Sänkyyn, sohvalle

???

Vähän galluppia ja mielipiteitä kaipailen: pääseekö teidän rotikkanne sohvalle tai sänkyyn? Jos pääsee tai ei pääse niin perustelut? Onko tämä yhteydessä johtajuuteen?

6

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirallinen.

      Joidenkin mielestä sillä on yhteys johtajuuden kanssa, mutta omasta mielestäni ei, vaan se riippuu ihan siitä miten itse haluat.

      Meillä on makuuhuone kokonaan "koiravapaata aluetta", sinne ei ole asiaa vaikka ovi olisikin auki. Sohvalle taas koira saa tulla, mutta vain kutsusta, osaa myös itse pyytää eli tulee istumaan sohvan viereen ja tapittaa nätisti silmiin lupaa pyytäen, jos lupa tulee hyppää sohvalle ja jos ei niin menee muualle makoilemaan.

      Jotkut eivät tykkää koirasta sängyllä/sohvalla ihan sen vuoksi että koira saattaa karvata/liata sohvan melko helposti, ja puhdistaminen voi materiaalista riippuen olla hyvinkin hankalaa. Jotkut inhoavat myös oman rotunsa kuolaa tasojen päällä jonka vuoksi eivät päästä. Kuitenkin alusta asti pitää olla johdonmukainen, jos koira saa vapaasti hypätä vaikka sohvalle ei siinä ole mitään järkeä kieltää se vuotta myöhemmin, koiralle voi olla hyvinkin hämmentävää eikä välttämättä enää opi siihen ettei saakaan hyppiä.

    • ...

      Meillä saa tulla sänkyyn, mutta sohvalle ei. Yrittää kyllä joskus välillä vaivihkaa lusmuilla sohvalle, mutta saa aina lähdöt. Sängystäkin lähtee käskystä. Seuraavaa koiraa en kyllä enää sänkyyn päästä, sen verran karvaa ja kuraa se välillä lakanoihin kantaa! Mutta toisaalta eipä ole parempaa varpaanlämmitintä kuin jaloissa makaava rontti :)

    • Kyllähän samalle tasolle ihmisen kanssa pääseminen on yhteydessä myös johtajuuteen: Ihmisen kanssa samalla tasolla oleva koira saattaa koira saattaa yrittää muutenkin laumajärjestyksessä korkeammalle. Näin ei siis aina ole, mutta jos koiralla on taipumus dominanssiin.

      Meillä roto ei pääse samalle tasolle kuin ihminen, ei siis pääse sänkyyn tai sohvalle. Syy ei ole niinkään johtaja-asemassa kuin ihan puhtaasti puhtaudessa. Haluamme, että sängyssä/sohvalla ei ole karvaa, rapaa, hiekkaa ja likaa. Joskus kielletty on aina kielletty ja joskus sallittu on aina sallittua. Ihan pennusta saakka siis meillä on ollut tuo sama sääntö: ei sänkyyn, ei soffalle. Koiralla on oma petinsä makuuhuoneessamme.

      • helppoo kuin heinänt

        Koirallinenhan nimenomaan toimii kuten johtajat. Eli antaa luvan tai ei anna lupaa tai pyytää tulemaan tai pyytää koiraa poistumaan.
        Koira ei siis itse saa päättää tuleeko vai eikö tule ja lähteekö pois vai ei. Tai siis ehkä välillä mutta koira on tietoinen, että pomo saattaa komentaa pois ja silloin totellaan.

        Jos koira ei tottele poistumispyyntöä tai jopa murisee niin sitten tiedetään, että siinä on johtaja.


      • rwu
        helppoo kuin heinänt kirjoitti:

        Koirallinenhan nimenomaan toimii kuten johtajat. Eli antaa luvan tai ei anna lupaa tai pyytää tulemaan tai pyytää koiraa poistumaan.
        Koira ei siis itse saa päättää tuleeko vai eikö tule ja lähteekö pois vai ei. Tai siis ehkä välillä mutta koira on tietoinen, että pomo saattaa komentaa pois ja silloin totellaan.

        Jos koira ei tottele poistumispyyntöä tai jopa murisee niin sitten tiedetään, että siinä on johtaja.

        Meillä kohta 1,5v roto ja aina on ollut lupa tulla sänkyyn sekä sohvalle..Lähtee kyllä mukisematta heti pois jos käskee mutta itse en ainakaan "häiriinny" koiran olosta kummassakaan..Päinvastoin! =)


    • kaksi nuppusta

      5v rotikka saa olla sohvalla. Väistyy välittömästi pyynnöstä. Sängyssä ei saa olla ennenkuin menen itse nukkumaan ja kutsun sen jalkopäähän. En minä tuossa mitään johtajuusjuttua näe, koska koira on hanskassa ollut pennusta asti, eikä ole minun asemaani uhmannut koskaan. Ihana leppoisa eläin nyt, vaikka nuorena oli aikamoinen kovakallo :) Siitä selvittiin, kun minun kallo on kovempi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe