nuoren juominen

jenna34v

teenkö väärin jos annan lasteni juoda 15v lähtien? oon 34v äiti kuopiosta, poikani on 16v ja tyttöni 14v. meillä on ollut ylä-aste iästä lähtien aina taisteluja juomisesta, polttamisesta, kotiintuloajoista jne eli ihan perus setti. kun poikani täytti 15v katsoin hänen olevan tarpeeksi kypsä aloittamaan kokeilut alkoholin kanssa, eli tarjoan joskus pe iltaisin pullon kaljaa ja en sakota enää jos ottaa joskus kavereittensaki kanssa mutta kotiintulo ajat oon kuitenki rajottanu 00:00 asti siitä lähtien ennen hän sai olla ulkona 22:00 asti. minusta lapselle on hyvä tietyssä vaiheessa opettaa käsittelemään alkoholia kotona oikein, mutta eipä sitä aiemmin kokeiluiltakaan olla voitu välttyä ensimmäiset tapahtui jo 13v. eli teenkö väärin ja oonko huono äiti? onneks tytön kanssa ei oo näitä ongelmia, hän on hyvin fiksu ja tottelee sääntöjä.

141

17853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdbdf

      En ymmärrä pointtiasi koska suomen laissahan sanotaan että ala ikäisille viinan ostaminen ja tarjoaminen on rikos..eli kyllä se on se 18 vuotta milloin saa nämä kokeilut aloittaa.

      • nniodhjdios

        Mun vanhemmat kielsi tiukasti juomisen kun olin alaikäinen. Kaikki kaverit joivat ja niiden vanhemmat eivät paljoa puuttuneet. Joidenkin jopa annettiin juoda kotona. Minäkin tietysti sitten salaa join 15-vuotiaasta alkaen. Kun täytin 18 niin juominen riistäytyi käsistä, oli pakko juoda kun kerran sai. Nyt olen 23 ja alkoholisoitumassa hyvää vauhtia, lääkkeitä ja viinaa menee sekaisin. Kenelläkään kavereistani joiden vanhemmat juomiset jollain tapaa sallivat, ei ole ongelmaa alkoholin kanssa. Että silleen.


      • sdgdfga

        ei se mistää viinasta puhunu vitun ääliö


      • hahha
        sdgdfga kirjoitti:

        ei se mistää viinasta puhunu vitun ääliö

        no mistä se sit puhui? maidostako?


      • -.-.
        hahha kirjoitti:

        no mistä se sit puhui? maidostako?

        pullosta kaljaa tampio


      • perkele1
        -.-. kirjoitti:

        pullosta kaljaa tampio

        alkoholia kummakki ni turpa kii ja lopeta ininä


      • Tjdkslsl
        -.-. kirjoitti:

        pullosta kaljaa tampio

        Voi helvetti mikä vinkuiita sielläki


      • Jarmo25
        nniodhjdios kirjoitti:

        Mun vanhemmat kielsi tiukasti juomisen kun olin alaikäinen. Kaikki kaverit joivat ja niiden vanhemmat eivät paljoa puuttuneet. Joidenkin jopa annettiin juoda kotona. Minäkin tietysti sitten salaa join 15-vuotiaasta alkaen. Kun täytin 18 niin juominen riistäytyi käsistä, oli pakko juoda kun kerran sai. Nyt olen 23 ja alkoholisoitumassa hyvää vauhtia, lääkkeitä ja viinaa menee sekaisin. Kenelläkään kavereistani joiden vanhemmat juomiset jollain tapaa sallivat, ei ole ongelmaa alkoholin kanssa. Että silleen.

        Näin taas tosi hyvä esimerkki ne omat rajat pitää löytää kotona


      • Anonyymi
        Tjdkslsl kirjoitti:

        Voi helvetti mikä vinkuiita sielläki

        Sinä olet se vinkuiita siellä


    • tätä mieltä

      En itse ajattele noin.Meillä jo ala-asteella opettaja valisti vanhempia tästä asiasta.Kun vanhemmat luulee että on hyvä juttu,kun ostaa lapselle juomat niin ainakin tietää mitä juovat.Silloin jää huomioimatta se asia,että ne vanhempien ostokset on se alkupala ja muut hankitaan sitten muualta.Ja silloinhan vanhempi ilmiselvästi antaa sen asennemallin että on hyväksyttyä juoda siinä iässä.Siitä on selvää tutkimustulosta että niillä nuorilla,joiden vanhemmat ostaa juomista ja itsekin käyttää on selvästi alhaisempi kynnys ruveta juopottelemaan,kuin niillä joiden vanhemmilla on tiukka linja.Ihan loogista minusta.

    • äiti!!!!

      Onks tää oikeesti vaan provo?? Meinaan vaan et jos ei ole niin enpähän oo aikoihin kuullut noin typerästä ja välinpitämättömästä suhtautumisesta!! EI NOIN SAA EIKÄ VOI TEHDÄ!!!! Ettei vaan oma jano ois liian kova ettet voi itseesi hillitä?? Poikani on 17 vuotias enkä todella anna hänen juoda, Luojan kiitos on tottelevainen ja fiksu eikä edes halua!!, kotona meillä ei edes ole alkoholia vaikken ihan kuiva suu olekaan:)!!!! MIKSI HALUAT MYRKYTTÄÄ OMAA LASTASI???

      • Myrkyttäjä123

        Olut on terveellisempää kuin limsa esim.....


      • 12312312kk
        Myrkyttäjä123 kirjoitti:

        Olut on terveellisempää kuin limsa esim.....

        aivan varmasti XD


      • Faktatkuntoon
        12312312kk kirjoitti:

        aivan varmasti XD

        Itse asiassa on ja senkin tietäisit jos oisit yhtään tutkinu asiaa


      • Anonyymi
        Myrkyttäjä123 kirjoitti:

        Olut on terveellisempää kuin limsa esim.....

        Totta.


      • Anonyymi
        Myrkyttäjä123 kirjoitti:

        Olut on terveellisempää kuin limsa esim.....

        sigma


    • järki käteen

      15-vuotias ei oo kypsä mihinkään muuhun kuin kasvamaan kohti aikuisuutta. Ne taistelut on kaikkien taisteltava ja sinähän hävisit tämän skaban, kun annoit periksi perusasiassa. Mitä hyödyttää kieltää ja laatia sääntöjä, jos itse näytät, ettei lakiakaan tarvitse kunnioittaa? Sinun homma on pitää jöötä ja pojan homma kapinoida - jos sääntöjä rikotaan niin siitä seuraa jotain ikävää. Näin se menee elämässä aina, miks murkkuikäsellä ei muka menis?

      • maikkero

        Kylläpä tuota meilläki penskat on saanu juoda 15v lähtien siinä vaiheessa he alkavat olla teinejä/nuoria aikuisia ja voin sannoo näille kaikille paskanjauhajille että ei meillä mittään ongelmia sen kanssa oo tullu ! sanosko näin että fiksusti he alkoholia käyttävät ei tulla kotiin siinä kunnossa et vessan lattialla nukuttas. on sen ikäsen elimistö jo kehittyny kumminki nii hyvin ja mitä polttamiseen tulee nii edelleen mainittu elimistö on kehittyny jo et monta vuotta pitäs polttaaki et sieltä tulis joku syöpä. huoh näitä pilkunnussijoita, liian ylisuojelevaisia kasvattajia.


      • raitisyksinhuoltaja
        maikkero kirjoitti:

        Kylläpä tuota meilläki penskat on saanu juoda 15v lähtien siinä vaiheessa he alkavat olla teinejä/nuoria aikuisia ja voin sannoo näille kaikille paskanjauhajille että ei meillä mittään ongelmia sen kanssa oo tullu ! sanosko näin että fiksusti he alkoholia käyttävät ei tulla kotiin siinä kunnossa et vessan lattialla nukuttas. on sen ikäsen elimistö jo kehittyny kumminki nii hyvin ja mitä polttamiseen tulee nii edelleen mainittu elimistö on kehittyny jo et monta vuotta pitäs polttaaki et sieltä tulis joku syöpä. huoh näitä pilkunnussijoita, liian ylisuojelevaisia kasvattajia.

        Alkoholi pois kodeista jossa kasvaa uusia kansalaisia. älkää juoko, vanhemmat saati lapset!

        En käsitä miten joku voi pitää koukuttavia päihdyttäviä aineita normaalina asiana.

        Antakaa lapselle/nuorelle raittiit vanhemmat ja raitis lapsuus niin saadaan reippaita uusia kansalaisia eikä
        lisää spurguja hyysättäväksi.


      • kricce
        raitisyksinhuoltaja kirjoitti:

        Alkoholi pois kodeista jossa kasvaa uusia kansalaisia. älkää juoko, vanhemmat saati lapset!

        En käsitä miten joku voi pitää koukuttavia päihdyttäviä aineita normaalina asiana.

        Antakaa lapselle/nuorelle raittiit vanhemmat ja raitis lapsuus niin saadaan reippaita uusia kansalaisia eikä
        lisää spurguja hyysättäväksi.

        minun mielestä alkoholin käyttö ei oo paha asia, ei elämän tarvitse olla aina niin hyvää eikä tuo ole ees iso paha on niitä pahempiaki juttuja.. alkoholi ja se alkoholismi on kaks eri asiaa se että opettelee nuorena käyttämään alkoholia oikeen niin tutkitusti on todettu alentavan myöskin alkoholismin riskiä.. ne vanhemmat jotka eivät opeta lapsiaan käyttämään alkoholia oikeen niin saattavat sortua tietämättömyydestä kauheisiin ryyppy kierteisiin.. pojan klopit on esim pojan kloppeja niitten ikää on nyt se kovistelu ja näin johon kuuluu nää bileet ja toki ne bileet on niin houkuttelevia ja se kaikki siinä siis se on vaan koettava !


      • minä.pilkunnussija
        maikkero kirjoitti:

        Kylläpä tuota meilläki penskat on saanu juoda 15v lähtien siinä vaiheessa he alkavat olla teinejä/nuoria aikuisia ja voin sannoo näille kaikille paskanjauhajille että ei meillä mittään ongelmia sen kanssa oo tullu ! sanosko näin että fiksusti he alkoholia käyttävät ei tulla kotiin siinä kunnossa et vessan lattialla nukuttas. on sen ikäsen elimistö jo kehittyny kumminki nii hyvin ja mitä polttamiseen tulee nii edelleen mainittu elimistö on kehittyny jo et monta vuotta pitäs polttaaki et sieltä tulis joku syöpä. huoh näitä pilkunnussijoita, liian ylisuojelevaisia kasvattajia.

        Oletko koskaan kuullut että alkoholi on kaikkein vahingollista nuoremmalle ihmiselle?Jos saat nuoren varjeltua edes 17-18 vuoteen niin sen nuoresi kasvavat ja kehittyvät aivot kiittävät huoltajaa näistäkin raittiista vuosista.
        Ja ei kai tupakka keuhkoja tuhoa parissa vuodessa ,mutta montako tupakoitsijaa tunnet jotka on sauhutelleet nuoruusvuosista asti.Siinä sitä kertyy vuosia ja keuhkoahtauma,syöpä,sydän -ja verisuonitaudit kiitävät kintereillä.Koska silloin nuorena se tapa opetellaan,josta sitten ei suurin surminkaan meinata päästä eroon.Tupakasta juuri luin,että jos se tulisi nyt vasta markkinoille se luokiteltaisiin huumeeksi,koska on niin voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava aine.
        Näiden syiden vuoksi yritän suojella omia lapsiani,vaikka olisnkin sitten millainen pilkunnusiija hyvänsä!


      • minä vain...
        minä.pilkunnussija kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut että alkoholi on kaikkein vahingollista nuoremmalle ihmiselle?Jos saat nuoren varjeltua edes 17-18 vuoteen niin sen nuoresi kasvavat ja kehittyvät aivot kiittävät huoltajaa näistäkin raittiista vuosista.
        Ja ei kai tupakka keuhkoja tuhoa parissa vuodessa ,mutta montako tupakoitsijaa tunnet jotka on sauhutelleet nuoruusvuosista asti.Siinä sitä kertyy vuosia ja keuhkoahtauma,syöpä,sydän -ja verisuonitaudit kiitävät kintereillä.Koska silloin nuorena se tapa opetellaan,josta sitten ei suurin surminkaan meinata päästä eroon.Tupakasta juuri luin,että jos se tulisi nyt vasta markkinoille se luokiteltaisiin huumeeksi,koska on niin voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava aine.
        Näiden syiden vuoksi yritän suojella omia lapsiani,vaikka olisnkin sitten millainen pilkunnusiija hyvänsä!

        olen itse nyt 22 vuotias. kotona isä tarjosi minulle silloin tällöin yhden sauna oluen tai siiderin siinä se. se että minä sain kotona silloin tällöin maistaa alkoholia piti minut poissa puskassa juomisen kavereiden kesken salaa. Mutta kun luin tilanteeestasi niin, tuli sellainen olo että teillä ei se yksi saunaolut taida olla tarpeeksi. ja minusta vielä 14 tai 15 kesäinen tyttö tai poika on vähän liian nuori....


      • .......
        maikkero kirjoitti:

        Kylläpä tuota meilläki penskat on saanu juoda 15v lähtien siinä vaiheessa he alkavat olla teinejä/nuoria aikuisia ja voin sannoo näille kaikille paskanjauhajille että ei meillä mittään ongelmia sen kanssa oo tullu ! sanosko näin että fiksusti he alkoholia käyttävät ei tulla kotiin siinä kunnossa et vessan lattialla nukuttas. on sen ikäsen elimistö jo kehittyny kumminki nii hyvin ja mitä polttamiseen tulee nii edelleen mainittu elimistö on kehittyny jo et monta vuotta pitäs polttaaki et sieltä tulis joku syöpä. huoh näitä pilkunnussijoita, liian ylisuojelevaisia kasvattajia.

        15-vuotiashan kasvaa ja kehittyy vielä! Pojilla kehitys kestää jopa kauemmin kuin tytöillä. Et voi väittää etteikö alkoholi vaikuttaisi negativiisesti lapsen kasvuun.


      • Helvetti itelles
        raitisyksinhuoltaja kirjoitti:

        Alkoholi pois kodeista jossa kasvaa uusia kansalaisia. älkää juoko, vanhemmat saati lapset!

        En käsitä miten joku voi pitää koukuttavia päihdyttäviä aineita normaalina asiana.

        Antakaa lapselle/nuorelle raittiit vanhemmat ja raitis lapsuus niin saadaan reippaita uusia kansalaisia eikä
        lisää spurguja hyysättäväksi.

        Jos et itse pysty kontrolloimaan juomistasi, se ei tarkoita, etteikö kukaan pystyisi.


      • AjaxTiskinPesuaine
        raitisyksinhuoltaja kirjoitti:

        Alkoholi pois kodeista jossa kasvaa uusia kansalaisia. älkää juoko, vanhemmat saati lapset!

        En käsitä miten joku voi pitää koukuttavia päihdyttäviä aineita normaalina asiana.

        Antakaa lapselle/nuorelle raittiit vanhemmat ja raitis lapsuus niin saadaan reippaita uusia kansalaisia eikä
        lisää spurguja hyysättäväksi.

        En haluisi olla mikään valittaja mutta tutki asiaa ennekun meet kutsuun ihmisiä spurguiks mikä itte oot joku liiman impaaja ? Huumeiden käyttäjä? Täys alkoholisti?röökin polttaja? Varmaan oot niitä kaikkia


    • .....

      minäkin opettaisin lapseni noudattamaan sitä mitä laissa sanotaan, omani on vasta vauva-iässä

      • T.Äiti

        Itse annan oman lapseni ryypätä ja polttaa. En nyt sitä jaksa jahtailla tai alkaa sossujen kanssa selvitellä. Helpompaa. Ei se nyt perskännissä ole kuin ehkä kerran kuussa. Anna juoda, tekee muuten salaa.


      • haloo!
        T.Äiti kirjoitti:

        Itse annan oman lapseni ryypätä ja polttaa. En nyt sitä jaksa jahtailla tai alkaa sossujen kanssa selvitellä. Helpompaa. Ei se nyt perskännissä ole kuin ehkä kerran kuussa. Anna juoda, tekee muuten salaa.

        ja alkoholi todella vaikuttaa aivojen kehittymiseen, joten mitä vanhemmaksi onnistuu juomisen aloittamisen lykkäämään, sitä parempi.

        "Nuorten aivot ovat erityisen herkät alkoholin aiheuttamille vaurioille. Juominen 13-19 -vuotiaana voi aiheuttaa merkittäviä muutoksia niillä aivojen alueilla, joilla on merkittävä rooli aikuisen persoonallisuuden ja käytöksen kehittymisessä."

        "Aivot kehittyvät 20 ikävuoteen asti. Alkoholin aiheuttamat vauriot vielä kehittyville aivoille voivat olla pitkäkestoisia ja peruuttamattomia, todetaan Amerikan Lääketieteellisen Seuran raportissa. Alkoholinkäyttö vahingoittaa nuorten oppimista ja muistia huomattavasti enemmän kuin aikuisten. Kasvavat nuoret eivät tarvitse kuin puolet aikuisten juomasta alkoholimäärästä kärsiäkseen samoista negatiivisista vaikutuksista"

        Lukekaa lisää, joita kiinnostaa, seuraavasta linkistä:

        http://www.paihdelinkki.fi/mediassa/nuorten-aivot-herkkia-alkoholille

        ja tämän voi vaikkatulostaa ja antaa myös omille nuorille luettavaksi:

        http://www.alko.fi/fi/5B04F85CBC77D4D0C22572B3004ADE8C/$file/Alkoholi_ja_aivot.pdf


      • tekopyhää vanhemmuut
        T.Äiti kirjoitti:

        Itse annan oman lapseni ryypätä ja polttaa. En nyt sitä jaksa jahtailla tai alkaa sossujen kanssa selvitellä. Helpompaa. Ei se nyt perskännissä ole kuin ehkä kerran kuussa. Anna juoda, tekee muuten salaa.

        "En nyt sitä jaksa jahtailla..". Tiedoksesi vain että se nyt kuitenkin tulisi olla vanhempien tehtävä kun on maailmaan lapsia saattanut. "..tai alkaa sossujen kanssa selvitellä",no usein lastensuojeluviranomaisten kanssa joutuu tekemisiin jos antaa lapsen ryypätä alaikäisenä ja tieto siitä kantautuu heidän korviinsa.

        Jos elämästään haluaa helpompaa niin voi sitten varmaan jättää sen lapsien teon sellaisille jotka ottavat vastuun lapsistaan ja toimivat vastuullisina vanhempina.


      • wewkgdnsi
        T.Äiti kirjoitti:

        Itse annan oman lapseni ryypätä ja polttaa. En nyt sitä jaksa jahtailla tai alkaa sossujen kanssa selvitellä. Helpompaa. Ei se nyt perskännissä ole kuin ehkä kerran kuussa. Anna juoda, tekee muuten salaa.

        Aivan. Kuka haluaisi lapsensa pois antaa tai sossujen kanssa selvitellä? Mielummin antaa kun että tekee salaa..


      • herätys
        T.Äiti kirjoitti:

        Itse annan oman lapseni ryypätä ja polttaa. En nyt sitä jaksa jahtailla tai alkaa sossujen kanssa selvitellä. Helpompaa. Ei se nyt perskännissä ole kuin ehkä kerran kuussa. Anna juoda, tekee muuten salaa.

        Saatanan sossu! Opettaisit lapsesi heti hyville tavoille! Mitä luultavammin lapsestasi kasvaa ihminen joka ei käy töissä, eikä välitä paskaakaan mistään. Mutta kuinkas ollakkaa tämä suomen helvetin hieno elatusapu järjestelmä pelastaa lapsesi! Sitten me normaaalit ihmiset jotka käyvät töissä ja raatavat joka ikinen päivä elantosa eteen
        joutuvat maksamaan veroa tuollaisten velttojen paskojen takia! Tämä ei ole reilua!


    • jk,hgfndsa

      Meikäläiselle viinan nourena juonti ei koskaan aiheuttanut mitään vitun aivovaurioita. ite oon nyt 17 ja aloitin tuon viinan kittaamisen 14.v eikä se ole mulle itse asiassa mitään muuta kuin hyvää. Olin aluksi ujo poika. En uskaltanut luoda ihmissuhteita tai puhua kenenkään kanssa ilman mitään parempaa syytä. Koulussa piti olla erityisen varovainen mitä sanoi. Olin erittäin herkkä lähes kaikelle mitä muut sanoivat minusta ja sen seurauksena minua alettiin kiusaamaan. Kun aloitin viinan kittaamisen. KAIKKI muuttui! olin sosiaalisempi, aloin uskaltaa puhua kelle tahansa ja luoda ihmissuhteita. Tottakai viinan juonti aiheuttaa joillekkin agressiivisuutta ja halua haastaa riitaa. Luulen että tämä johtuu siitä ettei osaa purkaa sisäisiä ongelmiaan oikein tai sitten vain on kusipää. en minä tiedä mutta pointtini oli että viinan juonti on muuttanut elämäni paljon parempaan suuntaan. Ja te vitun mammat jotka jaksatte valittaa nuorten juonnista jatkuvasti, haistakaa vittu!

      • kiitti toivotuksista

        Oletko varma ettei ole aiheuttanut?Ainakin käytöshäiriöitä tuosta haistakaa vittu-kommentista päätellen.Joskus kun seurailen humalaisten "keskustelua "keskenään niin sitä ei voi hyvällä tahdollakaan pitää keskusteluna.Jokainen höpöttää omiaan ,kukaan ei kuuntele mutta ehkä siitä syntyy mielikuva että tässä ollaan niin sosiaalisia ja kaikki estot poistuu.
        Eräs tuttavamies on juuri tällainen,jonka kanssa ei oikeasti voi keskustella.Ajatukset kulkee niin eri sfääreissä ja loikkii paikasta toiseen,että kekusteluyhteys on mahdotonta.Jos yrität vastata jotain,on toinen jo selittämässä jotain uutta sekavaa ja kuuntelusta viis.Selvinpäin on taas niin pahalla tuulella,ettei huvita sanoa hänelle mitään,kun saa kuitenkin vain riitaa aikaiseksi.
        Seurailepas joskus selvänä parin kunnolla humalaisen touhuja niin huomaat että olen oikeassa.En ole harrastanut alkoholia,paitsi ehkä lasi viiniä joskus harvakseltaan.En tunne jääneeni mistään paitsi,kumma juttu.


      • ä iti

        ja eihän niitä toki kaikille tule, tai ei ainakaan mitään sellaista, mikä kovasti häiritsisi elämää. Mutta jos vähän katselet ympärillesi ja vilkuilet noita kolmekymppisiä ja vanhempia miehiä, joita notkuu lähiökapakoiden edessä aamusta alkaen - heistä suurin osa on aloittanut juomisen teininä, ja tuohon se johtaa monella teini-iässä aloittaneella, ei onneksi toki kaikilla. Mutta riski on sitä suurempi, mitä nuorempana aloittaa.

        Itse teininä (kovan) juomisen aloittaneena tiedän, että sillä on ollut vaikutusta. Itse olen onneksi saanu lopetettua juomisen kokonaan, eikä asiasta ole mitään haittaa nyt enää, nelikymppisenä, mitä nyt välillä harmittaa ne vuodet, jotka meni hukkaan kun maailman tärkein asia oli kännien vetäminen. Joskus harmittaa myös se, että suhteeni alkoholiin ei voi ikinä olla normaali, kun menin aivoni pilaamaan ryyppäämällä liikaa ja liian nuorena, eli en ikinä voi nauttia lasillisesta tai parista viiniä, ja sen aihettamasta pienestä, mukavasta nousuhumalasta. Mutta ei sekään mitään, tulenhan toimeen ilman sitäkin. Mutta toivoisinpa, ja teen kaikkeni sen eteen, että omat lapseni eivät pilaisia aivojaan liian nuorina. Mutta toki en sitä asiaa voi heidän puolestaan päättää, voin vain valistaa ja yrittää asettaa rajoja (mikä toki on ärsyttävää, mutta muutakaan en keksi)


      • ä iti
        ä iti kirjoitti:

        ja eihän niitä toki kaikille tule, tai ei ainakaan mitään sellaista, mikä kovasti häiritsisi elämää. Mutta jos vähän katselet ympärillesi ja vilkuilet noita kolmekymppisiä ja vanhempia miehiä, joita notkuu lähiökapakoiden edessä aamusta alkaen - heistä suurin osa on aloittanut juomisen teininä, ja tuohon se johtaa monella teini-iässä aloittaneella, ei onneksi toki kaikilla. Mutta riski on sitä suurempi, mitä nuorempana aloittaa.

        Itse teininä (kovan) juomisen aloittaneena tiedän, että sillä on ollut vaikutusta. Itse olen onneksi saanu lopetettua juomisen kokonaan, eikä asiasta ole mitään haittaa nyt enää, nelikymppisenä, mitä nyt välillä harmittaa ne vuodet, jotka meni hukkaan kun maailman tärkein asia oli kännien vetäminen. Joskus harmittaa myös se, että suhteeni alkoholiin ei voi ikinä olla normaali, kun menin aivoni pilaamaan ryyppäämällä liikaa ja liian nuorena, eli en ikinä voi nauttia lasillisesta tai parista viiniä, ja sen aihettamasta pienestä, mukavasta nousuhumalasta. Mutta ei sekään mitään, tulenhan toimeen ilman sitäkin. Mutta toivoisinpa, ja teen kaikkeni sen eteen, että omat lapseni eivät pilaisia aivojaan liian nuorina. Mutta toki en sitä asiaa voi heidän puolestaan päättää, voin vain valistaa ja yrittää asettaa rajoja (mikä toki on ärsyttävää, mutta muutakaan en keksi)

        että minäkin olin ujo, ja alkoholin avulla tulin sosiaaliseksi ja paljon mielenkiintoisemmaksi ihmiseksi kuin selvänä. Nyt olen sitten saanut nelikymppisenä opetella sosiaalisuutta ilman viinaa, se kun on pakko opetella ellei erakkona tahdo elää. Pitkään tuntui, että ei iloa ja eloa ilman viinaa, mutta oppiihan sen kanssakäymisen selävänäkin, kun vaan tahtoo. Olisinpa opetellut sen aikaisemmin, en olisi mokannut hyvää juttua sillä, kun en selvinä päin kehdannut tavata joitain ihmisiä, koska olin hauska vain kännissä (ainakin omasta mielestäni)


      • mielipidettä
        ä iti kirjoitti:

        että minäkin olin ujo, ja alkoholin avulla tulin sosiaaliseksi ja paljon mielenkiintoisemmaksi ihmiseksi kuin selvänä. Nyt olen sitten saanut nelikymppisenä opetella sosiaalisuutta ilman viinaa, se kun on pakko opetella ellei erakkona tahdo elää. Pitkään tuntui, että ei iloa ja eloa ilman viinaa, mutta oppiihan sen kanssakäymisen selävänäkin, kun vaan tahtoo. Olisinpa opetellut sen aikaisemmin, en olisi mokannut hyvää juttua sillä, kun en selvinä päin kehdannut tavata joitain ihmisiä, koska olin hauska vain kännissä (ainakin omasta mielestäni)

        Tuo suluissa ollut viimeinen kommentti oli hyvä.Siis oikeasti usein se on juuri niin,että ihminen ITSE luulee,että on hauskempi ja mukavampi pienessä kännissä.Mutta se raja on niin ärsyttävän häilyvä,pikkaisen lisää niin muiden (ainakin selvien) mielestä teet itsesi vain tyhmemmäksi.Kerran porukalla keskusteltiin kuinka moni ihminen on mukavampi humalassa kuin selvinpäin.Ainakaan itse en tunne ketään.Mieluummin keskustelen selvän,vaikka ujonkin ihmisen kanssa kuin humalaisen,joka ei ole oma itsensä.


      • EnEsitäAikuistaSitte
        mielipidettä kirjoitti:

        Tuo suluissa ollut viimeinen kommentti oli hyvä.Siis oikeasti usein se on juuri niin,että ihminen ITSE luulee,että on hauskempi ja mukavampi pienessä kännissä.Mutta se raja on niin ärsyttävän häilyvä,pikkaisen lisää niin muiden (ainakin selvien) mielestä teet itsesi vain tyhmemmäksi.Kerran porukalla keskusteltiin kuinka moni ihminen on mukavampi humalassa kuin selvinpäin.Ainakaan itse en tunne ketään.Mieluummin keskustelen selvän,vaikka ujonkin ihmisen kanssa kuin humalaisen,joka ei ole oma itsensä.

        Kun luin tuon samanikäiseni kommentin, niin tulipa olo, että täytyy vastata.
        Olen siis 17-vuotias, ja aika monenlaisia tilanteita kyllä nähnyt ikäisteni nuorten juomisen kanssa. Tunnen ihmisen, joka on juonut noin 12-13 vuotiaasta lähtien, ja yskii nykyään verta. Toisaalta samoihin aikoihin aloittanut, toinen nyt yli 20-vuotias tuttuni on kaikin puolin järkevä alkoholin käytössään.
        Oma mielipiteeni asiaan on, että todellakin 15-vuotias on liian nuori aloittamaan juomisen. Toisaalta en kannata myöskään ajatusta, että zädääm, syntymäpäivän vastaisena muututkin täydellisen harkitsevaksi, vastuuntuntoiseksi ihmiseksi. 18 vuotta ei ole se maaginen raja. Koska uskokaa pois vanhemmat, jos lapsi päättää aloittaa juomisen alaikäisenä, sitä on hyvin vaikea estää. Nuoret ovat yllättävän ovelia (valitettavasti puhun omasta kokemuksesta). Kokisin, että vanhemmat voivat totuttaa nuoren fiksuun juomakulttuuriin omalla esimerkillään jo syntymästä lähtien, ja nuorta itse kuningas alkoholiin 16-17 vuotiaasta lähtien, nuoresta itsestään riippuen.
        Jotkut oppivat fiksun alkoholin käytön kautta avautumaan sosiaalisissa tilanteissa, joka voi heijastua selvänä olo aikaan jatkossakin. Minä todellakin tunnen ihmisiä, jotka oppivat rentoutumaan alkoholin kautta, vaikka sen käyttö ei olisikaan jatkuvaa!
        Tuosta vittu-sanan kylväjästä voisin sanoa, että ottakaa huomioon, miten eritavoin ihmiset käyttäytyvät internetissä kuin irl, eli in real life, tosielämässä. Nuoria syyllistetään aivan liikaa, vaikka niitä paskojakin tapauksia tietenkin löytyy, hiukan enemmänkin kuin tarvittaisiin :(


      • KYSYMYS-merkki?
        kiitti toivotuksista kirjoitti:

        Oletko varma ettei ole aiheuttanut?Ainakin käytöshäiriöitä tuosta haistakaa vittu-kommentista päätellen.Joskus kun seurailen humalaisten "keskustelua "keskenään niin sitä ei voi hyvällä tahdollakaan pitää keskusteluna.Jokainen höpöttää omiaan ,kukaan ei kuuntele mutta ehkä siitä syntyy mielikuva että tässä ollaan niin sosiaalisia ja kaikki estot poistuu.
        Eräs tuttavamies on juuri tällainen,jonka kanssa ei oikeasti voi keskustella.Ajatukset kulkee niin eri sfääreissä ja loikkii paikasta toiseen,että kekusteluyhteys on mahdotonta.Jos yrität vastata jotain,on toinen jo selittämässä jotain uutta sekavaa ja kuuntelusta viis.Selvinpäin on taas niin pahalla tuulella,ettei huvita sanoa hänelle mitään,kun saa kuitenkin vain riitaa aikaiseksi.
        Seurailepas joskus selvänä parin kunnolla humalaisen touhuja niin huomaat että olen oikeassa.En ole harrastanut alkoholia,paitsi ehkä lasi viiniä joskus harvakseltaan.En tunne jääneeni mistään paitsi,kumma juttu.

        Alle 18-vuotiaalle EI saa antaa alkoholijuomia, se on RIKOS!!!!


        Onks kaikki täällä hulluja, KYSYMYSMERKKI??????????????????????????


      • kysymysmerkki....
        KYSYMYS-merkki? kirjoitti:

        Alle 18-vuotiaalle EI saa antaa alkoholijuomia, se on RIKOS!!!!


        Onks kaikki täällä hulluja, KYSYMYSMERKKI??????????????????????????

        No lähe sinä vittuun.


      • Niimpä1234

        Haha, oot varmaan jo kuollu maksakirroosiin!!! Jos et, ni sulla on enää vaan tasan yks aivosulu jäljellä.... Helvevin aasi!! :)


      • Anonyymi

        LOL tosta kirjotuksesta jo selviää et viinahan se o jo tehnyt skeidaa kuuppaan, oot vajakki selkeesti ja tuleva holisti aivan kiistaton juttu...


    • 15

      Kyllä 15-wee voi juoda. Ei nyt ihan perskänniin asti, mutta jos joskus ottaa niin sallittakoon.

    • mari20v

      hei!Olen nyt 20v.Join kavereideni kanssa jo 14 vuotiaasta lähtien,jos vanhempani olisivat kertoneet sen haitoista tai antaneet minun kokeilla kotona en olisi päättänyt aloittaa noin nuorena alkoholin kokeilemisen.Minun mielestä on hyvä antaa nuorten maistella kotona alkoholia,mutta tehdä kuitenkin rajoja.

    • kokemuksella

      Tässä tylsyyteeni nyt jäin lukemaan tätä viestiketjua ja oli niin monta mielipidetä ja tarinaa niin ajattelin nyt itsekkin omani tänne narunjatkoksi laittaa.
      Jos teilla hyvät aikuiset ja vanhemmat on tarjota teinillenne normaali kasvuympäristö kuten koti, ruokaa, "täyspäinen" ja fyysisesti sekä henkisesti terve vanhempi/vanhemmat yms. niin älkää pilatko sitä anatmalla lapsenne juoda itseään katuojaan sammumaan. Itselläni ei ollut tätä tällaista idyllistä kasvympäristöä. Tupakka tuli kuvioihin 12 vuotiaana ja viina 13 vuotiaana ja nyt en puhu mistään parista pullosta olutta muutaman kerran kuussa.
      Me joimme ystävieni kanssa pelkkää viinaa, n. alle 32% olivat sellaisia "mehukeittoja" mielestämme. Tapana oli että jos halusimme "vetää kännit" nii hankimme 0,5l pullon kahteen pekkaan ja jos oikeen "kunnon kännit kun vituttaa niin" haluttiin niin sitten hankittiin se 0,7l pullo kahdelle.
      Hieman vanhempana oli sitten 0,5l = n. 1 hlö ja 0,7l = n. 2 hlö ja sitten jos se kalja ja muukin alkoi siinä ohella maistumaan. Jne.
      Olimme kaikki tyttöporukalla aina liikkeellä.
      Omaa elämääni en vaihtaisi mistään hinnasta pois, rakastan sitä, mutta näin jälkeen päin ajateltuna asiat olisivat voineet mennä toisin.
      Se että 18 vuotias menee baariin on huomattavasti viisaamapaa ja turvallisempaa kuin että alaikäinen kännää kadulla ja/tai missä sattuu.
      Minä olisin kyllä mielelläni itse päättäyt esimerkiksi seksikumppanini tuolloin ym tuperyyksiä on nyt omalla tunnolla kannettvana lopun elämää. Eihän se juominenkaan ilmaista ole, ja kun sitä pitää tehdä joka pe-la-su ja jos yli jäi niin myös ma krapulaan, on tullut elämän aikana varastettua ja ryöstettyä monien tuhansien eurojen edestä ja te vanhemmat ette jää tästä ilman osuuttane.
      En tänne edes halua kirjoittaa mitä kaikkea tuolla kaduilla voi tapahtua, voisi pikeminkin kysyä että mitä siellä ei voi tapahtua? Suomi ei todellakaan ole niin puhdas ja rikos vapaa maa mitä useat olettavat, huumeista sitten puhumattakaan.
      On kyllä totta että ei kaikki nuoret, eikä edes useat näin syvällä alhaalla käy, mutta se ei ole myöskään vaikeaa sinne eksyä, tarvitsee vain vähän lipsahtaa jossain kohdassa.
      Seison sanojeni takana sen perusteella mitä ise olen nähnyt ja kokenut ja nyt vasta 19 vuotiaana voin jo sanoa että sinne en todellakaan takaisin halua ja viina vituttaa hyvinkin paljon, viimeksi alkoholia edes maistanut syksyllä -09 ja kyllä se tupakkakin ym on jäänyt :)
      Mutta ihmisiä on joka junaan, kukin tehköön oman päätöksensä itsensä ja lastensa suhteen minkä itse parhaaksi nähköön.

    • Hyvä mutsi!

      Asialinjalla olet. Jotkut vanhemmat ovat aivan liian tiukkoja alkoholin ja nuorten suhteesta, jotkut kieltävät koko asian ennen kuin lapsi on 18 vuotias. Oma perheeni on myös ollut hyvin suvaitsevainen mun ja mun veljien alkoholin käyttöön suhteen ja samoin tupakoinnin. Se että vanhemmat hyväksyvät nuoren juomisen, on enemmän kuin arvostettava asia. Ja tosiaan on paljon turvallisempaa aloittaa tuo kokeilu perheen kesken kuin, että nuori viilettää kavereiden mukana yötä myöten ja juovat salaa (ties mitä litkuja) pusikoissa tai kauppojen takapihoilla.. Se että nuori oivaltaa sen asian että porukoille se on ok jos joskus kavereiden kanssa ottaa muutaman pullon kaljaa ym vähän hillitsee sitä hinkua päästä vetämään pää täyteen kaupungille. Te tiukkapipoiset ja vanhalliset äidit ja isät: HEI C'MOON NYT ELETÄÄN 2010 LUKUA enää ei olla siellä -50 luvulla, löysätkää vähän niitä rajoja jo... Meidän perheessä ei koskaan alkoholin käyttö yhdenkään muksun kohdalla ole ollut mitenkään liiallista tai joka päiväistä. Onko se sitten parempi että 18 vuotias menee ekan kerran baariin periaatteella "NYT MÄ JUON ITTENI KAATOKÄNNIIN!" ja vetää pään turvoksiin kokemattomana???Kuka tietää mihin se johtaa...

      Te vaan teette vanhempina palveluksen jos annatte nuoren maistaa/juoda alkoholia jo nuorena, silloin nuori saa tietää rajansa ja osaa näin myös arvioida oman kestokykynsä.

      Minä olen puhunut - Tyttö 17v

    • miskaaax

      Mä oon ite 12 ja juon todella vähän. Mut jos oisin sun lapsi oisit huippumutsi!!

    • venskiii

      no ite oon 13v ja en siis juo viel, mut esim ens vklp otetaa kaverien kans vhä jotain siiderii, mut ei se mun mielest oo niin hirveetä ottaa joku 1-2 tölkkiI ? mut kaikil tietty omat mielipiteensä...joskus juon tölkin mutten sen enempää ja mun mielest se on hyvä, vaik ei tietty tän ikäsenä tarvis juada ollenkaa, mut ku jossai on kavereiden kans ni kyl sitä välil voi:) MUN mielstä.

      • badpoika

        oon 10v ja juon ite
        välillä mutta en suonittele kenellekkään


    • T

      Et ole huono äiti. Sain itsekin 15.v lähtien juoda siiderini kotona, jotka vanhempani minulle myös ostivat. Minusta ei tullut huligaania, opiskelen terveydenhoitajaksi ja käyn töissä. Nykyisin en juurikaan juo.

    • Bad mother trophy

      Haloo, oletko trolli vai tonttu?! Alkoholi ei kuulu alaikäiselle, enkä voi uskoa, että sinulle on oikeasti moisesta asiasta kerrottava ihan erikseen.

    • mutsikkainen

      Kehtaat kysyä,väärin teet,
      eli ajat omaa etuasi,et jaksa hoitaa kasvattajan roolia vaan mielummin juotit muksuja jopa itse.

    • ...

      Meillä ainakin yläaste iässä ollessa puhuttiin avoimesti kotona juomisesta eikä mutsi niinkään puuttunut asiaan, vaikkei kyllä hyväksynytkään. Kuitenkin olisin jostain muualtana ne juomat saanu ja ties mitä litkuja erehtyny juomaan (äidillä myös ei ollut kauheaa huolta, koska kodin pelisäännöistä pidettiin kiinni aina ja ilmoitus myöhästymisestä jne. riitti). Ja kaiken lisäks kiinnostus juomiseen loppu lähes kokonaan sen jälkeen kun se oli "sallittua". Kotiin uskalsi mennä missä kunnossa tahansa, kun ei tarvinnut pelätä vanhempien reaktiota eli ei tarvinnu missään ojassa nukkua..

    • viesti vanhemmille

      Itse olen 14 vuotiaspoika join ensimmäiset kännini kun olin 13 ja ne olivat perskännit eikä ollu mikään paras olo silloin ja sen johteesta olen pystynyt helposti sanomaan ei jos joku tarjoaa mutta en ole kuitenkaan sitä mieltä etteikö nuori saisi juoda sillä onhan se nyt kotona parempi harjotella paljonko on sopiva määrä juoda mitä jossain yöllä kadulla.



      PAREMPI TUTTUJEN/VANHEMPIEN KANSSA JUODA KOTONA MITÄ KAVEREIDEN KANSSA JOKKA VOI KÄNNISSÄ JÄTTÄÄ SUT HANKEEN!

      • 14tyttö

        Oon 14 ja mulla menee se pullo viinaa n. Joka toinen viikonloppu vanhemmilta salassa. Mun vanhemmat on kumminkin painottanu sitä, että jos nyt ihan pakko on mennä ryyppäämään niin ette jätä koskaa sinne ojaan ketään makaamaan. Ja kavereiden porukat on kans tota jankuttanu paljon, ja välillä ku oon ollut huonossa kunnossa, oon kumminkin heränny jonkun tutun kaverin luota tai omasta sängystä? Kaveriporukassa ei kaikki kumminkaan vedä aina perseitä, eikö ketään jätetä yksin koskaan. Mun 5 kaveria on joutunut sairaalaan alkoholimyrkytyksen takia, ja sen jälkeen oon itekki miettiny, et täs ryyppäämisessä ei oo mitään järkeä. Jos omalle kohdalle tässä sattuu sairalaa reissu ennen ku oon 18, niin voin luvata että se on mun omasta tahdosta viimenen ryyppyreissu ennen täysi-ikäisyyttä! Yritän aina juoda kohtuudella, koska ei se kenenkään mielestä oo hauskaa sammuu jonnekki leikkipuistoo ja kaverit joutuu kantamaan pois.


      • Pantutyttöä

        Olen 13v tyttö, ja kun sammuin niin kun heräsin niin olin alasti, ja minä luulen että mua on pantu, jätkät tietysti kieltävät sen. Ja kun jätkät sai uudestaan viinaa jostain hankittua, niin ne pyysi minua mukaansa ryyppäämään ne pois, Ja keskenään ne sanoi että juotetaan toi tyttö ympäri päihin ja pannaan sitä porukalla. Nyt en tiedä lähdenkö heidän mukaansa, ne saattavat oikeesti myöskin panna mua.


      • neeekerihuora
        Pantutyttöä kirjoitti:

        Olen 13v tyttö, ja kun sammuin niin kun heräsin niin olin alasti, ja minä luulen että mua on pantu, jätkät tietysti kieltävät sen. Ja kun jätkät sai uudestaan viinaa jostain hankittua, niin ne pyysi minua mukaansa ryyppäämään ne pois, Ja keskenään ne sanoi että juotetaan toi tyttö ympäri päihin ja pannaan sitä porukalla. Nyt en tiedä lähdenkö heidän mukaansa, ne saattavat oikeesti myöskin panna mua.

        Ou shii toi on kyl viitun paha mut kyllä mäki panisin kännissä ku hupoelissa aina panettaa


    • jannnnna! (:

      HEI HALOO!

      Mä puhun nyt kokemuksen äänellä,jos vanhemmat kiellätte noin jyrkästi juomisen niin lapsenne juovat salaa! Kyllä nuoret ovat (todella) ovelia, kun pikku prinsessanne pitäisi olla kaverille katsomassa leffoja hän onkin kaupungilla juomassa..

      Mun mielestä vanhempien ei kuulu hankkia lapsille juomia,mutta tähän pitää sanoa että kaverit joille porukat ostaa juomat ei hanki muualta juomia! Mutta kuitenkin meidän kaveriporukassa ne joiden porukat tietää juomisesta ei vedä sellaisia övereitä kuin nämä jotka juo salaa!

      Meillä kotona porukat tietää juomisestani,mutta övereitä ei ole lupa todellakaan vetää! Ja porukat ei osta juomia todellakaan mutta eivät he asiaa kiellä,ja voin sanoa että olen porukan fiksuimpia. Kerran on överit vedetty ja huudot tuli ja voin sanoa että sen jälkeen ei oo tullut juotua övereitä vaan todella fiksusti koska haluan porukoiden luottavan että osaan juoda eikä tarvitse juoda salaa!!

      Ja niin edelleen sanon on se parempi että on lupa juoda mutta joutuu miettiin kuinka paljon juo kuin että ei oo lupa ja sit halutaan vaan vetää salaa superpöhnät ja sitten leksataan ympäri kaupungia..

      tyttö15w.

    • d5ft6gyhuji

      oon 16v ja join ekan kerran kännit 15v.
      juon TODELLA harvoin, ja silloin kun on hyvää seuraa, mennään kaverin kämpille tai mökille, niin ei olla kaupungilla tiellä. tosin vain kavereiden kesken juominen on paljon hauskempaakin ja turvallisempaa, kun ei tule ulkopuolisia haastamaan riitaa.
      en ole koskaan sammunut, enkä ollut krapulassa, mutta kunnon kännit on ollut. fiksusti juotu ;)

      • joopajo0

        EI OLE OLEMASSA "Kunnon känniä" ILMAN KRAPULAA


      • joopajo0 kirjoitti:

        EI OLE OLEMASSA "Kunnon känniä" ILMAN KRAPULAA

        Eikö ole?


    • *_*

      parempi antaa juua himas ku sit et nuori menee kaupungille ryyppää ja sammuu johonki puskaa tai joutuu jopa raiskatuks. mun faija ei anna mun juua mut juon silti aika usein salaa. kaverin vanhemmat tarjoo tai joku mun frendeist joka on täysikäne.

    • kokemusta on...

      Kokemuksesta puhun ja kuten moni muukin nuori on tällä palstalla jo maininnut, nuoret ovat todella ovelia. Jos vanhemmat kieltävät juomisen kokonaan, lapsi juo salaa. niin se vain menee. toki on myös niitä jotka kieltäytyvät alkoholista kokonaan. ensimmäisen kerran kun olin juomassa ystävieni kanssa 15 vuotiaana, minua pelotti humaltuminen. ensin ajattelin odottavani että kaverini humaltuvat ja en itse joisi ollenkaan. ei se ollutkaan niin kauheaa kun luulin. pystyin toimimaan paaaaljon järkevämmin kuin ystäväni. ja juon vain 1 kerran kuukaudessa. joskus en ollenkaan, vaikka ystäväni joisivat. ja aina juomiseen liittyy myös se että minkälaisessa kaveriporukassa liikkuu. jos liikkuu jouppoporukassa jossa kaikki ovat yli 18 v niin kyllä sitä haluaa tulla hyväksytyksi ja alkaa juoda.
      pointtina on se: puhukaa lastenne kanssa, minua se auttoi kun äitini sanoi että jos maistat, maista järjellä.
      p.s. en yritä leikkiä aikuista. ( sori kirjoitusvirheet)
      -TYTTÖ 15V

    • tässä mun mielipide

      Mun mielestä antaa lasten kokeilla sitä kotona eikä kavereiden kanssa nurkan takana ja ihan sama minkä ikänen on mutta vanhempien tehtävä on katsoa onko nuori valmis juomaan/maistelemaan. Puhuin kyllä 15 ikäisistä.

    • tospahis haha

      oon 15v ja kössin kaikki kaljani kaupasta ja joka perjantai kunnon perseet

    • ä_ippä

      jotain kertonee se, että näissä vastauksissa kaikkien alle parikymmpisten mielestä on oikein ja hyvä, että vanhemmat hyväksyy juomisen. Vanhemmat ovatkin sitten jo toista mieltä.

      Kokemuksesta, vanhempana ihmisenä, voisin sanoa, että myös nämä tänne vastanneet alaikäiset muuttavat sen mieleipiteensä kunhan vähän kasvavat, paitsi ehkä ne, joille siitä alkoholista tulee niin iso ja tärkeä osa elämää, ettei ne kykene ajatattelemaan, että kunnollista elämää voisi ilman sitä ollakaan. Mikä taas kertoo aika pahasta riippuvuudesta alkoholiin....

    • MEnnyt överiksi

      No itse oon nyt 16-vuotias tyttö. Join ekat känät kun olin 14 vuotias. Nykyään juon melkeen joka perjantai noin 12 kaljaa tai jonkun 18% pullon. Noista saa juuri sopivat kännit, eikä tule ollenkaan paha olo, jos juo vettä aina yhen kaljan jälkeen. Äiti tietää,että juon joskus ja hän on sanonukkin että ei haittaa jos juhlapäivinä ottaa vähäsen. Jotkin kaverit ja kummatkin siskot sanovat,että juon liikaa ja olen itsekin alkanut miettiä sitä.
      Ehkä voisin vähentää juomista, vaikka pari kertaa kuukaudessa. Mutta kun kaverit ehdottavat että lähetäänkö juomaan ens vklp, niin eihän siitä voi kieltäytyä.
      Kavereiden kanssa on aina tosi hauskaa ryypätä. Onha mulla menny jo ainakin yli 400 euroa juomiin elämän aikana. Ei sitä ole koskaan tullut ajatelleeksi, kuinka paljon rahaa kuluu. Noillakin satasilla olisin saanut itselle laskuvaatteet, joita nyt tarvitsisin.Valehtelen äidille että pitää ostaa uusi koulukirja niin saan aina parikymppiä juomiin. Käy välillä äitiä sääliksi, kun kaikki sen antamat rahat menevät juomiseen :(( Sori kun tuli näin pitkä lista asiaa :D

    • ei nimimerkkiä

      Ihan sairasta, ei vanhemmat saa antaa eikä pidä hyväksyä alaikäisen juomista missään tilanteessa...

      Join itsekin alaikäisenä ja aika usein, mutta salaa... eikä olisi tullut mieleenkään, että se olisi ollut kotona hyväksyttävää. 18 vuotiaana juominen vain vähentyi, ei suinkaan lisääntynyt... olen itsekin vasta 22-vuotias, mutta ei tulisi mieleenikään hyväksyä lapsen juomista, toisaalta en kadu omaa juomistani alaikäisenä, en siihen kyllä kannustakaan. mutta en siis ymmärrä vanhempia jotka sen hyväksyvät.Se kun on lainvastaista...

    • Nuortensilmin

      Kannustat lastasi alkoholismiin.

    • asun Saksassa

      Hah; kuka tosissaan uskoo, että nuori vasta 18-vuotiaana maistaisi ekaa kertaa alkoholia...
      Täällä Saksassa 16-vuotiaat saavat laillisesti ostaa mietoja alkoholeja (viiniä ja kaljaa) ja saavat jopa mennä ravintoloihin.
      Silti nuoret juovat paljon vähemmän kuin suomalaiset nuoret. Oiskohan selityksenä se, että aiheesta ei tehdä täällä kiellettyä ja tabua ja toisaalta vanhempien ja ympäristön esimerkki.

      • herpsderps

        Saksassa ja Suomessa onkin eri lait, get it?


      • Saksassa asuva
        herpsderps kirjoitti:

        Saksassa ja Suomessa onkin eri lait, get it?

        Mutta saksalaiset 16-vuotiaat voivat ihan laillisesti juoda kaljan ilman että joku tulee sanomaan, että alkoholimyrkytys uhkaa jo yhden kulauksen jälkeen... Onkos suomalaisten nuorten maksa jotenkin erilainen?

        Monet kirjoittajat eivät näe siinä mitään eroa, juoko joku yhden kaljan vai yhden vodkapullon....

        Ja miten vanhemmat estävät 16-17-vuotiaita kokeilemasta alkoholia? Lukitsemalla kotiin iltaisin, vai?


    • Hellumareihei

      Alkoholin välittäminen alaikäiselle on Suomen lain mukaan tuomittava rikos, vitun idiootit, että siinäpä teille kelaamista. Miettikää nyt kahdesti ennenkö tuutte tänne jakeleen ihan vapaaehtoisesti infoa siitä, että juotatte lapsianne. Virkavallalla hauskaa näitä lukiessaan ja teidän IP-osotteitanne paikantaessaan :D

      Itsehän olen 18v enkä juo vaikka saisinkin. Tasan kerran olen lievästi hiprakassa ollut, mutta se oli vain se yksi kerta. Ja nythän sillä ei ole väliä vaikka jotain tällä iällä sallittua joisinkin, joten urputtajilla suut suppuun ja vihaajat vihaa niin hemmetisti.

      • NÖRTTI23

        IP-osotteel ei pysty jäljittäää:D


      • kylpystyy
        NÖRTTI23 kirjoitti:

        IP-osotteel ei pysty jäljittäää:D

        ootko sä vittu vajaa


    • Useat alkoholit ovat myrkyllisiä, mukaan lukien etanoli.

      Etanoli on luokiteltu tunnetuksi karsinogeeniksi. Etanoli on liitetty moninkertaiseen riskiin sairastua suun, nielun, kurkunpään, ruokatorven, maksan sekä rinnan- ja suoliston syöpiin.

      WHO:n asiantuntijat luokittelivat etanolin kymmenen vakavimman maailmanlaajuisen terveysriskin joukkoon.

      Suomessa alkoholimyrkytykseen kuolee vuosittain yli 400 ihmistä. Myrkytyskuolemat Suomessa ovat maailman kärjessä.

      Alkoholi on haitallisempaa kuin heroiini.

      Eli siis kannattaako antaa lasten juoda? Eiköhän vastaus ole täysin selvä: EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA!! On huolestuttavaa, että edes harkitset antavasi lastesi juoda myrkkyä. Jopa yksi huikka alkoholia riittää alkoholimyrkytykseen. Haluatko vaarantaa lapsesi alkoholimyrkytykselle.

      • kohtuus kaikessa

        Joo, liimakin ja tiskikoneen pesuaine on tosi vaarallisia, jos niitä syö...


    • 18.v

      kyllä mu mutsi anto mun juoda jo 15 vuotiaana nyt olen jo 18.v. Veljetkin juo on nyt 16 vuotiaita eikä porukat sano mitää ja siskoni joka on nyt 13 on juonut eikä vanhempani sanonut siitäkään mitään eikä ole koskaan kenelläkään perheen jäsenellä ollut mitään kotiin tuloaikoja.

    • fgbfgb

      olen nyt 15v tyttö, isä ei sano mitään juomisesta muutakuin että ei kannata ja äite taasen on sillä kannalla että paha asia, ei kuulu alaikäisten hommiin.
      tosin olen alkanut saamaan äitini ymmärtämään että hyväksyisi sen asian että toisinaan juon yhden pari seurassa, joskus enemmäni mutta en kotiin mene perskännissä. ja kuultuani vähän juttua äitini toilailuista minuakin huomattavasti nuorempanatotean että ei hänkään ole puhdas pulmunen ole ollut :D asialliseen sävyyn olen äitini kanssa puhunu ja vaikka koulu ei ole mitäään kymppien satelua niin autan kotona, pyrin olemaan iukuttelematta ja en polta tupakkia, vaikkakin juon, en näesitä pahana asiana että juon hieman, jos äiteni kysyy mihin menen, mitä teen ja kenen kanssa vastaan rehellisesti menemisistäni ja sanon että juan tnä kavereitten kanssa okei? jos äitini nostaa siitä huudon ja kieltää menemästä, en mene kaikesta huolimatta haluan että äitini luottaa minuun ja tietää missä olen, kenen kanssa ja mitä teen, sain huutoja tai en

      • qwerrty

        mun tarina onki iha eri, ja toivon et tää jotenki avais vanhempie silmiä.. Oon nyt 16 v, join ekan kerra 14 v kaverin pirskeis. Muisti pois. Sen jälkee en juonu koko talvena, vaan seuraavana kesänä, ei se karannu käsistä mut se oli semmosta että joka viikonloppu tuli otettua 4-6 tlk lonkeroa. Olin ovela, en jääny kiinni vaikka monesti epäiltii. Mut viiime syksynä meni liia pitkälle.. Loppujelopuks olin ambulanssin kyydis ja mitää muistamattomana heräsin kotoa. Ei jumalauta sitä raivoa mikä porukoil oli!!

        Ja mun pointti täs oli se että jos oisin saanu juoda, tota vikaa ei ois käyny. Vaa se piti saada kerralla paljo ku kerranki pysty. Kuukauden kotiarestikaa ei auta oikeasti mitään, koska mäki oon jatkanu juomista. Piilossa. Mä haluisin et mun porukat ymmärtäis mua, että nuorena eletää vaa kerra, ja se on sitä aikaa ku kaikki pitää kokeilla. mun äiti on ylisuojeleva ja me tapellaa JOKA PÄIVÄ, JOS se ois vähä chilllimpi nii meil ois paljo paremmmat välit. Voi kuinka ootankaaa sitä että pääsen lukio jälkee pois kotoa.. Jote vanhemmat, ei teiä lapset delaa jos ne elää, ja antakaa niille tilaa elää


    • oviisasVVeVeiVeik

      Joo nää suomen mammat on kyl aika persläpii. Nuori voi juoda mut vanhempien tehtävä kattoo ettei tuu mitää vakavaa. Suomen mammat ei tajuu et kieltämål nuorta houkuttaa enemmä.

    • mielipidepohjoisesta

      Täällä on kaikki vähän erimieltä.. Meillä kotona juominen kielletään jyrkästi ja siks aina ko pääsee juomaan niin juon paljon ja kunnon perskännit, koska jos jää kiinni nii ei turhan takia huueta. Kaverin vanhemmat joskus antaa maistaa ja ostaa pari siideriä ja kaveri ei koskaan juo paljoa. Vain vähän maistelee ja uskaltaa kotia mennä. Itse en uskalla kotia mennä jos oon jotaki juonu. Vaan mielummin jossaki ulkona tai missä tahansa muualla kuin kotona vietän yön. Ei ehkä paras mahdollinen vaihtoehto, mutta kotia ei uskalla mennä. Itse voin sanoa että mulla on tosi varottava esimerkki koska veljellä meni tosi överiksi ja joutu perhekotiin. Siltikin juomista pitää kokeilla, koska muutki juo ja täällä pienessä kaupungissa paljon jännempää tekemistä edes ole:).. vaikka juoni nii itellä on keskiarvo 9, ja koulu on mulle tärkeä asia. Siltikin juon aika harvoin enkä tosiaankaan edes joka kuukausi. ja kuten kaikki kertoo nuoret on TODELLA ovelia näissä asioissa. miten aikuinen voi epäillä jos nuori on menossa kaverille yökylään?.. tai mökille.. Nuoret kyllä keksii miten saa huijattua porukoita

      tietenki mammat haluaa että omat lapset olis viisaita ja ei tekis mitään kiellettyä, mutta kokeilu kuuluu nuoruuteen ja riippuu ihan nuoresta itsestäkin että alkaako juomaan vai ei. Jos nuori haluaa juoda, ette te sitä voi pahemmin estää

      mielestäni vanhempien tehtävä on valistaa nuoria alkoholin vaaroista, mutta jos kielletään kokonaan niin tottakai tulee suurempi halu kokeilla!

