Omaisuus ja tulot

avoliitossa

10v oltu yhdessä ja 2 lasta. Olen enimmäkseen elättänyt perheen tänä aikana kun olen tienannut 2-3 kertaa enemmän nettona kuin avovaimoni. Hän on ollut äitiyslomilla ym joten johonkin rajaan saakka tämä on ok. Omaisuutta ei ole juurikaan kertynyt säästöön vaan melkein kaikki on mennyt elämiseen.

Nyt katsomme omaa asuntoa. Jos sen hankimme niin käytännössä minä maksaisin lyhennykset ja sen jälkeen vaimoke pystyisi maksamaan lopuista menoista puolet. Asunto kuulemma pitää laittaa 50-50 koska yhdessä ollaan ja riitahan siitä tulee jos näin ei tehtäisi.

No, kun yhdessä ollaan niin voisin tuon 50-50 jaon tehdäkin. Entäs sitten kun erotaan. Onko minulla mitään oikeutta enempään kuin 50% tuosta asunnosta vaikka voidaan osoittaa että olen maksanut sen melkein kokonaan?

Muutenkin, onko kokemuksia tälläisestä tilanteesta että mitä tehdä toinen tienaa selvästi enemmän ja kaikki rahat menevät elämiseen. Minun rahani vaan katoavat ja en vaimokkeelta mitään velkakirjaakaan elämisestä voi vaatia. Naimisiin ei ole vielä(kään) menty ja se nyt tuskin minun tilannettani parantaa.

4

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

      maksamaan puolet asunnosta niin eitertte miettiä tai ehdota että sinä omistat 70% ja vaimo 30 prosenttia niin saat enemmän asunnosta kuin vaimosi. Toiseksi voitte maksaa asuntoa suhteessa tuloihin ja omistusprosenntti samassa suhteessa niin se on kohtuullista ja kun sinun tulosi ovat isommat niin avovaimosi yrittää hyötyä siitä että asunto laitettaisiin puoliksi myös omistussuhteessa ja kun ette ole naimisissa niin avoerossa asunto menisi puoliksi muuten asunto olisi sen kenen nimissä se on. Yritä laittaa myös tulositasi osan säästöön ja sanot avokille ettei ole rahaa ettei kaikki rahat mene elämiseen. Itse avoliitossa mutta asunto on puoliksi mutta myös maksetaan puoliksi ja yhtiövastike vuorotellen eli joka toinen kuukausi niin menée menot puoliski ja hyvin menee.

    • htipep¨¨

      maksaa.

      Jos sukset menee ristiin niin miten lapset jaetaan? Siinähän se suurin pointti on, myös rahallisesti. Tiedän että tästä mielipiteestäni ei kaikki innostu mutta jos ns. normaalikaavan mukaan menisi elisi vaimokkeesi pitäisi lapset niin voisi olla fiksua valmiiksi sopia että pitää myös kämpän ja osamaksuja kakruista ei sulle jää.
      Sitten kun lapset ovat aikuistuneet on tilanne tietysti muuttunut mutta luultavasti on maailmakin silloin jo niin tyystin erilainen että ennakointi on, jos ei turhaa niin ainakin vaikeata

    • Omaisuus jaetaan

      Avoliitossa omaisuus jaetaan siten, että se saa pitää sen tavaran, vaikka asunnon, kenen nimissä se on.

      Eli jos teillä on asuntoo 50-50, niin sinä saat puolet ja avovaimosi puolet.

      Sillä ei ole mitään merkitystä, kuka siitä asunnosta on suurimman osan maksanut.

      Jos asia on niin kuin kerroit, niin laittakaa se asunto vaikka 70% sinulle ja 30% avovaimollesi.

      Jos hän ei tuohon suostu, niin jättäkää asunto ostamatta.

    • Leila..

      Jos olette avoliitossa, omistat sen mikä on sinun nimissäsi. Jos asunto ostetaan puoliksi, sinulle kuuluu 50 % vaikka olisit maksanut koko talon. Jos avioidut voit suojata avioehdolla omaisuuttasi. Avioliitto tuo enemmän turvaa esim kuolemantapauksessa.

      Ehkä tässä on enemmän kyse kulutustottumuksista. Pidä muutaman kuukauden ajan kirjaa perheenne rahankäytöstä, niin saat kuvan siitä mihin rahat menevät ? Voiko menoja karsia niin, että rahaa jäisi myös säästöön ? Onko teillä yhteinen tili ? Jos on kannattaisiko avata erillinen tili, jonne te kumpikin laittaisistte tulojen suhteessa rahaa ruokaa ja laskuja varten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe