Kasvatustieteen aineopinnot

RunMe

Hei! Onko kokemuksia kasvatustieteen aineopinnoista? Itse olen appron suorittanut, ja mikäli ensi syksynä eivät OKL ovet minulle aukea, aion jatkaa aineopintoihin. Siis töiden ohella. Minkälainen on "haastetaso" verrattuna approon? Itse en ole lukiota käynyt ja askarruttaa esim. se, minkälaisia ovat englanninkieliset kirjat kun käsittääkseni jo aineopinnoissa käytetään vieraskielistä kirjallisuutta. (?) Minkälaisessa aikataulussa sinä olet suorittanut aineopinnot?

Thanks!

2

1434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avoimen opiskelija

      Kyllä on kokemusta kasvatustieteen aineopinnoista avoimessa yo:ssa. Aloitin 2009 syksyllä ja opinto-oikeus kestää kevääseen 2011. Mulla sama lähes sama juttu: pätevöityä (eli suorittaa open opinnot) pitäisi jossain vaiheessa. Eli tarvitsen vielä sekä työkokemusta että nämä aineopinnot. Mielestäni avoimen opinnot on aika joustavia siinä, että saa päättää lähes kaikissa kursseissa itse suoritustavan: esim. kirjatentti, oppimistehtävä, essee, esseeseminaari, lukupiiri tai verkkokurssi. Tämä autta, jos on töissä samaan aikaan. Itse olen suosinut tenttejä, oppimistehtäviä ja esseitä. Verkkokurssit ja esseeseminaarit vievät enemmän aikaa. Suoritin aiemmat perusopinnot aikalailla samoin tavoin.

      Haastetaso aineopinnoissa on mielestäni suht samanlainen, joissain kohdin vaaditaan enemmän, esim. proseminaari ja esseissäkin vaaditaan enemmän argumentointia. Kurssien aiheet on todella mielenkiintoisia ja kolme kurssia saa jopa valita itse kuudesta vaihtoehdosta.

      En usko, että lukion käymättömyys on este englanninkieliselle kurssikirjallisuudelle. Kannattaa vaikka lueskella jotain muuta englanninkielistä kirjallisuutta kesällä. Englanninkielisiä kirjoja kyllä on noin puolet, mutta perusajatuksenahan on se, että lähinnä ymmärtää mistä kirjassa on kyse, eli ei kannata sanakirjan avulla ihan sanasta sanaan kääntää suomeen. Vaikka kyseessä olisikin kolmesataa sivuinen enkunkielinen kirja, se on kuitenkin lähinnä oppikirjaksi tarkoitettu (eli on tehty lukijalle mahdollisimman selkeäksi, esim. jaot lukuihin yhteenvetoluvut). Mielestäni kyse on myös siitä, että jos vielä haluaa jatkaa aineopinnoista eteenpäin, ymmärtää kansainvälistä tutkimus teoriakenttää laajemmin: syventävissä opinnoissahan ja gradussa tätä tarvitaan.

      Itse aloitin syksyllä 2009 ja nyt minulla on jäljellä kaksi kurssia plus syksyllä oleva proseminaari. Tähän mennessä työläimmät olivat tutkimusmetodikurssit: laadullinen ja määrällinen (kannattaa lueskella suosittua TUTKI JA KIRJOITA -opusta). Työläitä olivat lähinnä siksi, koska luennot tulivat verkon kautta ja yhteys pätki pahasti, tehtävät harjoitukset tentti. Silti todella hyviä kursseja:) auttavat varmasti proseminaarissa:) Kun aloitin 2009 syyskuussa sain töitä pian lokakuussa, ja sitten marraskuussa pidemmän open sijaisuuden tähän asti, joten opiskellut olen työn ohessa ja suhannut kahden paikkakunnan väliä. Työpestini sijaisena loppui maaliskuun lopussa, joten olen nyt "kynä" sauhuten kirjoitellut esseitä ja oppimistehtäviä, koska ne tuntuvat minulle mukavimmilta tehdä. En halua, että proseminaarin ohella on vielä muitakin kursseja. Tämän vuoden huhtikuusta lähtien minulla oli tekemättä vielä kolme kurssia (jos proseminaaria ei lasketa), nyt on vähän päälle yksi jäljellä syksyn proseminaari. Työtilanteesta ja -laadusta, mahdollisesta perheestä ja harrastuksista tietenkin riippuu, kuinka saa suoritetuksi kursseja ja millä tavalla, mutta näin minulla. Eli vähän päälle vuodessa pitäisi olla valmiit. Jos ei ehdi suorittamaan 2009 - kevät 2011, niin joutuu maksamaan lisäajasta.

      Jos on mahdollista osallistua tuutorointiin eli tapaamisiin ryhmässä tuutorin kanssa, osallistu. Toisten apu ja tuki tärkeää yleensä istunnoista sai ideoita ja apua esim. kurssikirjallisuuden kanssa. Meille sattui tosi hyvä tuutori ja kanssaopiskelijat, joilla halu tukea tosia :)

      • teppo10000

        No tuota miten voiko avoimesta yliopisto opinnoista olla sitten hyötyä jos hakee OKL, tai voiko avoimen yliopiston jos on suorittanut kasvatustieteiden appron niin päästä suoraan OKL ilman pääsykoetta, vai miten se on?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe