia.

        Ite en oo kyllä kuullu että suomalaisee yliopistoon meno olis sen hankalampaa. Tosin jatko-opintoihin saattaa vaikuttaa se että IB:n loppukokeethan ovat myöhemmin kuin tavalliset ylioppilaskokeet, en nyt muista ihan tarkkaa ajankohtaa (joskus toukokuussa?) ja oon kuullu että saattavat mennä vähän limittäin yliopistoiden pääsykokeitten kanssa. Sitten yliopistoihin haettaessa IB:läiset hakee ennustetuilla arvosanoilla, koska IB:n lopputodistukset jaetaan vasta joskus elokuussa. Tiedän joitakin entisiä IB:läisiä jotka on nykyää iha suomalaisissa yliopistoissa ni en kuitenkaa luulis että se on ihan mahdotonta.

        Ite en vielä oikein tiedä minne menen, onhan tässä vielä aikaa miettiä. Jonneki Skotlantiin/Englantiin olis kiva mennä yliopistoon, mut se rahallinen puoli on vähä niin ja näin. Ei mua kyllä haittais opiskelujen jatkaminen Suomessakaan, lähinnä Lapin yliopistoo oon miettiny. En yhtään tiedä myöskään että mitä ainetta haluisin opiskella, ehkä englannin kieltä/kirjallisuutta tms tai psykologiaa. Tosi monet mun ryhmäläisistä aikoo mennä kans lääkikseen (ihan Suomessa), mut mulle ei oikei lääketiede iske.


      • peukut pystyssä
        predpstudent kirjoitti:

        Ite en oo kyllä kuullu että suomalaisee yliopistoon meno olis sen hankalampaa. Tosin jatko-opintoihin saattaa vaikuttaa se että IB:n loppukokeethan ovat myöhemmin kuin tavalliset ylioppilaskokeet, en nyt muista ihan tarkkaa ajankohtaa (joskus toukokuussa?) ja oon kuullu että saattavat mennä vähän limittäin yliopistoiden pääsykokeitten kanssa. Sitten yliopistoihin haettaessa IB:läiset hakee ennustetuilla arvosanoilla, koska IB:n lopputodistukset jaetaan vasta joskus elokuussa. Tiedän joitakin entisiä IB:läisiä jotka on nykyää iha suomalaisissa yliopistoissa ni en kuitenkaa luulis että se on ihan mahdotonta.

        Ite en vielä oikein tiedä minne menen, onhan tässä vielä aikaa miettiä. Jonneki Skotlantiin/Englantiin olis kiva mennä yliopistoon, mut se rahallinen puoli on vähä niin ja näin. Ei mua kyllä haittais opiskelujen jatkaminen Suomessakaan, lähinnä Lapin yliopistoo oon miettiny. En yhtään tiedä myöskään että mitä ainetta haluisin opiskella, ehkä englannin kieltä/kirjallisuutta tms tai psykologiaa. Tosi monet mun ryhmäläisistä aikoo mennä kans lääkikseen (ihan Suomessa), mut mulle ei oikei lääketiede iske.

        Itse hain ykkösvaihtoehtona IB-linjalle. En aio suuremmin stressata pääsykokeesta, tutustumiskäynnilllä koulun opokin sanoi että siihen on käytönnössä miltei mahdotonta valmistautua. Mikäli pääsen sisään opiskelu tulee olemaan raskasta ja haasteellista, mutta olen kunnianhimoinen ihminen ja pyrin aina parhaaseeni. Koulumatkaa tulee myös ihan kiitettävästi. Lukion jälkeen, oli se minkälainen hyvänsä, aion jatkaa opiskelujani täällä Suomessa. Eläinlääketieteellinen on eräs kiinnostuksen kohde vielä tässä vaiheessa.
        Viimeisin ka. 9,8 mutta kuten monet todenneet; keskiarvoa ei pidä tuijottaa. Oma kiinnotus, motivoituneisuus ja pääsykokeet merkitsevät paljon!


    • berhanee

      Oon tässä aikeissa hakea peräti kolmeen IB-lukioon (Syk, Ressu, Tikkurila), ja kysyisin, että minkälaisia tehtäviä teille on pääsykokeissa tullut ja mitä kysymyksiä haastattelussa teiltä on kysytty, ja kertoisitteko vielä, että mikä koulu/vuosi oli kyseessä, ja kaikki muukin informatiivinen ja pääsykokeisiin valmistava tieto on enemmän kuin tervetullutta, kiitos! :)

    • IBfinlandssvensk

      Jos pelkää että ei pääsisi sisään ib-linjalle voisi harkita Mattlidenin IB-linja, sijaitsee Espoon matinkylässä. Siksi koska Mattliden on suomenruotsalainen koulu nii moni pelkää hakea sinne, vaikka sillä on melkein parhaat tulokset kirjoutuksista jos vertaa muihin IB-linjoihin suomessa. Sinne tarvitsi ainoastaa 12,89 pisteitä tänä vuonna että pääsisi sisään. Ja joo, siellä on ehkä kolmasosa suomenruotsalaisia, kolmasosa suomalaisia ja kolmaosa ulkomaalaisia (ehkä ei täysin ulkomaalaisia, mutta kuitenkin asunut ulkomailla). Mattlideniin pääsee 10minuutissa helsingin keskustasta, ja itse koulu on hieno ja uusi. Suosittelen!

    • 5f1f

      Jaa tuleeko sieltä siis lähelle 38 points keskiarvoa final exameista? Sources pls

    • IB-oppilas

      IB linja on henkilöille jotka haluavat omistaa kaiken vapaa-aikansa koululle. Systeemi perustuu siihen että koulussa tehdään paljon töitä ja kun pääsee kotia nii odotta yhtä paljon töitä. Ja IB-linjalle pääse normaalilla k.a (yli 8) ja varsinkin jos on asunut ulkomailla ja osaa englantia hyvin. En suosittele ollenkaan jos on huono englannin kielessä offcourse. Mutta itselläni on yli 8 k.a ja olen asunut ulkomailla ja inhoan valintaani mennä IB-linjalle joka vi*un päivä. Mutta se on aivan täysin henkilöstä kiinni. Itse pidän enemmän liikunnasta jne. Ja nyt kun olen IB linjalla niin on hyvin vaikea päästä sieltä pois, koska kurssit ovat kaikki eri kielellä ja k.a laskenut johonkin 7, koska paljon enemmän töitä ja aiheet vaikeampia. Mutta EN SUOSITTELE !

      • True_IB

        Et edes ole oikeasti IBllä :) IBllä arviointi on 1-7, eli keskiarvosi ei voi laskea "johonkin seiskaan". Eli olet siis pre-IBllä, siellä käytetään vielä normaalia 4-10 arviointiasteikkoa. Pre-IBllä ei todellakaan tarvitse "omistaa kaikkea vapaa-aikaansa koululle". Se nyt tietenkin riippuu omista valmiuksista, mutta ei pre-IBllä pitäisi tarvita älytöntä työmäärää edes vaikka tavoittelisit niitä parhaimpia arvosanoja.

        IBllä on oppintunteja hieman vähemmän kuin kansallisella puolella, mutta itsenäistä työskentelyä on taas huomattavasti enemmän. Jos tämä ei sinulle sovi, IB ei ehkä ole se paras paikka. Tosin tämä tilanne (että itsenäistä työtä/opiskelua on enemmän) tulee joka tapauksessa vastaan myöhemmin elämässä.


    • ltisnstoalan

      IB:

      Pre-IB ja IB1 haahuilua, IB2 hirveellä paniikilla kaikki lab reportit, EE, IA:t sun muut kasaan

      luonnontieteet & matikka
      oma luokka
      EE, G4P
      jos haet ulkomaille yliopistoon
      kirjat tulee paljon halvemmaksi kuin normilukiossa

      - työmäärä (ei erityisen suuri jos alottaisi ajoissa, muuten ihan hirveetä bs:iä)
      - oma luokka
      - humanistiset aineet & kielet (ei herranjestas FINNISH A ja ENGLISH A, päämäärätöntä haahuilua)
      - ylimielinen asenne (yleistys ofc, mutta päti/pätee yllättävän moniin, myös minuun)
      - ihan yhtä hyödyllinen/hyödytön kuin normaali lukiotutkinto
      - TOK
      - final exams samaan aikaan kuin monen yliopiston yms. pääsykokeet

      conclusion: Ihan yksi ja sama mihin meet lukioon, suosittelen IB.tä jos oikeasti pidät opiskelusta ja turhanpäiväisten esseiden kirjoittamisesta jäljelle jäävällä vapaa-ajalla. Muuten mene suosiolla normilukioon, siellä opetetaan ihan yhtä hyvin/huonosti ja vaikka IB:t kovasti vastaan väittäisivätkin, ei Suomen IB:llä opita mitään normilukiosta poikkeavaa.

    • Tuttib

      Auttakaa!
      Mä oon tällä hetkellä pre-ib, eli ekan vuoden kansallinen oppilas. Nyt olisikin edessä se lopullinen valinta, jäädäkö ib:lle vai vaihtaa kansalliseen? Olen miettinyt vaihtoa koko syksyn koska ib:n työmäärä, CAS, yms. hirvittävät. Haluaisin lääkikseen lukion jälkeen. Kellään mielipiteitä, mitä pitäis tehä?

    • Ei IB!!

      Ite pääsin just IB1:n läpi hyvin arvosanoin mutta se ei kyllä ole sen arvosta! Mäkin oon kunnianhimoinen ja haluan saada hyviä arvosanoja yms. mutta juuri se että haluaa pärjätä hyvin voi kääntyä sua vastaan. Kun Pre-DPllä haluttiin saada ysejä ja kymppejä, niin IBllä pitää lukea ittensä henkihieveriin päästäkseen läpi. Pre-DP oli jo aika vaikea(varsinkin jos on perfektionistin vikaa) ja IB1, varsinkin kevät ja End Of Years kokeet olivat helvettiä kirjailmellisesti. Myös koeajat ovat naurettavat, suurimmissa osissa aineita vain 1 ja puoli tuntia. Ja siinä pitää esimerkiksi ehtiä kirjoittamaan kaksi hyvää esseetä. Kaiken päälle vielä CAS ja EE suunnittelu jne.. Mulla ainakin ja ainakin mun kavereilla kaikki vapaa aika meni kouluun, näin kavereita ehkä 2krt koko keväällä. Ei ollu kyllä hermoromahdus kaukana ja nyt luultavasti vaihdan aikuislukioon. Suosittelen IBtä vain ja ainoastaan jos olet todella stressinsietokykyinen henkilö, huonotkaan numerot eivät haittaa ja todella haluat opiskella englanniksi. Ilmeisesti edes ulkomailla opiskelumahdollisuuksissa ei ole suuria eroja tuleeko sitten IBstä vai normaali lukiosta. Bonusta IBllä on kansainvälinen ja suomalaista koulua avoimempi ilmapiiri. Joten itse en suosittele IBtä, mielestäni hyödyt ovat aivan liian pienet haittoihin verrattuna. Miettikää tarkkaan ennen kuin menette IBlle!!

    • IB:n käynyt

      IB on helppo nakki vaikka olisi idiootti. Pari viikkoa lukemalla saa jo automaattisesti 3-4 tasoista numeroa SL aineista ja jos lukee koko lyhyehkön lukuloman niin 3-5 tulee kaikista aineista.

      Itse kirjoitin SL matikan, fysiikan, HL kemian ja psykan ja vitosta tuli kaikesta ilman sen kummempaa kuumottelua. EE jäi alle 2000 sanan ja TOK essee oli hatusta vedetty paskakasa. Läpi meni ja nyt yliopistossa :D

    • ibkid

      Pros and Cons of IB (from a student graduating IB THIS SPRING, HOORAY!)

      Pros:
      - International Environment (Most of my classmates, myself included, have lived abroad or are from abroad)
      - Class spirit (We're a pretty tight bunch after three years)
      - Education in ENGLISH (This is a HUGE PRO if you can't speak Finnish)
      - Valuable diploma & respect (Everyone knows IB is demanding and tough)
      - You don't have to study Swedish (unless you want to, of course)
      - Improves your time management skills
      - You can study subjects in-depth
      - IB identity :) (Once an IB kid, always an IB kid?)
      - You can take math studies, which is easier than (or at least the same as) lyhyt matikka
      - Your final grade does not depend 100% on finals, because there are other projects graded

      Cons:
      - SO MUCH EXTRA WORK that Finnish high schools don't have (eg. C.A.S, Extended Essay, Internal Assessments, IOC... Seriously, consider if you're ready to do this.)
      - Study break only three weeks (Finnish kids get out after Penkkarit, we get out in April...)
      - Finnish kids might think you're loud and obnoxious (Same way IB kids think Finnish kids don't do any school work and have it SO easy... )
      - No one in your family understands the work you're putting into school or why
      - You have to take math and at least one science
      - You need to study 6 subjects (or 7 if you're ambitious)

      THINGS TO CONSIDER:
      - Graduation is at the end of August or beginning of September
      - You will write a ton of essays (up to you to decide if that's a pro / con)
      - I've read other people's responses here and I'll add that anyone with a will and good time management skills will pass the IB. Of course, work is demanded, but that's what gives IB the high reputation. If you're willing to work hard, you will succeed :)

    • Anonyymi

      jos on normilukiossa voiko vaihtaa ib:linjaan

      • Anonyymi

        Noh, paikkoja on rajallisesti niin en usko. Toki jos tilaa, kannattaa laittaa reksille viestiä! En kuitenkaan usko, että kovin helpolla pystyy vaihtamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe