.........

.........

Olen tässä pohtinut koliikkia.. Sanotaan että se on vatsavaivoja tai selittämätöntä jotain.. Mutta jostain syystä vauva siis itkee ja se loppuu noin 3kk ikäisenä eli lähellä ikää kun voisi kiinteiden syömisen aloittaa, eli silloin kun vatsa ja suolisto alkaa valmistumaan pikkuhiljaa muuhunkin kuin maitoon. En tarkoita että se kaikke kestää.
Mutta ajatukseni olikin se että pitäisi miettiä mistä kaikkialta vauva voi saada vatsavaivoja. Äidin ruokavalio jätä pois kaikki epäsopiva kuten sipuli, kahvi, voimakkaat mausteet jne, bakteerit tutista tai pullosta, vanhasta maidosta tai liian kauan lämpimässä olleesta maidosta, tutteliallergiasta, maitoallergiasta tai kaikesta mitä suuhunsa saa niin sitä kautta.
Koliikkiin on jokin syy, yritä etsiä se.

Ei nyt varmaan mitään uutta tietoa mutta oli pakko kirjoittaa. Paljon voimia koliikista kärsiville!

1

650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palleron äippä

Olen miettynyt myös tuota koliikkia. Meillä vauva oli tähän mennessä kaikkein itkuisin noin 3kk asti ja se painottui juuri iltaan. Itkua kyllä oli vaikka miten ois auttanut. oli aluksi äidinmaidolla ja myöhemmin Nan-korvikkeella. Epäilemättä vauvan suolisto on niin kehittymätön vielä silloin tai juuri siksi kun kehitys on nopeaa tulee kipristelyä, vatsan väänteitä jne jotka aiheuttaa kovaa itkua ja huutoa. Meillä oli disfatyl ja rela-tipat päivittäisessä käytössä. vaikutti olevan jonkin verran apua.Jotain tapahtui kun aloitettiin kiinteät 4kk iässä, nimittäin iltaitkut väheni huomattavasti ja nyt vaan väsymystään itkee iltaisin, muuten aurinkoinen.joku lastenlääkäri on todennut että myös hermoston nopea kehittyminen aiheuttaa itkuisuutta. olen kyllä kiinteän aloittamisen suhteen sitä mieltä että varhaisessa vaiheessa varovainen altistaminen erilaisille ruoka-aineille totutta suoliston niille. Toki voi olla perimässä alttius allergiaan.. Rankkaa on vauvan kanssa jos paha koliikki ja varsinkin jos itkee yötkin, voin vain lohduttaa että muutamassa kk loppuu mutta sitten alkaakin vaivaamaan hampaiden puhkeaminen:/ .....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      23
      3073
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      41
      2694
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1513
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1350
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1261
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      1009
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      126
      922
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      33
      829
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      29
      673
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      59
      621
    Aihe