      -15 tyttö, joka on henkisesti kuulema muita kehittyneempi:D

    • CM PUNK

      15 vuotias, enkä halua juoda, ikinä (StraightEdge)

    • tuoviljim

      minä täytän 16 ja ajatellin alkaa kokeilla vähän alkoholia. onko sinusta paha jos juopi aluksi 3 pulloa olutta jos haluaa juhlia vähän synttäreitä

    • istambul

      Tuoviljim: eise kannata alkaa rellestämään vaikka onki ne syndet... siinä voipi käyä poika huonosti...koukkoon jää helposti

    • vieras1

      Kyllä nyt 3 pulloa voipi tunnontuskitta juoda synttäreillä ellei vanhemmat oo sellasia kaiken kieltäviä panikoijia.

    • 15v Tyttö

      Samalla totutat pojan juomaan! Tälläin nuori tottuu makuun ja mitä enemmän maistaa sitä enemmän sietää! Olen itekkin tuossa iässä ja voin sanoa että kaverini kuoli sen takia että äiti antoi juoda! (Luuli osaavansa lehtää ja hyppäsi sillalta) Ei me tajuttu asiaa ku vasta vatsahuuhtelussa, ei se selvinny.... Juopoon alku siitä tulee, usko pois........ Voit sanoo sille että "yks tyyppi sun ikäses tyttö sano että se kieltää sua juomasta, mä en voi enää antaa sulle tätä (pulloa) sen kaveri oli kuollu koska luuli osaavansa lentää" Mä tuun itekki mielummi aikasi kotiin koska en halua että ykskää frendi enää kuolee... Viina on armoton, se hiipii sisuksii ja tappaa. Demonien juoma perkele

    • 15V SALASSAJUOJA

      Hei kaikki! Täällä puhuu nyt 15 vuotias nuori jonka vanhemmat eivät anna juoda missään oloissa. Olen juonut heti 15 vuotta täytettyäni n. Kerran kuukaudessa, salassa ja välillä oudossakin seurassa. Kaverit joiden vanhemmat antavat juoda,eivät OIKEASTI juo, koska he eivät näe siinä enää mitään "jännittävää." uskon että sitten kun olen 18v , täysiikäisyyden hulluus alkaa ja alkoholia menee kun taas niillä jotka ovat saaneet ennn täysiikäisyyttä juoda.

    • 16-vuotias nuori

      Joo tuota sanonpahan nyt näin 16 vuotiaana, että kaikke te jotka sanotte että: "ei meidän talossa suvaita alkoholin käyttöä ja mitään ongelmia ei ole tullut" että lähes varmasti teidän lapsenne juovat, mutta teiltä salaa. Tämä nyt vain on tosiasia, sanotaanko että 80% 15-16 vuotiaista juo, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Kirjoitin juuri aiheesta äidinkielen aineen ja eksyin tänne sivulle. Oli pakko kertoa teille kaikille jotka tämän topicin aloittajalle huudatte että voi voi kun vain tietäisitte :D

    • peikko691

      Polttakaa kannabista se on todistetusti terveellisempää kuin alkoholi

      • Sikfkfkdkf

        Sitähän on tutkittu, että mitä nuorempana aloittaa juomisen, sitä todennäköisemmin siitä tulee ongelma


    • Yksi monista vanhemm

      Vanhempien on vaikea valvoa nuorien juomista. koko ajan ei voi perässä vahtia eikä kotona pitää. Kun huomasin ensi kerran oman tyttäreni juoneen kaljaa, huomautin siitä ja pidin tietysti puhettelun. Siitä lähtien haistelin nenä pitkällä aina kun hän viikonloppuisin tuli kotiin. Meillä oli kotiintuloajat ja niitä hän noudatti. Joskus halusi lisäaikaa ja sai sitä, jos perustelut oli hyvät. Huomasin kyllä hänen juoneen aina joskus, ja hän sen myönsikin. Sovimme, että kotiin pitää tulla, vaikka on missä kunnossa ja puhelin pidettävä päällä. Siihen aikaan meillä ei ongelmia ollut. Joskus 16-17 vuoden iässä ostin hänelle muutaman kerran olutta 2-3 pulloa. Nyt kärsin syyllisyyttä siitä, että olisiko minun silti pitänyt olla tiukempi, sillä tiedän hänelle nykyään aikuisena maistuvan alkoholin melko hyvin. Asioita on vaikea ennakoida. Luulenpa, että myös luonne ja varsinkin kaveripiiri on ratkaisevassa asemassa.

    • etttällästä

      No tässä ois yks 16v tytön mielipide siitä , että kannattaaks alkoholin juonti kieltä kokonaan, rahahanat sulkea, arestia jne muuta rangaistusta siitä, että jää kiinni juomisesta.

      EI! EI! EI!

      Koska :

      1.se ei auta
      2.alkoholia saa kavereilta jne tutuilta vaikka ilmaseks
      3.no sillon vasta haluaakin mennä kavereiden kanssa juomaan kun on arestissa jäänyt kiinni ja haluu katsos vähä jännitystä elämäänsä.
      4.jos omal järjel ajattelee siihen on paaaaljon syitä miks ei kannata alkaa olemaan niin tiukka siitä. (mul ei oo järkee)

      Ja ap toivoisin et mul ois tommone äiti kans ;)

      • 13+14

        Itse en tue alaikäisen päihteiden käyttöä, eli en rahoita sitä. Eli nyt kun jäi kiinni tupakasta, niin rahaa ei tule vaan jos on jotain kaupasta mitä tahtoo, niin sen tuo aikuinen.

        Sama järjestely kuin itselläni. Kun aloin tupakoimaan & Kännäämään, niin äitini totesi että rahoitat omat touhusi. Niin itse toiminkin. Tein kesätyöt ammattikoulussa samassa firmassa välillä keikkaa.

        Teinille sanonut, että jos on tarve tehdä laittomuuksia niin sit on kanssa oltava pätäkkää rahoittaa se touhu. Tapaus on niin laiska, että tuskin edes osaa etsiä kesätöitä. 8D

        Olet oikeassa. Teinille alkoholinkäytön kielto ei auta mitään. Sama jättää sanomatta kokonaan, mielummin keskustella miksi. Rahahanat suljen kyllä, miksi annan muksulle rahaa juoda kun voin hyvällä mielin vaikka mennä baariin vetämään hänen viikkorahat ja nauttia? Aresti: En jaksa antaa, joutuisin katselemaan kiukuttelevaa teiniä kotona...Eikä se loppupelissä mitään auttaisi, kärsisi arestin ja sitten samat kuviot.


    • moimoi4

      Mielestäni teet aivan oikein! Kyllä 15-16 vuotiaalle voi parit sidukat/lonksut/bisset tarjota.

    • puhunomastpuolestani

      ettekö aikuiset tajua että nuoret vain haluavat kokeilla omia rajojaan ja tehdä nuoruudesta vähän mielenkiintoisempaa tai jännittävämpää rikkommalla sääntöjä,
      vaikka ei se oikein olekkaan.

    • fakta

      Siis minähän kannatan sitä että 15 vuotiaale pitää opettaa alkoholin käyttö koska jollei se sitä sinulta opi tai kiellät sen niin onko se patempi niin että se menee maistaa jonkun ihan tuntemattoman ihmisen pullosta ? Se tulee viellä maistamaan alkoholis alaikäisenä haluaisit tai et mutta mielummin sinun valvonassa!

    • Muutama olut

      Itte oon 14 ja juon pari olutta vikkoon että sillein

    • jussi 16v

      kannabista koko perheelle

    • Awergy

      Jos juo alkoholia se ei tarkoita että juodaan aina kunnon kännejä olen itse 15 v ja joskus kavereiden kanssa juodaan joku 5-7 olutta vaikka niin että tulee vain mukava olo ja kiva jutella sun muuta. Ja olen sitä mieltä että jos vanhemmat antavat silloin tällöin esim. Saunassa yhden bissen niin se vaan opettaa lapsella kohtuullista alkoholin käyttöä ,ettei mennä heti 18v baariin juomaan överi kännejä...

      • OLe viisas!

        Annae vaa juo kalljaa siis. . Ku s emmä riiä mitta paksu mul o veko mzutta ku ohja se iha hyvvväe nuorille opetta panee eiku siiess opettelee kaljan käyttöä hoten annan mennä avaaa äläjä välitä muistq mäji judt ny oon ottanu yhe kulaukseb emä siis koskebkorvaa hehe@


    • tottakai1

      Kyllä nyt 15v voi jo olutta vähän juoda

    • Tietävä

      huom kaikki antakaa lastenne juoda. koska sitten kun niille tulee krapula ne tajuaa että ei kannata juoda

    • sdsssd

      Malli kansalaisia tullut monestakin tutusta jotka nuorena aloittivat juomisen. Sama rata jatkuu edelleen, joka päivä otetaan viinaa kun ei kuulemma työttömällä ole muuta tekemistä. Aina ollaan peeaa , luottotiedot mennyt jne.

    • 3+10

      Jännä juttu kuinka suomessa kauhistellaan teinien kaljan juontia ja puhutaan että maksa menee heti jos edes maistaa... ja maksa ei kestä mitään jos olet päivää vaille 18 mutta seuraavana päivänä kestää....kun saksassa ja espanjassa saa jo 16v ikäisenä ostaa MIETOJA alkoholijuomia olutta,mietoja viinejä jne ja kyseisissä maissa ei alkoholiongelmia ole.

    • alkoholin käyttäjä

      voi vittu mitä porukkaa kaikki jauhaa tääl et aivot kehittyy ja näin ihme perseen nuolijoita oon nyt neljä toist koht 15 ja juonu kaljaa ja polttanu röökii 2 vuotta eikä oo aivot pilalla tosin kaljaa en juo niin vitun usein

      • spurgunapero08

        Juon isin kanssa joka sunnuntai


    • JiiPeeTee

      En minä nyt tuossa mitään väärää ainakaan näe, anna vaikka pullo olutta aina saunan jälkeen ja aina välillä ihan vaan muuten vain voit kysyä jotta haluaako, ehkä sitten hillitsee niitä juomisia mitä tehdään kavereiden kanssa. Taatusti turvallisempaa sitä alkoholia on juoda kotona kuin jossain puistonpenkillä pussikaljaa. Taatusti oppii siinä samalla turvallisempaa alkoholin käyttöä, paljon parempi asenne juomiseen kuin se että huudetaan, kiljutaan ja annetaan pojalle sanktioita asiasta, kuitenkin aina yritä muistuttaa että se että joka perjantai vedetään perseet on huono idea ja johtaa siihen väärinkäyttöön :)

      ps. Ihan hyvä äiti olet, taatusti poikasikin kunnioittaa sua enemmän kuin hiekkaperse versiota äidistä :)

    • ei se tapa!

      anna kokeilla eikä muutamat kännit tapa :)! ite oon kohta 13v ja oon maistanu jne... mut en oo kännejä vetänyt ! mun sisko sai 16v lahjaks isältää 6pckin lonkeroa että näin meillä !

    • kaheksantoista

      itse oon 18-vuotias ja join ekan kännin 17-v ja 16-v alotin semmosen et join kokeilemalla korkeintaan 1 siiderin kuussa. toi eka känni on eka ja suurella todennäköisyydellä viimeinen, koska siitä tuli niin kauhea olo ja sotku, että opin kertaheitolla. Vanhempani eivät ole opettaneet mulle alkoholin käyttöä ollenkaan. Isä juo ainoastaan ja korkeintaan jos sukuloimassa ja tyyliin veli tarjonnu, äiti taas juo 1-2/viikossa.

      kuten aijemmassa kommentissa eräs 15-v, tyttö sanoi, ettei mene "perskännis" edes kotiinsa, on syy sille, miks annan tulevan lapseni aloittaa kokeilemisen kotona jo 16-v,
      syynä, parmepi että kotona kokeilee jos kokeilee, ennemmin haluan, että näen ja tiedän mitä hän juo kokeiluna. mutta edelleen, ja ei pinnallisesti, annan hänen kokeilla kotona.
      Eli kun ostan itselleni, annan hänen juoda vaikka yhden, mutta ei hän välttämättä sitä tulekkaan edes juomaan kokonaan. moni ajattelee nuoret juominen hyvin pinnallisesti.

      Ja jos lapseni joskus tulee kotiin humalassa, en rankaise häntä heti huutamalla tms. vaa laitan nukkumaan ja seuraavana aamuna asiallinen keskustelu kahden kesken ja sen seuraamukset, jotka ovat kuitenkin yhdessä mietittyjä ja järellä harkittuja. Jos päinvastoin, lapselle alkaa huutamaan tms. voi lapsi lähteä kotoaan sen yön ajaksi jonnekkin muualle päätään selvittelemään, tai saa muutenkin negatiivisia kokemuksia: hän humalassa kotiin meno vanhemmat.

      Tosiaan, asiallinen alkoholista puhuminen on hyväksi nuorelle ja se ei tarkoita sitä, että alkoholista pitäisi puhua "huonoa nuorille", "tuhoaa maksan", koska ensimmäinen kohta on vähän sen suuntaan "joo kokeillaan rajoja!" ja jälkimmäinen on oikeastaan valehtelua, jos nuori vaan kokeilee. Maksan vaurioituminen on pitkän ajan tuotosta.

    • juoppo69

      Vittu nää jokkut äidit jokka kieltäö 17v juomasta!!! Kaikki juo ennen ku on 18 jokkut juo kännii jo 13v

    • 18V

      Ois se nyt ihan hirveetä jos alkoholista tulis ongelma :D

    • 17-v

      Olen melkein 17-vuotias poika, joten kapinointi-ikä on jo takana. Itse olin siinä 14-15-vuotiaana pari kertaa juomassa salaa vanhemmilta. Jäin kiinni, josta he suuttuivat paljon. Tilanne tuntui silloin sietämättömältä, mutta näin jälkeenpäin olen iloinen, että jäin kiinni. Sen jälkeen en ole alkoholiin koskenut, enkä aio koskeakaan ennen täysi-ikäisyyttä. Vanhemmat ovat jopa muutaman kerran tarjonneet alkoholia (esim. kaljan tms.), mutta periaatteesta olen kieltäytynyt. En kadu sitä, että join, mutten myöskään sitä, että jäin kiinni, sillä koko tapahtumaketju oli opettavainen kokemus. En näe mitään syytä juoda nyt, koska ehdin juoda kyllä sitten aikuisenakin. Toivon, että mahdollisimman moni nuori, joka juo vain sen takia, että "muutkin juo" uskaltaisi olla juomatta.

    • meissi

      Nojoo, meil faija juo muutaman kaljan viikossa ja jonku verra konjakkia. Mutsi juo pari siideriä.
      Olen siis 16, kohta 17 ja faija alko opettaa juomaan n. 14v sillee fiksusti ku jäin kiinni Siit et mul oli viinapullo kaapissa. No sit Se sano myöhemmin et ei hän hyväksy sitä et mä juon, mut koska ei halua, et syrjäydyn ko oikeesti tyylii kaikki kaverit juo ja Se tietää sen, mut ei siis estä. Ekan kerran join kunnolla syksyllä, ja krapula oli sen mukanen. Faija iha hyvi ties et join reippaasti, mut Se Vaa nauro mun krapulalle ja kyseli et kannattiko ku autoin sitä sit sirkelöimää jtn puita krapulapäivänä. Kännissä tulee puhuttua kaikkien kanssa, ja myös kavereiden, joiden kanssa ei ole pahemmin tekemisissä. En ymmärrä, miksi vanhemmat "kahlitsee" perjantaisin neljän seinän sisään ja kieltää kaiken. Ymmärtävyys on A ja O.

      Sitten ollaan yhdessä naurettu faijan kännisekoiluja...

      • mr yokomuna

        No kyllä 17-vuotiaat saa juoda jonkun verran (jos haluaa) kyllähän se on lähellä 18


      • nniiVithyh
        mr yokomuna kirjoitti:

        No kyllä 17-vuotiaat saa juoda jonkun verran (jos haluaa) kyllähän se on lähellä 18

        kyl se on ok salee, mutta mun mielestäni vanhempien ei sitä silti tulisi sallia !!!


      • mr yokomuna
        nniiVithyh kirjoitti:

        kyl se on ok salee, mutta mun mielestäni vanhempien ei sitä silti tulisi sallia !!!

        Ehkä oot oikeessa,kyllä sitä kaljaa ehtii josKus juoda


    • 17v tyttö

      Itse olen 17 vuotta ja täytän tänä vuonna 18. Olen juonut tänä vuonna näin nopeasti laskettuna viisi kertaa. Kaksi kertaa olen ollut vähän enemmän kännissä. Krapulaa ei juurikaan ole ollut. Mitä ny vähän huono olo ja pää kipeä. Särkylääkkeet vaan nassuun nii päivä lähtee käyntiin.
      Perheessäni ei juomisesta puhuta, joten en tiedä mitä mieltä vanhemmat ovat juomisestani

      Ikinä ei mulla ole ollut minkäänlaisia kotiintuloaikoja. Henkilökohtaisesti sellainen tuntuisi minusta vapauden riistolta. Ymmärrän että nuoret ja vanhemmat ovat luonteeltaan erillaisia ja myös luottamus nuorten ja heidän vanhempien välillä on erillaista eri perheissä. Myös kaveriporukka vaikuttaa merkittävästi nuorten juomiseen. Sen takia ei mun mielestä ole yhtä oikeaa tapaa suhtautua nuorten juomiseen. Silti ihmettelen tätä nuorten juomaan opettamista. Anteeksi jos en nyt tajunnut oikein mut itse en joisi alkoholia vanhempien kanssa, en ainakaan vielä tän ikäsenä tai nuorempana ole harkinnut. Jos he sitä minulle tarjoaisi, vastaisin ei kiitos. Toki olen siideriä maistanut äidin lasista jos jossain ravintolantapases ollaan oltu, mutta on se eri asia kostuttaako vähän kieltä vai juoko tölkin tyhjäksi.

      Kavereiden (nykyään täysikäisiä) kanssa on hauska kännätä. Mitä isompi porukka sen hauskempaa. Kaverini ei rikkaimpia ole, joten ei ne juo ku vaan harvoin ja valitussa seurassa.. En ymmärrä miksi viisitoista vuotiaat ja nuoremmat hatkitsevat alkoholin käyttöä. Keksikää jotain muuta tekemistä. Pitäkää hauskaa ilman alkoholia. Voi sitä kaupungilla pyöriä ilman känniäkin..

    • 15 v. tyttö täällä. Mihin tämä maailma on nyt menossa!?!? Ei 14 vuotiaat saa juoda. ensinäkin se on laitonta, toiseks se tuhoo aivojen hermosoluja joita ei saa millään takasin, kolmanneks se aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa esim. jos kuoluikäisenä jo masentuu ja numerot laskee, ja on vaikeampi saada töitä, kun taas jos jaksaisi keskittyä siihen mitä haluaa. ja neljänneksi se saattaa vaikuttaa tuleviin lapsiin jos niitä aikoo hankkia, samoin kuten tupakan käyttökin. jos ette ajattele nyt itseänne niin ajatelkaa edes tuleva lapsianne. älkääkä edes aloittako sitä "mää en haluu lapsia"-soppaa. katotaan mitä sitten kolme-nelikymppisinä sanotte kun ette enää voi saada niitä.minun mielestä alkoholin juomista ei kannattaisi aloittaa ollenkaan, muta voihan sitä kai joskus esim. viinilasin illallisella juoda jos rentoutua haluaa, mutta kuitenkin yli 25 vuotiaana kun aivotkin on loppuun kehittyneet. tupakointia ja huumeita en kannata ollenkaan!

    • Saksa

      16 vuotiaat saa ostaa kaljaa saksassa. Joten anna juoda kun on 16v. Ei täällä suomessa olla sen heikompia kun saksassa

    • Jannu222

      Onse nyt kumma kun tuo nuoren kehitys liitetään tähän keskusteluun joka kerta, itse olen juonut alkoholia nuoresta asti, enkä huomaa kehityksessäni mitään eroa näihin jotka eivät alkoholia juoneet alaikäisenä. eikä minkäänlaista alkoholiongelmaa ole tullut, eikä tule. mies 22v

    • demo24

      Miun mielestä 18vuotiaana voi aloittaa juomisen, nuorena
      ainakin näin sain käsityksen. Alaikäsenä ei kannata seuraa
      vaa huonoi seurauksii.

    • Silti hyvin kasvatettu

      Tää keskustelu on jo kohta 5 vuotta vanha ja sun lapseskin on jo molemmat aikuisia, enkä tiiä miten ne nykyään alkoholia käyttää. Mutta ehkä tästä mun viestistä on muille samaa asiaa miettiville hyötyä. Elikkäs oon ite 15-vuotias tyttö ja aattelin kertoo nyt omia kokemuksia ja miten meillä alkoholin kanssa toimitaan. Saan aina maistaa erilaisia alkoholijuomia jos haluan. Joskus saan yhden siiderin juoda saunan jälkeen. Tai vaikka juhlissa. Ollaan keskusteltu kotona siitä, et mikä siinä pussikaljalla käymisessä niin kovin kiehtoo. Oon tullu siihen päätökseen, että jos kaverit pyytää "juomaan", niin lähden mukaan seuran, en juman takia. Juon sitten ainoastaan hyviä ja luvalla hankittuja juomia. Ja tietysti kohtuudella. Ikinä en ole kännissä ollut, enkä siihen koe tarvetta. Oon ite tosi onnellinen että mun vanhemmat on päätyny tähän ratkasuun, koska tosiaan mulla ei oo tarvetta juoda alkoholia ja pärjään mahtavasti ilmankin.

    • 17v

      Jotenkin eksyin tähän monta vuotta vanhaan ketjuun. Hauskaa luettavaa kyllä! Vanhemmathan ei sitä oikeastaan pysty kieltämään jos teini alkaa juomaan. Tai kieltään pystyy, mutta luultavasti kaikki tapahtuu sitten salassa.
      Meidän omassa perheessä on alkoholia vanhemmat käyttäneet lähes joka viikonloppu ja ehkä enemmänkin kuin olisi tarpeen. Silti molemmat ovat hyvin menestyviä yrittäjiä, sosiaalinen elämä voi hyvin ja arvot kohdillaan. Meitä lapsia on kaksi tyttöä, minä 17v ja siskoni 23v. Minä aloitin juomisen ollessani 12 vuotta.. Se on liian aikaisin, eikä vanhempanikaan sitä silloin hyväksyneet. Eli join kavereideni kanssa ulkona joko koulun tai päiväkodin pihalla. Myös hirveissä pakkasissa. Puhelimet hajosi ja hukkui ja monet kerrat kaaduttiin ja verta tuli. Voisin sanoa näin jälkeenpäin, että se oli hirveintä aikaa elämässäni. Vaikka silloin se tuntui mahtavalta. Join joka viikonloppu n. 3-6 lonkeroa. Jossain vaiheessa se ei enään riittänyt ja siirryin ensimmäiseen viinapullooni. No lasten teho-osastoltahan sitä aamulla herättiin. Tällöin olin n. 14 vuotias. Sen jälkeen viina ei enään minulle uponnut. Vanhempani sanoivat että on joko valittava alkoholi tai mopoauto. No tottakai valitsin mopoauton, olihan se siisti! Juominen rauhottui ja mopoauto ostettiin. Tähän aikoihin aloin myös seurustelemaan, joka rauhotti entisestään menoani. Eli siitä 15 vuodesta eteenpäin alkoholin käyttö on rauhottunut. Tiedän nyt 17 vuotiaana mitkä ovat rajani ja mitä voin juoda. Viinan ja muiden tiukkojen juomisen olen kokonaan lopettanut. Totesin että ne eivät sovi. Nykyään menee siiderit ja viinit. Juon suunnilleen kerran kuukaudessa, joskus useemmin tai joskus en kertaakaan. Vanhemmilleni alkoholini käyttö oli okei 15-16 vuotiaasta lähtien. Baarissa on tultu käytyä jo monta kertaa 16 vuotiaasta lähtien, eli kun 18 vuotta täytän en edes osaa sanoa lähdenkö baariin vai mielummin mökille kavereiden kanssa.
      Siskoni joi ensimmäisen kerran täytettyään 18v ja suuntasi samantien baariin. Kaikki hukkui, kenkiä myöten. Seuraavat 2 vuotta hänellä oli melkoista menoa ja tilannetta. Taisi 5 iphonea mennä siinä ajassa. Siskoni kävi pohjalla. Nykyään hänkin kyllä opiskelee ja pärjää hyvin elämässä.
      Eli jossain vaiheessa useella nuorella tulee "se vaihe". Rajoja kokeillaan ja pidetään hauskaa. Itse olen tyytyväinen, että ne ajat ovat jo takana eikä enään tarvitse kärsiä vuosisadan krapuloita joka viikonloppu. Mielestäni 15 vuotta on se ikä, kun teinille saa antaa luvan juoda kunhan vanhemmat tietävät missä nuori on ja puhelin yhteys on koko ajan.

    • Norminuorifromkru

      No terve, eksyin tähän tylsyydessäni ja olen siis 16v.
      Käytän nuuskaa ja juon aikalailla joka viikonloppu ja porukat sallii sen juomisen kuhan en övereitä vedä. Tuossa abaut 13vnä tuli nuo ensimmäiset kokeilut tupakkana. En tykännyt mutta poltin silloin tällöin jonkun takia... ja ensimmäinen kunnon juominen abaut 14veenä mutta tuota ylenmääräistä holhoamista en ymmärrä.. itsellä ei ainakaan mitään ongelmaa ole alkoholin kanssa kun otan aina sen verran kun tekee mieli ja hyvältä tuntuu. On niitä perseitä tullu vedettyä ihan liian monta kertaa mutta ei siinä mitään hauskaa enää oksennellessa ja sammuessa ole niin osaan nyt jo 15vnä rajoittaa sen siihen ns "koviin känneihin ilman oksentelua jne" noh tuo nikotiini riippuvaisuus on mutta siitä koitan päästä eroon. Se vaan mulla oli tässä pointti että ei se tarkota että jos nuoren antaa juoda että siitä tulisi jotenkin huonompi ihminen. Nyt ainakin uskon että aikuisena juon viikonloppuisin mutta ei siinä mitään pahaa ole. Ja mielestäni se että antaa nuorena juoda taino kaikki nuorethan sen ite menee pikkulapsena kokeilemaan ennen kun sitä annetaan mutta se on hyvä juttu jos antaa juoda niin valmistaa siihen alkoholin käyttöön ettei mene sitten heti 18vnä vetämään joka päivä änkyräkännejä. Itse tykkään tuosta kuningas alkoholista niin paljon että en pääse siitä koskaan eroon enkä haluisikaan mutta osaan rajottaa sen siihe viikonloppuihin. Ja siihen vielä että käytän nuuskaa ja juon viikonloppuisin mutta käyn koulut hyvin ja harrastan niin onko se nyt huono juttu sitten. Tänne kaivattiin varmaan nuoren näkökulmastakin. Terveesin 16 vuotias nuori jolla ei oo minkää laista ongelmaa alkoholin kanssa. :D

    • Poikahumalassa

      Olin silloin 14v kun läksin vanhempien poikien mukaan (ruinasin että pääsen mukaan) ja pojat sanoivat että tottelen heitä niin ok. Mun piti ekaksi pissata niin että he näkivät mun pilini, housut auki kunnolla, minä haluan nähdä että sulla on kivekset, sanoi yksi poika ja minä riisuin housut nilkkoihin ja paidan helma yläs, Hyvä sinä pääset mukaamme nyt, housut yläs ja autoon siintä. Kun päästiin perille sanoi yksi poika tule mukaani niin laitetaan saunaan tuli. Ja saunassa se antoi mulle ryypyn, ja otti multa pilin ulos housuista ja runkkasi yhden satsin multa pois. Odota täällä sanoi poika ja jokanen tuli vuoron perään saunaan ja tarkastivat mun vehkeeni. Sekä anto ryypyn, Kun tuli aikuisen miehen vuoro niin se riisui multa vaatteet pois ja antoi mulle viinaa, siintä eteen päin en muista mitään. Ja pojat kertoi hurjia tarinoita mitä ne olivat tehneet mulle kun en muista mitää. Ja mun takapuoleni oli piiskattu kunnolla ja pilini oli hyvin kipeä, runkkaamisesta ja kopeloimisesta. Päätin silloin että en lähde toista kertaa mukaan. Paljon parempi on juoda seurassa jonka tunnet, on mun mieli piteeni.

      • Lapset näin käy kun menee juomaan


      • Antakaa_lastennejuoda

        Ok miks sää et estäny sitä ja täytyy olla aika herkkä jos ei muista viinahörpystä mitää ku ite ainaki join ensimmäisellä kerralla puol pulloo viiniä ja monta kaljaa ja mää vaan kaaduin pari kertaa ja kusin pöntöstä ohi


    • järkevä14v

      vähän vanha kessa mutta silti. Olen 14v tyttö, enkä voisi HARKITAKKAAN alkoholin juomista tai tupakkaa. Tämä johtuu siitä että olen kilpaurheilija ja minut on pienestä pitäen kasvatettu siihen että se ei ole vaihtoehto. Ja siis kaikki joukkueestani ovat samanlaisia. Meillä ei ole KOSKAAN kotona kielletty alkoholia, se olisi sama kun kieltäisi minulta että älä sitten vaan kasvata siipiä ja lennä afrikkaan, koska vanhempani tietävät, että panostan niin paljon harrastukseeni, etten voisi kuvitellakkaan mitään kaljan juomista, eikä minulla ole edes sellaisia kavereita jotka pystyisivät mitään juomia hankkimaan. Joten hankkikaa lapsillenne jo pienenä sellainen harrastus jolle he omistautuvat niin paljon että alkoholi ei todellakaan ole millään tavalla osa elämää.

      • järkevä14v

        lisäys edelliseen että myös osittain siksi että treenaan 25h viikossa ja olen joka ilta treeneissä niin millekkään tuollaiselle ei edes konkreettisesti jäisi aikaa :D


    • Mommy_

      Itse annan oman 16 vuotiaan juoda kohtuudella kavereidensa kanssa viikonloppuisin, ei ole tullut mitään ongelmaa eikä ole tullut kotiin siinä kunnossa että vessan lattialla nukuttaisiin. En ymmärrä vanhempia jotka kasvattaa teininsä tynnyrissä ja eristyksistä kaikesta mikä teinien elämään "kuuluu". Kasvattaahan se vastuuta jos saa kokeilla rajoja.

    • Tosiasiattosiasioina

      Yksiselitteisesti: teet väärin. Jos annat maistella seurassasi tilkan - se on ok. Mutta jos annat alkoholia päihtymistarkoitukseen, se on rikos moraalisesti/eettisesti VÄÄRIN!

    • Laillisesti väärin, moraalisesti asialla ei ole sinänsä väliä.

    • Nytlukiossa

      Itse aloitin juomisen 13-vuotiaana:D ja keskiarvoni 9-luokalla oli 9,7 joten ei kauheasti aivoihin vaikuttanut vielä, ja nykyään juon aika harvoin, silloin kun on juhlimisen aihe

    • Antakaa_lastennejuoda

      Ihan vaan kaikille tiedoksi etä absolutismi on alkoholiongelma ja jos sanoo lapselleen sen verran juomista mitä yhdessä illassa juodaan niin ei se osta itselleen muita juomia. Ps.äiti ylisuojelevainen ja oon 13 ja ekat kännit veetty 11v

    • PäihteetEiOleOK

      Pakko liittyä itsekin keskusteluun. Eli oon siis 15v enkä oo ikinä ees maistanu mitään alkoholia, eikä oo mitään houkutuksiakaan. Kukaan kavereista ei juo, keltäkään ei sitä ole myöskään kielletty. Vanhemmat juo noin kerran viikossa lasin pari viiniä ja ovat muutenkin hyvin järkeviä asian suhteen. Tupakkakin vaan ällöttää, aina kavereiden kanssa yskitään kovaan ääneen kun kuljetaan tupakoitsijoiden ohi. Tämä ei ole mielipideasia. Alle 18 vuotiaille EI SAA tarjota alkoholia tai tupakkaa, ja jos oma perhe on järkevä asian suhteen ja näyttää koko ajan hyvää esimerkkiä, niin houkutuksia ei tule. Olen myös sm-tason kilpaurheilija, eikä sieltäkään puolelta ole mitään kielletty, kun ei ole mitään tarvetta kieltää kun ei ole houkutuksiakaan. Isäni lopetti tupakan polton 35 vuotiaana 20 vuotta poltettuaan, ja on siksi jäänyt 10cm pituusennustuksestaan ja hän on sanonut lopettamisen olleen elämänsä paras päätös. Tupakka ei ole hyväksyttävää kenellekkään eikä tee mitään paremmaksi, siitä ei ole YHTÄKÄÄN hyvää vaikutusta. Alkoholin juonnin voi aloittaa sitten 18v jos tietää mitä tarkoittaa järkevä kohtuullinen käyttö. Olen puhunut.

    • ExTeinideeku

      Kyllä teinille pitää ilmaista, että känissä oleminen ei ole hyvä juttu. Vaikkei lähtis kylille jahtiin. Pieni lasi ruuan kanssa tms ok, mutta osta säännöllisesti perjantaipullon? Alkoholisoituminen tapahtuu jo esim. Yhden märän lomamatkaviikon aikana. Sinun ei tarvitse sanoa, kuin ei.

    • Aloittajan poika on jo 23–24.

      Kuinka lie mennyt?

    • 14v.tyttö

      Noniin, 14-vuotias tyttö olen, ja voin teille aikuisille kertoa sen verran mitä tiedän. Mun kavereista ehkä 50% vähintään juo/on maistanut jonkinlaista alkoholia tai käyttänyt jtn muita päihteitä. Itsekkin on tullut maistettua alkoholia ja poltettua tupakkaa. Tupakka jäi siihen pariin kertaan, hyi. Alkoholia en ikinä ole ottanut niin, että olisin kännissä. Useimmat minunkin kavereistani ovat sen verran fiksuja, etteivät vedä överiksi. Itse juon tosi harvoin, ja kun juon niin syy on se, että jopa pieni määrä saa kaiken hauskemmaksi. Mun mielestä alkoholissa kivaa ei ole se suuri humalantunne tai se, ettei muista mitään eilisestä. Vaan se, että juttu lentää paremmin, jutut on hauskempia yms. Tässä maailmassa on todella monia nuoria, jotka ovat menettäneet kaiken kiinnostuksen muuhun kuin seksiin ja päihteisiin, mutta haluan teidän tietävän että moni nuori myös osaa käyttää alkoholia fiksusti.

    • Jarmo25v

      Teet ihan oikein parempi ne omat rajat on löytää kotona kun aikuisena juoda ittensä hengiltä baarissa... Tekopyhät voi painua sinne mistä tulikin. ite sain noin 15v juoda isän seuraa niin paljon kun napa veti.

    • Anonyymi

      haistakaa vittu kaikki tappakjaa ittenne

    • Anonyymi

      anna 5 vuotiaan juoda

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe