albaanimiehen oleskelulupa suomeen avioliiton perusteella

nanu77

Mulla on albaanimies joka on ollut viisumilla Kreikassa töissä (siis sellainen viisumi joka oikeuttaa matkustamiseen kaikissa schengen-maissa). Nyt olemme menossa naimisiin puolen vuoden seurustelun jälkeen ja meillä on ikäeroakin 9 vuotta eli minä olen vanhempi. Lisäksi olin vielä naimisissa kun tapasimme joten oma eroni vahvistuu vasta parin viikon kuluttua. Varmaan tulee olemaan vaikeaa saada miehelle oleskelulupaa suomeen vaikka lumeliitosta ei missään nimessä ole kyse? Jos jollakin olisi tuoreita kommentteja oleskeluluvan saamisesta niin olisin kiitollinen.

36

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ano iso häät

      Oletko käynyt visiitillä miehen kotona Kosovossa? Vai salaako sinut vie vihille ilman sukulaisiaan?? Vaadi kunnon häät Kosovossa miehen suvun keskellä, niin näet onko hän edes tosissaan sinun kanssa. Jos ei suostu sinua viemään Kosovoon, älä vaivaudu moiseen lumeliittoon...

      • anokaa, niin saatte

        kuka on puhunut Kosovosta mitään?
        Ja miksi ihmeessä jonkun pitäisi anoa tai vaatia häitä? Miksi et käske hä'ntä järjestämään itse juuri sellaiset häät kuin haluaa - mikäli toinen osapuoli suostuu.
        Siitä se alistuminen ja alistaminen alkaa, kun aloittaa avioliiton anomalla häitä.


      • nanu77

        miten Kosovo liittyy tähän mitenkään ja miksi minun pitäisi anoa isoja häitä kun en niitä itse halua, mies on kyllä valmis isoihin häihin, itse en vaan niitä kaipaa jo kerran häät pitäneenä. Mutta kaipailin siis tietoja oleskeluluvan saamisesta.


      • usko vaan
        anokaa, niin saatte kirjoitti:

        kuka on puhunut Kosovosta mitään?
        Ja miksi ihmeessä jonkun pitäisi anoa tai vaatia häitä? Miksi et käske hä'ntä järjestämään itse juuri sellaiset häät kuin haluaa - mikäli toinen osapuoli suostuu.
        Siitä se alistuminen ja alistaminen alkaa, kun aloittaa avioliiton anomalla häitä.

        Jos olisit sanonut albanialainen mies, olisin ymmärtänyt että olisi Albanian albaani, jos puhutaan albaanimiehestä, tulee kyllä mieleen Kosovon albaani.
        Satun vaan tuntemaan kyseisin maan kansalaisia, niin suurin osa käyttää hyväkseen naisia vain ja ainoastaan saadakseen luvan.
        Oletko siis nähnyt perhettä? Suin päin ryntääminen naimisiin on aika riskialtista. Huom. usko mitä kirjoitan, koska tunnen heitä monien vuosien takaa.


      • jassooo niin
        nanu77 kirjoitti:

        miten Kosovo liittyy tähän mitenkään ja miksi minun pitäisi anoa isoja häitä kun en niitä itse halua, mies on kyllä valmis isoihin häihin, itse en vaan niitä kaipaa jo kerran häät pitäneenä. Mutta kaipailin siis tietoja oleskeluluvan saamisesta.

        Parempi vaan isot häät, sano mitä sanot. Mutta epäilen ettei poikaystäväsi taida niin tehdä. Lämpimäkseen puhelee. Tuota ikäeroa ei taida mamma katsoa hyvällä. Oletko edes käynyt visiitillä? Kuten kirjoitin, menkää Albaniassa naimisiin jos ei ole kerran Kosovosta. Sen jälkeen tulet Suomeen ja jätät oleskelulupa hakemuksen, tietenkin ennen maistraattiin virallistamaan avioliitto. Valokuvia, matkaliput sun muut todistusaineistoksi. Tuntuu vaan tyhmältä neuvoa, kun se poika taitaa vain haluta lupaa sinun kauttasi, mutta sama se minulle.


      • anokaa, niin saatte
        usko vaan kirjoitti:

        Jos olisit sanonut albanialainen mies, olisin ymmärtänyt että olisi Albanian albaani, jos puhutaan albaanimiehestä, tulee kyllä mieleen Kosovon albaani.
        Satun vaan tuntemaan kyseisin maan kansalaisia, niin suurin osa käyttää hyväkseen naisia vain ja ainoastaan saadakseen luvan.
        Oletko siis nähnyt perhettä? Suin päin ryntääminen naimisiin on aika riskialtista. Huom. usko mitä kirjoitan, koska tunnen heitä monien vuosien takaa.

        ryntäämässä naimisiin enkä muutenkaan menemässä naimisiin kenenkään kanssa. Sinun kannattaisi harjoitella luetun ymmärtämistä.
        Sen verran minäkin tunnen albaaneja, että albanialaiset ovat albaaneja. Lisäksi Kosovon asukkaista suurin osa on albaaneja. Suomessakin on jonkin verran albaaneja.
        Perheitä olen nähnyt paljonkin, mm. albanialaisia.


      • ei kiinnosta
        anokaa, niin saatte kirjoitti:

        ryntäämässä naimisiin enkä muutenkaan menemässä naimisiin kenenkään kanssa. Sinun kannattaisi harjoitella luetun ymmärtämistä.
        Sen verran minäkin tunnen albaaneja, että albanialaiset ovat albaaneja. Lisäksi Kosovon asukkaista suurin osa on albaaneja. Suomessakin on jonkin verran albaaneja.
        Perheitä olen nähnyt paljonkin, mm. albanialaisia.

        Minun viestini on ap:lle, ei sinulle. Sinulla taitaa olla todella luetun ymmärtämisen vaikeus, mistä sinä muutenkaan voit tietää onko ap:n mies Kosovon albaani tai Albanian albaani. Mua ei vittuakaan kiinnosta mitä tunnet ja tiedät, ok? Kosovossa 95% on albaaneja, kyllä minäkin tiedän. Älä hypii toisten keskusteluun, voit ihan itse vastailla ap:lle itselle, ei tarvitse minun kautta viestitellä.


      • anokaa, niin saatte
        ei kiinnosta kirjoitti:

        Minun viestini on ap:lle, ei sinulle. Sinulla taitaa olla todella luetun ymmärtämisen vaikeus, mistä sinä muutenkaan voit tietää onko ap:n mies Kosovon albaani tai Albanian albaani. Mua ei vittuakaan kiinnosta mitä tunnet ja tiedät, ok? Kosovossa 95% on albaaneja, kyllä minäkin tiedän. Älä hypii toisten keskusteluun, voit ihan itse vastailla ap:lle itselle, ei tarvitse minun kautta viestitellä.

        En todellakaan tiedä enkä ole väittänyt tietäväni, onko mies Albanian vai Kosovon albaani. Sinä sen sijaan näytät jostakin syystä luulleen, että hän on Kosovon albaani, päätellen siitä, että otit heti Kosovon esiin.
        Kielenkäyttösi on rumaa. Mainitsin tuntevani albaaneja siksi, että sinäkin olit kertonut heitä tuntevasi. Se siis tapahtui keskustelun eteenpäin viemiseksi.
        Tämä viesti on sinulle, joka tällä kertaa käytät nimimerkkiä "ei kiinnosta".


      • ei kiinnosta ei
        anokaa, niin saatte kirjoitti:

        En todellakaan tiedä enkä ole väittänyt tietäväni, onko mies Albanian vai Kosovon albaani. Sinä sen sijaan näytät jostakin syystä luulleen, että hän on Kosovon albaani, päätellen siitä, että otit heti Kosovon esiin.
        Kielenkäyttösi on rumaa. Mainitsin tuntevani albaaneja siksi, että sinäkin olit kertonut heitä tuntevasi. Se siis tapahtui keskustelun eteenpäin viemiseksi.
        Tämä viesti on sinulle, joka tällä kertaa käytät nimimerkkiä "ei kiinnosta".

        Luulleen kyllä, ja sen myös kirjoitinkin ja perustelinkin, and? Ja mitä sinua kiinnosta mitä minä kirjoittelen kun viestini ei ollut kuitenkaan sinulle. Missä kohtaa kielenkäyttöni on rumaa? Itse tulet haastamaan riita mikä ei varmaan edes pitäisi sinua kiinnostaa. Mitä haluat? Miksi haluat kirjoitella kanssani? Saatko kiksit siitä?


      • anokaa, niin saatte
        ei kiinnosta ei kirjoitti:

        Luulleen kyllä, ja sen myös kirjoitinkin ja perustelinkin, and? Ja mitä sinua kiinnosta mitä minä kirjoittelen kun viestini ei ollut kuitenkaan sinulle. Missä kohtaa kielenkäyttöni on rumaa? Itse tulet haastamaan riita mikä ei varmaan edes pitäisi sinua kiinnostaa. Mitä haluat? Miksi haluat kirjoitella kanssani? Saatko kiksit siitä?

        nyt kuitenkin kysymyksiisi, vaikka en siitä "kiksejä" saakaan.
        Lienet sama henkilö, joka on esiintynyt myös nimimerkillä "ei kiinnosta", "usko vaan" ja mahdollisesti myös "ano isot häät".
        Luepa viestisi uudestaan, niin ehkä huomaat niissä ihan itse rumaa kielenkäyttöä. Minä en ala toistella törkeyksiä.
        En halua sinulta mitään, en edes kirjoitella kanssasi, mutta sinä ilmeisesti haluat kirjoitella minun kanssani, koska kerran esität kysymyksiä.
        En tosiaankaan.


      • ei kiinnosta+muut
        anokaa, niin saatte kirjoitti:

        nyt kuitenkin kysymyksiisi, vaikka en siitä "kiksejä" saakaan.
        Lienet sama henkilö, joka on esiintynyt myös nimimerkillä "ei kiinnosta", "usko vaan" ja mahdollisesti myös "ano isot häät".
        Luepa viestisi uudestaan, niin ehkä huomaat niissä ihan itse rumaa kielenkäyttöä. Minä en ala toistella törkeyksiä.
        En halua sinulta mitään, en edes kirjoitella kanssasi, mutta sinä ilmeisesti haluat kirjoitella minun kanssani, koska kerran esität kysymyksiä.
        En tosiaankaan.

        Kysymyksiin ei ole pakko vastata, se on vapaaehtoista, ja kyllä ovat minun kommenttejani, mitä vikaa niissä on?? Taidat olla ap? Vai miksi kiinnostaa? Vastaukseni oli ap:lle ja sinä siihen keskusteluun tongit, olisit aloittanut oman ketjun, ei liene vaikeaa??


      • Sellon ääni
        nanu77 kirjoitti:

        miten Kosovo liittyy tähän mitenkään ja miksi minun pitäisi anoa isoja häitä kun en niitä itse halua, mies on kyllä valmis isoihin häihin, itse en vaan niitä kaipaa jo kerran häät pitäneenä. Mutta kaipailin siis tietoja oleskeluluvan saamisesta.

        "Tyydy" suomalaismunaan on helpompaa ja turvallisempaa. Sello ei sitten mitään opettanut?!Ei näköjään.


    • Surullista

      Et sitten oppinut mitään Sellosta!?

    • rths

      Naimisiin puolen vuoden jälkeen! Sinulla taitaa olla kaikki päänsisäiset hälytyskellot rikki?

      • Katso päivä koittaa

        kuinka tuokin nainen joutui raa an henkirikoksen uhriksi. Amen. Kerran albaanin alle, ikuisesti albaanin oma.


      • halloo helloo
        Katso päivä koittaa kirjoitti:

        kuinka tuokin nainen joutui raa an henkirikoksen uhriksi. Amen. Kerran albaanin alle, ikuisesti albaanin oma.

        Voi sitä joutua suomalaisenkin miehen surmaamaksi, halooo... herää tähän päivään, vai luuletko että suomalaiset miehet ovat puhtaita pulmusia??? Luetko koskaan uutisia?????


      • harkintaaaaa
        halloo helloo kirjoitti:

        Voi sitä joutua suomalaisenkin miehen surmaamaksi, halooo... herää tähän päivään, vai luuletko että suomalaiset miehet ovat puhtaita pulmusia??? Luetko koskaan uutisia?????

        albaanien kulttuuri on melkoisen kaukana pohjoismaista. Siellä elää kostamisen kierre, verikoston. Ruumis ruumiista, josta ruumis jne

        Kun siinä sopassa on vielä avioliitto ja yhteisiä pieniä lapsia, voi sentään. Kyllä pitäisi hälytyskellojen soida ja lujaa...

        Et varmastikaan ajattele järjellä jos ihan perheenisän albaanista itsellesi otat...


      • lääkäriin
        harkintaaaaa kirjoitti:

        albaanien kulttuuri on melkoisen kaukana pohjoismaista. Siellä elää kostamisen kierre, verikoston. Ruumis ruumiista, josta ruumis jne

        Kun siinä sopassa on vielä avioliitto ja yhteisiä pieniä lapsia, voi sentään. Kyllä pitäisi hälytyskellojen soida ja lujaa...

        Et varmastikaan ajattele järjellä jos ihan perheenisän albaanista itsellesi otat...

        Kannattaa varmaan hankkia lääkitys tuohon vainoharhaisuuteen, sinulla on niin iso ongelma että ota nopeasti yhteyttä lääkäriin!


    • juuri näin

      Toi verikosto yms on ihan oikeesti totta Albaniassa. Jos ei tunne taustoja ja koko sukua kunnolla, ei voi tietää onko suku sotkeutunut johonkin kostokierteeseen. Saattaa yhtäkkiä omat lapset olla mustalla listalla sit onkin hauska paeta ja piilotella perhettään pelon vallassa. Tää on ihan totta siis.

      En ole todellakaan rasisti, itselläni on mualtti muksu ja arabi kihlattu, Suomalaista miestä en ottais enää sillä ne on niin tylsii ja juopueita. Albaanit on tosi mukavia jne. mutta albaaniystäväni suku on sotkeutunut juuri tuollaiseen kostokierteeseen ja hän on kertonut siitä kaiken ja että se on kovin yleistä siellä. Usein ne joilla on tarve/kiire päästä maasta pois ovat juuri tämmöisessä vaarassa, eli sinä ja sinun lapsesi ovat myös sitten vaarassa jos menette naimisiin ja saatte yhetisiä lapsia.

      • rauhoittavaa?

        Hae lääkettä.


      • vesthe

        Albaniassa ja Kosovossa on todella pitkä ja nykyään uudelleen elpyvä verikoston (gjakmarrja) perinne. On aivan mahdollista ja todennäköistä, että Suomessakin elää verikoston alaisia albaanimiehiä. Heille Suomi on kirjaimellisesti turvapaikka.
        Verikosto on perinteisesti koskenut vain miehiä ja poikia. Nyt on kiinnostavaa seurata, joutuvatko naisetkin sen piiriin.
        Gjakmarrja muistuttaa romanien verikostoa, jota toteutetaan Suomessa silloin tällöin, kuten lehdistä joutuu lukemaan.


      • niin...
        vesthe kirjoitti:

        Albaniassa ja Kosovossa on todella pitkä ja nykyään uudelleen elpyvä verikoston (gjakmarrja) perinne. On aivan mahdollista ja todennäköistä, että Suomessakin elää verikoston alaisia albaanimiehiä. Heille Suomi on kirjaimellisesti turvapaikka.
        Verikosto on perinteisesti koskenut vain miehiä ja poikia. Nyt on kiinnostavaa seurata, joutuvatko naisetkin sen piiriin.
        Gjakmarrja muistuttaa romanien verikostoa, jota toteutetaan Suomessa silloin tällöin, kuten lehdistä joutuu lukemaan.

        Tarkoitat varmaan kunniamurhaa? Jos nainen tapetaan, kun on pettänyt tai huijannut miestään tai perhettään ja sukua?
        Todella törkeä teko, mutta sitä vain maailmalla on, ja myös niitä jotka heittävät kuuma öljyä naisen kasvoihin.


      • vesthe
        niin... kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan kunniamurhaa? Jos nainen tapetaan, kun on pettänyt tai huijannut miestään tai perhettään ja sukua?
        Todella törkeä teko, mutta sitä vain maailmalla on, ja myös niitä jotka heittävät kuuma öljyä naisen kasvoihin.

        Kunniamurha on eri asia kuin verikosto. Kunniamurha kohdistuu yleensä naiseen, verikosto vain miehiin ja poikiin. Joissakin kulttuureissa harrastetaan kumpaakin. Albaaneilla verikosto on tyypillinen tapa toimia, suorastaan velvollisuus, vrt. romanikulttuuri. Voi tosin olla, että nämä kaksi perinnettä sulautuvat vähitellen yhteen, kuten esim. meillä Suomessa on käynyt itä- ja länsisuomalaisen perinteen yhdistyessä nykyisenlaiseksi virpomiskulttuuriksi.
        Verikostoa harjoitetaan myös esim. Sisiliassa.


      • niin..
        vesthe kirjoitti:

        Kunniamurha on eri asia kuin verikosto. Kunniamurha kohdistuu yleensä naiseen, verikosto vain miehiin ja poikiin. Joissakin kulttuureissa harrastetaan kumpaakin. Albaaneilla verikosto on tyypillinen tapa toimia, suorastaan velvollisuus, vrt. romanikulttuuri. Voi tosin olla, että nämä kaksi perinnettä sulautuvat vähitellen yhteen, kuten esim. meillä Suomessa on käynyt itä- ja länsisuomalaisen perinteen yhdistyessä nykyisenlaiseksi virpomiskulttuuriksi.
        Verikostoa harjoitetaan myös esim. Sisiliassa.

        Kirjoitinkin, että kunniamurhassa tapetaan nainen.


    • vesthe

      Naisten tappaminen ei mielestäni kuulu albanialaiseen perinteeseen sen kummemmin kuin esim. suomalaiseen, eli heitä tapetaan jos tapetaan.
      Sen sijaan verikosto on tarkoin säädelty ja organisoitu tapa. Verikoston alaiseksi voi joutua eri syistä, tietenkin suvun miespuolisen jäsenen surmaamisesta, mutta myös esim. miehen kunnian loukkaamisesta ottamalla häneltä ase tai syyttämällä häntä julkisesti valehtelijaksi, suvun vieraan loukkaamisesta jne. On olemassa myös erilaisia turva- ja sovittelusääntöjä. Käytännössä verikosto voi jatkua useiden sukupolvien kautta viimeiseen mieheen asti, eli henkilö, joka ei ole tehnyt itse mitään "pahaa", voi olla verikoston alainen tai velvollinen kostamaan monen sukupolven takaisista syistä.
      Merkityt miehet voivat elää koko elämänsä lähes neljän seinän sisällä, voimatta tehdä esim. peltotöitä, käydä koulua jne. Ulkomaille pakeneminen tuntuu varmasti houkuttelevalta vaihtoehdolta. Pitäisin epätodennäköisenä, että Suomessa ei olisi yhtään tällaista miestä.

      • :)

        Onko joku joskus väittänyt toista? :)

        Albaanimiehen tappo naista kohtaan ei ole verikosto, olen sen joskus sinulle kirjoittanut täällä. Hyvä kun vihdoin ymmärsit. Väänsin monta kertaa tästä asiasta kanssasi.


      • vesthe
        :) kirjoitti:

        Onko joku joskus väittänyt toista? :)

        Albaanimiehen tappo naista kohtaan ei ole verikosto, olen sen joskus sinulle kirjoittanut täällä. Hyvä kun vihdoin ymmärsit. Väänsin monta kertaa tästä asiasta kanssasi.

        Ei ole verikosto perinteisessä mielessä. Se, mikä minua asiassa kiinnostaa, on mahdollinen muutos kulttuurissa, eli voiko tapahtua niin, että ajan mittaan, ihmisten muuttaessa eri maihin ja naisen aseman muuttuessa verikosto voisi muuttua koskemaan myös naisia, eli kunniamurha ja verikosto tavallaan yhdistyisivät.
        Esitin esimerkinä tällaisesta perinteiden yhdistymisestä tutun ajankohtaisen virpomisperinteen. Siinähän itäinen ja läntinen traditio ovat yhdistyneet niin, että rajaa on vaikea vetää, ja asiasta väitellään joka vuosi pääsiäisen aikaan.
        Syynä siihen, että verikosto ei ole koskenut naisia, on se, että naisia on pidetty albanialaisessa yhteiskunnassa niin vähäarvoisina, ettei heidän henkensä ole riittänyt maksuksi verestä. Kun länsimaissa, esim. Suomessa, nainen on taloudellisesti yhtä arvokas tai arvokkaampi kuin mies, ei olisi ihme, jos hänet otettaisiin verikoston piiriin. Tämä mahdollinen kulttuurinmuutos kiinnostaa minua edelleen, ja siitä on olemassa viitteitä, ks. esim. http://www.gadling.com/2008/06/27/letter-from-albania-the-brutal-custom-of-blood-feuds/
        Tämä ei ole uskon asia, vaan mielenkiintoinen tutkimuskohde.


      • niin..
        vesthe kirjoitti:

        Ei ole verikosto perinteisessä mielessä. Se, mikä minua asiassa kiinnostaa, on mahdollinen muutos kulttuurissa, eli voiko tapahtua niin, että ajan mittaan, ihmisten muuttaessa eri maihin ja naisen aseman muuttuessa verikosto voisi muuttua koskemaan myös naisia, eli kunniamurha ja verikosto tavallaan yhdistyisivät.
        Esitin esimerkinä tällaisesta perinteiden yhdistymisestä tutun ajankohtaisen virpomisperinteen. Siinähän itäinen ja läntinen traditio ovat yhdistyneet niin, että rajaa on vaikea vetää, ja asiasta väitellään joka vuosi pääsiäisen aikaan.
        Syynä siihen, että verikosto ei ole koskenut naisia, on se, että naisia on pidetty albanialaisessa yhteiskunnassa niin vähäarvoisina, ettei heidän henkensä ole riittänyt maksuksi verestä. Kun länsimaissa, esim. Suomessa, nainen on taloudellisesti yhtä arvokas tai arvokkaampi kuin mies, ei olisi ihme, jos hänet otettaisiin verikoston piiriin. Tämä mahdollinen kulttuurinmuutos kiinnostaa minua edelleen, ja siitä on olemassa viitteitä, ks. esim. http://www.gadling.com/2008/06/27/letter-from-albania-the-brutal-custom-of-blood-feuds/
        Tämä ei ole uskon asia, vaan mielenkiintoinen tutkimuskohde.

        Taitaa tämä käsitys, nainen on ala-arvoisempi johtua ihan siitä, että nainen on se kotona oleva kotitalouskone vailla tuloja. Mies tienaa rahan ja tietenkin päättää raha-asioista. Suomessa on kanssa ollut sama meininki. Kummata nainen alkaa saamaa valtaa, kun alkaa itse tienaamaan. Kosovossa alkaa aivan varmasti sama, nainen saa enemmän valtaa.
        Suomessa olevat kosovolaiset naisethan ovat moni jo työelämässä ja varmasti tulee ongelmia, kun avioituu kosovolaisen nuorukaisen kanssa, joka on puulla päähän lyöty. Nuori kosovolainen nainen on käynyt kouluja ja jopa asunut ikänsä täällä ja omaksunut suomalaista kulttuuria. Muutama nuorukainen on tainnut palata kotimaahansa, järkyttyyään vapaata kosovolaista naista.
        Luulen, että vapaus on tulossa Kosovoon naisille, ja yleensä kun maa länsimaistuu, niin vanhat jutut jäävät. (tosin Kosovo on lännempänä kuin Suomi maantieteellisesti)


    • vesthe

      Itse asiassa verikosto on Albaniassa kommunistivallan päätyttyä elpynyt uudelleen - Hoxha nujersi sitä rautaisella otteella. Nyt vain tuntuu siltä, että verikosto ei olekaan enää samalla tavoin kanun-lain säätelemää kuin ennen, vaan se on saanut rikollisjengien toiminnan piirteitä. Toisin sanoen kuolemanuhan alla ei olekaan enää vain edellinen kostaja itse, vaan myös hänen perheensä. Näin Albaniassa ja kaiketi Kosovossakin. Siitä, millaisia muotoja se omaksuu (kulttuurisesti) länsimaissa, ollaan saatu vasta esimakua.
      Osa albanialaisista ja kosovolaisista muslimeista on viime vuosina jyrkentänyt mielipiteitään: kaduilla näkyy jo hunnuttautuneita naisia ja partamiehiä. Samaa ilmiötä voi havaita myös Suomessa. Perinteisten "kunniamurhien" lisääntyminen on siis myös mahdollista.
      Toivottavaa olisi, että Suomeen saapuneet albaanit kotoutuisivat onnistuneesti tänne, eivätkä tuntisi tarvetta turvautua ikivanhoihin primitiivisiin tapoihin, varsinkaan toisten henkeä uhkaaviin.

    • kos.alb

      Viime kerralla kun olin Kosovossa, niin en kyllä nähnyt sen enempää hunnutettuja naisia kuin ennenkään, eli puoli vuotta sitten.
      Ei nyt ihan noin nega tarvi olla.

    • vesthe

      Kyllä radikaali islam leviää niin Kosovossa kuin Albaniassakin ja jopa täällä Suomessa kosovolaisten maahanmuuttajien keskuudessa. Tässä eräs artikkeli aiheesta: http://www.weeklystandard.com/blogs/yesterday-fools-–-today-violent-–-tomorrow-terrorists
      Valtaosa edellä mainittujen maiden väestöstä on edelleenkin kuten tunnettua maallistuneita muslimeja.
      Selvyyden vuoksi totean, että verikosto ei liity islamiin, vaan on Albaniassa vanhempaa perua kuin islaminusko.

      • kos/alb

        Ehköhän tiedä itsekin jotain kun olen kos/alb.


      • vesthe
        kos/alb kirjoitti:

        Ehköhän tiedä itsekin jotain kun olen kos/alb.

        Tiedät varmaan. Kirjoitan tänne niitä varten, jotka eivät tiedä, mutta haluaisivat tietää..


      • kos/alb
        vesthe kirjoitti:

        Tiedät varmaan. Kirjoitan tänne niitä varten, jotka eivät tiedä, mutta haluaisivat tietää..

        Ei tarvitse kirjoittaa niin negatiivisesti, koska on siellä ihan plussaakin. Kaikki saa sellaisen käsityksen viestistäsi että olisi ankeakin Islamilainen maa joka pahenee koko ajan. Vaan päinvastoin, minusta siellä on paljon vapaampaa kuin ennen.


    • vesthe

      Tarkoitukseni ei ole kirjoittaa negatiivisesti. Albania ja Kosovo ovat hienoja maita, joita tunnetaan hyvin vähän edes muualla Euroopassa. Uskon, että niiden kulttuurin ja historian valottaminen on vain hyvä asia.
      Kun sanotaan, että Albania ja Kosovo ovat islamilaisia maita, saa moni aivan väärän käsityksen. Itse asiassa Albania on viime vuosiin asti ollut kai maailman ainoa virallisesti ateistinen valtio, ja siellä samoin kuin Kosovossakin islam on vain hyvin ohut kerros vanhempien kulttuurikerrosten päällä. Nykyinen ääri-islamilaistuminen on ulkomailta tuotu ja rahoitettu ilmiö, ja toistaiseksi hyvin vähäinen.
      Mielestäni sekä Kosovo että Albania ovat ennen kaikkea eurooppalaisia maita, jotka ovat historiansa aikana joutuneet monien eri kulttuurien vaikutuspiiriin. Tällä hetkellä molemmat ovat - ei omasta halustaan - varsin eritystyksissä muusta Euroopasta ja maailmasta. On mielenkiintoista seurata, minkä tien ne valitsevat tai niille valitaan tulevaisuudessa.

    • --------------------

      Stop nyt. Ei puolen vuoden tuntemisella vielä naimisiin mennä.

      Suosittelen, että seurustelette kunnolla ensin muutaman vuoden ja opitte tuntemaan toisenne. Tuollainen hoppu nimittäin ei lupaa hyvää pohjaa avioliitolle, ei vaikka kyse olisi samankin maan kansalaisista. Taitaa mies haluta vain oleskeluluvan avioliiton avulla.

      Ensin seurustelu ja sitten vasta avioliitto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe