kokemukseni

unElle

tämä aikaisempi matkajuttuni nizzasta herätti täällä paljon keskustelua: http://keskustelu.suomi24.fi/node/5657979

ajattelin nyt tännekin laittaa tarkemman kertomuksen kokemastani katastrofista, enää en syytä Nizzaa
vaikka tietysti siitä jäi paha maku suuhun huonon kokemuksen takia mutta kaasuräjähdys olisi tosiaan voinut tapahtua melkein missä vaan. Juurihan oli se kauhea räjähdys Egyptissä jossa koko nainen paloi ja Belgiassa koko talo räjähti.

http://coloredelmare.blogspot.com/2010/01/raskain-matkakokemukseni.html

Suosittelen Nizzaan meneviä majoittumaan hotelleihin vaikkapa rantakadulle ja menemään sinne kesällä, kun on lämmintä. Ravintoloihin kannattaa varata myös matkakassa, esim. köyhän opiskelijan ei kannata Nizzaan välttämättä lähteä...

24

2733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paikalla käynyt

      Kyllä minäkin järkyttyisin, jos joutuisin syömään Mac'ssä.

    • MadameY

      Täytyy sanoa, että sait pahan maun suuhun kovin monelle tietämättömillä kirjoituksillasi. Jos Nizza olisi ihminen, sillä olisi täysi syy vetää sinut oikeuteen herjauksesta. Omat yksisilmäisen kapeat kokemuksesi saivat varmasti monen matkaa suunnittelevan miettimään, mihin slummiin oikein ovat menossa...

      On surullista, että pienituloiset parishiltonit luulevat saavansa luksusta ja samettisia hiekkarantoja kaikkialta, minne pikku nokkansa suuntaavat. Taitaa olla suomalaisten "vika" tuo tuommoinen. On matkusteltu vain paikoissa, joissa valtaväestö on itseä köyhempää. Kun sitten saapuu Nizzan kaltaiseen kaupunkiin, jossa tulo- ja varallisuusverot ovat suuret, siirtolaisongelma vahvaa keskitasoa ja kaikella luksuksella karvareunushinnat, tuleekin yhtäkkiä totuus vastaan.

      Omat rahat riittävät vain halvimpaan mahdolliseen vuokra-asuntoon ja kielitaitoa ei ole edes Mäkkäri-tilauksiin. Puhumattakaan kulttuurin tuntemuksesta.

      Sinuna lopettaisin noiden Nizza-neuvojen antamisen ja lähtisin vaihteeksi johonkin isoon kaupunkiin, jossa on ihan oikeitakin ongelmia. Se avartaa kummasti maailmankuvaa shoppailun lomassa.

      • Pariisin matkaaja

        Minusta tuollaisillakin kirjoituksilla on paikkansa. Täytyy tosin myöntää, että kuvauksen Nizza on vieras minulle. Vähän haiskahtaa siltä, että kirjoittaja on ollut todella tyytymätön vuokraamaansa asuntoon ja purkaa sitä. Kukaan täysjärkinen ei sitäpaitsi syö Nizzassa Mac'ssä! Kaupunki on täynnä hyvää ja tarvittaessa edullistakin ruokaa.

        Jos oma taito ei riitä matkustamiseen, niin sitten kannattaa lähteä valmismatkalle. Monella luotettavalla valmismatkatoimistolla on tarjontaa Etelä-Ranskassa.


      • aloittaja
        Pariisin matkaaja kirjoitti:

        Minusta tuollaisillakin kirjoituksilla on paikkansa. Täytyy tosin myöntää, että kuvauksen Nizza on vieras minulle. Vähän haiskahtaa siltä, että kirjoittaja on ollut todella tyytymätön vuokraamaansa asuntoon ja purkaa sitä. Kukaan täysjärkinen ei sitäpaitsi syö Nizzassa Mac'ssä! Kaupunki on täynnä hyvää ja tarvittaessa edullistakin ruokaa.

        Jos oma taito ei riitä matkustamiseen, niin sitten kannattaa lähteä valmismatkalle. Monella luotettavalla valmismatkatoimistolla on tarjontaa Etelä-Ranskassa.

        Olipas asiaankuulumaton ja ilkeämielinen vastaus!!! kävitkö edes lukemassa tuota juttua ollenkaan? mitä ilmeisemmin et lukenut, kun et osannut mitään siihen liittyvää kommentoida, kunhan haukkua vaan, mene itseesi.

        "On surullista, että pienituloiset parishiltonit luulevat saavansa luksusta ja samettisia hiekkarantoja kaikkialta, minne pikku nokkansa suuntaavat. Taitaa olla suomalaisten "vika" tuo tuommoinen."

        Nizzahan on tarkoitettu juuri rikkaille "parishiltoneille" joilla on varaa käydä luksusdesignputiikeissa, varaa ostaa taideteoksia jne. Minä en odottanut mitään muuta kuin kunnollista majoitusta. En varmasti usko että se on suomalaisten vika jos osaa vähän vaatia muutakin kuin patjalla nukkumista kun asunnosta mainittiin olevan sängyt ja kuvatkin oli niistä, taas huomaa miten asiantietämätön kommentoi!


        kuinka kehtaat alkaa haukkua suomalaisia, oman maasi kansalaisia tässä?:o


        en myöhkään usko että on lomalta liikaa vaadittua, ettei tarvitsisi tuntea oloaan turvattomaksi.
        En voinut mennä valmismatkalle rivieralle silloin koska oli lentoliput valmiina.

        Tiedoksesi vaan olen käynyt myös Roomassa ja pärjäsin mainiosti, tosin tästä lähtien majoitun mieluiten vain hotelleihin niin ei tarvitse pelätä uutta kaasuräjähdystä!
        Olen myös käynyt mm. Palermossa ja Cataniassa, jotka ovat isoja kaupunkeja. Italiaan mentyäni opettelinkin sitten kielen netistä, mutta ranskaa onkin paljon vaikeampi oppia tuosta noin vaan netistä. Ja onhan Ranska maailman suosituin turistikohde joten kyllä sitä odottaisi ihmisiltäkin hieman avuliaisuutta ja kielitaitoa kuten myös siisteyttä, en vieläkään käsitä miksi Nizzan kadut oli täynnä koiranpaskaa, sama ongelma on sanottu olevan kauniissa Pariisissa, Roomassa sentään pidettiin huolta siisteydestä eikä annetu koirien sotkea katuja. Korsika oli todella positiivinen poikkeus Nizzaan verrattuna jossa osattiin englantia, en sitten tiedä johtuiko ihmisten avoimuus ja positiivisuus Italian läheisyydestä vaiko vaan säästä.


      • aloittaja
        aloittaja kirjoitti:

        Olipas asiaankuulumaton ja ilkeämielinen vastaus!!! kävitkö edes lukemassa tuota juttua ollenkaan? mitä ilmeisemmin et lukenut, kun et osannut mitään siihen liittyvää kommentoida, kunhan haukkua vaan, mene itseesi.

        "On surullista, että pienituloiset parishiltonit luulevat saavansa luksusta ja samettisia hiekkarantoja kaikkialta, minne pikku nokkansa suuntaavat. Taitaa olla suomalaisten "vika" tuo tuommoinen."

        Nizzahan on tarkoitettu juuri rikkaille "parishiltoneille" joilla on varaa käydä luksusdesignputiikeissa, varaa ostaa taideteoksia jne. Minä en odottanut mitään muuta kuin kunnollista majoitusta. En varmasti usko että se on suomalaisten vika jos osaa vähän vaatia muutakin kuin patjalla nukkumista kun asunnosta mainittiin olevan sängyt ja kuvatkin oli niistä, taas huomaa miten asiantietämätön kommentoi!


        kuinka kehtaat alkaa haukkua suomalaisia, oman maasi kansalaisia tässä?:o


        en myöhkään usko että on lomalta liikaa vaadittua, ettei tarvitsisi tuntea oloaan turvattomaksi.
        En voinut mennä valmismatkalle rivieralle silloin koska oli lentoliput valmiina.

        Tiedoksesi vaan olen käynyt myös Roomassa ja pärjäsin mainiosti, tosin tästä lähtien majoitun mieluiten vain hotelleihin niin ei tarvitse pelätä uutta kaasuräjähdystä!
        Olen myös käynyt mm. Palermossa ja Cataniassa, jotka ovat isoja kaupunkeja. Italiaan mentyäni opettelinkin sitten kielen netistä, mutta ranskaa onkin paljon vaikeampi oppia tuosta noin vaan netistä. Ja onhan Ranska maailman suosituin turistikohde joten kyllä sitä odottaisi ihmisiltäkin hieman avuliaisuutta ja kielitaitoa kuten myös siisteyttä, en vieläkään käsitä miksi Nizzan kadut oli täynnä koiranpaskaa, sama ongelma on sanottu olevan kauniissa Pariisissa, Roomassa sentään pidettiin huolta siisteydestä eikä annetu koirien sotkea katuja. Korsika oli todella positiivinen poikkeus Nizzaan verrattuna jossa osattiin englantia, en sitten tiedä johtuiko ihmisten avoimuus ja positiivisuus Italian läheisyydestä vaiko vaan säästä.

        ..sitten tarkoitettu Madame Y:lle
        ja on kerrassaan täysin naurettavaa verrata Nizzaa henkilöön, ihmiseen!! :D

        "Jos Nizza olisi ihminen, sillä olisi täysi syy vetää sinut oikeuteen herjauksesta."

        Jos tälle linjalle lähdetään niin Nizza näyttäytyi minulle hyvin epäsiistinä, joten jos Nizza olisi henkilö se olisi hyvin huoleton ja jokseenkin epäsiisti ympäristöstään piittaamaton henkilö.


      • MadameY
        aloittaja kirjoitti:

        Olipas asiaankuulumaton ja ilkeämielinen vastaus!!! kävitkö edes lukemassa tuota juttua ollenkaan? mitä ilmeisemmin et lukenut, kun et osannut mitään siihen liittyvää kommentoida, kunhan haukkua vaan, mene itseesi.

        "On surullista, että pienituloiset parishiltonit luulevat saavansa luksusta ja samettisia hiekkarantoja kaikkialta, minne pikku nokkansa suuntaavat. Taitaa olla suomalaisten "vika" tuo tuommoinen."

        Nizzahan on tarkoitettu juuri rikkaille "parishiltoneille" joilla on varaa käydä luksusdesignputiikeissa, varaa ostaa taideteoksia jne. Minä en odottanut mitään muuta kuin kunnollista majoitusta. En varmasti usko että se on suomalaisten vika jos osaa vähän vaatia muutakin kuin patjalla nukkumista kun asunnosta mainittiin olevan sängyt ja kuvatkin oli niistä, taas huomaa miten asiantietämätön kommentoi!


        kuinka kehtaat alkaa haukkua suomalaisia, oman maasi kansalaisia tässä?:o


        en myöhkään usko että on lomalta liikaa vaadittua, ettei tarvitsisi tuntea oloaan turvattomaksi.
        En voinut mennä valmismatkalle rivieralle silloin koska oli lentoliput valmiina.

        Tiedoksesi vaan olen käynyt myös Roomassa ja pärjäsin mainiosti, tosin tästä lähtien majoitun mieluiten vain hotelleihin niin ei tarvitse pelätä uutta kaasuräjähdystä!
        Olen myös käynyt mm. Palermossa ja Cataniassa, jotka ovat isoja kaupunkeja. Italiaan mentyäni opettelinkin sitten kielen netistä, mutta ranskaa onkin paljon vaikeampi oppia tuosta noin vaan netistä. Ja onhan Ranska maailman suosituin turistikohde joten kyllä sitä odottaisi ihmisiltäkin hieman avuliaisuutta ja kielitaitoa kuten myös siisteyttä, en vieläkään käsitä miksi Nizzan kadut oli täynnä koiranpaskaa, sama ongelma on sanottu olevan kauniissa Pariisissa, Roomassa sentään pidettiin huolta siisteydestä eikä annetu koirien sotkea katuja. Korsika oli todella positiivinen poikkeus Nizzaan verrattuna jossa osattiin englantia, en sitten tiedä johtuiko ihmisten avoimuus ja positiivisuus Italian läheisyydestä vaiko vaan säästä.

        Sama kiihko siis jatkuu edelleen. Luin ja seurasin edellisen kierroksen jokaisen viestin, joten tiedän tarkalleen, mistä puhun. Nytkö haluat taas samaa sontaa tälle sivustolle?

        Lausuntosi "Italiaan mentyäni opettelin sitten kielen netistä" osoittaa, miten asioihin suhtaudut. Kulttuuria ja kieltä ei opita netistä tuosta vaan, se on pitempi prosessi ja vaatii hieman enemmän vaivaa kuin nettikielikursseja. Osoittaa pelottavaa pinnallisuutta ja kehittymättömyyttä suhtautua asioihin noin yliolkaisesti.

        En todellakaan väitä, ettei Nizzassa ole koiranpaskoja tai että jokaisessa paikassa puhuttaisiin englantia, (luojan kiitos) mutta ihme on, että nuo asiat herättävät sinussa niin hirveästi aggressioita.

        Hämmästyttää myös tuo halusi vertailla eri kaupunkeja keskenään. Se on aivan turhaa ja ajattelematonta. Aivan kuin sinulla olisi yksi silmä, jolla katselet asioita, joka kerta saman kaavan mukaan. Rooma on ihana, mutta onko se sitä henkilölle, joka on tullut siellä raiskatuksi? Kauniilla Korsikalla separatistit saattavat viedä vuokra-autosi, polttaa sen ja palauttaa pelottelutarkoituksessa. Shit happens everywhere, eikä me sille mitään mahdeta. Mutta sille mahdetaan, ettei pilata toisten ihmisten iloa paikkoja kohtaan, joista he haluavat itse muodostaa mielipiteensä – siksi toivoisin, että et jatkaisi enää tätä Nizzan parjaamista. Kaikille edellistä keskustelua seuranneille on tullut varmasti selväksi se, miksi et paikasta pitänyt, joten let it go. Ei ole sun paikka ja ehkäpä hyvä niin.


      • Pariisin matkaaja
        MadameY kirjoitti:

        Sama kiihko siis jatkuu edelleen. Luin ja seurasin edellisen kierroksen jokaisen viestin, joten tiedän tarkalleen, mistä puhun. Nytkö haluat taas samaa sontaa tälle sivustolle?

        Lausuntosi "Italiaan mentyäni opettelin sitten kielen netistä" osoittaa, miten asioihin suhtaudut. Kulttuuria ja kieltä ei opita netistä tuosta vaan, se on pitempi prosessi ja vaatii hieman enemmän vaivaa kuin nettikielikursseja. Osoittaa pelottavaa pinnallisuutta ja kehittymättömyyttä suhtautua asioihin noin yliolkaisesti.

        En todellakaan väitä, ettei Nizzassa ole koiranpaskoja tai että jokaisessa paikassa puhuttaisiin englantia, (luojan kiitos) mutta ihme on, että nuo asiat herättävät sinussa niin hirveästi aggressioita.

        Hämmästyttää myös tuo halusi vertailla eri kaupunkeja keskenään. Se on aivan turhaa ja ajattelematonta. Aivan kuin sinulla olisi yksi silmä, jolla katselet asioita, joka kerta saman kaavan mukaan. Rooma on ihana, mutta onko se sitä henkilölle, joka on tullut siellä raiskatuksi? Kauniilla Korsikalla separatistit saattavat viedä vuokra-autosi, polttaa sen ja palauttaa pelottelutarkoituksessa. Shit happens everywhere, eikä me sille mitään mahdeta. Mutta sille mahdetaan, ettei pilata toisten ihmisten iloa paikkoja kohtaan, joista he haluavat itse muodostaa mielipiteensä – siksi toivoisin, että et jatkaisi enää tätä Nizzan parjaamista. Kaikille edellistä keskustelua seuranneille on tullut varmasti selväksi se, miksi et paikasta pitänyt, joten let it go. Ei ole sun paikka ja ehkäpä hyvä niin.

        "...tai että jokaisessa paikassa puhuttaisiin englantia..."

        Oma kokemukseni on, että nykyään sekä Rivieralla että Pariisissa tulee yllättävän usein toimeen englannilla. On kuitenkin kohteliasta opetella ne muutamat tärkeimmät fraasit ranskaksi, se auttaa usein.

        PS Sitäpaitsi ranska on kieli, englanti vain tapa kommunikoida.


      • unElle
        Pariisin matkaaja kirjoitti:

        "...tai että jokaisessa paikassa puhuttaisiin englantia..."

        Oma kokemukseni on, että nykyään sekä Rivieralla että Pariisissa tulee yllättävän usein toimeen englannilla. On kuitenkin kohteliasta opetella ne muutamat tärkeimmät fraasit ranskaksi, se auttaa usein.

        PS Sitäpaitsi ranska on kieli, englanti vain tapa kommunikoida.

        En todellakaan koko viikkoa käynyt Mäcissa, meillä oli oma keittiö jossa pystyi laittamaan ruokaa, Nizzassa on muuten paremmat italialaiset tomaattikastikkeet kuin Suomessa..

        Ja kun Madame Y vertasi minua Paris Hiltoniin se on sama kuin vertaisit vaikkapa Tiger Woodsia hyvään aviomieheen!:)

        "Rooma on ihana, mutta onko se sitä henkilölle, joka on tullut siellä raiskatuksi?"

        Noinko sinulle on siellä käynyt? pahoittelut.


      • MadameY
        unElle kirjoitti:

        En todellakaan koko viikkoa käynyt Mäcissa, meillä oli oma keittiö jossa pystyi laittamaan ruokaa, Nizzassa on muuten paremmat italialaiset tomaattikastikkeet kuin Suomessa..

        Ja kun Madame Y vertasi minua Paris Hiltoniin se on sama kuin vertaisit vaikkapa Tiger Woodsia hyvään aviomieheen!:)

        "Rooma on ihana, mutta onko se sitä henkilölle, joka on tullut siellä raiskatuksi?"

        Noinko sinulle on siellä käynyt? pahoittelut.

        En verrannut sinua Paris Hiltoniin (tietenkään). Kuvailin ilmiötä, jota edustat mielipiteidesi perusteella: nuorta tai nuorehkoa naista, jolla on televisiosta ja lehdistä omaksuttuja mielikuvia luksuksesta ja hienosta elämästä. Niillä varustettuna hän matkustelee maailmalla ja tässä tapauksessa Nizzassa - ja loukkaantuu verisesti, kun todellisuus ei kohtaa mielikuvia. Ei tietenkään, sillä laatua ja luksusta saa rahalla, kaikkialla maailmassa. Siksi käytin termiä "pienipalkkaiset parishiltonit". Se ei ollut vertaus vaan ristiriita, jossa pieni budjetti ja katteettomat mielikuvat yhdistyvät tuhoisalla tavalla.

        Minua ei ole raiskattu Roomassa, mutta tiedän, että siellä sitä tapahtuu. Aivan kuten muuallakin. Sekin oli esimerkki, ei upean kaupungin leimaus.

        Teitkö Nizzassa ruokaa valmiista tomaattikastikkeesta, kun torilta olisit saanut tuoreita, ihania tomaatteja? Nämä pienet asiat paljastavat sinusta koko ajan lisää, jatka ihmeessä. Paraskaan sketsiohjelma ei voita noita vilautuksia elämästäsi.


      • unElle
        MadameY kirjoitti:

        En verrannut sinua Paris Hiltoniin (tietenkään). Kuvailin ilmiötä, jota edustat mielipiteidesi perusteella: nuorta tai nuorehkoa naista, jolla on televisiosta ja lehdistä omaksuttuja mielikuvia luksuksesta ja hienosta elämästä. Niillä varustettuna hän matkustelee maailmalla ja tässä tapauksessa Nizzassa - ja loukkaantuu verisesti, kun todellisuus ei kohtaa mielikuvia. Ei tietenkään, sillä laatua ja luksusta saa rahalla, kaikkialla maailmassa. Siksi käytin termiä "pienipalkkaiset parishiltonit". Se ei ollut vertaus vaan ristiriita, jossa pieni budjetti ja katteettomat mielikuvat yhdistyvät tuhoisalla tavalla.

        Minua ei ole raiskattu Roomassa, mutta tiedän, että siellä sitä tapahtuu. Aivan kuten muuallakin. Sekin oli esimerkki, ei upean kaupungin leimaus.

        Teitkö Nizzassa ruokaa valmiista tomaattikastikkeesta, kun torilta olisit saanut tuoreita, ihania tomaatteja? Nämä pienet asiat paljastavat sinusta koko ajan lisää, jatka ihmeessä. Paraskaan sketsiohjelma ei voita noita vilautuksia elämästäsi.

        "Kuvailin ilmiötä, jota edustat mielipiteidesi perusteella: nuorta tai nuorehkoa naista, jolla on televisiosta ja lehdistä omaksuttuja mielikuvia luksuksesta ja hienosta elämästä"

        Pyh pah sanon minä!:p sinun mielestäsi oli siis liikaa vaadittu siistit kadut ja sellainen asunto, jota kuvailtiin ja joka oli kuvissa.... No onneksi mm. homelidayn pitäjät uskoivat minun tulleen huijatuksi ja poistivat asunnon sivulta, että ihan niin hirveän paljon minä sitä luksusta vaadin ettei tarvitsisi villapaita päällä nukkua lattialla!:) mieti vähän hei...

        Joku nainen kirjoitti tänne aiemmin että meinasi tulla raiskatuksi Nizzassa, joten kyllä sitä sielläkin tapahtuu ja se kirjoittaja en muuten ollut minä!
        kyllä, niin voi käydä ihan missä vaan, myös Helsingissä. Yksi sääntö onkin olla liikkumatta pimeän aikaan yksin, oli maa tai kaupunki mikä vaan.

        Ilmeisesti sinä olet niitä ihmisiä jotka tekevät kaiken alustapitäen itse, minä teen sen verran itse mitä ehdin tai haluan. Matkalla on paljon mukavampaa käyttää aika nähtävyyksien näkemiseen kuin sisällä tomaattikastikkeen tekoon! mutta niin, jokainen toki saa valita :) itse kävin mieluummin pikaisesti syömässä mäcissä, leipomossa tai hakemassa patongin ja sitten ajoin Monacoon, joku toinen olisi käyttänyt saman ajan koko päivän sisällä olleen ruokaa laittamassa, mutta samalla olisi jäänyt niin paljon näkemättä että voi voi..
        Vaikuttaa siltä että menet matkoille vain syömään ja ruokaa tekemään.


      • unElle
        unElle kirjoitti:

        "Kuvailin ilmiötä, jota edustat mielipiteidesi perusteella: nuorta tai nuorehkoa naista, jolla on televisiosta ja lehdistä omaksuttuja mielikuvia luksuksesta ja hienosta elämästä"

        Pyh pah sanon minä!:p sinun mielestäsi oli siis liikaa vaadittu siistit kadut ja sellainen asunto, jota kuvailtiin ja joka oli kuvissa.... No onneksi mm. homelidayn pitäjät uskoivat minun tulleen huijatuksi ja poistivat asunnon sivulta, että ihan niin hirveän paljon minä sitä luksusta vaadin ettei tarvitsisi villapaita päällä nukkua lattialla!:) mieti vähän hei...

        Joku nainen kirjoitti tänne aiemmin että meinasi tulla raiskatuksi Nizzassa, joten kyllä sitä sielläkin tapahtuu ja se kirjoittaja en muuten ollut minä!
        kyllä, niin voi käydä ihan missä vaan, myös Helsingissä. Yksi sääntö onkin olla liikkumatta pimeän aikaan yksin, oli maa tai kaupunki mikä vaan.

        Ilmeisesti sinä olet niitä ihmisiä jotka tekevät kaiken alustapitäen itse, minä teen sen verran itse mitä ehdin tai haluan. Matkalla on paljon mukavampaa käyttää aika nähtävyyksien näkemiseen kuin sisällä tomaattikastikkeen tekoon! mutta niin, jokainen toki saa valita :) itse kävin mieluummin pikaisesti syömässä mäcissä, leipomossa tai hakemassa patongin ja sitten ajoin Monacoon, joku toinen olisi käyttänyt saman ajan koko päivän sisällä olleen ruokaa laittamassa, mutta samalla olisi jäänyt niin paljon näkemättä että voi voi..
        Vaikuttaa siltä että menet matkoille vain syömään ja ruokaa tekemään.

        silloin oli helmikuu enkä nähnyt siellä edes mitään tomaatteja,
        kukkatorilla kävin pari kertaa


      • MadameY
        unElle kirjoitti:

        silloin oli helmikuu enkä nähnyt siellä edes mitään tomaatteja,
        kukkatorilla kävin pari kertaa

        Nizzan kukkatori on myös vihannestori. Tomaatteja saa sieltä läpi vuoden kuten kaupoistakin, se ei liene suuri salaisuus. Mutta olipahan taas yksi todiste tietämättömyydestäsi. Joko vihdoin voisit tajuta alkuperäisen pointtini: ei kannata esiintyä noin kärjekkäänä mielipidevaikuttajana netissä, jos ei tiedä alkeellisimpia asioita lomakohteestaan (tai ruoanlaitosta, maan kulttuurista puhumattakaan).

        Ei muuta sanottavaa, koska peiliin katsominen on sinulle näköjään noin vaikeaa.
        Ei huvita jankata ihmisen kanssa, joka haluaa ymmärtää asiat tahallaan väärin.


      • aloittaja
        MadameY kirjoitti:

        Nizzan kukkatori on myös vihannestori. Tomaatteja saa sieltä läpi vuoden kuten kaupoistakin, se ei liene suuri salaisuus. Mutta olipahan taas yksi todiste tietämättömyydestäsi. Joko vihdoin voisit tajuta alkuperäisen pointtini: ei kannata esiintyä noin kärjekkäänä mielipidevaikuttajana netissä, jos ei tiedä alkeellisimpia asioita lomakohteestaan (tai ruoanlaitosta, maan kulttuurista puhumattakaan).

        Ei muuta sanottavaa, koska peiliin katsominen on sinulle näköjään noin vaikeaa.
        Ei huvita jankata ihmisen kanssa, joka haluaa ymmärtää asiat tahallaan väärin.

        se on ihan normaalia laittaa kaupassa myytävää tomaattikastiketta, sitä paitsi ne on usein paljon parempia kuin itsetehdyt :)
        kävin kyllä useitakin kertoja esim. monoprixissä jossa vihannekset olivat samanlaisia kuin Suomessa, eli raakoja ja se koko kauppa haisi hirvittävän pahalle, vitsailimmekin sen olevan oikea monokauppa.

        Sinun ei kannattaisi esittää omia kärjistettyjä mielipiteitäsi ja mm. vedota että Roomassa voi tulla raiskatuksi, koska niin voi tapahtua missä vaan.
        Se oli erittäin sairas ja typerä vertauskuva sitä paitsi, hyi olkoon!!!
        varmasti kukaan joka on sellaista kokenut ei halua sellaisesta lukea täältä tai sellaisesta asiasta pilailtavan, todella naiivia! mieti vähän mitä kirjoitat hei :o

        Sinä olet kovasti mollaamassa Italiaa täällä, mutta et taida tietää Ranskan kulttuurista sitä että sinne ovat tulleet mm. kreikkalaiset, keltit ja italialaiset. Vähän joka puolelta Ranskaa löytyy roomalaisia rakennelmia (akveduktit, areenat, vanhat kylpylät jne.) sekä ruuissa on myös kreikkalaisia vaikutteita. Provencen murteessa on muuten vaikutteita myös italian kielestä ja korsikan kielessä vielä enemmän..
        Myös ihmisissä on huomattavissa roomalaiset piirteet ja rento elämänasenne.


        Tulit siis tuomitsemaan tänne minun lisäkseni Italian Rooman ja samalla sitten Ranskan :) pilkka osuu omaan nilkaan.


      • aloittaja
        aloittaja kirjoitti:

        se on ihan normaalia laittaa kaupassa myytävää tomaattikastiketta, sitä paitsi ne on usein paljon parempia kuin itsetehdyt :)
        kävin kyllä useitakin kertoja esim. monoprixissä jossa vihannekset olivat samanlaisia kuin Suomessa, eli raakoja ja se koko kauppa haisi hirvittävän pahalle, vitsailimmekin sen olevan oikea monokauppa.

        Sinun ei kannattaisi esittää omia kärjistettyjä mielipiteitäsi ja mm. vedota että Roomassa voi tulla raiskatuksi, koska niin voi tapahtua missä vaan.
        Se oli erittäin sairas ja typerä vertauskuva sitä paitsi, hyi olkoon!!!
        varmasti kukaan joka on sellaista kokenut ei halua sellaisesta lukea täältä tai sellaisesta asiasta pilailtavan, todella naiivia! mieti vähän mitä kirjoitat hei :o

        Sinä olet kovasti mollaamassa Italiaa täällä, mutta et taida tietää Ranskan kulttuurista sitä että sinne ovat tulleet mm. kreikkalaiset, keltit ja italialaiset. Vähän joka puolelta Ranskaa löytyy roomalaisia rakennelmia (akveduktit, areenat, vanhat kylpylät jne.) sekä ruuissa on myös kreikkalaisia vaikutteita. Provencen murteessa on muuten vaikutteita myös italian kielestä ja korsikan kielessä vielä enemmän..
        Myös ihmisissä on huomattavissa roomalaiset piirteet ja rento elämänasenne.


        Tulit siis tuomitsemaan tänne minun lisäkseni Italian Rooman ja samalla sitten Ranskan :) pilkka osuu omaan nilkaan.

        "Lausuntosi "Italiaan mentyäni opettelin sitten kielen netistä" osoittaa, miten asioihin suhtaudut. Kulttuuria ja kieltä ei opita netistä tuosta vaan, se on pitempi prosessi ja vaatii hieman enemmän vaivaa kuin nettikielikursseja. Osoittaa pelottavaa pinnallisuutta ja kehittymättömyyttä suhtautua asioihin noin yliolkaisesti. "

        Kyllä kielen oppii netistä ja paikan päällä kuuntelemalla paljon paremmin (olen käynyt Italiassa noin 6kertaa) kuin jossain kielikurssilla istuen, minulla sattuu olemaan Italiassa myös kavereita joten oppiminen helpottui huomattavasti. Myös musiikkia kuuntelemalla oppii hyvin. Minun mielestäni osoittaa pelottavaa pinnallisuutta ja kehittymättömyyttä suhtautua kielen opiskeluun niin että pitäisi aina istua jollain kielikurssilla joissa useimmiten (ainakin ilmaisilla) jankutetaan vuodesta toiseen samoja sanoja eikä päästä eteenpäin koska toisten on hankalampi oppia kuin toisten. Itse opiskelemalla voi myös valita asiat mitä opiskelee, kursseilla usein opetetaan melko turhiakin sanoja joita ei elämässä paljoa tarvitse. Jos pitää vaikkapa osata kysyä reittiä niin paljonko siinä auttaa joku värin nimi..

        Mitä Korsikaan tulee, ei siellä todellakaan kenenkään autoja enää nykyään ainakaan tuosta noin vaan polteta. Meille oltiin niin ystävällisiä että kahvitkin oltaisiin saatu juoda ilmaiseksi kahvilassa, se siitä muukalaisvihasta! sitä paitsi mm. Bonifaciossa asuu suuri joukko maahanmuuttajia mm. Algeriasta, joten rotuvihaa ei siellä voi olla nykypäivänä. Huomaa ettet sinä itse ole perehtynyt asioihin tai käynyt paikan päällä, kunhan lauot mielipiteitäsi ja vuosikymmeniä sitten kuulemisia "uutisia" täällä ja Italiavihasi paistaa jutuistasi läpi, sääli Italialla on aika suuri merkitys Ranskankin historiassa. Napoleonkin oli alunperin italialainen.


    • danielle_s

      Tulin kuukausi sitten Nizzasta ja olen ilmeisesti käynyt aivan eri kaupungissa kuin sinä, koska mitään tuollaista en todellakaan kokenut!!!

      Olen itse puoliksi ranskankielinen, joten olen periaatteessa aina "tulkkina" matkakavereille, mutta täytyy sanoa että viime vuosien aikana olen sekä Pariisissa että nyt Nizzassa huomannut, ettei monessa paikassa enää tarvitse tulkata, kun matkakaveri selviää englanniksi.

      Luulen että sun ongelma on negatiivinen asenne ja epäkohteliaisuus. Ranskassa käytöstavat ovat tärkeät, joten tapana on liikeeseen mennessä tervehtiä heti sisäänastuessa. Suomalaiset unohtavat usein vierailla kielillä käyttää kohteliaisuustermejä: Madame ja Monsieur -sanoja käytetään puhutellessa, muistettava sekä kiitos ja tietysti pyyntöön se "silvuplee". Rahaa tai muuta ojennettaessa sanotaan "Tenez, Madame" tms...

      Ei voi olla vaikeaa, nuo oppii netistäkin. Ja tietysti katsotaan silmiin ja hymyillään.

      Kauppoihin ja ravintoloihin mennään vieraaksi, siellä ei ole itsepalvelukäsitettä, johon suomalaiset ovat tottuneet. Ranskassa aina tervehditään ja odotetaan että liikkeen omistaja/myyjä tai ravintolan tarjoilija ottaa sinut haltuunsa. Jos mennä töksähdät paikkaan sanaa sanomatta, ottamatta edes katsekontaktia paikan omistajaan ja päräytät pakarasi itse valitsemallesi paikalle ruokaravintolassa tai revit jonkun vaatteen tangosta ja pusket suoraan sovituskoppiin, kuten jotkut suomalaiset tekee, se on ranskalaisesta näkökulmasta kuin tunkisit kutsumatta jonkun kotiin sohvalle tuijottamaan telkkaria - siinä kotiväki ottaisi aika jäätävän asenteen, vai mitä.

      Nizzassa koin että palveluammateissa toimivat olivat jopa kohteliaampia kuin Pariisissa. Olin siellä pidempään ja samaan ravintolaan sattuessa tarjoilijaneiti jopa muisti minut ja juttelimme pitkät pätkät, ihan kuin ihmiset siis. Joka paikassa kysyttiin mistä olemme kotoisin, mitä Espanjan turistipaikoissa ei tapahdu kuin harvoin: siellä kun turistit ovat enää turistibisneksen lypsylehmiä, ei ihmisiä.

      Ravintolahinnat olivat mielestäni aika halvat, kunhan valitsi oikein. Heti ensimmäisenä päivänä löysimme kivan ruokapaikan, jossa ruoka oli ihan ok ja kolmen ruokalajin menyy maksoi 16 euroa vaikka oli siinä Cours Saleyalla.

      Nizzassa on hyvin edullinen mutta laadukas ruokapaikka juuri ns, italialaiskorttelissa Garibaldi-aukiolla eli pastapaikka Le Danieli. Le Danielissa aivan tuorepasta-annos maksoi 7,70 e. Iso caprese-salaatti (tuoreesta puhvelimozzarellasta) 9 euroa. Se on yksinkertainen kahvilatyyppinen paikka, myös leipomo.

      Helsingin keskustassa lähellä työpaikkaani maksan vedestä ja yhdestä pikalounasruoasta (jossa ei ole mitään tuoreita vihanneksia saati mereneläviä) 10 euroa. Karmee itsepalveluketju kuten Picnic tarjoaa -ei todellakaan tuoretta- pastaa hinnalla 8,40 e.

      Joten kyllä Nizzassa hinta-laatu -suhde on aivan eri luokkaa.

      Ranskassa syödessä ei valita ruokapaikkaa, jossa on valmis painettu menyy jossa ylikansallisia ruokia (varsinkin englanniksi), se on turistipaikka. Parempi on aina valita sellainen, jossa päivän annokset on kirjoitettu käsin liitutaululle (= tuoretta). Katsotaan myös että paikassa on täyttä ja että suurin osa asiakkaista ei ole turisteja vaan ranskalaisia. Jos joutuu jonottamaan, se ei ole paha, silloin ehtii nähdä minkänäköisiä annoksia paikka tarjoilee. Ranskalaiset lähettävät nopeasti annokset takaisin keittiöön, jos eivät ole tyytyväisiä, joten se ei ole hyvä merkki ravintolan tasosta.

      • NiceNizza

        Kuinka iloinen olenkaan viestistäsi. Kuvailit erittäin hyvin niitä perussyitä, minkä vuoksi moni suomalainen kokee ranskalaiset tylyiksi. UnEllen ongelmat näyttävät johtuvan juuri noista mainitsemistasi asioista, negatiivisesta asenteesta ja epäkohteliaisuudesta, jotka yhdistyvät täydelliseen tietämättömyyteen ranskalaisesta kulttuurista. Enkä tässä tarkoita kulttuurilla taidetta tai muuta ylevää, vaan aivan tavallisia perusasioita, kuten kohteliaisuutta päivittäisessä kanssakäymisessä.

        Itselläni kesti useita vuosia oppia liittämään tervehdyksiin, kiitoksiin jne. puhutteluihin sanat Monsieur ja Madame, koska aluksi ne tuntuivat suomalaiseen suuhun kovin teennäisiltä. Nyt olen ne oppinut ja sisäistänyt ja ne tulevat jo itsestään. Huomaan selvästi, mikä ero ihmisten suhtautumisella on.

        Erityisesti kiitän sinua, että otit esille tuon suomalaisille niin vaikean asian: Ranskassa ei mennä ikinä ravintolaan (ei edes ulkoilmaravintolaan) niin, ettei ensin oteta kontaktia paikan tarjoilijaan tai isäntään. Joudun jatkuvasti häpeämään suomalaisten puolesta tämän asian vuoksi juuri Nizzassa, joka on toinen kotini. Päivittäisen käytöskulttuurin puute suorastaan loistaa olemassaolollaan. Kun on läsähtänyt ravintolan pöytään tervehtimättä, voi olla varma, että tarjoilija joko jättää kokonaan huomiotta tai kieltäytyy ymmärtämästä englantia, vaikka sitä osaisikin.


      • kosmopoliitti...
        NiceNizza kirjoitti:

        Kuinka iloinen olenkaan viestistäsi. Kuvailit erittäin hyvin niitä perussyitä, minkä vuoksi moni suomalainen kokee ranskalaiset tylyiksi. UnEllen ongelmat näyttävät johtuvan juuri noista mainitsemistasi asioista, negatiivisesta asenteesta ja epäkohteliaisuudesta, jotka yhdistyvät täydelliseen tietämättömyyteen ranskalaisesta kulttuurista. Enkä tässä tarkoita kulttuurilla taidetta tai muuta ylevää, vaan aivan tavallisia perusasioita, kuten kohteliaisuutta päivittäisessä kanssakäymisessä.

        Itselläni kesti useita vuosia oppia liittämään tervehdyksiin, kiitoksiin jne. puhutteluihin sanat Monsieur ja Madame, koska aluksi ne tuntuivat suomalaiseen suuhun kovin teennäisiltä. Nyt olen ne oppinut ja sisäistänyt ja ne tulevat jo itsestään. Huomaan selvästi, mikä ero ihmisten suhtautumisella on.

        Erityisesti kiitän sinua, että otit esille tuon suomalaisille niin vaikean asian: Ranskassa ei mennä ikinä ravintolaan (ei edes ulkoilmaravintolaan) niin, ettei ensin oteta kontaktia paikan tarjoilijaan tai isäntään. Joudun jatkuvasti häpeämään suomalaisten puolesta tämän asian vuoksi juuri Nizzassa, joka on toinen kotini. Päivittäisen käytöskulttuurin puute suorastaan loistaa olemassaolollaan. Kun on läsähtänyt ravintolan pöytään tervehtimättä, voi olla varma, että tarjoilija joko jättää kokonaan huomiotta tai kieltäytyy ymmärtämästä englantia, vaikka sitä osaisikin.

        En ymmärrä tuota nizzalaisuuden tai yleensä ranskalaisuuden vastaisuutta. Olen käynyt Pariisissa työ ja lomamatkoilla useita kertoja ja Nizzassa neljästi. Olin kuusivuotiaan poikani kanssa siellä vuosia sitten, hotellimme oli Boulevard de Anglaisilla. Eräänä iltana tulimme hotellille ja poika halusi jäätelön. Minulla oli ainoastaan 50 frangin seteli ja nuori tyttö kysyi englanniksi olemmeko vielä huomenna siellä. Seuraavana iltana maksoin kaksi jäätelöä!
        Se ystävällisyydestä ja englanninkielen taidosta ja palvelusta.


      • unElle
        kosmopoliitti... kirjoitti:

        En ymmärrä tuota nizzalaisuuden tai yleensä ranskalaisuuden vastaisuutta. Olen käynyt Pariisissa työ ja lomamatkoilla useita kertoja ja Nizzassa neljästi. Olin kuusivuotiaan poikani kanssa siellä vuosia sitten, hotellimme oli Boulevard de Anglaisilla. Eräänä iltana tulimme hotellille ja poika halusi jäätelön. Minulla oli ainoastaan 50 frangin seteli ja nuori tyttö kysyi englanniksi olemmeko vielä huomenna siellä. Seuraavana iltana maksoin kaksi jäätelöä!
        Se ystävällisyydestä ja englanninkielen taidosta ja palvelusta.

        "Luulen että sun ongelma on negatiivinen asenne ja epäkohteliaisuus."

        Ei pidä paikkaansa, vaikka en osaa ranskaa tervehdin joka ikisessä käymässäni liikkessä aluksi englanniksi ja sitten ranskaksi ne pari sanaa myös kiittäen. Että ei todellakaan ollut minun asenteessani vika. Kuten kirjoitin tulin useita kertoja jopa tönityksi, tosin epäilen että jos ne olivatkin ranskalaisia karnevaalituristeja pohjoisemmasta, ei voi tietää mutta ikävältä tuntui silti.

        Ei minuun kaikki silti suhtautuneet vihamielisesti tai välinpitämättömästä, sain useita iskuyrityksiä ja belle huudahduksia, joten ei ollut minussa mitään vikaa eikä asenne töykeä kuten täällä luullaan, päinvastoin olen usein liiankin kiltti ja sen vuoksi saankin usein huonoa kohtelua, kiltit ja mukavat ihmiset kun on niin helppo sivuuttaa myös Suomessa..

        Yhdessä vaatekaupassa sain myös ikävää kohtelua, myyjä seurasi minua yläkertaan ja vahti kuin varasta, mutta Lafayette tavaratalossa oli erinomainen palvelu ja todella mukava myyjä, että näin!


        Olen Suomessakin niin kohtelias kuin olla ja voi, vaikka usein saankin täällä pitkiä ja vihaisia katseita jos olen ainoa joka kiittää kassalla, kerran jopa pyydettiin avaamaan laukku kun olin ylikohtelias(?) kassalla.

        " Kauppoihin ja ravintoloihin mennään vieraaksi, siellä ei ole itsepalvelukäsitettä, johon suomalaiset ovat tottuneet."

        Ei pidä täysin paikkaansa. Nizzassa oli muutamia ns. sisäänheittäjiä ja Korsikalla vielä enemmän, oikein ihmettelin kun ne hyppäsivät sillä tavalla silmien eteen, en osannut odottaa sellaista, mutta ei kukaan kumminkaan pakottanut ravintolaan kuten Kanarialla. Korsikalla vaatekaupassa myös tuotiin ikkunasta vaatteita sovitettaviksi ja palveltiin kysymättä.

        Ei Italiassakaan ole tapana rynnätä jonnekin ravintolaan tuosta noin vaan istumaan kyllä sielläkin näytetään paikat ja ohjataan istumaan, ei nämä niin erilaisia maita hei ole. Sitä paitsi Sisiliaan on aikoinaan tullut ranskalaisia valloittajia, kyllä osassa sisilialaisiakin näkyy ranskalaiset piirteet ja tavat.

        En ikinä ryntäisi mihinkään, minä en ole mikään ryntäilijä tai tungeksija, vaan syrjäänvetäytyvää ja arempaa tyyppiä. Katson hyvin tarkkaan mihin menen tai en mene, enkä mene ollenkaan jos ei tervehditä ja näytetä paikkaa ensin..

        " Joka paikassa kysyttiin mistä olemme kotoisin, mitä Espanjan turistipaikoissa ei tapahdu kuin harvoin: siellä kun turistit ovat enää turistibisneksen lypsylehmiä, ei ihmisiä. "

        Täysin samaa mieltä tästä! Kanarialle en enää ikinä haluaisikaan, siellä sai tuntea olevansa kävelevä lompakko.

        Roomassa sain pastan 6 eurolla Sisiliassa 4 eurolla, salaatit myös suunnilleen tuota luokkaa. Joku haluaa maksaa ruuasta kunnon hinnan, toinen tekee itse jne.. Eikä maalla sinänsä ole väliä, Suomi on kanssa kallis jo ihan markettienkin osalta nykyään.


      • unElle
        unElle kirjoitti:

        "Luulen että sun ongelma on negatiivinen asenne ja epäkohteliaisuus."

        Ei pidä paikkaansa, vaikka en osaa ranskaa tervehdin joka ikisessä käymässäni liikkessä aluksi englanniksi ja sitten ranskaksi ne pari sanaa myös kiittäen. Että ei todellakaan ollut minun asenteessani vika. Kuten kirjoitin tulin useita kertoja jopa tönityksi, tosin epäilen että jos ne olivatkin ranskalaisia karnevaalituristeja pohjoisemmasta, ei voi tietää mutta ikävältä tuntui silti.

        Ei minuun kaikki silti suhtautuneet vihamielisesti tai välinpitämättömästä, sain useita iskuyrityksiä ja belle huudahduksia, joten ei ollut minussa mitään vikaa eikä asenne töykeä kuten täällä luullaan, päinvastoin olen usein liiankin kiltti ja sen vuoksi saankin usein huonoa kohtelua, kiltit ja mukavat ihmiset kun on niin helppo sivuuttaa myös Suomessa..

        Yhdessä vaatekaupassa sain myös ikävää kohtelua, myyjä seurasi minua yläkertaan ja vahti kuin varasta, mutta Lafayette tavaratalossa oli erinomainen palvelu ja todella mukava myyjä, että näin!


        Olen Suomessakin niin kohtelias kuin olla ja voi, vaikka usein saankin täällä pitkiä ja vihaisia katseita jos olen ainoa joka kiittää kassalla, kerran jopa pyydettiin avaamaan laukku kun olin ylikohtelias(?) kassalla.

        " Kauppoihin ja ravintoloihin mennään vieraaksi, siellä ei ole itsepalvelukäsitettä, johon suomalaiset ovat tottuneet."

        Ei pidä täysin paikkaansa. Nizzassa oli muutamia ns. sisäänheittäjiä ja Korsikalla vielä enemmän, oikein ihmettelin kun ne hyppäsivät sillä tavalla silmien eteen, en osannut odottaa sellaista, mutta ei kukaan kumminkaan pakottanut ravintolaan kuten Kanarialla. Korsikalla vaatekaupassa myös tuotiin ikkunasta vaatteita sovitettaviksi ja palveltiin kysymättä.

        Ei Italiassakaan ole tapana rynnätä jonnekin ravintolaan tuosta noin vaan istumaan kyllä sielläkin näytetään paikat ja ohjataan istumaan, ei nämä niin erilaisia maita hei ole. Sitä paitsi Sisiliaan on aikoinaan tullut ranskalaisia valloittajia, kyllä osassa sisilialaisiakin näkyy ranskalaiset piirteet ja tavat.

        En ikinä ryntäisi mihinkään, minä en ole mikään ryntäilijä tai tungeksija, vaan syrjäänvetäytyvää ja arempaa tyyppiä. Katson hyvin tarkkaan mihin menen tai en mene, enkä mene ollenkaan jos ei tervehditä ja näytetä paikkaa ensin..

        " Joka paikassa kysyttiin mistä olemme kotoisin, mitä Espanjan turistipaikoissa ei tapahdu kuin harvoin: siellä kun turistit ovat enää turistibisneksen lypsylehmiä, ei ihmisiä. "

        Täysin samaa mieltä tästä! Kanarialle en enää ikinä haluaisikaan, siellä sai tuntea olevansa kävelevä lompakko.

        Roomassa sain pastan 6 eurolla Sisiliassa 4 eurolla, salaatit myös suunnilleen tuota luokkaa. Joku haluaa maksaa ruuasta kunnon hinnan, toinen tekee itse jne.. Eikä maalla sinänsä ole väliä, Suomi on kanssa kallis jo ihan markettienkin osalta nykyään.

        helppohan se on tuomita, kun ei tunne.
        Itse kuulun niihin ihmisiin jotka muistavat ja haluavat kiittää myös lentokenttien ja hotellien siivoojia, ketään ei saa jättää huomiotta ja kukaan ei ole eriarvoinen ammatin vuoksi.

        Tervehdin ja usein myös autan kodittomia sekä Italiassa että Nizzassa, molemmissa maissa tuli vietyä sekä ruokaa että tarvikkeita kodittomille. Joten asenteeni taitaa olla jopa keskimääräistä parempi, kun lomalla autan ihmisiä enkä kävele vain ohitse kuten niin monet muut tekevät.


      • unElle
        unElle kirjoitti:

        helppohan se on tuomita, kun ei tunne.
        Itse kuulun niihin ihmisiin jotka muistavat ja haluavat kiittää myös lentokenttien ja hotellien siivoojia, ketään ei saa jättää huomiotta ja kukaan ei ole eriarvoinen ammatin vuoksi.

        Tervehdin ja usein myös autan kodittomia sekä Italiassa että Nizzassa, molemmissa maissa tuli vietyä sekä ruokaa että tarvikkeita kodittomille. Joten asenteeni taitaa olla jopa keskimääräistä parempi, kun lomalla autan ihmisiä enkä kävele vain ohitse kuten niin monet muut tekevät.

        anteeksi nyt vaan mutta minä en todellakaan ole ainoa jolla on huonoja kokemuksia Nizzasta, laitan teille nyt linkin josta voitte lukea kuinka joku sai pelätä ja näki myös pidätyksen (kuten minäkin) http://sofabulouss.blogspot.com/2009/07/nizza-osa-2.html

        jotkut olivat tulleet myös huijatuksi, hotelli oli ollut varattuna mutta se varaus oli jotenkin kummasti peruttu: http://sofabulouss.blogspot.com/2009/07/nizza-osa-1.html


      • unElle
        unElle kirjoitti:

        anteeksi nyt vaan mutta minä en todellakaan ole ainoa jolla on huonoja kokemuksia Nizzasta, laitan teille nyt linkin josta voitte lukea kuinka joku sai pelätä ja näki myös pidätyksen (kuten minäkin) http://sofabulouss.blogspot.com/2009/07/nizza-osa-2.html

        jotkut olivat tulleet myös huijatuksi, hotelli oli ollut varattuna mutta se varaus oli jotenkin kummasti peruttu: http://sofabulouss.blogspot.com/2009/07/nizza-osa-1.html

        tarkoitukseni tällä keskustelulla ei ollut haastaa riitaa, ikävää että tämä meni tämmöiseen minusta luonneanalyysien(huono käyttäytyminen) tekemiseen sun muuhun..


        Kuten aloituksessa mainitsin halusin vain laittaa tarkemman kuvauksen kokemastani tapahtumassa ja etten enää syytä Nizzaa. Mutta sitten tuli tuo juttu että piti alkaa vedota Roomassa tapahtuviin raiskauksiin sun muihin mitkä koin todella epäasiallisina ja asiaan täysin liittymättöminä mainintoina. Ja jos jonkun mielestä minä olen tämän palstan häirikkö(?) niin kyllä tuolla Italia palstoillakin häiriköitä riittää, koko ajan on joku kysymässä samoja kysymyksiä tai valittamassa Italian "gigoloista" tai "taskuvarkaista" aivan kuin se olisi ainoa paikka jossa niitä on..

        Kun tein tänne tuon ekan aloituksen siitä on jo 2 vuotta aikaa ja olin järkyttynyt tapahtuneesta joten siksi se keksustelu saattaa yhä kuulostaa aggressiiviseltä, mutta kannattaisi ottaa se huomioon että siitä on 2vuotta aikaa ja olin järkyttynyt ja siten myös syytin Nizzaa, ennen kuin lähtee syyttelemään minua.
        Olin myös todella pettynyt millä lailla ihmiset hyökkäsivät täältä blogiini arvostelemaan minua ihmisenä, yhden matkakokemuksen takia. Ihme ja kumma ettei vastaavaa tapahtunut kun kehtasin arvostella Kanariaa joka kumminkin on suomalaisten suurin suosikki..

        Mitä sitten noihin termeihin tulee, olisi mielenkiintoista tietää millä perusteella voi käyttää Madamea itse kenestäkin?

        mistä voi tietää onko joku Mademoiselle vai Madame?
        katsovatko ihmiset onko vieressä mies vai kädessä sormus ja sillä perusteella lähdetään käyttämään noita?

        tiedän että on olemassa myös ihmisiä jotka suuttuvat madame -sanan käytöstä jos eivät sitä ole siksi kyselen näitä hölmöjä mutta tärkeiä.


      • Zidizi
        NiceNizza kirjoitti:

        Kuinka iloinen olenkaan viestistäsi. Kuvailit erittäin hyvin niitä perussyitä, minkä vuoksi moni suomalainen kokee ranskalaiset tylyiksi. UnEllen ongelmat näyttävät johtuvan juuri noista mainitsemistasi asioista, negatiivisesta asenteesta ja epäkohteliaisuudesta, jotka yhdistyvät täydelliseen tietämättömyyteen ranskalaisesta kulttuurista. Enkä tässä tarkoita kulttuurilla taidetta tai muuta ylevää, vaan aivan tavallisia perusasioita, kuten kohteliaisuutta päivittäisessä kanssakäymisessä.

        Itselläni kesti useita vuosia oppia liittämään tervehdyksiin, kiitoksiin jne. puhutteluihin sanat Monsieur ja Madame, koska aluksi ne tuntuivat suomalaiseen suuhun kovin teennäisiltä. Nyt olen ne oppinut ja sisäistänyt ja ne tulevat jo itsestään. Huomaan selvästi, mikä ero ihmisten suhtautumisella on.

        Erityisesti kiitän sinua, että otit esille tuon suomalaisille niin vaikean asian: Ranskassa ei mennä ikinä ravintolaan (ei edes ulkoilmaravintolaan) niin, ettei ensin oteta kontaktia paikan tarjoilijaan tai isäntään. Joudun jatkuvasti häpeämään suomalaisten puolesta tämän asian vuoksi juuri Nizzassa, joka on toinen kotini. Päivittäisen käytöskulttuurin puute suorastaan loistaa olemassaolollaan. Kun on läsähtänyt ravintolan pöytään tervehtimättä, voi olla varma, että tarjoilija joko jättää kokonaan huomiotta tai kieltäytyy ymmärtämästä englantia, vaikka sitä osaisikin.

        Etköhän nyt olen liian tyly suomalaisia kohtaan? Jos itselläsikin kesti vuosia opetella ranskalaisille tavoille, miten voit odottaa sitä ensikertaa maassa vierailevalta turistilta?


    • sunshine40

      Olimme mieheni kanssa helmi-maaliskuun vaihteessa viidettä kertaa Nizzassa samaan vuodenaikaan. Menemme sinne juuri sen vuoksi karnevaaliaikaan, että saamme itsekin hieman makua tulevasta keväästä.
      On ihanaa, kun paikalliset juhlivat ja iloitsevat kevään tulosta. Turisteja Nizzassa on varmaan jokaiseen vuodenaikaan, mutta tuolloin kuitenkin juhlitaan paikallisten kevään alkua. Turistit pitävät ajankohtaa vielä ilmastollisesti viileänä, vaikka meille on sattunut yleensä hyvät kelit, välillä jopa lähelle 20 lämpöastetta.
      Nizzasta on mielettömän hyvät yhteydet koko Rivieralle ja vaikka Italiaan asti. Pieniä kyliä siellätäällä, jonne voi tehdä päiväretkiä.
      Merenrannalla on ihana istahtaa ja vaikka vain lueskella tai mietiskellä tai katsella ihmisiä. Kivet ei haittaa, sehän on vaan rannan oma ominaisuus. Ihan kuunnella kun rantaan tulee aaltoja, ja kun kivet kalisevat toisiaan vasten saaden ihanan terapeuttisen äänen aikaan. Itse olen aikoinaan nuoruudessani nukkunutkin kyseisellä rannalla Inter-rail-matkaajana, kun majapaikkaa ei silloin Nizzasta löytynyt. Hyvin uni maistui kivien päällä :)
      Meillä on ollut viimeiset kerrat ihana huone pikkuhotellista ihan rannan vierestä, jossa sitruunapuut kukkivat ja näköala on mitä parhain. Hinta-laatusuhde ihan paikallaan. Matkustamme paljon ympäri maailmaa, mutta Nizza on pitänyt pintansa, jonne palaamme aina aika ajoin haistelemaan kevättä :)
      Mutta täytyy muistaa, että jokaiselle kokemus on aina oma ja henkilökohtainen, joten itse ainakin sitä pyrin kunnioittamaan ja onneksi maailma on niin laaja, että jokaiselle löytyy jotakin ja varmasti onnistuneitakin matkakokemuksia.

      • Koko ryhmän mielipid

        Oma kokemukseni lokakuun lopun Nizzasta ja Monacosta oli aivan uskomattoman ihana! Menen uudestaan heti kun pääsen!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2014
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1710
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1157
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      130
      1068
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      956
    Aihe