Verisuonien kalkkeutuminen

YllätysKalkkis

Menin mammografiaan jossa tehtiin myös ultra ääni koe. Kaikki oli muuten normaalia, mutta lääkäri näki kuvissa että verisuoneni ovat alkaneet kalkkiintua. Neuvoi menemään sydän- ja verisuonitutkimuksiin.
Kolesterooli arvot olivat muistaakseni ihan normaalit vuosi tai pari sitten kun kävin viimeksi verikokeessa.
Sydämessä en usko vielä mitään olevan, mutta ohimoa kiristää usein. Tuli mieleen että aivoinfarkti on aika tavallinen tauti meidän ikäisillä ja varmaan johtuu verisuonten kalkkeutumisesta. Hormoonihoito kuulemma estää kalkkeutumista mutta sitä en haluaisi, vaan jotain neuvoja ruokatottumusten yms suhteen. Voita en käytä juuri ollenkaan, vaan oliiviöljyä tai kevytlevitettä. Kahvia juon, 3-4 pientä kupillisia ekspressoa päivän mittaan. Maidosta en oikein välitä mutta jugurttia syön, ja ruuan kanssa punaviiniä tai useimmin vettä.
Mistähän löytyisi lista aineista joita pitää välttää? Muita suosituksia tai omakohtaisia kokemuksia? Pieniä määriä aspiriinia otan kun alkaa kiristää ohimoa, se on helpottanut tähän mennessä.

11

1941

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puute.

Verisuonten kalkkeutumisen aiheuttaa mm. D-vitamiinin puute, koska kalsium ei silloin liukene vaan jää suonten seinämiin. Suomessa D-vitamiinin saantisuositus on kai 10 mikrogrammaa/vrk, mutta se on aivan liian alhainen. Minä syön päivässä 25 mikrogrammaa D-vitamiiniä ja enemmänkin saisi syödä. Googleta niin löydät tietoa. Olen myös juuri aloittanut VHH-ruokavalion eli syön "oikeeta" voita, hyviä hiilihydraatteja. Sokeri ja kevytrasvat pois. Siitäkin löytyy tietoa netistä.

• Kokeillaan laihdutta

Kiitos vastauksesta! Dieetti on varmasti hyvä idea koska huomaan liukuneeni Montignacin menetelmästä anti-kolesteroolidieetille joka ei taida minulle sopia. Sitten minäkin voin taas syödä oikeata voita, mutta ei leivän päällä, koska rasvaa ja hiilihydraatteja ei kuulu nauttia samalla aterialla. Voi voi kun niin tykkään ruisleivästä:),

• Dieetti

http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/2084907

Se voin syönti se vasta sun suonet tukkii. Voissa on 55g tyydyttyneita rasvahappoja per 100g. Ja runsas määrä tyyd. rasvahappoja ei pala niinkuin kevyet rasvat, kolesterolista puhumattakaan. Se jää suoniin. margariinejä on turha pelätä, lukekaa itse tuoteselosteet, ne sisältävät ihan samoja säilötäaineita kuin kaikki muutkin ruoat. Ja mitä tulee margariinien trans-rasvahappoihin, niitä on alle 0,2-0,5 g per 100g. ELI niitä on yli SATA KERTAA VÄHEMMÄN kuin voissa on tyydyttyneitä rasvahappoja. Tyydyttyneet rasvahapot ja trans-rasvahapot on luokiteltu yhtä pahoiksi elimistölle, voissa sitä on vain sen 100 kertaa enemmän. Järki käteen ihmiset.

Voita voi käyttää, mutta kohtuudella, ei säännöllisesti päivittäin. Sipsien syöntikin on terveellisempää kuin voin maiskuttelu.

Syy miksi hiilareiden ja rasvan syönti yhtäaikaa ei oikeen sovi on, että hiilarit palavat ensisijaisesti elimmistössä rakenteensa vuoksi. rasva vie enemmän aikaa. Jos energian tarve on tyydytetty hiilareilla niin rasva ei pala. Tässäkin tyydyttyneilla rasvoilla saa itsensä lihomaan.

Pääsääntö on, että 1/3 kokonaisrasvan tarpeesta voi olla kovaa/trans rasvoja, eli voillekkin on sijaa, mutta tuo 1/3 kovasta rasvasta tohtii tulla piilorasvan muodossa kaikesta muusta einesruoasta. Suomalaisilla transrasvojen osuus jää tuosta 1/3 osasta sen kymmenesosaan,koska elintarviketeollisuus käyttää sitä joko ei ollenkaan tai hyvi hyvin vähän. Toista se on amerikkalaisilla, joilla kokonaisrasvan tarpeesta tulee yli 50% transrasvoista.

http://arkisto.sydanliitto.fi/testaa/fi_FI/rasvantarve/

Laskekaa tuosta paljonko on oma rasvantarpeesi päivässä. Naisilla se on n. 60g päivässä,mikä tarkoittaa 20g tyydyttyneita rasvahappoja ELI noin 35 g oikeaa voita!!!!

• Niinpäniinpä
        Dieetti kirjoitti:

http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/2084907

Se voin syönti se vasta sun suonet tukkii. Voissa on 55g tyydyttyneita rasvahappoja per 100g. Ja runsas määrä tyyd. rasvahappoja ei pala niinkuin kevyet rasvat, kolesterolista puhumattakaan. Se jää suoniin. margariinejä on turha pelätä, lukekaa itse tuoteselosteet, ne sisältävät ihan samoja säilötäaineita kuin kaikki muutkin ruoat. Ja mitä tulee margariinien trans-rasvahappoihin, niitä on alle 0,2-0,5 g per 100g. ELI niitä on yli SATA KERTAA VÄHEMMÄN kuin voissa on tyydyttyneitä rasvahappoja. Tyydyttyneet rasvahapot ja trans-rasvahapot on luokiteltu yhtä pahoiksi elimistölle, voissa sitä on vain sen 100 kertaa enemmän. Järki käteen ihmiset.

Voita voi käyttää, mutta kohtuudella, ei säännöllisesti päivittäin. Sipsien syöntikin on terveellisempää kuin voin maiskuttelu.

Syy miksi hiilareiden ja rasvan syönti yhtäaikaa ei oikeen sovi on, että hiilarit palavat ensisijaisesti elimmistössä rakenteensa vuoksi. rasva vie enemmän aikaa. Jos energian tarve on tyydytetty hiilareilla niin rasva ei pala. Tässäkin tyydyttyneilla rasvoilla saa itsensä lihomaan.

Pääsääntö on, että 1/3 kokonaisrasvan tarpeesta voi olla kovaa/trans rasvoja, eli voillekkin on sijaa, mutta tuo 1/3 kovasta rasvasta tohtii tulla piilorasvan muodossa kaikesta muusta einesruoasta. Suomalaisilla transrasvojen osuus jää tuosta 1/3 osasta sen kymmenesosaan,koska elintarviketeollisuus käyttää sitä joko ei ollenkaan tai hyvi hyvin vähän. Toista se on amerikkalaisilla, joilla kokonaisrasvan tarpeesta tulee yli 50% transrasvoista.

http://arkisto.sydanliitto.fi/testaa/fi_FI/rasvantarve/

Laskekaa tuosta paljonko on oma rasvantarpeesi päivässä. Naisilla se on n. 60g päivässä,mikä tarkoittaa 20g tyydyttyneita rasvahappoja ELI noin 35 g oikeaa voita!!!!

siis ennen kuin kaikista tuli lihavia, mentiin keittämään lounaaksi "potut" ja niiden kanssa syötiin läskisoosia tai voita jossakin muodossa. Painoindeksi ihmisillä oli silloin keskimäärin n. 22. Margariinin ja "kevyen" ruokavalion myötä (merkittävä määrä) ihmisten painoindeksi on noussut yli 30:n. On ihmeellistä, että verenpaine ja kolesteroli ovat laskeneet ja paino noussut hurjasti näiden ravintosuositusten ansiosta. Näkeehän sen silmällä kuin helmellä, että puhdas, mahdollisimman käsittelemätön ruoka pitää kunnossa. Koskas kevyttuotteet ovat alkaneet puissa kasvaa? Lypsävätkö lehmät rasvatonta maitoa? Nouseeko maidon pinnalle margariinia? Missä voi poimia tyydyttymättömiä rasvahappoja suuhunsa suoraan luonnosta? Maidon pinnalle nousee kermaa. Myös äidinmaidon. Kaikki eläinten lapsetkin imevät silkkää kermaa maidostaan. Kuinka voitaisiin järjestää hyvä ja teveellinen ruokavalio vaikkapa kissanpennulle? No, laitetaan nokare margariinia rasvattomaan maitoon, niin ei tule kolesterolia ja muitakaan sydänvaivoja kissalle.

• d-vitamiinimamma

Olen tilannut d-vitamiinit vuoden verran i herbertiltä. Hinta on halpa Suomeen verrattuna ja vahvuusrajoitukset on poistuneet.
        Uutena tilaajana saat 5 dollarin alennuksen KOODILLA HAK408

• d-vitamiinimamma
        d-vitamiinimamma kirjoitti:

Olen tilannut d-vitamiinit vuoden verran i herbertiltä. Hinta on halpa Suomeen verrattuna ja vahvuusrajoitukset on poistuneet.
        Uutena tilaajana saat 5 dollarin alennuksen KOODILLA HAK408

Unohdin laittaa linkin i herbertilla.Se tulee tässä
        http://www.iherb.com/

• onko turvallinen?

Unohdin laittaa linkin i herbertilla.Se tulee tässä
        http://www.iherb.com/

Siis luottokortillako olette maksaneet? Palveluhan ei kai ole mikään "verified by visa" vai miten on?

• d-vitamiinimamma
        onko turvallinen? kirjoitti:

Siis luottokortillako olette maksaneet? Palveluhan ei kai ole mikään "verified by visa" vai miten on?

Itse olen maksanut visa debit-kortilla (nordea) ja luottokortit käy.

Lentoposti on edullisin ja sivuilta löytyy enimmäissummat ja painot jotka tulee sillä tavalla. Toimitusaika on 1 vk-3 vk. Kotiin ovelle,jos sattuu olla kotona.

Itse ja tuttavani ovat tilanneet lähes 10 kertaa ja aina on perille tulleet.

• Voita, kiitos

Itse olen maksanut visa debit-kortilla (nordea) ja luottokortit käy.

Lentoposti on edullisin ja sivuilta löytyy enimmäissummat ja painot jotka tulee sillä tavalla. Toimitusaika on 1 vk-3 vk. Kotiin ovelle,jos sattuu olla kotona.

Itse ja tuttavani ovat tilanneet lähes 10 kertaa ja aina on perille tulleet.

Olen itse jo pari vuotta sieltä tilaillut. Nyt joulukuun lumimyrskyjen aikaan oli pientä toimitusviivettä, mutta kaikki tilaukset tulivat kuitenkin perille.

Niin ja tosiaan noista kevyttuotteista. Sokeri ja valkoiset jauhot ne vasta vaara on, onhan siitäkin tutkimuksia.

Jos kasvisrasvaan lisätään aineita, joka ne kovettaa, niin miten se rasva sitten käyttäytyy elimistössä? Luonnollista se ei taatusti ainakaan ole.

• Niinpäniinpä
        Voita, kiitos kirjoitti:

Olen itse jo pari vuotta sieltä tilaillut. Nyt joulukuun lumimyrskyjen aikaan oli pientä toimitusviivettä, mutta kaikki tilaukset tulivat kuitenkin perille.

Niin ja tosiaan noista kevyttuotteista. Sokeri ja valkoiset jauhot ne vasta vaara on, onhan siitäkin tutkimuksia.

Jos kasvisrasvaan lisätään aineita, joka ne kovettaa, niin miten se rasva sitten käyttäytyy elimistössä? Luonnollista se ei taatusti ainakaan ole.

Seuraavassa muutamia (nykyaikaisia) margariininvalmistuksen vaiheita:

*Rasva uutetaan öljykasvin siemenistä liuottimella, joka on bentseeniä tai heksaania.
        *Rasvaraaka-aineet happokäsitellään fosforihapolla ja neutralisoidaan lipeällä, jotta saadaan pois lesitiini ja vapaat rasvahapot.
        *Öljy valkaistaan, jotta siitä saadaan pois sen luonnollinen väri.
        *Niin sanotun deodoroinnin avulla pestään pois maku, haju ja mahdolliset liuotinainejäämät.
        *Jos rasva kovetetaan, käytetään vetyä ja nikkeliä.
        *Jos se sen sijaan käy läpi niin sanotun uudelleen esteröinnin, käytetään natriummetylaattia, jolla pilkotaan tiettyjä rasvahappoja.
        *Jotkut öljyt, kuten palmuöljy, jäähdytetään ja suodatetaan, toisinaan liuottimen kanssa, jolloin se jakautuu osiin, joilla on eri sulamispiste.

Ennen kuin margariini lopulta päätyy voileivällesi, siihen on lisätty erilaisia lisäaineita, jotta se muistuttaisi ulkonäöltään mahdollisimman paljon voita.

Lähde: Aitoa ruokaa, Mats-Eric Nilsson

• *dolfina

Hesarissa on ollut juttu, jossa on sanottu näin:
        Tutkijat varoittavat suurten d-vitamiiniannosten voivan lisätä erityisesti verisuonten kalkkiutumista, sillä d-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä elimistöön. Jos sitä imeytyy liikaa, se voi vuosikymmenien aikana ahtauttaa verisuonia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      121
      2642
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      69
      1094
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      210
      1054
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      982
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      931
    6. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      894
    7. 36
      876
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      853
    9. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      4
      829
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      812
    Aihe