Koira puree!

neuvoa

Minulla on 1,5 vuotias rwn. Nyt on pari kertaa sattunut näin ikävällä tavalla:

koiralla ei ole oikeutta mennä sänkyyn, sinne kyllä kovasti pyrkii. Ongelma on nyt siis siinä, että kun koiraa komentaa pois sängystä, mitään ei tapahdu, koira katsoo vain silmiin, ei tee mitään. Mutta sitten kun lähestyn koiraa tarkoituksena hieman "avittaa" kädellä, että lähtee pois sängystä, koira hyökkää, puree.

Näin on nyt käynyt muutaman kerran. Edellisellä kerralla en ehtinyt edes koskea koiraa kun se jo hyökkäsi, puri käteeni. Jos tämä jatkuu, mitä eniten pelkään otan tottakai yhteyttä ongelmakoirakouluttajaan. Samoin on, jos koiralla on jotain kiellettyä suussa (viimeksi pullonkorkki). Sitä yritin sitten ottaa pois, niin nappasi käteen kiinni (onneksi oli hanskat kädessä).

Koira käyttäytyy muuten mallikkaasti, lenkillä on kontaktissa, kuuntelee. On käynyt lääkärissäkin hiljattain, että kipuja ei pitäisi olla. Tiedän senkin, että pitäisi olla jotain superherkkua mihin koiran kanssa vaihtaa kielletty tavara, mutta ikävä kyllä sitä herkkua ei aina mukana ole.

11

612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juokuoko

      Kaverini suomenlapinkoira jouduttiin lopettamaan, koska se ei kieltäytynyt mistään, vaan otti aina hampaat käyttöönsä, jos sitä itseään ei toteltu. Sille pistettiin kyllä kotona pelisäännöt lempeästi mutta tiukasti, joten sitä ei kohdeltu väärin ja sillä olisi pitänyt olla ainakin perheen oikea arvojärjestys tiedossa. Se oli elänlääkärin mukaan aivan terve, mutta vain luonnehäiriöinen yksilö. Kumma ettei siitä tehty uutisilmoitusta, sillä se oli lapsille ja toisille koirillekin aggressiivinen.

      • rwn1,5

        Itse olen ajatellut asian niin, että koira nyt vain koettelee paikkaansa. Mutta se miten minun pitäisi suhtautua tuohon puremiseen ja hyökkäykseen niin sitä tässä kyselen ettei asiat menisi enää yhtään huonompaan suuntaan...


      • 19
        rwn1,5 kirjoitti:

        Itse olen ajatellut asian niin, että koira nyt vain koettelee paikkaansa. Mutta se miten minun pitäisi suhtautua tuohon puremiseen ja hyökkäykseen niin sitä tässä kyselen ettei asiat menisi enää yhtään huonompaan suuntaan...

        Koira varmaan koettelee paikkaansa ja rajojaan, ja nyt lienee jo päässytkin niskan päälle. Jos se kerran on purrut (vai näykkäissyt?) ja sillä päässyt tilanteesta tottelematta, se varmasti tekee sen toistekin. Silloin se on niskan päällä. Omaa koiraa ei saa pelätä, tai ainakaan näyttää sitä sille. Se että koira tuijottaa sinua silmiin tottelematta on haastamista, älä missään tapauksessa luovuta ja käännä ensimmäisenä katsettasi pois. Koita ottaa henkinen yliote koirasta.
        Puremiseen ja hyökkäilyyn pitää suhtautua vakavasti, niin ei saa tehdä. Jos käyt koulutuksissa niin kouluttajat varmasti osaavat antaa konkreettisia neuvoja tilanteen hoitamiseen. Jos et vielä käy, niin ota yhteyttä rw-yhdistyksen alaosastoosi. Tsemppiä!


    • Aikalailla hurjaltahan tuo tilanne nyt kuulostaa. Koirallasi on nyt se pomon paikka perheessä, se on sille annettu ja koira toimii sen mukaan - pomottamalla.

      Älä nyt ihmeessä jää odottamaan mitä tapahtuu, vaan ihan välittömästi yhteys ongelmakoirakouluttajaan, asiantuntijaan, jolla on kokemusta rotikoista. Ole yhteydessä myös rw-alaosastosi koulutusyhteyshenkilöön ja tiedustele koulutuksista. Ongelmakoirakouluttaja osaa puuttua tuohon johtajuusongelmaan ja rw-alaosaston treeneistä saat niksejä koirasi peruskoulutukseen ja hallintaan.

      Rotikkasi on ilmeisesti havainnut johtajan paikan olevan hakusessa ja on itse täyttänyt johtajan roolin. Suhde koiraan on nyt siis täysin vääristynyt ja siitä tulee paljon ongelmia, mm. puremavammoja. Osaavalla opastuksella saat kuitenkin johtajuuden itsellesi, jos olet valmis työskentelemään. Reilu johtaja on johdonmukainen ja mustavalkoinen.

      Aloita tosiaan rakentamaan suhdetta kuntoon koirasi kanssa ihan alusta uudelleen: siihen saat apua ongelmakoirakouluttajalta ja koulutusohjaajilta alaosastossanne.

      • Eikoiraaniskanpäälle

        Sinä pelkäät koiraasi ja koira sen aistii ja näin ollen on ottanut vallan perheessä vahvempana osapuolena. Omaa koiraa ei IKINÄ saa päästää niskan päälle ja pelon vuoksi luovuttaa voitto sille. Kuitenkin tilanne on nyt äipynyt sen verran pahaksi, että saattaa olla syytäkin pelätä koiraa, kun et ole aiemmin sille tehnyt selväksi, että sinä et pelkää, että se on vaikka sitten se koira joka pelkää! Kyllä kannattaa ottaa asiantuntevilta neuvoja ja he varmasti käskevät sinun pitämään tiukkaa ja määrätietoista linjaa. Eli jos se koira ei sieltä sängystä tule, niin se koira sitten vaikka otetaan väkisin. Mutta en nyt tiedä, että miten koira mahtaa reagoida siinä vaiheessa kun sen pelkuriomistaja muuttuu yhtäkkiä tiukkapipoksi ja näin ollen koira saattaa käyttää enemmän voimaansa tahtonsa saamiseksi. Nyt vain KIIREESTI hakemaan apua!


    • rotikka urokset

      meillä nuoremman kanssa ihan samoja ongelmia ollut,mutta ei kyllä kertaakaan oo purrut ketään.yrittää ottaa paikkaa mei huushollissa ja olen pistänyt kovaa kovaa vasten ja koira on ottanu oman paikkansa nyt perheessä että omistaja eka ja sitten koiruus perässä.jos annat sille vallan ni se pääsee siun päälle ja sit olet oikeesti kuseessa jos tosta vielä tokenet...pidä pintas ja jos näytät että pelkäät sitä ni sillon et mahda sille enää mitään....

      onnea jatkossa!!

      • aiheenaloittaja..

        Piti se arvata, että täältä ei saa asiallisia vastauksia ongelmiin. Olisin kaivannut oikeita neuvoja, en haukkuja jne.

        Todellakin olen motivoitunut kouluttamaan koirani, siksipä olen asiaan jo reagoinut, en ole jäänyt miettimään. Oli virhe kertoa tapahtuneesta täällä.


      • jotain.
        aiheenaloittaja.. kirjoitti:

        Piti se arvata, että täältä ei saa asiallisia vastauksia ongelmiin. Olisin kaivannut oikeita neuvoja, en haukkuja jne.

        Todellakin olen motivoitunut kouluttamaan koirani, siksipä olen asiaan jo reagoinut, en ole jäänyt miettimään. Oli virhe kertoa tapahtuneesta täällä.

        Kerrankin on tullut asiallisia neuvoja. Niiden oikeaoppisuuteen en puutu, mutta jos vastaanottokykysi ja pinnasi on tuota luokkaa, niin ei ihme että koirankoulutuksessasikin on ongelmia.


      • 19
        aiheenaloittaja.. kirjoitti:

        Piti se arvata, että täältä ei saa asiallisia vastauksia ongelmiin. Olisin kaivannut oikeita neuvoja, en haukkuja jne.

        Todellakin olen motivoitunut kouluttamaan koirani, siksipä olen asiaan jo reagoinut, en ole jäänyt miettimään. Oli virhe kertoa tapahtuneesta täällä.

        Ei mitään nettipalstaa kannata pitää ensisijaisena apuna koiraongelmiin, varsinkaan tätä Suomi24 palstaa. Täällä kun porukka on vähän mitä milloinkin. Mielestäni olet saanut asiallisia vastauksia, älä vedä hernettä nenään suotta. Se, että sinua ohjataan ottamaan yhteyttä ongelmakoirakouluttajiin ja rotuyhdistyksen koulutusvastaaviin ei ole ollenkaan huono neuvo. Vaikea mitään konkreettista konstia tohon tilanteeseesi on näin netin välityksellä antaa, kun ei oikeasti voi tietää minkälainen suhde sulla ja koirallasi todella on, ja kuinka paha tilanne oikeasti on.
        Se, että koirasi puree sinua, on selvä merkki siitä että jotain on pielessä. Yksittäisessä tilanteessa kun koirasi uhmaa käskyäsi poistua sängystä, sinun on kerta kaikkíaan vaan huolehdittava siitä että käskyä totellaan. Eli jos koira ei poistu käskystä, sinä panet sen poistumaan parhaaksi katsomallasi tavalla, eli todennäköisesti jonkinlaisella niska-perse -otteella. Jos annat käskyn, huolehdi siitä että sitä myös totellaan. Ihan joka kerta.


      • nessu
        19 kirjoitti:

        Ei mitään nettipalstaa kannata pitää ensisijaisena apuna koiraongelmiin, varsinkaan tätä Suomi24 palstaa. Täällä kun porukka on vähän mitä milloinkin. Mielestäni olet saanut asiallisia vastauksia, älä vedä hernettä nenään suotta. Se, että sinua ohjataan ottamaan yhteyttä ongelmakoirakouluttajiin ja rotuyhdistyksen koulutusvastaaviin ei ole ollenkaan huono neuvo. Vaikea mitään konkreettista konstia tohon tilanteeseesi on näin netin välityksellä antaa, kun ei oikeasti voi tietää minkälainen suhde sulla ja koirallasi todella on, ja kuinka paha tilanne oikeasti on.
        Se, että koirasi puree sinua, on selvä merkki siitä että jotain on pielessä. Yksittäisessä tilanteessa kun koirasi uhmaa käskyäsi poistua sängystä, sinun on kerta kaikkíaan vaan huolehdittava siitä että käskyä totellaan. Eli jos koira ei poistu käskystä, sinä panet sen poistumaan parhaaksi katsomallasi tavalla, eli todennäköisesti jonkinlaisella niska-perse -otteella. Jos annat käskyn, huolehdi siitä että sitä myös totellaan. Ihan joka kerta.

        Meillä on ollut tosi pahoja ongelmia just johtajuuden suhteen ja Tommy Viren on ollut aivan paras apu. Hän on juuri oikeallalailla osannut opettaa koiran omistajaa. :) Suosittelen lämpimästi. http://www.trainerschoice.fi


      • toinen tollo
        nessu kirjoitti:

        Meillä on ollut tosi pahoja ongelmia just johtajuuden suhteen ja Tommy Viren on ollut aivan paras apu. Hän on juuri oikeallalailla osannut opettaa koiran omistajaa. :) Suosittelen lämpimästi. http://www.trainerschoice.fi

        käyttänyt Tommilla koiraani.Sain häneltä tosi hyvät opetukset joten kannattaa ottaa häneen yhteyttä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe