Milloin? Onko arvostelu yhtä rankka kuin tokossa? Esim jos seuraa hieman liian sivussa, katselee välillä muualle, tms?
BH-koe
11
1467
Vastaukset
Kyllä BH-kokeen saa ottaa uusiksi, jos ei ensi yrittämällä pääse läpi.
BHssa tuomari tarkastelee lähinnä sitä kuinka hallinnassa koira on, sitä voi siis kutsua mielestäni koiran hallintakokeeksi, käyttäytymiskokeeksi. Ideana on siis se, että ohjaaja kykenee hallitsemaan koiransa erilaisissa tilanteissa ja koiran peruskoulutustaso on hyvä.
Tuomareissa on toki eroja, osa tiukempia, osa taas vähemmän-tiukkoja. Koska kyseessä on kuitenkin ns. ihan peruskoe tuomari kyllä osaa arvoida oikeidenmukaisesti suoritusta. Sanallisessa arviossaan tuomari sitten kertoo koirakon suorituksen vahvuudet ja heikkoudet, mihin pitäisi jatkossa kiinnittää huomiota.
Jos koira seuraa hieman etäällä tai vinossa tai ei koko ajan pidä 100% katsekontaktia seuraamisessaan ei varmaankaan kaada suoritusta. Koiran tulee koko ajan olla ohjaajansa hallinnassa ja tietenkin suorittaa eri osa-alueet. Se, että koira esim. jäävissä liikkeissä ei menekään maahan vaan jää istumaan ei yksinään hylkää koko BH-suoritusta, jos taas muissa osa-alueissa koira pelittää. Kokonaisarvio ratkaisee. Jos tottiosuus hyväksytään, jatkat kaupunkiosuudella ja jos sekin hyväksytään koko koe on hyväksytty.- Nyt pitäisi päättää
menemmekö ensin suorittamaan tämän vai toko-kokeeseen... Olemme valmiita kyllä, mutta mitä lähemmäs tämä tulee, sitä enemmän alan empiä ja jännittää. No, kai se on vain mentävä :)
- ...
Nyt pitäisi päättää kirjoitti:
menemmekö ensin suorittamaan tämän vai toko-kokeeseen... Olemme valmiita kyllä, mutta mitä lähemmäs tämä tulee, sitä enemmän alan empiä ja jännittää. No, kai se on vain mentävä :)
Tarvitaanko muuten hyväksytty BH koe ennenkuin saa kisata esim tokossa ?
Nyt pitäisi päättää kirjoitti:
Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että jos koirasi on toko-kokeeseen valmis, se on valmis myös BH-kokeeseen. Voithan ensin suorittaa tokon ja sitten BHn. Minua ilahduttaa aina suunnattomasti se, että koirien kanssa puuhataan ja harrastetaan :)
BH-kokeen suorittaminen on edellytyksenä palvelus- ja pelastuskoirakokeille, tokossa siis saa kisata myös ilman BH-kokeen suorittamista.- Maarikka
rottweiler-mami kirjoitti:
Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että jos koirasi on toko-kokeeseen valmis, se on valmis myös BH-kokeeseen. Voithan ensin suorittaa tokon ja sitten BHn. Minua ilahduttaa aina suunnattomasti se, että koirien kanssa puuhataan ja harrastetaan :)
BH-kokeen suorittaminen on edellytyksenä palvelus- ja pelastuskoirakokeille, tokossa siis saa kisata myös ilman BH-kokeen suorittamista.rullaluistelu-osio menee? Onko luistelijoita monta, millaista vauhtia, ilman sauvoja, yms? Koira ohittaa kaikki muut nätisti mutta rullaluistelijoista ei tykkää. Osaisin vähän alkaa siedättää...
rottweiler-mami kirjoitti:
BH-kokeen suorittaminen on edellytyksenä palvelus- ja pelastuskoirakokeille, tokossa siis saa kisata myös ilman BH-kokeen suorittamista.Vain palveluskoiraliiton alaisiin pelastuskoirakokeisiin on edellytyksenä,ei pelastuskoiraliiton ;)
Maarikka kirjoitti:
rullaluistelu-osio menee? Onko luistelijoita monta, millaista vauhtia, ilman sauvoja, yms? Koira ohittaa kaikki muut nätisti mutta rullaluistelijoista ei tykkää. Osaisin vähän alkaa siedättää...
Ei sitä voi tarkalleen sanoa,koska se riipuu järjestäjistä.Aina ei ole välttämättä edes rullaluistelijoita vaan esim.lenkkeilijöitä
- Siirikki
molossi kirjoitti:
Vain palveluskoiraliiton alaisiin pelastuskoirakokeisiin on edellytyksenä,ei pelastuskoiraliiton ;)
Ymmärsinkö oikein, siellä ei välttämättä olekkaan näitä kaikkia häiriötekijöitä? Testithän eivät silloin ole kovin vertailukelpoisia keskenään...
- Blegiter
No kun kyseessä ei ole luonnetesti vaan koe. Eihän ylioppilaskokeissa kysytä aina samoja kysymyksiä tai insinööriajossa tule aina samat rekat ja liikenneympyrät vastaan, vaan se vaihtelee ja tuomari/sensori/inssi arvioi, onko tämä kokelas nyt sitten valmis selviytymään jatkoelämstään pk-kokeiden/autoilun/yliopisto-opintojen parissa. Eli ei voi välttämättä suoraan vertailla minun yo-tutkintoani ja jonkun toisena vuonna suorittamaa koetta, eikä minun ja veljeni ajokortteja, mutta nämä kokeet on kuitenkin läpäisty menestyksellä ja osoitettu, että riittävät taidot on opiskeltu, joten voidaan/täytyy olettaa, että muutkin osat olisi hanskattu, jos niitä olisi kysytty. BH:ta voi vertailla sikäli, että tottisosuus on aina sama, joskin tuomareiden tiukkuus kuulemma vaihtelee, ja kaupunkiosuudestakin pitäisi löytyä osa-alueet x, y ja z, vaikka ne eivät ihan samanlaiset ehkä olisikaan.
- kukkuluuruu1
Kaupunkiosuudessa kun koiran kanssa kuljetaan kytkettynä, onko määritelty millainen panta/hihna tulee olla? Toisin sanoen saako olla vedonesto-pantaa?
- ...
kukkuluuruu1 kirjoitti:
Kaupunkiosuudessa kun koiran kanssa kuljetaan kytkettynä, onko määritelty millainen panta/hihna tulee olla? Toisin sanoen saako olla vedonesto-pantaa?
Ei saa olla vedonesto panta. Lainaa joltain tavallista pantaa, jos teillä ei muita ole... Jos taas vedonestopanta on koiran hallitsemattomuuden takia, niin koirasi ei vielä ole valmis kokeeseen, jatkakaa vielä harjoittelua, kyllä se vielä joskus...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 62968
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel113860Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla294850- 59769
- 55683
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k95599Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai46581- 57580
- 23576
- 79564