Moikka kaikille!
Tuli vaan semmosta mieleeni, että mun ystävättärellä on nyt kaksi nuorta uroskoiraa. Toinen on lagotto ja toinen saluki. Ystävättäreni käyttäytyy ihmeellisesti koiriaan kohtaan. Hän ei huomioi, eikä rapsuttele, eikä kouluta heitä yhtään...Sanoo että jääkausi on menneillään.
Mä en ihan oikeasti ymmärrä, mitä se tarkoittaa, koska aina kun olen itse niiden kanssa tekemisissä, ne tottelevat kuin unelma. Olivat tossa puolivuotta sitten mulla kaksi viikkoa hoidossa ja kaikki meni aivan loistavasti ihan perus palkitse,ignooraa-tekniikalla...Miksi siis jääkausi?
Minulla itselläni on Rottis ja Dogo ja nuorempana omistin bullterrierin. Koskaan ei olla mitään Jääkautta tarvittu. Ollaan vaan koulutettu koirat järjestelmällisesti ja motivoitu niitä. Tehty opista leikkiä ja plakittu ahkerasti. Jos koira on tehnyt jotain pahaa (harvoin) se kielletään,ignoorataan ja sitten se ei enää tee pahuuksiaan..
Mistä siis on kysymys? Ja onko se ihan oikeasti tarpeellista, kun ei osata kouluttaa koiraa lempeällä motivoinnilla?
MIKÄ JÄÄKAUSI???
17
472
Vastaukset
- sadis-mi
sopii hyvin sadismi siitä kun saa mielihyvää eikä edes tiedä toteuttavansa sadismia.
Jääkausi koiralle on sadismia jota voi viljellä koiran koulutuksen yhteydessä ja keräämällä siitä opista rahaakin. Ehkä kädettömien pitäisi miettiä sopiiko heille eläimet ollenkaan ja tyytyä vaan näkemään päiväunia jääkausista ja puristelemaan veristä nyrkkiä huosunsaumaansa. - QWRTYHGFDS
Todennäköisesti sinä silloinkuin koira olivat sinulla et niitä huomioinut aiheetta ja sen vuoksi koirat noteeravivat sinua ja tottelivat niinkuin niiden mitääkin totella johtajaa.
- tarpeellinen
"Ja onko se ihan oikeasti tarpeellista, kun ei osata kouluttaa koiraa lempeällä motivoinnilla? "
Ei, ehkä siksi ettei osata vaan siksi että koira ei opi lempeällä motivoinnilla. Se on siis tehokeino.
Mielipiteesi muuttuu kun saat kunnon koiran joskus hoiviisi puudelien sijaan..." vaan siksi että koira ei opi lempeällä motivoinnilla".
Siis ei opi...Miksi ei opi ? ( paino sanalla opi )- Pursukka
Hei vaan. Niin, siis kerroin, että olen omistanut koko elämäni isoja koiria ja joidenkin mukaan todella isoluonteisia vieläpä. Itse en henk.koht ole joutunut konfliktitilanteisiin kertaakaan koirieni kanssa, vaikka nykyinen rottikseni onkin sijoituskoira ja tullut tosi kauheista oloista..Ollut jopa niin peloissaan, että agressiivinen. Olisi mennyt piikille, ellen olisi ottanut. Paljon rakkautta ja motivointia...tietysti rutkasti luovuuttakin käyttäen, niin eikö sen pitäisi riittää...Olen huomannut sen riittävän..
Miksi siis joskus täytyisi turvautua Jääkauteen, kun koira oppii paremmin lempeällä, silti napakalla otteella...
Mitä omistajat, joiden koirat tarvitsevat jääkauden, tekevät väärin? Ovatko kokeilleet motivointia? - ehkäpä.
molossi kirjoitti:
" vaan siksi että koira ei opi lempeällä motivoinnilla".
Siis ei opi...Miksi ei opi ? ( paino sanalla opi )"Miksi ei opi ?"
ehkä siksi että koira on liian itsenäinen, itsepäinen tai jopa tyhmä kuin saapas, tai sitten omistaja. ehkäpä. kirjoitti:
"Miksi ei opi ?"
ehkä siksi että koira on liian itsenäinen, itsepäinen tai jopa tyhmä kuin saapas, tai sitten omistaja.Aika mainiosti sanottu :D
"tai sitten omistaja ".Taidanpa kannattaa viimekädessä enemminkin tuota loppuosaa...- Sakemaanikko
Pursukka kirjoitti:
Hei vaan. Niin, siis kerroin, että olen omistanut koko elämäni isoja koiria ja joidenkin mukaan todella isoluonteisia vieläpä. Itse en henk.koht ole joutunut konfliktitilanteisiin kertaakaan koirieni kanssa, vaikka nykyinen rottikseni onkin sijoituskoira ja tullut tosi kauheista oloista..Ollut jopa niin peloissaan, että agressiivinen. Olisi mennyt piikille, ellen olisi ottanut. Paljon rakkautta ja motivointia...tietysti rutkasti luovuuttakin käyttäen, niin eikö sen pitäisi riittää...Olen huomannut sen riittävän..
Miksi siis joskus täytyisi turvautua Jääkauteen, kun koira oppii paremmin lempeällä, silti napakalla otteella...
Mitä omistajat, joiden koirat tarvitsevat jääkauden, tekevät väärin? Ovatko kokeilleet motivointia?lempeä, napakka ote, näin minäkin olen pärjännyt. Ei ole tarvinnut tuota jääkautta meillä, mutta voin silti ymmärtää, että sitä jotkut tarvitsevat. Rohkeasti vain lukemaan se Koirankorjauskirja, sieltä se ymmärrys sinullekin tulee. Turha sitä tässä on yrittää selitellä sen kummemmin, kuin että kaikilla ei vain sitä tatsia koiriin luontaisesti ole. Sellaisia ihmisiä varten ovat ongelmakoirankouluttajat. Ja sellaista se vain nyt on, kun on aivan liikaa tarjontaa erilaisista koirista.
- gfikd
jääkausi on täysin turha, ellei koiralla ole todellisia johtajuusongelmia! Koira vaan hämmentyy
- nappiin sanottu
nappiin sanottu, ymmärtäispä nämä kaikki jotka täällä aina asiasta valittavat... ja myös ne jotka sitä väärinkäyttävät kepein perustein.
- kerrankossitä
Mitä sinulla pursukka on hampaankolossa vilanderia vastaan? Aiemmin kitisit kolinapurkista, nyt aloitit uuden aiheen jääkaudesta. Tässä maailmassa on yhtä monta erilaista tapaa kouluttaa koiraa kun on koiranomistajiakin, anna kaikille elintilaa. Tervepäinen koira ei jääkaudesta mene piloille.
Se on jo todettu aiemminkin, että hienoa että osaat kouluttaa koirasi. Edellisissä viesteissä kerroit, että koirasi ovat kovapäisiä ongelmakoiria, mutta nyt kun paljastit rodut, niin ymmärtää että olet päässyt helpolla. Molemmilla kun on palveluskoirina luontainen tarve miellyttää omistajaansa, ja ovat nopeita oppimaan. Joiltain roduilta nämä ominaisuudet puuttuu, kuten esimerkiksi mainitsemaltasi salukilta.- Pursukka
Tämä on ensimmäinen keskusteluni aiheesta. En vain ole koskaan ymmärtänyt sitä ja sen tarvetta, sillä koirat, joilla pidetään jääkautta (minun tuttavapiirissäni) Tottelevat minua ihan eri tavoin kuin omistajiaan..johtuuko se sitten opetusmetodeista vai mistä, mutta siksi olen ihmetellyt tuota jääkautta. Tarvitseeko koira sitä todella silloin, kun se tottelee kuin unelma, kun sitä palkitaan ja motivoidaan?
- veerporten
Pursukka kirjoitti:
Tämä on ensimmäinen keskusteluni aiheesta. En vain ole koskaan ymmärtänyt sitä ja sen tarvetta, sillä koirat, joilla pidetään jääkautta (minun tuttavapiirissäni) Tottelevat minua ihan eri tavoin kuin omistajiaan..johtuuko se sitten opetusmetodeista vai mistä, mutta siksi olen ihmetellyt tuota jääkautta. Tarvitseeko koira sitä todella silloin, kun se tottelee kuin unelma, kun sitä palkitaan ja motivoidaan?
"Tarvitseeko koira sitä todella silloin, kun se tottelee kuin unelma, kun sitä palkitaan ja motivoidaan? "
Jos koirasi tottelee kuin unelma, niin älä ihmeessä laita sitä jääkaudelle. Se on ongelmatapauksia varten! - ....................
veerporten kirjoitti:
"Tarvitseeko koira sitä todella silloin, kun se tottelee kuin unelma, kun sitä palkitaan ja motivoidaan? "
Jos koirasi tottelee kuin unelma, niin älä ihmeessä laita sitä jääkaudelle. Se on ongelmatapauksia varten!Eihän kaikkiin koiriin tarvi jääkausia tai "pevimetodeja". Jotkut ihmisethän käyttäytyvät luonnostaan niin että koirat niitä kunnioittavat ja yhteiselo sujuu mukavasti. ELi jos ei ole ongelmia jatka samaan malliin!
- ..
..sama millä metodilla opetetaan,kuhan on tottelevainen koira ja koiran ja omistajan suhde pysyy hyvänä. Itelle merkki tästä on esim.koiraaitauksella,jos lähdet kävelemään poispäin koirasta,ku koiralla juuri parhaimmat leikit ja sembalot meneillään,ni tuleeko koirasi perääsi vai jääkö juhlimaan kamujen kanssa. :) Koira kestää kovaakin kurittamista,kuhan tietää mistä sitä rangaistaa.
- ihanko totta?
Kestätkö sinäkin kovaakin kurittamista, kun tiedät, mistä aiheesta saat turpiisi?
- ...
ihanko totta? kirjoitti:
Kestätkö sinäkin kovaakin kurittamista, kun tiedät, mistä aiheesta saat turpiisi?
Aasi. :) ..kurittaminen mulle ei o synonyymi väkivallalle. :) Se,että jos tiedän tehneeni itse jotain väärin ja saan siitä rangaistuksen auttaa kyllä ymmärtämään syy ja yhteyden..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 621018
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla330965- 61822
- 55713
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k97634Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai48619- 25612
- 57600
- 68590
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,14578