Oscar Wilde perehtyneistä olisi apua!

dorkan

Luin joskus kauan sitten lehdestä jutun Oscar Wildesta. Siinä oli pieni runo tai ehkä pätkä jotain tarinaa? Siinä oli tämä henkilö, "opiskelija" tai "nuorukainen", en muista kumpi. Ja tämä opiskelija/nuorukainen istui kai jossain metsässä ja... en yhtään muista mistä oli tarkalleen kyse, mutta siinä oli sitten metsän eläimiä, jotka ikään kuin puhuivat tälle nuorukaiselle.
Jokaisella eläimellä oli jokin oma ehdotus tämän nuorukaisen kysymykseen tai mihin lie. Olisiko siinä ollut esim. joku pöllö ehdottanut jotain että "jos olisit kuin minä voisit lentää/olla viisas" tai jotain tällaista, ja joku orava jotain itseensä liittyvää jne.
Runo/tarina loppui lauseeseen, joka meni jotenkin näin: "...nuorukainen pohti rakkauden mysteeriä..." Tai ainakin jotain tuollaista olen muistavinani siitä.
Tunnistaako kukaan mistä tekstistä tässä on kyse? Ja mistä Wilden teoksesta sen voi lukea uudestaan? Se teki minuun vaikutuksen kun sen silloin aikanaan luin, ja harmittaa etten kirjoittanut sitä muistiin.

2

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dorkan

      Olen saattanut löytää vastauksen itse! Kyseessä voi olla Oscar Wilden Onnellinen Prinssi ja muita tarinoita! Wuhuu! Taidan painua saman tien kirjastoon lumipyrystä huolimatta.

      • dorkan

        Hahhah, sehän se oli! Olin kyllä muistanut tuon tekstin ihan päin prinkkalaa, ei ihme ettei kukaan osannut vastata. Tuo Onnellinen Prinssi ja muita tarinoita sisältää satuja, ja hakemani teksti löytyy "Satakieli ja ruusu" tarinasta. Ja sehän meni siis näin:

        '...nuori ylioppilas heittäytyi nurmikolle ja kätki kasvonsa käsiin ja itki.
        "Miksi hän itkee?" kysyi pieni vihreä lisko juostessaan hänen ohitseen pyrstö pystyssä.
        "Miksi tosiaan? kuiskasi tuhatkauno hyvin hiljaa naapurilleen.
        "Hän itkee punaista ruusua", satakieli sanoi.
        "Punaista ruusua?" muut huudahtivat, "kylläpä on hölmöä!" ja pieni lisko, joka oli aikamoinen kyynikko, remahti nauruun.
        Mutta satakieli ymmärsi ylioppilaan surun salat ja istui hiljaa tammessa ja mietti rakkauden mysteeriä.'

        Tarina on aika julma loppujen lopuksi, mutta tuo kohta on todella kaunis. :)


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe