Avaimen koodaus

----------

Vaihdoin tuossa avaimeen patterin.Avain on ollut ilman patteria pitemmän aikaa..Nyt valo vilahtaa avaimessa,mutta ei lukot aukea/mene lukkoon..Eli miten sen voi koodata Lähetin toimii kun kokeilin toisesta avaimesta

37

9872

    Vastaukset

    • Merkki korjaamolla riittää. Ota "pin" koodi kortti mukaan niin noin kolme kymppiä köyhempänä saat avaimesi toimimaan. Jos avaimessa onkin muuta vikaa se uusi avain maksaa yleensä reilu 200€

      • 60 euroa.


      • qazxswedc kirjoitti:

        60 euroa.

        Tässäkin ketjussa toisaalla kerrotaan, että on kahdenlaista avaimen koodausta:

        1) Synkronoinnin palauttaminen (alkuperäinen avain):
        Turvallisuussyistä avain lähettää ns. vaihtuvan koodin (joka kerta eri koodi).
        Jos jostain syystä (esim. paristo on päässyt tyhjenemään kokonaan, tai jos pariston vaihdossa viivyttelee yli 3 minuuttia) , auton ja avaimen välinen synkronointi katoaa.
        Tällöin riittää uudelleensynkronointi ohjekirkan mukaan.

        2) JOS alkuperäinen avain katoaa ja sen tilalle hankitaan kokonaan uusi tai romutusajoneuvosta peräisin oleva avain, tällöin ohjekirjassa mainittu menettely ei riitä, vaan tarvitaan op-com tai vastaava muu ohjelmisto.

        Mutta:

        op-com ei ole halpa sekään.
        Lisäksi on epäselvää, miten ohjelmisto kommunikoi auton ja/tai avaimen kanssa ?!

        Itselläni on vain 1 toimiva avain, toinen on mekaanisesti ok mutta sen piirilevyltä puuttuu paristopidin, joten ei voi paristoakaan asentaa. (aiempi omistaja möhlinyt paristonvaihdossa repimällä pariston väkisin irti avaamatta priston lukitusjousta)

        Mutta kun hallussani sattuu olemaan romutusajoneuvosta peräisin oleva kolmas avain,
        niin siinä on ilmeisesti toimiva piirilevy, ja jopa paristossakin on virtaa !
        Niin, sillä 3. avaimen kauko-ohjauksella saa avattua jonkun romuttamolla olevan Opel Astran, mutta ei omaani.

        Mikä neuvoksi?

        1) kalliin ohjelmiston hankkiminen (op-com) ja mahdollisesti jokin lisäkaapeli/moduli PC:n ja avaimen / auton väliseen kommunikointiin, mikä ja millainen lisäkaapeli/moduli ?

        2) uudelleenkoodaus huoltoliikkeessä (mikähän liike tekisi kohtuuhinnalla)

        tai

        3) uuden paristopitimen juottaminen tuohon 2. avaimeen, josta paristopidin puuttuu kokonaan.

        Siis avaimet 1 ja 2 kuuluvat tähän autoon, 2. avaimesta puuttuu paristopidin.

        3. avain on jostain romuajoneuvosta, eli ei avaa tätä autoa, mutta siinä on ainakin näennäisesti toimiva piirilevy, jossa on paristopidin ja paristo.

        Lisäkysymys:

        Onko ajonestopiiri se, joka ei ole piirilevyllä lainkaan, vaan on liimattu avaimen mekaanisesti toimivaan avainosaan, eli se, mikä työnnetään lukkopesään, jos kauko-ohjaus ei toimi (esim. jos paristo on tyhjä) ?

        Tarkoittanee ilmeisesti sitä, ettei ole järkevää yrittää ottaa eri avaimesta tuota piirilevyä paristopitimineen, koska tällöin piirilevy (jossa on se kauko-ohjain koodeineen) ja ajonestopiiri ovat eri paria keskenään, ja tällöin voi tulla eteen tilanne, että ohjelmointi ei onnistu (sikäli, kun ohjelmointi edes hyödyntää tietoa siitä, että ajonestopiiri ja kauko-ohjain koodeineen ehkä ovat koodillisesti samasta "master-koodista" tehty (siis siten, että master-koodia ja tapaa, millä muut koodit master-koodista saadaan, ei tiedä muut kuin Opel itse).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässäkin ketjussa toisaalla kerrotaan, että on kahdenlaista avaimen koodausta:

        1) Synkronoinnin palauttaminen (alkuperäinen avain):
        Turvallisuussyistä avain lähettää ns. vaihtuvan koodin (joka kerta eri koodi).
        Jos jostain syystä (esim. paristo on päässyt tyhjenemään kokonaan, tai jos pariston vaihdossa viivyttelee yli 3 minuuttia) , auton ja avaimen välinen synkronointi katoaa.
        Tällöin riittää uudelleensynkronointi ohjekirkan mukaan.

        2) JOS alkuperäinen avain katoaa ja sen tilalle hankitaan kokonaan uusi tai romutusajoneuvosta peräisin oleva avain, tällöin ohjekirjassa mainittu menettely ei riitä, vaan tarvitaan op-com tai vastaava muu ohjelmisto.

        Mutta:

        op-com ei ole halpa sekään.
        Lisäksi on epäselvää, miten ohjelmisto kommunikoi auton ja/tai avaimen kanssa ?!

        Itselläni on vain 1 toimiva avain, toinen on mekaanisesti ok mutta sen piirilevyltä puuttuu paristopidin, joten ei voi paristoakaan asentaa. (aiempi omistaja möhlinyt paristonvaihdossa repimällä pariston väkisin irti avaamatta priston lukitusjousta)

        Mutta kun hallussani sattuu olemaan romutusajoneuvosta peräisin oleva kolmas avain,
        niin siinä on ilmeisesti toimiva piirilevy, ja jopa paristossakin on virtaa !
        Niin, sillä 3. avaimen kauko-ohjauksella saa avattua jonkun romuttamolla olevan Opel Astran, mutta ei omaani.

        Mikä neuvoksi?

        1) kalliin ohjelmiston hankkiminen (op-com) ja mahdollisesti jokin lisäkaapeli/moduli PC:n ja avaimen / auton väliseen kommunikointiin, mikä ja millainen lisäkaapeli/moduli ?

        2) uudelleenkoodaus huoltoliikkeessä (mikähän liike tekisi kohtuuhinnalla)

        tai

        3) uuden paristopitimen juottaminen tuohon 2. avaimeen, josta paristopidin puuttuu kokonaan.

        Siis avaimet 1 ja 2 kuuluvat tähän autoon, 2. avaimesta puuttuu paristopidin.

        3. avain on jostain romuajoneuvosta, eli ei avaa tätä autoa, mutta siinä on ainakin näennäisesti toimiva piirilevy, jossa on paristopidin ja paristo.

        Lisäkysymys:

        Onko ajonestopiiri se, joka ei ole piirilevyllä lainkaan, vaan on liimattu avaimen mekaanisesti toimivaan avainosaan, eli se, mikä työnnetään lukkopesään, jos kauko-ohjaus ei toimi (esim. jos paristo on tyhjä) ?

        Tarkoittanee ilmeisesti sitä, ettei ole järkevää yrittää ottaa eri avaimesta tuota piirilevyä paristopitimineen, koska tällöin piirilevy (jossa on se kauko-ohjain koodeineen) ja ajonestopiiri ovat eri paria keskenään, ja tällöin voi tulla eteen tilanne, että ohjelmointi ei onnistu (sikäli, kun ohjelmointi edes hyödyntää tietoa siitä, että ajonestopiiri ja kauko-ohjain koodeineen ehkä ovat koodillisesti samasta "master-koodista" tehty (siis siten, että master-koodia ja tapaa, millä muut koodit master-koodista saadaan, ei tiedä muut kuin Opel itse).

        Hups, edellisestä unohtui linkki:

        https://www.programyourkeys.com/Program_Car_Keys_-_Vauxhall_Opel.html

        Lainaus em. sivulta:

        "Please note the following instructions are for re-synchronising remote keys. This allows keys originally supplied with the vehicle to be reprogrammed if they should go out of synchronisation" .. "It will NOT reprogram the remote facility on a newly supplied key or second hand from another vehicle."

        Eli kuten tuollakin kerrotaan, synkronoinnin palautus (tapa kerrotaan auton ohjekirjassa) auttaa vain, jos alkuperäinen avain on joutunut epäsynkroniin auton kanssa, mutta ei auta, jos autoon halutaan ohjelmoida joko täysin uusi tai romutusajoneuvosta otettu muu avain.


    • Auton manuaalin mukaan ohjelmointi tapahtuu näin:
      1) Kytke sytytysvirta, järjestelmä on 30 sekunnin ajan ohjelmointivalmiudessa
      2) Paina lyhyesti kaukosäätimen näppäintä auton sisällä
      3) Ohjelmointi tapahtuu, kun keskuslukitus lukitaan ja avataan kerran.

      Miten vaihe 3 tehdään, sitä ohje ei kerro. Ehkä oven nupista auton sisältä tai avaimella auton ulkopuolelta tai...

      • Vaihe 2: siis avainhan on virtalukossa ja virta pällä....

        Vaihe 3: Se tapahtuu painamalla avaimesta ovet kerran lukkoon ja takaisin, Ja a, vot. Valmista on. Avain on pois virtalukosta, ei väliä oletko auton sisällä vai ulkopuolella.

        Opel on siitä hyvä auto, että ohjelmointia varten autoa ei tarvitse viedä merkkikorjaamoon. Ensimmäinen ja toinen vastaaja eivät tiedä Opelista!


      • Ooppelimersu kirjoitti:

        Vaihe 2: siis avainhan on virtalukossa ja virta pällä....

        Vaihe 3: Se tapahtuu painamalla avaimesta ovet kerran lukkoon ja takaisin, Ja a, vot. Valmista on. Avain on pois virtalukosta, ei väliä oletko auton sisällä vai ulkopuolella.

        Opel on siitä hyvä auto, että ohjelmointia varten autoa ei tarvitse viedä merkkikorjaamoon. Ensimmäinen ja toinen vastaaja eivät tiedä Opelista!

        Opel muka hyvä auto?!?!? Toive unta, että toimii noin, tai saattaa joissain tapauksissa toimia, mutta ei aina. Joskus sen vaan pitää merkkiliikkeessä käydä koodaamassa uudestaan niiden laitteilla.


      • tuunari kirjoitti:

        Opel muka hyvä auto?!?!? Toive unta, että toimii noin, tai saattaa joissain tapauksissa toimia, mutta ei aina. Joskus sen vaan pitää merkkiliikkeessä käydä koodaamassa uudestaan niiden laitteilla.

        En väittänyt, että Opel on hyvä auto, vaan se on siitä hyvä, että avaimen koodauksen voi tehdä itse siten, kuin yllä on neuvottu.

        Opelin ohjekirjakaan ei ole hyvä, mutta se on siitä parempi kuin joku muu, että siinä koodaus on neuvottu. Ei ole näitä neuvoja muiden automerkkien ohjekirjoissa, vaan auto on vietävä koodattavaksi merkkiliikkeeseen , jossa tapahtuu myös rahastus.


      • Ooppelimersu kirjoitti:

        En väittänyt, että Opel on hyvä auto, vaan se on siitä hyvä, että avaimen koodauksen voi tehdä itse siten, kuin yllä on neuvottu.

        Opelin ohjekirjakaan ei ole hyvä, mutta se on siitä parempi kuin joku muu, että siinä koodaus on neuvottu. Ei ole näitä neuvoja muiden automerkkien ohjekirjoissa, vaan auto on vietävä koodattavaksi merkkiliikkeeseen , jossa tapahtuu myös rahastus.

        Juu ei auta tuo ohje täytyy viedä auto ja avain delta autoon 45e siinä nyt sitte köyhtyy jos se sillä onnistuu ja avaimessa ei ole muuta vikaa...


      • toi itse koodaus toimii! kokeilin sitä ja heti rupes kauko pelittää. kiitos teille vinkistä!


      • Opel Astran -99 avaimista loppui virta, laitoin uudet paristot ja avaimen virtalukkoon, virta päälle ja panoin nappia ja sen jälkeen kaikki OK.


      • Kiitos tästä! Tulin juuri kauoasta uuden patterin kanssa ja sen tohon bossilaiseen avaimenperään heiti. Valot vilahti mutta lukot eivöt pelanneet. Tuolla ohjeella sain kapulan wörkkimään n. 5 sekunnissa! :)


      • tuunari kirjoitti:

        Opel muka hyvä auto?!?!? Toive unta, että toimii noin, tai saattaa joissain tapauksissa toimia, mutta ei aina. Joskus sen vaan pitää merkkiliikkeessä käydä koodaamassa uudestaan niiden laitteilla.

        Mikä on hyvä auto??


      • Ooppelimersu kirjoitti:

        Vaihe 2: siis avainhan on virtalukossa ja virta pällä....

        Vaihe 3: Se tapahtuu painamalla avaimesta ovet kerran lukkoon ja takaisin, Ja a, vot. Valmista on. Avain on pois virtalukosta, ei väliä oletko auton sisällä vai ulkopuolella.

        Opel on siitä hyvä auto, että ohjelmointia varten autoa ei tarvitse viedä merkkikorjaamoon. Ensimmäinen ja toinen vastaaja eivät tiedä Opelista!

        Kiitos, hyvin toimii.


      • Ooppelimersu kirjoitti:

        Vaihe 2: siis avainhan on virtalukossa ja virta pällä....

        Vaihe 3: Se tapahtuu painamalla avaimesta ovet kerran lukkoon ja takaisin, Ja a, vot. Valmista on. Avain on pois virtalukosta, ei väliä oletko auton sisällä vai ulkopuolella.

        Opel on siitä hyvä auto, että ohjelmointia varten autoa ei tarvitse viedä merkkikorjaamoon. Ensimmäinen ja toinen vastaaja eivät tiedä Opelista!

        Entä kun ei ole virtalukkoa


    • Tässä ei nyt selviä mistä autosta on kysymys. Itselläni 97 B vectra ja avaimen koodaus onnistuu aina käyttöohjekirjan ohjeita noudattamalla, mutta ostin hiljattain 04 C vectran ja toinen avain ei toiminut, koodauksen olisi pitänyt onnistua itsekin tekemään vaan eipä onnistunutkaan, piti käydä opel korjaamola koodaamassa.

      • Otsikon mukainen auto on kyseessä..nyt sitten heitti toinenkin avain toimimasta eliikä ei varmaan auta ku viiä deltta autoon...


      • -----....,,,---- kirjoitti:

        Otsikon mukainen auto on kyseessä..nyt sitten heitti toinenkin avain toimimasta eliikä ei varmaan auta ku viiä deltta autoon...

        pitää onnistua: virta päälle, painaa jompaa kumpaa nappia ja ovet käy lukossa ja aukeaa, sen jälkeen pitäisi toimia, mitta siinä on vielä sellainenkin juttu, että jos se metallikehikko (kaksi nastaa piirilevyyn)missä patterin on kiinni on irti piirilevystä tai juotos irti, siksi ei toimi, itse olen avaimeni noin korjannut.


      • se koodaus kirjoitti:

        pitää onnistua: virta päälle, painaa jompaa kumpaa nappia ja ovet käy lukossa ja aukeaa, sen jälkeen pitäisi toimia, mitta siinä on vielä sellainenkin juttu, että jos se metallikehikko (kaksi nastaa piirilevyyn)missä patterin on kiinni on irti piirilevystä tai juotos irti, siksi ei toimi, itse olen avaimeni noin korjannut.

        Astrassa toimi just noin. Kiitos vinkistä!


    • Mutta - eikö se ovi aukea itse avaimella???

    • Vectra c tomi kiitos

    • Nykyajan ihmiset ovat laiskoja kun eivät itse viitsi kääntää avainta oven lukossa jotta pääsisivät autoon sisälle
      .Kaikki pitäisi toimia kauko-ohjauksella kun laiskuus yllättää.
      Ennenvanhaan autossahan ei ollut lukko kuin kuskin ovessa-miettikääpä sitä!

      • Onpa siinä semmoinenkin juttu, että lukkopesä ei kulu, kun käyttää kaukosäädintä. Vanhoissa autoissa lukkopesät oli niin täynnä "möhnää" ja kuluneita, että ne sai auki jäätelötikulla.
        Jos kaukosäädin auton lukkoa joutuu avaimella kääntää, se on kuin uusi. Ei kulumia, ei möhnää eikä aukea jätskitikuilla.

        Ei se ole laiskuus vaan tekniikka joka on kehittynyt. Käytetään sitä !
        Uudemmissa autoissa kun painaa kaukosäädintä 2-4 sek. niin aukeaa ikkunatkin.
        ( ensin lukot ja kun jatkaa painamista niin sähkö-ikkunat aukeavat).

        Kyllä kehitys on hienoa. Tosin sitten kun joku hajoaa, niin ei korjaaminen aina niin yksinkertaista ole.


    • Mulla Omega hukkasi toisen kaken. Sain palautettua OP-COM softan avulla. OP-COM näytti että toimimaton kakekin komentaa autoa, mut kuitenkaan lukot ei liikkuneet ennen kuin kaken ohjelmoi uudelleen. Ohjelmointi tapahtui siten että laitettiin OP-COM:lla auto kaken opetus tilaan. Avain virtalukkoon, virrat päälle ja paineltiin vuoron perää nappeja kunnes OP-COM ilmoitti että valmis.

    • Juu, jos vaihdatte patteria itse opelin avaimeen, niin se täytyy tehdä 3 minuutin sisälle. Muutoin avain pitää koodata, joka tapahtuu, että opeliin virta päälle, paina jompaakumpaa namiskaa avaimesta. Ovet menee lukkoon ja aukeaa. Näin avain on toimintakunnossa ja koodattu. Omassa astrassa G on monta kertaa tehty jo näin ja toimii.

    • Kannattaa varmaan todellakin kertoa ,että mihin Opelin malliin avainta on koodaamassa..esim Vectra C ohje ei välttämättä päde Astra G koodaukseen tms?

      E Rekordin avaimen koodaamisessa ei ollut mitään ihmeellistä.. :D

    • Puhutte nyt aidasta ja seipäistä.

      Avaimen koodaus onnitstuu vain sopivalla testerillä esim. merkkiliikkeen TECH, vapaiden markkinoiden Op-com tai halpa kiinalainen Op-com klooni.

      Kauko-ohjaimen hävinneen synkronoinnin taas voi palauttaa laittamalla virran päällä ja painamalla kauko-ohjaimen nappuloita. Synkronointi voi kadota jos ohjainta ei käytetä pitkään aikaan, paristo on aivan tyhjä jonkin aikaa tai jos pariston vaihdossa viivytellään minuuttikaupalla.

      Jos taas ostat uuden kauko-ohjaimen niin se pitää koodata autoon ja se ei onnistu vain nappeja painamalla vaan vaatii edellä mainitun testerin.

      Kauko-ohjaimen lisäksi avaimessa on myös käynnistykseneston siru, joka pitää myös opettaa autolle jos avaimen runko-osa vaihdetaan.

      Toimiva käynnistyksen esto ei tarvitse kauko-ohjainta, eikä toimiva kauko-ohjain tarvitse käynnistyksen eston sirua avatakseen ovet.

      Auton käynnistämiseen taas tarvitaan toimiva ja autoon opetettu siru.

      • Yllä kirjoitettu ohje koskee ainakin malleja myöhempi Vectra B ja kaikki Astra G.

        Ainakin Astra H ja Vectra C ovat jo erilaisella järjestelmällä, eikä niihin voi erikseen vaihtaa kauko-ohjaimia.


    • Kiitos hyvistä ohjeista.Molemmat B mallisen Vectran avaimet olivat toimimattomina useamman vuoden mutta näillä yksinkertaisilla ohjeilla molemmat avaimet heräsivät jälleen henkiin ja vieläpä niillä vanhoilla pattereilla !

      Nyt vaihdan kuitenkin molempiin avaimiin uudet patterit varmuuden vuoksi.

    • Vectra b toimi

    • Vectra b on hyvä Auto!! Mittarissa 432000 ja auto Eikun toimii kuin uusi ja on kuin uusi!! Yksi pako venttiili mennyt ja kerran jäähdytin plus muuta normaali kuluvaa osaa!! Minun aikana kolmesta katsastuksesta läpi kerralla ilman moitteen sanaa!! Että miten niin ei ole hyvä auto??!! Katto vaan rämisee kellään vastaavaa miten sen saa hiljaiseksi? Autona farkku Vectra vm 97

      • Itselläni oli vastaavanlaisessa vectroonissa siellä tavaratilan sisustan ja katon välissä joku irrallinen metallipalkki joka piti meteliä.
        Sen kun poisti niin johan taas on hiljaista.


    • B Vectra avimen synkronointi toimii ohjeen mukaan, aikaa meni sekuntti :) ja on luotettavin auto mitä oon ajanu.

    • mulla ei 2001 vuoden astra caravanis onnistu tuo virrat pöölle ja napin painallus. Kävin tv korjaamos korjauttaa kaukkarin ku ei valo syttyny kaukosäätimeen kun yks juotos oli irti. Nyt kaukkaris vilkkuu valo ku painaa mut ei ala toimii tolla virratpäälle tempul. Mitä avuksi? onko vastaanotin sökö autos?

    • Toimii

    • nykypäivänä avaimen koodaus kallista merkkiliikkeessä. tai no avaimen sekä vastaanotto boksin koodaus. ei maksanu ku vähän päälle kolomesataa :D

    • Mistä tietää että onko vika vastaan ottimessa. Mikä on B vectrassa kojelaudassa tuulilasin keskellä.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä aloitus Martinan uudesta miehestä?

      Ruotsalainen miljonääri ja viettivät lomaa Dubaissa.
      110
      7005
    2. THL: Suomen tautitilanteesta huonoja uutisia - epidemia lähellä kiihtymisvaihetta - Kiitos Lintilä!

      THL: Suomen tauti­tilanteesta huonoja uutisia – epidemia lähellä kiihtymis­vaihetta https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006638469.html "STM ja THL arvio
      Maailman menoa
      90
      2641
    3. Martinan uus äijä, turkkilainen miljonääri

      Joka asuu nyt Ruotsissa. 7 pvää. Aivan holtitonta toi meno. Ei kestä olla ilman äijää, ei kestä arkea, ei kestä olla pienten lastensa kanssa, tääkin
      140
      1633