PK-Collien soveltuvuus agilityyn?

SIBÖL

10

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miiiiiiiiiiiiiiiii..

      kovin korkea ole mutta taitaa olla paikaltaan ponnistettu toi hyppy. Pehkot sopii erinomaisesti agiin ja niitä agis paljo näkee. Toki sitte pitäis mieluusti olla lonkat ja kyynärät kuvattuna ja hyviksi todettuina. Agi on raskas laji koiralle, hyvällä lämmittelyllä/jäähdyttelyllä välttää koiran jumituksia ja revähtymiä. Minä en tosin omaa nahkaani ole kuvauttanut ja silti muutama vuos agia harrastettiin. Koirallani huono hyppytekniikka, senkin parantamisen on kursseja.

      Tosin ihan näin oman seuran collieita seuranneena, pehkot on paljon hitaampia etenijöitä, kaikki nahkat taas on ollu nopeita ja ei niin arkoja kun jotakin kolhuja sattuu. Tosin tämä on aika suppea otos collieista eli en mitään hurjan pitäviä johtopäätöksiä tästä teksi ;)

      • SIBÖL

        kiitti paljon vastauksesta!
        joo toi oli paikaltaan. otettiin ihan kuvia tarkoituksella ! :D
        Mitä tarkoitat tuolla 'pehkot on paljon hitaampia etenijöitä'? (8
        Minkäs korkuista rataa collie(sää'n mukaan)agissa menee ?
        Tuleeko helposti nivelrikkoja jos collie hyppää metriä?...


      • kunnossa (ohjaajalla
        SIBÖL kirjoitti:

        kiitti paljon vastauksesta!
        joo toi oli paikaltaan. otettiin ihan kuvia tarkoituksella ! :D
        Mitä tarkoitat tuolla 'pehkot on paljon hitaampia etenijöitä'? (8
        Minkäs korkuista rataa collie(sää'n mukaan)agissa menee ?
        Tuleeko helposti nivelrikkoja jos collie hyppää metriä?...

        siis, että osaa opettaa sen koiralleen oikein), niin vasta silloin voi alkaa laittamaan esteisiin korkeutta. Muuten sattuu jossain vaiheessa ja voi tulla elinikäinen vaiva hoidettavaksi. Perus-agi kurssille on paras mennä, että opii nuo koiran lämmittelytekniikat ja venyttelyt, liian usein ei saa harrastaa varsinkaan jos ei tiedä mitä tekee.


      • Miiiiiiiiiiiiiiii...
        SIBÖL kirjoitti:

        kiitti paljon vastauksesta!
        joo toi oli paikaltaan. otettiin ihan kuvia tarkoituksella ! :D
        Mitä tarkoitat tuolla 'pehkot on paljon hitaampia etenijöitä'? (8
        Minkäs korkuista rataa collie(sää'n mukaan)agissa menee ?
        Tuleeko helposti nivelrikkoja jos collie hyppää metriä?...

        colliet on eli jos en aiva vikaan muista niin 55-65 on toi estekorkeus. Pehkot on siis paljon hitaampia, perässä vedettäviä. Toisaalta helppo viedä kun koira on hidas ja pysyy kädellä ja hallinnassa hyvin. 5 pehkoa käy treneissä, kaikki niistä on hitaita, pitää houkutella ja kannustaa. 3:n eri omistajan koiria ovat. Jos tarpeeksi nopea ohjaja ja osaa kannustaa vauhtiin niin kyllähän se ihanne-aika alittuu pehkollakin =D

        Nahkat taas on reippaampia, en minä ainakaa pysy lähimainkaa vierellä, kauko-ohjauksella ja tuurilla mentiin, virtaa ja vauhtia riittää! Ja niitä vaarallisisa tilanteita kans... Nahkoja on treeneissä käyny kolme, kaks omani lisäksi.

        Hyppytekniikasta vielä, koira voi ponnistaa liikaa etujaloilla, liian kaukaa/läheltä, ei vie jalkoja tarpeeksi lähelle runkoa jne... Näitä parannetaan räätälöidyillä harjoituksilla, jokaiselle koiralle omanlaisensa harjoitukset. Mun koira hyppää usein pää liian ylhäällä. Me ei tosiaan tota hyppytekniikkakurssia käyty, huvin vuoksi sillotällön agitreeneis käytiin, koira rakasti sitä! Nyt vietellään mummon eläkepäiviä mettissä samoillen ja sohvalla makoillen =)

        Onnettomuuksia, revähtymiä jne välttää kun on sopivan korkeet esteet, hyvä pohja koiran hypätä, hyväkuntoinen terve koira ja etenkin se lämmittely ja jäähdyttely!


      • NIINA97
        Miiiiiiiiiiiiiiii... kirjoitti:

        colliet on eli jos en aiva vikaan muista niin 55-65 on toi estekorkeus. Pehkot on siis paljon hitaampia, perässä vedettäviä. Toisaalta helppo viedä kun koira on hidas ja pysyy kädellä ja hallinnassa hyvin. 5 pehkoa käy treneissä, kaikki niistä on hitaita, pitää houkutella ja kannustaa. 3:n eri omistajan koiria ovat. Jos tarpeeksi nopea ohjaja ja osaa kannustaa vauhtiin niin kyllähän se ihanne-aika alittuu pehkollakin =D

        Nahkat taas on reippaampia, en minä ainakaa pysy lähimainkaa vierellä, kauko-ohjauksella ja tuurilla mentiin, virtaa ja vauhtia riittää! Ja niitä vaarallisisa tilanteita kans... Nahkoja on treeneissä käyny kolme, kaks omani lisäksi.

        Hyppytekniikasta vielä, koira voi ponnistaa liikaa etujaloilla, liian kaukaa/läheltä, ei vie jalkoja tarpeeksi lähelle runkoa jne... Näitä parannetaan räätälöidyillä harjoituksilla, jokaiselle koiralle omanlaisensa harjoitukset. Mun koira hyppää usein pää liian ylhäällä. Me ei tosiaan tota hyppytekniikkakurssia käyty, huvin vuoksi sillotällön agitreeneis käytiin, koira rakasti sitä! Nyt vietellään mummon eläkepäiviä mettissä samoillen ja sohvalla makoillen =)

        Onnettomuuksia, revähtymiä jne välttää kun on sopivan korkeet esteet, hyvä pohja koiran hypätä, hyväkuntoinen terve koira ja etenkin se lämmittely ja jäähdyttely!

        Kivoja vinkkejä! (: Kuvassa toinen koira (tricolour) on minun koirani ja soopeli sitten ystäväni koira, ja mielestäni koirani hyppytekniikka on parantunut huimasti siitä mitä se oli aluksi! Välillä itse kukin koira innostuu ja hyppii aika kaukaakin, mutta estekorkeutta on jo ruettu lisäilemään pikkuhiljaa, itse todellakin haluan koiran alku- ja loppuverkat toteuttaa! Yleensä itse juoksutan ennen hypytystä koiraani irti, sen jälkeen aloitan pienillä esteillä, (20-40 cm) kun koira alkaa keskittyä hyppäämiseen voi estekorkeuttani mielestäni jo rueta lisäämään, jos olen väärässä, niin laittakaa lisää vinkkejä! Jokapäiväinen hypytyshän ei ole mistään kotoisin, se on jo koiran liikarasitusta!

        Ainakin minun collieni on todella innokas hyppääjä ja luottamus on kohdallaan! Collieni ei ole yhtään hidastelia, pikemminkin minä siellä perässä saan rääkyä! :D EIHÄN KAIKKI PK-COLLIET OLE SAMANLAISIA HIDASTELIOITA KUIN MUUT, VOIPOIKKEUSTAPAUKSIAKIN OLLA!
        Toivottavasti en loukannut ketään tällä äsköisellä! (:


      • SIBÖL
        NIINA97 kirjoitti:

        Kivoja vinkkejä! (: Kuvassa toinen koira (tricolour) on minun koirani ja soopeli sitten ystäväni koira, ja mielestäni koirani hyppytekniikka on parantunut huimasti siitä mitä se oli aluksi! Välillä itse kukin koira innostuu ja hyppii aika kaukaakin, mutta estekorkeutta on jo ruettu lisäilemään pikkuhiljaa, itse todellakin haluan koiran alku- ja loppuverkat toteuttaa! Yleensä itse juoksutan ennen hypytystä koiraani irti, sen jälkeen aloitan pienillä esteillä, (20-40 cm) kun koira alkaa keskittyä hyppäämiseen voi estekorkeuttani mielestäni jo rueta lisäämään, jos olen väärässä, niin laittakaa lisää vinkkejä! Jokapäiväinen hypytyshän ei ole mistään kotoisin, se on jo koiran liikarasitusta!

        Ainakin minun collieni on todella innokas hyppääjä ja luottamus on kohdallaan! Collieni ei ole yhtään hidastelia, pikemminkin minä siellä perässä saan rääkyä! :D EIHÄN KAIKKI PK-COLLIET OLE SAMANLAISIA HIDASTELIOITA KUIN MUUT, VOIPOIKKEUSTAPAUKSIAKIN OLLA!
        Toivottavasti en loukannut ketään tällä äsköisellä! (:

        kiitos neuvoista.
        Mitä tarkoitit pitkäaikas vammoilla?
        onko agilityä PK:n kanssa vaarallista harrastaa?
        mikä olisi sopiva este korkeus 1,5 v pehkolle, jonka kanssa reenailtu epäsäännöllisesti n puoli vuotta(estekorkeus ollut: ristikko-80cm) ?
        tuossa pikku pinkka kysymyksiä. Tahdon mahdollisimman paljon apua ja vastauksia, harkkoihin emme ole pehkoni kanssa menemässä, sillä minulla on toinen harrastus johon panostan. Alku- ja loppu verryttelyt me suoritamme tunnollisesti, ja eipä koirani ole tähän mennessä näyttänyt kipuilevan mitenkään tuosta hyppäämisestä. Jokapv rääkistä ei ole kyse, silloin tällöin (n.1-2 krt viikko, joskus ei ollenkaa). Pehkoni pitää agista joten, APUA? (:
        - kiitti jo already -


      • salla-ipana
        SIBÖL kirjoitti:

        kiitos neuvoista.
        Mitä tarkoitit pitkäaikas vammoilla?
        onko agilityä PK:n kanssa vaarallista harrastaa?
        mikä olisi sopiva este korkeus 1,5 v pehkolle, jonka kanssa reenailtu epäsäännöllisesti n puoli vuotta(estekorkeus ollut: ristikko-80cm) ?
        tuossa pikku pinkka kysymyksiä. Tahdon mahdollisimman paljon apua ja vastauksia, harkkoihin emme ole pehkoni kanssa menemässä, sillä minulla on toinen harrastus johon panostan. Alku- ja loppu verryttelyt me suoritamme tunnollisesti, ja eipä koirani ole tähän mennessä näyttänyt kipuilevan mitenkään tuosta hyppäämisestä. Jokapv rääkistä ei ole kyse, silloin tällöin (n.1-2 krt viikko, joskus ei ollenkaa). Pehkoni pitää agista joten, APUA? (:
        - kiitti jo already -

        antakaa pliis lisää vinkkei!!! äkkiää!! (:


      • --------------------
        salla-ipana kirjoitti:

        antakaa pliis lisää vinkkei!!! äkkiää!! (:

        muutakin kuin hyppimistä eli lähinnä on ilmeisesti puhe koiran hypyttämisestä, ei niinkään agilitystä.

        Pitkäaikaisia vammoja esim pahat revähtymät, nivelsiteet voi mennä, selkään voi tulla vammoja jne jne, jos lämmittelyt, estekorkeudet ja hyppyalusta ei ole kunnossa niin näitä voi sattua. Voihan sitä koira kompuroidakin ja murtaa varpaansa/jalkansa. Vammoja voi tulla varovaisuudesta huolimatta ja joku pieni vamma pahentua hypytettäessä. Pitkäaikaiseksi vammaksi voisi oikeestaan lukea nuo kynsien irtoamisetkin =)

        En näe järkeä hypyttää koiraa yli 50cm esteillä. Keskittyisin matalilla (20-30cm) esteillä kahdeksikkoon, välistä vetoihin, kiertoihin jne. Parantaa koiran kontaktia ja tottelevaisuutta antaa koiralle ja ohjaajalle oikeasti työtä =) Näissä pitää muistaa varovaisuus ja turvallinen esteväli, ehdottomasti! Pelkkä korkeushyppy ei välttämättä ole tarkoituksen mukaista. On sitäkin tullut koitettua, norjan harmaa hyppää tosi korkealle ;D Teininä sitä tuli koitettua yhtä sun toista, nyt en vanhempana ja viisaampana koiraani moisilla tyhmyyksillä rääkkää.


      • SIBÖL
        -------------------- kirjoitti:

        muutakin kuin hyppimistä eli lähinnä on ilmeisesti puhe koiran hypyttämisestä, ei niinkään agilitystä.

        Pitkäaikaisia vammoja esim pahat revähtymät, nivelsiteet voi mennä, selkään voi tulla vammoja jne jne, jos lämmittelyt, estekorkeudet ja hyppyalusta ei ole kunnossa niin näitä voi sattua. Voihan sitä koira kompuroidakin ja murtaa varpaansa/jalkansa. Vammoja voi tulla varovaisuudesta huolimatta ja joku pieni vamma pahentua hypytettäessä. Pitkäaikaiseksi vammaksi voisi oikeestaan lukea nuo kynsien irtoamisetkin =)

        En näe järkeä hypyttää koiraa yli 50cm esteillä. Keskittyisin matalilla (20-30cm) esteillä kahdeksikkoon, välistä vetoihin, kiertoihin jne. Parantaa koiran kontaktia ja tottelevaisuutta antaa koiralle ja ohjaajalle oikeasti työtä =) Näissä pitää muistaa varovaisuus ja turvallinen esteväli, ehdottomasti! Pelkkä korkeushyppy ei välttämättä ole tarkoituksen mukaista. On sitäkin tullut koitettua, norjan harmaa hyppää tosi korkealle ;D Teininä sitä tuli koitettua yhtä sun toista, nyt en vanhempana ja viisaampana koiraani moisilla tyhmyyksillä rääkkää.

        kiitti tarkennuksista. elikkäs ruetaan hiomaan kontaktia ja muita agilityn 'esteitä' ! (: En tosiaankaan halua koirani tulevan kipeäksi omasta tietämättömyydestäni, ja eihän agilityssä ole olennaista tuo korkeus vaan nopeus kontakti yhteistyö jne. Pitää rueta vuokrailee noita muitaki tunnelia ja sen semmosii. Kiitoksia toosi paljon vielä!(:


      • buiu
        SIBÖL kirjoitti:

        kiitti tarkennuksista. elikkäs ruetaan hiomaan kontaktia ja muita agilityn 'esteitä' ! (: En tosiaankaan halua koirani tulevan kipeäksi omasta tietämättömyydestäni, ja eihän agilityssä ole olennaista tuo korkeus vaan nopeus kontakti yhteistyö jne. Pitää rueta vuokrailee noita muitaki tunnelia ja sen semmosii. Kiitoksia toosi paljon vielä!(:

        juu, sibölin kanssa tunneleille yms. kiitos kun huomautit meitä tosta, ei oo kiva jos koira sairatsuuu.. ;


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1053
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      730
    7. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    8. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      724
    9. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      710
    10. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    Aihe