yksinhuoltajana parisuhteessa

surullinen äippä

Minä ihmettelen suuresti sitä, millaista tämä kotona olo yhdessä miehen, kolmen koiran ja vauvan kanssa on nyt synnytyksen jälkeen ollut...olen hämmentynyt, enkä tyytyväinen tilanteeseen. Minua pelottaa, että elämämme jatkuu tällaisena myös tulevaisuudessa, olen väsynyt. Pääsin esikoisvauvamme kanssa kotiin synnytyssairaalasta 2,5 viikkoa sitten ja siitä asti minä olen hoitanut väsyneenä vauvan, koirat, kotityöt ja kaiken muun olennaisen ja mies on maannut sohvannurkassa tietokoneensa kanssa pelaten pokeria, ravia tai muita nettipelejä. Okei, annetaan miehelle tässä vaiheessa sen verran armoa, että käyttää isoimman koiramme aina iltapissalla pokerinpeluun lomassa (viipyy ulkona noin 5 min) ja juoksee sitten takaisin koneelleen pelaamaan. Mies on myös kaksi kertaa kylvettänyt vauvan tänä aikana. Siinäpä se.

Minä luulin, oletin, että mieheni olisi koko ajan innoissaan vauvan kimpussa kun pääsemme kotiin sairaalasta. Soitteli minulle jo sairaalaan että tulisimmepa me jo kotiin kun on niin tylsää eikä mitään tekemistä. Noh, nyt olemme kotona ja eipä se mies paljon tuosta sohvalta irtoa "tekemään" vauvan tai minun kanssa mitään.

Minä juoksen aina nopeasti vessassa, syön äkkiä pikaruokaa ja käytän koirat nopeasti pihalla, yritän pitää kodin suhteellisen siistinä ja yritän ehtiä käydä suihkussa sun muuta... mies ei tahtoisi nimittäin millään pitää sylissään hereillä olevaa vauvaa ja turhautuu saman tien jos vauva päästää pienenkin äänen. Minä pidän seuraa ja hoidan vauvaa hereillä ollessa oikeastaan koko ajan. Mies hymähtelee ja sanoo että selkään sattuu ja käsi puutuu kun vauvaa täytyy pitää sylissä (ja koko ajan kun pitää vauvaa, mies pelaa samalla tuota saatanan tietokonetta eikä seurustele vauvansa kanssa). Minun pitää erikseen kysyä, että voisitko pitää vauvaa hetken että käyn vessassa tai teen ruokaa itselleni. Joskus mies pitää sitä hetken ja saman tien kun tulen vessasta tai saan pikaisesti väsätyn mikropuuroni syötyä, tarjoaa mies jo vauvaa minulle takaisin, että "ota tämä". Joskus miehellä on niin "kiire" pelaamisen kanssa että EI EHDI pitää vauvaa sylissä. Vauva saa itkeä sängyssään vaikka kuinka kauan jos miehellä on peli tietokoneella kesken, koska hän ei yksinkertaisesti EHDI vauvan luokse.

Mies on nyt lähdössä varpajaisia viettämään lauantaina ja totesin sitten hänelle, että minä en taida päästä koskaan pidemmäksi aikaa minnekään kun tämä mies ei suostu vaihtamaan vauvansa vaippoja. Mies sanoo, että vauvojen kakkavaipat oksettaa eikä sellaiselle voi mitään, että jotkut ihmiset nyt vain ovat sellaisia. Minä uskon ihan vakaasti siihen, että mies antaisi vauvan olla kakkapissavaipoissaan aina niin kauan että minä vaihdan ne puhtaisiin. Ja pelottaa ajatellakin jos jättäisin miehen ja vauvan kaksistaan, että lapsi itkisi sängyssään kun mies ei ehdi hoitaa.

Minä luulin, että mies olisi maailman paras ja osallistuvin isä mitä tiedän. En voi uskoa silmiäni kun näen hänet sohvalla makaamassa ja pelaamassa tai kun kuulen hänen tökeröitä kommenttejaan lapsenhoitoon liittyen. Minä olen yksinhuoltaja parisuhteesta huolimatta ja se vituttaa. Ollaan oltu yhdessä yli 10 vuotta ja lapsi oli harkittu teko. En ole jaksanut sen kummemmin miehen kanssa asiasta jutella...jos jotain välillä kommentoin, niin hän toteaa että "älä viitsi". Enpä sitten viitsikään, olen väsynyt jo nyt...miten sitten jos tätä jatkuu kuukausia...vuosia????

Niin ja lisäksi asumme nyt työttöminä uudella paikkakunnalla. Mies jätti työn molempien kotipaikkakunnalla kun muutti perässäni tänne isompaan kaupunkiin jonne minä lähdin "paremman elämän ja työpaikan" toivossa jo 1,5 vuotta sitten. Nyt kummankin vanhemmat, perhe ja ystävät asuvat tuolla kotipaikkakunnalla josta muutimme pois, joten mitään tukiverkostoa ei ole lähellä. Se on alkanut ahdistaa todella paljon minua ja ikävöimään vanhaa kotipaikkaani ja perhettäni entistä enemmän.

48

5488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UmmNoora&Saara

      Ja näin se homma etenee.. on se vaan kummaa mutta tuntuu että naisten ja miesten käsitys vanhemmuudesta eroaa jollakin ratkaisevalla tavalla... Meillä on aivan sama skenaario kuin teillä vain sillä erotuksella että lapsia on kaksi. Surullista todeta, mutta tuskinpa tulee homma teilläkään muuttumaan jollei mies itse ymmärrä että tekee jotain päin honkia. Minä yritin varmaan 2 vuotta "opettaa" miestäni mutta meni ihan kuuroille korville. Nykyään teen kaiken itse ja tyydyn siihen, onhan minulla ihanat lapset:)

      Jos miehesi on tuollainen yritä hankkia voimavaroja muualta, ystävistäsi, sukulaisista..
      Tsemppiä:)

    • bsfdbsdg

      Kuulostaa tutulle! Voimia ja jaksamisia sinulle. Yhden neuvon antaisin. Älä pyydä miestä ottamaan vauvaa syliin jne. vaan sano, että ota vauva syliin menen suihkuun ja laita miehen syliin. Sinun ei kannata pyytää, koska tällöin "putkiaivo" voi pitää oman lapsen hoitamista jonakin palveluksena, mitä se ei ole vaan hänelle kuuluva vastuu.

    • _______

      Sun tilanteessa lähtisin (jos muuten mahdollista) sukulaisten luokse vähäksi aikaa ja ilmoittaisin tulevani takaisin sitten kun en enää tarvitse apua vauvan kanssa.

      • mennyttä aikaa

        Tutulta kuulostaa. Ex-mieheni oli juuri samanlainen, lapsia meillä on neljä. Olin aika rankoilla kun kaikki olivat vielä pieniä. Sivuhuomautuksena että erosimme toki muista syistä.
        Mies ei kertakaikkiaan ymmärtänyt omaa osuuttaan tai vastuutaan. Jos pyysin ottamaan itkevän vauvan että saisin syödä loppuun, ja mies oli jo syönyt, vastaus oli loukkaantunut: HÄN menee ny lepäämään.
        Pakostakin jouduin jättämään lapsia hänelle joskus hoitoon, sattumalta kakka oli JUST tullut vaippaan kun tulin kotiin. Siinä sitten kuivunutta kakkavaippaa heti vaihtamaan.
        Kun nuorin oli vauva ja menin muitten pienten kanssa saunaan ja kylpyyn, mun piti ottaa vauva babysitteriin suihkuhuoneen nurkkaan.
        Isyysloma oli miehelle lomaa, muistaakseni mulle mainitsikin että HÄN on nyt LOMALLA. Ei tainnut herralle selvitä ihan isyysloman tarkoitus.
        Mulla jäi näistä vuosista sellainen "kammo", että olen saanut pikkulapsista tarpeekseni. Ts. kun omat lapset ovat jo isoja ja osa lähes aikuisia, en mielelläni hoitele ystävieni lapsia. Aika usein olen kuitenkin lapsenvahtina, ja tietysti hoidan pikkuisen hyvin.

        Saisitko esimerkiksi koiriaa mihinkään koiratarhalle väliaikaisesti? Tai jollekkin ystävälle hoitoon? Kerro miehellesi että et jaksa hoitaa molempia, koiria ja uutta vauvaa.
        Saatko esim. äitiäsi tai anoppiasi hoitamaan välillä vauvaa ja kotia että saat levätä? Mulla oli äiti aina joskus viikon pari meillä ja sylitteli vauvaa että sain keskittyä kodinhoitoon ja isompien hoivaamiseen.
        Eli vauvan kun syötin ja kuivitin, äiti nukutteli syliin että vauvalla oli hyvä ja turvallinen olla vaikka en ehtinytkään pitelemään.
        Nyt kun vauva on pieni ja sinulla varmasti hormoonit tekevät vielä tehtävänsä sekä väsymys, asiat vielä kärjistyvät ja tuntuvat ylivoimaisilta.
        Vieläköhän Mannerheimin lastensuojeluliitolta saa hoitoapua? Lapsenvahteja?
        Voimia sinulle ja jaksamista!


    • Anne-74

      ..siis hyväksytte tuollaiset vastaukset ja annatte asian olla. Jos ei aikuinen mies pysty vaihtamaan vajaan 3vkon ikäisen lapsen kakkavaippaa oksentamatta niin sitten saa vaihtaa ja oksentaa. Älkää nyt herran jumala antako tuollaista periksi. Ja miksi sinä aina kusetat koiratkin aina.. ettekö oikeasti osaa, uskalla sanoa miehellenne suoraan näistä asioista vai mistä kiikastaa??

      • Kokemus-K

        Täysin samaa mieltä. Nyt välittömästi toimeen ja opettamaan sille miehelle elämän realiteetteja! Tuo tilanne ei tule itsestään paranemaan. Päinvastoin tilanne pahenee mitä kauemmin mies saa tottua siihen että hänen ei tarvitse tehdä mitään.
        Ei kannata pelätä että mies suuttuu kun otat asian puheeksi sillä tuolla asenteella hän tulee suuttumaan joka tapauksessa. Hän tietää kyllä tasan tarkaan että ei tee oikein ja siksi yrittää välttää aiheen käsittelyä ja toivoo että vain sopeutuisit tilanteeseen. Sanot siis ihan suoraan että tuolla käytöksellä hän ei ole ISÄ ja piste. Isä ottaa vastuuta, opettelee hoitamaan lasta ja viettää oikeasti aikaa lapsen kanssa. Oikea isä myös huolehtii samalla siitä että äitikin saa oman lepoaikansa. Muuten parisuhde on hyvin nopeasti vain yhtä nalkutusta ja riitelyä. Sitä tuskin kukaan haluaa?

        PS. Miehelläsi on myös selvästi jonkinlainen peli- ja nettiriippuvuus. Se vielä pahentaa tilannetta ja vaikeuttaa miehesi sopeutumista isyyteen ja sen velvollisuuksiin. Ei ole normaalia että hän tuskin huomaa vauvaa ja sen tarpeita. Puutu myös tuohon riippuvuuteen. Jos miehesi väittää että ei ole riippuvainen, pyydä häntä olemaan vaikka kaksi päivää pelaamatta ja käymättä netissä. Jos ei ole riippuvainen niin tuollainen on ihan helppo juttu, eikö vain? Mikähän on tulos?


    • äitiloppu

      Täällä ollut samanlaista esikoisen syntymästä saakka ja kohta lapsia on kaksi.
      Minä se vaan jaksan toivoa, että mies heräisi todellisuuteen ja ottaisi vastuuta. Toisaalta olen niin väsynyt kaikkeen, että koitan vain kestää, koska näillä voimilla erokaan ei houkuttele. Eron jälkeen voisin hkä lapset lykätä isälleen oikeasti hoitoon vaikka joka toinen vkonloppu, mutta tiedän jo etukäteen, ettei isä niitä lapsia silloinkaan hoitais, vaan lykkäisi omalle isälleen (asuu pihan toisella puolella) tai hankkisi uuden emännän lapsia ja kotiaan hoitamaan.

      Meillä mies ei sentäs ole peliriippuvainen eikä viinaan menevä, mutta työnarkomaani ja itsekeskeinen kuitenkin. Kakkavaippoja vaihtoi satunnaisesti kun vauva oli pieni, mutta kun kakka alkoi kiinteiden myötä muistuttamaan sitä itseään, niin loppui kakkapyykki miehen osalta siihen.

      Meillä tilanne oli lapsen ollessa 7-viikkoinen jo niin paha, että mies uhkasi minua erolla, jos en lopeta itkemistä ja valitusta "tyhjästä". Olin synnytyksen jälkeen masentunut ja shokissa siitä, ettei perhe-elämä ollut lähellekään sitä, mitä olin toivonut tai mitä omassa perheessäni aikoinaan oli. Itkin sitä, etten koskaan päässyt ilman vauvaa mihinkään, en hetkeksikään, mies ei koskaan öisin tai aamulla herännyt vauvan kanssa, vaan huusi minulle sängyn pohjalta, että "tuleeko sitä vitun maitoa"..

      Mies oli ja on vieläkin pitkiä päiviä töissä ja sen jälkeen yömyöhään omissa puuhissaan (autot, prätkät, kahvittelu yms.), ja meni joskus päiväkin, ettei mies nähnyt lasta hereillä. Suuttui minulle, jos olin laittanut lapsen yöunille juuri ennen kun hän ehti kotiin. Kuitenkin lapsen kanssa seurustelu hänelle oli (on) sitä, että telkkaria katsoo ja syö samalla, ei siis koskaan ole vain ollut ja leikkinyt lapsen kanssa.

      Erolla mies on minua uhannut moneen kertaan, haukkunut laiskaksi tyhjäntoimittajaksi, luuseriksi yms. Kehottanut hankkimaan kunnon työpaikan (mikä lie), jotta tietäisin, mitä oikea työ on, enkä valittaisi tyhjästä. Toisinpahan sitten rahaakin taloon. Minä en voi koskaan olla yhtä väsynyt kuin hän, tai stressaantunut, koska enhän minä ole töissä, minähän vain lepäilen kotona päivät pitkät. Ahkerasti koitan tehdä pientä siivoilua kotona ja peruasiat ovat kunnossa, mutta miestä ei tämä kiinnosta. Minähän olen patalaiska kun lastenleluja lojuu lattioilla ja jonkin verran epäjärjestystä on. Paskasta meillä ei kuitenkaan ole koskaan. Aina on ruokaa, pyykit ja tiskit pesty ja isännälle perkele tarjoilen ruoankin lautasella telkkarin ääreen.

      Miehen mielestä minä en ansaitse rahaa enkä vapaa-aikaa (omaa aikaa ilman lasta), koska minähän lomailen koko ajan. Enkä saa valittaa väsymystä, ja itsekin sairaana ollessa hoida siltikin kaikki asiat, enkä apua mieheltä saa mihinkään. Kahden vuoden ajan meiltä on kotoa puuttunut turvaportit, kaiteista pleksit, ja ulkoonta suojaavat piha-aidat (pihan reunoilla vaarallisia pudotuksia)...ne ovat mieheni ainoat hommat ktona, eikä hän niitä ole kahdessa vuodessa saanut aikaiseksi. Siksi esim siivoaminen minulla hankaloituu, koska en voi mennä rauhassa yläkertaan mitään tekemään lapsen putoamisvaaran vuoksi. Tällainen hankaloittaa yllättävän paljon arjen askareitani. Ja niistä saa sitten kuulla.

      • äitiloppu

        Jos muistutan mieheni velvollisuuksista isänä ja aviomiehenä, saan kuulla olevani monta kertaa pahempi, koska olen laiska siivoamaan..just.
        Mies on jo monta kertaa raivonnut minulle, että minun pitäisi oppia arvostamaan hänen työtänsä, koska hän tuo rahaa taloon ja on järkännyt meille kivan kämpän. Kämpän, joka ei muuten koskaan tule olemaan minun millään tavoin (avioehto).

        Minä en olisi hengissä tai edes jäjissäni ilman siskoani ja äitiäni. He ovat minun tukiverkkoni olleet koko ajan. Valitettavasti mieheni luottaa siihen, että he auttavat minua. Monesti, jos on jotain menoa, johon haluaisin mennä (pakollistakin), mies käskee soittamaan siskolleni, koska hänellä aikansa maksaa koko ajan, ja tyhjän panttina ei hänen sovi olla. Viimeksi suuttui todella rankasti, kun sanoin, että siskoni on kyllä oman osuutensa jo meidän eteen tehnyt, moninkertaisesti lapsen isäään verrattuna. Suuttui valtavasti ja sätti minua taas oikein olan takaa. Olen niin kypsä kaikkeen, ettei minulla ole oikeastaan edes voimia laittaa enää vastaan. En usko sanaakaan, mitä mieheni minua solvaa, sen verran arvostan itseäni. Minua kuitenkin raivostuttaa, miksei kukaan tai mikään saa miestäni tajuamaan, mikä elämässä oikeasti on tärkeää. Omasta mielestään hän on täydellinen ja minä aina väärässä ja valitan turhasta koko ajan.

        Nyt kun lapsi on jo parivuotias, mies on pikkuhiljaa alkanut ottamaan lasta enemmän mukaansa, esim ajaessaan ruohoa tai korjatessaan autoa tms, mutta tämäkin vain niin, että lapsi seuraa sivussa, mitä isänsä puuhailee.

        Kahden vuoden aikana mies on katsonut lapsensa perään muutaman kauppareissun ajan (max puoli tuntia) ja viitisen kertaa muutaman tunnin ajan, kun olen esim kirppiksellä ollut myymässä. Silloinkin o usein soitellut perään, että missä helvetissä oikein kuppaan, kun hänen hommansa kusevat...

        Tuttujemme seurassa mieheni näyttelee täydellistä isää ja telmii lapsen kanssa. Tietäisivät vaan totuuden. No, osa tietääkin.

        Lottovoittoa odotan, jotta voisin lähteä ilman, että ainakaan toimeentuloa tarvisi miettiä. Helpottaisi kummasti ,kun raha-asioita ei murehtisi muun paskan lisäksi.

        Myös minua surettaa, kun isä on lapselle todella rakas, mutta silti niin paljon jää lapselta puuttumaan. Ja minkälaisen mallin hän oikein saa isältään? Pelottaa ajatellakin. En haluaisi kasvattaa samanlaista tunnekylmää sovinistikusipäätä tähän maailmaan.

        Kauhulla odotan mitä toinen lapsi tuo tullessaan. Lapsi on toivottu , mutta tämänkään raskauden aikana en ole tukea tai ymmärrystä saanut mieheltä, vaikka tämä onkin fyysisesti ja henkisesti ollut monin kerroin rankempaa. Vielä kun tietää, ettei olo ainakaan helpota tulevaisuudessa. En saa levätä, sen sijaan mies herättää meidän herätyskellollaan aamulla ja jatkaa itse uniaan vielä parin tunnin ajan (laiskuuttaan). Jos käsken poistamaan herätyksen, mies räyhää minulle että " tekee hyvää sullekin nousta ajoissa, jos vaikka tekisitkin välillä jotain"..
        että näin... lohduttavaa kuitenkin tietää, ettei ole ainoa, niin surullista kuin se onkin.


      • narsistinuhri?

        kuulostaa siltä, että sinun miehesi on narsisti...
        ei kiva, yritä sinnitellä, ehkä hän herää sitten kun on liian myöhäistä niin saat viimein itsekin nauraa paskasta naurua!!


      • --------------------
        äitiloppu kirjoitti:

        Jos muistutan mieheni velvollisuuksista isänä ja aviomiehenä, saan kuulla olevani monta kertaa pahempi, koska olen laiska siivoamaan..just.
        Mies on jo monta kertaa raivonnut minulle, että minun pitäisi oppia arvostamaan hänen työtänsä, koska hän tuo rahaa taloon ja on järkännyt meille kivan kämpän. Kämpän, joka ei muuten koskaan tule olemaan minun millään tavoin (avioehto).

        Minä en olisi hengissä tai edes jäjissäni ilman siskoani ja äitiäni. He ovat minun tukiverkkoni olleet koko ajan. Valitettavasti mieheni luottaa siihen, että he auttavat minua. Monesti, jos on jotain menoa, johon haluaisin mennä (pakollistakin), mies käskee soittamaan siskolleni, koska hänellä aikansa maksaa koko ajan, ja tyhjän panttina ei hänen sovi olla. Viimeksi suuttui todella rankasti, kun sanoin, että siskoni on kyllä oman osuutensa jo meidän eteen tehnyt, moninkertaisesti lapsen isäään verrattuna. Suuttui valtavasti ja sätti minua taas oikein olan takaa. Olen niin kypsä kaikkeen, ettei minulla ole oikeastaan edes voimia laittaa enää vastaan. En usko sanaakaan, mitä mieheni minua solvaa, sen verran arvostan itseäni. Minua kuitenkin raivostuttaa, miksei kukaan tai mikään saa miestäni tajuamaan, mikä elämässä oikeasti on tärkeää. Omasta mielestään hän on täydellinen ja minä aina väärässä ja valitan turhasta koko ajan.

        Nyt kun lapsi on jo parivuotias, mies on pikkuhiljaa alkanut ottamaan lasta enemmän mukaansa, esim ajaessaan ruohoa tai korjatessaan autoa tms, mutta tämäkin vain niin, että lapsi seuraa sivussa, mitä isänsä puuhailee.

        Kahden vuoden aikana mies on katsonut lapsensa perään muutaman kauppareissun ajan (max puoli tuntia) ja viitisen kertaa muutaman tunnin ajan, kun olen esim kirppiksellä ollut myymässä. Silloinkin o usein soitellut perään, että missä helvetissä oikein kuppaan, kun hänen hommansa kusevat...

        Tuttujemme seurassa mieheni näyttelee täydellistä isää ja telmii lapsen kanssa. Tietäisivät vaan totuuden. No, osa tietääkin.

        Lottovoittoa odotan, jotta voisin lähteä ilman, että ainakaan toimeentuloa tarvisi miettiä. Helpottaisi kummasti ,kun raha-asioita ei murehtisi muun paskan lisäksi.

        Myös minua surettaa, kun isä on lapselle todella rakas, mutta silti niin paljon jää lapselta puuttumaan. Ja minkälaisen mallin hän oikein saa isältään? Pelottaa ajatellakin. En haluaisi kasvattaa samanlaista tunnekylmää sovinistikusipäätä tähän maailmaan.

        Kauhulla odotan mitä toinen lapsi tuo tullessaan. Lapsi on toivottu , mutta tämänkään raskauden aikana en ole tukea tai ymmärrystä saanut mieheltä, vaikka tämä onkin fyysisesti ja henkisesti ollut monin kerroin rankempaa. Vielä kun tietää, ettei olo ainakaan helpota tulevaisuudessa. En saa levätä, sen sijaan mies herättää meidän herätyskellollaan aamulla ja jatkaa itse uniaan vielä parin tunnin ajan (laiskuuttaan). Jos käsken poistamaan herätyksen, mies räyhää minulle että " tekee hyvää sullekin nousta ajoissa, jos vaikka tekisitkin välillä jotain"..
        että näin... lohduttavaa kuitenkin tietää, ettei ole ainoa, niin surullista kuin se onkin.

        otan osaa, miehesi käytös on tosi ala-arvoista !!! Ihme- että olet ylipäätään vielä hänen kanssaan. Raha ei ratkaise, mutta... Ilmeisesti kuitenkin teillä on hyviä hetkiä ???


    • mie vaan Fika

      kyllä ihmettelen sanontaa että "lapsen tultua mies vain pelaa"..kyllä se mies on varmaan aiemminkin pelannut ja harrastanut ja tehnyt vaikka mitä.
      nainen vain asettuu taas marttyyrin osaan kun ei muka tiennyt että elämä lapsen kanssa voi olla vaikeaa jos mies on pelinarkomaani...
      sinuna ap sanoisin miehelle suoraan että jos ei mies ala käyttäytymään kuin miehen, puolison ja isän kuuluu, niin sinä pakkaat omat ja lapsesi kamat ja te muutatte pois eikä ole tarvis soitella perään.

      minä tein nykyiselle miesystävälleni näin, vaikkei meillä lapsia olekaan, mutta se pelaaminen ja koneiden ja vimpainten tärkeys alkoi niin ottamaan päähän, kun minä olin se joka kärsi tuosta. mies ei osoittanut minulle oikeastaan mitään tunteita, illalla kyllä olisin kelvannut "siinä mielessä".
      lopulta avasin sanaisen arkkuni..melko monta kertaa asiasta, lopulta mies tajusi ja kai alkoi jollain lailla kasvamaan miehenä, alkoi ajatella asioita eri tavalla ja huomasi kuinka yksin minä olin ollut suhteessa, siihen kai osittain alkoi vaikuttamaan omat pitkät koulu työpäiväni kun mies joutui pärjäämään yksin ja joutui opettelemaan siivoamaan kun minä en ollut enää niin usein auttamassa.

      nykyään suhteemme on paljon paremmassa kunnossa kuin vuosi sitten. mies on oppinut tekemään ruokaa, siivoaa ja tiskaa oma-aloitteisesti ja osoittaa minulle huomiota aivan eri tavalla.

      mammanpojasta kasvoi mies=)

      sanoisin siis että kouluttakaa se mies ennenkuin alatte lapsia tekemään..jonain päivänä se ihme voi tapahtua jota olette odottaneet.
      ja ap. miksi ihmeessä teillä on noin monta koiraa jos teillä ei oikeasti ole aikaa hoitaa niitä, kyllä koira tarvitsee myöskin liikuntaa..muutakin kuin sen "pissakakkalenkin", olisiko mahdollista luopua edes yhdestä koirasta, en nyt meinaa lopettamista mutta antaisitte koiran pois, johonkin sellaiseen kotiin jossa koira saisi tarvitsemaansa huolenpitoa.
      samalla oma taakkasi vähenisi.
      ja kannattaa oikeasti ensin keskustella sen miehesi kanssa JÄRKEVÄSTI noista ongelmistanne. kerrot suoraan miltä sinusta tuntuu, miksi tuntuu siltä, mitä mies voisi tehdä asialle.
      ei mitään tyhjänpäiväistä syyttelyä, vaan keskustelua.
      jos asiat eivät muutu, voit alkaa harkitsemaan omaa kämppää.

      • ketjun aloittaja

        kyllä mies on aikaisemminkin viettänyt ison osan ajasta tietokoneella, mutta ei se näin paljon ole ennen rasittanut. Miehelläni ei ole harrastuksia eikä hän käy tällä hetkellä töissä ja lisäksi muutti juuri tänne uudelle paikkakunnalle kanssani, joten ystävätkään eivät vie hänen aikaansa kun ei tunne täältä vielä ketään. Luulisi, että aikaa lapsen, koirien ja kodinhoitoon olisi. Olen naiivi ja uskoin että hänen hartaasti odottamansa vauva toisi edes pientä muutosta touhon netissä istumiseen. No nyt hän sitten istuu netissä vauva sylissä (silloin kun viitsii sen syliin ottaa). Onhan tässä kaikenlaista ollut ongelmaa kymmenen vuoden aikana ja siksikin asuimme eri paikkakunnilla puolitoista vuotta ja elimme etäsuhteessa. Mielestäni suhteemme parani tänä aikana huimasti ja mies tuntui "fiksuuntuneen". Hän oli myös raskausaikana hyvin huomaavainen ja huolehtivainen (paitsi ei hoitanut koiria tai kotia). Ehkä hän on aina ollut hieman välinpitämätön, nyt kun asiaa oikein ajattelen kunnolla. Asia vain on kärjistynyt vauvan tulon myötä kun huomaan miten välinpitämätön hän oikeasti onkaan.

        Eilenkin sanoi aamulla kun syötin vauvaa, että hän menee nyt suihkuun. Mä sanoin että olis itsekin kiva ehtiä käymään suihkussa ja mies siihen, että "voithan sä käydä sit illalla kun vauva nukkuu". Olin ihan äimänä...ajattelin että olis sanonut, että hän käy ensin suihkussa ja pitää sit vauvaa (vaikka nukuttaa sitä) että minä pääsen kans.

        No koirat on meillä toki päässeet pidemmillekin lenkeille päivittäin, siis ennen vauvan syntymää, kun minä ehdin niitä käyttämään. Käyn myös koirakentällä niiden kanssa. Nyt kun kovien pakkasten vuoksi en ole vauvaakaan saanut vaunuissa vietyä ulos, niin koirien kanssa en ole pitkille lenkeille päässyt.

        Voi olisipa täällä meillä jonkinlainen tukiverkosto, mutta ei ole, sillä suku ja tuttavat asuvat eri paikkakunnalla.

        Juuri äsken mies tuli tuohon vauvan sängyn viereen leikkimään yhden koiramme kanssa (josta tietää, että se haukkuu herkästi kun sen kanssa leikkii). Olin juuri saanut vauvan nukutettua kun itki kovasti. Sanoin miehelle, että jos vauva nyt herää niin se saa nukuttaa sen uudelleen. Mies "loukkaantui" syvästi ja sanoi "että anteeksi nyt vaan kun yritin leikkiä koiran kanssa" ja marssi sit ajamaan partaansa vessaan.


      • mie vaan Fika
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        kyllä mies on aikaisemminkin viettänyt ison osan ajasta tietokoneella, mutta ei se näin paljon ole ennen rasittanut. Miehelläni ei ole harrastuksia eikä hän käy tällä hetkellä töissä ja lisäksi muutti juuri tänne uudelle paikkakunnalle kanssani, joten ystävätkään eivät vie hänen aikaansa kun ei tunne täältä vielä ketään. Luulisi, että aikaa lapsen, koirien ja kodinhoitoon olisi. Olen naiivi ja uskoin että hänen hartaasti odottamansa vauva toisi edes pientä muutosta touhon netissä istumiseen. No nyt hän sitten istuu netissä vauva sylissä (silloin kun viitsii sen syliin ottaa). Onhan tässä kaikenlaista ollut ongelmaa kymmenen vuoden aikana ja siksikin asuimme eri paikkakunnilla puolitoista vuotta ja elimme etäsuhteessa. Mielestäni suhteemme parani tänä aikana huimasti ja mies tuntui "fiksuuntuneen". Hän oli myös raskausaikana hyvin huomaavainen ja huolehtivainen (paitsi ei hoitanut koiria tai kotia). Ehkä hän on aina ollut hieman välinpitämätön, nyt kun asiaa oikein ajattelen kunnolla. Asia vain on kärjistynyt vauvan tulon myötä kun huomaan miten välinpitämätön hän oikeasti onkaan.

        Eilenkin sanoi aamulla kun syötin vauvaa, että hän menee nyt suihkuun. Mä sanoin että olis itsekin kiva ehtiä käymään suihkussa ja mies siihen, että "voithan sä käydä sit illalla kun vauva nukkuu". Olin ihan äimänä...ajattelin että olis sanonut, että hän käy ensin suihkussa ja pitää sit vauvaa (vaikka nukuttaa sitä) että minä pääsen kans.

        No koirat on meillä toki päässeet pidemmillekin lenkeille päivittäin, siis ennen vauvan syntymää, kun minä ehdin niitä käyttämään. Käyn myös koirakentällä niiden kanssa. Nyt kun kovien pakkasten vuoksi en ole vauvaakaan saanut vaunuissa vietyä ulos, niin koirien kanssa en ole pitkille lenkeille päässyt.

        Voi olisipa täällä meillä jonkinlainen tukiverkosto, mutta ei ole, sillä suku ja tuttavat asuvat eri paikkakunnalla.

        Juuri äsken mies tuli tuohon vauvan sängyn viereen leikkimään yhden koiramme kanssa (josta tietää, että se haukkuu herkästi kun sen kanssa leikkii). Olin juuri saanut vauvan nukutettua kun itki kovasti. Sanoin miehelle, että jos vauva nyt herää niin se saa nukuttaa sen uudelleen. Mies "loukkaantui" syvästi ja sanoi "että anteeksi nyt vaan kun yritin leikkiä koiran kanssa" ja marssi sit ajamaan partaansa vessaan.

        niin no jos ei toista näe paljoa suhteen aikana niin tämä ihminen voi tuntua fiksummalta kuin ne "äijät joita tapaa töissä.
        mutta silti kannattaa ajatella ennenkuin ns."hetken hurmoksessa" tekee lapsen(vaikka teillä nyt 10v on vierähtänytkin).
        ja kyllä olen samaa mieltä kanssasi siitä että jos mies kerta on työtön, niin hän voisi tehdä oman osansa ja auttaa sinua, onhan hän sentään lapsen isä.

        ehkä se tietokone ja pelit pitäisi piilottaa jonnekin tai myydä pois, loppuupahan se pelaaminen..
        on todella tyhmää että aikuinen mies vieläkin jaksaa pelleillä koneilla, mutta omalle perheelle ei ole aikaa.

        seuraavan kerran jos mies haluaa koiran/koirien kanssa leikkiä, niin sano että menee leikkimään ulos ja vaikka samalla lenkille koirien kanssa.

        aika kakaramainen "mies" sulla..
        ja kyllä tossa vaiheessa itse ainakin jo miettisin poismuuttoa muun perheeni luo..mies eläköön yksinään jos ei osaa aikuistua.

        kyllä häntä sitten myöhemmin kaduttaa kun ei ollut se perheenisä ja oma lapsi kysyy "äiti kuka toi oli?" jos hän moikkaa sinua joskus kadulla..


      • Hoover
        mie vaan Fika kirjoitti:

        niin no jos ei toista näe paljoa suhteen aikana niin tämä ihminen voi tuntua fiksummalta kuin ne "äijät joita tapaa töissä.
        mutta silti kannattaa ajatella ennenkuin ns."hetken hurmoksessa" tekee lapsen(vaikka teillä nyt 10v on vierähtänytkin).
        ja kyllä olen samaa mieltä kanssasi siitä että jos mies kerta on työtön, niin hän voisi tehdä oman osansa ja auttaa sinua, onhan hän sentään lapsen isä.

        ehkä se tietokone ja pelit pitäisi piilottaa jonnekin tai myydä pois, loppuupahan se pelaaminen..
        on todella tyhmää että aikuinen mies vieläkin jaksaa pelleillä koneilla, mutta omalle perheelle ei ole aikaa.

        seuraavan kerran jos mies haluaa koiran/koirien kanssa leikkiä, niin sano että menee leikkimään ulos ja vaikka samalla lenkille koirien kanssa.

        aika kakaramainen "mies" sulla..
        ja kyllä tossa vaiheessa itse ainakin jo miettisin poismuuttoa muun perheeni luo..mies eläköön yksinään jos ei osaa aikuistua.

        kyllä häntä sitten myöhemmin kaduttaa kun ei ollut se perheenisä ja oma lapsi kysyy "äiti kuka toi oli?" jos hän moikkaa sinua joskus kadulla..

        kuulostaapa tutulta. valitettavasti. ohjeeni on yhden kirjan sanoin: pakene,kärsi tai taistele. minä valitsin kärsimyksen.


      • No teit jo valintasi
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        kyllä mies on aikaisemminkin viettänyt ison osan ajasta tietokoneella, mutta ei se näin paljon ole ennen rasittanut. Miehelläni ei ole harrastuksia eikä hän käy tällä hetkellä töissä ja lisäksi muutti juuri tänne uudelle paikkakunnalle kanssani, joten ystävätkään eivät vie hänen aikaansa kun ei tunne täältä vielä ketään. Luulisi, että aikaa lapsen, koirien ja kodinhoitoon olisi. Olen naiivi ja uskoin että hänen hartaasti odottamansa vauva toisi edes pientä muutosta touhon netissä istumiseen. No nyt hän sitten istuu netissä vauva sylissä (silloin kun viitsii sen syliin ottaa). Onhan tässä kaikenlaista ollut ongelmaa kymmenen vuoden aikana ja siksikin asuimme eri paikkakunnilla puolitoista vuotta ja elimme etäsuhteessa. Mielestäni suhteemme parani tänä aikana huimasti ja mies tuntui "fiksuuntuneen". Hän oli myös raskausaikana hyvin huomaavainen ja huolehtivainen (paitsi ei hoitanut koiria tai kotia). Ehkä hän on aina ollut hieman välinpitämätön, nyt kun asiaa oikein ajattelen kunnolla. Asia vain on kärjistynyt vauvan tulon myötä kun huomaan miten välinpitämätön hän oikeasti onkaan.

        Eilenkin sanoi aamulla kun syötin vauvaa, että hän menee nyt suihkuun. Mä sanoin että olis itsekin kiva ehtiä käymään suihkussa ja mies siihen, että "voithan sä käydä sit illalla kun vauva nukkuu". Olin ihan äimänä...ajattelin että olis sanonut, että hän käy ensin suihkussa ja pitää sit vauvaa (vaikka nukuttaa sitä) että minä pääsen kans.

        No koirat on meillä toki päässeet pidemmillekin lenkeille päivittäin, siis ennen vauvan syntymää, kun minä ehdin niitä käyttämään. Käyn myös koirakentällä niiden kanssa. Nyt kun kovien pakkasten vuoksi en ole vauvaakaan saanut vaunuissa vietyä ulos, niin koirien kanssa en ole pitkille lenkeille päässyt.

        Voi olisipa täällä meillä jonkinlainen tukiverkosto, mutta ei ole, sillä suku ja tuttavat asuvat eri paikkakunnalla.

        Juuri äsken mies tuli tuohon vauvan sängyn viereen leikkimään yhden koiramme kanssa (josta tietää, että se haukkuu herkästi kun sen kanssa leikkii). Olin juuri saanut vauvan nukutettua kun itki kovasti. Sanoin miehelle, että jos vauva nyt herää niin se saa nukuttaa sen uudelleen. Mies "loukkaantui" syvästi ja sanoi "että anteeksi nyt vaan kun yritin leikkiä koiran kanssa" ja marssi sit ajamaan partaansa vessaan.

        tehdessäsi lapsen tämän miehen kanssa, eli yksin hoidat kaiken, samanlailla kun ennen lastakin, mutta kysymys onkin, että viitsitkö tosiaan tehdä tollaselle miehelle asiat nokan eteen valmiiksi, hoitaa kodin ym.?

        En minä ainakaan viitsisi, ja yksinhuoltajana menee kuule paremmin, ei vituta kun ei ole sohvaperunaa nurkassa vittuilemassa, eikä myöskään oleta siltä toiselta saavan apua...

        Mutta todennäköisesti tulet olemaan joko yhden tai kahden lapsen yh, sitä voit miettiä kumpi on helpompaa!


      • narkunmuikki
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        kyllä mies on aikaisemminkin viettänyt ison osan ajasta tietokoneella, mutta ei se näin paljon ole ennen rasittanut. Miehelläni ei ole harrastuksia eikä hän käy tällä hetkellä töissä ja lisäksi muutti juuri tänne uudelle paikkakunnalle kanssani, joten ystävätkään eivät vie hänen aikaansa kun ei tunne täältä vielä ketään. Luulisi, että aikaa lapsen, koirien ja kodinhoitoon olisi. Olen naiivi ja uskoin että hänen hartaasti odottamansa vauva toisi edes pientä muutosta touhon netissä istumiseen. No nyt hän sitten istuu netissä vauva sylissä (silloin kun viitsii sen syliin ottaa). Onhan tässä kaikenlaista ollut ongelmaa kymmenen vuoden aikana ja siksikin asuimme eri paikkakunnilla puolitoista vuotta ja elimme etäsuhteessa. Mielestäni suhteemme parani tänä aikana huimasti ja mies tuntui "fiksuuntuneen". Hän oli myös raskausaikana hyvin huomaavainen ja huolehtivainen (paitsi ei hoitanut koiria tai kotia). Ehkä hän on aina ollut hieman välinpitämätön, nyt kun asiaa oikein ajattelen kunnolla. Asia vain on kärjistynyt vauvan tulon myötä kun huomaan miten välinpitämätön hän oikeasti onkaan.

        Eilenkin sanoi aamulla kun syötin vauvaa, että hän menee nyt suihkuun. Mä sanoin että olis itsekin kiva ehtiä käymään suihkussa ja mies siihen, että "voithan sä käydä sit illalla kun vauva nukkuu". Olin ihan äimänä...ajattelin että olis sanonut, että hän käy ensin suihkussa ja pitää sit vauvaa (vaikka nukuttaa sitä) että minä pääsen kans.

        No koirat on meillä toki päässeet pidemmillekin lenkeille päivittäin, siis ennen vauvan syntymää, kun minä ehdin niitä käyttämään. Käyn myös koirakentällä niiden kanssa. Nyt kun kovien pakkasten vuoksi en ole vauvaakaan saanut vaunuissa vietyä ulos, niin koirien kanssa en ole pitkille lenkeille päässyt.

        Voi olisipa täällä meillä jonkinlainen tukiverkosto, mutta ei ole, sillä suku ja tuttavat asuvat eri paikkakunnalla.

        Juuri äsken mies tuli tuohon vauvan sängyn viereen leikkimään yhden koiramme kanssa (josta tietää, että se haukkuu herkästi kun sen kanssa leikkii). Olin juuri saanut vauvan nukutettua kun itki kovasti. Sanoin miehelle, että jos vauva nyt herää niin se saa nukuttaa sen uudelleen. Mies "loukkaantui" syvästi ja sanoi "että anteeksi nyt vaan kun yritin leikkiä koiran kanssa" ja marssi sit ajamaan partaansa vessaan.

        nyt teet siten, että tulostat tämän viestiketjun ja pyydät sen äijän pöydän ääreen ja annat luvan nousta siitä vasta sitten kun asia on käyty alusta loppuun asti läpi!
        keskeytys saa tulla vain jos vauva vaatii äitiä ja silloinkin vain siksi aikaa kun vauva vaatii, keskustelu jatkuu välittömästi kun vauva taas antaa äidin palata parisuhdesmalltalkiin.

        ei toi homma lopu, saattaa mennä pahemmaksikin, jollei jotain tapahdu nyt ja heti. muutoin masennut liikaa, tunnut jo nyt olevan poikki.

        miehen pitää yksinkertaisesti tajuta, että jos ei osallistu vauvan pikkuvauva-aikana hoitoon niin sitten tekee kaiken sen muun mitä äiti ei ehdi tai jaksa.
        äitiys ei ole makailua, imetys ei ole makailua laiskana!
        pelkästä synnytyksestä toipuminen vie aikaa, joiltain jopa kuukausia. äidin tulee saada keskittyä siihen vauvaan jotta symbioosi syntyisi riittävän syvästi, muutoin vauvalle saattaa tulla jopa traumoja joita puidaan sitten aikuisena psykoterapiassa (tämä on aivan totta, nykyaikaista tietoa maailmalta, lukekaa itse jos ette usko, netistä).

        tällä hetkellä äidin tehtävä on hoitaa ja ruokkia vauvaa sekä huilata. ei muuta. toki hänen pitää peseytyä ja käydä vessassa ja syödä riittävästi, sehän nyt on päivänselvä homma.
        siitä pikkuhiljaa päivittäin voi jaksamisen myötä ottaa lisäaskelia kotihommiin, aloittaa vaikka pyykkien pyörittelystä.
        miehen on hyvä aloittaa isä-vauvasuhde jo näin varhain olemalla vauvan kanssa pieniä hetkiä, vaikka väkisin jos ei vielä ole isänvaisto herännyt. jotta vauva tottuu muihinkin kuin äitiin, tunnistaa isänsä. ja jotta se äiti oppii luottamaan siihen miehenkin hoitamiseen.
        miestä voi myös painaa masennus, taikka kateus lapsen saamasta huomiosta.
        luulen että masennus, koska teillä työttömyyttä ja miehenhän pitäisi vanhan kansan sanoin tuoda leipä pöytään ja hän ei nyt sitä tee. tosin mitä iloa on sitten istua siinä koneen äärellä ja tuhlata lisää rahaa??

        tulosta tämä koko viestiketju ja laita ukko lukemaan, keitä sillä välin kahvia.
        sitten kysyt että mitäs tehtäis asialle, joko alat ymmärtää.

        itse voin sanoa vuoden ikäisen lapsen äitinä, mies narsisti melkein tyhjäntoimittaja-haukkuja-putkiaivo, meillä kaksi koiraa ja miehen lapsikin:
        pakko on vaatia vaatimalla, hyvällä ja pahalla. selväksi on pitänyt tehdä että lapsella kaksi vanhempaa, äiti hoitaa pääasiassa etenkin pienvauva-ajan ja isä kuskaa koiria lenkille ja osallistuu muihinkin kotihommiin. meillä ollaan harva se päivä riidoissa ton narsistihirviön kanssa, kun ei meinaa mennä jakeluun että se on se ukko joka huilaa sohvalla päivät ja illat pitkät, minä teen aamusta yöhön saakka hommia (jollen lapsen kanssa niin unien aikaan sitten koko ajan jotain muuta). sormilla voin laskea ne kerrat kun olen päikkärit vetäissyt lapsen kanssa, kaikki muut ajat olen raatanut.
        noh, olen vähän väsynyt tähän hommaan mutta meillä ei tod. helppoa ukon takia. ja ilmoitin meidät lastensuojeluun koska en enää jaksa ukon kitinää kaiken muun ohessa. siitäkin tuli riitaa, mä olen muka patologinen valehtelija, niinhän se narsisti sanookin. nyt olen vähän ryhdistäytynyt ja päättänyt että joko ukko lähtee terapiaan ja hoitaa omalta osaltaan tän suhteen kuntoon tai sit me lapsen ja koirien kanssa häivytään. enää en jaksa katsoo läpi sormien.
        tilitys tuli mut ota tästä oppia ja opeta se ukkoskin, luulen ettei se oo noin paha kun mun, se on vaan jotenkin masis.
        tee mies naises iloiseksi taas, iloitse myös ihanasta lapsestasi!!


      • zinttura
        mie vaan Fika kirjoitti:

        niin no jos ei toista näe paljoa suhteen aikana niin tämä ihminen voi tuntua fiksummalta kuin ne "äijät joita tapaa töissä.
        mutta silti kannattaa ajatella ennenkuin ns."hetken hurmoksessa" tekee lapsen(vaikka teillä nyt 10v on vierähtänytkin).
        ja kyllä olen samaa mieltä kanssasi siitä että jos mies kerta on työtön, niin hän voisi tehdä oman osansa ja auttaa sinua, onhan hän sentään lapsen isä.

        ehkä se tietokone ja pelit pitäisi piilottaa jonnekin tai myydä pois, loppuupahan se pelaaminen..
        on todella tyhmää että aikuinen mies vieläkin jaksaa pelleillä koneilla, mutta omalle perheelle ei ole aikaa.

        seuraavan kerran jos mies haluaa koiran/koirien kanssa leikkiä, niin sano että menee leikkimään ulos ja vaikka samalla lenkille koirien kanssa.

        aika kakaramainen "mies" sulla..
        ja kyllä tossa vaiheessa itse ainakin jo miettisin poismuuttoa muun perheeni luo..mies eläköön yksinään jos ei osaa aikuistua.

        kyllä häntä sitten myöhemmin kaduttaa kun ei ollut se perheenisä ja oma lapsi kysyy "äiti kuka toi oli?" jos hän moikkaa sinua joskus kadulla..

        Meiä mies leikkii,siivoo,käy töissä jne tulee ulos jos jaksaa töiden jälkeen,vkl mennään aina :D jos mun ukko ois tommonen entiä mitä tekis,huutaisin sille suuni puhtaaksi mitä koen ja teen! sekä mitä hän tekee! ehkä jopa temostroin sille leikkimällä häntä itseään! jos ei mee perille niin sanoisin suoraan et muutan pois ellet ole isä joka lupasit olla...sano et seon itse kuin sun vauva jota paiaat!itse opetin ukolleni alusta asti heti et miten vaippa vaihetaan ym...eka olin toivoton ku vauva itki mut onneksi se ymmärsi ja näki mitä koin :/ rupes auttaan ym ^^ ihana isä meiä pojal on kyl :)


    • ei ole tottunut

      Pistä kone piiloon ja juttele miehesi kanssa. Kerro että olet väsynyt ja kaipaat apua. Kysy mitä hän on valmis tekemään. Esim. koirien hoidon voisi lykätä täysin tässä vaiheessa hänelle. Hänellä voisi olla vauvan kanssa myös jokin oma rutiini, joka kuuluu vain hänelle (etkä sinä puutu siihen, ainakaan neuvomaan). Mies voisi myös käydä vauvan kanssa kävelyllä jotta sinä saat levätä sillä aikaa. Kotityöt kannattaa myös jakaa. Puhu myös ruokailusta, teette vuorotellen ruokaa / tai sinä ja sillä välin mies vauvan kanssa, ja syötte yhdessä.

      Luulisin että miehesi pelkää vauvanhoitoa ja käyttäytyy näin, koska huomaa, että sinulta se käy ja jättäytyy taka-alalle. Varsinkin kun hän on teitä kovasti odottanut kotiin. Ehkäpä hänen kuvitelmansa vauvasta oli erilainen kuin mitä se käytännössä on.

      Me naiset olemme sellaisia että teemme hommat kun on pakko. Miehet jäävät taka-alalle mieluumin.

    • gjlkjgajgöndg

      Pitää laittaa tuonne vauvakuume- ja perheenperustamisforumille linkkiä tästä ja vastaavista jutuista. Ehkä se vähän laskee vauvantekokuumetta kun joku kertoo, millaista se perheen todellisuus on. Näiden perusteellahan se isän osallisuus näyttää loppuvan siittämiseen.

    • kjdiuiu

      sillä miehelläs? Mun mies pelaa kans paljon ja joskus pohdin onko riippuvuutta mutta ei taida olla sentää ihan noin pahasti jumissa koneeseensa.. ainakaa tällä hetkellä. Tuo työttömyys on munkin miehen ongelma ja ilmeisesti on niin että miehet haluu olla tärkeitä... ja kun sitä ei olla töissä, niin sitten jossai nettiyhteisössä. Meillä tilanne on aina parantunu jos miehellä on ollu joku työ, vaikka vaan joku pilipali, ei palkkaa tuskin lainkaa, osa-aika homma.

      Ite tarttet tukiverkon, perhekerhoon mars tai muualle kavereita etsimään!

      • LOL...

        En voisi kuvitellakaan eläväni tuollaista elämää tuollaisen luuserimiehen kanssa! Ap, teidän suhde kuulostaa siltä että sinä olet (niin kirjaimellisesti kuin kuvaannollisestikin) se äiti, ja tuo sinun "miehesi" on oikeasti pikkulapsi.

        Siis ei voi oman vauvansa (=omaa lihaa ja verta) vaippoja vaihtaa? Mikä uusavuton, empatiakyvytön paska tämä ukko oikein on? Mä olisin potkaissut sitä persuksille niin lujaa että alkais hoitopuuhat kiinnostaa. Siis KASVATA SELKÄRANKA ja pistä se äijäs kuriin! Sulla on tarpeeksi hommaa vauvassa, lukuunottamatta koirianne sekä taloudenhoitoa.

        Vetoa siihen, että kyllä hänenkin vaippansa joku (epä)onnekas joutui vauvana vaihtamaan, ja mitä teidän lapsenne hänestä ajattelisi, jos tietäisi miten saamaton kusipää hänen isänsä on. Sori mutta mua ärsyttää tollanen.

        Sitten itketään täällä pelastavassa netissä, että miten saisin mieheen vähän vastuuntuntoa ja bla bla bla.
        Annat sille kaks vaihtoehtoa: 1. Jätät ne helvetin nettipokerit vähemmälle (säästyy muuten vaipparahastoon) ja alat käyttäytyä kuin AIKUINEN MIES, minkä lapsenne ansaitsee. 2. Jatkat luuserina olemista ja kuvittelet eläväsi nuoruuttasi yhä uudelleen ja uudelleen, ja degeneroidut jälleen lapsen tasolle, jonka olisi syytä muuttaa takaisin oman äidinsä hoiviin.

        Jos kerta olette kahdestaan ihan suunnitellut tämän vauvan, niin kahdestaan te sen joudutte hoitamaankin.

        Onneks mun mies on todella vastuuntuntoinen ja rakastava isä meidän lapselle, muunlaista en kyllä huoliskaan.


      • ketjun aloittaja
        LOL... kirjoitti:

        En voisi kuvitellakaan eläväni tuollaista elämää tuollaisen luuserimiehen kanssa! Ap, teidän suhde kuulostaa siltä että sinä olet (niin kirjaimellisesti kuin kuvaannollisestikin) se äiti, ja tuo sinun "miehesi" on oikeasti pikkulapsi.

        Siis ei voi oman vauvansa (=omaa lihaa ja verta) vaippoja vaihtaa? Mikä uusavuton, empatiakyvytön paska tämä ukko oikein on? Mä olisin potkaissut sitä persuksille niin lujaa että alkais hoitopuuhat kiinnostaa. Siis KASVATA SELKÄRANKA ja pistä se äijäs kuriin! Sulla on tarpeeksi hommaa vauvassa, lukuunottamatta koirianne sekä taloudenhoitoa.

        Vetoa siihen, että kyllä hänenkin vaippansa joku (epä)onnekas joutui vauvana vaihtamaan, ja mitä teidän lapsenne hänestä ajattelisi, jos tietäisi miten saamaton kusipää hänen isänsä on. Sori mutta mua ärsyttää tollanen.

        Sitten itketään täällä pelastavassa netissä, että miten saisin mieheen vähän vastuuntuntoa ja bla bla bla.
        Annat sille kaks vaihtoehtoa: 1. Jätät ne helvetin nettipokerit vähemmälle (säästyy muuten vaipparahastoon) ja alat käyttäytyä kuin AIKUINEN MIES, minkä lapsenne ansaitsee. 2. Jatkat luuserina olemista ja kuvittelet eläväsi nuoruuttasi yhä uudelleen ja uudelleen, ja degeneroidut jälleen lapsen tasolle, jonka olisi syytä muuttaa takaisin oman äidinsä hoiviin.

        Jos kerta olette kahdestaan ihan suunnitellut tämän vauvan, niin kahdestaan te sen joudutte hoitamaankin.

        Onneks mun mies on todella vastuuntuntoinen ja rakastava isä meidän lapselle, muunlaista en kyllä huoliskaan.

        mun todellakin pitäisi kasvattaa selkärankaa ja ottaa asioita enemmän puheeksi ton miehen kanssa. Kait sitä vaan niin vuosien aikana tottuu ja turtuu tuollaiseen sohvaperunaan, että ei oikein osaa/jaksa ryhtyä asioita selvittelemään. No toki asia on nyt toinen kun on vauvakin ja tuollainen laiska käytös alkaa todella nyppiä kun omakin väsymys painaa vauvan ja kodinhoidosta. Luojan kiitos siitä, että vauvan kanssa pääsee jo nyt vaunukävelylle ja voi ottaa koiriakin mukaan, no on se mies tullut kuitenkin mukaankin, mutta pitkälle lenkille hän ei jaksa/suostu lähteä. Ei se mitään, pääsen yksinkin vaunujen kanssa.

        Mies on sanonut, että voi vaihtaa vaippoja sitten kun vauvan kakka kiinteytyy eikä ole enää niin löysää...ja se minun uskoakseni tapahtuu varmaan joskus hamassa tulevaisuudessa kun lapsi syö kiinteää ruokaa eikä vain maitoa? Mies ei kuulemma voi lyödä pyykkipoikaa nenään ja vaihtaa vellivaippoja, koska pelkkä kakan koostumus, väri ja ulkonäkö oksettaa niin paljon. No eipä se mies pissavaippojakaan vaihda koska ei uskalla kurkistaa lapsen pöksyihin. Minä en siis tule koskaan pääsemään minnekään iltaa viettämään tai pitemmäksi aikaa kaupunkiin tai ystäviä tapaamaan, koska mies ei tule katsomaan onko vauvalla pissa tai kakka housussa.

        Mies myös toivoo ja odottaa että vauva kasvaisi nopeasti, koska hän tuntee että haluaa/pystyy viettämään paremmin ja mielellään aikaa vauvan kanssa sitten kun se on jo kasvanut hieman isommaksi, sellaiseksi että osaa itsekin kommunikoida ja "ymmärtää jotain" ulkopuolisesta maailmasta. Olen käsittänyt että miehen mielestä vauvan kanssa on periaatteessa turha nyt viettää aikaa koska tämä ei ymmärrä mitään eikä vauvan kanssa hyödytä keskustella tai leikkiä. Vauva usein nykyään rupeaa itkemään kun isä ottaa syliin ja sitten mies tyrkkääkin vauvan heti minun syliini. Olen sanonut, että ei vauva viihdy miehen kanssa koska tämä ei vietä vauvan kanssa aikaa niin paljon aikaa kuin minä, ehkä se jopa alkaa vierastaa isäänsä. Mies saattaa pitää vauvaa hetken kun istuu koneellaan ja kuunteluttaa vauvalla musiikkia netistä lauleskellen itse samalla. Olen sanonut, että ota katsekontaktia vauvan kanssa ja liikuttele vauvaa vaikka musiikin tahtiin tai leiki. Mutta eihän mies voi kun sillä on vain "yksi käsi" käytössä kun toinen pelaa nettipelejä ja jalatkin puutuu ja selkä tulee kipeeksi kun vauva makaa sylissä ja pelaaminen on vaikeeta kun moneen asiaan pitää keskittyä... :( ei voi ymmärtää...


      • äitsypäitsy
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        mun todellakin pitäisi kasvattaa selkärankaa ja ottaa asioita enemmän puheeksi ton miehen kanssa. Kait sitä vaan niin vuosien aikana tottuu ja turtuu tuollaiseen sohvaperunaan, että ei oikein osaa/jaksa ryhtyä asioita selvittelemään. No toki asia on nyt toinen kun on vauvakin ja tuollainen laiska käytös alkaa todella nyppiä kun omakin väsymys painaa vauvan ja kodinhoidosta. Luojan kiitos siitä, että vauvan kanssa pääsee jo nyt vaunukävelylle ja voi ottaa koiriakin mukaan, no on se mies tullut kuitenkin mukaankin, mutta pitkälle lenkille hän ei jaksa/suostu lähteä. Ei se mitään, pääsen yksinkin vaunujen kanssa.

        Mies on sanonut, että voi vaihtaa vaippoja sitten kun vauvan kakka kiinteytyy eikä ole enää niin löysää...ja se minun uskoakseni tapahtuu varmaan joskus hamassa tulevaisuudessa kun lapsi syö kiinteää ruokaa eikä vain maitoa? Mies ei kuulemma voi lyödä pyykkipoikaa nenään ja vaihtaa vellivaippoja, koska pelkkä kakan koostumus, väri ja ulkonäkö oksettaa niin paljon. No eipä se mies pissavaippojakaan vaihda koska ei uskalla kurkistaa lapsen pöksyihin. Minä en siis tule koskaan pääsemään minnekään iltaa viettämään tai pitemmäksi aikaa kaupunkiin tai ystäviä tapaamaan, koska mies ei tule katsomaan onko vauvalla pissa tai kakka housussa.

        Mies myös toivoo ja odottaa että vauva kasvaisi nopeasti, koska hän tuntee että haluaa/pystyy viettämään paremmin ja mielellään aikaa vauvan kanssa sitten kun se on jo kasvanut hieman isommaksi, sellaiseksi että osaa itsekin kommunikoida ja "ymmärtää jotain" ulkopuolisesta maailmasta. Olen käsittänyt että miehen mielestä vauvan kanssa on periaatteessa turha nyt viettää aikaa koska tämä ei ymmärrä mitään eikä vauvan kanssa hyödytä keskustella tai leikkiä. Vauva usein nykyään rupeaa itkemään kun isä ottaa syliin ja sitten mies tyrkkääkin vauvan heti minun syliini. Olen sanonut, että ei vauva viihdy miehen kanssa koska tämä ei vietä vauvan kanssa aikaa niin paljon aikaa kuin minä, ehkä se jopa alkaa vierastaa isäänsä. Mies saattaa pitää vauvaa hetken kun istuu koneellaan ja kuunteluttaa vauvalla musiikkia netistä lauleskellen itse samalla. Olen sanonut, että ota katsekontaktia vauvan kanssa ja liikuttele vauvaa vaikka musiikin tahtiin tai leiki. Mutta eihän mies voi kun sillä on vain "yksi käsi" käytössä kun toinen pelaa nettipelejä ja jalatkin puutuu ja selkä tulee kipeeksi kun vauva makaa sylissä ja pelaaminen on vaikeeta kun moneen asiaan pitää keskittyä... :( ei voi ymmärtää...

        ja pakotat sen miehen mukaan. ja puhut siellä avoimesti ja syyttämättä.

        Tietokoneen vierusta ei ole vauvan paikka voimakkaan sähkökentän takia, nyppää kone pois seinästä ja sano, että vanhemmuus on kahden kauppa, jos kerran vauva on yhdessä hankittu, se myös hoidetaan yhdessä. Lapsellista touhua tuollainen, "en voi koskea kakkavaippaan...." Miten hän oman takapuolensa pyyhkii!!!!!?????!!!. Nettiriippuvaiselta vaikuttaa myös miehesi. Ja lopeta herran tähden passaaminen!!!!!!! Älä laita ruokaa, älä siivoa äläkä varsinkaan pese miehen pyykkejä!!!!!! Käske siivota ja tiskata, kotihommat 50/50, jos kerran molemmat olette täyspäiväisesti kotona.

        Minä tein ekan lapsen synnyttä miehelleni "lukujärjestyksen", excel-taulukon, johon kirjoitin hänen viikko-ohjelmansa punaisiin luukkuihin, omani vihreisiin. "yllättäen", lukujärjestyksessä oli 99% punaista, miehellä oli sitä kokousta ja tätä tapaamista (oli silloin myös työtön, eli täysin harrastupohjaisia), kavereiden kanssa silloin ja tällöin ja tuolloin.... Minulla oli YKSI 45minuuttia viikossa muskari, jossa olin tietty vauvan kanssa, eli EI OLLENKAAN OMAA AIKAA. Kyllä heräsi mies... :D

        Me saimme neuvolasta ohjevihkosia, mitä minkäkin ikäinen vauva tarvitsee, miten voi "leikkiä" vauvan kanssa yms.

        Puhu neuvolassa myös, ota mies mukaan, jotta kuulee ammatti-ihmisen näkökulman myös. Vanhemmaksi kasvetaan, se pitää itse opetella.


    • parempi olla oikeest

      yh:na voin sanoa, että olen hoitanut kaikki ko. asia itse ja yksin. Kaikkeen pystyy kun vaan haluaa.... ja täytyy tajuta hakea apua ajoissa jos ei jaksa. Jos mulla olis ollut nurkissa pyörimässä täysin hyödytön mies niin viimeistään siinä vaiheessa olisin lempannut helvettiin koko miehen!

      • äitiloppu

        Kyllähän kaikki tarvittaessa jaksavat ja voivatkin hoitaa lapset ja kodin yksin. Itse koen ajatuksen yksinhuoltajana olosta niin, että ehkä silloin minun olisi helpompaa hoitaa kaikki yksin, ei tarvitsisi keneltäkään olettaa/odottaa apua. Nyt avioliitossa yksin ollessa eniten vituttaa ja masentaa se, että apu ja tuki olisi käden ulottuvilla, mutta siltikään siihen ei yletä. Toisin sanoen, kahta kauheammin masentaa katsoa vierestä, kun toinen elää niin kuin ennenkin, vaikka voisi kantaa vastuunsa. Apu ja tuki on niin lähellä, mutta silti liian kaukana.

        Olen minäkin kaksi vuotta yksin pärjännyt lapsen kanssa ja kohta näitä on kaksi. Ottaa vain pannuun niin paljon kun mies pääsee tästä vastuusta kuin koira veräjästä.

        Luulenpa, jossei meno toisenkaan lapsen tullessa muutu, alan oikeasti yksinhuoltajaksi. Pääsee mieskin vielä helpommalla, kun ei ole itkevää ja masentunutta vaimoa koko ajan vieressä.


    • tahdon asia(ko?)

      Ei se asioita ratkaise, että eroaisitte. Ihan ekaksi varmaan kannattaa soittaa neuvolaan ja jutella terveydenhoitajan kanssa.

      Ehkä olisi hyvä, että menisitte esim. perheneuvolaan. Siellä ulkopuolinen ihminen, jolla ei ole mitään tunnesiteitä teihin olisi keskustustelussanne lukon avaimena. Ei kai mies jota olet kymmenen vuotta rakastanut voi yhtäkkiä muuttua aivan toiseksi henkilöksi. Jossainhan ne asiat täytyy olla minkä vuoksi olet häntä rakastanut.

      Mies ei selvästikään ole vielä kasvanut isyyteen ja tarvitsee siihen apua. Toivottavasti vielä toivoa on.

    • marsupilami1084

      Meillä on sama tilanne. Mies on työtön ja uppoutuu vaan tärkeisiin harrastuksiinsa. Hyvä jos itse suihkuun pääsen, joskus täytyy sekin hoitaa niin, että vauva on koko suihkun ajan kylppärissä kanssani, vaikka isä olisi olohuoneessa. Aina jos pyydän, että leikkisi poikansa kanssa, on hänellä kiire, tai on juuri menossa vessaan tms. Meillä on myös koira, mutta sen hän hoitaa, kun uhkasin itku kurkussa, että joudun antamaan sen pois, jos se ei saa kunnon lenkkeilyä. (En tietenkään suostuisi ikinä luopumaan koirastamme, mutta tällälailla sain miehen hoitamaan edes sen). Mies ei osallistu yösyöttöihin, ei kotitöihin, ei päivälläkään hoida vauvaa. Poikamme täytti juuri 7kk ja ihmettelen, että mihin ne puheet unohtui, mitä raskausaikana sovittiin, että hoidetaan sitten puoliksi yms. Vaipat mies on vaihtanut 4 kertaa. 2 kertaa sairaalassa ja 2 kotona. Mutta nekin vaan pissivaippoja. Olen yrittänyt ottaa asian puheeksi, mutta hän sanoo "taasko se nalkutus alkaa, älä viitsi narista". Ihmettelen vaan, että miten kauan tätä jaksaa katella? Sukulaisemme asuu satojen kilometrien päässä, ystävillämme ei ole lapsia, eivätkä ne niistä edes pidä. Täytynee alkaa siis pian tekemään tärkeitä ratkaisuja. Enhän minä ole mieheni äiti! Hän käyttäytyy, kun murrosikäinen ja minä sitten murjotan kaikki päivät, koska olen väsynyt yösyötöistä, kun poika herää kahden tunnin välein. Minkään näköistä seksielämää meillä ei enää ole, koska olen väsynyt, enkä voisi ajatellakkaan koskevani mieheen, joka ei huolehdi minusta, tai jälkikasvustaan, koska sillon tuntuu, ettei hän todellakaan välitä!
      Sanoin miehelle lähteväni muutamaksi viikoksi pois koiran ja pojan kanssa ja hän saa sitten olla yksin ja miettiä asioita. Minäkin saan sitten sukulaisiltani hoitoapua ja ehkäpä levättyä. Jospa tämä muutaman viikon ero saisi hänelle vähän järkeä päähän, tai sitten jos ei, niin sitten täytyy minun keksiä muita järeämpiä ratkaisuja. Ikävöin miestäni, jonka kanssa monta vuotta olin, mutta ei hän enää samalta mieheltä vaikuta. Ja nyt täytyy ajatella tosiaan lastakin... Ei näin kireessä ympäristössä huvita kasvattaa ketään.
      Mietin joka päivä kotitöitä tehdessäni, että minulla on jo lapsi, enkä ole mieheni äiti. Etsikööt sitten piikansa muualta vaikka, mutta minä en halua että poikani oppii tällaista "naistenkäsittelyä" isältään.
      Kyllä miehetkin kotitöitä osaa tehdä siinä missä naisetkin.

      • bertol

        "Vaipat mies on vaihtanut 4 kertaa. 2 kertaa sairaalassa ja 2 kotona. Mutta nekin vaan pissivaippoja. Olen yrittänyt ottaa asian puheeksi, mutta hän sanoo "taasko se nalkutus alkaa, älä viitsi narista""

        Älä "yritä ottaa puheeksi", "pyydä" tai "nalkuta". Pistä ulkovaatteet päälle, ilmoita että lähdet nyt käymään kaupassa/kävelyllä/jumpassa/kaverilla, ja yllätys yllätys: avaat oven, astut ulos ja pistät oven perässäsi kiinni! En voi mitenkään käsittää, mikä tossa on niin vaikeaa??? Itselläni on kolmiviikkoinen vauva, ja on ihan itsestään selvää, että lapsi hoidetaan yhdessä (myös ne vaipanvaihdot). Ihmettelen, että mistä tuollaisia miehiä edes löydätte? Ja miksi ihmeessä menette lisääntymään tuollaisten vellihousujen kanssa??!!


      • mottaja
        bertol kirjoitti:

        "Vaipat mies on vaihtanut 4 kertaa. 2 kertaa sairaalassa ja 2 kotona. Mutta nekin vaan pissivaippoja. Olen yrittänyt ottaa asian puheeksi, mutta hän sanoo "taasko se nalkutus alkaa, älä viitsi narista""

        Älä "yritä ottaa puheeksi", "pyydä" tai "nalkuta". Pistä ulkovaatteet päälle, ilmoita että lähdet nyt käymään kaupassa/kävelyllä/jumpassa/kaverilla, ja yllätys yllätys: avaat oven, astut ulos ja pistät oven perässäsi kiinni! En voi mitenkään käsittää, mikä tossa on niin vaikeaa??? Itselläni on kolmiviikkoinen vauva, ja on ihan itsestään selvää, että lapsi hoidetaan yhdessä (myös ne vaipanvaihdot). Ihmettelen, että mistä tuollaisia miehiä edes löydätte? Ja miksi ihmeessä menette lisääntymään tuollaisten vellihousujen kanssa??!!

        bertolille:
        ei noita miehiä löydetä, tai jos löydettäisiin niin niiden kanssa ei tod. lisäännyttäisi.
        niitä yksinkertaisesti syntyy samalla kun lapsi synnytetään, varmaan niiden korvien välissä jotenkin läpsähtää et "oispa kivaa olla tollanen, ois niin helppoo kun joku paasaa" ja sit simsalabim ne onkin vauva-asteella.
        jos ne siit kasvaa uudestaan miehiks ja aikuisiks ni sit ne uusii sen vauva-asteen kun tulevat seniileiksi ikälopuiksi.
        näin se vaan on.

        tiedä sit johtuukse siit ettei niilä oo sitä toista aivopuoliskoo, jos siin on kaikki se maalaisjärki... :-)


    • 1+1=1 meillä

      kuulostaa melko samalta kuin meillä, lisäksi minua haukutaan ja uhkaillaan jne.
      lapsi kohta vuoden ja sama toistunut koko ajan. no, käyttää hän onneksi pääsääntöisesti koirat lenkillä ja laittaa joskus ruokaa tai käy kaupassa.

      olenkin kysynyt "mitä pahaa tuo pieni olento on sinulle tehnyt kun häntä niin paljon inhoat"... se herätti miehen muutamaksi päiväksi ja tilanne taas jatkui entisellään.

      lopulta olin niin väsynyt myös henkisesti että soitin lastensuojeluun ja pyysin apua. olemme käyneet kerran siellä ja senkin tuloksena oli riitaa ja minä syyllinen kaikkeen, kaikki käännettiin minun piikkiin että olen hullu.....
      olen alkanut lukea kirjaa narsismista, siinä kirjassa tähän mennessä on ollut 95% joka sana kuin mieheni, joten alan kallistua siihen että hän on narsisti. nyt et tiedä miten etenen mutta jokin keino pitää löytyä. joko menen juttelemaan ammatti-ihmisen kanssa narsismiin liittyen tai otan hatkat. ensimmäistä harkitsen enemmän koska sillä saisin myös enemmän turvaa lastamme kohtaa, eihän lasta usklataisi jättää kyseisen miehen vuoroviikonlopulle jos eroaisimme....
      tilanne on aivan hirveä.

      toivon että teet asiallesi jotain ja pian ettet ole samassa veneessä vielä kun lapsi vuoden vanha.
      pyydän että olet kaikesta väsymyksestä ja pettymyksestä huolimatta lapselle tarpeeksi läsnä ja yrität olla hänelle se kaksi vanhempaa... :-)

      yritä jaksaa, et ole ainoa. hae apua kuitenkin

      • angeliina.06

        melkeinpä samanlaista elämää elettiin meillä kunnes viimenään laitoin ukon pihalle. pelailkoon nyt koneellaan ja juoskoon kavereidesa kanssa kaljalla niin paljon kuin tahtoo mut ei minun kattoni alla.


      • ap
        angeliina.06 kirjoitti:

        melkeinpä samanlaista elämää elettiin meillä kunnes viimenään laitoin ukon pihalle. pelailkoon nyt koneellaan ja juoskoon kavereidesa kanssa kaljalla niin paljon kuin tahtoo mut ei minun kattoni alla.

        No nyt on vierähtänyt yhteiseloa meillä 4,5 kk ja ajattelin tulla kertomaan tämän hetken kuulumisia aloittamaani ketjuun. Tässä plussia ja miinuksia kuluneilta kuukausilta.

        miinukset
        - Lapsenhoito on edelleen äidin päävastuulla
        - joskus kun vauva itkee sitterissä tai leikkikehässä ja isä (yllättäen) istuu sohvannurkassa tietokone sylissä, niin isukki vaan viheltelee vauvalle että "olepas nyt hiljaa" ja "mikä sulla nyt on". Vaikka äitinä kuulen tilanteen tapahtuvan, en enää ryntää paikalle ottamaan vauvaa syliin vaan odotan... jossain vaiheessa isä kyllä nostaa perseensä sohvalta ja ottaa vauvan. Joskus tulee tuohon makuuhuoneen ovelle sitten illistelemään vauvan kanssa, että "mitä sää teet?" katsos kun en reagoinut vauvan itkuun ja tullut hoitamaan sitä. Sanon että teen omia hommiani nyt ja käsken mennä pois.
        - mies on parempi isä ja kumppani silloin kun on ihmisiä kylässä tai kun ollaan jossain kylässä.
        - eräänä päivänä kun mies katseli vaan telkkua ja minä istuin toisella sohvalla itkevän lapsen kanssa (eikä mies reagoinut tilanteeseen mitenkään) niin sanoin, että "mua oksettaa kahtoo sitä kun se vaan istuu siinä päivät pitkät ja kuluttaa sohvaa, että osallistuis vaikka vauvanhoitoon". Se sanoi, että "montako päivää elämässäs sä oot tehnyt töitä? että eikö hänellä ole oikeus nyt vähän löhötä?" olin äimistynyt näistä kommenteista joilla hän viittasi siihen, että olen ollut suurelta osin työttömänä/opiskelemassa suhteemme kokonaisajan ja hän lopetti työt juuri viime joulukuussa. Menin sit vain pois...meinasi kiehua hieman yli! Eli hänen mielestään koti, vauva ja koirat kuuluvat minulle, koska olen saanut "levätä" jo niin kauan ollessani työttömänä.
        - ei tahtoisi jäädä vauvan kanssa kahdestaan vaan kysyy aina jos lähden vaikka kauppaan että enkö voi ottaa vauvaa mukaan. EN VOI!!!!!!!!!!!!!!
        - eräänä aamuna olin todella väsynyt kun heräsin vauvan kanssa. Mies nukkuu eri huoneessa ja heräsi sit kans. Olin keittänyt jo kahvit. Vauva oli kärtyinen ja sanoin miehelle että ota vauva että saan juoda kahvit ja syön pari leipää, sillä on tosi nälkä. Mies näytti ihan loukkaantuneelta, että "HÖH, AION MINÄKIN SYÖDÄ AAMUPALAA" ja meni tekemään leipää itselleen... Noh, minä sitten lämmitin maitoa vauvalle ja ruokin hänet kuten aina ennenkin.

        Olen puhunut nätisti (mies loukkaantuu, koska hänen mielestään syyllistän), olen kokeillut myös seuraavia keinoja: syyllistänyt, jankuttanut, vittuillut, kommentoinut asiallisesti, kommentoinut ikävästi jne. Ajattelin ehdottaa perheneuvolaa seuraavaksi. Menemme nyt kesäkuukausiksi kotipaikkakunnallemme, josta saamme tukea lapsenhoitoon ja olen tuumaillut, että jos mies ei siellä ollessa saa eväitä isyyteen ja herää, eikä suostu perheneuvolaan eikä näe tilanteessa mitään väärää...joudun ehkä tekemään ikävän ratkaisun. En kuitenkaan aio sanoa, että jos et muutu niin jätän sinut! koska se olisi väärin.

        plussat
        äiti ei ole enää niin väsynyt kuin juuri synnytyksen jälkeen, joten jaksaa arkea paremmin ja vauvahoidosta on tullut rutiinia.
        äiti on ryhtynyt vaatimaan ja huomauttelemaan isukille tämän toiminnasta, joka on tuottanut jonkinlaisia vaihtelevia positiivisia tuloksia.
        isä on herännyt hieman parin viime kuukauden aikana hoitamaan lasta enemmän, kuten viihdyttää sitä tai on vauvan kanssa kun äiti koiran kans pihalla, kaupassa, suihkussa tms.
        isä ottaa itkevää lasta syliin oma-aloitteisesti lohduttaakseen tätä
        oltiin grillaamassa ystävien luona ja mies makasi siellä(kin) sohvannurkassa ja katseli jääkiekkoa kaverinsa kanssa. Ulkona oli tyttöporukka istuskelemassa ja viettivät hyvää aikaa yhdessä. Oleilin hetken vauvan kanssa sisällä ja tyrkkäsin sen sitten mitään sanomatta isälleen sohvannurkkaan ja painuin grillaamaan pihalle ja löin oven perässäni kiinni. Noh, 20min meni niin mies tuli terassinovelle ja sanoi että vauva itkee ja tee sille jotain. Sanoin että osaa isäkin sen syöttää, mutta ei ruvennut hommaan, joten minä menin. No pienistä hetkistä se lähtee...
        käyttänyt koiria enemmän pihalla, lähtee kanssani kävelylle ja koirakentälle


      • voivoisentään
        ap kirjoitti:

        No nyt on vierähtänyt yhteiseloa meillä 4,5 kk ja ajattelin tulla kertomaan tämän hetken kuulumisia aloittamaani ketjuun. Tässä plussia ja miinuksia kuluneilta kuukausilta.

        miinukset
        - Lapsenhoito on edelleen äidin päävastuulla
        - joskus kun vauva itkee sitterissä tai leikkikehässä ja isä (yllättäen) istuu sohvannurkassa tietokone sylissä, niin isukki vaan viheltelee vauvalle että "olepas nyt hiljaa" ja "mikä sulla nyt on". Vaikka äitinä kuulen tilanteen tapahtuvan, en enää ryntää paikalle ottamaan vauvaa syliin vaan odotan... jossain vaiheessa isä kyllä nostaa perseensä sohvalta ja ottaa vauvan. Joskus tulee tuohon makuuhuoneen ovelle sitten illistelemään vauvan kanssa, että "mitä sää teet?" katsos kun en reagoinut vauvan itkuun ja tullut hoitamaan sitä. Sanon että teen omia hommiani nyt ja käsken mennä pois.
        - mies on parempi isä ja kumppani silloin kun on ihmisiä kylässä tai kun ollaan jossain kylässä.
        - eräänä päivänä kun mies katseli vaan telkkua ja minä istuin toisella sohvalla itkevän lapsen kanssa (eikä mies reagoinut tilanteeseen mitenkään) niin sanoin, että "mua oksettaa kahtoo sitä kun se vaan istuu siinä päivät pitkät ja kuluttaa sohvaa, että osallistuis vaikka vauvanhoitoon". Se sanoi, että "montako päivää elämässäs sä oot tehnyt töitä? että eikö hänellä ole oikeus nyt vähän löhötä?" olin äimistynyt näistä kommenteista joilla hän viittasi siihen, että olen ollut suurelta osin työttömänä/opiskelemassa suhteemme kokonaisajan ja hän lopetti työt juuri viime joulukuussa. Menin sit vain pois...meinasi kiehua hieman yli! Eli hänen mielestään koti, vauva ja koirat kuuluvat minulle, koska olen saanut "levätä" jo niin kauan ollessani työttömänä.
        - ei tahtoisi jäädä vauvan kanssa kahdestaan vaan kysyy aina jos lähden vaikka kauppaan että enkö voi ottaa vauvaa mukaan. EN VOI!!!!!!!!!!!!!!
        - eräänä aamuna olin todella väsynyt kun heräsin vauvan kanssa. Mies nukkuu eri huoneessa ja heräsi sit kans. Olin keittänyt jo kahvit. Vauva oli kärtyinen ja sanoin miehelle että ota vauva että saan juoda kahvit ja syön pari leipää, sillä on tosi nälkä. Mies näytti ihan loukkaantuneelta, että "HÖH, AION MINÄKIN SYÖDÄ AAMUPALAA" ja meni tekemään leipää itselleen... Noh, minä sitten lämmitin maitoa vauvalle ja ruokin hänet kuten aina ennenkin.

        Olen puhunut nätisti (mies loukkaantuu, koska hänen mielestään syyllistän), olen kokeillut myös seuraavia keinoja: syyllistänyt, jankuttanut, vittuillut, kommentoinut asiallisesti, kommentoinut ikävästi jne. Ajattelin ehdottaa perheneuvolaa seuraavaksi. Menemme nyt kesäkuukausiksi kotipaikkakunnallemme, josta saamme tukea lapsenhoitoon ja olen tuumaillut, että jos mies ei siellä ollessa saa eväitä isyyteen ja herää, eikä suostu perheneuvolaan eikä näe tilanteessa mitään väärää...joudun ehkä tekemään ikävän ratkaisun. En kuitenkaan aio sanoa, että jos et muutu niin jätän sinut! koska se olisi väärin.

        plussat
        äiti ei ole enää niin väsynyt kuin juuri synnytyksen jälkeen, joten jaksaa arkea paremmin ja vauvahoidosta on tullut rutiinia.
        äiti on ryhtynyt vaatimaan ja huomauttelemaan isukille tämän toiminnasta, joka on tuottanut jonkinlaisia vaihtelevia positiivisia tuloksia.
        isä on herännyt hieman parin viime kuukauden aikana hoitamaan lasta enemmän, kuten viihdyttää sitä tai on vauvan kanssa kun äiti koiran kans pihalla, kaupassa, suihkussa tms.
        isä ottaa itkevää lasta syliin oma-aloitteisesti lohduttaakseen tätä
        oltiin grillaamassa ystävien luona ja mies makasi siellä(kin) sohvannurkassa ja katseli jääkiekkoa kaverinsa kanssa. Ulkona oli tyttöporukka istuskelemassa ja viettivät hyvää aikaa yhdessä. Oleilin hetken vauvan kanssa sisällä ja tyrkkäsin sen sitten mitään sanomatta isälleen sohvannurkkaan ja painuin grillaamaan pihalle ja löin oven perässäni kiinni. Noh, 20min meni niin mies tuli terassinovelle ja sanoi että vauva itkee ja tee sille jotain. Sanoin että osaa isäkin sen syöttää, mutta ei ruvennut hommaan, joten minä menin. No pienistä hetkistä se lähtee...
        käyttänyt koiria enemmän pihalla, lähtee kanssani kävelylle ja koirakentälle

        Tollainen mies!!!!!
        Saamaton paska!!!! Käytännössähän oot kuin yh!!
        Hankkiudu eroon tollaisesta paskasta, sehän pitää teitä ihan itsestään selvyytenä ja sen takia varmaan kohteleekin sua ja vauvaa noin huonosti!
        Nyt tee sille miehelle roolit selväks, se nimittäin kohtelee teitä todella väärin!!!!!!!
        jaksamisia teiän arkeen.. Toivottavasti asiat vielä selviää!


      • hjhjhjhjhjhjhjh
        voivoisentään kirjoitti:

        Tollainen mies!!!!!
        Saamaton paska!!!! Käytännössähän oot kuin yh!!
        Hankkiudu eroon tollaisesta paskasta, sehän pitää teitä ihan itsestään selvyytenä ja sen takia varmaan kohteleekin sua ja vauvaa noin huonosti!
        Nyt tee sille miehelle roolit selväks, se nimittäin kohtelee teitä todella väärin!!!!!!!
        jaksamisia teiän arkeen.. Toivottavasti asiat vielä selviää!

        En edelleenkään ymmärrä, miksi miehen pitää osallistua niin kauheeesti vauvanhoitoon ??? Haluan ainakin hoitaa lapsen itse, mies osallistukoon muuten elämiseen.


      • muu40
        hjhjhjhjhjhjhjh kirjoitti:

        En edelleenkään ymmärrä, miksi miehen pitää osallistua niin kauheeesti vauvanhoitoon ??? Haluan ainakin hoitaa lapsen itse, mies osallistukoon muuten elämiseen.

        Kai tää oli vitsi? Siltä varalta ettei ollut, niin vastaus kysymykseesi: siksi koska se lapsi on yhtä lailla miehen kuin naisenkin ja koska iIsällä on ihan yhtäläinen oikeus vauvanhoitoon kuin äidilläkin. Mietipä asiaa toisin päin. Jos miehesi haluaisi omia vauvan ja varaisi sinulle "muuten elämiseen osallistujan" (eli elättäjän?) roolin. Ei varmaan hirveesti naurattais.


      • Kaisaaalto
        muu40 kirjoitti:

        Kai tää oli vitsi? Siltä varalta ettei ollut, niin vastaus kysymykseesi: siksi koska se lapsi on yhtä lailla miehen kuin naisenkin ja koska iIsällä on ihan yhtäläinen oikeus vauvanhoitoon kuin äidilläkin. Mietipä asiaa toisin päin. Jos miehesi haluaisi omia vauvan ja varaisi sinulle "muuten elämiseen osallistujan" (eli elättäjän?) roolin. Ei varmaan hirveesti naurattais.

        Voi miten ikävä tilanne!
        Sulla on suoraan sanottuna ihan hirveä mies. Laiska ja saamaton p..ka!
        Sano sille että jos ei muutu asiat, lähdet lätkimään. Varmasti pärjäät yh:nä koska käytännössä jo olet sitä. Käsittämättömiä nuo, ettei esim. mies kakkavaippaa viitsi vaihtaa. Ja tietokonekoukussa.. enää puuttuu vaan se että hän tissuttelisi kaljaa ;)
        Minäkään en tajua näitä vanhanaikaisia puheita että äidin pitäisi hoitaa lapset. Miksi ihmeessä? Yhteisiähän ne ovat. Ei yhtään sen enempää äidin kuin isänkään. Varsinkin kun molemmat kotona, pitäisi kyllä hoitaa lasta ja kotia.
        Rakastatko miestäsi?

        11:38 : tyypillinen esimerkki pirttihirmusta, joka omii vauvan itselleen. Tai sitten se puolustelee ukkoaan, joka ei hoida lasta.

        Oma mieheni on töissä, ja itse olen vielä vanhempainvapaalla. Siivoan, teen ruokaa (siksi koska minulla on aikaa), hoidan lasta, silloin kun mies on töissä. Mutta töistä tullessaan mieheni syö, käy suihkussa, ja koppaa pikku tyttäremme syliinsä, ja viihdyttää ja hoitaa häntä kuten isän kuuluukin. Sanomatta ja käskemättä. Ja pistää ilman sanomatta pesukoneita pyörimään, siivoaa jne.
        Tilanne muuttuu pian, kun minä haluan lähteä töihin, ja olemme sopineet että mies jää hetkeksi kotiin tytön kanssa, ennenkuin hänet n. 1,5 vuotiaana hoitoon laitetaan. Sen ajan on sanomattakin selvää, että mies hoitaa kotitöitä enemmän kuin minä. Jos ehtii, taaperoiässä voi olla aika paljon hommaa pelkässä lapsenhoidossa :)

        Tiedättekö, elämä on niiiin paljon parempaa, kun on mies, joka rakastaa, ja näyttää sen, sekä huolehtii lapsestaan. Kunnon mies! (Tiedän sanoa, koska exäni oli kaljaa kittaava laiska saamaton pa..ka, ja siksi hänet jätinkin.)

        Toivon että sinäkin löydät joskus paremman miehen. Tai tapahtuu ihme ja ukkosi muuttuu!


      • Jettekiva
        ap kirjoitti:

        No nyt on vierähtänyt yhteiseloa meillä 4,5 kk ja ajattelin tulla kertomaan tämän hetken kuulumisia aloittamaani ketjuun. Tässä plussia ja miinuksia kuluneilta kuukausilta.

        miinukset
        - Lapsenhoito on edelleen äidin päävastuulla
        - joskus kun vauva itkee sitterissä tai leikkikehässä ja isä (yllättäen) istuu sohvannurkassa tietokone sylissä, niin isukki vaan viheltelee vauvalle että "olepas nyt hiljaa" ja "mikä sulla nyt on". Vaikka äitinä kuulen tilanteen tapahtuvan, en enää ryntää paikalle ottamaan vauvaa syliin vaan odotan... jossain vaiheessa isä kyllä nostaa perseensä sohvalta ja ottaa vauvan. Joskus tulee tuohon makuuhuoneen ovelle sitten illistelemään vauvan kanssa, että "mitä sää teet?" katsos kun en reagoinut vauvan itkuun ja tullut hoitamaan sitä. Sanon että teen omia hommiani nyt ja käsken mennä pois.
        - mies on parempi isä ja kumppani silloin kun on ihmisiä kylässä tai kun ollaan jossain kylässä.
        - eräänä päivänä kun mies katseli vaan telkkua ja minä istuin toisella sohvalla itkevän lapsen kanssa (eikä mies reagoinut tilanteeseen mitenkään) niin sanoin, että "mua oksettaa kahtoo sitä kun se vaan istuu siinä päivät pitkät ja kuluttaa sohvaa, että osallistuis vaikka vauvanhoitoon". Se sanoi, että "montako päivää elämässäs sä oot tehnyt töitä? että eikö hänellä ole oikeus nyt vähän löhötä?" olin äimistynyt näistä kommenteista joilla hän viittasi siihen, että olen ollut suurelta osin työttömänä/opiskelemassa suhteemme kokonaisajan ja hän lopetti työt juuri viime joulukuussa. Menin sit vain pois...meinasi kiehua hieman yli! Eli hänen mielestään koti, vauva ja koirat kuuluvat minulle, koska olen saanut "levätä" jo niin kauan ollessani työttömänä.
        - ei tahtoisi jäädä vauvan kanssa kahdestaan vaan kysyy aina jos lähden vaikka kauppaan että enkö voi ottaa vauvaa mukaan. EN VOI!!!!!!!!!!!!!!
        - eräänä aamuna olin todella väsynyt kun heräsin vauvan kanssa. Mies nukkuu eri huoneessa ja heräsi sit kans. Olin keittänyt jo kahvit. Vauva oli kärtyinen ja sanoin miehelle että ota vauva että saan juoda kahvit ja syön pari leipää, sillä on tosi nälkä. Mies näytti ihan loukkaantuneelta, että "HÖH, AION MINÄKIN SYÖDÄ AAMUPALAA" ja meni tekemään leipää itselleen... Noh, minä sitten lämmitin maitoa vauvalle ja ruokin hänet kuten aina ennenkin.

        Olen puhunut nätisti (mies loukkaantuu, koska hänen mielestään syyllistän), olen kokeillut myös seuraavia keinoja: syyllistänyt, jankuttanut, vittuillut, kommentoinut asiallisesti, kommentoinut ikävästi jne. Ajattelin ehdottaa perheneuvolaa seuraavaksi. Menemme nyt kesäkuukausiksi kotipaikkakunnallemme, josta saamme tukea lapsenhoitoon ja olen tuumaillut, että jos mies ei siellä ollessa saa eväitä isyyteen ja herää, eikä suostu perheneuvolaan eikä näe tilanteessa mitään väärää...joudun ehkä tekemään ikävän ratkaisun. En kuitenkaan aio sanoa, että jos et muutu niin jätän sinut! koska se olisi väärin.

        plussat
        äiti ei ole enää niin väsynyt kuin juuri synnytyksen jälkeen, joten jaksaa arkea paremmin ja vauvahoidosta on tullut rutiinia.
        äiti on ryhtynyt vaatimaan ja huomauttelemaan isukille tämän toiminnasta, joka on tuottanut jonkinlaisia vaihtelevia positiivisia tuloksia.
        isä on herännyt hieman parin viime kuukauden aikana hoitamaan lasta enemmän, kuten viihdyttää sitä tai on vauvan kanssa kun äiti koiran kans pihalla, kaupassa, suihkussa tms.
        isä ottaa itkevää lasta syliin oma-aloitteisesti lohduttaakseen tätä
        oltiin grillaamassa ystävien luona ja mies makasi siellä(kin) sohvannurkassa ja katseli jääkiekkoa kaverinsa kanssa. Ulkona oli tyttöporukka istuskelemassa ja viettivät hyvää aikaa yhdessä. Oleilin hetken vauvan kanssa sisällä ja tyrkkäsin sen sitten mitään sanomatta isälleen sohvannurkkaan ja painuin grillaamaan pihalle ja löin oven perässäni kiinni. Noh, 20min meni niin mies tuli terassinovelle ja sanoi että vauva itkee ja tee sille jotain. Sanoin että osaa isäkin sen syöttää, mutta ei ruvennut hommaan, joten minä menin. No pienistä hetkistä se lähtee...
        käyttänyt koiria enemmän pihalla, lähtee kanssani kävelylle ja koirakentälle

        Perheneuvolan tai perheasiain neuvottelukeskuksen lisäks suosittelen, että varaat ihan lasten neuvolasta ajan vauvanhoitoluentoa varten. Pyydät th:n selittämään mm. mitä vauvan aivoissa tapahtuu, huutoon ei vastata.
        Sitten vaan ilmotat miehelle, että seuraava käynti on sellainen isineuvola.


    • Urpån vaimoke

      Meillä työnjako on että työnarkomaani yrittäjäisä tekee työt 24/7 365 vuorokautta vuodessa. Isyysloma meni töissä jne kakkavaipan vaihto ei maistu eikä perhe-elämä muutenkaan. Tarinastani voisi kirjoittaa kirjan mutta tiivistettynä näin ja huomasin jo synnytyslaitoksella nyytti sylissä että siihen lopahti se "isän ylpeily". Siihen asti jaksoi olla ihana isä kun vauva oli vielä mahassa eli antoi kaikille ihmisille ymmärtää mikä onni uusi tulokas on ja miten ihanaa on saada oma lapsi ja perhe. Ja paskan marjat siitä lähtien meillä ei ole ollut yhteistä aikaa ei perhe-elämää ei parisuhdetta enkä nyt muksun ollessa n. vuoden ikäinen voi enää sietää silmissäni koko äijää. Kertaakaan ei ole ollut lapsensa kanssa esim muutamaa tuntia (saati päivää!) jotta olisin voinut asioitani hoitaa saati keksiä mitään rentouttavaa lapsetonta tekemistä.. Olen ymmärtääkseni mieheni silmissä ihan paska kotiäiti vaimo ja kaikki kun valituksen aiheita riittää enkä itse saisi varsinkaan valittaa esim että väsyttää vaikka ois sairaan lapsen kanssa valvonut viikon putkeen.

      Tulinpa pohtineeksi tässä erään kerran että entäs sitten jos minulle sattuisi jotain enkä voisikaan lapsestani huolehtia. Olisiko isästä siihen? Jos ei kakkavaippaa osaa vaihtaa? Ei tajua pienen vauvan/lapsen syömisistä mitään? Ei osaa pukea oikein (esim. pakkasella lämmintä ja helteellä vähän).. saati tajua esim. vuoden ikäisen tunne-elämästä tai mielenliikkeistä mitään. Mietin vaan mitähän tosiaan silloin tapahtuisi?! En ole eronnut kun ei tässä oikeasti ole ehtinyt kun menee nää päivät kuin siivillä pikkumuksun kanssa. Puhuminen miehelle ei auta se on hänen mielestään vaan valittamista ja narinaa eikä kehittävää keskustelua. Ainoa vaihtoehto olisi siis vaan ottaa ja lähteä, tajuaisiko sittenkään että nyt lähti perhe ja emäntä vai huokaisisiko vaan sohvalla että jes mikä hiljaisuus! Poikamieselämää!!

      Otinpa sitten veljeni perheessä puheeksi erään kerran tilanteen ja sanoin että jos niin kävisi että mulle äkisti sattuisi jotain he pitäisivät silmällä miten lapseni tulee hoidettua sen jälkeen. Ihan vaan varmuuden vuoksi otin asian esille jotta voin itse olla huolettomammalla mielellä.

      Voimia ja jaksamista sinulle, en osaa neuvoa mitä tehdä kun en itsekään tiedä. Pääkuuppa huutaa hallelujaa aamusta iltaan ja elämä on kokoajan pientä vitutusta vaikka lapseni onkin ihaninta maailmassa. Lapseni myös vie kaikki mehut äidistä se nyt vaan on ihan fakta eikä tässä näitä hoitajia avuksi liiemmin ole.. En usko että mies jossa ei ole munaa huolehtia perheensä ja rakkaan(??!) vaimonsa jaksamisesta niin ei siinä tule sitä munaa ikinä olemaankaan. Ei sellaisen varaan mielestäni voi laskea että se saa jonkin herätyksen ja ryhtyy yhtäkkiä tositoimiin. Ei enää muka ne kakkavaipat oksetakaan.. ja pah. Asennekysymys miten kukakin isä asioihin tarttuu. Melko karpaasistakin kuoriutuu yllättäen 100% nössö kun parkuva nyytti vaatii pesua ja tankkausta. Niiku asian korjaaminen ois jotain ydinfysiikkaa?!

      • eräs äiti

        Meillä oli aika samanlaista vauvamme syntymän jälkeen. Mies vietti isyyslomansa "sijoitusharrastuksensa" parissa, siis tietokoneen ääressä teki täyttä 8 tunnin päivää. Olihan hän paikalla fyysisesti. Ja kyllä minäkin hoidin vauvan käytännössä yksin. Mutten oikeastaan osannut olettaakaan että voisi olla toisinkin koska vauva oli rintaruokinnalla ja siksi käytännössä miltei jatkuvasti joko rinnalla tai nukkumassa. Jossain vaiheessa vaan huomasin olevani todella lopussa eikä tilannetta helpottanut se että miehen piti kerran viikossa päästä yhdeksi illaksi kavereidensa kanssa ulos. Oli toki tehnyt niin ennen vauvan syntymääkin mutta silloin pystyin minäkin samaan joten minusta se oli eri tilanne. Ja koin jääväni tosi yksin kun mies oli isyysloman jälkeen tietysti päivät töissä, useat illat harrastuksissa ja sitten vielä päällä yhden illan baarireissu viikossa. Ajattelin kuitenkin että vauvan tultua isommaksi isä ottaa enemmän osaa vauvanhoitoon koska se on usein niin ja isä itsekin näin sanoi.

        Siinä pyörähti 7 kk kunnes eräänä iltapäivänä töiden jälkeen mies ilmoitti että meidän pitää erota. Pakkasi kassinsa ja lähti. Istuin vauva sylissäni olohuoneessa ja ihmettelin että mitä tapahtui. Mies ei vastannut puhelimeen koko iltana eikä seuraavana päivänä. Viesteihinkään ei vastannut. Vihdoin kun pari päivän kuluttua vastasi niin lupasi tulla "selvittämään" asiaa meidän kotiimme joka ei enää ollutkaan hänen kotinsa vaan yhtäkkiä minun ja lapseni koti, joka tosin meni sekin alta koska minulla ei ollut enää varaa jäädä siihen. Selvitys oli varsin lyhyt, ero johtui siitä että rakkaus sammui. Siinä ei ollut sen enempää käsittelemistä eikä sille kuulemma voinut tehdä mitään. Itse en ollut huomannut hänessä mitään tunteiden kylmenemistä minua kohtaan missään vaiheessa, seksielämämmekin oli varsin aktiivista. Ja viihdyimme loppuun asti toistemme kainalossa ja kävelimme vauvan kanssa iltaisin pitkiä kävelyretkiä.

        Tuosta on nyt 1,5 vuotta ja siihen on mahtunut muutama yhteenpaluu ja muutama samanlainen ulosmarssi. Selityksiä ei ole juuri irronnut mutta jotenkin olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että eron syy oli todellisuudessa vauvamme tuoma elämänmuutos joka oli isälle liikaa. Kun vauva on tullut pikkupojaksi joka osaa jo pelata palloa ja puuhailla isän kanssa, hän ilmeisesti kokee helpommaksi olla kotona. Samalla minä pystyn käytännössä olemaan rennompi, antamaan sitä vastuuta isälle kun näyttää siltä että hän hallitsee tilanteen. Vauva oli vieras nyytti hänelle, hän ei saanut sitä hiljaiseksi, ei osannut hoitaa, tunsi itsensä ulkopuoliseksi ja ilmeisesti koki että sänkyymme oli tullut minun ja hänen väliinsä toinen mies. Pieni mies mutta toinen kuitenkin.

        Silti vieläkin miltei muserrun kun muistelen tuota aikaa, miten yksin olin silloin (ei ollut paljon hoitajia lähipiirissä ja eroon jokainen suhtautui vähän omalla tavallaan) ja olen edelleen sitä mieltä että mies teki väärin, vaikka hänellä siihen tietysti omat inhimilliset syynsä olivatkin. Lisänä lapsellisuutta, kyvyttömyyttä tai haluttomuutta asettua minun ja lapsensa asemaan. Mutta sen ehkä haluaisin tässä tuoda esille että oikeasti isä voi tuntea itsensä täysin ulkopuoliseksi, hyödyttömäksi ja tarpeettomaksi äidin ja vauvan rinnalla. Odotus ja synnytys on miehelle mystinen tapahtuma jota hän seuraa sivusta ja monesti sama linja jatkuu vauvan hoidon kanssa. Ainakin oman lapseni isä hokee (edelleen) että äiti jaksaa ja äiti osaa. Paljolti on sukupuolirooliajatteluakin tuossa.

        Toisekseen melko varmasti, jos isä vaan onnistuu pysymään jotenkin lapsensa elämässä mukana siihen asti, tilanne helpottuu kun vauva-aika on ohi. Kun lapsi alkaa ottaa kontaktia, kun se oppii liikkumaan. Siihen asti ainakaan oman poikani isä ei kokenut lasta edes persoonaksi.


      • ap**
        eräs äiti kirjoitti:

        Meillä oli aika samanlaista vauvamme syntymän jälkeen. Mies vietti isyyslomansa "sijoitusharrastuksensa" parissa, siis tietokoneen ääressä teki täyttä 8 tunnin päivää. Olihan hän paikalla fyysisesti. Ja kyllä minäkin hoidin vauvan käytännössä yksin. Mutten oikeastaan osannut olettaakaan että voisi olla toisinkin koska vauva oli rintaruokinnalla ja siksi käytännössä miltei jatkuvasti joko rinnalla tai nukkumassa. Jossain vaiheessa vaan huomasin olevani todella lopussa eikä tilannetta helpottanut se että miehen piti kerran viikossa päästä yhdeksi illaksi kavereidensa kanssa ulos. Oli toki tehnyt niin ennen vauvan syntymääkin mutta silloin pystyin minäkin samaan joten minusta se oli eri tilanne. Ja koin jääväni tosi yksin kun mies oli isyysloman jälkeen tietysti päivät töissä, useat illat harrastuksissa ja sitten vielä päällä yhden illan baarireissu viikossa. Ajattelin kuitenkin että vauvan tultua isommaksi isä ottaa enemmän osaa vauvanhoitoon koska se on usein niin ja isä itsekin näin sanoi.

        Siinä pyörähti 7 kk kunnes eräänä iltapäivänä töiden jälkeen mies ilmoitti että meidän pitää erota. Pakkasi kassinsa ja lähti. Istuin vauva sylissäni olohuoneessa ja ihmettelin että mitä tapahtui. Mies ei vastannut puhelimeen koko iltana eikä seuraavana päivänä. Viesteihinkään ei vastannut. Vihdoin kun pari päivän kuluttua vastasi niin lupasi tulla "selvittämään" asiaa meidän kotiimme joka ei enää ollutkaan hänen kotinsa vaan yhtäkkiä minun ja lapseni koti, joka tosin meni sekin alta koska minulla ei ollut enää varaa jäädä siihen. Selvitys oli varsin lyhyt, ero johtui siitä että rakkaus sammui. Siinä ei ollut sen enempää käsittelemistä eikä sille kuulemma voinut tehdä mitään. Itse en ollut huomannut hänessä mitään tunteiden kylmenemistä minua kohtaan missään vaiheessa, seksielämämmekin oli varsin aktiivista. Ja viihdyimme loppuun asti toistemme kainalossa ja kävelimme vauvan kanssa iltaisin pitkiä kävelyretkiä.

        Tuosta on nyt 1,5 vuotta ja siihen on mahtunut muutama yhteenpaluu ja muutama samanlainen ulosmarssi. Selityksiä ei ole juuri irronnut mutta jotenkin olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että eron syy oli todellisuudessa vauvamme tuoma elämänmuutos joka oli isälle liikaa. Kun vauva on tullut pikkupojaksi joka osaa jo pelata palloa ja puuhailla isän kanssa, hän ilmeisesti kokee helpommaksi olla kotona. Samalla minä pystyn käytännössä olemaan rennompi, antamaan sitä vastuuta isälle kun näyttää siltä että hän hallitsee tilanteen. Vauva oli vieras nyytti hänelle, hän ei saanut sitä hiljaiseksi, ei osannut hoitaa, tunsi itsensä ulkopuoliseksi ja ilmeisesti koki että sänkyymme oli tullut minun ja hänen väliinsä toinen mies. Pieni mies mutta toinen kuitenkin.

        Silti vieläkin miltei muserrun kun muistelen tuota aikaa, miten yksin olin silloin (ei ollut paljon hoitajia lähipiirissä ja eroon jokainen suhtautui vähän omalla tavallaan) ja olen edelleen sitä mieltä että mies teki väärin, vaikka hänellä siihen tietysti omat inhimilliset syynsä olivatkin. Lisänä lapsellisuutta, kyvyttömyyttä tai haluttomuutta asettua minun ja lapsensa asemaan. Mutta sen ehkä haluaisin tässä tuoda esille että oikeasti isä voi tuntea itsensä täysin ulkopuoliseksi, hyödyttömäksi ja tarpeettomaksi äidin ja vauvan rinnalla. Odotus ja synnytys on miehelle mystinen tapahtuma jota hän seuraa sivusta ja monesti sama linja jatkuu vauvan hoidon kanssa. Ainakin oman lapseni isä hokee (edelleen) että äiti jaksaa ja äiti osaa. Paljolti on sukupuolirooliajatteluakin tuossa.

        Toisekseen melko varmasti, jos isä vaan onnistuu pysymään jotenkin lapsensa elämässä mukana siihen asti, tilanne helpottuu kun vauva-aika on ohi. Kun lapsi alkaa ottaa kontaktia, kun se oppii liikkumaan. Siihen asti ainakaan oman poikani isä ei kokenut lasta edes persoonaksi.

        Vauvamme täyttää pian kahdeksan kuukautta ja alan olla todella väsynyt tilanteeseen miehen kanssa. Hermoni ovat kireällä ja tilanne alkaa tuntua sietämättömältä elää. Miehen mielestä minä aina ylidramatisoin asioita ja stressaan kaikesta, mutta helppohan se on jakaa mielipiteitä sohvannurkasta tietokone sylissä.

