Eräällä hiihtomajalla tuli keskustelua siitä, että kun laittaa jääkaapin päälle ja huoneen lämpö laskee pakkasen puolelle, jääkaapin sisällä lämpötila pysyisi plussan puolella. Rohkenin epäillä asiaa ja sain kiivasta kritiikkiä! Tietenkin se jonkin aikaa pysyy plussan puolella, mutta mielestäni jääkaapin koneisto ei ala lämmittää sen sisätilaa, jos lämpötila laskee liikaa, ilmalämpöpumpu ovat eri asia!
Jääkaappi lämmittää?
4
820
Vastaukset
- ph
on omakohtaista kokemusta moniltavuosilta, mulla on jääkaappi puuliiterissä jossa pidän saunakaljoja y.m.s juomia, ja jokainen talvi mulla kerkee jäätyä muutama kalja jopa rikkoutumiseen saakka.Enkä minä ole kuullut että typpi y.m.s aineet jähdyttämällä lämpenisivät,sehän oiskin mullistava keksintö lämmityksen kannalta ainaskin meillä pohjoismaissa ,se ei kyllä nykyisin ole typpeä en muista mitä ainetta,mutta sillä tuskin tässä asiassa on merkitystä.
- Perax
Jääkaapin termostaatti seuraa lämpötilaa kaapin sisällä. Jos lämpötila ei nouse liian korkeaksi, kone ei käynnisty.
Itselläni kävi taannoin mökillä niin, että kun pudotin sisälämmön liian alas viikoksi, kävi jääkaapin kone niin vähän, että jäätelö pakastelokerossa suli. Pakastelokero jäähtyy riittävästi, jos huonelämpötila on lähes 20 astetta, jolloin kone käy melko usein. - Osku vanhempi
Joskus vanhanmallinen jääkaappi jossa sulatus hoidettiin sähkövastuksella saattoi tulla vika termostaattiin siten että kone ei käynnistynyt mutta sulatus jäi päälle. Kaapin sisälämpö saattoi nousta 50 asteeseen. Sama ilmiö voi tulla kylmässä tilassa ja jossa jääkaapin termostaatti on kaapin ulkopuolelle ja jossa pakkanen vaikuttaa suoraan termostaatin palkeeseen, jolloin termostaatin palje on supistuneena ja ei kytke kaappia käyntiin. Harvinaista mutta totta.
- ei lämmitä
Ei jääkaapin kompurassa ole kytkentää niin että se voisi lämmittää kaappia.
Tietysti olisi mahdollista tehdä kaappi, joka pakkasessa lämmittäisi jääkaappia, mutta hinta hieman pompsahtaisi, kun silloin pitäisi myös kompura rakentaa pakkaskäyttöön sopivaksi.
Tavallinen pakastinkin jää melko lyhytikäiseksi kun sitä pitää kylmässä. Kompuraa ei ole rakennettu toimimaan pakkasessa, voiteluöljyt sun muut on huonelämpöön tarkoitettuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553723- 312134
- 402034
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171711Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401522Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251472- 791423
- 1371154
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221113