Pahin ennakkoluulo

Mikä on teille arvon vammaispalstalaiset pahin ennakkoluulo mihin ootte törmänneet? Omalta kohdaltani voin sanoa että se on sellainen että monet kuvittelee sellaisen asian olevan ihan itsestäänselvyys että kaikki vammaiset, varsinkin samalla tavalla vammaiset tulevat aivan automaattisesti toimeen keskenään. Ei todellakaan pidä paikkaansa, tunnen aika montakin tyyppiä joilla on sama vamma kuin mulla (selkäydinvamma) joita en todellakaan voi sietää. Ja löytyyhän niitä inhokeitani muistakin vammaisista kuin selkäydinvammaisista. PS en tarkoita nyt kehareita. PPS Kyllähän siis esimerkiksi selkäydinvammaisissakin löytyy todella mukaviakin tyyppejä, en todellakaan sano sitä että kaikki ois ihan vastenmielisiä. Vaan että niitäkin "meikäläisistä" löytyy

8

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ATDT'2

      Minusta tämä on vähän samanlaista ajattelua kuin keskustelu siitä, tulevatko kaikki vasenkätiset, ruskeasilmäiset tai lyhyet toimeen keskenään.

      Minusta pahin ennakkoluulo on taas se, että monet ajattelevat fyysisesti vammaista myös aivoiltaan vajaaälyiseksi. Tämä näkyy siinä, että vaikkapa kaupassa he puhuttelevat tämän omaista tai muuta mukana olevaa.

      • ....................

        myös jotkut vammaiset itse. Eräät vammaiset tuttuni ovat sanoneet, että haluavat vain vammaisia ystäviä, koska kaltaisilleen ei tarvitte selitellä ja on samanlaiset arvot. Ei pidä paikkaansa. Olen itsekin vammainen, eikä arvomaailmani tosiaankaan ole samanlainen kaikkien tuntemieni muiden vammaisten kanssa. Kateutta on myös vammaisten keskuudessa ihan yhtä paljon kuin vammattomienkin.

        Pahin ennakkoluulo on mielestäni ajatus, että jos on vammainen ei ole minkäänlaista seuraelämää. Ja kun näin on, vammainen on ilman muuta kiinnostunut maksullisesta seurasta,


      • Vammaiset
        .................... kirjoitti:

        myös jotkut vammaiset itse. Eräät vammaiset tuttuni ovat sanoneet, että haluavat vain vammaisia ystäviä, koska kaltaisilleen ei tarvitte selitellä ja on samanlaiset arvot. Ei pidä paikkaansa. Olen itsekin vammainen, eikä arvomaailmani tosiaankaan ole samanlainen kaikkien tuntemieni muiden vammaisten kanssa. Kateutta on myös vammaisten keskuudessa ihan yhtä paljon kuin vammattomienkin.

        Pahin ennakkoluulo on mielestäni ajatus, että jos on vammainen ei ole minkäänlaista seuraelämää. Ja kun näin on, vammainen on ilman muuta kiinnostunut maksullisesta seurasta,

        Vammaiset ei haluaa olla ystäviä vammaisen kanssa.


      • liev keh vam
        Vammaiset kirjoitti:

        Vammaiset ei haluaa olla ystäviä vammaisen kanssa.

        Vastaanpa tähän näin: Olen itse lievästikehitysvammainen 30vuotias nainen lounaissuomesta ja mulla on ystävinä muita kehitysvammaisia sekä ns taviksia.

        Ja ei todellakaan kaikki samanlaila vammaiset halua olla keskenään minäkään en käy missään kehitysvammaisten jutuissa vaan vammattomien jutuissa,nämä piirit kehitysvammaisten kesken ovat sen veran pieniä että mielummin käyn vammattomien jutuissa.

        Toki silti paras ystäväni on mua muutamanvuoden vanhempi kanssa lievästikehitysvammainen nainen.

        Silti mun vamma on niin lievä ihan ylärajalla että mielummin ns normijuttuihin mukaan.


    • alone at nyyjoorkki

      Kyllä itseainakin olisin onnellinen jos ns. terve haluasi olla se bestis. Se vaan on sellaista, että jos joku on oikeasti bestis, niin ei se kysele. Yleensä sekin on jo imartelua jos terve ihminen tulee iloisesti tervehtien juttelemaan ja tekee sen vielä toisenkin kerran....

      No tietty sitä voi tuonkin ymmärtää väärin....

    • riippi

      Ennakkoluuloinen olen, kun syön.

    • lievästi jälkeejääny

      Se, että kun tapaa uusia ihmisiä, jotkut puhuu niinku vauvalle ja on silleen "ymmärrätkö ymmärärtkö???????????"!!!!!!!"

      Sit sitä pitää aina selitellä et ihan normaalisti voitte puhua, mut ei mitään vaikeita sanoja esimerkiks.

    • Itsekin tunnen kyllä yhen tyypin joka koko ajan puhuu silleen "ymmärrätkö, ymmärrätkö" tyyliin, mutta ei pelkästään mulle, eikä sillä siis oo mitään tekemistä mun vammani kanssa. Ihan kaikille muillekkin kyllä se puhuu siihen tyyliin. Kieltämättä ärsyttää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3464
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2012
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1948
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1578
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1415
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1119
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1058
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      864
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe