Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kysymyksiä oppisopimukseen liittyen

tyttö:):)

Haluaisin opiskella oppisopimuksella merkonomiksi. Ensi syksynä nuo opinnot siis aloittaisin ja mielelläni haluaisin jonnekin vaateliikkeeseen töihin, koska olen kiinnostunut vaatteista ja muodista. Milloin minun kannattaisi alkaa kyselemään paikkoja? Ja millä tavalla? Soitanko, menenkö paikanpäälle vai lähetänkö kirjallisen hakemuksen? Mikä noista on paras tapa?

Aikomuksessa on muuttaa Helsinkiin ja sieltä siis se paikka saada. Nyt kuitenkin asun aika kaukana Helsingistä ja minulla ei ole mahdollisuutta montaa kertaa siellä käydä paikkaa etsimässä, ehkä 1-2 kertaa vain, koska matkat maksaa niin paljon, joten jos juuri silloin ei olekaan se ihminen töissä siellä nin hommat menee pipariks. Toisaalta ei varmaan muutenkaan ole kovin hyvä juttu mennä noin vain paikanpäälle, koska niillä ei välttämättä ole aikaa, oikea ihminen ei ole töissä tms. Helsingissä (Espoo ja Vantaakin käy) on varmasti paljon vaatekauppoja, joten varmaan aika hyvät mahdollisuudet saada paikka jostain, vai?

Sitten onko peruskoulun päättötodistuksella miten paljon väliä, kun hakee oppisopimuspaikkaa? Itse en ole koskaan ollut mikään kouluihminen ja mieluummin ja paremmin opin itse tekemällä :) Tosin tiedän, että tietenkin oppisopimuskoulutukseenkin sisältyy se koulu. Mutta siis mun päättötokari ei oo kovin hyvä niin mietin vaan, et kuinka paljon se mahtaa vaikuttaa. Kouluihin esim. ois varmasti hankalampi päästä, mutta entä sitten oppisopimuskoulutukseen? Luulisin, että monet muut asiat vaikuttavat enemmän, esim. asenne ja oikeasti halu opiskella oppisopparilla yms. Ja oon muuten 18v. jos sillä on mitään merkitystä :)

Mutta vastauksia kysymyksiini kaipailisin paljon. Kiitos jo etukäteen! :)

3

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valmistun kohta

      Oppisopimuspaikkaa on tosi vaikea saada sillä se on aika sitova. jos opiskelija osottautuu k...pääksi, niin siitä ei pääse eroon. Paremmin voi sopimuksen saada jos on jo ennestään tuttu työntekijä ja osottautunut hyväksi ja tunnolliseksi työntekijäksi. Suosittelen hakemaan ensin töihin ja sitten muuttaa suhde oppisopimukseksi. Ja mitä tulee noihin vaateliikkeisiin, useimmissa on vuokrafirman työntekijät, ja niiden kautta oppisopimukseen ei pääse :(( En halua lannistaa, mutta vaikeeta on. Onnea kuitenkin yritykseen :))

      • ap....

        kannattaisko mun enemmenkin hakee töihin vaateliikkeisiin kuin yrittää saada sellaisesta oppisopimuspaikkaa, jos se on lähes mahdotonta? Sellainen kuitenkin kiinnostaa kovasti. En minnekään kouluunkaan haluaisi tai pääsiskään aika varmasti.

        Ja oikeastaan mulla ei edes olisi varaa opiskella jossain ammattikoulussa tms, koska en missään nimessä halua ottaa opintolainaa ja opintotuki ei riitä alkuunkaan. Ja jos koulun jälkeen pitäis mennä vielä töihin niin vois olla aika rankkaa. Mieluummin tekisin pelkästään töitä, mutta totta kai joku ammatikin pitää saada ja tästä oppisopimusjutusta olisin erittäin kiinnostunut, paras koulutustapa varmasti minulle :)


      • valmistun kohta
        ap.... kirjoitti:

        kannattaisko mun enemmenkin hakee töihin vaateliikkeisiin kuin yrittää saada sellaisesta oppisopimuspaikkaa, jos se on lähes mahdotonta? Sellainen kuitenkin kiinnostaa kovasti. En minnekään kouluunkaan haluaisi tai pääsiskään aika varmasti.

        Ja oikeastaan mulla ei edes olisi varaa opiskella jossain ammattikoulussa tms, koska en missään nimessä halua ottaa opintolainaa ja opintotuki ei riitä alkuunkaan. Ja jos koulun jälkeen pitäis mennä vielä töihin niin vois olla aika rankkaa. Mieluummin tekisin pelkästään töitä, mutta totta kai joku ammatikin pitää saada ja tästä oppisopimusjutusta olisin erittäin kiinnostunut, paras koulutustapa varmasti minulle :)

        voisit mennä. Opiskelua parina iltana viikossa, lisäksi tehtävät. Kaikki turhat aineet karsittu pois, vain ammattiin liittyviä opiskellaan. Omassa ryhmässäni on joitakin todella huonolla pohjalla opiskelevia ja pärjäävät ihan hyvin, joten sitäkään on turha pelätä :)) Katso netistä missä voisit opiskella aikuisopiskelijana ja ota sinne yhteyttä, auttavat kyllä eteenpäin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2374
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      55
      2085
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      95
      1923
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1672
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1592
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1430
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe