Oliko se aviorikos? 2

Savon tyttö

Oliko se sitä, minä kysyin tuossa ensimmäisessä novellissa, ja joku heti vastasi, että kyllä se oli. Vaikka "kuinka kauniisti yrittäisit kertoa". Kauniistihan minä yritin. Se vastaus oli kumminkin kirjoitettu aamuyön tunteina, minä huomasin, ja ajattelin, että jääköön... Mutta kun minä vaistoan, että se oli naisen kirjoittama, niin täytyyhän minun yrittää puolustautua. Taisi siellä vastata joku toinenkin nainen. Ei kunniani anna periksi. Ketähän mahtavat olla nämä minun ainoasta syrjähypystäni närkästyjät? (Enkä nyt puhu humalaisista, he olkoon siellä omassa arvossaan.) Tietäisivätpä kuinka meillä on eletty, "naitu ja huoltu", mies hoidettu tyytyväiseksi ja lapset aikuisiksi. Minä olen semmoinen puoliksi kotirouva, maalta. Yli neljäkymmentä on ikää ja kaksin jääty miehen kanssa. Koira on kolmantena. Mies on työnarkomaani, koko viikon leivän syrjässä kiinni. Viikonloppuna lihan. Mutta täytyy sanoa, että yhteen kertaan se monesti jää, saunan päälle. Se on meillä aikataulu niin kuin Lentävällä kalakukolla. Minä kumminkin olen nainen ihan kukkeimmillani. Osaan jo nauttia sylinannosta, antaa ja ottaa. Mutta se jää vähiin. Sen takia minä sen novellin kirjoitin. Jää aikaa muistella ja haaveilla. Minä kerron tässä kokeeksi yhden jutun, jottas paremmin ymmärtäisit. Etkä heti tuomitse. Minä olen näitä asioita vasta viime aikoina ruvennut muistelemaan ja miettimään. Senkin takia kirjoitin. Meidän perheellä oli minun lapsena ollessani kesämökki. Semmoinen pieni, hirsinen, huonoon kuntoon mennyt, joka ostettiin. Isä piti sitten talkoita. Se oli semmoinen maaseudun kirvesmies, jolla oli oma pieni porukka. Ne miehet siellä talkoissa kävi. Oli joku muurari, yksi peltiseppä. Minun isäni oli nokkamies, joka laski ja sopi urakat. Siellä mökin rannassa meillä oli pieni, nokinen sauna. Ei se nokinen ollut, mutta musta. Siina oli palvattu lihoja. Saunassa oli aina jännä tunnelma, kun talkoiden päälle kylvettiin. Ahdasta oli, mutta kodikasta. Minä istuin siskon kanssa alalauteella, ja ne miehet vei meitä löylyyn ja uimaan ja hyppyytti polvellaan. Ne sanoi, että ollaan "kolmen tiilen korkuisia". Mitähän minä olin, viiden tai kuuden vanha. Äitikin oli saunassa. Minä aina huomasin, että se jotenkin muuttui. Silmät oli erilaiset. Ne ei olleet enää äidin silmät, eikä pelkästään minulle. Ne oli niitä miehiä varten. Kyllä lapsi sen heti huomaa, eikä oikein hyväksy ensin. Ne miehetkin muuttui. Ne muuttui minun mielestä hauskoiksi. Silmät kiilsi kivasti. Kyllä minä huomasin, että siellä silmäpeliä käytiin. Ja että se äitiä ujostutti. Mutta kyllä se siitä tykkäsikin. Että olisiko ollut vai eikö olisi? Oikein poltti takapuolen alta. Jotenkin minä aavistin, vaikka ihan pikkuinen olin, että äitiä ujostutti sen tähden, että äideillä ei ole kikkeliä. Miehillä oli, ja suuret. Nehän on suuret pienen tytön silmiin, kun se alalauteelta katselee. Me siskon kanssa kerran arvioitiin, että kellä on rumin. Jollakin oli näin ja jollakin noin, huomasin, ja se näytti minusta oudolta. Minä ajattelin, että onko siinä jotain vikaa, kun ei ole nahkaa päässä. Tai miten sen sanoisi. Sitä vaan lapsi semmoisen havainnon tekee. Sepällä oli oikein venkura rohjake. Mutta ei siitä numeroa tehty. Se oli ihan luonnollista. Mutta jännää. Minä vasta aikuisena keksin ruveta miettimään, että kuinka jännää se olikaan. Ei siellä mitään tapahtunut, mutta tunnelma oli kuin jouluaattona. Yhtä salaperäinen. Minä vasta aikuisena tajusin, että höpöä siellä varmaan miehillä teki. Ja äidillä. Arvaahan sen. Ja isä, mitähän sekin? Mutta sehän siitä marjat poimi. Talkoot kukoisti. Mitä erotiikka olisi ilman saunaa ja kesämökkiä? Meillä oltiin vapaamielisiä siinä suhteessa. Minä sain semmoisen opin, että se on vaan mukavaa semmoinen. Mutta minun mieheni ei tämmöistä harrasta. Se on vakavahenkinen ja suorastaan ujo. Minä niin rakastaisin yhdessä saunomista tuttujen pariskuntien kanssa, ja miesten kanssa varsinkin. Mutta en pääse harrastamaan. Se harmittaa. Jotkut käy etelän nudistirannoilla, mutta minä en saisi miestäni sinnekään. Minulle vieläkin tulee se sama tunne kuin silloin lapsena siellä mustassa, kosteassa saunassa. Minä saunoin isän ja isän kavereiden kanssa vielä rippikouluikäisenä tyttönä. Rinnat minulla jo oli, mutta kun tottunut olin. Meillä Savossa on oltu vapaamielisiä. Kyllä minä huomasin, että minulla alkoi jo olla naisena vaikutusta niihin miehiin. Se oli jännä huomio. Tämmöisille saunan kiuaskiville minun erotiikkani on valettu, ja Savon madame Bovaryksi minun ystävättäreni minua sanoo. Minä vieläkin muistan kuin valokuvista ne äidin ilmeet. Ne oli semmoisia yhtä aikaa häkeltyneitä ja haluavia. Ei minä niistä mitään ymmärtänyt, mutta ne tarttui. Semmoisia tunteita minäkin haluaisin kokea. Minä olen koettanut muistella, mitä siellä saunassa puhuttiin. Ja ennen ja jälkeen. Joitakin lauseenpätkiä on tullut mieleen, mutta ne olisi jo ihan oman novellinsa asia. Ja naurahduksia muistan. Semmoisen pikkuisen käheän naisen naurahduksen ylälauteelta, tiedättehän. Vai oliko se silloin, kun tuli ihan hiljaista? Oli niin hiljaista, että minä käännyin ja katsoin. Äidin reidellä oli miehen käsi. Eikä se ollut isän käsi, koska isä istui toisella puolella. Herrajumala. Minä muistan semmoisenkin lauseenpätkän, kun joku sanoi, en kerta kaikkiaan vaan muista, kuka. Muijat siinä kumminkin jutteli keskenään, enkä minä kuunnellut. Meidän rannassa oltiin ja saunaan menemistä valmisteltiin, kun joku kuiskasi, että "vitut on sitten vain aviomiehille". Se jäi askarruttamaan. "Mutta sehän on selvä", äiti sanoi. Ja kyllä minä sen verran annan periksi näille minun arvostelijoilleni, että se on hyvä ohje.

6

6394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hurmuri

      Hei Savontyttö!

      Luin sinun ensimmäisen viestin ja sen jälkeen jäin miettimään missä kulkee niin sanotun pettämisen raja. Minullakin on nuoruudesta kokemus, missä minä olen entisen tyttöystävän parhaan kaverin kanssa. Tämä tapahtui kotibileiden yhteydessä. Koska me ei voitu rakastella taikka edes suudella yhdessä, koska se tuntui pettämiseltä. Niin me päätettiin istua vastakkain ja hyväillä itseämme vaatteiden läpi. Loppujen lopuksi molemmilla oli housut nilkoissa ja runkattiin tosi kovaa. Molemmat saatiin aivan valtavat orkut, tilanne oli niin kiihottava. Sormellakaan me ei toisiamme koskettu siinä tilanteessa.

      Silloin se ei tuntunut pettämiseltä, vaan hauskalta tapahtumalta. Mutta nyt jälkeenpäin ajatellen, kyllä se sitä pettämistä oli.

      Parhaat terveiset Outille jos luet tämän ja tunnistat itsesi.

      T: Hurmuri

    • mää

      kiitos hienosta jutusta ja syvistä ajatuksista!
      ..niin miekin olen tehnyt..saunonut ja harrastanut erotiikkaa yhden jos toisen kanssa ja porukassakin..on saunottu isolla porukalla ilman vaatetta lapin tuntureilla..nukuttu milloin missäkin..vaikkei ole ihan seksiä harrastettukaan..ja yhden jos toisen kanssa on tullut nojailtua.. ero tulisi jos rouva tai työnantaja tietäis..
      mutta kun toista ei voi omistaa, et koskaan, eikä toiseen voi ripustautua.. eikä elämää ole tehty hautaan säästettäväksi.. täällä se pitäisi elää ja luvalla tai sitten luvatta nauttia siitä, mikä hyvältä tuntuu..
      kyllähän aina riittää orjailijoita, moralisteja, tuomareita, joiden elämän keskus on pihdata, kiristää, ahistaa ja kaikella tavalla tehdä toisten elämä helvetiksi..
      joskus on vaan otettava elämä omiin käsiin ja koetettava pärjätä..haudassa ehtii sitten katumaan - joko sitä, että ei tullut elettyä tai sitä, että elämä tuli elettyä..

    • _n_m_

      Oikein kivasti kirjoitettu, tykkäsin tyylistäsi. Ainoat novellit ollivat nämä sinun, jotka jaksoin tänään lukea loppuun. Jatka vain Savon tyttö kirjoitusta.

    • juhoo

      kommentoit minun tarinaa mielenkiintoisesti. jos sinua kiinnostaa kirjoittelu niin osoite on tiitatii @ hotmail.com. ota noi välit pois tuosta osoitteesta.

      • Savon tyttö

        Hei tiitatii,

        en minä taida oikein uskaltautua henkilökohtaiseen kirjoitteluun. Olen naimisissa oleva nainen, ja jos minut näistä joskus tilille vedetään, paras pysyä julkisessa tilassa

        voi käydä niinkin, että jos minä kovin intiimiin kontaktiin antaudun, saatan innostua liikaa tuntojani paljastamaan. Omaa itseäni kumminkin varjelen. Tämä maailma on niin pieni, että ties vaikka yhtäkkiä paljastun. Vartalokuvaa minä voin näyttää, mutta en kasvojani. Kuvaannollisesti

        jos sinulla on jotain kirjoitettavaa tai kommentoitavaa tai kerrottavaa, kirjoita tähän. Minä vastaan. Enempään minusta ei voi toivoa

        Savon tyttö


      • juho
        Savon tyttö kirjoitti:

        Hei tiitatii,

        en minä taida oikein uskaltautua henkilökohtaiseen kirjoitteluun. Olen naimisissa oleva nainen, ja jos minut näistä joskus tilille vedetään, paras pysyä julkisessa tilassa

        voi käydä niinkin, että jos minä kovin intiimiin kontaktiin antaudun, saatan innostua liikaa tuntojani paljastamaan. Omaa itseäni kumminkin varjelen. Tämä maailma on niin pieni, että ties vaikka yhtäkkiä paljastun. Vartalokuvaa minä voin näyttää, mutta en kasvojani. Kuvaannollisesti

        jos sinulla on jotain kirjoitettavaa tai kommentoitavaa tai kerrottavaa, kirjoita tähän. Minä vastaan. Enempään minusta ei voi toivoa

        Savon tyttö

        Hmmm, miksi et uskaltaudu henk.koht kirjoitteluun. Jos avaat jonkun anonyymin osoitteen, jossa ei ole sinun oikeaa nimeäsi niin aikas vaikeaa sinua on tunnistaa, melkeinpä mahdotonta.

        Tuntuisit henkilöltä jonka kanssa olisi kiva kirjoitella ja vaihdella fantasioita ja ajatuksia, myös muustakin kuin seksistä.

        Toisaalta voisimme sopia säännöksi, että ei paljasteta sellaisia tietoja joista voisi toisen tunnistaa. Minua se ei nyt haittaisi, mut enpä sinua oven taakse välttämättä haluaisi ; )

        En taas itse viitsi alkaa kaikkea kirjoitella tääl keskustelu palstoilla, taidan olla hiukan ujo ja toisaalta myös varovainen.

        Kuten itse kirjoitit niin enempää en voi tarjota!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe