poika 2 vuotta

puheterapiaan!

Miten paljon / monta sanaa 2-vuotiaat lapsenne käyttävät? OIisi kiva saada vähän gallupia kun se monia kiinnostaa ja puhuminen itsessään on niin tulkinnanvarainen asia. Joidenkin mielestä lapsi puhuu kun hän käyttää muutamaa sanaa kun taas toisen lapsi puhuu vasta kun osaa sanoa jo lauseita jne. Minulla 2 vuotias poika joka osaa n.35 sanaa mutta ei niitä käytä kuitenkaan kovin aktiivisesti viestinnässään. Puhuu omalla kielellään paljon eli selittää siansaksaa. Ymmärtää puhetta hyvin. Meidät ohjattiin neuvolasta puheterapeutin juttusille. Poika e isiis vielä sano kaksi sanaisia lauseita.

16

5265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UmmNoora&Saara

      Meillä tyttö 1 v 11 kk nyt. Ei oo varmasti kuin 10 sanaa, ymmärtää puheen tosi hyvin mutta ei itse puhu. Ne 10 sanaakin on sen verran epäselviä että vain minä äitinä ne ymmärrän. Puheterapiaa tulee ihan varmasti neuvolakäynnin summana mutta itse en kyllä mitenkään pahana näe tilannetta. Lapset kehittyy eri tahtiin ja varmaan se sanainen arkku pian aukeaa kun kerran ymmärtääkin juttelua hyvin:)

    • tontun äiti

      Meillä on 2v 1kk vanha poika ja hän puhuu pitkiä lauseita, käyttää adjektiiveja ja osaa yleisimmät värit. Puhe on selvää, toki välillä saa vähän arvailla ja jotkut sanat ovat kummallisia (tomaatti = tomiitti). Sanoja on varastossa varmasti satoja, suurin osa tietysti jotakin autoihin liittyvää. Neuvolassa sanottiin, että on harvinaista, jos parivuotias puhuu näin hyvin. Ystäväni 2-vuotias tyttö tosin puhuu mielestäni vielä paremmin :)

      Pojat vissiin yleisesti ottaen alkavat puhua myöhemmin kuin tytöt. Meillä poika osasi viime kesänä (eli 1,5 -vuotiaana) sen 3-4 sanaa ja esittelin jo aiheesta huoliani neuvolassa. Silloin tuntui, ettei lasta kiinnostanut puhe pätkääkään, ymmärsi loistavasti kaiken, muttei itse kokenut tarvetta ilmaista itseään. Sanat tulivat sitten yhtäkkiä kaikki kerralla, eikä pojalla koskaan ollut vaihetta, että hän olisi käyttänyt vain kahden sanan lauseita: lauseet olivat heti pitkiä ja juttua tuli.

      Meillä varmasti vaikuttavat geenitkin asiaan, koska olen itse puhunut aikaisin (huomattavasti aikaisemmin kuin poikani), ja olen tuhottoman kiinnostunut kirjallisuudesta eli meillä ollaan luettu pitkiä satukirjoja jo vuosi. En usko, että lukeminen vaikuttaa puheen oppimiseen, mutta kieleen ja sen monipuolisuuteen vaikuttaa paljonkin. Samoin laulut ja laulaminen.

      Muuten en olisi vielä huolissani, jos 2-vuotias poika ei halua vielä puhua. Lähipiirissä on monta poikaa, joilla on alkanut olla asiaa vasta siinä 3-vuotiaana. Puistoissakin näitä on tullut vastaan ja lapsen tarhassakin on 3-vuotiaita, jotka vielä höpöttävät omaa kieltään. Kyllä jokainen sitten aikanaan alkaa pölistä ja sittenhän sitä suuta ei enää kiinni saakaan ;) Meilläkin pohditaan vielä myöhään illalla, kuinka se mummin auton moottori hyrisi.

      • cba123abc

        olin viime syksynä TET-harjoittelussa päiväkodissa 0-3-vuotiaiden ryhmässä.Ryhmässä ehkä n. 10 2-3-vuotiasta, joista yksi puhui kunnolla.


    • äiji

      Me ollaan teidän kanssa samassa jamassa. Eilen olimme päiväkodin järjestämässä erityishoitajan pitämässä konsultaatiossa poikamme viivästyneen puheen takia. Poika on 1v ja 10kk. Huvittavinta mielestä oli se, että meille aloitettiin heti kertomaan tulevista vaikeuksista kouluelämässä. Haloo lapsemme on vasta pieni ja kehitys ottaa välillä kunnon spurtteja. Sinuna en huolestuisi. En minäkään niin tee. Nykyään on muotia tämä varhaisen puutumisen korostaminen. Ymmärrän, että joskus se on aiheellista ja suotavaa. Onko teidän lapsi esimerkiksi oppinut kävelemään aikaisin. Meillä käveltiin 9,5kk vanhana. Sanoja meillä tulee suunnilleen saman verran. Ääntäminen on kovin pehmeää, mikä välillä vaikeuttaa sanojen tulkintaa. esim. kissa on kihha ja myyrä on myyjä.

      • Sieniksi

        Siis mitä te oikein höpötätte? Eihän monikaan 2 vuotias osaa vielä puhua! Pojilla voi olla jopa 3 ennen ku puheentulo lähtee kunnolla käyntiin. Meilläpäin ei alle 3 vuotiasta edes laiteta viel puheterapiaan varsinkaan jos kyseessä on poika. Pojat panttaavat usein puhetta ja kun se sieltä lähtee tulemaan niin tulee todella kovalla vauhdilla sitten ja kehitys on hurjaa.


    • erilaisia

      Oma poika osasi ilmaista itseaan jo sujuvasti kahden vuoden iassa, mutta ystavan poika ei sano sanaakaan. Jotain aanteita mitka kaukaisesti muistuttavat jotain perussanaa kuten "auto", mutta ei toivoakaan etta puhuisi. Toisen tuttavan tytto taas puhuu myos sujuvasti (on juuri tayttanyt kaksi), ja kay potalla, ja on muutenkin kehityksessa hyvin karryilla. Olen kylla monesti miettinyt etta ystavani poika olisi hieman hitaammin kehittyvaa sorttia (on muutenkin viela hyvin vauvamainen, enemman kuin yksivuotias), mutta eihan tuota tieda millainen on vuoden paasta.

    • ylpeä äiti

      Puhuu pitkiä selkeitä lauseita ja laaja sanavarasto, totesi neuvolantäti.

      Sanoja rupes tulemaan 1,5-vuotiaana. Eka lause (kaksi sanaa: subjekti ja predikaatti) tuli 1v10 kk iässä, nelisanainen lause 1v11kk.

    • Ihmeissäänkyllä

      Ihanko totta? meillä edessä 2 vuotis neuvola ja lapsi osaa muutaman kolmen sanan lauseen ja yhden neljän sanan lauseen. sanoja ymmärtää paljon, mutta ei varmasti kaikkea osaa sanoa. En ole laskenut sanoja, mutta olen pitänyt ihan ok; na tätä tilannetta. olen luullut, että huolestua pitää vain jos ei puhu mitään tässä vaiheessa. kuullostaa minusta oudolta, että laitetaan puheterapiaan vaikka osaa 35 sanaa.
      Meilläkin lapsi puhuu siansaksaa huvikseen ja naurumme on oikein rohkaissut siihen.

      • jgsdl

        Ja itse kyllä suhtaudun epäillen siihen, että kyse siitä alkaako lapsi puhua aikaisin tai myöhään olisi geeneistä kiinni. Itse aloin todella aikaisin puhumaan ( uskon, että siksi, että huomasin näin pärjääväni paremmin ja saavani viestini perille isossa perheessä), pikkusiskoni taas panttasi puhetta todella kauan, mutta sitten kun vihdoin alkoi puhumaan puhui tuosta vaan, oli kaiketi ajatellut ettei tarvi puhua, että mitäs turhaa... :).
        Oma lapsi siis ei puhu sujuvasti, mutta nyt ihan kuin 2 vuotis päivien lähestyessä olisi innostunut ja lauseita rakentelee. ja meillä minä rakstan kirjallisuutta ja tarinoita on kerrottu ja luettu on ja muuta jutusteltu. tuntuu, että poika ei ole pitänyt kovin tarpeellisena satsata puhumiseen kun palvelu toimii muutenkin . Itse uskon,että voi olla tempperamentistakin kiinni, toiset varmistelee mieluummin ensin ennen kuin alkaa puhumaan tai sitten keskittyvät kehittämään jotain toista taitoa. Jotenkin typerältä kuullostaa lakaa tuossa vaiheessa jotain puheterapiaa järjestämään.
        Ja tulevasta menestymisestä se ei kerro ainakaan, esim. Albert Einstein alkoi puhua hyvin myöhään.


      • jjkkkll
        jgsdl kirjoitti:

        Ja itse kyllä suhtaudun epäillen siihen, että kyse siitä alkaako lapsi puhua aikaisin tai myöhään olisi geeneistä kiinni. Itse aloin todella aikaisin puhumaan ( uskon, että siksi, että huomasin näin pärjääväni paremmin ja saavani viestini perille isossa perheessä), pikkusiskoni taas panttasi puhetta todella kauan, mutta sitten kun vihdoin alkoi puhumaan puhui tuosta vaan, oli kaiketi ajatellut ettei tarvi puhua, että mitäs turhaa... :).
        Oma lapsi siis ei puhu sujuvasti, mutta nyt ihan kuin 2 vuotis päivien lähestyessä olisi innostunut ja lauseita rakentelee. ja meillä minä rakstan kirjallisuutta ja tarinoita on kerrottu ja luettu on ja muuta jutusteltu. tuntuu, että poika ei ole pitänyt kovin tarpeellisena satsata puhumiseen kun palvelu toimii muutenkin . Itse uskon,että voi olla tempperamentistakin kiinni, toiset varmistelee mieluummin ensin ennen kuin alkaa puhumaan tai sitten keskittyvät kehittämään jotain toista taitoa. Jotenkin typerältä kuullostaa lakaa tuossa vaiheessa jotain puheterapiaa järjestämään.
        Ja tulevasta menestymisestä se ei kerro ainakaan, esim. Albert Einstein alkoi puhua hyvin myöhään.

        Eipä kannata olla huolissaan ollenkaan. Puheen oppiminen on yksilöllistä. Se on aivan sama tuleeko sieltä monta predikaattia tai subjektia alle kaksivuotiaana. Jo yksinään se vaikuttaa asiaan kuinka hyvin ymmärretty lapsi on. Toiset JOUTUVAT myös oppimaan ja käyttämään sanavarastoa aikaisemmin kuin toiset. Joissakin perheissä ollaan auliimpia palvelemaan lasta ja tiedetään jo eleistä mitä lapsi milloinkin tarvitsee/miettii. Toisinaan lapset taas joutuvat vääntämään ne sanat ulos suusta koska ovat esim. väärin ymmärrettyjä. Lapset kehittyvät myös luontaisesti eri tahtiin. Meitähän on niin lukutoukkia kuin käytännön ihmisiäkin. Jos oikein kunnolla pysähdytte katsomaan omaa lastanne tulette huomaamaan hyvinkin varhaisessa vaiheessa onko hän käytännön ihminen vai ei. Ei se ole mikään mittari paremmuudesta jos lapsi puhuu alle kaksivuotiaana paremmin kuin muut, eikä missään nimessä pitäisi olla mikään ylpeyden aihe. Alaspäin on suuntana paljon helpompi kuin ylöspäin, ja keskitiellä on hyvin vaikeaa pysytellä. Muistakaapa se.


      • laatuakaa lapselle
        jjkkkll kirjoitti:

        Eipä kannata olla huolissaan ollenkaan. Puheen oppiminen on yksilöllistä. Se on aivan sama tuleeko sieltä monta predikaattia tai subjektia alle kaksivuotiaana. Jo yksinään se vaikuttaa asiaan kuinka hyvin ymmärretty lapsi on. Toiset JOUTUVAT myös oppimaan ja käyttämään sanavarastoa aikaisemmin kuin toiset. Joissakin perheissä ollaan auliimpia palvelemaan lasta ja tiedetään jo eleistä mitä lapsi milloinkin tarvitsee/miettii. Toisinaan lapset taas joutuvat vääntämään ne sanat ulos suusta koska ovat esim. väärin ymmärrettyjä. Lapset kehittyvät myös luontaisesti eri tahtiin. Meitähän on niin lukutoukkia kuin käytännön ihmisiäkin. Jos oikein kunnolla pysähdytte katsomaan omaa lastanne tulette huomaamaan hyvinkin varhaisessa vaiheessa onko hän käytännön ihminen vai ei. Ei se ole mikään mittari paremmuudesta jos lapsi puhuu alle kaksivuotiaana paremmin kuin muut, eikä missään nimessä pitäisi olla mikään ylpeyden aihe. Alaspäin on suuntana paljon helpompi kuin ylöspäin, ja keskitiellä on hyvin vaikeaa pysytellä. Muistakaapa se.

        "Eipä kannata olla huolissaan ollenkaan. Puheen oppiminen on yksilöllistä."

        kannattaa olla huolissaan, puheen ja henkisen kehityksen määrää onkin 3-4 vuotiaan vaikeampi arvostella puheen määrästä, mutta kyllä keskimäärin hitaasti aloittanut on aina muita jäljessä.

        sittenkin tulee se kyselyaika, jos ei osaa kysellä kaikkea, jää hyvinkin paljon jälkeen keskustelutaidoissa,
        jo 5-v alkaa häpeilemään eikä enää kysele jos ei jokaiselta saakaa ystävällistä vastausta.

        suuri sanavarasto ja hyvä keskustelutaito on hyvin tärkeää varsinkin kieliopinnoissa,
        jos sanavarasto on pieni, joutuu opettelemaan siinä vaiheessa sekä suomalaisen sanas että vieraskielisen sanan, kun suuren sanavaraston omaava vain uuden kielen sanan,

        toki kankean kielenkäytön omaavaa voi saava koulussa kielestä hyviä numeroita, mutta hervemmin hänestä tulee sujuvasti puheessa kieliä tuottavaa.


    • Äitsykkä30

      Poika on 1v 11kk ja puhuu lauseilla. Joskus lauseet ovat tynkiä, esim. Ei potalle. Anna maitoa. tms. Lisäksi tulee myös pidempiä lauseita/tarinoita, esimerkiksi. Polkua pitkin mennään tarhaan, tai Ei ennää olla uimassa. jne. Sanoilla alkaa olla jo paljon taivutusmuotoja.

      Sanoja on niin paljon, etten pysy perässä. Osaa paljon sellaisia sanoja, jotka ihmetyttää, että kuinka osaakin.:) Esimerkiksi pari päivää sitten poika totesi että "Aura-auto kolaa lunta. Ei ole Ooppeli auto. Ei ole Rellu." Ja tänä aamuna tuumasi "Leivän päälle meetvurstia." Osaa siis kaikenmaailman autoja, ruokia, värejä, numerot 1-10, nimiä, adjektiivejä jne...

      Monet sanat voivat olla vielä hassusti lausuttuja. Vaikkapa lentokone on jostain syystä lintuliti ja r-kirjaimen sisältävät sanat voivat muutta muotoaan, norsu onkin noosu ja tarha on usein taaha. Osa sanoista taas on monimerkityksiä, esimerkiksi "Ei mahdu" tarkoittaa joko että ei mahdu, ei yllä, ei onnistu jne.

      Joskus tulee siansaksaa, tai todella epäselvää puhetta. Poikaa selvästi harmittaa, jos hän joutuu monta kertaa toistamaan jonkun asian. Hölmöt aikuiset eivät tajua...heh.

      Selvästi on alkanut ensimmäinen kyselykausi. Mikä toi on? Missä auto on? Ketä tää on? jne... Loputtomasti...

      • ÄitiVm1984

        Viimeisen puolen vuoden aikana poikani sanavarasto on laajentunut huomattavasti ja nyt osaa jo satoja sanoja(ei todellakaan pysy perässä, kun osaa kilpa-autot, kuuma-ilmapallot, etc) Tietenkään ei lausu kaikkia sanoja täysin oikein ja "omiakin" sanoja on, kuten "tiipitappa" joka on huulirasva. Parivuotiaana sanavarasto oli paljon,paljon suppeampi, mutta silloinkin oli neuvolan ja päiväkodin mukaan ihan normaalisti kehittynyt, vaikka ajattelinkin että voisi liikunnallisuuden vuoksi viivästyä. Joten turha sitä on huolissaan olla ja stressata, joku päivä huomaatte että lapsi oppii 10 uutta sanaa(kyllä, näin voi käydä) ja puhuu ties mistä ja ihmettelette että mistä lapsi on sellaista oppinut. Itse olen lukenutkin lapselle säännöllisesti vasta viimeiset pari kuukautta, kun aiemmin ei malttanut keskittyä, joten sillä ei ole ollut merkitystä asian kannalta, mitä nyt ehkä muutaman uuden sanan oppinut kirjoista. Ja kyllä yli 5-vuotiaatkin lapset jaksavat ja uskaltavat kysellä, eikä se todellakaan mene niin että jos oppii "vasta" 3-vuotiaana puhumaan enemmän, olisi aina jäljessä. Kyllä pyörälläkin voi oppia myöhemmällä iällä ajamaan ja tulla siinä vaikka kuinka hyväksi(tai missä muussa lajissa hyvänsä). Ja ylpeähän lapsestaan saa ja pitääkin toki aina olla! Kunhan se ei tarkoita sitä, että kulkee nenä pystyssä ja pitää muita huonompina ja alempiarvoisina ja päteeoman lapsensa osaamiselle.


    • HElpHElp112

      mikä teitä vaivaa?

    • 98ihgoyaF

      meillä 2v 3kk tyttö ei paljoa puhu ainakaan lauseita! Ymmärtää hyvin puhetta ja ymmärrän sanoista mitä ajaa takaa, neuvolassakaan ei oltu huolissaan asiasta.. ja kun taas 3kk nuorempi siskoni poika puhuu jo hyvin lauseita yms. eli meidän neidillä on motoriikka hallussa ja on myös jo päivä yökuiva ollut n. 9kk eikä puhu kunnolla siskon poika puhuu hyvin mutta motoriikka ei ole kunnolla hallussa ja eikä suostu edes potalle menemään.. Ja näinhän se on kun oppii toisen asian niin toinen auttamatta jää vähän sivuun

    • Yks huttu

      Meillä 1v10 kk vanha tyttö puhuu sujuvasti, mutta hän korvaa sanan alussa joitakin kirjaimia toisella. Sanavarasto on niin laaja etten voi edes arvioida lukumäärää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe