Ostin tuossa joku aika sitten 6x9 taakse ja sit eteen 5,25" kajarit
6x9 on alpinen 350W
5,25" on muistaakseni myös alpinen 200W
Soitin on Sonyn.
Ongelmana on se että, kajareista kuuluu kyllä hyvin mutta mietin vaan kun kaverilla on vain 6x9 takana ja edessä alkuperäiset kajarit ja siinä basso kuuluu paljon paljon paremmin, Itsellä se tahtoo vähän jäädä se basso, mietin että mistähän vika voisi löytyä?
Soittimesta olen yrittänyt erilaisia säätöjä mutta kunnon bassoa joka ihan täristyttää ja korvissa tuntuu ei tule, ja kaverillani kyllä tulee. niin mietin olisiko johdoissa jotain vikaa ? tai olisiko johdot jotenkin väärin soittimessa tai jotain ?
Ja Ford escort on kyseessä, ja myös kaverillani on sama auto.
Kaiuttimet
16
2894
Vastaukset
- joo oh
Sit se on siinä että kaverillasi on subbari sillä kajareista ei saa mitään kunnon tärisyttäjää tehtyä millään.
Osta sinäkin subi, khyl sit tärisee. - PaulBunyan
Kaverillasi on matalatehoisemmat 6x9:t ja/tai enemmän tehoa soittimessa.
Sinulla vastaavasti on enemmän tehonkestoa kaiuttimissa ja/tai vähemmän tehoa soittimessa.
Suosittelen vahvistinta soittimen ja kaiuttimien välille, minimissään niiden 6x9:n RMS-tehon verran joka voisi olla n. 100-150W. Eli joku sopiva 4x100W riittää kivasti.
Tai 2 erillistä, etusarjalle 2x100W ja taakse 6x9:lle 2x150W.
Suosittelen käyttämään vähintään kaiuttimien RMS-tehon verran.
Liian vähän on huonompi kuin liikaa tehoa..- Jj
Kaverilla ei ole kyllä subbaria, eikä vahvistinta.
Kaverilla on lg 6x9 takana ja ne on kyllä halvinta laatua tais makssaa 40 euroo sillä, ja edessä sillä on 20W fordin alkuperäis kajarit.
Että kyllä vähän ihmetyttää.
Rahaa ei kyllä ole enää mihinkään autokajareihin tällähetkellä.
Niin ajattelin vain kysyä jos voisi johdoissa olla jotain väärinpäin ?
Ja soitin on itselläni Sony'n ja kaverilla lg:n, muistaakseni tehoa löytyy itseltäni enemmän soittimessakin. ja säätöjäkin löytyy enemmän. - Makke-R
Jj kirjoitti:
Kaverilla ei ole kyllä subbaria, eikä vahvistinta.
Kaverilla on lg 6x9 takana ja ne on kyllä halvinta laatua tais makssaa 40 euroo sillä, ja edessä sillä on 20W fordin alkuperäis kajarit.
Että kyllä vähän ihmetyttää.
Rahaa ei kyllä ole enää mihinkään autokajareihin tällähetkellä.
Niin ajattelin vain kysyä jos voisi johdoissa olla jotain väärinpäin ?
Ja soitin on itselläni Sony'n ja kaverilla lg:n, muistaakseni tehoa löytyy itseltäni enemmän soittimessakin. ja säätöjäkin löytyy enemmän.vertailukohdan soitin on samaa laatuluokkaa kuin omasi ja molempien soittimien virta ja maa-kytkennät ovat kunnolliset.
Jolloin tässä tapauksessa vika löytyy todennäköisesti kaiuttimien kytkennästä ja/tai asennuksesta.
Eli tarkista onko kaikien kaiuttimien vaihe sama, eli soittimelta lähtevä kaiuttimen plus-johdin päätyy myös kyseisen kanavan kaiuttimen plus liittimeen ja miinus miinukseen ja niin edelleen tarkistat joka kaiuttimen.
Jos olet epävarma kumpi kajarin liittimistä on plussa ja kumpi miinus niin isompi lattaliitin on plus ja pienempi miinus, ruuvi ja pika liittimissä on värit, punainen=plus ja musta=miinus.
kun nyt kaikki kajarit on saatu samaan vaiheeseen basson pitäisi kuulua paremmin.
Toinen mikä vaikuttaa huomattavasti kaiuttimien bassontoistoon on asennustapa, kajarit täytyy kiinnittää tukevasti ja tiiviisti, mielellään suoraan peltiin vaikka vanerista välikappaletta käyttäen. Koska kyseessä on escort niin hattuhyllyyn asennetut kaiuttimet ei kaikissa malleissa voi kiinnittyäkkään peltiin, eli kaikki 3 ja 5 oviset. Näissä malleissa voi yrittää jäykentää hattuhyllyä paksulla mdf-levyllä tai vanerilla, mitä jäykempi ja raskaampi asennuspaikasta saadaan sitä vähemmän se resonoi bassontoistoon jolloin basso saadaan kuulumaan paremmin. Hattuhyllyn voi myös tehdä kokonaan itse.
Sitten on niitä ekkereitä jotka on neli-ovisia eli vanhoja orioneita, niissä kuusysit onnistuu asentaa helpommin tukevasti, mikä sinulla sitten on kyseessä, en tiedä.
Katso hieman tarkemmin minkälaiset kaverisi asennukset ovat ja vertaa omiisi. Kyllä se ongelman ydin siitä valkenee.
Täytyy myös muistaa se tosiseikka että kalliimat kajarit ei aina tuo sitä bassoa, kaverillasi saattaa jumputtaa paremmin mutta sinulla taas olla muuten laadukkaampi äänenlaatu.. - Jj
Makke-R kirjoitti:
vertailukohdan soitin on samaa laatuluokkaa kuin omasi ja molempien soittimien virta ja maa-kytkennät ovat kunnolliset.
Jolloin tässä tapauksessa vika löytyy todennäköisesti kaiuttimien kytkennästä ja/tai asennuksesta.
Eli tarkista onko kaikien kaiuttimien vaihe sama, eli soittimelta lähtevä kaiuttimen plus-johdin päätyy myös kyseisen kanavan kaiuttimen plus liittimeen ja miinus miinukseen ja niin edelleen tarkistat joka kaiuttimen.
Jos olet epävarma kumpi kajarin liittimistä on plussa ja kumpi miinus niin isompi lattaliitin on plus ja pienempi miinus, ruuvi ja pika liittimissä on värit, punainen=plus ja musta=miinus.
kun nyt kaikki kajarit on saatu samaan vaiheeseen basson pitäisi kuulua paremmin.
Toinen mikä vaikuttaa huomattavasti kaiuttimien bassontoistoon on asennustapa, kajarit täytyy kiinnittää tukevasti ja tiiviisti, mielellään suoraan peltiin vaikka vanerista välikappaletta käyttäen. Koska kyseessä on escort niin hattuhyllyyn asennetut kaiuttimet ei kaikissa malleissa voi kiinnittyäkkään peltiin, eli kaikki 3 ja 5 oviset. Näissä malleissa voi yrittää jäykentää hattuhyllyä paksulla mdf-levyllä tai vanerilla, mitä jäykempi ja raskaampi asennuspaikasta saadaan sitä vähemmän se resonoi bassontoistoon jolloin basso saadaan kuulumaan paremmin. Hattuhyllyn voi myös tehdä kokonaan itse.
Sitten on niitä ekkereitä jotka on neli-ovisia eli vanhoja orioneita, niissä kuusysit onnistuu asentaa helpommin tukevasti, mikä sinulla sitten on kyseessä, en tiedä.
Katso hieman tarkemmin minkälaiset kaverisi asennukset ovat ja vertaa omiisi. Kyllä se ongelman ydin siitä valkenee.
Täytyy myös muistaa se tosiseikka että kalliimat kajarit ei aina tuo sitä bassoa, kaverillasi saattaa jumputtaa paremmin mutta sinulla taas olla muuten laadukkaampi äänenlaatu..Nyt oli kerranki joku ihminen joka tosissaan osasi selittää asian hyvin ja perusteellisesti.
Ja ymmärsin itsekkin asian, vaikka autoista ja autohifeistä en mitään tajua.
Kiitos!
Pitäisi varmaan katsoa jos asentais vaikka vanerista siihen hattuhyllylle.
Ja nuo johdot pitää tarkistaa kaikki tarkemmin.
Niin no äänenlaatu ainakin luulisin olevan parempi, mut kyl mielestäni pitäisi olla parempi hertsitaajuus ja muut niin mietin vain että eikös sen bassonki kuulua paremmin - Jj
Jj kirjoitti:
Nyt oli kerranki joku ihminen joka tosissaan osasi selittää asian hyvin ja perusteellisesti.
Ja ymmärsin itsekkin asian, vaikka autoista ja autohifeistä en mitään tajua.
Kiitos!
Pitäisi varmaan katsoa jos asentais vaikka vanerista siihen hattuhyllylle.
Ja nuo johdot pitää tarkistaa kaikki tarkemmin.
Niin no äänenlaatu ainakin luulisin olevan parempi, mut kyl mielestäni pitäisi olla parempi hertsitaajuus ja muut niin mietin vain että eikös sen bassonki kuulua paremminAsensin muuten ne 6x9 hattuhyllyyn vaan ihan omilla virityksillä puukolla reikä hattuhyllyyn, ja kajarit siihen kiinni.
Ei kyllä ollut peltiä hattuhyllyssä kun niitä leikkailin.
Etukajarien asennus vasta tuskaa olikin, kesti kauhean pitkään että sain sopivan kajarit kaiutinsovittimiin.
Ostin kaiutinsovitimen jossa oli reikäkoko 10cm ja ostin sitten 4" kajarit jossa piti olla 10cm sopivuus, nii ostin sen sitten ja aloin katsoa niin ruuvipaikat juuri ja juuri sopi mutta reikä jäi kauhean paljon yli, niin päätin sitten palauttaa ne ja kävin ostamassa 5,25" etukajarit ei mitään erkkasarjoja, sitten siinä reikä oli juuri täydellinen mutta ruuvienpaikat ihan päin vittua... niin sitten porailin siihen kaiutinsovittimeen uudet reiät ja asensin siihen. mut sit ku laitoin kaiutinsovittimen siihen oveen nii nyt sit vähä vaikeuksia laittaa kiinni se ritilä joka tulee siihen ovipahvien eteen tai siihen päälle. mahtuu juuri ja juuri ennenkuin kajari ottaa kiinni siihen ritilään
- guugelinkulli
Hattuhyllyllä on melko suuri vaikutus bassontoistoon. En tiedä millainen on kysyjällä ja hänen kaverillaan. Hatchbäkeissä on heppoinen ohut rimpula hattuhylly mihin asennetut kaiuttimimet pääsevät rämisemään ja kaiuttimien takaosan tuottama ääni pääsee melko helposti kulkemaan hyllyn sivusta. Eli käytännössä vastavaiheista ääntä kumoamaan etupuolella tuotettuja bassotaajuuksia. Sedanissa taas hattuhylly peltinen ja ja melko tiivis hattuhylly. Eli reilusti tukevampi ja akustinen oikosulku pienempi.
Tottakai kai johdotuksilla on merkitystä, ei tarvitse kuin yhdessä kaiuttimessa olla johdot väärin niin bassot laimenevat saman kumoutumis ilmiön takia. Asennusten tiiveyteen ja tukevuuteen kannattaa myös panostaa.
Kaiuttimien herkkyyskin vaihtelee eli toiset tuottavat samalla wattimäärellä enempi desibelejä.- Jj
Mut eiks se sit mee niin että jos johdot on väärin nii ei toimi kajarit ? siis jos kajareihin on yhdistetty väärin ? =o oon aina luullu niin, ja eiks se saata hajotakki jos ne johdot on väärin joten ei sit pitäis niis kajareiden kiinnityspuoles olla vika vaan siel soittimen johdois ? Olenko ihan vääräs ??!! :D
Niin pitäs varmaa vanerista asentaa sinne taakse sellaset palikat että ne 6x9 ois tukevasti siel takana. - Makke-R
Jj kirjoitti:
Mut eiks se sit mee niin että jos johdot on väärin nii ei toimi kajarit ? siis jos kajareihin on yhdistetty väärin ? =o oon aina luullu niin, ja eiks se saata hajotakki jos ne johdot on väärin joten ei sit pitäis niis kajareiden kiinnityspuoles olla vika vaan siel soittimen johdois ? Olenko ihan vääräs ??!! :D
Niin pitäs varmaa vanerista asentaa sinne taakse sellaset palikat että ne 6x9 ois tukevasti siel takana.Jos esimerkiksi käytössä on kaksi kaiutinta toisessa soittimelta ( ) menee kajarin ( )liittimeen ja (-) menee (-)liittimeen, ja vastaavasti toisen kaiuttimen liitännät on toisin: eli soittimelta (-) menee kajarin ( )liittimeen ja ( ) menee (-)liittimeen.
Katsos kun soitetaan nyt vaikka tasaista 50hz taajuutta (kaiutin liikkuu ylös alas 50 kertaa sekunnissa)
Niin tuloksena on se että kun toinen kaiutinkartio liikkuu ylös niin samaan tahtiin toinen taas liikkuu alas, eli ovat eri vaiheessa, ja kumoavat toistensa tuottamaa ääntä. Helpoiten tämän huomaa matalilla bassotaajuuksilla.
Jos yksi neljästä kaiuttimesta on eri vaiheessa kuin muut bassontoisto vaimenee. Keski- ja korkeilla äänentaajuuksilla eroa on hankalampi huomata.
väärinpäin kytketyt kajarijohdot eivät siis vahingoita kaiutinta.
Toivottavasti selkeni. - Herkkä mies
Makke-R kirjoitti:
Jos esimerkiksi käytössä on kaksi kaiutinta toisessa soittimelta ( ) menee kajarin ( )liittimeen ja (-) menee (-)liittimeen, ja vastaavasti toisen kaiuttimen liitännät on toisin: eli soittimelta (-) menee kajarin ( )liittimeen ja ( ) menee (-)liittimeen.
Katsos kun soitetaan nyt vaikka tasaista 50hz taajuutta (kaiutin liikkuu ylös alas 50 kertaa sekunnissa)
Niin tuloksena on se että kun toinen kaiutinkartio liikkuu ylös niin samaan tahtiin toinen taas liikkuu alas, eli ovat eri vaiheessa, ja kumoavat toistensa tuottamaa ääntä. Helpoiten tämän huomaa matalilla bassotaajuuksilla.
Jos yksi neljästä kaiuttimesta on eri vaiheessa kuin muut bassontoisto vaimenee. Keski- ja korkeilla äänentaajuuksilla eroa on hankalampi huomata.
väärinpäin kytketyt kajarijohdot eivät siis vahingoita kaiutinta.
Toivottavasti selkeni.Makke-R on oikeassa: äänenlaatu on todennäköisesti parempi paremmilla kaiuttimilla.
MUTTA: PaulBunyan kertoi totuuden. Halpiskaiuttimet jotka ovat HERKÄT soivat tavallisilla autostereotehoilla LUJAA - KYLLÄ ÄÄNTÄ LÄHTEE! (Eri asia tosiaan on, että ovatko bassot napakat jne). Ihmetyttää yleensäkin kuinka paljon tälläkin palstalla jaksetaan jauhaa kaiuttimien tehonkestosta... - Jj
Herkkä mies kirjoitti:
Makke-R on oikeassa: äänenlaatu on todennäköisesti parempi paremmilla kaiuttimilla.
MUTTA: PaulBunyan kertoi totuuden. Halpiskaiuttimet jotka ovat HERKÄT soivat tavallisilla autostereotehoilla LUJAA - KYLLÄ ÄÄNTÄ LÄHTEE! (Eri asia tosiaan on, että ovatko bassot napakat jne). Ihmetyttää yleensäkin kuinka paljon tälläkin palstalla jaksetaan jauhaa kaiuttimien tehonkestosta...Eli mietin tässä että sitten se on varmaan ne etukajarien liitokset jotka ovat väärin, Koska takakaiuttimet eivät voineet sopia muuhun kohtaan koska siellä oli iso ja pieni,
Mutta etukaiuttimisssa itse kajarissa oli iso ja pieni kohta mutta liittimissä oli molemmat isoja. kiitos, pitääkin vähän lämpimimmillä keleillä koittaa tuota johtojen vaihtamista, itse en vaan sieltä soittimen takaa niitä johtoja oikein tajua :D
Nyt kaveri tekeee sinne taakse vanerista sellaiset korokkeet jotka pitää ne takakajarit tiukasti siellä paikallaan,! niin ei enää se pullamössö hattuhylly hävitä ääniä kaikkialle.!! - tyttölöinen
Makke-R kirjoitti:
Jos esimerkiksi käytössä on kaksi kaiutinta toisessa soittimelta ( ) menee kajarin ( )liittimeen ja (-) menee (-)liittimeen, ja vastaavasti toisen kaiuttimen liitännät on toisin: eli soittimelta (-) menee kajarin ( )liittimeen ja ( ) menee (-)liittimeen.
Katsos kun soitetaan nyt vaikka tasaista 50hz taajuutta (kaiutin liikkuu ylös alas 50 kertaa sekunnissa)
Niin tuloksena on se että kun toinen kaiutinkartio liikkuu ylös niin samaan tahtiin toinen taas liikkuu alas, eli ovat eri vaiheessa, ja kumoavat toistensa tuottamaa ääntä. Helpoiten tämän huomaa matalilla bassotaajuuksilla.
Jos yksi neljästä kaiuttimesta on eri vaiheessa kuin muut bassontoisto vaimenee. Keski- ja korkeilla äänentaajuuksilla eroa on hankalampi huomata.
väärinpäin kytketyt kajarijohdot eivät siis vahingoita kaiutinta.
Toivottavasti selkeni.Mulla vähän samaa ongelmaa, eli soittimen sain kiinni ja toimimaan, vaan bassoa ei kuulu lain.
Mistä kohtaa johtoja mä lähden tätä ongelmaa purkamaan? Toimisko se niin, että ottais muut kaiuttimet irti ja kokeilis yhtä? Ja jos bassot palaa, kokeilis seuraavaa? - riska_74
tyttölöinen kirjoitti:
Mulla vähän samaa ongelmaa, eli soittimen sain kiinni ja toimimaan, vaan bassoa ei kuulu lain.
Mistä kohtaa johtoja mä lähden tätä ongelmaa purkamaan? Toimisko se niin, että ottais muut kaiuttimet irti ja kokeilis yhtä? Ja jos bassot palaa, kokeilis seuraavaa?niitä johtoja ensiksi. mankan plussalta pitää mennä kajarin plussalle joka ikisessä kajarissa. se on ihan Eka, mitä voi koittaa tarkistaa on kajarinpiuhat. Yks kerrallaan jos koitat, niin oli piuhat mitenpäin vaan, niin passoaa kuulostaa tulevan.
Kun on tutkittu että piuhat on oikein päin, niin tutkitaan asennusta. Jokainen kajari pitää olla tiiviisti sopivankokoisessa reiässä. Jos kajari ei ole tiivis tai reikä on liian iso (olen nähnyt monta tapausta, joissa on laitettu 13cm tai 16cm pyöreät kajarit 6x9 kajarin reikään-> ei tiivis->) niin ilma liikkuu kartion takapuolelta etupuolelle esteittä ja matalia ääniä ei kuulu.
Tietysti pitää olla sen kokoiset kajarit, että matalia ääniä voi yleensäkään tulla kuuluviin. Tollanen 13cm/5,25 on oikeastaan pienin mistä voi sanoa tulevan jonkunlaista bassoksi kuviteltua jumputtavaa ääntä. Tähän vaikuttaa suuresti se paljon puhuttu kajarien tehonkesto (oikeammin herkkyys on se mikä vaikuttaa, mutta olkoon). Jos kajarin luvataan kestävän 500W, niin turha kuvitella sen kartion olevan kovin halukas heilumaan mankan tehoilla. Normaalikäyttöön ei kannata ostaa mitään tehohirmuja tosiaankaan, niillä saa oikeastaan enemmän mieliharmia ja tällaisia kysymyksiä, kuin että mikä mättää, kun ei ole passoaa??
Autossa on kaikkea melua ja kolinaa huminaa muutenkin niinpaljon, että ajon aikana pitää olla TODELLINEN kultakorva kuullakseen ne musiikin kaiken maailman nyanssit mitä autohighendistit hamuaa.. Halvemmalla saa rahoilleen enemmän vastinetta tavalliset pulliaiset autolaitteistaan. (todelliset hifiharrastajat erikseen ja se alkaa sitten sellaisen auton hommaamisella, missä musiikista voi saada jotain irti ja ne paremmat autotkin massavaimennetaan mieluummin kokonaan.)
No. Nyt kajarit on tiiviit ja piuhat on oikeinpäin sekä on oikeankokoiset ämyrit: Tarttee kokeilla jollain muulla levyllä, kuin MaijaVilkkumaalla, ja jos ei tule mitään bassoa, niin sitten tutkimaan kajareitten asennusta muuten.
Esimerkiksi sedanmallin N15 Almerassa pystyy laittamaan takahattuhyllylle kajarit siten, ettei niistä saa oikein mitään iloa: Jos ne ruuvaa hyllyn pahviin, niin pahvin ja pellin väliin jää sellanen välitila, että edes magneetti ei ole kontissa sekä lisäksi hyllypahvi tärisee kajarin tahtiin.. Jos ne ruuvaa suoraan peltiin, niin kiinnitys on hyvä, mutta kajarin ääni jää hattuhyllyn alla olevaan välitilaan. Lääkkeeksi sinne peltiin pitäisi muotoilla vaikka puusta tai jostain sellainen korokerengas, joka ylettää pahvin alapintaan. sitten se ämyri pitäisi ruuvata siihen pahvin pintaan siten , että se kiinnittyy tukevasti välirenkaaseen... askartelua riittää siis. alustan tulisi olla värähtelemätön ja tukeva. Ei pelkkä takahyllyn pahvi tai ovipahvi, vaan peltiin.
Nyt kun ämyrit on asennettu asianmukaisesti ja kaikki muukin on kunnossa, niin otetaan mankan virta- ja maapiuhat syyniin: Mikäli käyttövirta tulee orkkiksesta piuhasarjasta jotakin 0,25m2 piuhaa pitkin, niinkuin yleensä tulee, niin ei oikein virta riitä. Sillä toisella virtapiuhalla ei ole väliä, mutta varsinainen päävirtajohto olisi otettava jostakin hyvästä paikasta, vaikka suoraan sulakekotelon takaa sopivasta paikasta, tai jos ei ole avaintoiminnoilla väliä, niin suoraan akusta jollain muutaman neliön piuhalla.
helppoa kuin heinänteko - Jj
riska_74 kirjoitti:
niitä johtoja ensiksi. mankan plussalta pitää mennä kajarin plussalle joka ikisessä kajarissa. se on ihan Eka, mitä voi koittaa tarkistaa on kajarinpiuhat. Yks kerrallaan jos koitat, niin oli piuhat mitenpäin vaan, niin passoaa kuulostaa tulevan.
Kun on tutkittu että piuhat on oikein päin, niin tutkitaan asennusta. Jokainen kajari pitää olla tiiviisti sopivankokoisessa reiässä. Jos kajari ei ole tiivis tai reikä on liian iso (olen nähnyt monta tapausta, joissa on laitettu 13cm tai 16cm pyöreät kajarit 6x9 kajarin reikään-> ei tiivis->) niin ilma liikkuu kartion takapuolelta etupuolelle esteittä ja matalia ääniä ei kuulu.
Tietysti pitää olla sen kokoiset kajarit, että matalia ääniä voi yleensäkään tulla kuuluviin. Tollanen 13cm/5,25 on oikeastaan pienin mistä voi sanoa tulevan jonkunlaista bassoksi kuviteltua jumputtavaa ääntä. Tähän vaikuttaa suuresti se paljon puhuttu kajarien tehonkesto (oikeammin herkkyys on se mikä vaikuttaa, mutta olkoon). Jos kajarin luvataan kestävän 500W, niin turha kuvitella sen kartion olevan kovin halukas heilumaan mankan tehoilla. Normaalikäyttöön ei kannata ostaa mitään tehohirmuja tosiaankaan, niillä saa oikeastaan enemmän mieliharmia ja tällaisia kysymyksiä, kuin että mikä mättää, kun ei ole passoaa??
Autossa on kaikkea melua ja kolinaa huminaa muutenkin niinpaljon, että ajon aikana pitää olla TODELLINEN kultakorva kuullakseen ne musiikin kaiken maailman nyanssit mitä autohighendistit hamuaa.. Halvemmalla saa rahoilleen enemmän vastinetta tavalliset pulliaiset autolaitteistaan. (todelliset hifiharrastajat erikseen ja se alkaa sitten sellaisen auton hommaamisella, missä musiikista voi saada jotain irti ja ne paremmat autotkin massavaimennetaan mieluummin kokonaan.)
No. Nyt kajarit on tiiviit ja piuhat on oikeinpäin sekä on oikeankokoiset ämyrit: Tarttee kokeilla jollain muulla levyllä, kuin MaijaVilkkumaalla, ja jos ei tule mitään bassoa, niin sitten tutkimaan kajareitten asennusta muuten.
Esimerkiksi sedanmallin N15 Almerassa pystyy laittamaan takahattuhyllylle kajarit siten, ettei niistä saa oikein mitään iloa: Jos ne ruuvaa hyllyn pahviin, niin pahvin ja pellin väliin jää sellanen välitila, että edes magneetti ei ole kontissa sekä lisäksi hyllypahvi tärisee kajarin tahtiin.. Jos ne ruuvaa suoraan peltiin, niin kiinnitys on hyvä, mutta kajarin ääni jää hattuhyllyn alla olevaan välitilaan. Lääkkeeksi sinne peltiin pitäisi muotoilla vaikka puusta tai jostain sellainen korokerengas, joka ylettää pahvin alapintaan. sitten se ämyri pitäisi ruuvata siihen pahvin pintaan siten , että se kiinnittyy tukevasti välirenkaaseen... askartelua riittää siis. alustan tulisi olla värähtelemätön ja tukeva. Ei pelkkä takahyllyn pahvi tai ovipahvi, vaan peltiin.
Nyt kun ämyrit on asennettu asianmukaisesti ja kaikki muukin on kunnossa, niin otetaan mankan virta- ja maapiuhat syyniin: Mikäli käyttövirta tulee orkkiksesta piuhasarjasta jotakin 0,25m2 piuhaa pitkin, niinkuin yleensä tulee, niin ei oikein virta riitä. Sillä toisella virtapiuhalla ei ole väliä, mutta varsinainen päävirtajohto olisi otettava jostakin hyvästä paikasta, vaikka suoraan sulakekotelon takaa sopivasta paikasta, tai jos ei ole avaintoiminnoilla väliä, niin suoraan akusta jollain muutaman neliön piuhalla.
helppoa kuin heinäntekoNii siitä mun ford escortin noista kaiuttimista ja siitä bassosta,
Kokeilin tässä yks päivä ku leikin soittimella nii se balance näppäin ku siitä laittaa esim koko balancen vasemmalle puolelle (eli että kuuluu vasemmalta vaan musa) niin silloin kuuluu helvetin hyvin basso ja myös jos sen laittaa oikealle puolelle niin silloinkin kuuluu helvetin hyvin basso mut kun laitan sen center asentoon nii ei kuuluu bassoa niin hyvin, ihan kuin ääni katoaisi johonkin. mietin että voisiko se johtua siitä että ne kajarit on takana huonosti kiinni siinä hattuhyllyssä vielä en ole niitä puusta tehtyjä koroke paloja laitttanut siihen hattuhyllyyn kajarien alle
Mutta mietin tässä itse että johdot ei varmaan voi olla huonosti kiinni kun balancen avulla kun säätää toiselle puolelle niin kuuluu bassot helvetin hyvin - tojonisti
Jj kirjoitti:
Nii siitä mun ford escortin noista kaiuttimista ja siitä bassosta,
Kokeilin tässä yks päivä ku leikin soittimella nii se balance näppäin ku siitä laittaa esim koko balancen vasemmalle puolelle (eli että kuuluu vasemmalta vaan musa) niin silloin kuuluu helvetin hyvin basso ja myös jos sen laittaa oikealle puolelle niin silloinkin kuuluu helvetin hyvin basso mut kun laitan sen center asentoon nii ei kuuluu bassoa niin hyvin, ihan kuin ääni katoaisi johonkin. mietin että voisiko se johtua siitä että ne kajarit on takana huonosti kiinni siinä hattuhyllyssä vielä en ole niitä puusta tehtyjä koroke paloja laitttanut siihen hattuhyllyyn kajarien alle
Mutta mietin tässä itse että johdot ei varmaan voi olla huonosti kiinni kun balancen avulla kun säätää toiselle puolelle niin kuuluu bassot helvetin hyvinSun on ne kajarit vastavaiheessa keskenään, ts. plussa ja miinus menee eri päin toisessa ja toisin päin toisessa kajarissa. Niinpä noi kajarit syö toistensa bassotoiston. Helpoin tapa selvitä tästä on vaihtaa toisen takakajarin (kun ne kerta hattuhyllys on) johdot toisin päin. Kannattaa myös kokeilla, että sun etukajarit ei oo vastakkaisissa vaiheissa ja että etu-ja takakajarit soi keskenään samassa vaiheessa.
- Jj
tojonisti kirjoitti:
Sun on ne kajarit vastavaiheessa keskenään, ts. plussa ja miinus menee eri päin toisessa ja toisin päin toisessa kajarissa. Niinpä noi kajarit syö toistensa bassotoiston. Helpoin tapa selvitä tästä on vaihtaa toisen takakajarin (kun ne kerta hattuhyllys on) johdot toisin päin. Kannattaa myös kokeilla, että sun etukajarit ei oo vastakkaisissa vaiheissa ja että etu-ja takakajarit soi keskenään samassa vaiheessa.
Sit ne on varmaa noissa etukajareissa se virhe johtojen kaa ku takakajarien johdot ei voi mennä toisinpäin koska ne ei mahdu toisinpäin. Joten kai se on sitten vedettävä taas ovipaneelit irti ja tehtävä sama homma ku viimek, voi vittu. Mut pakkoha se on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212266
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4242153Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13968Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790- 44784
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109766Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!15754Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32679