Olen ostamassa autoa hintaluokassa n. 5000-7000 €, ja huomasin että sillä voisin saada tuollaisen vm. n. 96 almeran tai primeran, ajettuna alle 200tkm 1.6 koneella. Kertoisiko joku mitä eroa lopulta näillä kahdella mallilla on (Almera miellyttää silmää ja oli mukavampi ajettava, mutta oisko Primera muuten kestävämpi?) Kummalla olisi enemmän käyttöikää vähemmillä vioilla, vai onko tämäkin yksilöstä vain kiinni? Onko almerassakin nokkahihnan tilalla ketju?
Almera vs Primera?
12
6116
Vastaukset
- voittaa
Itsekin olen omistanut autoja ladasta mersuun , ja täytyy kyllä sanoa että esim -94 primera hakkaa ajettavuudessaan jopa -00 almeran mennen tullen ... Jos primera tuntuu huonolta ajettavalta on sieltä tod. näköisesti koiranluissa löysää , muuten kyllä mukava ajettava . Almeran on karsee vehje ... vältä ..
- Vielä parempi
Primera ilman muuta. Osta kuitenkin 2,0L koneella, ajomukavuus paranee huomattavasti kun koneessa on riittävästi puhtia tilanteeseen kuin tilanteeseen. Kulutus ei 1,6 verrattuna paljon nouse ja on jo sinänsä lujaa 1,6 konetta vielä kestävämpi.
Itse ostaisin 250tkm 2,0 ennemmin kuin 180tkm ajetun 1,6. 2,0 kyllä kestää. Lisäksi mielummin pitkää matkaa ajettu kuin lyhyttä pätkää ajettu kauppakassi. - primeran kuski
Olen itte ajellu nyt 4,5 vuotta vm.-91 primeralla reilut 120 tuhatta km ja voin sanoa että ei ole kaduttanut sen auton osto. Mittarissa on 340 tuhatta, uusi maali laitettiin pintaan viime syksynä. Moottorille ei ole tehty muuta ku öljyjä vaihdettu (täyssynteettiset) ja vaihdelaatikon öljyt laitettu pari kertaa. Moottori on 2-litranen, ei jää toisten jalkoihin tuolla matka-ajossa. Ajan n.100 km/päivä tällä hetkellä. Ajomukavuuteen voi vielä vaikuttaa rengasvalinnoilla ratkaisevasti. Nissanin laatuun olen tyytyväinen, vaikka tää malli onkin koottu Englannissa.
Primeran ja Almeran erohan on korin koko. Jos tarttee saada perhettä mukaan niin Primeraan mahtuu ihan kivasti. Almerasta ei ole kokemuksia muuta ku mittoja lehdykkäisistä mut tuntus että pienempi kori ja moottori (esim.1,4-litranen) vaikuttavat ajomukavuuteen. Riippuu tosi paljon auton käytöstä, jos tarttee vaan kauppakassiksi, niin kait siihen pienempikin riittää.- autokuume
Kävin viikonloppuna koeajamassa vm 94 Primeran, ja ainakaan tää yksilö ei ollut hyvä, kuului kolinoita ja vonkunoita, ajettu sillä oli 200 tuhatta ja moottori oli 1.6. Sivusuunnassa tuntui horjakalta, vaappui kun ovet löi kiinni.
Paljonko on bensan syönnissä eroa jos ostaisi 2.0 moottorilla? Onko näissä kaikissa nokkaketju (ettei tarvitse vaihtaa)?
Ajelen enimmäkseen yksin, mutta välillä voi olla porukkaa kyydissä ja pitempääkin matkaa, joten hyvä olisi olla tehoja myös moottoritielle ja ohituksiin.
Edelleen Almera miellyttää ulkonäöltä, mutta jos Primera on käytössä kestävämpi, taidan kallistua siihen. Mitäs ajattelette vm 94-95 Sunnystä (1.6)? Kokemuksia?
Kiitos jo etukäteen! - Vielä parempi
autokuume kirjoitti:
Kävin viikonloppuna koeajamassa vm 94 Primeran, ja ainakaan tää yksilö ei ollut hyvä, kuului kolinoita ja vonkunoita, ajettu sillä oli 200 tuhatta ja moottori oli 1.6. Sivusuunnassa tuntui horjakalta, vaappui kun ovet löi kiinni.
Paljonko on bensan syönnissä eroa jos ostaisi 2.0 moottorilla? Onko näissä kaikissa nokkaketju (ettei tarvitse vaihtaa)?
Ajelen enimmäkseen yksin, mutta välillä voi olla porukkaa kyydissä ja pitempääkin matkaa, joten hyvä olisi olla tehoja myös moottoritielle ja ohituksiin.
Edelleen Almera miellyttää ulkonäöltä, mutta jos Primera on käytössä kestävämpi, taidan kallistua siihen. Mitäs ajattelette vm 94-95 Sunnystä (1.6)? Kokemuksia?
Kiitos jo etukäteen!Ketjulla kaikki primeran koneet 1,6 / 2,0.
Kulutusero 1,6 ja 2,0 riippuu vähän lastista / kelistä, jne. Mutta 0,5l luokkaa ero 100km kovalla lastilla saattaa mennä 2,0 jopa vähemmällä. Ero hyvin vähäinen käytännössä.
1,6 ja 4 aikuista kyydissä niin huomaa kyllä ajoon miten saa kaasua jo annattaa toiseen malliin kuin yksin ajettaessa. 2,0 tuntuu menevän yhtä iloisesti on autossa 1 tai 5 ihmistä.
Jos olet tottunut ajamaan pienillä autoilla niin 1,6 voi yksin ajaessa tuntua jopa pirteältä vertailukohdan puuttuessa. Itselleni 30tkm vuodessa ajavana 2,0 on ainut vaihtoehto.
Vanhat sunnyt ovat ylihintaisia almeran edeltäjiä. Käsittääkseni almeran tasoa monessa mielessä. Primeran tasolle eivät kuitenkaan yllä kestävydessä ja etenkään turvallisuudessa. Primera nimittäin ovat ainoita vanhoja japseja jotka onnettomuustilastojen valossa samassa turvallisuusluokassa isojen volvojen kanssa (pienin loukkaantumisriski).
Koeaja useampia yksilöitä niin liikeissä kuin yksityisillä. Primera on jämäkkä kärry ja oikein mukava ajettava hyvässä kunnossa ollessa. Liikkeiden vaihtoautot ovat harvoin niitä parhaimpia yksilöitä. Edelleen suosittelen koeajamaan vaikka vähän enemmänkin ajettua matka-ajossa ollutta yksilöä entisen "kauppakassin" sijaan. - autokuume
Vielä parempi kirjoitti:
Ketjulla kaikki primeran koneet 1,6 / 2,0.
Kulutusero 1,6 ja 2,0 riippuu vähän lastista / kelistä, jne. Mutta 0,5l luokkaa ero 100km kovalla lastilla saattaa mennä 2,0 jopa vähemmällä. Ero hyvin vähäinen käytännössä.
1,6 ja 4 aikuista kyydissä niin huomaa kyllä ajoon miten saa kaasua jo annattaa toiseen malliin kuin yksin ajettaessa. 2,0 tuntuu menevän yhtä iloisesti on autossa 1 tai 5 ihmistä.
Jos olet tottunut ajamaan pienillä autoilla niin 1,6 voi yksin ajaessa tuntua jopa pirteältä vertailukohdan puuttuessa. Itselleni 30tkm vuodessa ajavana 2,0 on ainut vaihtoehto.
Vanhat sunnyt ovat ylihintaisia almeran edeltäjiä. Käsittääkseni almeran tasoa monessa mielessä. Primeran tasolle eivät kuitenkaan yllä kestävydessä ja etenkään turvallisuudessa. Primera nimittäin ovat ainoita vanhoja japseja jotka onnettomuustilastojen valossa samassa turvallisuusluokassa isojen volvojen kanssa (pienin loukkaantumisriski).
Koeaja useampia yksilöitä niin liikeissä kuin yksityisillä. Primera on jämäkkä kärry ja oikein mukava ajettava hyvässä kunnossa ollessa. Liikkeiden vaihtoautot ovat harvoin niitä parhaimpia yksilöitä. Edelleen suosittelen koeajamaan vaikka vähän enemmänkin ajettua matka-ajossa ollutta yksilöä entisen "kauppakassin" sijaan.Pitääpä lähteä kokeilemaan noita 2 litrasiakin, niillä kun ei ole tullut ajettua aiemmin. Mulla kertyy vuodessa vain 10-15 tuhatta, joten jos auto muuten pysyy kunnossa (ruosteettomana) on sillä sitten käyttöikääkin paljon jäljellä, jos vain saisi vähän ajetun. Liikkeestä olen autoa ostamassa, joten pitää syynätä sitten tarkkaan, ja onhan niissä kuitenkin jonkinlainen takuu, toisin kuin yksityiseltä ostaessa (tästä karvas kokemus). Kiitos kaikille vastaajille, ja jos jotain vielä tulee mieleen niin kirjottakaa!
- Vielä parempi
autokuume kirjoitti:
Pitääpä lähteä kokeilemaan noita 2 litrasiakin, niillä kun ei ole tullut ajettua aiemmin. Mulla kertyy vuodessa vain 10-15 tuhatta, joten jos auto muuten pysyy kunnossa (ruosteettomana) on sillä sitten käyttöikääkin paljon jäljellä, jos vain saisi vähän ajetun. Liikkeestä olen autoa ostamassa, joten pitää syynätä sitten tarkkaan, ja onhan niissä kuitenkin jonkinlainen takuu, toisin kuin yksityiseltä ostaessa (tästä karvas kokemus). Kiitos kaikille vastaajille, ja jos jotain vielä tulee mieleen niin kirjottakaa!
Primeran tehot muuten ovat tasaisesti nousseet niin 1,6 / 2,0 koneissa P10/P11. Samalla myös autojen paino on noussut. Tämän vuoksi suoritusarvot ovat pysyneet lähes samana.
Itseasiassa joisakin vm. tehottomampi, mutta kevyempi malli on hitusen suorituskykyisempi.
Ratkaiseva vaikutus suorituskykyyn on koneen koolla.
Itse suosittelen ehdottomasti 97/98 P11 primeraa. Sisusta paremman näköinen, kori usein hyvin siistissä kunnossa ja vaikutelma muutenkin hitusen paranneltu versio vrt. p10.
2,0 ilmastoituja ja noin 200tkm ajettuja on alkanut tulla myyntiin liikkeisiin hitusen alle 10 keurolla parhaimmillaan. - autokuume
Vielä parempi kirjoitti:
Primeran tehot muuten ovat tasaisesti nousseet niin 1,6 / 2,0 koneissa P10/P11. Samalla myös autojen paino on noussut. Tämän vuoksi suoritusarvot ovat pysyneet lähes samana.
Itseasiassa joisakin vm. tehottomampi, mutta kevyempi malli on hitusen suorituskykyisempi.
Ratkaiseva vaikutus suorituskykyyn on koneen koolla.
Itse suosittelen ehdottomasti 97/98 P11 primeraa. Sisusta paremman näköinen, kori usein hyvin siistissä kunnossa ja vaikutelma muutenkin hitusen paranneltu versio vrt. p10.
2,0 ilmastoituja ja noin 200tkm ajettuja on alkanut tulla myyntiin liikkeisiin hitusen alle 10 keurolla parhaimmillaan.Mitä tarkoittaa P10 ja P11? Kumpaahan mahtaa olla tuollainen vuosimalli 94-96? Kun 7000 e on mulla ehdoton katto, jonka yli ei mennä, eli sillä ois nissani saatava, olipa se moottori nyt 1.6 tai 2. Pääasia että käyttöikää riittää ja saisin luotettavan ja toimivan ajopelin.
- autokuume
Vielä parempi kirjoitti:
Primeran tehot muuten ovat tasaisesti nousseet niin 1,6 / 2,0 koneissa P10/P11. Samalla myös autojen paino on noussut. Tämän vuoksi suoritusarvot ovat pysyneet lähes samana.
Itseasiassa joisakin vm. tehottomampi, mutta kevyempi malli on hitusen suorituskykyisempi.
Ratkaiseva vaikutus suorituskykyyn on koneen koolla.
Itse suosittelen ehdottomasti 97/98 P11 primeraa. Sisusta paremman näköinen, kori usein hyvin siistissä kunnossa ja vaikutelma muutenkin hitusen paranneltu versio vrt. p10.
2,0 ilmastoituja ja noin 200tkm ajettuja on alkanut tulla myyntiin liikkeisiin hitusen alle 10 keurolla parhaimmillaan.Kävin autotalli.comissa, sieltä löytyi merkki- ja mallikohtaiset tiedot kaikista autoista, ja kun vertailee esim. Primera 2.0 ja Almera 1.6 keskikulutus bensiinimallissa on Almerassa n. litran vähemmän /100km. Joten käytön kannalta tämähän on tärkeä säästökohde, miksi kuluttaa turhaa bensaa kun vähemmälläkin pääsee. Taidan kuitenkin kallistua Almera 1.6 :een kunhan sellainen vain löytyy, ja kunhan on muuten hyvä yksilö. Kummallista miten paljon vaihtelua on bensan syönnissä eri malleilla, vaikka auton paino ja huippunopeuskin olisivat suunnilleen samat. Almeralla pääsen pitemmälle samalla määrällä bensaa :) Mitäs sanot tähän?
- Vielä parempi
autokuume kirjoitti:
Kävin autotalli.comissa, sieltä löytyi merkki- ja mallikohtaiset tiedot kaikista autoista, ja kun vertailee esim. Primera 2.0 ja Almera 1.6 keskikulutus bensiinimallissa on Almerassa n. litran vähemmän /100km. Joten käytön kannalta tämähän on tärkeä säästökohde, miksi kuluttaa turhaa bensaa kun vähemmälläkin pääsee. Taidan kuitenkin kallistua Almera 1.6 :een kunhan sellainen vain löytyy, ja kunhan on muuten hyvä yksilö. Kummallista miten paljon vaihtelua on bensan syönnissä eri malleilla, vaikka auton paino ja huippunopeuskin olisivat suunnilleen samat. Almeralla pääsen pitemmälle samalla määrällä bensaa :) Mitäs sanot tähän?
Pääsisi micralla vielä halvemmalla :D
Kulutuslukemat ovat lähes aina vähän siloiteltuja ja erot käytännössä eivät välttämättä ole kovin suuret almera / primera.
P10 vm. 90 - 96
P11 vm. 97 - 02
-Onnettomustilastojen valossa valitsisin primeran.
-Kestävyyden nimissä valitsisin primeran.
-Ajettavuuden vuoksi primeran.
-Suorituskykyisen mottorin takia 2,0 primeran.
-Tilojen vuoksi primera
Puhtaasti rahaa ajatellessa almera on varmaankin halvempi ylläpidettävä etenkin jos itse et autoa huolla. Tinkiä tosin joudut tosin vähän joka asiasta.
Taloudellisuus on vanhoissa autoissa yleensä vähän muuta kuin pelkkä kulutus. esim. 2,0 primerassa on käsittääkseni laturi ja etenkin starttiviat vähäisempiä kuin 1,6:ssa. Sama konehan löytyy almerankin keululta. Laturin / startin vaihto maksaa noin 100 - 200e. Heti menee pohja pois taloudellisuudesta, jos näin alkaa ajatella :D - autokuume
Vielä parempi kirjoitti:
Pääsisi micralla vielä halvemmalla :D
Kulutuslukemat ovat lähes aina vähän siloiteltuja ja erot käytännössä eivät välttämättä ole kovin suuret almera / primera.
P10 vm. 90 - 96
P11 vm. 97 - 02
-Onnettomustilastojen valossa valitsisin primeran.
-Kestävyyden nimissä valitsisin primeran.
-Ajettavuuden vuoksi primeran.
-Suorituskykyisen mottorin takia 2,0 primeran.
-Tilojen vuoksi primera
Puhtaasti rahaa ajatellessa almera on varmaankin halvempi ylläpidettävä etenkin jos itse et autoa huolla. Tinkiä tosin joudut tosin vähän joka asiasta.
Taloudellisuus on vanhoissa autoissa yleensä vähän muuta kuin pelkkä kulutus. esim. 2,0 primerassa on käsittääkseni laturi ja etenkin starttiviat vähäisempiä kuin 1,6:ssa. Sama konehan löytyy almerankin keululta. Laturin / startin vaihto maksaa noin 100 - 200e. Heti menee pohja pois taloudellisuudesta, jos näin alkaa ajatella :DKuullostaa kyllä vakuuttavalta. Ja tottakin. Mutta loppujen lopuksi tämä asia ratkeaa toukokuussa kun sitä autoa tosissaan lähden metsästämään. Mikä on silloin tarjonta ja mistä mallista se hyvä yksilö löytyy, niin sen ostan sitten. Se tämä autokuume kun iskee niin on vaikea malttaa odotella!
Mitä sanoisit tuollaselle hyvinpidetylle P10 2.0 Primeralle käyttöiäksi/kilometreiksi? Eli jos vaikka ostan hyvinpidetyn, ruosteettoman 200 tuhatta ajetun, ja ajan 10 tuhatta vuodessa, niin 10 vuotta menis ennenkuin 300 on rikki, mutta mikä siinä ensin pettää, kori vai tekniikka? Oletus tietty että ruostesuoja ja huollot tehty. - Vielä parempi
autokuume kirjoitti:
Kuullostaa kyllä vakuuttavalta. Ja tottakin. Mutta loppujen lopuksi tämä asia ratkeaa toukokuussa kun sitä autoa tosissaan lähden metsästämään. Mikä on silloin tarjonta ja mistä mallista se hyvä yksilö löytyy, niin sen ostan sitten. Se tämä autokuume kun iskee niin on vaikea malttaa odotella!
Mitä sanoisit tuollaselle hyvinpidetylle P10 2.0 Primeralle käyttöiäksi/kilometreiksi? Eli jos vaikka ostan hyvinpidetyn, ruosteettoman 200 tuhatta ajetun, ja ajan 10 tuhatta vuodessa, niin 10 vuotta menis ennenkuin 300 on rikki, mutta mikä siinä ensin pettää, kori vai tekniikka? Oletus tietty että ruostesuoja ja huollot tehty.Itellä menossa kohta 350tkm ja öljyä ei vieläkään vie yhtään ja vaihteet pelaavat hyvin. Myynnissä välistä 500tkm ajettuja 2,0L joten tekniikka / kone kestää.
P10 primerassa on muutama saumakohta esim. takalokasuojan ja kynnyksen välinen sauma joka tulee korjattavaksi tuossa 10 vuoden iässä ellei ole jo korjattu. Sitten takavalojen alla olevat saumat saattaavat lähteä ruostumaan. Muuten primera ei tunnu ruostuvan, jos joskus ruosteensuojattu.
Nuo ruostekohdat kun laittaa/laitattaa kerran kunnolla niin primera kyllä pysyy pelleiltäänkin siistinä.
10 vuotta on kyllä pitkä aika pitää jo valmiiksi vanhaa autoa on merkki mikä tahansa. Varmasti tulee eteen vähintäänkin kynnysten/pohjan hitsausta auton ollessa 15 - 20 vuotias. Ylimaalaus saattaa tulla kysymykseen jossain vaiheessa, jne...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758