vuokranantajan velvollisuudet

kyselijä12

Osaako kukaan kertoa onko vuokranantaja velvollinen hankkimaan huoneistoon palohälyttimen?Olen muuttamassa asuntoon jossa ei sellaista ole ja vuokranantaja väittää ettei ole hänen tehtävänsä hankkia sitä. Sain myös vain yhden avaimen huoneistoon ja hän kieltäytyy antamasta toista, onko oikeus kahteen avaimeen?ei oo kovin mukava maksaa joka kerta kiinteistöhuollolle kun unhotaa avaimen sisään.

36

5009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laista löytyy

      "onko vuokranantaja velvollinen hankkimaan huoneistoon palohälyttimen?"

      Ei ole. Laissa sanotaan selvästi, että varoittimen hankinta kuuluu asunnon haltijalle, siis asukkaalle, sinun tapauksessasi vuokralaiselle eli sinulle.

      Sitä en tiedä, montako avainta kuuluisi lain mukaan antaa (en usko, että siihen on olemassa lakipykälää). Mutta jos unohdat sen yhden, niin mitä se toinen sinua auttaa, jollet pidä sitäkin mukanasi, ja silloinhan et ole unohtanut...

      • ei ap

        "Mutta jos unohdat sen yhden, niin mitä se toinen sinua auttaa, jollet pidä sitäkin mukanasi" sen toisen voi vaikka antaa naapurille tms. jolta sen saa sitten jos toinen unohtuu kotiin.

        itelläni on yksi aina mukana, toinen avain on ukolla ja kolmas on siskollani sitä varten että jos unohdan omani kotiin niin käpyttelen siskolleni kilsan verran hakemaan sen toisen avaimen.


      • ei mitään

        Mitä vuokranantaja tekee avaimella vuokraamaansa asuntoon?!?!


      • laista löytyy
        ei mitään kirjoitti:

        Mitä vuokranantaja tekee avaimella vuokraamaansa asuntoon?!?!

        Tästä aiheesta on ollut joskus tulikivenkatkuinen vääntö, jossa jokainen perusteli parhaimmalla mahdollisella tavalla eli sillä, että "musta tuntuu". Turha siis aloittaa uutta matsia. Mutta vuokranantajalla on hyvä syy pitää avain vuokraamaansa asuntoon - asunto on hänen omaisuuttaan. On aivan eri asia pohtia, pääseekö vuokranantaja sillä avaimella omia aikojaan asuntoon (hui kauheaa, sen täytyy olla joku kurkkija, kun se pitää avaimen...). Jos vuokranantaja siihen syyllistyy, niin vuokralaisella on laki turvanaan, ettei niin voi tehdä. Mutta vuokranantaja, joka ei varmuuden vuoksi pidä itsellään avainta omistamaansa asuntoon, suhtautuu omaisuuteensa aika huolettomasti. Oletetaanpa, että vuokralainen (en tarkoita aloittajaa, vaan kuka hyvänsä vuokralainen) on huono vuokralainen, jättää vuokrat maksamatta ja lähtee lopulta asunnosta mitään ilmoittamatta ja avaimen palauttamatta. Ettäkö vuokraisännän pitäisi hakea avain sieltä huoltoyhtiöstä päästäkseen tarkistamaan tilanteen? Hupaisaa.


      • Vuokranantaja..
        ei mitään kirjoitti:

        Mitä vuokranantaja tekee avaimella vuokraamaansa asuntoon?!?!

        myös vuokranantajalla. Aina sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ja vuokranantaja on osakkeen omistajana ensikädessä vastuussa myös vuokralaisen "toilailuista". Myöskään kaikissa asuntoyhtiöissä ei ole minkäänlaista avainjärjestelmää saati huoltoyhtiötä, joka avaimen tai vuokralaisen kadottua tulisi avaamaan oven.


      • avaimettomuudessa
        laista löytyy kirjoitti:

        Tästä aiheesta on ollut joskus tulikivenkatkuinen vääntö, jossa jokainen perusteli parhaimmalla mahdollisella tavalla eli sillä, että "musta tuntuu". Turha siis aloittaa uutta matsia. Mutta vuokranantajalla on hyvä syy pitää avain vuokraamaansa asuntoon - asunto on hänen omaisuuttaan. On aivan eri asia pohtia, pääseekö vuokranantaja sillä avaimella omia aikojaan asuntoon (hui kauheaa, sen täytyy olla joku kurkkija, kun se pitää avaimen...). Jos vuokranantaja siihen syyllistyy, niin vuokralaisella on laki turvanaan, ettei niin voi tehdä. Mutta vuokranantaja, joka ei varmuuden vuoksi pidä itsellään avainta omistamaansa asuntoon, suhtautuu omaisuuteensa aika huolettomasti. Oletetaanpa, että vuokralainen (en tarkoita aloittajaa, vaan kuka hyvänsä vuokralainen) on huono vuokralainen, jättää vuokrat maksamatta ja lähtee lopulta asunnosta mitään ilmoittamatta ja avaimen palauttamatta. Ettäkö vuokraisännän pitäisi hakea avain sieltä huoltoyhtiöstä päästäkseen tarkistamaan tilanteen? Hupaisaa.

        Ihan samalla tavaala se huoltofirma käy avaamassa oven omistajalle kuin vuokralaiselle.

        Ainoa ero on siinä että huoltofirma ei avaa asiattomilla aikeilla olevalla isännälle ovea.

        Vuokralaselta on yleensä myös vaadittu vakuus ja siitähän voidaan pidättää tullaisia tempauksia, joista tulee vuokraajalle kustannuksia.


      • helposti
        Vuokranantaja.. kirjoitti:

        myös vuokranantajalla. Aina sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ja vuokranantaja on osakkeen omistajana ensikädessä vastuussa myös vuokralaisen "toilailuista". Myöskään kaikissa asuntoyhtiöissä ei ole minkäänlaista avainjärjestelmää saati huoltoyhtiötä, joka avaimen tai vuokralaisen kadottua tulisi avaamaan oven.

        Oven avaaminen hätätilanteessa ei ole suuri juttu, vuokralainen maksaa jos syy on hänen.


      • laista löytyy
        avaimettomuudessa kirjoitti:

        Ihan samalla tavaala se huoltofirma käy avaamassa oven omistajalle kuin vuokralaiselle.

        Ainoa ero on siinä että huoltofirma ei avaa asiattomilla aikeilla olevalla isännälle ovea.

        Vuokralaselta on yleensä myös vaadittu vakuus ja siitähän voidaan pidättää tullaisia tempauksia, joista tulee vuokraajalle kustannuksia.

        Tottakai se huoltofirma käy - rahalla - avaamassa oven omistajalle, jos tällä ei ole avainta. Mutta minä kysyinkin, onko järkevää, että vuokranantaja joutuu pyytämään - rahalla - huoltoyhtiön avaamaan itselleen oven omaan asuntoonsa, jos kyseessä on vaikkapa piittamattoman vuokralaisen jäljiltä oman onnensa nojaan jäänyt asunto? Melko naurettavaa. Ja melkoista pelkotilojen lietsomista, jos tarvitsee epäillä vuokranantajan heti hiippailevan nurkissa, jos tällä on avain.

        Tai ajatellaan kaikin puolin hyvää vuokralaista. Vuokrasuhde päättyy, asukas siivoaa jälkensä ja lähtee asunnosta vuokransa asianmukaisesti maksaneena. Ei mitään ongelmaa, molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Asukas sulkee oven takanaan, ja lähettää vuokranantajalle vielä tekstarin tai sähköpostin "kaikki kunnossa, jätin avaimet tiskipöydälle". Kun ei tullut erikseen korostettua, että molemmat ovat paikalla vuokralaisen poistuessa, tai velvoitettu sinne taloyhtiön henkilökuntaa - rahalla - tai vuokralainen kiireissään vaan unohti palauttaa avaimet, kun edellisessäkin asunnossa jätti ne tiskipöydälle. Ja maksaa varmasti ilomielin lisäkustannukset, jotka vuokranantajalle tulee, kun tämä huoltoyhtiön maksullisella avulla pääsee omistamaansa asuntoon hakemaan ne avaimet tiskipöydältä?


      • huoltomies11
        laista löytyy kirjoitti:

        Tottakai se huoltofirma käy - rahalla - avaamassa oven omistajalle, jos tällä ei ole avainta. Mutta minä kysyinkin, onko järkevää, että vuokranantaja joutuu pyytämään - rahalla - huoltoyhtiön avaamaan itselleen oven omaan asuntoonsa, jos kyseessä on vaikkapa piittamattoman vuokralaisen jäljiltä oman onnensa nojaan jäänyt asunto? Melko naurettavaa. Ja melkoista pelkotilojen lietsomista, jos tarvitsee epäillä vuokranantajan heti hiippailevan nurkissa, jos tällä on avain.

        Tai ajatellaan kaikin puolin hyvää vuokralaista. Vuokrasuhde päättyy, asukas siivoaa jälkensä ja lähtee asunnosta vuokransa asianmukaisesti maksaneena. Ei mitään ongelmaa, molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Asukas sulkee oven takanaan, ja lähettää vuokranantajalle vielä tekstarin tai sähköpostin "kaikki kunnossa, jätin avaimet tiskipöydälle". Kun ei tullut erikseen korostettua, että molemmat ovat paikalla vuokralaisen poistuessa, tai velvoitettu sinne taloyhtiön henkilökuntaa - rahalla - tai vuokralainen kiireissään vaan unohti palauttaa avaimet, kun edellisessäkin asunnossa jätti ne tiskipöydälle. Ja maksaa varmasti ilomielin lisäkustannukset, jotka vuokranantajalle tulee, kun tämä huoltoyhtiön maksullisella avulla pääsee omistamaansa asuntoon hakemaan ne avaimet tiskipöydältä?

        pyörimisen saa nykyään kännyyn parilla eurolla kuukaudessa, käy siellä kuka vaan.


      • 77888995555555555555
        ei ap kirjoitti:

        "Mutta jos unohdat sen yhden, niin mitä se toinen sinua auttaa, jollet pidä sitäkin mukanasi" sen toisen voi vaikka antaa naapurille tms. jolta sen saa sitten jos toinen unohtuu kotiin.

        itelläni on yksi aina mukana, toinen avain on ukolla ja kolmas on siskollani sitä varten että jos unohdan omani kotiin niin käpyttelen siskolleni kilsan verran hakemaan sen toisen avaimen.

        No ei se vara-avaimen tekeminen lukkosepällä paljon maksa. Tietty jos on sellainen uuden mallinen ura-avain niin se voi olla hankalampi juttu.
        En ole koskaan näitä uusia ura-avaimia lukkosepällä teettänyt vaikka asuntoja minulla on ja on ollut monia, ja niissä uudet ura-avaimet. Uusimman asuntoni yhteydessä huomasin, että avaimen monistaakseen tarvitset sellainen lapun jonka saa asunnon ostettuaan. Eli ei valtuutettu lukkoseppä monista avainta ilman tätä todistuslappua. En tiedä onko asia näin, mutta yllätyksekseni tällaisen tulkinnan siitä tein.


    • mökinvuokraaja

      kuuluu asukkaan huolehtia. Ei voi olettaa, että vuokranantaja käy vaihtamassa pattereita säännöllisin väliajoin. Olen kyllä hankkinut vuokraamaani asuntoon palohälyttimen, mutta kyllä sen toimintakyky on asukkaan vastuulla.
      Käsittääkseni avaimia pitää antaa kaksi kappaletta vuokralaiselle. En tiedä, onko tuosta mitään lakia olemassa.

    • kannattaako jäädä

      Huoneiston haltijan eli vuokralaisen on huolehdittava siitä että asunnossa on palovaroitin, eli se kuuluu sinulle.

      Avaimista ei laissa lue mitään, ei edes siitä että ovessa pitäisi olla lukko.

      Onko avain sellainen ettet voi itse teettää lisäavaimia?

      Halutessasi voit vaikka vaihtaa oveen uuden lukon ja ottaa siihen vaikka 8 avainta, eikä sinun tarvi ilmoittaa siitä edes vuokranantajalle.

      Jos tuo avainasia on hankala, niin kuvittele jos tulee joku oikea ongelma....

      • Pienvuokranantaja

        Vastasinkin tähän jo alempana... Ulko-ovi ja lukko ovat yhtiön vastuulla, joten vuokralainen tai edes osakas ei saa omavaltaisesti vaihtaa lukkoa.


      • v uokranantaja

        Aika naurettavaa että vuokralainen ostaisi uuden lukkopesän. Maksaa satasen. Mistä vitusta vuokralainen sellaisen repisi, hehe.


      • Anonyymi
        Pienvuokranantaja kirjoitti:

        Vastasinkin tähän jo alempana... Ulko-ovi ja lukko ovat yhtiön vastuulla, joten vuokralainen tai edes osakas ei saa omavaltaisesti vaihtaa lukkoa.

        Omakotitaloissa voit vaihtaa lukon ilmoittamatta yhtään mihinkään,ei tartte huoltoyhtiötä,eikä mitään muutakaan,sitten kun muutat pois,olet velvollinen asennuttamaan vanhan lukon takaisin.


    • aloittaja

      No sen palohälyttimen ostinki jo itse, mutta avain on siis sellasta ihan uutta mallia jota en voi teettää itse. Ymmärrän kyllä että vuokranantaja haluaa pitää itse yhden avaimen mutta miksei voi teettää toista minulle, tarjouduin jopa maksamaan sen mutta ilmeisesti on liian hankalaa. Ihmettelen suuresti sillä muuten on vaikuttanu tosi mukavalta vuokranantajalta.

      • Eli näpyttelet valmiiksi valtakirjan, jossa vuokranantaja valtuuttaa sinut tilaamaan yhden lisäavaimen, käyt vaikka hänen työpaikkansa lähellä hakemassa allekirjoituksen (ei tule vuokranantajalle lisävaivaa), ja sitten menet isännöitsijäntoimistoon valtakirjan kanssa tilaamaan sitä avainta.


      • toinen vaihtoehto
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eli näpyttelet valmiiksi valtakirjan, jossa vuokranantaja valtuuttaa sinut tilaamaan yhden lisäavaimen, käyt vaikka hänen työpaikkansa lähellä hakemassa allekirjoituksen (ei tule vuokranantajalle lisävaivaa), ja sitten menet isännöitsijäntoimistoon valtakirjan kanssa tilaamaan sitä avainta.

        Toinen mahdollisuus on hakea lukkoliikeestä oven lukkoon uusi pesä, johon saa niin monta avainta kuin itse tarvii. Avaimen unohtuessa kotiin, saa vara-avaimen sieltä minne sen on antanu, mutta jos alaovessa on avaimella avattava lukko, niin sen avaamiseen pitää vaivata jotain naapuria, koska eri sarjan avain ei käy siihe.


      • Pienvuokranantaja
        toinen vaihtoehto kirjoitti:

        Toinen mahdollisuus on hakea lukkoliikeestä oven lukkoon uusi pesä, johon saa niin monta avainta kuin itse tarvii. Avaimen unohtuessa kotiin, saa vara-avaimen sieltä minne sen on antanu, mutta jos alaovessa on avaimella avattava lukko, niin sen avaamiseen pitää vaivata jotain naapuria, koska eri sarjan avain ei käy siihe.

        Asunnon ulko-ovi ja sen lukko on yhtiön vastuulla, joten lukon vaihtaminen ei onnistu ilman yhtiön lupaa. Vuokranantaja voi olla melkoisen penseällä päällä, jos kysymys ikinä edes hänelle asti saapuisi.


      • Pienvuokranantaja kirjoitti:

        Asunnon ulko-ovi ja sen lukko on yhtiön vastuulla, joten lukon vaihtaminen ei onnistu ilman yhtiön lupaa. Vuokranantaja voi olla melkoisen penseällä päällä, jos kysymys ikinä edes hänelle asti saapuisi.

        Jo molempien vuokra-asumista koskevien palstojen keskustelutason, joten pakostahan tällainen neuvo tuli tähänkin keskusteluun (nyt en tarkoita omaa, ylempänä olevaa vastausta)... :/


      • Minä vain
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Jo molempien vuokra-asumista koskevien palstojen keskustelutason, joten pakostahan tällainen neuvo tuli tähänkin keskusteluun (nyt en tarkoita omaa, ylempänä olevaa vastausta)... :/

        Eräs pikkukaupunki mainostaa itseään "perhekoon kaupunkina", jossa kuitenkin kaupungin vuokra-asuntojen kunto on surkea. Onko vuokranantajalla minkäänlaista velvollisuutta tehdä peruskorjauksia asuntoihin, joihin ei viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana ole tehty mitään muuta kuin korotettu vuokria? Niin, asun itse eräässä tälläisessä asunnossa ja toki muuttaisin muualle jos olisi varaa -varallisuudeltaankin keskitason alapuolella oleva, työssä käyvä kahden lapsen vanhempi, on kai kuitenkin tässä hyvinvointivaltiossa oikeutettu hyväkuntoiseen asuntoon? Ikkunoista vetää, ulko-ovesta paistaa päivä sisälle (sähköämmitys -huimat laskut), makuuhuoneiden/keittiön kaapit hajoaa käsiin, pesuhuonetta tuskin tarvitsee mainita. Ajattelin repiä kaapit paikoiltaa ym. ja laittaa uusiksi -toki veisin myös kaiken mukanani kun muutan pois. Olenhan heille jo vuosia maksanut kiskurihintaa tälläisestä asunnosta :)) Eräälle asukkaalle ei uusittu jääkaappia -osti itse ja vei mukanaan.
        Eli vuokranantajan velvollisuudet esim. kaupungin ollessa kyseessä?


      • kaappiresu
        Minä vain kirjoitti:

        Eräs pikkukaupunki mainostaa itseään "perhekoon kaupunkina", jossa kuitenkin kaupungin vuokra-asuntojen kunto on surkea. Onko vuokranantajalla minkäänlaista velvollisuutta tehdä peruskorjauksia asuntoihin, joihin ei viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana ole tehty mitään muuta kuin korotettu vuokria? Niin, asun itse eräässä tälläisessä asunnossa ja toki muuttaisin muualle jos olisi varaa -varallisuudeltaankin keskitason alapuolella oleva, työssä käyvä kahden lapsen vanhempi, on kai kuitenkin tässä hyvinvointivaltiossa oikeutettu hyväkuntoiseen asuntoon? Ikkunoista vetää, ulko-ovesta paistaa päivä sisälle (sähköämmitys -huimat laskut), makuuhuoneiden/keittiön kaapit hajoaa käsiin, pesuhuonetta tuskin tarvitsee mainita. Ajattelin repiä kaapit paikoiltaa ym. ja laittaa uusiksi -toki veisin myös kaiken mukanani kun muutan pois. Olenhan heille jo vuosia maksanut kiskurihintaa tälläisestä asunnosta :)) Eräälle asukkaalle ei uusittu jääkaappia -osti itse ja vei mukanaan.
        Eli vuokranantajan velvollisuudet esim. kaupungin ollessa kyseessä?

        kaupungin velvollisuuksista, mutta tuskin on hyvä idea, jos aiot keittiön kaapit repiä alas. Kaapit kuuluvat kiinteistöön ja joudut jonkinlaiset kaapistot kuitenkin jättämään muuttaessasi. Tyhjää keittiötä vuokranantaja tuskin hyväksyy. Voi tulla iso lasku perässä.


      • Virolainen

        Virosta niitä uudenmallisia saa : ))ilman lupalappua.


      • mitään lupia tarvita
        Pienvuokranantaja kirjoitti:

        Asunnon ulko-ovi ja sen lukko on yhtiön vastuulla, joten lukon vaihtaminen ei onnistu ilman yhtiön lupaa. Vuokranantaja voi olla melkoisen penseällä päällä, jos kysymys ikinä edes hänelle asti saapuisi.

        Mihin siinä mitään yhiön lupaa tarvii? Jos osaa käyttää ruuvimeisseliä, niin osaa vaihtaa ovensa lukkoon pesän ja sillä siisti. Mitään vahinkohana ei tehdä ja pois muuttaessa laitetaan alkuperäinen lukko takaisin.

        Kenelläkään ei tarvi olla avainta minun kotiini, on se sitten oma, osake tai vuokrattu. PISTE.


    • Ei hiippaileva

      Jos vuokraan yhdelle henkilölle asunnon, annan yhdet avaimet. Parempi näin, etteivät levittele niitä kaveriporukalle.
      Uuden lukkopesän ja turvalukon vaihto maksavat jo 70 prosenttia vuokravakuudesta, jos vuokralainen lipeää. Rästissä voi olla vielä vuokria/ei normaalia kulumista ym.

      Toiset avaimet ovat huoltomiehellä ja kolmannet minulla. Hyvin on toiminut.

