Helsingin norssi

kyselijä1

Haluaisin siis kuulla, että millainen Helsingin normaalilyseo on? Häiritseekö kovastikin, että samassa rakennuksessa on myös yläaste? Onko mukavat opettajat ja millainen opetus? Millaiset kulkuyhteydet kouluun on Helsingin rautatieasemalta?

13

5163

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kävelen

Sinne on noin kilometrin matka. Sen jaksaa kävellä. Sateella voi mennä ysillä kolme pysäkinväliä.
      http://www.reittiopas.fi/?

• kyselijä1

Kiitos vastauksesta

• kyselijä1

Nostelen tätä, sillä haluan kuulla kokemuksia tästä koulusta.

• kyselijä1

• kyselijä1
        kyselijä1 kirjoitti:

• kyselijä1
        kyselijä1 kirjoitti:

• saraaaaaaaaaaa
        kyselijä1 kirjoitti:

oon nyt lukiossa norssissa ja mä oon ainakin tykänny tosi paljon olla siellä! se koulu on just sopivan kokonen, vuosikursseilla on yleensä hyvä yhteishenki, koska kaikki tietää toisensa ja oppii tuntemaan. yläastelaiset ei häiritse koska niillä on välitunnit ja ruokailut eri aikaan, siis tottakai niitä välillä näkee mut ei oo mitään haittaa koskaan aiheutunu. se koulurakennus on tosi iso ja kanssa uusittu ihan viime vuosina, kaikki on modernia ja siistiä. opettajat vaihtelee niinkun kaikkialla, mut muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ne on päteviä ja haluu että kaikki oppii! suosittelen tosi paljon norssii! :)

kysy lisää jos tarvii

• kyselijä1
        saraaaaaaaaaaa kirjoitti:

oon nyt lukiossa norssissa ja mä oon ainakin tykänny tosi paljon olla siellä! se koulu on just sopivan kokonen, vuosikursseilla on yleensä hyvä yhteishenki, koska kaikki tietää toisensa ja oppii tuntemaan. yläastelaiset ei häiritse koska niillä on välitunnit ja ruokailut eri aikaan, siis tottakai niitä välillä näkee mut ei oo mitään haittaa koskaan aiheutunu. se koulurakennus on tosi iso ja kanssa uusittu ihan viime vuosina, kaikki on modernia ja siistiä. opettajat vaihtelee niinkun kaikkialla, mut muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ne on päteviä ja haluu että kaikki oppii! suosittelen tosi paljon norssii! :)

kysy lisää jos tarvii

Kiitos sinullekin vastauksesta (: Onko Norssi siis luokaton lukio, vai onko luokat samalla tavalla kuin peruskoulussakin?

• saraaaaaaaaaaaaa
        kyselijä1 kirjoitti:

Kiitos sinullekin vastauksesta (: Onko Norssi siis luokaton lukio, vai onko luokat samalla tavalla kuin peruskoulussakin?

ihan tavallinen luokaton lukio. ykkösvuoden ekassa jaksossa kaikki aineet opiskellaan sen oman ryhmän kanssa, mutta sen jälkeen sitten ryhmät sekottuu joku jakso joka aineessa. :)

• kyselijä1
        saraaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

ihan tavallinen luokaton lukio. ykkösvuoden ekassa jaksossa kaikki aineet opiskellaan sen oman ryhmän kanssa, mutta sen jälkeen sitten ryhmät sekottuu joku jakso joka aineessa. :)

Hei semmosta haluaisin vielä kysyä, että kuinka tarkkoja tuolla ollaan noiden myöhästymisten kanssa. Että jos vaikka myöhästyy junan myöhästymisen takia, niin päästetäänkö tunnille siltikään?

• oppija123
        kyselijä1 kirjoitti:

Hei semmosta haluaisin vielä kysyä, että kuinka tarkkoja tuolla ollaan noiden myöhästymisten kanssa. Että jos vaikka myöhästyy junan myöhästymisen takia, niin päästetäänkö tunnille siltikään?

Jos myöhästyminen johtuu itsestä riippumattomista syistä, esim. liikenneyhteyksistä, usein päästetään myöhästynyt tunnille. Pääsääntö on kuitenkin, että myöhästyneenä ei saa tulla tunnille.

• Kiinnostunut

Upitan! Tää vois olla hyvä vaihtoehto ... Niin aika vanha mut kiva jos jollain ois jtn kokemuksia yms. :)

• JAOUZ

Hei,
      jokunen vuosi sitten Helsingin Norssista ylioppilaaksi kirjoittaneena voin antaa koulusta muutaman mielipiteen.

Norssi on Suomen vanhin suomenkielinen ja edelleen toimiva lukio, perinteitä siis löytyy, mutta ainakaan nykyään niitä ei liikaa hehkuteta. Joskus 70-luvulla meininki oli kai erilaista, mutta nykyään perinteistä ei enää olla liian ylpeitä - joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Perinteet näkyvät vanhassa ja ainakin allekirjoittaneen mielestä todella hienossa juuri remontoidussa rakennuksessa, jonne kyllä kehtaa tuoda vanhemmat katselemaan ylioppilasjuhlia.

Opettajat ovat suurimmaksi osaksi todella hyviä. Suuri osa opettajien hyvyydestä selittyy sillä, että Norssi on opetusharjoittelukoulu, siis yliopiston alaisuudessa. Tämän takia opettajien pitää pystyä "opettamaan tulevia opettajia". Mukaan mahtuu myös persoonallisuuksia, joiden kanssa esimerkiksi abi-risteily oli todella jees.

Kanssaopiskelijoiden massa on ehkäpä hieman liian homogeenista; suuri osa siis tulee samantapaisista lähtökohdista, mutta keskimäärin porukka oli ainakin omalla vuosikurssilla mukavaa ja Norssista löytyi kaverisuhteita, jotka tulevat varmasti kestämään lopun ikää. Opiskelijoilla on keskimäärin opiskelumotivaatio kohdillaan, mikä helpottaa omaa keskittymistä, mutta varsinkin abi-vuoden koitettua panostuksen määrä väheni monella aika pieneksi. Panostaminen on siis sallittua ja suotavaa, mutta rennommin ottamista eivät muut kuin opettajat paheksu. Tämä on ehdoton plussa verrattuna muihin ns. eliittikouluihin, haluamme siis Norssissa ainakin itse ajatella, että olisimme hieman rennompia kuin muut.

Kuten kaikkialle, Norssiin mahtuu sekä mahtavia tyyppejä että täysiä mulkkuja. Näin ollen onkin hieman hölmöä yrittää lyhyessä tekstissä kertoa koko totuutta.

Joka tapauksessa Norssi toimi minun kohdallani paremmin kuin hyvin ja summa summarum en usko, että Suomen kontekstissa kukaan muukaan pahemmin pettyy valitessaan Helsingin normaalilyseon; hyvä opiskelija pärjää kyllä vaikka sillan alla lukien, mutta jos haluaa motivoivan ympäristön ja ihan kivoja kavereita, miksipä ei!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe