Kysymyksiä oppisopimukseen liittyen

tyttö:):)

Haluaisin opiskella oppisopimuksella merkonomiksi. Ensi syksynä nuo opinnot siis aloittaisin ja mielelläni haluaisin jonnekin vaateliikkeeseen töihin, koska olen kiinnostunut vaatteista ja muodista. Milloin minun kannattaisi alkaa kyselemään paikkoja? Ja millä tavalla? Soitanko, menenkö paikanpäälle vai lähetänkö kirjallisen hakemuksen? Mikä noista on paras tapa?

Aikomuksessa on muuttaa Helsinkiin ja sieltä siis se paikka saada. Nyt kuitenkin asun aika kaukana Helsingistä ja minulla ei ole mahdollisuutta montaa kertaa siellä käydä paikkaa etsimässä, ehkä 1-2 kertaa vain, koska matkat maksaa niin paljon, joten jos juuri silloin ei olekaan se ihminen töissä siellä nin hommat menee pipariks. Toisaalta ei varmaan muutenkaan ole kovin hyvä juttu mennä noin vain paikanpäälle, koska niillä ei välttämättä ole aikaa, oikea ihminen ei ole töissä tms. Helsingissä (Espoo ja Vantaakin käy) on varmasti paljon vaatekauppoja, joten varmaan aika hyvät mahdollisuudet saada paikka jostain, vai?

Sitten onko peruskoulun päättötodistuksella miten paljon väliä, kun hakee oppisopimuspaikkaa? Itse en ole koskaan ollut mikään kouluihminen ja mieluummin ja paremmin opin itse tekemällä :) Tosin tiedän, että tietenkin oppisopimuskoulutukseenkin sisältyy se koulu. Mutta siis mun päättötokari ei oo kovin hyvä niin mietin vaan, et kuinka paljon se mahtaa vaikuttaa. Kouluihin esim. ois varmasti hankalampi päästä, mutta entä sitten oppisopimuskoulutukseen? Luulisin, että monet muut asiat vaikuttavat enemmän, esim. asenne ja oikeasti halu opiskella oppisopparilla yms. Ja oon muuten 18v. jos sillä on mitään merkitystä :)

Mutta vastauksia kysymyksiini kaipailisin paljon. Kiitos jo etukäteen! :)

3

518

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valmistun kohta

Oppisopimuspaikkaa on tosi vaikea saada sillä se on aika sitova. jos opiskelija osottautuu k...pääksi, niin siitä ei pääse eroon. Paremmin voi sopimuksen saada jos on jo ennestään tuttu työntekijä ja osottautunut hyväksi ja tunnolliseksi työntekijäksi. Suosittelen hakemaan ensin töihin ja sitten muuttaa suhde oppisopimukseksi. Ja mitä tulee noihin vaateliikkeisiin, useimmissa on vuokrafirman työntekijät, ja niiden kautta oppisopimukseen ei pääse :(( En halua lannistaa, mutta vaikeeta on. Onnea kuitenkin yritykseen :))

• ap....

kannattaisko mun enemmenkin hakee töihin vaateliikkeisiin kuin yrittää saada sellaisesta oppisopimuspaikkaa, jos se on lähes mahdotonta? Sellainen kuitenkin kiinnostaa kovasti. En minnekään kouluunkaan haluaisi tai pääsiskään aika varmasti.

Ja oikeastaan mulla ei edes olisi varaa opiskella jossain ammattikoulussa tms, koska en missään nimessä halua ottaa opintolainaa ja opintotuki ei riitä alkuunkaan. Ja jos koulun jälkeen pitäis mennä vielä töihin niin vois olla aika rankkaa. Mieluummin tekisin pelkästään töitä, mutta totta kai joku ammatikin pitää saada ja tästä oppisopimusjutusta olisin erittäin kiinnostunut, paras koulutustapa varmasti minulle :)

• valmistun kohta
        ap.... kirjoitti:

kannattaisko mun enemmenkin hakee töihin vaateliikkeisiin kuin yrittää saada sellaisesta oppisopimuspaikkaa, jos se on lähes mahdotonta? Sellainen kuitenkin kiinnostaa kovasti. En minnekään kouluunkaan haluaisi tai pääsiskään aika varmasti.

Ja oikeastaan mulla ei edes olisi varaa opiskella jossain ammattikoulussa tms, koska en missään nimessä halua ottaa opintolainaa ja opintotuki ei riitä alkuunkaan. Ja jos koulun jälkeen pitäis mennä vielä töihin niin vois olla aika rankkaa. Mieluummin tekisin pelkästään töitä, mutta totta kai joku ammatikin pitää saada ja tästä oppisopimusjutusta olisin erittäin kiinnostunut, paras koulutustapa varmasti minulle :)

voisit mennä. Opiskelua parina iltana viikossa, lisäksi tehtävät. Kaikki turhat aineet karsittu pois, vain ammattiin liittyviä opiskellaan. Omassa ryhmässäni on joitakin todella huonolla pohjalla opiskelevia ja pärjäävät ihan hyvin, joten sitäkään on turha pelätä :)) Katso netistä missä voisit opiskella aikuisopiskelijana ja ota sinne yhteyttä, auttavat kyllä eteenpäin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      91
      2086
    2. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      39
      1353
    3. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      137
      1025
    4. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      218
      965
    5. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      82
      846
    6. 95
      833
    7. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      79
      731
    8. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      724
    9. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      53
      707
    10. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      76
      639
    11. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      638
    12. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      35
      611
    13. 44
      598
    14. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      517
    15. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      477
    16. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      462
    17. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      460
    18. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      35
      454
    19. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      433
    20. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40