Tuore Taiteilija

täynnäKysymyksiä

mistä uuden taiteilijan on hyvä aloittaa uransa? minne saisi töitä esille niin, että ihmiset löytäisivät ne? tuntuu että alku on hankalaa, koska kukaan ei tunne sinua, eikä gallerioihin ole siksi mitään asiaa.. että piiri pieni pyörii vaan.. mistä saisi hyvää rakentavaa kritiikkiä ja neuvontaa esim. taideteosten hinnoitteluun?
mistä johtuu, että kaikki hylkivät uusia taiteilijoita, aina pitäisi olla tunnettu jne, eikä siksi saa laittaa töitänsä näkyvälle paikalle, kun kaikki aina haluavat vain sitä tuttua ja turvallista, uusille taiteilijoille ei anneta sijaa suomenmaalla?

18

3007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaakko Ilkka

      vaikertaa on vaivojensa vanki,
      ei oikeutta maassa saa ken itse sit´ ei hanki.
      (Kaarlo Kramsu)

    • Taiteilija..

      Ota vain rohkeasti yhteyttä gallerioihin. Jos olet hyvä niin niin ei ole mitään ongelmaa saada näyttelyaikoja, oli sitten muodollista koulutusta tai ei.

      Itse hain näyttelyaikaa lähes 10 vuotta sitten galleriasta jonka katsoin olevan Helsingin hienon. Ei ollut koulutusta, muta luja usko itseeni. No, ensimmäinen yksityisnäyttely alkoi jo 3 kuukautta esittäytymiseni jälkeen kun joku peruutti näyttelyajan. Tämän jälkeen pidin siellä useita näyttelyjä. Ja minulla ei tällöin vielä edes ollut mitään varsinaista taidekoulutusta.

      Olen hakenut täällä Helsingissä myöhemmin näyttelyaikoja 2:sta muustakin galleriasta ja molemmissa pidin näyttelyn. Kaikki em. galleriat kuuluvat 10:n näkyvimmän gallerian joukoon - Hesassa ja valtakunnallisestikin.

      Ongelmana usein on, että näyttelyn pitäminen on tietenkin pieni riski. Gallerian vuokrat ovat Hesassa yleensä vähintään 3.000 euroa alv. Tätä tosin en koskaan ole maksanut etukäteen. Ja yleensä olen saanut muutaman tuhat euroa voittoa. Muualla Suomessa vuokrat ovat yleensä halvempia..

      Nyt en enää yli kahteen vuoteen ole pitänyt omaa näyttelyä kun tekemistä riittää muutenkin, mutta tekisi mieli lähteä esittäytymään Berliiniin tai Pariisiin.. Siellä ei tarvitse maksaa vuokraa, mutta tällöin galleristin pitää todella uskoa mahdollisuuksiisi.

      Ei muuta kuin portfolio tai maalauksia kainaloon ja rohkeasti gallerisitien juttusille.

      • kiitos vinkeistä!

        Tuo vuokra on suuri, mutta on pakko yrittää, jos vaikka siitä tulisi jotakin..

        "Jos olet hyvä niin niin ei ole mitään ongelmaa saada näyttelyaikoja, oli sitten muodollista koulutusta tai ei."

        näin sen pitäisikin mennä, eihän niillä koulutodistuksilla ole mitään virkaa jos ei oikeasti osaa mitään :) mistä muuten johtuu, että osassa gallerioista vaaditaan koulutus, eivät muuten anna näyttelyaikoja. myös ikä on ollut esteenä..


      • gallerioita kiertäny

        Tuo riski oman näyttelyn pitämiseen on pikemminkin suuri kuin pieni. Galleriat ottavat vuokrana tuon n.3000€ ja sen lisäksi myydyistä töistä 30-50%, eli siitä voit laskea kuinka paljon tarvitsee kolmen viikon näyttelyn aikana myydä, että pääsee edes omilleen ja mitkä töiden hinnat voisivat olla.
        Tiedän taiteilijoita jotka näyttelyssä eivät ole myyneet yhtään tai ainoastaan muutaman työn - se on realismia. Kannattaa vaikka kiertää muutama näyttely läpi ja katsoa kuinka monen työn viereen on ilmestynyt työn varaamisesta kertova punainen tarra.
        Aloittelevan taiteilijan kannattaakin tyrkyttää töitään paikallisten yhdistysten avoimiin näyttelyihin niin saa hieman kokemusta ja jos työs ovat hyviä niin sittenhän ne viedään niistäkin suorastaan käsistä ;-)
        Galleriat yleensä haluavat osan vuokrasta etukäteen ja kenenkään ei kannata sitä rahaa ottaa velaksi periaatteella, että maksan sitten kun saan suuret rahat näyttelystä.


      • Taiteilija N:o1628
        gallerioita kiertäny kirjoitti:

        Tuo riski oman näyttelyn pitämiseen on pikemminkin suuri kuin pieni. Galleriat ottavat vuokrana tuon n.3000€ ja sen lisäksi myydyistä töistä 30-50%, eli siitä voit laskea kuinka paljon tarvitsee kolmen viikon näyttelyn aikana myydä, että pääsee edes omilleen ja mitkä töiden hinnat voisivat olla.
        Tiedän taiteilijoita jotka näyttelyssä eivät ole myyneet yhtään tai ainoastaan muutaman työn - se on realismia. Kannattaa vaikka kiertää muutama näyttely läpi ja katsoa kuinka monen työn viereen on ilmestynyt työn varaamisesta kertova punainen tarra.
        Aloittelevan taiteilijan kannattaakin tyrkyttää töitään paikallisten yhdistysten avoimiin näyttelyihin niin saa hieman kokemusta ja jos työs ovat hyviä niin sittenhän ne viedään niistäkin suorastaan käsistä ;-)
        Galleriat yleensä haluavat osan vuokrasta etukäteen ja kenenkään ei kannata sitä rahaa ottaa velaksi periaatteella, että maksan sitten kun saan suuret rahat näyttelystä.

        "Tuo riski oman näyttelyn pitämiseen on pikemminkin suuri kuin pieni. Galleriat ottavat vuokrana tuon n.3000€ ja sen lisäksi myydyistä töistä 30-50%, eli siitä voit laskea kuinka paljon tarvitsee kolmen viikon näyttelyn aikana myydä, että pääsee edes omilleen ja mitkä töiden hinnat voisivat olla."

        Se on riski jonka itseensä ja taiteeseensa uskovan taiteilijan kannattaa ottaa. Tuo summa on periaatteessa kuitenkin pieni hyötyyn mitä taiteilija siitä saa. Eihän tarvi myydä kuin yhden taulun, tai enintään kaksi niin kulut on katettu. Lisäksi "hyvä kello kauas kuuluu" eli galleriat ainakin täällä Helsingissä jakavat kokemuksiaan taiteilijasta ja hänestä periaatteessa tiedetään kaikki sekä hyvässä että pahassa, sillä sehän on heidän etunsa.
        Ainakin minä olen kiitollinen siitä että aikanaan otin tuon riskin, ja kun onnekseni sain tuosta ensimmäisestä näyttelystäni myytyä neljä teosta ja välillisesti ikäänkuin epävirallisesti vielä yhden näyttelyn jälkeen, niin olen tyytyväinen.
        Kyseisen näyttelyn jälkeen minun ei ole tarvinnut maksella kuin nimellistä vuokraa täällä Helsingissä ja olenpa pitänyt myös muutaman kutsunäyttelynkin ja silloin ei tarvi maksaa vuokraa ollenkaan. Pitää vain itse huolehtia kutsukorteista ja muusta sälästä mitä näyttelyyn liittyy.
        Kutsunäyttelyjä olen tehnyt myös Tampereelle ja Turkuunkin, sillä niitä kokemuksia taiteilijasta jaetaan henkilökohtaisten galleristien kesken, joka minullakin on täällä.

        Jotkut taiteilijathan saavat ihan kohdeapurahaa näyttelyiden pitämiseen. Sitä iloa ei minulle kuitenkaan ole koskaan suotu. En kuitenkaan ole siitäkään katkera.
        Riskit kannattaa jopa taiteessa.


      • Törppö tilaaja
        Taiteilija N:o1628 kirjoitti:

        "Tuo riski oman näyttelyn pitämiseen on pikemminkin suuri kuin pieni. Galleriat ottavat vuokrana tuon n.3000€ ja sen lisäksi myydyistä töistä 30-50%, eli siitä voit laskea kuinka paljon tarvitsee kolmen viikon näyttelyn aikana myydä, että pääsee edes omilleen ja mitkä töiden hinnat voisivat olla."

        Se on riski jonka itseensä ja taiteeseensa uskovan taiteilijan kannattaa ottaa. Tuo summa on periaatteessa kuitenkin pieni hyötyyn mitä taiteilija siitä saa. Eihän tarvi myydä kuin yhden taulun, tai enintään kaksi niin kulut on katettu. Lisäksi "hyvä kello kauas kuuluu" eli galleriat ainakin täällä Helsingissä jakavat kokemuksiaan taiteilijasta ja hänestä periaatteessa tiedetään kaikki sekä hyvässä että pahassa, sillä sehän on heidän etunsa.
        Ainakin minä olen kiitollinen siitä että aikanaan otin tuon riskin, ja kun onnekseni sain tuosta ensimmäisestä näyttelystäni myytyä neljä teosta ja välillisesti ikäänkuin epävirallisesti vielä yhden näyttelyn jälkeen, niin olen tyytyväinen.
        Kyseisen näyttelyn jälkeen minun ei ole tarvinnut maksella kuin nimellistä vuokraa täällä Helsingissä ja olenpa pitänyt myös muutaman kutsunäyttelynkin ja silloin ei tarvi maksaa vuokraa ollenkaan. Pitää vain itse huolehtia kutsukorteista ja muusta sälästä mitä näyttelyyn liittyy.
        Kutsunäyttelyjä olen tehnyt myös Tampereelle ja Turkuunkin, sillä niitä kokemuksia taiteilijasta jaetaan henkilökohtaisten galleristien kesken, joka minullakin on täällä.

        Jotkut taiteilijathan saavat ihan kohdeapurahaa näyttelyiden pitämiseen. Sitä iloa ei minulle kuitenkaan ole koskaan suotu. En kuitenkaan ole siitäkään katkera.
        Riskit kannattaa jopa taiteessa.

        Tuosta päättelin että taidanpa tietääkin kuka olet. Sanooko sinulle galleria "Regina" ja siellä 'ja väärät pitsat mitään'?


      • Taiteilija N:o1628
        Törppö tilaaja kirjoitti:

        Tuosta päättelin että taidanpa tietääkin kuka olet. Sanooko sinulle galleria "Regina" ja siellä 'ja väärät pitsat mitään'?

        Kappas vain! tosin nykyisin jo vannon Quattro Stagionin nimeen jostain kumman syystä. Maailma on pieni, antoisia päiviä sulle!


    • Tuuli höyhen

      Jos asuinpaikkakunnassasi tai siellä lähellä on esim. kuvataideyhdistys, niin siihen kannattaa
      liittyä. Saa töitä esille yhteisnäyttelyihin.
      Ei tietenkään monta taulua, mutta ainakin 1-3, tai riippuuhan se tietenkin yhdistyksen
      jäsenmäärästä ja missä pitävät näyttelyitä.
      Osasta näyttelyitä työt jyrytetään, mutta esim. vuosinäyttelyyn saa helpommin taideteoksiaan
      mukaan näyttelyyn ja voi saada myös työnsä lehteen, jos hyvä tuuri käy.

      Eivät kaikki galleriat kelpuuta harrastelijoiden töitä, vaikka hyviä olisivatkin.
      Kävin paikallisessa galleriassa näyttämässä töitäni, joista oli ottanut valokuvia.
      Galleristi kuitenkin kehui minua lahjakkaaksi ja suositteli jatkamaan, mutta ainakaan
      tähän galleriaan ei harrastelijoiden töitä ole otettu.
      Tätä kantaansa hän perusteli jossakin artikkelissa sillä, etteivät ammattitaiteilijat
      kelpuuta esim. yhteisnäyttelyssä kenenkään harrastajien töitä samaan näyttelyyn.
      Ja jos galleriaan otettaisiin harrastajien töitä edes kerran, niin sen jälkeen muutkin
      harrastajat vaatisivat saada töitään galleriaan esille.
      Kumma, kun galleriaan kelpaa tökerökin taide, jos se vain on jonkun ammattitaiteilijan tekemää.

      Mutta, sinun kannattaa olla vain rohkea ja saada töitäsi esille gallerioihin, koska varmaan
      on niitäkin galleristeja, jotka ottavat hyvää taidetta, ilman että tekijä on ammattilainen.
      Kirjastot, kaupungintalot ja kunnantalot voivat myöskin antaa mahdollisuuden pitää
      oma taidenäyttely heidän tiloissaan, ei tarvi maksaa isoja vuokria ja ihan ilmaiseksikin
      voi saada näyttelytilaa.

      Netti on myös yksi hyvä vaihtoehto saada omia töitä näytteille.
      Nettigallerian kannattaa varmaan perustaa ja sitä kauttahan taidettasi
      pääsee näkemään tuhannet ja jopa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa.
      Varmaan sitä kautta tulee myös paljon ostajia/tilauksia taiteellesi.
      Toivon menestystä ja onnea hankkeillesi !

      • myös Sinulle!

        Kiitos, toivoa ja onnea tarvitaan aina ;)

        "Jos asuinpaikkakunnassasi tai siellä lähellä on esim. kuvataideyhdistys, niin siihen kannattaa
        liittyä. Saa töitä esille yhteisnäyttelyihin."

        taitaa olla aika hyvä idea, sieltä voisi löytää myös samanhenkisiä ihmisiä!

        "Kumma, kun galleriaan kelpaa tökerökin taide, jos se vain on jonkun ammattitaiteilijan tekemää."

        sitä minäkin olen kauan aikaa ihmetellyt. ei ne paperit mielestäni ole kuitenkaan pääasia, vaan tärkeintä pitäisi olla taiteilijan taidot, jotka näkee taideteoksista. ja eikös kova kokemus tee sen rautaisen ammattilaisen!!


      • Tuuli höyhen
        myös Sinulle! kirjoitti:

        Kiitos, toivoa ja onnea tarvitaan aina ;)

        "Jos asuinpaikkakunnassasi tai siellä lähellä on esim. kuvataideyhdistys, niin siihen kannattaa
        liittyä. Saa töitä esille yhteisnäyttelyihin."

        taitaa olla aika hyvä idea, sieltä voisi löytää myös samanhenkisiä ihmisiä!

        "Kumma, kun galleriaan kelpaa tökerökin taide, jos se vain on jonkun ammattitaiteilijan tekemää."

        sitä minäkin olen kauan aikaa ihmetellyt. ei ne paperit mielestäni ole kuitenkaan pääasia, vaan tärkeintä pitäisi olla taiteilijan taidot, jotka näkee taideteoksista. ja eikös kova kokemus tee sen rautaisen ammattilaisen!!

        Kuvataideyhdistyksessä tapaa samanhenkisiä ja taiteellisia ihmisiä.
        Kuvataideyhdistyksestä riippuen voi saada myös alennusta, kun ostaa maalaustarvikkeita, kuten
        maaleja, siveltimiä, maalauskangasta/pohjia, kiilakehyksiä ja mitä taiteen tekemiseen tarvitsee.
        Myös valmiin työn kehystämisestä saa alennusta.
        Kannattaa kysyä myös tätä asiaa, jos liityt johonkin kuvataideyhdistykseen.
        Maalaustarvikkeet ovat kuitenkin aika kalliita, jotenon mukava, jos saa alennusta.
        Kuvataideyhdistykset järjestävät myös matkoja niin kotimaassa ja myös ulkomaille.
        Italiaankin olisi ollut mahdollisuus päästä taidematkalle, mutta matkan hinta oli ainakin minulle
        vähän liian kallis, mutta hirveästi teki kyllä mieli lähteä mukaan.
        Jonnekin Ranskaan, Italiaan tai Espanjaan kun pääsisi jonakin päivänä taidematkalle
        pidemmäksi aikaa maalaamaan kauniissa maisemissa.

        Myös tuonne Englantiin, Holmfirth:in pikkukaupunkiin toivoisin joskus pääseväni maalaamaan tauluja
        pidemmäksi aikaa. Siellä on kuvattu Vielä Virtaa sarjan jaksoja.
        Minua ainakin inspiroivat siellä olevat pienet joet ja kanaalit, kivisillat, nummet ja kauniit vanhat kivirakennukset ja rakennelmat.
        En ole kaikkia öljyvärimaalaustaulujani kehystänyt ja ovat ne tulleet valituksi näyttelyyn.
        Taulujen reunat olen maalanut sopivalla sävyllä, niin että ovat vähän kauniimmat, kuin
        pelkkä valkoinen kangas.
        Kehystäminen maksaa kuitenkin aika paljon varsinkin, jos on monta taulua kehystettävänä.

        Luomisen innostusta.....


      • ei oppi ojaan kaada
        myös Sinulle! kirjoitti:

        Kiitos, toivoa ja onnea tarvitaan aina ;)

        "Jos asuinpaikkakunnassasi tai siellä lähellä on esim. kuvataideyhdistys, niin siihen kannattaa
        liittyä. Saa töitä esille yhteisnäyttelyihin."

        taitaa olla aika hyvä idea, sieltä voisi löytää myös samanhenkisiä ihmisiä!

        "Kumma, kun galleriaan kelpaa tökerökin taide, jos se vain on jonkun ammattitaiteilijan tekemää."

        sitä minäkin olen kauan aikaa ihmetellyt. ei ne paperit mielestäni ole kuitenkaan pääasia, vaan tärkeintä pitäisi olla taiteilijan taidot, jotka näkee taideteoksista. ja eikös kova kokemus tee sen rautaisen ammattilaisen!!

        Paperit eivät ole koulutuksessa mikään itseisarvo vaan se mitä on tehty niiden paperien eteen. Jos Sinulla ei ole koulutusta niin olet ilmeisesti kuitenkin varma siitä, että teoksesi ovat saman arvoisia kuin koulutetun taiteilijan? Siihen ei kylläkään riitä, että lähipiiri kehuu töitäsi paremmiksi kuin oikeiden taiteilijoiden tekemät sutaisut.
        Kun "taiteilija" väheksyy koulutetun taiteilijan "töherryksiä" valitettavasti vaan yleensä kertoo siitä, että "taiteilija" ei ymmärrä näkemäänsä, eikä voikaan ymmärtää, koska ei ole saanut koulutusta, eikä hänen silmänsä ole kehittynyt katsomaan taidetta.
        Taiteilijan ammattikoulutus ei poikkea kehittymisen ja oppimisen kannalta mitenkään hammaslääkärin koulutuksesta. Menisitkö Sinä hammaslääkärille joka on itseoppinut ja oman äitinsä mielestä on paljon parempi kuin kouluja käyneet.


      • Tuuli höyhen
        ei oppi ojaan kaada kirjoitti:

        Paperit eivät ole koulutuksessa mikään itseisarvo vaan se mitä on tehty niiden paperien eteen. Jos Sinulla ei ole koulutusta niin olet ilmeisesti kuitenkin varma siitä, että teoksesi ovat saman arvoisia kuin koulutetun taiteilijan? Siihen ei kylläkään riitä, että lähipiiri kehuu töitäsi paremmiksi kuin oikeiden taiteilijoiden tekemät sutaisut.
        Kun "taiteilija" väheksyy koulutetun taiteilijan "töherryksiä" valitettavasti vaan yleensä kertoo siitä, että "taiteilija" ei ymmärrä näkemäänsä, eikä voikaan ymmärtää, koska ei ole saanut koulutusta, eikä hänen silmänsä ole kehittynyt katsomaan taidetta.
        Taiteilijan ammattikoulutus ei poikkea kehittymisen ja oppimisen kannalta mitenkään hammaslääkärin koulutuksesta. Menisitkö Sinä hammaslääkärille joka on itseoppinut ja oman äitinsä mielestä on paljon parempi kuin kouluja käyneet.

        Ei taiteilijaa ja hammaslääkäriä voida samaistaa ainakaan itseoppimisen alueella.
        Taidetta voi tehdä kuka tahansa, eikä siitä koidu ruumiillisia vaurioita ihmiselle.
        Ei hammaslääkäriksi voi tulla ilman että on opiskellut asianmukaisessa oppilaitoksessa.
        Ei kenelläkään ole luontaisia lahjoja tehdä hammaslääkärin työtä.
        Aika huono veto verrata keskenään taiteilijan, hammaslääkärin ja kirurgin ammatin vaatimia taitoja.
        Hammaslääkärin ja kirurgin työ on paljon vaativampaa kuin taiteen tekeminen.
        Jos jompikumpi tekee virheen, niin siitä on vakavat seuraukset.
        Jos taiteilija tekee virheen, niin ei siinä potilas menehdy.
        Taidekouluja käynyt ammattitaiteilija voi siis tehdä vaikka tilataideteoksen, jossa on
        lattialle kasattuna lautasia, kippoja, renkaita tiiliä tai mitä tahansa outoakin, niin
        sitä ei voida väheksyä, koska se on ammattilaisen tekemä luova taideteos.

        Minä en ole taidekoulua käynyt. Muutaman kurssin olen käynyt.
        Noin 20 vuotta olen harrastanut maalausta, mutta en koskaan täysin valmis.
        Aina voi oppia uutta.
        Tietenkin taideopinnoista on hyötyä, mutta voiko taidekoulun käynyt valmis taiteilija
        sanoa oppineensa ja hallitsevansa nyt kaiken, eikä ole enää mitään lisää opittavaa.

        Muutaman taulun olen myynyt, enkä niistä ole paljoa pyytänyt alle 100 euroa.
        Just saa materiaalikulut ja vähän korvausta.
        En ole koskaan ajatellut, että raaskisin pyytää rahaa maalauksistani ainakaan
        ammattitaiteilijoihin verraten.
        Mahdoton on harrastajamaalarin rikastua taiteella. Kyllä se raha on muulla työllä ansaittava.
        Siksi harrastan taidetta luovuuden ja tekemisen ilosta, en rahan takia.


      • seurapiireihin
        ei oppi ojaan kaada kirjoitti:

        Paperit eivät ole koulutuksessa mikään itseisarvo vaan se mitä on tehty niiden paperien eteen. Jos Sinulla ei ole koulutusta niin olet ilmeisesti kuitenkin varma siitä, että teoksesi ovat saman arvoisia kuin koulutetun taiteilijan? Siihen ei kylläkään riitä, että lähipiiri kehuu töitäsi paremmiksi kuin oikeiden taiteilijoiden tekemät sutaisut.
        Kun "taiteilija" väheksyy koulutetun taiteilijan "töherryksiä" valitettavasti vaan yleensä kertoo siitä, että "taiteilija" ei ymmärrä näkemäänsä, eikä voikaan ymmärtää, koska ei ole saanut koulutusta, eikä hänen silmänsä ole kehittynyt katsomaan taidetta.
        Taiteilijan ammattikoulutus ei poikkea kehittymisen ja oppimisen kannalta mitenkään hammaslääkärin koulutuksesta. Menisitkö Sinä hammaslääkärille joka on itseoppinut ja oman äitinsä mielestä on paljon parempi kuin kouluja käyneet.

        saatko sinä hyvän äänen ja laulutaidon koulusta? ;)

        TAITEILIJALLA ON LAHJA, TAITO. niinkuin joillakin laulajillakin. et sinä niillä todistuksillasi mitään tee jos et osaa piirtää tai maalata hyviä taideteoksia..


      • lahjakkus on lahja
        seurapiireihin kirjoitti:

        saatko sinä hyvän äänen ja laulutaidon koulusta? ;)

        TAITEILIJALLA ON LAHJA, TAITO. niinkuin joillakin laulajillakin. et sinä niillä todistuksillasi mitään tee jos et osaa piirtää tai maalata hyviä taideteoksia..

        Lahjakkuus on taito, jota ei voida saavuttaa koulussa.
        Jos voisi, niin kaikista voisi tulla taiteilijoita, säveltäjiä ja laulajia.
        Sekin on lahja, että joku voi oppia jopa 10 uutta kieltä.
        Musiikillisesti lahjattoman on mahdotonta säveltää jokin uusi musiikki kappale.
        Jos yrittää säveltää ihan uutta kappaletta, niin se on hyvin vaikeaa, jos ei ole musiikin
        luomisen lahjaa. Ei missään koulussa opi säveltämään uusia kappaleita tyhjästä.
        Kyllä se vaatii lahjakkuutta.
        Jotkut ihmiset eivät erota, jos musiikkikappale soitetaan väärin tai nuotin vierestä.
        Siksi, koska heiltä puuttuu musiikkikorva, joka kertoo milloin sävel ei mene oikein.


    • Arttari

      Periaatteessa sitten joskus saisi ison näyttelyn Taidehalliin!
      Tietenkin jonot lienevät tosi pitkät. Pääsee Ateneumiin tuolla jäsenkortilla katselemaan myös näyttelyjä ilman pääsymaksua.

    • Arttari

      Nuihin jyrytettyihin näyttelyihinn kannattaa lähettää tarjolle töitä!
      Ajat löytyy Suomen Taiteiljaseuran sivuilta.

      • ------

        jokainen saa osallistua niihin ,eli kaikille vapaita näyttelyitä. Yrittää kannattaa aina.


    • Anonyymi

      Minä pidin oman taidenäyttelyn 62vuotiaana eikä muuta koulutusta kuin työväenopiston kurssi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe