napatyrä

jaem

kuinka kaunan kestää napatyrän leikkaus?onko ohi päivässä vai pitääkö sairaalaan jäädä?
kuinka pitkä sairasloma?
voiko pieniä lapsia nostella

43

51960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattu

      Itselläni leikattiin juuri napatyrä. Napatyrän leikkaus on päiväkirurginen toimenpide, joten sairaalaan ei tarvitse jäädä. Itse leikkaus ei kestä kauan, riippuen tietysti kuinka isosta tyrästä on kyse. Itselläni leikkaus kesti hädin tuskin 15 min. Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa. Vaikka leikkaus on lyhyt, kannattaa varautua siihen, että sairaalassa kuluu kuitenkin useampia tunteja. Sairaslomasta en tarkkaan osaa sanoa, mutta reilun viikon ainakin minulle kirjoittivat. Lasten ja kaiken muunkin nosteleminen on kielletty viikon ajan ja sen jälkeen nostelu pitää aloittaa varovasti.
      Lykkyä leikkaukseen!
      t.toipilas

      • leikattu

        Lueskelin itse lisää tuosta leikkauksesta ja toipumisesta. Ilmeisesti leikkauksen kesto ja puudutus/nukutusasia riippuu paljolti tyrän koosta. Itselläni oli ilmeisesti hyvinkin pieni operaatio, kun noin lyhyen sairasloman kirjoittivat ja pääsin niin nopeasti pois. Ilmeisesti napatyräleikkaukset eivät aina ole päiväkirurgisia, mutta ymmärtääkseni useimmiten kyllä. Nostelukielto saattaa olla pidempikin, riippuen varmasti siitä kuinka leikkaus suoritetaan. Minulle ei laitettu verkkoa, vaan "tyräreikä" ommeltiin kiinni muutamalla tikillä, koska tyrä oli niin pieni.
        Soita sinua tutkineelle lääkärille ja kysy tarkemmin, koska leikkaukset ovat hyvin yksilöllisiä. :)


      • napatyräinenmyös
        leikattu kirjoitti:

        Lueskelin itse lisää tuosta leikkauksesta ja toipumisesta. Ilmeisesti leikkauksen kesto ja puudutus/nukutusasia riippuu paljolti tyrän koosta. Itselläni oli ilmeisesti hyvinkin pieni operaatio, kun noin lyhyen sairasloman kirjoittivat ja pääsin niin nopeasti pois. Ilmeisesti napatyräleikkaukset eivät aina ole päiväkirurgisia, mutta ymmärtääkseni useimmiten kyllä. Nostelukielto saattaa olla pidempikin, riippuen varmasti siitä kuinka leikkaus suoritetaan. Minulle ei laitettu verkkoa, vaan "tyräreikä" ommeltiin kiinni muutamalla tikillä, koska tyrä oli niin pieni.
        Soita sinua tutkineelle lääkärille ja kysy tarkemmin, koska leikkaukset ovat hyvin yksilöllisiä. :)

        Minulle tuli viime raskaudessa napatyrä, olikin ajoittain tosi kipeä.Mutta rauhottui synnytyksen jälkeen, nyt tyrä on taas alkanut kipuilemaan, johtuu varmaan kuntoilusta ja vatsatreenistä..Pelottaa leikkaus, mutta onko vaarallista lykätä sitä jos kipujen kanssa kuitenkin vielä pärjää..Arjessa selviäminen tuon nostelukiellon kanssa tuntuu mahdottomalta..
        Kuulisin mielläni lisää leikkauskokemiksia!


      • Kuoppanapa
        napatyräinenmyös kirjoitti:

        Minulle tuli viime raskaudessa napatyrä, olikin ajoittain tosi kipeä.Mutta rauhottui synnytyksen jälkeen, nyt tyrä on taas alkanut kipuilemaan, johtuu varmaan kuntoilusta ja vatsatreenistä..Pelottaa leikkaus, mutta onko vaarallista lykätä sitä jos kipujen kanssa kuitenkin vielä pärjää..Arjessa selviäminen tuon nostelukiellon kanssa tuntuu mahdottomalta..
        Kuulisin mielläni lisää leikkauskokemiksia!

