Pahin ennakkoluulo

Mikä on teille arvon vammaispalstalaiset pahin ennakkoluulo mihin ootte törmänneet? Omalta kohdaltani voin sanoa että se on sellainen että monet kuvittelee sellaisen asian olevan ihan itsestäänselvyys että kaikki vammaiset, varsinkin samalla tavalla vammaiset tulevat aivan automaattisesti toimeen keskenään. Ei todellakaan pidä paikkaansa, tunnen aika montakin tyyppiä joilla on sama vamma kuin mulla (selkäydinvamma) joita en todellakaan voi sietää. Ja löytyyhän niitä inhokeitani muistakin vammaisista kuin selkäydinvammaisista. PS en tarkoita nyt kehareita. PPS Kyllähän siis esimerkiksi selkäydinvammaisissakin löytyy todella mukaviakin tyyppejä, en todellakaan sano sitä että kaikki ois ihan vastenmielisiä. Vaan että niitäkin "meikäläisistä" löytyy

8

823

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ATDT'2

Minusta tämä on vähän samanlaista ajattelua kuin keskustelu siitä, tulevatko kaikki vasenkätiset, ruskeasilmäiset tai lyhyet toimeen keskenään.

Minusta pahin ennakkoluulo on taas se, että monet ajattelevat fyysisesti vammaista myös aivoiltaan vajaaälyiseksi. Tämä näkyy siinä, että vaikkapa kaupassa he puhuttelevat tämän omaista tai muuta mukana olevaa.

• ....................

myös jotkut vammaiset itse. Eräät vammaiset tuttuni ovat sanoneet, että haluavat vain vammaisia ystäviä, koska kaltaisilleen ei tarvitte selitellä ja on samanlaiset arvot. Ei pidä paikkaansa. Olen itsekin vammainen, eikä arvomaailmani tosiaankaan ole samanlainen kaikkien tuntemieni muiden vammaisten kanssa. Kateutta on myös vammaisten keskuudessa ihan yhtä paljon kuin vammattomienkin.

Pahin ennakkoluulo on mielestäni ajatus, että jos on vammainen ei ole minkäänlaista seuraelämää. Ja kun näin on, vammainen on ilman muuta kiinnostunut maksullisesta seurasta,

• Vammaiset
        .................... kirjoitti:

myös jotkut vammaiset itse. Eräät vammaiset tuttuni ovat sanoneet, että haluavat vain vammaisia ystäviä, koska kaltaisilleen ei tarvitte selitellä ja on samanlaiset arvot. Ei pidä paikkaansa. Olen itsekin vammainen, eikä arvomaailmani tosiaankaan ole samanlainen kaikkien tuntemieni muiden vammaisten kanssa. Kateutta on myös vammaisten keskuudessa ihan yhtä paljon kuin vammattomienkin.

Pahin ennakkoluulo on mielestäni ajatus, että jos on vammainen ei ole minkäänlaista seuraelämää. Ja kun näin on, vammainen on ilman muuta kiinnostunut maksullisesta seurasta,

Vammaiset ei haluaa olla ystäviä vammaisen kanssa.

• liev keh vam
        Vammaiset kirjoitti:

Vammaiset ei haluaa olla ystäviä vammaisen kanssa.

Vastaanpa tähän näin: Olen itse lievästikehitysvammainen 30vuotias nainen lounaissuomesta ja mulla on ystävinä muita kehitysvammaisia sekä ns taviksia.

Ja ei todellakaan kaikki samanlaila vammaiset halua olla keskenään minäkään en käy missään kehitysvammaisten jutuissa vaan vammattomien jutuissa,nämä piirit kehitysvammaisten kesken ovat sen veran pieniä että mielummin käyn vammattomien jutuissa.

Toki silti paras ystäväni on mua muutamanvuoden vanhempi kanssa lievästikehitysvammainen nainen.

Silti mun vamma on niin lievä ihan ylärajalla että mielummin ns normijuttuihin mukaan.

• alone at nyyjoorkki

Kyllä itseainakin olisin onnellinen jos ns. terve haluasi olla se bestis. Se vaan on sellaista, että jos joku on oikeasti bestis, niin ei se kysele. Yleensä sekin on jo imartelua jos terve ihminen tulee iloisesti tervehtien juttelemaan ja tekee sen vielä toisenkin kerran....

No tietty sitä voi tuonkin ymmärtää väärin....

• riippi

Ennakkoluuloinen olen, kun syön.

• lievästi jälkeejääny

Se, että kun tapaa uusia ihmisiä, jotkut puhuu niinku vauvalle ja on silleen "ymmärrätkö ymmärärtkö???????????"!!!!!!!"

Sit sitä pitää aina selitellä et ihan normaalisti voitte puhua, mut ei mitään vaikeita sanoja esimerkiks.

• Itsekin tunnen kyllä yhen tyypin joka koko ajan puhuu silleen "ymmärrätkö, ymmärrätkö" tyyliin, mutta ei pelkästään mulle, eikä sillä siis oo mitään tekemistä mun vammani kanssa. Ihan kaikille muillekkin kyllä se puhuu siihen tyyliin. Kieltämättä ärsyttää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      85
      1219
    2. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      27
      769
    3. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      12
      754
    4. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      32
      699
    5. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      90
      695
    6. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      668
    7. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      14
      655
    8. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      68
      639
    9. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      27
      617
    10. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      57
      607
    11. 60
      573
    12. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      41
      571
    13. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      83
      569
    14. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      46
      540
    15. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      43
      534
    16. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      129
      517
    17. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      52
      503
    18. Kylän tielle remonttia?

Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?
      Hyrynsalmi
      13
      502
    19. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      475
    20. Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?

Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.
      Ikävä
      27
      457
    Aihe