        Pikku hiljaa mieheni on alkanut inhottaa minua. En tunne rakkautta kun katson häntä istumassa tai makaamassa sohvalla tietokoneensa kanssa. Tunnen pettymystä ja hiljaista raivoa joka purkautuu stressinä ja onnettomuutena. En jaksa edes alkaa puhua asioista enää, koska hänen mielestään ei ole puhuttavaa vaan minulla vain on ongelmia. Puhuminen menee miehen osalta aina linjalle "älä viitti" tai "aina sä oot tommonen" tai "en mää tiiä". Tämä mielestäni puhuu omaa kieltän sen puolesta että joko hänen mielestään meidän perheessä ei oikeasti ole mitään ongelmaa tai sitten hän ei vain välitä kun hyvinhän hänellä menee kun saa sohvaa kuluttaa ja tehdä mitä lystää. Jos pyydän häntä joskus laskemaan tietokoneen pois niin hän suuttuu kuin pikkulapsi ja paiskaa tietokoneen pöydälle ja istuu kädet tiukkana ristinä rinnan päällä sohvalla, että "no nyt ei oo mitään tekemistä". Se sanoo oikeasti että ei oo mitään tekemistä jos ei istu tietokoneella. Voishan sitä vaikka hetkisen olla vauvan seurana joka touhuaa lattialla omiaan.

        No jalat sohvapöydällä istuen, tietokone sylissä se huutelee ohjeita lattialla olevalle vauvalle jos tämä menee koskemaan johonkin mihin ei saisi. "EI KOSKE" "ONKO PAKKO KOSKEE SIIHEN KUN JUST SANOIN ETTÄ ET KOSKE" ja "ÄLÄ JAKSA", "EI", "MEE NY POIS SIITÄ", "ÄLÄ VEDÄ SIITÄ" .... tässä muutamia kommentteja mitä huutelee näytön takaa vauvalle. Ja voi sitä tuskaa jos joutuu perseensä nostamaan ja mennä vauvan luo, hirveellä ähinällä ylös ja antamaan luunappeja vauvan tutkiville sormille ja huutoa "etkö sää nyt usko ku just sanoin että EI". Itse en ole fyysisen kurituksen kannattaja sillä minua ja sisaruksiani käsiteltiin lapsina aika kovakouraisesti. Olen sanonut miehelle, mutta se vaan hymisee ja mulkoilee.

        Joskus, pienen hetken se jaksaa touhuta vauvan kanssa ja minä oikeen järkytyn tästä tilanteesta ja tunnen hetken aikaa toivoa tulevaisuudesta...kaikki kuitenkin kaikkoaa kun mies palaa sohvalle ja ottaa tietokoneen syliinsä.

        Meillä ei ole seksielämää, eikä mieleni tee koko miestä. En halua halia tai olla lähellä. Joskus yritän mutta tunnen vain katkeroitunutta raivoa. Ehkä meillä ei ole poispääsyä tästä tilanteesta kun sen on antanut mennä jo liian pitkälle.

        Edelleen hän ei ole vaihtanut vaippaa, syöttänyt kiinteää ruokaa, juottanut maitoa tai herännyt yöllä vauvan vuoksi. Usein se ei edes vilkaise kun vauva itkee, huutelee vaan koneen takaa että "no mikä nyt on" tai "älä viitti". Odottaa että minä tulen paikalle hoitamaan tilanteen kaiken muun kodinhoidon ohella. Niin ei hän tee mitään kotitöitäkään, naisten hommia. Vauvahoitoapua jos joskus kysyn niin vastauksena saan useimmiten että just sillä hetkellä hälle ei käy kun kuuntelee raveja, menossa paskalle, menossa suihkuun tai jotain muuta yhtä tärkeetä.

        KÄVISI EDES TÖISSÄ PÄIVISIN, MUTTA EI KUN HÄN ISTUU TYÖTTÖMÄNÄ SOHVALLA TIETOKONE SYLISSÄ. Ainiin ja vuokriakin on kolmelta kuukaudelta rästissä hänen osaltaan, kiva! Yksi kämppä aikoinaan menetetty kun pelasi kaikki rahat eikä maksanut vuokria. Mitä opimme tästä? Olen hyväuskoinen idiootti jolla on liian ruusuisia unelmia ja odotuksia.


      • ap***
        ap** kirjoitti:

        Vauvamme täyttää pian kahdeksan kuukautta ja alan olla todella väsynyt tilanteeseen miehen kanssa. Hermoni ovat kireällä ja tilanne alkaa tuntua sietämättömältä elää. Miehen mielestä minä aina ylidramatisoin asioita ja stressaan kaikesta, mutta helppohan se on jakaa mielipiteitä sohvannurkasta tietokone sylissä.

        Pikku hiljaa mieheni on alkanut inhottaa minua. En tunne rakkautta kun katson häntä istumassa tai makaamassa sohvalla tietokoneensa kanssa. Tunnen pettymystä ja hiljaista raivoa joka purkautuu stressinä ja onnettomuutena. En jaksa edes alkaa puhua asioista enää, koska hänen mielestään ei ole puhuttavaa vaan minulla vain on ongelmia. Puhuminen menee miehen osalta aina linjalle "älä viitti" tai "aina sä oot tommonen" tai "en mää tiiä". Tämä mielestäni puhuu omaa kieltän sen puolesta että joko hänen mielestään meidän perheessä ei oikeasti ole mitään ongelmaa tai sitten hän ei vain välitä kun hyvinhän hänellä menee kun saa sohvaa kuluttaa ja tehdä mitä lystää. Jos pyydän häntä joskus laskemaan tietokoneen pois niin hän suuttuu kuin pikkulapsi ja paiskaa tietokoneen pöydälle ja istuu kädet tiukkana ristinä rinnan päällä sohvalla, että "no nyt ei oo mitään tekemistä". Se sanoo oikeasti että ei oo mitään tekemistä jos ei istu tietokoneella. Voishan sitä vaikka hetkisen olla vauvan seurana joka touhuaa lattialla omiaan.

        No jalat sohvapöydällä istuen, tietokone sylissä se huutelee ohjeita lattialla olevalle vauvalle jos tämä menee koskemaan johonkin mihin ei saisi. "EI KOSKE" "ONKO PAKKO KOSKEE SIIHEN KUN JUST SANOIN ETTÄ ET KOSKE" ja "ÄLÄ JAKSA", "EI", "MEE NY POIS SIITÄ", "ÄLÄ VEDÄ SIITÄ" .... tässä muutamia kommentteja mitä huutelee näytön takaa vauvalle. Ja voi sitä tuskaa jos joutuu perseensä nostamaan ja mennä vauvan luo, hirveellä ähinällä ylös ja antamaan luunappeja vauvan tutkiville sormille ja huutoa "etkö sää nyt usko ku just sanoin että EI". Itse en ole fyysisen kurituksen kannattaja sillä minua ja sisaruksiani käsiteltiin lapsina aika kovakouraisesti. Olen sanonut miehelle, mutta se vaan hymisee ja mulkoilee.

        Joskus, pienen hetken se jaksaa touhuta vauvan kanssa ja minä oikeen järkytyn tästä tilanteesta ja tunnen hetken aikaa toivoa tulevaisuudesta...kaikki kuitenkin kaikkoaa kun mies palaa sohvalle ja ottaa tietokoneen syliinsä.

        Meillä ei ole seksielämää, eikä mieleni tee koko miestä. En halua halia tai olla lähellä. Joskus yritän mutta tunnen vain katkeroitunutta raivoa. Ehkä meillä ei ole poispääsyä tästä tilanteesta kun sen on antanut mennä jo liian pitkälle.

        Edelleen hän ei ole vaihtanut vaippaa, syöttänyt kiinteää ruokaa, juottanut maitoa tai herännyt yöllä vauvan vuoksi. Usein se ei edes vilkaise kun vauva itkee, huutelee vaan koneen takaa että "no mikä nyt on" tai "älä viitti". Odottaa että minä tulen paikalle hoitamaan tilanteen kaiken muun kodinhoidon ohella. Niin ei hän tee mitään kotitöitäkään, naisten hommia. Vauvahoitoapua jos joskus kysyn niin vastauksena saan useimmiten että just sillä hetkellä hälle ei käy kun kuuntelee raveja, menossa paskalle, menossa suihkuun tai jotain muuta yhtä tärkeetä.

        KÄVISI EDES TÖISSÄ PÄIVISIN, MUTTA EI KUN HÄN ISTUU TYÖTTÖMÄNÄ SOHVALLA TIETOKONE SYLISSÄ. Ainiin ja vuokriakin on kolmelta kuukaudelta rästissä hänen osaltaan, kiva! Yksi kämppä aikoinaan menetetty kun pelasi kaikki rahat eikä maksanut vuokria. Mitä opimme tästä? Olen hyväuskoinen idiootti jolla on liian ruusuisia unelmia ja odotuksia.

        Lisätäkseni vielä pari asiaa miehestä, eli kun ei hoida noita kotitöitä niin sotkee kuitenkin. Jättää vaatteensa lojumaan sohville, sukat lattioille, roskat pöydille, tyhjiä sätkätoppia sinne tänne sun muuta. Minä sitten kiltisti kuletan tavaraa roskiin tai pyykkikoriin sitä mukaan kun jättää mennessään tavaraa minne sattuu. Jos yritän sanoa tai osoittaa paikan mihin voisi ystävällisesti vaikka vaatteet laittaa niin hänen mielestään jäkätän tai sanoo "älä nyt jaksa". Hammastikkuja ja kolikoita ja tupakkavälineitä kun jättää sohvapöydälle niin niistä sanon vaikka kuinka herra loukkaantuisi sillä vauva kurottelee pöydälle ja laittaa kaiken suuhunsa. Sanoin jo muutenkin miehen "kallisarvoisista" tavaroista, että mitä jos pitäisi niitä sellaisessa paikassa ettei lapsi ylety niin ei koko ajan tarvii olla sitä sormille näpsäyttelemässä ja sanomassa, että "etkö sää voi antaa niitten tavaroitten olla" tms... Ainiin ja sit ku vie joskus roskat pois niin kasaa ne tiskipöydälle tai ku laittaa joskus ruokaa niin kaikki tyhjät purkit ja paketit ja ruuantähteet on pitkin tiskipöytää. No jos mä en niitä siivoa siitä, niin ei ne herraa ainakaan haittaa, joten siihen jäisivät muussa tapauksessa. Niin tai sit se sanoo että ei voi korjata niitä pois koska ROSKIS ON TÄYNNÄ!!! Mitä helvettiä???

        Oli just melkeen kaks viikkoo mies pois kotoo toisella paikkakunnalla töitä tekemässä. Vuokrarästeihin sanoi tienaavansa rahaa että saa ne maksettua, mutta eipä oo vuokrarästilaskun perään kysellyt...että taitaapa lähtee nekin rahat kiertoón. No sille sama, mut oisin kuvitellu että olis lapsensa kanssa kun tulee pitkästä aikaa kotiin, mut sohvalla toi näkyy istuvan koneensa kanssa. joo tai olihan se vauvan kans ehkä 10 minuuttia, mut se siitä. Sen se jaksaa sen kanssa kerrallaan olla ja viihdyttää. Ihmeellinen ukko... ku tietäis vaan mitä sen päässä liikkuu.

        Nytki sano, että ku olen itse ny lähdössä pitkästä aikaa illanviettoon tyttökavereiden kanssa, että koittaa nukuttaa vauvaa koko ajan ku oon pois ni mä saan ottaa sen hoitaakseni sit ku tuun. Näin kävi viimeks...nukutti sitä sitterissä ja tukki vaan tuttia suuhun ku olin pois viimeks illanvietossa noin kolme kuukautta sitten. Tuskin enää tämän ikästä lasta saa nukkumaan koko ajaksi. Kiva sit ku ojentaa mulle ku tuun baarista ni vauvan saman tien että hän PÄÄSEE VIHDOINKIN NUKKUMAAN KUN HÄN EI ALA VALVOA KOKO YÖTÄ KUN VÄSYTTÄÄ. En tykkää edes jättää vauvaa isänsä hoitoon. Olenki sanonu hänelle että oletko sitten vauvan kans ku mä olen pois etkä istu vaan koneella ja vauva joutuu yksin touhuaan omiansa.... :( niin varmaan käy, tunnen huonoa omaatuntoa lähdöstäni jo nyt, mut pakko päästä vähä kotoa käymään pois.

        Joo siinä taas mun perheonnea... kait ukko sit on oikeesti iha tyytyväinen kun sen mielestä mitään keskusteltavaa tai puitavaa ei ole. Kyllä, olen miettinyt eroa, mutta aina vaan jaksan toivoa, että kyllä se siitä vielä...


      • eräs äiti
        ap*** kirjoitti:

        Lisätäkseni vielä pari asiaa miehestä, eli kun ei hoida noita kotitöitä niin sotkee kuitenkin. Jättää vaatteensa lojumaan sohville, sukat lattioille, roskat pöydille, tyhjiä sätkätoppia sinne tänne sun muuta. Minä sitten kiltisti kuletan tavaraa roskiin tai pyykkikoriin sitä mukaan kun jättää mennessään tavaraa minne sattuu. Jos yritän sanoa tai osoittaa paikan mihin voisi ystävällisesti vaikka vaatteet laittaa niin hänen mielestään jäkätän tai sanoo "älä nyt jaksa". Hammastikkuja ja kolikoita ja tupakkavälineitä kun jättää sohvapöydälle niin niistä sanon vaikka kuinka herra loukkaantuisi sillä vauva kurottelee pöydälle ja laittaa kaiken suuhunsa. Sanoin jo muutenkin miehen "kallisarvoisista" tavaroista, että mitä jos pitäisi niitä sellaisessa paikassa ettei lapsi ylety niin ei koko ajan tarvii olla sitä sormille näpsäyttelemässä ja sanomassa, että "etkö sää voi antaa niitten tavaroitten olla" tms... Ainiin ja sit ku vie joskus roskat pois niin kasaa ne tiskipöydälle tai ku laittaa joskus ruokaa niin kaikki tyhjät purkit ja paketit ja ruuantähteet on pitkin tiskipöytää. No jos mä en niitä siivoa siitä, niin ei ne herraa ainakaan haittaa, joten siihen jäisivät muussa tapauksessa. Niin tai sit se sanoo että ei voi korjata niitä pois koska ROSKIS ON TÄYNNÄ!!! Mitä helvettiä???

        Oli just melkeen kaks viikkoo mies pois kotoo toisella paikkakunnalla töitä tekemässä. Vuokrarästeihin sanoi tienaavansa rahaa että saa ne maksettua, mutta eipä oo vuokrarästilaskun perään kysellyt...että taitaapa lähtee nekin rahat kiertoón. No sille sama, mut oisin kuvitellu että olis lapsensa kanssa kun tulee pitkästä aikaa kotiin, mut sohvalla toi näkyy istuvan koneensa kanssa. joo tai olihan se vauvan kans ehkä 10 minuuttia, mut se siitä. Sen se jaksaa sen kanssa kerrallaan olla ja viihdyttää. Ihmeellinen ukko... ku tietäis vaan mitä sen päässä liikkuu.

        Nytki sano, että ku olen itse ny lähdössä pitkästä aikaa illanviettoon tyttökavereiden kanssa, että koittaa nukuttaa vauvaa koko ajan ku oon pois ni mä saan ottaa sen hoitaakseni sit ku tuun. Näin kävi viimeks...nukutti sitä sitterissä ja tukki vaan tuttia suuhun ku olin pois viimeks illanvietossa noin kolme kuukautta sitten. Tuskin enää tämän ikästä lasta saa nukkumaan koko ajaksi. Kiva sit ku ojentaa mulle ku tuun baarista ni vauvan saman tien että hän PÄÄSEE VIHDOINKIN NUKKUMAAN KUN HÄN EI ALA VALVOA KOKO YÖTÄ KUN VÄSYTTÄÄ. En tykkää edes jättää vauvaa isänsä hoitoon. Olenki sanonu hänelle että oletko sitten vauvan kans ku mä olen pois etkä istu vaan koneella ja vauva joutuu yksin touhuaan omiansa.... :( niin varmaan käy, tunnen huonoa omaatuntoa lähdöstäni jo nyt, mut pakko päästä vähä kotoa käymään pois.

        Joo siinä taas mun perheonnea... kait ukko sit on oikeesti iha tyytyväinen kun sen mielestä mitään keskusteltavaa tai puitavaa ei ole. Kyllä, olen miettinyt eroa, mutta aina vaan jaksan toivoa, että kyllä se siitä vielä...

        Kun miehesi nyt kuitenkin tuntuu viihtyvän sohvalla eikä ole siis mihinkään siitä lähtenyt niin siitä voisi ehkä varovasti päätellä että hän siinä haluaa istua jatkossakin. Teillä asuu nyt sinun ja miehesi lisäksi vauva joka on yhtä lailla miehesi kuin sinun vastuullasi. Se että mies jättää vauvan terveyden kannalta vaarallisia esineitä (tupakkatarvikkeet) vauvan ulottuville on vauvan terveyden vaarantamista. Sen lisäksi hän on nyt osoittanut käytöksellään ettei huolehdi lapsestaan (luunappien antaminen ja kieltäminen ei ole vauvan perustarpeista huolehtimista, alle vuoden ikäiseltä on turha vielä kovasti yrittää kasvattaa, se aika tulee vasta myöhemmin).

        Siten voit ihan hyvällä syyllä kysyä mieheltäsi että haluaako hän toimia lapsensa isänä (johon kuuluu huolehtiminen ja vastuu lapsesta) vai kokeeko tärkeämpänä oman viihtyvyytensä. Jos hän valitsee ensimmäisen vaihtoehdon niin silloin hän on valmis hoitamaan yhteistä lastanne puolet ajasta. Vauvan hoitoon kuuluu syöttäminen, vaipan vaihtaminen ja nukuttaminen. Ellei hän siihen ole halukas, hän ei KÄYTÄNNÖSSÄ ole halukas toimimaan isänä lapselleen. Hän ei tule siinä asiassa muuttumaan sillä tavalla että annat hänen jatkaa vanhaan malliin. Sinä et ole mikään kodinkone joka tekee yksin molempien hommat, jos sitä nyt jaksatkin niin et jaksa loputtomiin eikä se ole hyväksi sinulle eikä vauvalle. Helpompaa sinulla olisi yksin vauvan kanssa omassa taloudessa jossa kukaan ei kurita fyysisesti vauvaa eikä aiheuta hänelle muitakaan vaaratilanteita.

        Siten on parempi suoraan antaa miehelle vaihtoehdot. Joko hän alkaa vaihtaa vauvan vaippoja, syöttämään häntä ja nukuttamaan. Ja sinä pääset kerran viikossa yksin ulos. Tai sitten hän muuttaa pois (tai sinä muutat). Hän voi tavata vauvaanne mutta tietysti ilman sinua, hoitaa sitten häntä omilla keinoillaan sen ajan. Ellei halua tavata niin sekin on oma päätöksensä. Se tarkoittaa sitä että hän luopuu isyydestään käytännössä, ehkä hetkeksi, ehkä lopullisesti. Mutta kannettu vesi ei kaivossa pysy, joskus pitää nähdä mitä menettää ennen kuin ymmärtää.

        Voipi hyvin olla että mies parantaa tapansa jo pelkästä vaihtoehtojen esiin asettelusta. Ellei, niin toteuta se käytännössä. Mies löytää itsensä yksin sohvalta, ilman palvelua, ilman naista. Routa ajaa porsaan kotiin yllättävän usein ja vielä hieman paranneltuna.

        Kasvu tapahtuu aina kivun kautta. Tuolla tavalla hän ei kasva.

        Voimia sinulle. Ei ole miesten kanssa aina helppoa. Mutta yleensä he ymmärtävät kun on pakko.


      • ..1
        eräs äiti kirjoitti:

        Kun miehesi nyt kuitenkin tuntuu viihtyvän sohvalla eikä ole siis mihinkään siitä lähtenyt niin siitä voisi ehkä varovasti päätellä että hän siinä haluaa istua jatkossakin. Teillä asuu nyt sinun ja miehesi lisäksi vauva joka on yhtä lailla miehesi kuin sinun vastuullasi. Se että mies jättää vauvan terveyden kannalta vaarallisia esineitä (tupakkatarvikkeet) vauvan ulottuville on vauvan terveyden vaarantamista. Sen lisäksi hän on nyt osoittanut käytöksellään ettei huolehdi lapsestaan (luunappien antaminen ja kieltäminen ei ole vauvan perustarpeista huolehtimista, alle vuoden ikäiseltä on turha vielä kovasti yrittää kasvattaa, se aika tulee vasta myöhemmin).

        Siten voit ihan hyvällä syyllä kysyä mieheltäsi että haluaako hän toimia lapsensa isänä (johon kuuluu huolehtiminen ja vastuu lapsesta) vai kokeeko tärkeämpänä oman viihtyvyytensä. Jos hän valitsee ensimmäisen vaihtoehdon niin silloin hän on valmis hoitamaan yhteistä lastanne puolet ajasta. Vauvan hoitoon kuuluu syöttäminen, vaipan vaihtaminen ja nukuttaminen. Ellei hän siihen ole halukas, hän ei KÄYTÄNNÖSSÄ ole halukas toimimaan isänä lapselleen. Hän ei tule siinä asiassa muuttumaan sillä tavalla että annat hänen jatkaa vanhaan malliin. Sinä et ole mikään kodinkone joka tekee yksin molempien hommat, jos sitä nyt jaksatkin niin et jaksa loputtomiin eikä se ole hyväksi sinulle eikä vauvalle. Helpompaa sinulla olisi yksin vauvan kanssa omassa taloudessa jossa kukaan ei kurita fyysisesti vauvaa eikä aiheuta hänelle muitakaan vaaratilanteita.

        Siten on parempi suoraan antaa miehelle vaihtoehdot. Joko hän alkaa vaihtaa vauvan vaippoja, syöttämään häntä ja nukuttamaan. Ja sinä pääset kerran viikossa yksin ulos. Tai sitten hän muuttaa pois (tai sinä muutat). Hän voi tavata vauvaanne mutta tietysti ilman sinua, hoitaa sitten häntä omilla keinoillaan sen ajan. Ellei halua tavata niin sekin on oma päätöksensä. Se tarkoittaa sitä että hän luopuu isyydestään käytännössä, ehkä hetkeksi, ehkä lopullisesti. Mutta kannettu vesi ei kaivossa pysy, joskus pitää nähdä mitä menettää ennen kuin ymmärtää.

        Voipi hyvin olla että mies parantaa tapansa jo pelkästä vaihtoehtojen esiin asettelusta. Ellei, niin toteuta se käytännössä. Mies löytää itsensä yksin sohvalta, ilman palvelua, ilman naista. Routa ajaa porsaan kotiin yllättävän usein ja vielä hieman paranneltuna.

        Kasvu tapahtuu aina kivun kautta. Tuolla tavalla hän ei kasva.

        Voimia sinulle. Ei ole miesten kanssa aina helppoa. Mutta yleensä he ymmärtävät kun on pakko.

        Ap, kertomuksesi on hyvin samanlainen kun minun.. Tiedän tunteen! Yritä puhua ukkosi kanssa ja jätä tosiaan koirat käyttämättä ja tyrkkää vain lapsesi ukon syliin kun menet suihkuun tai syöt. Pakkohan hänen on saada tajuamaan..

        Meillä on laskettuaika vasta 2kk päästä, mutta meillä on juuri tuollaista jo nyt! Pelottaa jo, että millaista silloin tulee olemaan kun vauva syntyy. Meillä on kaksi isoa koiraa ja mieheni lapsi asuu meillä myös, joten itse hoidan ne hyvin pitkälti kaikki kotityöt.
        Itse kun tulen töistä kotiin, niin heti on alettava laittamaan ruokaa, tiskejä, pyykkejä, imurointia.. Ei nyt kaikkea samana päivänä, mutta joka päivälle jotain löytyy kyllä. Mies odottaa ruokaa ja pelaa tietokoneella, eikä edes kysy tarvitsenko apua! Sitten kun olen koko päivän ollut liikkeessä, enkä ehtinyt lepäämään, illalla se sitten kostautuu ja supistelee.. Ja jos ääneen satun asiasta mainitsemaan, niin mies vain kohauttaa olkiaan, että ei vielä voi supistella!
        Sitten jos pyydän mieheltä apua, hän kommentoi, että hän ei jaksa, koska on koko päivän ollut töissä!! Mutta niin olen minäkin?
        Kaiken kukkuraksi mies ei huolehdi edes jo olemassa olevaa lastaan, usein läksyt tekemättä, liikuntavaatteet kotona yms. jos minä en huolehdi näistä.

        Olen kyllä koko suhteemme ajan tiennyt, että mieheni ei juuri kotitöistä perusta, mutta oletin että asiat muuttuisivat, kun mieheni lapsi muutti meille asumaan ja vauva tekee tuloaan, mutta ei!!


      • Ilkeä menneisyys
        ap*** kirjoitti:

        Lisätäkseni vielä pari asiaa miehestä, eli kun ei hoida noita kotitöitä niin sotkee kuitenkin. Jättää vaatteensa lojumaan sohville, sukat lattioille, roskat pöydille, tyhjiä sätkätoppia sinne tänne sun muuta. Minä sitten kiltisti kuletan tavaraa roskiin tai pyykkikoriin sitä mukaan kun jättää mennessään tavaraa minne sattuu. Jos yritän sanoa tai osoittaa paikan mihin voisi ystävällisesti vaikka vaatteet laittaa niin hänen mielestään jäkätän tai sanoo "älä nyt jaksa". Hammastikkuja ja kolikoita ja tupakkavälineitä kun jättää sohvapöydälle niin niistä sanon vaikka kuinka herra loukkaantuisi sillä vauva kurottelee pöydälle ja laittaa kaiken suuhunsa. Sanoin jo muutenkin miehen "kallisarvoisista" tavaroista, että mitä jos pitäisi niitä sellaisessa paikassa ettei lapsi ylety niin ei koko ajan tarvii olla sitä sormille näpsäyttelemässä ja sanomassa, että "etkö sää voi antaa niitten tavaroitten olla" tms... Ainiin ja sit ku vie joskus roskat pois niin kasaa ne tiskipöydälle tai ku laittaa joskus ruokaa niin kaikki tyhjät purkit ja paketit ja ruuantähteet on pitkin tiskipöytää. No jos mä en niitä siivoa siitä, niin ei ne herraa ainakaan haittaa, joten siihen jäisivät muussa tapauksessa. Niin tai sit se sanoo että ei voi korjata niitä pois koska ROSKIS ON TÄYNNÄ!!! Mitä helvettiä???

        Oli just melkeen kaks viikkoo mies pois kotoo toisella paikkakunnalla töitä tekemässä. Vuokrarästeihin sanoi tienaavansa rahaa että saa ne maksettua, mutta eipä oo vuokrarästilaskun perään kysellyt...että taitaapa lähtee nekin rahat kiertoón. No sille sama, mut oisin kuvitellu että olis lapsensa kanssa kun tulee pitkästä aikaa kotiin, mut sohvalla toi näkyy istuvan koneensa kanssa. joo tai olihan se vauvan kans ehkä 10 minuuttia, mut se siitä. Sen se jaksaa sen kanssa kerrallaan olla ja viihdyttää. Ihmeellinen ukko... ku tietäis vaan mitä sen päässä liikkuu.

        Nytki sano, että ku olen itse ny lähdössä pitkästä aikaa illanviettoon tyttökavereiden kanssa, että koittaa nukuttaa vauvaa koko ajan ku oon pois ni mä saan ottaa sen hoitaakseni sit ku tuun. Näin kävi viimeks...nukutti sitä sitterissä ja tukki vaan tuttia suuhun ku olin pois viimeks illanvietossa noin kolme kuukautta sitten. Tuskin enää tämän ikästä lasta saa nukkumaan koko ajaksi. Kiva sit ku ojentaa mulle ku tuun baarista ni vauvan saman tien että hän PÄÄSEE VIHDOINKIN NUKKUMAAN KUN HÄN EI ALA VALVOA KOKO YÖTÄ KUN VÄSYTTÄÄ. En tykkää edes jättää vauvaa isänsä hoitoon. Olenki sanonu hänelle että oletko sitten vauvan kans ku mä olen pois etkä istu vaan koneella ja vauva joutuu yksin touhuaan omiansa.... :( niin varmaan käy, tunnen huonoa omaatuntoa lähdöstäni jo nyt, mut pakko päästä vähä kotoa käymään pois.

        Joo siinä taas mun perheonnea... kait ukko sit on oikeesti iha tyytyväinen kun sen mielestä mitään keskusteltavaa tai puitavaa ei ole. Kyllä, olen miettinyt eroa, mutta aina vaan jaksan toivoa, että kyllä se siitä vielä...

        Voimia! Olet kyllä oikeasti kahden lapsen äiti, sinulla on vauva sekä uhmaikäinen mies. Jos saat omilta vanhemmiltasi tukea niin kannattaisiko mennä esimerkiksi heidän luokse kylään ilman miestäsi? Saisit levätä ja ladata akkuja. Pystyisitkö puhumaan tästä asiasta omien vanhempiesi kanssa?

        Itse olen ollut vastaavanlaisessa tilanteessa ja se vain paheni kun lapsi tuli uhmaikään. Silloin mukaan tuli miehen turhautuminen lapsen käytökseen, jatkuva huutaminen lapselle ja tavaroiden nakkelu suutuspäissään. Ei mies koskaan satuttanut lasta mutta tavarat sai kyllä melkoista kyytiä ja aina hajosi jotain. (noista kommenteista ymmärtäen miten miehesi suhtautuu lapseenne voisin päätellä että sama on edessä teilläkin)

        Nyt en ole enää tuossa parisuhteessa ja silloin kun jäin YKSIN kolmevuotiaan kanssa minulla ei ollut YHTÄÄN ENEMPÄÄ TÖITÄ KOTONA kuin silloin kun mies oli kotona. Siis periaatteessa yksinhuoltajuuteen siirtyminen oli helppoa kun olin tottunut tekemään KAIKEN aikaisemminkin. Ainainen valitus, riehuminen ja JATKUVA vittuilu vaan puuttuivat elämästä. OLI MAHTAVAA OLLA KAHDESTAAN lapsen kanssa, oltiin niin vapaita ja onnellisia yhdessä ^^

        Sitten kyllä löysin uuden miehen joka kyllä osallistuu paljon kotona hommiin. En pysty ymmärtämään tätä että hän vittuilematta tekee kotitöitä ja osallistuu lapsenhoiton ja oloni on syyllinen kun en tee kaikkea yksin. Oikeasti tunnen syyllisyyttä OMASTA AJASTA :( Harmittaa että olin tuossa todella onnettomassa tilanteessa yli kolme vuotta...


      • eräs äiti
        Ilkeä menneisyys kirjoitti:

        Voimia! Olet kyllä oikeasti kahden lapsen äiti, sinulla on vauva sekä uhmaikäinen mies. Jos saat omilta vanhemmiltasi tukea niin kannattaisiko mennä esimerkiksi heidän luokse kylään ilman miestäsi? Saisit levätä ja ladata akkuja. Pystyisitkö puhumaan tästä asiasta omien vanhempiesi kanssa?

        Itse olen ollut vastaavanlaisessa tilanteessa ja se vain paheni kun lapsi tuli uhmaikään. Silloin mukaan tuli miehen turhautuminen lapsen käytökseen, jatkuva huutaminen lapselle ja tavaroiden nakkelu suutuspäissään. Ei mies koskaan satuttanut lasta mutta tavarat sai kyllä melkoista kyytiä ja aina hajosi jotain. (noista kommenteista ymmärtäen miten miehesi suhtautuu lapseenne voisin päätellä että sama on edessä teilläkin)

        Nyt en ole enää tuossa parisuhteessa ja silloin kun jäin YKSIN kolmevuotiaan kanssa minulla ei ollut YHTÄÄN ENEMPÄÄ TÖITÄ KOTONA kuin silloin kun mies oli kotona. Siis periaatteessa yksinhuoltajuuteen siirtyminen oli helppoa kun olin tottunut tekemään KAIKEN aikaisemminkin. Ainainen valitus, riehuminen ja JATKUVA vittuilu vaan puuttuivat elämästä. OLI MAHTAVAA OLLA KAHDESTAAN lapsen kanssa, oltiin niin vapaita ja onnellisia yhdessä ^^

        Sitten kyllä löysin uuden miehen joka kyllä osallistuu paljon kotona hommiin. En pysty ymmärtämään tätä että hän vittuilematta tekee kotitöitä ja osallistuu lapsenhoiton ja oloni on syyllinen kun en tee kaikkea yksin. Oikeasti tunnen syyllisyyttä OMASTA AJASTA :( Harmittaa että olin tuossa todella onnettomassa tilanteessa yli kolme vuotta...

        Miten pääsit tuosta suhteesta eroon? Laitoitko miehen pihalle vai lähtikö hän oma-aloitteisesti? Tapaako nykyään lastaan? Itse en pääse miehestä joka tulee ja taas menee eroon henkisesti mitenkään. Ei minullakaan ole juurikaan vähempää kotitöitä vaikka mies olisi kotona. Muttei se niin haittaa vaan se epävarmuus että koska se taas lähtee.


      • 17
        ..1 kirjoitti:

        Ap, kertomuksesi on hyvin samanlainen kun minun.. Tiedän tunteen! Yritä puhua ukkosi kanssa ja jätä tosiaan koirat käyttämättä ja tyrkkää vain lapsesi ukon syliin kun menet suihkuun tai syöt. Pakkohan hänen on saada tajuamaan..

        Meillä on laskettuaika vasta 2kk päästä, mutta meillä on juuri tuollaista jo nyt! Pelottaa jo, että millaista silloin tulee olemaan kun vauva syntyy. Meillä on kaksi isoa koiraa ja mieheni lapsi asuu meillä myös, joten itse hoidan ne hyvin pitkälti kaikki kotityöt.
        Itse kun tulen töistä kotiin, niin heti on alettava laittamaan ruokaa, tiskejä, pyykkejä, imurointia.. Ei nyt kaikkea samana päivänä, mutta joka päivälle jotain löytyy kyllä. Mies odottaa ruokaa ja pelaa tietokoneella, eikä edes kysy tarvitsenko apua! Sitten kun olen koko päivän ollut liikkeessä, enkä ehtinyt lepäämään, illalla se sitten kostautuu ja supistelee.. Ja jos ääneen satun asiasta mainitsemaan, niin mies vain kohauttaa olkiaan, että ei vielä voi supistella!
        Sitten jos pyydän mieheltä apua, hän kommentoi, että hän ei jaksa, koska on koko päivän ollut töissä!! Mutta niin olen minäkin?
        Kaiken kukkuraksi mies ei huolehdi edes jo olemassa olevaa lastaan, usein läksyt tekemättä, liikuntavaatteet kotona yms. jos minä en huolehdi näistä.

        Olen kyllä koko suhteemme ajan tiennyt, että mieheni ei juuri kotitöistä perusta, mutta oletin että asiat muuttuisivat, kun mieheni lapsi muutti meille asumaan ja vauva tekee tuloaan, mutta ei!!

        omat ja lapsen pyykit ja tee teille ruoka. Aikuinen mies huolehtikoon itsestään jos ei kerran suostu auttamaan. Lapsen asioiden hoito tietysti kuuluisi isälle mutta ei sitä oikein voi lapselle kostaa että isä on idiootti. Kun narina alkaa ilmoita ettet jaksa kun olet ollut koko päivän töissä ja kantanut samalla yhteistä lastanne sekä hoitanut hänen lastaan. Älä myöskään allekirjoita koulusta tulevia viestejä tai allekirjoita niitä. Se riittää kun lapselta kysyy illalla onko läksyt tehty. Vastuu kuuluu isälle.


    • Anonyymi

      Älä haaskaa aikaa siihen mieheen jos se on tollainen… tilanne ei tuu muuttumaan vaan se pahenee kun avaat suusi. kaikki se pahamieli, vitutus ja väsymys kun oot haaskannut aikaasi vaikka pärjäät hyvin yksin vauvan kanssa alkaa kerääntymään mieleesi ja ongelma kasvaa kunnes ongelma vaihtuu eroksi. Hae kelalta yksinhuoltaja korotusta lapsilisään niin kela kysyy mieheltä ”mistä tämä johtuu että lapsen äiti hakee yksinhuoltaja korotusta?” Ja sen pitäis viimestään pistää mies ruotuun. Muistuta sille että se ei omista sua ja vaadi kunnioitusta etes sen verran ettei vähättele sinua ja tekemääsi työtä.

    • Anonyymi

      Viestiketju olikin vanha mutta neuvoksi muille saman ongelman kanssa painiville.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe