OOO Calc

itruuna

Minulla on OOO calc,jossa kolme laskentataulukkoa.Vuosi 2008,jossa rivejä 4 sekä sarakkeita A-N.Vuosi 2009,jossa rivejä 731 ja sarakkeita A-O.Vuosi 2010,jossa tällä hetkellä rivejä 25 sekä sarakkeita A-P.Laskentataulukko aukeaa tosi hitaasti,kestää n.10 min aueta.Olen tallentanut asiakirjaan OOO muodossa eri nimellä,mutta se ei ole auttanut.Kun tallennan Excel 2003 muodossa ja avaan Excelinä,niin aukeaa nätisti.Muut OOO laskentataulukot aukeaa ihan ok.En haluaisi käyttää Microsoftin ohjelmaa,sillä olen vannoutunut OOO:n käyttäjä.Microsoft student paketti on hankittu tyttärieni koulunkäyntiä varten.Osaisko joku auttaa,pliis

11

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vannoutunut

      oo:n käyttäjä vaikka se toimii huonosti ja MS:n tuote toimii hyvin?

      Mitä on näemmä joka junaan...

      • itruuna

        Olipas asiallinen vastaus.Ei Student-pakettikaan täydellinen ole.Vistassa on tosin pelannut,mutta XP:ssä jätti avaamatta tärkeän Word-asiakirjan.Onneksi oli varmuuskopio OOO-muodossa.Microsoftin tukipalvelu osasi auttaa yhtä paljon kuin sinä.Pahoittelivat vain asiaa...


    • Kannattaisi ehkä laittaa aina kysymykseen, varsinkin virhetoimintojen tms. tapauksissa tietyt vastaajan ehkä tarvitsemat tiedot.
      Esim. OO.o:n versionumero ja käyttöjärjestelmä jne.

      Itselleni ei nyt noiden lisäksi selvinnyt sekään, että onko tiedostoja 3 kpl vaiko nimitteletkö yhtä taulukkolehteä laskentataulukoksi (=asiakirja Calcissa). Ja aukeaako niistä yksi hitaasti?

      Ja sitten jäi epäselväksi sekin, että käytitkö excel-taulukkoa Excelissä vaiko myös Calcissa, kun avautuminen oli nopeaa.

      Mutta eipä sitä silti osaa sanoa, miksi se on hidasta. Varsinkin vanhemmista Calcin versioissa jotkut toiminnot ovat selvästi hitaampia kuin Excelissä. Parannusta on tapahtunut viimeisten versioiden aikana.

      • itruuna

        Sori.En hoksannut tollaista ollenkaan.OOO 3.1 ja käyttis Vista Home Premium.Osaisinkohan nyt selventää paremmin.Yks asiakirja,jossa kolme taulukkolehteä.Koko asiakirja aukeaa hitaasti.


      • itruuna

        Sori.En hoksannut tollaista ollenkaan.OOO 3.1 ja käyttis Vista Home Premium.Osaisinkohan nyt selventää paremmin.Yks asiakirja,jossa kolme taulukkolehteä.Koko asiakirja aukeaa hitaasti.Käytin Excel-taulukkoa Microsoftin Excelissä ja sillä aukesi nopeasti.


      • itruuna kirjoitti:

        Sori.En hoksannut tollaista ollenkaan.OOO 3.1 ja käyttis Vista Home Premium.Osaisinkohan nyt selventää paremmin.Yks asiakirja,jossa kolme taulukkolehteä.Koko asiakirja aukeaa hitaasti.Käytin Excel-taulukkoa Microsoftin Excelissä ja sillä aukesi nopeasti.

        Haeskelin netistä tietoa. Calc näyttää olevan hidas vielä 3.1:ssäkin, joissain tapauksissa. Eri tiedostojen väliset linkit voivat olla yksi hidastava tekijä. Onkos niitä?

        Jättisuurissa laskentataulukoissa Calc on aiemmin ollut selvästi hidas, vaan eipä tuo taulukkosi vaikuta jättisuurelta, onko tiedostokoko edes yhtä megaa?

        Jos taulukkosi on yksinkertainen (ei sisällä mitään uusimpien versioiden hienouksia, vaan peruslaskentaa), niin kannattanee kokeilla talentaa myös Microsoft Excel 95 (*.xls) -muodossa, vaikkpa Tallenna nimellä -toiminnossa. Yhdellä monilehtilsellä laskentataulukolla kokeillen avaamis nopeus n. nelinkertaistui.


      • itruuna
        tuttumies kirjoitti:

        Haeskelin netistä tietoa. Calc näyttää olevan hidas vielä 3.1:ssäkin, joissain tapauksissa. Eri tiedostojen väliset linkit voivat olla yksi hidastava tekijä. Onkos niitä?

        Jättisuurissa laskentataulukoissa Calc on aiemmin ollut selvästi hidas, vaan eipä tuo taulukkosi vaikuta jättisuurelta, onko tiedostokoko edes yhtä megaa?

        Jos taulukkosi on yksinkertainen (ei sisällä mitään uusimpien versioiden hienouksia, vaan peruslaskentaa), niin kannattanee kokeilla talentaa myös Microsoft Excel 95 (*.xls) -muodossa, vaikkpa Tallenna nimellä -toiminnossa. Yhdellä monilehtilsellä laskentataulukolla kokeillen avaamis nopeus n. nelinkertaistui.

        Kiitos neuvosta.Täytyy kokeilla huomenna.Näpyttelen tätä kännykällä.En pääse tänään enää koneelle.Tiedosto oli muistaakseni kooltaan jotain 700 kt.


      • itruuna
        itruuna kirjoitti:

        Kiitos neuvosta.Täytyy kokeilla huomenna.Näpyttelen tätä kännykällä.En pääse tänään enää koneelle.Tiedosto oli muistaakseni kooltaan jotain 700 kt.

        Kerkesin vasta nyt kokeilemaan ja neuvosi auttoi.Aukeaa supernopeasti.Kiitoksia tosi paljon oivasta neuvosta.


      • itruuna kirjoitti:

        Kerkesin vasta nyt kokeilemaan ja neuvosi auttoi.Aukeaa supernopeasti.Kiitoksia tosi paljon oivasta neuvosta.

        Ihan kiva kuulla, että edes jotain apua löytyi. Itseäni kiinnostaisi tietää, että mikä siellä laskentataulukossasi oikein kinnaa, mutta sen selvittäminen lienee turhan työlästä.

        Mutta periaatteessa voisi tehdä näin:
        1) Laskentataulukon laatija pyrkii rajaamaan ongelma-alueen taulukosta mm. rivejä ja taulukkolehtiä poistamalla.
        2) Kun ongelman pääkohta on jotenkin rajattu, vaihdetaan tietoturvan vaatimalla tavalla sisältöä, ettei mitään tähdellistä tietoa pääse vuotamaan ja varmistetaan, että vika on jäljellä.
        3) Tehdään Issue Trackeriin ilmoitus johon liitetään em. mukautettu tiedosto.

        OpenOffice.orgin kehitys on osittain talkootyön varassa. Koodaamista harva pääsee tekemään, mutta virheiden metsästyksessä voi olla suurena apuna. Ja jos n. yhden megatavun taulukon avaaminen vie kymmen minuuttia, niin onhan siinä jo jokin virhe silloin. Itse voisi avustaa vaiheessa 3, mikäli jaksat alkaa tähän "turhaan" virheen lopulliseen korjaamiseen. Turhaan siis sikäli, että jos xls-muoto toimii, niin eipä huolta. Jokatapauksessa suosittelen ajoittaisia varmistustallennuksia ODF-muotoon.

        Paremman huomisen toivossa
        sähköposti: risto.i.j ät jippii piste fi (stilisoitava ennen käyttöä)


      • itruuna
        tuttumies kirjoitti:

        Ihan kiva kuulla, että edes jotain apua löytyi. Itseäni kiinnostaisi tietää, että mikä siellä laskentataulukossasi oikein kinnaa, mutta sen selvittäminen lienee turhan työlästä.

        Mutta periaatteessa voisi tehdä näin:
        1) Laskentataulukon laatija pyrkii rajaamaan ongelma-alueen taulukosta mm. rivejä ja taulukkolehtiä poistamalla.
        2) Kun ongelman pääkohta on jotenkin rajattu, vaihdetaan tietoturvan vaatimalla tavalla sisältöä, ettei mitään tähdellistä tietoa pääse vuotamaan ja varmistetaan, että vika on jäljellä.
        3) Tehdään Issue Trackeriin ilmoitus johon liitetään em. mukautettu tiedosto.

        OpenOffice.orgin kehitys on osittain talkootyön varassa. Koodaamista harva pääsee tekemään, mutta virheiden metsästyksessä voi olla suurena apuna. Ja jos n. yhden megatavun taulukon avaaminen vie kymmen minuuttia, niin onhan siinä jo jokin virhe silloin. Itse voisi avustaa vaiheessa 3, mikäli jaksat alkaa tähän "turhaan" virheen lopulliseen korjaamiseen. Turhaan siis sikäli, että jos xls-muoto toimii, niin eipä huolta. Jokatapauksessa suosittelen ajoittaisia varmistustallennuksia ODF-muotoon.

        Paremman huomisen toivossa
        sähköposti: risto.i.j ät jippii piste fi (stilisoitava ennen käyttöä)

        Sain sen verran selville,kun tein kohdan 1 toimenpiteet,että "vika" tuntuu olevan vuodessa 2010.Mutta missä,ei tullutselväksi.En ole mikään hirveä bittinikkari ja minullejäi epäselväksi kohdan 2;vaihdetaan tietoturvan vaatimalla tavalla sisältöä.Tarkoittaako kohta 3,että minun pitäisi hakea netistä joku Issue Tracker ja lähettää sinne vuoden 2010 taulukko.Siinä ei ole mitään salaista,vain tietoa minun verensokereista ja insuliinimääristä ja jne.Haluaisin olla kovasti avuksi OOO kehittämisessä,mutta taidot ei tunnu riittävän


      • itruuna kirjoitti:

        Sain sen verran selville,kun tein kohdan 1 toimenpiteet,että "vika" tuntuu olevan vuodessa 2010.Mutta missä,ei tullutselväksi.En ole mikään hirveä bittinikkari ja minullejäi epäselväksi kohdan 2;vaihdetaan tietoturvan vaatimalla tavalla sisältöä.Tarkoittaako kohta 3,että minun pitäisi hakea netistä joku Issue Tracker ja lähettää sinne vuoden 2010 taulukko.Siinä ei ole mitään salaista,vain tietoa minun verensokereista ja insuliinimääristä ja jne.Haluaisin olla kovasti avuksi OOO kehittämisessä,mutta taidot ei tunnu riittävän

        Ensiksikin tästä:

        "Haluaisin olla kovasti avuksi OOO kehittämisessä,mutta taidot ei tunnu riittävän "

        Uskoakseni tämä on aika monenkin OpenOffice.org-käyttäjän kanta. Kun toisaalta voisi ajatella, että kohtuullinen talkootyön osuus olisi enintään n. 10 tuntia (ettei työpanoksen arvo menisi yli ostettavan ohjelman arvon), niin joissakin asioissa tuossa ajassa ei oikein ehtisi kuin hakea sopivat työvälineet, ottaa ne esille, opetella käyttöä ja laittaa sitten takaisin "pakkiiin".

        "Tarkoittaako kohta 3,että minun pitäisi hakea netistä joku Issue Tracker ja lähettää sinne vuoden 2010 taulukko."
        Issue Tracker on työvälineenä melko lähellä yllä kuvattua tilannetta. Jos vielä laskee sen virheen rajaukseen yms. kuluvan ajan, niin ei niistä virheistä oikeastaan ehkä kannattaisi ilmoittaakaan, vaan mennä kauppaan ja ostaa toinen ohjelma. Toki siinäkin voi olla sitten opettelemista ja virheitä, ei sen puoleen.

        Jokatapauksessa vuosi pari takaperin esitin kait tälläkin palstalla toiveen, että jos joku perehtyisi Isssue Trackeriin (vai oliko sen nimi vielä tuollon Bug Zilla?) niin siitä olisi ehkä apua muillekin. Jos siis ko. "Issue Tracker asiantuntija" toimisi virheilmoitusten välittäjänä tms. No eipä ole näkynyt, vaan olen sittemmin itse tuota vähän opiskellut ja käytellyt.

        "... kohdan 2;vaihdetaan tietoturvan vaatimalla tavalla sisältöä"
        No esim. nimet ja luvut voisi vaihdella jotenkin satunnaisesti ja erikoisesti voisi tarkistaa, että Tiedosto - Ominaisuudet -valinnalla avautuvan Omainaisuudet-valintaikkunan Yleistä-välilehdellä Käytä käyttäjätietoja -valinturuutu on tyhjä, jonka jälkeen tiedoston voi tallentaa eri nimellä tms. Tämän jälkeenkin virheen pitäisi sitten vielä olla "hengissä".

        Niin laitoin tuonne edelliseen viestiin hieman lukukelvottomassa (korjattavissa olevassa) muodossa sähköpostiosoitteeni, jos arvelet, että uskallat laittaa toivottoman hitaasti latautuvan tiedostosi liitteenä minulle. Jos totean virheen itsekin, laitan siitä ilmoituksen Issue Trackeriin liittäen tiedston mukaan. Jos en pysty toistamaan virhettäsi, niin sitten pitää etsiä syytä ehkä lisää.

        Ja vielä: Mainitsemani tietojen karsinta virheen paikallisamiseksi oli lähinnä Issue Trackeria ja virheen lopullisia korjaajia varten. Helpottaa siis heidän työtään, mitä vähemmän asiakirjassa on ylimääräistä tietoa. Todennäköisesti tekisin tätä itse em. taulukkoon jonkin verran tai yrittäisin ainakin, joten tähän vaiheeseen ei sinun kannattaisi käyttää suhteettomasti aikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1831
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1164
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    Aihe