pyydän nyt aluksi ettei minua tuomittaisi! tilanne on siis tämä; minulla on nyt 5kk ikäinen lapsi ja eilen testi näytti positiivista. viikkoja olisi jo 11 3. lapsile tulisi ikäeroa siis noin 11 kk. olen vakavissani kallistumassa keskeytyksen kannalle, koska elämän tilanne ei todellakaan ole paras toiselle lapselle. avioerohakemus vetämässä ja vaikka ei erottaisi niin taloudellinen tilanne on erittäin huono. toisaalta abortti on periaatteitani vastaan, mutta en ole valmis toiseen lapseen ja tuo ikäeron pienuus pelottaa todella! olisinkin kysynyt että miten te olette pärjänneet joilla lapsilla on näin pieni ikäero?
en viitsi tätä viestiä kirjoittaa tuonne abortti palstalle sillä tidän että sieltä tuskin saisi yhtään "ymmärtävää" vastausta, joten toivon että edes täällä saisi. tiedän että kuulostaa kauhealta, mutta joskus on ajateötava itseäänkin ja lapsen/lapsien parasta. Kiitos!
erittäin pieni ikäero lapsilla
22
2931
Vastaukset
- ***K***
Meillä on kaksi poikaa tuolla ikäerolla. Ihan tarkoituksella tehty. Ja ovat toistensa parhaat ystävät. Vaatteet sai suoraan kierrättää toiselta toiselle eli mielestäni erittäin edullinen tapa, toisen vaatteet eivät maksaneet juuri mitään. Vielä kun sai lahjaksi ihan ikiomiakin vaatteita.
Monethan tekevät kaksosiakin ja hoitavat ne. Serkkuni hoiti kaksostytöt ihan yksin, ilman isää. Toki sai suvulta apua, mutta monesti jopa sanoi, että kaksi helpompi kuin yksi. Itseasiassa toivoisin seuraavaan "satsiin" kaksosia! Meillä on suunnitelmissa yhteensä 4 lasta. Kaksoset menisivät siinä samalla, lyhyempi vauva-aika jne. ja lapsijoukko olisi kerralla tehty. Jaksamisesta ei ole kiinni, sillä syön hyvä- ja vähähiilihydraattisesti eli virtaa riittää ja vauvamme ovat olleet aina hyviä nukkumaan eli heräsivät vain kerran-kaksi yössä syömään.
Iskä tekee 12 h päivää 6 päivänä viikossa tällä hetkellä (yksityisyrittäjä) joten ei siitä paljon apua ole. Viihdyn lapsien kanssa ja tunnen että tämä on juuri tässä elämänvaiheessa minulle se rikastuttavin ja tärkein asia. JOs olisi yksi lapsi joka kiljuisi koko ajan huomiota ja leikkiseuraa, asia ei ehkä olisi niin helppo. Pojat leikkivät nytkin keskenään ja saan olla hetken netissä ;)
Ne ystäväni, jotka ovat abortin tehneet, eivät ole ikinä siitä toipuneet. Se jättää jälkensä. Mieti itse mitä kestät kantaa. Päätös on toki sinun. Mutta mielestäni tuossa vaiheessa ei enää edes saa aborttia jos raskautesi on noin pitkällä. Ja vauvahan on jo täydellinen pieni ihminen.
Oletko varma ettei suhdetta saa enää korjattua? jos 11 viikkoa (allekin, koska menkoista se raskaus lasketaan) sitten olet tuon miehen kanssa rakastellut ja ollut valmis hankkimaan toisenkin lapsen. Meilläkin oli suhde tosi heikkona esikoisen jälkeen, mutta siitä taas vahvistunut. - vink vink
En halua loukata, mutta miksi olet harrastanut seksiä ilman ehkäisyä tietäen, että voit tulla raskaaksi..? Ja et tosiaan ehdi enää aborttia, jos raskaus on jo noin pitkällä: viikolle 12 asti vain saa laillisen abortin ellei lapsi ole esim. vammainen. Itse olen raskaana samoilla viikoilla ja kävin juuri ultrassa: vauva heilutteli siellä käsiään, potki ja sormetkin erottuivat. Tuntuisi hirveältä lähteä sellaista tappamaan! Mä en ainakaan kestäisi katsoa itseäni peilistä sen jälkeen. Ei suomessa kenekään tarvitse lastaan tappaa, aina on sosiaalituet (jos rahasta kiinni) ja lapsen voi antaa adoptioon. Kukaan ei kadu lastaan, mutta aborttia katuu! Tuossahan on samantien tehty kaikki lapset ja voit riistää sitä kurjaa ukkoa jos siitä nyt eroat. Kunnon elatukset saat ja kaikki tuet! Ehdit elääkin ja ajatella itseäsi. Ei elämä lopu muutamassa vuodessa.
- heinä-äiti
Ehkä kun viikot on jo tuota luokkaa, kannattaa abortointi unohtaa ja alkaa miettimään esimerkiksi adoptioon antoa jos ei pysty pitämään lasta.
- Uskoa tulevaan!
Tässä vaiheessa varmaan myöhästä alkaa kyselemään, että miksi seksiä, miksei ehkäsyä jne. Eikä se kirjoittajan aiheena ollutkaan..
Hei, kyllä sä tulet pärjäämään niiden pikkuisten kanssa. Rankkaa on aikansa, mutta pian huomaat, että helpompi kun on kaksi pienellä ikäerolla olevaa muksua. Saavat toisistansa seuraa. Kai mies kuitenkin vastuunsa kantaa ja jotain apua hänestäkin tulet saamaan, vaikka ero tulisi. Uskon, että nyt fiilikset sekavat ja epäusko tulevaan pinnalla. Mut se fiilis vielä kääntyy. Usko mua:) Itse samanlaisia fiiliksiä kokenut aikoinaan.Tsemiä sinulle paljon! - skandiaa v
Inhottavaa kun täällä joku puhuu ettet ole käyttänyt ehkäisyä vaikket siitä edes mitään sanonut!
Niin, meille on tulossa toinen lapsi, niille tulee vuoden ikäero. Olemme juuri eroamassa miehen kanssa, ja mietin todella paljon itsekkin että olipas nyt huono aika tulla raskaaksi! Mutta toisaalta, olen aina halunnut kaksi lasta ja mielummin niillä sitten on sama isä kun se että tekisin jonkun muun kanssa taas sen toisen lapsen ja jos siitäkin tulisi ero niin...
Nyt ois sitten mun osalta lapset tehty tämän jälkeen. Jotenkin tunteet heittelee vieläkin vaikka olen nyt raskauden puolessa välissä. Välillä tuntuu että oliko oikein antaa raskauden jatkua? En kyllä olis varmaankaan pystynyt tehdä aborttia. Sekavia ajatuksia, mutta pikkuhiljaa ne vähentyy ja ajatukset selkenee.:)- ......
Onhan se nyt melko selvä että ehkäisy unohtunut. Jos käyttää kondomia, se on lähes satavarma. Jos se hajoaisi, voisi hakea jälkiehkäisyn. Mitään muuta ehkäisyä kuin kondomia ei noin lähellä synnytystä yleensä käytetä (jos raskaus jo noin pitkällä ja eka vauva 5 kk). Jostain syystä vaan yritetään luottaa imetyksen ehkäisytehoon, mutta sehän ei näin hyvällä ravinnolla (ja monesti vähällä imetyksellä) toimi. Vain kehitysmaissa voi toimia. Lisäksi: synnytys monesti lisää hedelmällisyyttä eli "käytetty kohtu tiinehtyy paremmin", kuten lehmälääkärit sanoo ;) ja jos on raskaaksi tullut, tietää ettei mitään vikaa ole ja voi tulla toistekin raskaaksi.
- :)
...... kirjoitti:
Onhan se nyt melko selvä että ehkäisy unohtunut. Jos käyttää kondomia, se on lähes satavarma. Jos se hajoaisi, voisi hakea jälkiehkäisyn. Mitään muuta ehkäisyä kuin kondomia ei noin lähellä synnytystä yleensä käytetä (jos raskaus jo noin pitkällä ja eka vauva 5 kk). Jostain syystä vaan yritetään luottaa imetyksen ehkäisytehoon, mutta sehän ei näin hyvällä ravinnolla (ja monesti vähällä imetyksellä) toimi. Vain kehitysmaissa voi toimia. Lisäksi: synnytys monesti lisää hedelmällisyyttä eli "käytetty kohtu tiinehtyy paremmin", kuten lehmälääkärit sanoo ;) ja jos on raskaaksi tullut, tietää ettei mitään vikaa ole ja voi tulla toistekin raskaaksi.
Isehän käytin ehkäisyä, kondomia, ja tulin raskaaksi siitä huolimatta. En imettänyt ja eiköhän jokainen tiedä että se ei ole mikään ehkäisykeino!:D
:) kirjoitti:
Isehän käytin ehkäisyä, kondomia, ja tulin raskaaksi siitä huolimatta. En imettänyt ja eiköhän jokainen tiedä että se ei ole mikään ehkäisykeino!:D
Ei sen kanssa tulla raskaaksi ellei pelleillä esim. laittamalla se vasta lopuksi. Kyllä kondomista näkee jos se rikki menee! Mun mielestä kaikki "kondomiraskaudet" on sitä ettei kumia ole käytetty oikein.
- hufgdf
**** kirjoitti:
Ei sen kanssa tulla raskaaksi ellei pelleillä esim. laittamalla se vasta lopuksi. Kyllä kondomista näkee jos se rikki menee! Mun mielestä kaikki "kondomiraskaudet" on sitä ettei kumia ole käytetty oikein.
Onko teillä pelleilty kondomilla kun noin hyvin tiedät. no meillä on mennyt pari kumia rikki tässä (vauva 1,5kk) mies huomannut molemmilla kerralla vasta jälkikäteen. Seuraava vauva ois suunnitteilla vasta vähä myöhemmin.. ja kun imetän ei viitti ees jälkiehkäisyä käyttää.. se on aina jos yli puoli tuntia kestää seksi ja alkaa paikat kuivumaan kesken kaiken.. veri varsinkin kuivattaa!
- hakkelus78
Minulla pojat viisi ja neljä vuotiaat. Parisuhde on aina ollut heikko, ja toista kun aloin odottamaan oli todella kova stressi. Muutto, rakentaminen, hirveitä riitoja, poika heräili yöllä tiuhaan ja oikeastaan yksin hoidin kodin ja lapset. Molemmilla pojilla koliikki, ja itkivät paljon. Unet jäivät vähiin, ja monesti tuntui ettei jaksa. Kyllä siitä kuitenkin selvisin, enkä katunut ole päivääkään että pojat niin pienellä ikäerolla syntyivät. Monesti mietin että olen kuin yksinhuoltaja, ja siihen päälle vielä ne riidat ja kaikki muu.
Nyt sylissä kolmas lapsi. Kaikki lapset ovat todella rakkaita. Vauva aika kuitenkin on niin lyhyt ja sitten on todella mukava kun on saman ikäistä leikkiseuraa lapsilla. Saa äiti sitten sitä omaakin aikaa :)
Kyllä sinä jaksat. Joskus ero on paras ratkaisu. Varmaan lapset auttavat sinua vaikean tilanteen yli. On tavallaan pakko jaksaa. Pakko aamulla herätä. Ajan ollen helpottaa varmasti. Abortista ei ehkä toivu koskaan, surullista mutta totta. Mikäli haluat jutella enemmän asiasta, niin laita sähköpostiosoitteesi niin otan yhteyttä :)- ap:)
eli ehkäsyä on käytetty. yasminelle pillereitä. aloitin ni melko pian synnytuksen jälkeen kun imetys ei onnistunut. marraskuussa siis ollut menkat ja silloin aloin syömään pillereitä. Ilmeisesti ei sitten ookkaan ollu menkat tai sitten ei vaan pillerit oo tehonnu. Tämä esikoinen on nimittäin saanut alkunsa vaikka pillereita olenkin syönyt... että näin....
- :::::
ap:) kirjoitti:
eli ehkäsyä on käytetty. yasminelle pillereitä. aloitin ni melko pian synnytuksen jälkeen kun imetys ei onnistunut. marraskuussa siis ollut menkat ja silloin aloin syömään pillereitä. Ilmeisesti ei sitten ookkaan ollu menkat tai sitten ei vaan pillerit oo tehonnu. Tämä esikoinen on nimittäin saanut alkunsa vaikka pillereita olenkin syönyt... että näin....
NO ding-dong. Jos pillerit ei ole aiemminkaan tehonneet niin miksi niitä syöt! On monia ihmisiä joilla maksa hajottaa sen hormoonin eikä ne todellakaan toimi. Ja jos sitä ukkoa nussit niin miksi siitä eroon haluat. Ja miksi haluat tappaa lapsesi sisaren? Vai löytykö uus ukko bileillasta? Ihania äitejä suomenmaassa onkin. Ja niin viisaita.
- UmmNoora&Saara
Tuo pieni ikäero, hyvä vaan:) lapsista tulee parhaat kaverit ja vuoden päästä alat jo päästä helpommalla kuin mitä pääsisit yhden lapsen kanssa. Lapset viihdyttävät toisiaan eikä sun tarvi olla joka minuutti tekemistä keksimässä. Älä hullu edes mieti aborttia, et sitä sitä paitsi enää saakaan joten unohda koko juttu. Mulla lapset 1 v 1kk ikäserolla ja nyt vielä kolmaskin tulossa samalla ikäerolla tuohon satsiin eli ekan ja kolmannenkin ikäeroksi tulee vain 2 v 2 kk. Kyllä sitä vaan kummasti selviää ja lapsista saa voimaa vaikka välillä hullulta tuntuukin:)
Isät on vähän tuollaisia välillä, vaikka olis naimisissakin niin yh:na nainen saa monasti kummasti häärätä. Pidä huolta että muu turvaverkko toimii eli yhteyttä kaikkiin kavereihin, sukulaisiin, naapureihin ja rohkeasti pyydät lastenhoitoapua ettet päästä itseäsi liikaa väsymään. Selitä tilanteesi myös kuntaan ja neuvolaan niin saat varmaan kodinhoitajan auttelemaan:)
Tsemppiä:) - 20+16
näkökulma, että jos olet lapsesi isän kanssa eroamassa, niin tämä on ainoa mahdollisuus saada lapsellesi biologinen sisarus. Ei tietenkään ainoa tai tärkein syy pitää tulevaa lasta, mutta näkökulma kuitenkin.
Ja mikäli abortin haluat, sinun tulisi toimia todella nopeasti. Kuten sanottu, nyt jo on pikkuisella kaikki sormet ja varpaat jne. Entä, jos kertoisit aborttiaikeista terveyskeskuksessa/neuvolassa ja tekisit vasta ultran jälkeen päätöksen?- ap:)
Tosiaan ihan jälkitarkastuksessa sain nuo pillerit vaikka muistutin että esikoinen on saanut alkunsa pillereistä huolimatta. Tosiaan maanantaina soitan lääkärille ja vaadin päästä saman päivän aikana sinne ja ultraan että viikot varmistetaan, sillä voihan se olla että raskaus on pidemmällä tai sitten viikkoja on vähemmän(kun hormoonit voi vissiinkin heitellä synnytysen jälkeen). tällä hetkellä olen edelleen valitettavasti kallistumassa keskeytyksen kannalle(niin kauhealta kun se kuulostaakin), mutta jos raskaus viikkoja olisi nyt enemmän kuin se 12 (12 0 jälkeenhän abortiin joutuu hakemaan lupaa) niin en mitään lupaa lähde tosiaankaan anomaan vaan sitten lapsi on tervetullut.
Ja mitä enemmän nyt ajattelen tuota ikäeroa niin ei se maailmanlopp olisi. onhan ne ihmiset kasvattanut kaksosia ja kolmosia ilman ongelmia.
- keskeyttää tosiaan?
kyllä sä kestät sen minkä muutkin
- ---
Niin just.
- Mutsi ja poikia
toisilleen tuki ja turva tässä kolkossa maailmassa. Noin pienellä ikäerolla heistä tulee takuulla kuin paita ja peppu, nopeasti toistensa leikkitovereita. Älä abortoi vaan hae apua kun vauva syntyy jos tilanne tuntuu liian rankalta. Pienet on toisilleen ikäistään seuraa alusta asti, se helpottaa. Mulla on nyt jatkuvasti huomiota hakeva ja äidistä leikkitätiä odottava muksu, olenkin haaveillut että olisipa sillä sisarus jonka kanssa viihtyisi edes sekunnin. Mieheni nelivuotias kun tulee meille isäviikoksi niin huh miten paljon helpompaa kun pienempi saa seuraa. Meillä isä on myös yrittäjä eli 7 päivää viikossa 10 tuntia töissä joten kotiapua ei oo. Tiedän että rankaksi voi käydä kun toinen tulee.
Toivon jaksamista ja myös sitä että suhteenne parantuisi ja lapsilla olisi myös isä. He molemmat ansaitsevat perheen ja isän.- ap:(
Ajattelin tulla kertomaan tilanteen. Maanantain mietin tarkasti tilannetta tämä lapsen suhteen ja päädyin siihen tarkaisuun ettei mitään aborttia todellakaan tule. Miehen kanssa puhuttiin ja luvatiin molemmat panostaa enemmän suhteeseen ja yrittää nyt todenteolla. innoisani katsoin jo tuplakärryjä. Tiistaina sitten pääsin ultraan ja varmistamaan viikot. Luonto oli päättänyt toisin. vauvalta ei löytynyt sykettä ja vastasi viikoja 10 4 eli noin viikko sitten oli mennyt kesken. eilen tehtiin kaavinta. Nyt poden syyllisyyttä kun oen edes miettinyt että voisin raskauden keskeyttää ja jotenkin tunnen että vauva on sen vaistonnut ja siksi on mennyt kesken. tidän kuitenkin ettei näin ole ja etten mitään olisi voinut toisin tehdä. On terveelliset elämän tavat en polta enkä juo, mutta silti mietin että miksi näin piti käydä...
Kiitos kaikille jotka ovat vastanneet asiallisesti ja antaneet tukea tuohon ikäero asiaan. meille ei nyt sitten vain tule toista vauvaa. ehkä sitten joskus kun elämä on muuten kunnossa. - ...............
ap:( kirjoitti:
Ajattelin tulla kertomaan tilanteen. Maanantain mietin tarkasti tilannetta tämä lapsen suhteen ja päädyin siihen tarkaisuun ettei mitään aborttia todellakaan tule. Miehen kanssa puhuttiin ja luvatiin molemmat panostaa enemmän suhteeseen ja yrittää nyt todenteolla. innoisani katsoin jo tuplakärryjä. Tiistaina sitten pääsin ultraan ja varmistamaan viikot. Luonto oli päättänyt toisin. vauvalta ei löytynyt sykettä ja vastasi viikoja 10 4 eli noin viikko sitten oli mennyt kesken. eilen tehtiin kaavinta. Nyt poden syyllisyyttä kun oen edes miettinyt että voisin raskauden keskeyttää ja jotenkin tunnen että vauva on sen vaistonnut ja siksi on mennyt kesken. tidän kuitenkin ettei näin ole ja etten mitään olisi voinut toisin tehdä. On terveelliset elämän tavat en polta enkä juo, mutta silti mietin että miksi näin piti käydä...
Kiitos kaikille jotka ovat vastanneet asiallisesti ja antaneet tukea tuohon ikäero asiaan. meille ei nyt sitten vain tule toista vauvaa. ehkä sitten joskus kun elämä on muuten kunnossa.Olen tosi pahoillani. Todella raskasta varmaan sinulle.
Mutta jos yhtään lohduttaa, niin yleensä luonto hoitaa elinkelvottomat yksilöt tavallaan. Luultavasti pikkuisella ei olisi ollut mahdollisuuksia elämään.
Koita jaksaa, ja yritä olla syyllistämättä itseäsi. Ei steressi saa aikaan keskenmenoa näin aikaisessa vaiheessa, eikä paljon mikään muukaan jos vauva on terve.
Voimia kovasti sulle jatkoon. - Mutsi ja poikia
Kiitos kaikille jotka ovat vastanneet asiallisesti ja antaneet tukea tuohon ikäero asiaan. meille ei nyt sitten vain tule toista vauvaa. ehkä sitten joskus kun elämä on muuten kunnossa.Voimia ja jaksamista! Älä syyllistä itseäsi tapahtuneesta, sen vaan oli sitten määrä mennä niin. Ehkä sen tarkoitus oli saada sinut ja miehesi pysähtymään tosiasioiden äärelle ja miettimään tulevaa oikein tosissaan. Toivottavasti saatte asianne järjestykseen ja vielä niin pieni esikoisenne saa vielä ehjän ja hyvän perheen teistä vanhemmista ja joskus tulevaisuudessa myös sisaruksiakin..
Kaikkea hyvää teille aurinkoista kevättä odotellessa!! - ^^^^
Kiitos kaikille jotka ovat vastanneet asiallisesti ja antaneet tukea tuohon ikäero asiaan. meille ei nyt sitten vain tule toista vauvaa. ehkä sitten joskus kun elämä on muuten kunnossa.Hanki nyt sitten vaikka hormoonikierukka... jotta et raskaudu vahingossa ..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809