      Terv. Ei hiippaileva vuokranantaja

    • Oven avaus...

      Kenelle kuuluu järjestää ovenavaus vuokralaiselle?? Kyseessä halli vuokranantajalla osake-yhtiö, toimii vuokranantajana, isännöitsijänä ja huoltotyöt tekee itse! Kuka avaa oven kun avaimet jää sisään?

    • ihanhelppoa

      Kysymys oli hiukan sekavasti muotoiltu. Siis kyse on jostain hallista, ei asunnosta? Niin tai näin, ovien avauksesta huolehtiminen kuuluu - vuokralaiselle. Jos nimittäin vuokranantajalla ei ole mitään huoltopalvelua, joka oven tarvittaessa (yleensä maksusta) tulisi avaamaan, pitänee unohtelijan soittaa lukkosepälle. Ja maksaa sitten lukkosepälle korvaus tämän käynnistä.

    • Asiansa hoitanut

      Olen valitettavasti huomannut, kun itsekin asun vuokralaisena tällaisen seikan.Niin kauan vuokranantajat (etenkin yksityiset) luottavat vuokralaiseen.Kaikki hommat hoituu hienosti sopimalla vuokranantajan kanssa ,mutta kun riitttää vain yksikin vuokralainen joka möhlää jotakin,menee vuokranantajan luottamus kaikkia vuokralaisia kohtaan.Harmittaa jokaista joka on hoitanut asiansa kunnolla ja sitten saat pyytää suousituksia sieltä ja täältä.On tietenkin vuokranantajia,jotaka jättävät itse hommat rästiin.Ei ole oikein hyvä joutua huonoihin väleihin vuokranantajan kanssa vaatimalla oikeusiaan ja luvattuja asioita.

    • päätä ja häntää

      Te jotka kuvittelette, että kaikki vuokranantajat käy omin luvin asunnossanne, jos olisitte itse vuokranantaja niin menisitkö kurkkimaan vuokralaisen asuntoon? Saatat jonain päivänä itse olla vuokranantaja.
      Ne vuokralaiset, joilla ei ole ongelmia vuokranantajan kanssa, eivät myöskään täällä ilmoittele, että hommat on sujuneet ja vuokraemäntä tai -isäntä on ihan ok tai ainakin ollaan puheväleissä ja ilman riitoja.

      Avaimia annetaan tarpeellinen määrä mutta ei ylimääräisiä, ellei ole hyvin perusteltu ja luotettavan tuntuinen vuokralainen. Mitä enemmän on avaimia jaettu niin sitä helpommin niitä jää saamatta takaisin muuton yhteydessä. Itse suosittelen jättämään vara-avaimen johonkin sopivaan piilopaikkaan. Hätätapauksessa tulen itse avaamaan oven. Mieluummin niin kuin oven tai lukon vaihto.

    • MatiasMep
    • päivystävä dosentti

      Ymmärrän kyllä että uudella nettipalvelua on hirveä tarve mainostaa.
      Ei se kuitenaan Vuokraisäntäpalvelu vielä lakeja laadi, niin jos ette itse mainoshurmoksessasi huomannut niin tuo ei ole lakitekstiä.
      Ymmärtääkseni mainostaminen ei muutenkaan ole oikein korrektia tällä palstalla

    • maksumies?

      Hei!

      Vuokra-asuntoni viemäri tukkeutui ja sen aukaisemiseen tarvittiin ammattilaisen apua. Viemärin aukaisu maksoi useita satoja euroja ja vuokranantajan mielestä laskun maksu kuuluu minulle. Onko näin?

      • Näin on

        Jos et ole asiasta vuokranantajalle ilmoittanut tottakai maksat laskun.Palovaroitin kuuluu vuokralaisen hommata ei vuokranantajan.Luulis et vuokranantjakin sellaisen vois hommata jos muistaisi.


      • 4

        ei kuulu jos se ei johtunut sinun huolimattomuudesta tai tahallisuudesta (esin on ollut viemärissä häikkää pitemmän aikaa etkä ole ilmoittanut vuokran antajalle siin lasku kuuluu sinulle...


      • Tilaaja maksaa

        Kuka sen ammattilaisen tilasi ja miksi viemäri oli tukossa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe