Laulujen sanojen käyttö kirjassa - luvatontako?

..................

Olen kirjoittanut romanttisen tarinan, jossa suomalaiset iskelmät näyttelevät tärkeää osaa. Miten mahtavat noiden laulujen säveltäjät, sanoittajat ja kustantajat suhtautua siihen, että tarinan mukana mainitaan muutama sana heidän laulustaan? Kyse on siis ihan muutamasta sanasta, luomaan tunnelmaa ja muistuttamaan lukijaa kyseisistä, tunnetuista, lauluista. En siis tosiaankaan ole kopioimassa koko laulua tai edes koko säkeistöä.

Eikö tämä voida katsoa noiden laulujen mainostamiseksi, ja sen takia hyväksyttäväksi tekijöiden kannalta? Kappaleita on niin monta, että niistä kaikista maksaminen varmaan romahduttaisi koko kirjani.

Olen kysynyt tätä tekijänoikeuspalstalla, ilman vastausta, ja laitoin tämän nyt tännekin, ja lyriikkapalstalle. Lähetin sähköpostia laulut.fi -sivuille, mutta se tuli takaisin. Onkohan helpompi vain käyttää lauluja ja katsoa, mitä eteen tulee?

9

2502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekijänoikeudesta

      Tietääkseni et saa laittaa minkäänlaisia pätkiä tekijänoikeudella suojatusta materiaalista kirjaasi ilman lupaa.
      Eikö riitä, että mainitset laulun esittäjän ja laulun nimen? Sen saa minusta tehdä kyllä ilman mitään lupia.

      "Onkohan helpompi vain käyttää lauluja ja katsoa, mitä eteen tulee? "

      En suosittele, seuraukset saattaa olla sellaiset, ettei edes kannata kokeilla.

      • tekijänoikeudesta

        .. ja tuohan koskee vain siinä tapauksessa, mikäli kirjasi aiot julkaista. Jos et julkaise, niin saat laittaa sanoituksia kirjaasi ihan mielinmäärin.


      • .........
        tekijänoikeudesta kirjoitti:

        .. ja tuohan koskee vain siinä tapauksessa, mikäli kirjasi aiot julkaista. Jos et julkaise, niin saat laittaa sanoituksia kirjaasi ihan mielinmäärin.

        Tarkoitukseni on kyllä julkaista, jos kustantaja löytyy.

        Niin, luvat hankin, jos on tarpeen, mutta mistähän niitä voi tiedustella? Tietääkö teistä kukaan? Olen kysellyt kolmella palstalla asiaa. En tosiaan ole mikään piratisti enkä halua riskeerata oikeudenkäyntejä.


      • dfdkj
        ......... kirjoitti:

        Tarkoitukseni on kyllä julkaista, jos kustantaja löytyy.

        Niin, luvat hankin, jos on tarpeen, mutta mistähän niitä voi tiedustella? Tietääkö teistä kukaan? Olen kysellyt kolmella palstalla asiaa. En tosiaan ole mikään piratisti enkä halua riskeerata oikeudenkäyntejä.

        laita sähköpostia tai soita vexi salmelle. se on varmaan sanoittanut suurimman osan sitaateistasi.


    • Oikeusoppinut

      Sitaattioikeuden nimissä voit lainata "hyvän tavan mukaisesti tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa" alkuperäinen lähde mainiten ilman korvausta. Laajemmista lainauksista tulee sopia tekijänoikeuksien haltijan kanssa.

      Juttele asiasta tarkemmin kustantajasi kanssa.

      • fewfewe

        Pienistäkin lainauksista pitää joka tapauksessa laittaa lähdeviite kirjaan.


    • Komppaan Oikeusoppinutta. Minun neuvoni on, että kirjoitat kirjasi kaikessa rauhassa juuri sellaiseksi kuin minkälaiseksi olet sen kuvitellut. Sen jälkeen lähetät sen kustantajalle, joka tietää miten toimia jos kirja julkaistaan. Luovaa työtä ei kannata rajoittaa noin (suhteessa) vähäpätöisen asian takia.

      • että näin

        eihän iskelmistä voi kirjoittaa ilman iskelmiä... lainaat niitä sitaattioikeudella ja teet listan lainauksista ja niiden tekijöistä kässärisi loppuun. Loppu on kustantajan murhetta. Teos on kuitenkin kaunokirjallinen ja osana omaa tekstiä saa pieniä lainauspätkiä käyttää. Oleellista ei ole se lainauksien määrä vaan niiden suhde tekstiin. Jos kohtauksessa taustalla soi Helismaan laulu niin sitten voi hyvinkin kirjoittaa auki että miten ne sanat menevät.


      • scarabaeus
        että näin kirjoitti:

        eihän iskelmistä voi kirjoittaa ilman iskelmiä... lainaat niitä sitaattioikeudella ja teet listan lainauksista ja niiden tekijöistä kässärisi loppuun. Loppu on kustantajan murhetta. Teos on kuitenkin kaunokirjallinen ja osana omaa tekstiä saa pieniä lainauspätkiä käyttää. Oleellista ei ole se lainauksien määrä vaan niiden suhde tekstiin. Jos kohtauksessa taustalla soi Helismaan laulu niin sitten voi hyvinkin kirjoittaa auki että miten ne sanat menevät.

        Hei tuolla
        Jatkonovellit

        vuoden 2008 Joulutarina, jossa aloittajana joulupukki,
        ja johon minäkin taas innokkaana silloin osallistuin (samoin kuin vuoden 2009 Joulukalenteritarina, aloittajana Satuilija*)
        siinä ainakin olen käyttänyt laulunsanoja kirjoituspätkissäni. Onko ne sitten oikeaoppisesti sujauteltu vai ei, en ole varma. Ehkä joku voisi käydä vilkaisemassa ja kertoa minullekin onko ”laillisesti” kirjoitettu...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      92
      3970
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2132
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1658
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1524
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      316
      1489
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1391
    7. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      125
      1274
    8. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1273
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1249
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1097
    Aihe