        Kotiuduin tänään napatyräleikkauksesta oltuani yhden yön vuodeosastolla leikkauksen jälkeen,ja napa-aukkoni korjattiin keinokuituverkolla.
        Napani pullahti jo kolmannessa raskaudessa 12 vuotta sitten,mutta lopullisesti vuosi sitten kuopuksen odotusaikana,eikä enää palautunut.Jälkitarkastuksessa esittelin sitä lääkärille joka totesi että sen kanssa pystyy elämään.
        Kerran sitten,n.6kk synnytyksestä,venyttelin ja sen jälkeen ihmettelin äkillistä ja yltyvää vatsakipua kunnes huomasin navan pullottavan pinkeänä ja sen alla tuntuvan kuin perunan tai pingispallon.Matkalla sairaalaan kipu hellitti ja siellä neuvottiin painelemaan mahdollisesti uusiutuva tyrä itse takaisin.Pääsin tutkimuksiin ja 3-4kk:n odottelun jälkeen sain leikkausajan.
        Napani alla oleva aukko mitattiin n.12mm:m suuruiseksi,ja nyt olen suunnattoman iloinen "pitävästä"navasta ja siitä että se on taas kuoppa!
        Itselläni jännitti nukutus koska sitä ei aiemmin ollut tehty,mutta kaikki meni hyvin ja säästyin pahoinvoinnilta.Nyt sitten haasteena on arjesta selviytyminen toipumisajan,asun neljän lapseni kanssa yksin ja nuorin on 1v4kk,isommat onneksi ovat jo 17,14 ja 12 joten täytyy jakaa hommat uusiksi.Kuukauden ajan on nostelu kielletty,eli taidetaan elää lattianrajassa pienimmäisen kanssa.


      • Kuoppanapa
        Kuoppanapa kirjoitti:

        Kotiuduin tänään napatyräleikkauksesta oltuani yhden yön vuodeosastolla leikkauksen jälkeen,ja napa-aukkoni korjattiin keinokuituverkolla.
        Napani pullahti jo kolmannessa raskaudessa 12 vuotta sitten,mutta lopullisesti vuosi sitten kuopuksen odotusaikana,eikä enää palautunut.Jälkitarkastuksessa esittelin sitä lääkärille joka totesi että sen kanssa pystyy elämään.
        Kerran sitten,n.6kk synnytyksestä,venyttelin ja sen jälkeen ihmettelin äkillistä ja yltyvää vatsakipua kunnes huomasin navan pullottavan pinkeänä ja sen alla tuntuvan kuin perunan tai pingispallon.Matkalla sairaalaan kipu hellitti ja siellä neuvottiin painelemaan mahdollisesti uusiutuva tyrä itse takaisin.Pääsin tutkimuksiin ja 3-4kk:n odottelun jälkeen sain leikkausajan.
        Napani alla oleva aukko mitattiin n.12mm:m suuruiseksi,ja nyt olen suunnattoman iloinen "pitävästä"navasta ja siitä että se on taas kuoppa!
        Itselläni jännitti nukutus koska sitä ei aiemmin ollut tehty,mutta kaikki meni hyvin ja säästyin pahoinvoinnilta.Nyt sitten haasteena on arjesta selviytyminen toipumisajan,asun neljän lapseni kanssa yksin ja nuorin on 1v4kk,isommat onneksi ovat jo 17,14 ja 12 joten täytyy jakaa hommat uusiksi.Kuukauden ajan on nostelu kielletty,eli taidetaan elää lattianrajassa pienimmäisen kanssa.

        vaivaava napatyrä kannattaa ehdottomasti tutkituttaa ja hoitaa.Kipuhan johtuu siitä kun suoli koittaa työntyä napa-aukosta ulos,ja jos näin pääsee tapahtumaan on päästävä sairaalaan kuuden tunnin kuluessa ettei suoli mene kuolioon.


      • Sakari Poskiparta
        napatyräinenmyös kirjoitti:

        Minulle tuli viime raskaudessa napatyrä, olikin ajoittain tosi kipeä.Mutta rauhottui synnytyksen jälkeen, nyt tyrä on taas alkanut kipuilemaan, johtuu varmaan kuntoilusta ja vatsatreenistä..Pelottaa leikkaus, mutta onko vaarallista lykätä sitä jos kipujen kanssa kuitenkin vielä pärjää..Arjessa selviäminen tuon nostelukiellon kanssa tuntuu mahdottomalta..
        Kuulisin mielläni lisää leikkauskokemiksia!

        Minulta leikattiin napatyrä 2009 helmikuussa.

        Napatyrä vaivasi minua kipuillen välillä ja sitten oli sellaista epämääräistä kuvotuksen tunnetta.

        Itse leikkaus tehtiin päiväkirurgisesti, mutta nukutuksessa. Tyrä oli pieni ja siihen ei laitettu verkkoa. Pääsin kotiin viiden maissa iltapäivällä ja saírauslomaa tuli 3 viikkoa, johtuen suurelta osin fyysisestä työstäni.

        Oireet katosivat leikkauksen myötä, eivätkä ole tulleet takaisin. Tyytyväinen olen.


      • Anonyymi
        napatyräinenmyös kirjoitti:

        Minulle tuli viime raskaudessa napatyrä, olikin ajoittain tosi kipeä.Mutta rauhottui synnytyksen jälkeen, nyt tyrä on taas alkanut kipuilemaan, johtuu varmaan kuntoilusta ja vatsatreenistä..Pelottaa leikkaus, mutta onko vaarallista lykätä sitä jos kipujen kanssa kuitenkin vielä pärjää..Arjessa selviäminen tuon nostelukiellon kanssa tuntuu mahdottomalta..
        Kuulisin mielläni lisää leikkauskokemiksia!

        Itseltäni leikattiin kolme napatyrää, joista yksi oli pieni ja kuroutunut. Yksi oli iso. Oli vähän väliä ylävatsa kipeänä ja kun kipu muuttui päivittäiseksi. En enää jaksanut..otettiin mangeettikuva, ultrakuva ja keuhkokuvat olin sairaalassa viisi päivää ja kolmekuukautta sairaslomaa. Sain tyrävyön jota käytän 2kk


    • Martti555

      Minulta leikattiin napatyrä nukutuksessa noin vuorokausi sitten.Leikkauksen jälkeen ei ilmennyt pahoinvointia,kipuja kyllä on edelleen,mutta kipulääkkeistä on selvästi hyötyä.Koska asun yksin jouduin jäämääm yöksi sairaalaan,muussa tapauksessa olisin päässyt jo leikkauspäivänä kotiin.

    • Leikattiin

      Minulta leikattiin päiväkirurgiassa napatyrä.Verkko laitettiin,ja leikkaus tehtiin nukutuksessa.Leikkaus ei kestä kauan,en tiedä miten kauan omani kesti,muttei pitkään kuitenkaan.Pahoinvointia ei ollut kun heräsin,kipuja kyllä,ja nyt 7 päivää leikkauksen jälkeen on kipuja edelleen,muttei siinä määrin kuin alussa.Mitään ohjeita minulle ei annettu,kysyttäessä milloin saan saunoa vastattiin että viikko.Mitään muuta ohjeistusta en saanut.Viikon antipioottikuuri, kipulääkkeet,siinä kaikki.

    • Leikattu joskus! :)

      Täällä kanssa tyrä leikattu päiväkirurgiassa ja yksi yö sen jälkeen sairaalassa!
      Verkkoa ei laitettu, vaan suturoitiin haava kii!

      Avoleikkaus tehtiin ja Leikkaus kesti puoltuntia/tunnin ja nukutuksessa tehtiin(ois voitu tehdä "hereilläkin", mutta kirurgi tahto nukuttaa, koska menee leikkaus nopeemmin)
      Ja sehän toki mulle käy! :D

      Kipu ollut ihan tuskaa ja aika pitkää toipuminen kestikin, mutta täällä vaikutti kai sekin, koska tyrä oli ihan kylkiluiden alla ja hengittäminen oli siis tuskaa myös(ei siis ollut itsellä napatyrä)
      --Tosi paljon sai varoa jokaista liikettä leikkauksen jälkeen ja kipu muistutti aina sitten vaan lepäämään--
      Sairaslomaa kuukausi ja mitään yli 3kg painavaa ei saanut alkuun nostaa!

    • voiha nenä

      Iltaa.Minulla navan yläpuolella n.3cm napatyträ.toisinaan hyvinkin kipeä,jos on farkut jalassa.En kestä mennä alaspäin ollenkaan.Tyrä on suraus tähystysleikkauksesta,joka tehtiin muutama vuosi sitten.Mitä pitää tehdä?kiittäen kaarina Ruotsala sähköpostini:[email protected]

    • Leikattu joskus! :)

      Lääkäriin vaan jos tyrä on kipeä ym.
      Eli sulla selvästi kipua ja arkuutta!

      Sut laitetaan kirurgian puolelle tutkittavaksi ja tarvittaessa ultrataan(itsellä ainakin vaikka oma lääkäri aijemmin sanoi, ette ultra välttämättä tyrää paljasta)

      Jos ei haittaa muuten normaalia elämää niin ei sille sitten mitään tehdä kovinkaan pian vaan seuraillaan tilannetta!

      Toivottavasti pääset pian vaivasta eroon!

      • Tyräleikkaus

        Ei tehhä mittään vaan seurataan tilannetta, että ei pientä tyräaukkoa kannata alkaa sulkemaan, kunnon reikä sen olla pitää.. Entä jos palokunnillakin olisi sama systeemi, elikkäs ei noin pieniä liekkejä talon nurkassa kannata alkaa sammuttamaan, ootetaan että tulessa on puoli taloa ennenkuin..........
        Itsestään ei tyrät parane leikata pitää ja mitä pienemmästä tyräaukosta on kyse niin sitä helpompi se on operoida, kokemusta on.


    • erettt

      Mun napatyrä leikkaus kesti 1h ja 15 min ja nukutuksessa tehtiin.Kotiin samana päivänä ja 2v ksaikkua. 1kk nostelukielto.

      • erettt

        siis 2 viikkoa saikkua ;) aika vähän,kun ajattelee,että olen suht raskaassa työssä.


    • Leikattu joskus

      No annettiinpa vähän saikkua! :/
      Ite sain ainakin sen kuukauden alkuun! (Lisääkin sain)

      Kannattaa hakee vaan sitten lisää, koska tyrät uusiutuu tosi nopeesti, jos palaa "arkeen" liian nopsaan!

      Toipumisia kovasti ja toivottavasti kivut eivät ole mahdottomat! :)

    • erettt

      ei ole kovat kivut,en ole uskaltanut kylläkään edes katsoa leikkauskohtaa..."ällöttää" sen verran. Eilen poistin sidetaitoksen haavan päältä suihkussa ollessa. Mulle laitettiin joku nappiverkko,joka ei mahtunut suunnitellusta reiästä,vaan joutuvat suurentamaan haavaa.

      • erettt

        Vaikka asun yksin,päästettiin kotiin,sisko oli ekan yön täällä. Mulla ei ollut kipeä tyrä eikä kovin iso,se ei vaan painunut takasin sisään,niinkuin sen kait olisi pitänyt..päätettiin leikata.


    • Leikattu joskus

      Kuinka nopsaan sut leikattiin, kun tyrä löydettiin?


      Se on hyvä, ettei ole ollut kipeä ennen, eikä nyt vieläkään..
      Se kipu on ihan mieletöntä, jos se sille päälle sattuu! :/
      Sait varmaan hyvät kipulääkkeet kuitenkin kotiin?

      Mulla oli tosi iljettävän näköinen tikkauskohta, kun kotona sitten uskaltauduin siteen poistamaan, mutta jouduin jo uuden heti laittaa, ettei hankaa mihinkään, koska oli niin kipeä!!
      Mulla oli 6-7 tikkiä

      • Anonyymi

        No voi voi....


    • erettt

      Tyrä oli siinä muutamia vuosia.Se oli sitten pikkasen suurentunut edellis kerrasta,kun kävin kirurgille näyttää ja ei painunut takas sisään..toisen kerran,kun kävin näyttämässä,tehtiin leikkauspäätös ja leikkausaika tulikin melko pian siitä.

      Sain kipulääke reseptin ja päivystyspakkausken sairaalasta mukaan.

      Mä vasta eilen uskalsin katsoo haavaa..ihan siisti =) Outoo,kun on NAPA! Eikä mitään pattia navan kohalla. =)

      • Leikkaukseen

        Jahas, ja entäs mun tapaus. Oltiin Turkissa alaniassa, ja siellä kun eräässä kadun kulmauksessa mennessämme uimarannalle, eräs myyjä alkoi viittoilemaan minun napaani päin. Eipä ollut häävi loman loppuvaihe. Että, aion minäkin leikkuupöydälle, kun muutkin ovat uskaltautuneet. Tällainen minun tapaus


    • naparikkioli

      Napatyrä leikattiin viikko sitten. Tyrä oli n.30mm navasta ylöspäin. Lisäksi kuntoillessa vatsalihaksia vatsalihasten välissä oleva alue kylkiluihin asti nousi pallolle. Tyrä ooperoitiin päiväkirurgisesti tai ainakin piti niin tapahtua. 3 päivää kesti sairaalareissu. Nukutus itsessään n.2.5 h. Nukutuksesta herättyä ei kipuja mutta kovasti oli kipulääkkeitäkin elimistössä. Heräämössä pistivät ylösnousemään n. 3h kuluttua kipu oli aika kova. hikipintaan ja lähes tajupois. Sitten tyrkkäsivät jotain kovaa kipulääkettä ja unihan siinä tuli. No korjaus itsessään oli kolme reikää vasempaan kylkeen 12 cm verkko kiinni jollain taggereilla. Vatsa kovasti turvoksissa operation jälkeen mutta kivut pois kipulääkkeillä. Burana 800 1000 Panacodia 3 x päivä. Ei vielä voi näin viikon päästäkään jättää Buranaa pois ja Panacodia yöksi. 3 vk saikkua ja lisää saa jos tarvitsee. Nostelu kielto 1vk 1kg ja 2 vk 3 kg. Autolle ei 2 vk ajoa. Saa nähdä lopputuloksen 2 kk jälkeen.

      • Anonyymi

        Mulle 8x8 cm verkkoo anestesiassa. Vatsa turvoksissa ja oikein mahtavat kivut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle 8x8 cm verkkoo anestesiassa. Vatsa turvoksissa ja oikein mahtavat kivut.

        Sama juttu mulla. Eilen leikattiin tähystyksenä verkotettiin. Kivut on jäätävät.


    • pallonapa

      Ylihuomenna olisi tyräleikaukseen pääsy, napatyrä tuli nuorimpaa poikaani odottaessa. samalla poistetaan ihomuutos kyjestä. Hieman jännittää. Olen varustautunut kaikella mahdollisella tavalla, kaapit täynnä ruokaa ja paljon lukemista. Muutama päivä varmaan menee lepäillessä. Paljonkohan sairaslomaa tulee. Napatyräni aikaisemmin operoitu, mutta nostelin liian aikaisin lastani ja leikkaus haava repesi. Nyt kymmenen vuotta olen pärjännyt sen kanssa. Töissä alkanut vaivaamaan ja pullahtelee ulos noin peukalon pään kokoinen pullistuma, jonka olen helposti saanut painettua sisälle. Heijastuuko kipu navan kohdalta olevasta tyrästä myös muualle ylävatsaan ja palleaan. kun välillä kuvottava olo ja kipua pallean kohdalla.

    • tyrä pois

      olin .6.8.2012 napatyä leikkauksessa,spinaali (selkä) puudutus ja n45 min toimenpidettä ja homma ohi. Arka ja välillä kipeä haava varsinkin sängystä nousu ja tuolilta nousemminen kipeää. Buranaa 600 mg ja tranax tabuja särkyyn ja kipuun niin pärjää.
      Nostelemista vältettävä ja 4 vkoa saikkua. Jännitin leikkausta,mut ei se ole paha ollenkaan. Samana päivänä pääsin kotiin.

    • j.rantatupa

      Marraskuussa 2011 leikattiin vatsa auki, löyty jotain höttöö/rasvakudosta, ei ole vielä selvinnyt mitä se oli. Keväällä kuvissa näky et on siirtynyt kudos selän puolle. Tuolloin kun jouduin sairaalaan tulehdusarvoni oli n 500 ja munuaisarvoni n 1100, eli munuaiset olivat lopettaneet toimintansa(3krt dialyysissä).
      Tästä operatiosta johtuen tuli napatyrä ja noin 3cm leikkaushaavasta ylöspäin.
      Kutsuivat viime torstaina "nopeeseen leikkaukseen", piti päästä samana päivänä pois.
      Juu empä pääsy pois vasta kun lauantaina. Leikkaus kesti 45min, vatsassa 7 reikää,
      oli jääny edellisestä leikausesta jotain kiinnikkeitä jotka piti repiä irti lihaksista ennenkuin verkon pystyi asentamaan.
      Anestesia lääkäri määräs mulle lääkkeeksi buranaa, sit ihmettelivät miksi multa ei tuu virtsa, kun selvisin lääketokkurasta sain sanottua etten mä saa ottaa buranaa tai mitään vastaavaa. seuraava yö olikin sit yhtä helvettiä, kun yökkö antoi puolet siitä lääke annoksesta mitä piti antaa, aamu hoitaja ku tuli ja kahtoi tietoja antoi oikeet lääkkeet nukuin sit neljä tuntia.
      Ja paras seuraa kun kotiuduin lääkäri kirjoitti mulle respan Panadol 500mg, mitä nyt saa resepti vapaasti. Menisin yksityiselle jos ois varaa et sais kunnon kipu lääkkeet.
      KYSsin toimintaa!!!!! Voisin sanoa ettei ihan menny putkeen!!!

      • naisihminen

        Tänään leikattu napatyrä, leikkaus kesti 30 min.tehtiin nukutuksessa, alkoi klo 9.00 ja kotona n. klo 14.00. Ei hassumpaa, nyt jalkeilla kotona, kevyttä keittoa, vaaleaa leipää ja vettä, buranaa ja yöksi banacodi. Kivut ei vielä ole kovia, mutta yöllä voipi sitten iskeä, saapas nähä Verkon laittoivat tueksi. Koko kesä meni kauppakasseja vältellen ja puutarhatyötkin jäivät vähiin.Mutta nyt otan iisisti ja mielenkiinnolla tietysti huomenna suihkuun mennessä nään uuden napani.


      • naisihminen
        naisihminen kirjoitti:

        Tänään leikattu napatyrä, leikkaus kesti 30 min.tehtiin nukutuksessa, alkoi klo 9.00 ja kotona n. klo 14.00. Ei hassumpaa, nyt jalkeilla kotona, kevyttä keittoa, vaaleaa leipää ja vettä, buranaa ja yöksi banacodi. Kivut ei vielä ole kovia, mutta yöllä voipi sitten iskeä, saapas nähä Verkon laittoivat tueksi. Koko kesä meni kauppakasseja vältellen ja puutarhatyötkin jäivät vähiin.Mutta nyt otan iisisti ja mielenkiinnolla tietysti huomenna suihkuun mennessä nään uuden napani.

        Ei ollut kipuja, siis toki tuntuu, että on napa käsitelty, mutta ei haittaa esim.nukkumista.Hieno tunne, nyt pari viikkoa vain kilon painoisia nostellen,Kaikki meni muutenkin niin hyvin.


    • pillervo

      Hei, minulla oli kaksi raskautta peräkkäin 9 ja 11 vuotta sitten. Mahani ratkesi pahasti, koska olen pieni kokoinen ja kohtu kasvoi hieman ulospäin. Vatsalihakset ratkesivat jättäen keskelle n.1 cm raon, tuli pari suolityrää ja napa "räjähti" :) vatsa oli kipeä , eikä jumppa auttanut lihasten yhteen kiinnittymiseen. kolme vuotta viimeisestä synnytyksestä pääsin koepotilaaksi, jossa vatsalihakset ommeltiin yhteen, laitettiin tukiverkko mahan alueelle tukemaan suolia ja kiristettiin mahanahkaa alaspäin ja tehtiin navalle uusi ulsotuloreikä paremman nahkan kohdalta :) suurin osa raskausarvita hävisi, vatsalihakset korautuivat ja navasta tuli ihan oikean näköinen napa, vatsakin muuttui taas litteäksi kun löysä nahka oli kiristetty. Kivut hävisivät, joskus tuntuu ponnistaessa venyneitten suolien kohdalla vihlontaa, mutta harrastaa voi melko normaalisti. Olen todella tyytyväinen korjaukseen :) että rohkeasti vain korjauttamaan vatsaa, sitä tarvitsee vielä pitkään :)..olin jo sterilisaatio jonossa koska ajattelin että nyt on vauvat tehty, mutta elämä teki kepposet, mies jätti perheensä työkaverin vuoksi, ja strelisaatiota ei keretty tehdä. Nyt viiden vuoden jälkeen olen uudestaan rakastunut ja haaveilemme vauvasta jos vain mun maha kestäis!!?? :) hassua tämä elämä..

    • Magen1

      Hei, napatyrä leikattu 10pvää sitten. Verkko asennettiin isohkoon tyräporttiin. Vatsa oli kovasti turvonnut leikkauksen jälkeen sekä melkein koko vatsan alue mustelmilla. nyt turvotus laskenut paitsi, että kaunis napa on pullahtanut se näköiseksi, kun se räjähtäisi hetkenä minä hyvänsä ja navan yläpuolella on isompi patti, kun ennen leikkausta. Onkohan toivoakaan että napa palautuisi normaaliksi ja toi iso patti poistuisi. Kokemuksia? Vatsa on järkyttävän näköinen

      • Anonyymi

        Hei,

        Palautuiko normaaliksi?


    • Janne63

      Terve! Minullakin on leikattu napatyrä tähystämällä Viron puolella yksityissairaalassa Medimatjat.fi. Toipuminen leikkauksest oli nopea ja leikkausarvet pienet. Hinta oli hyvä ja sain vielä jotakin KELA korvausta.
      Kiitos näile hyvästä hoidosta.

    • Lale-mari

      Olin eilen tyrä leikkauksessa kirralla, kyllä hoitavat niin hyvin. Nyt vain en ymmärrä kun on niin vaikeata käsittää mikä on kilo ja miten vatsalihaksia voisin olla käyttämättä. En malttaisi olla kotona pitkään olen ammatilta tarjoilija... takaisin töihin olisi kiva..

    • kukkan

      Olin kesäkuussa kohdunpoistossa, joka ensin yritettiin tehdä tähystämällä onnistumatta, ison kasvaimen vuoksi. Kaksi kk siitä turposi koko navanseutu. Arpityrä, napatyrä? Aika Kätilöopistolle nyt lääkärin tutkimuksiin 17.10. Jännittää.

      • tyrätön

        Hei olin vatsanpeitteenleikkauksessa ja napatyrän leikkauksessa mistään ei oikein löytynyt mitään vatsanpeitteen tyrästä ajattelin täällä kertoa kokemuksiani jotka eivät olleet valitettavasti mitkään hyvät leikkaushaava on aika iso ainakin minun tapauksessani 15 cm kaikki kävi nopeasti siis nukutus ja leikkaus leikkaava kirurgi oli varmaan yksi parhaista mutta se ensimmäinen päivä oli karmea se huono olo oksetti ja ei olisi oikein saanut oksentaa, lisäksi virtsaaminen ei toiminut joutui kulkemaan "designlaukun" kanssa ja vatsan alue aika kipeä, nukkumisesta ei tullut mitään 1,5 tuntia sen yhden yön aikana jonka olin sairaalassa. Mutta aamulla kuin ihme olisi tapahtunut olo oli paljon parempi ja huonoon oloon saa lääkettä jos tarvii kannattaa sanoa siitä jos on taipuvainen siihen, lisäksi kipulääkettä saa niin paljon kuin tuntee tarvitsevansa, nyt pari päivää leikkauksesta ja pystyy jo kävelemään pääsee sänkyyn kivutta ja ruokakin on maistunut kuitenkin se hyöty mitä toivottavasti leikkauksesta saa on kannattanut, minua hoiti ihana henkilökunta Lohjalla joten ei ole valittamista.


    • suurimulkku

      Minulta leikattiin iso napatyrä kokoa oli kreippihedelmän luokkaa. Leikkaus aloitettiin puuduttamalla mutta loppupeleissä minut nukutettiin. Tyräleikkaus kesti 4 tuntia koska tyrässä oli niin isot ja syvälle kasvaneet juuret, Sairaslomaa tuli 3 kuukautta.

      • Anonyymi

        Ei kyllä tyrään kasva koskaan mitään juuria. Pysyttäisiinkö asiallisena, jos jotain tänne kommentoi. Itselläni on todettu napatyrä n. vuosi sitten. Muutaman sentin pallero yrittää tunkeutua ulos navan kohdalta. Sormin sen voi tunkea sisään, mutta se tekee hiukan kipeää, eikä se pysy sisällä mitenkään.

        En oikein tiedä mitä tässä tekisi tuon kanssa, kun se on vasetnmielinen ja haittaa liikunta- ja lihasharjoitteita. Pelkään, että ponnistaessapullistuma ei kun pahenee. Työterveyslääkäri totesi napatyrän, kun olin virtsarakon ultrassa. Ei se lekuri muuta todennut, kun "sulla on napatyrä". Olis edes tarkemmin kertonut miten siihen pitäisi suhtautua ja mitä sille tulee tehdä. Mutta ei minkäänlaista ohjeistusta vaivaan. Luulen, että napatyrä sai alkunsa Thaimaassa, kun Thai hieroja halusi kyynärpäällään painaa vatsaa niin syvälle, että se teki kipeää. Joitain oireita tunsin muutamia viikkoja sen jälkeen ja se on painanut lievästi sen jälkeen. Mutta vasta n. reilun puolen vuoden jälkeen tyrä tuli näkyvästi esille. Terveyskeskusken kautta on vain äärimmäisen vaikea päästä lääkäriin, kun aikaa ei saa edes soittamalla (kaksi kertaa tunnin puhelu!) ja soittopyyntöä ei voinutkaan jättää, vaikka niin terveyskeskuksen sivuilla sanotaan. Terveyskeskuspalvelut en mennyt aivan surkeaan tilaan, jos ei saa edes varattua lääkäriin aikaa. Mitä tässä voi sitten tehdä? Vetää itsensä hirteenkö?


      • Anonyymi

        Olin napatyräleikkauksessa ensimmäistä kertaa reilu vuosi sitten. Tyrä sai alkunsa tähystysleikkausesta 2006 ja sitten pullahti paksusuolentähystyksen jälkeen. Tähystyksessä hoitaja moukaroi vatsaani, että saivat tähystyslaitteen läpi suolen. Toimenpide oli kivulias ja muutti napani palloksi. Yhtenä aamuna sitten napaan tuli kova kipu ja tyrä ilmeisesti oli lähdössä kuroutumaan. Sain tilanteen rauhoittumaan painelemalla, vaikka en edes silloin tiennyt, että kyseessä on tyrä. Kuntosalitoiminta ja railakas kuntoilu piti lopettaa.

        Työterveyslääkäri laittoi lähetteen Peijakseen, josta ohjattiin tyräleikkaukseen Jorviin. Pääsin leikkaukseen puolessatoista kuukaudessa. Paikallispuudutuksessa napaan laitettiin pieni verkko. Viikon sairasloma ja kaikki oli ihanasti. Kuntoilin salilla yms.

        Viime keväänä tunsin kuntosalilla pistosta navanseudulla. Lääkäri ja ultraääni osoitti arveluni oikeaksi. Verkko oli pettänyt. Meni viisi kuukautta ennen kuin pääsin taas Jorviin uudestaan leikkaukseen. Tällä kertaa homma tehtiin tähystysleikkauksena ja nyt on iso verkko mahassa. Kirurgin mukaan se tulee kestämään! Nyt toivun leikkauksesta ja ihmettelen, kun kirurgin määräämä viikon sairasloma ei oikein tunnu riittävän.


    • Anonyymi

      Minä kävin napatyräleikkauksessa, jonka jälkeen kaikki suolen toimintaan liittyvät vatsavaivat katosivat ihan tyystin, tuntui aivan uskomattomalta kun 20 vuotta vaivanneet oireet oli ohi ja ihmetys oli suuri, että voiko olla tosi, että näin hyvältä on tuntunut silloin joskus kun vatsa on ollut normaali.
      Leikkauksen jälkeen en joutunut syömään mitään kipulääkkeitä, tunsin ainoastaan nipistelyä navan kohdalla sisäpuolella.
      Tämä nipistely loppui kuin seinään reilun viikon päästä leikkauksesta, jälkeenpäin itse epäilin tikkien repeytyneen irti liiallisen ponnistamisen vuoksi. Tämän jälkeen tunsin kuinka vatsa alkoi jälleen turpoamaan ja tunsin vatsan oikella puolella jonkin kovan joka ei sinne kuulu, epäilin että olisi ollut tyräverkko, joka sitten muutaman päivän aikana katosi johonkin syvemmälle kun ei enää tunnu.
      Tästä alkoi siis jälleen ihan samat suolistovaivat, jotka vaivasi ennen tyräleikkausta. Vatsa turvonnut siihen aiempaan tilaan jälleen, myös kylkiluiden väliin nousee pullistuma ponnistaessa, tätäkään pullistumaa ei leikkauksen jälkeen heti ollut, mutta nyt siis palannut.
      Nyt olen hankalassa tilanteessa, koska leikkaava lääkäri on sitä mieltä, että kaikki on tyrän osalta kunnossa. Itse tunnen selällään maaten ja navan kohdalta painellen, kuinka jotain painuu alaspäin.
      Leikkauksen jälkeen maha on kuvattu magneetilla, sekä tietokonekuvauksessa ja näissä ei lääkäreiden mielestä ole mitään poikkeavaa nähtävissä. Myös ultraäänellä katsottu, siitä ultralääkäri sanoi heti tehdessään, ettei näe tällä luotettavasti verkkoa.
      Aika ikävä asia, kun itse tiedän mitä tunnen, mutten saa lääkäreitä vakuutettua asiasta. Tuntuu siltä, että kun vatsavaivat on ollut pitkään, niin lääkäreitä on todella vaikea saada uskomaan omia tuntemuksia.
      Mitähän tässä tilanteessa voisi tehdä?

    • Anonyymi

      Olen 66 v äskettäin täyttänyt mies, pituus 180 cm ja paino nyt 96 kg. Vajaa vuosi sitten paino oli 121 kg. Nyt olen eläkkeellä.

      Minulla on todettu napatyrä, mutta ei vielä ole päätöstä edes leikkausjonoon menosta, HUS-alue. Olihan mahakipuja jo v. 2021 kesällä. Ajattelin, että ne tulivat ruoasta. Kipuja ei ole ollut enää usein, ehkä vain 1-2 krt nyt noin 4 kk aikana alkuvuodesta.

      Eilen tuli oksentelua aamupäivällä kahteen otteeseen, kummallakin kerralla oksensin 3-4 kertaa peräkkäin. Tuskin tämä ruokamyrkytys oli. Aamulla oli ennen oksentelua pska tavallista kovempaa.

      Laihdutan, ja yritän pitää ruoasta saatavan kuidun sekä proteiinimäärän 1g/painokilo, eli noin 95 g - 100 g/vrk. Liikaa tulee hiilihydraatteja, varmasti on selvästi yli 100 g/vrk . Vajaassa vuodessa olen saanut painoa putoamaan noin 25 kg.
      Liikuntana on kävelyä yleensä 4 krt/viikko, matkan pituus vaihtelee, 7 km ja 15 km välillä. Joskus olen rehkinyt noin 22 km, mutta näitä pidempiä matkoja ei ole kuin ehkä kolme ollut nyt kevään aikana. Vähempikin kävely riittää, kun seuraa syötyjä kilokaloreita sekä kännykän näyttämää kcal-kulutusta sekä matkaa kilometreissa. Perusaineenvaihduntani on netin taulukoiden mukaan noin 1800 kcal/vrk.

      Kyllä vähän hirvittää napatyräleikkaukset, koska täällä tuntuu olevan keskusteluissa kipuja ja ilmeisen epäonnistuneita leikkauksia. Olisi kiva tietää, miten tyrävaivat ovat hävinneet, miten on leikkauksen jälkeinen tilanne. Onko tyrävaiva palannut vielä verkon laittamisen jälkeen? Mikä on tilanne vaikka 5 v, 10 v ja 20 v jälkeen, entä mikä se on esim. 65 vuotiailla tai vanhemmilla. Vieläkö 80-vuotiailla on leikkauksen jälkeen tyrä poissa mahavaivoineen ym. vaivoineen?

    • Anonyymi

      Napatyrä lähti viime maanantaina, huomasin sen alun syksyllä ja lääkäri laittoi lähetteen kirugian polille. Ehti kasvaa tämän 4-5 kk:n aikana huomattavasti.Polille pääsin lokakuussa ja nyt sain ajan. Tehtiin nukutuksessa avoleikkauksena ja siihen laitettiin tukiverkko. Pääsin samana iltana kotiin, ei mitään kipuja, paitsi tietysti liikkuessa jolloin haavakin liikkuu. Kannattaa hoitaa kaikki vaivat heti ajoissa pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe