HS tänään: Lapsen manipulointi voi viedä vanhemmat käräjille

Yksi meistä

Hesarin verkkoliitteessä kirjoitetaan tänään, että käräjäoikeuksissa käsitellään yhä useammin huoltoriitoja, joissa toista vanhemmista syytetään lapsen manipuloinnista eron jälkeen. "Lapsen vieraannuttamista koskevissa kiistoissa jompikumpi vanhemmista tietoisesti mustamaalaa toista vanhempaa niin, että lapsi ei halua olla tekemisissä tämän kanssa." Hesarin mukaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuinon virallisesti hyväksynyt "vieraannuttamisoireyhtymän. Suomessa varatuomari Anja Hannuniemen tekee väitöskirjaa aiheesta.

Voisiko tämän ajatella olevan yhteydessä myös adoptioon? Olipa kyse kotimaan tai kansainvälisestä adoptiosta, lasta voidaan kai manipuloida suhteessa biovanhempiinsa, -sukulaisiinsa tai vaikka kotimaahansa.

6

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssssssssssss

      Kaikesta sitä viitsitäänkin vääntää linkkejä adoption mustamaalaamiseksi. Eiköhän noi huoltajuuskiistat oo ihan omaa luokkaansa. Eikö todellisuudessa ole tarpeeksi juttuja, millä mustamaalata adoptiota, vai mistä taas tääkin aloitus???

      • Yksi tarina.

        Kyllä minun adoptiovanhempani mustamaalasivat minulle bioäitiäni. Ensinnäkin, he sanoivat aina: "vain me välitämme sinusta". Kun olin pieni minulle kerrotiin, että olen adoptiolapsi ja tarinani, että bioäitini antoi minut pois jne. ja sitten adoptioäitini sanoi: "me emme koskaan sinua hylkää".

        Bioäitini oli soitellut meille kotiin ja yrittänyt saada minua kiinni kun olin 18-vuotias ja asuin adoptiovanhempieni luona. Adoptiovanhempani eivät koskaan kertoneet minulle yhteydenotoista.

        En voinut ottaa yhteyttä adoptiotoimistoon, koska adoptioäitini sai itkukohtauksen ja sanoi: "me olemme aina hoitaneet sinua kuin omaa lasta. Miten voit tavata naisen joka on sinut hylännyt".

        Myöhemmin tapasin bioäitini ja jouduin kertomaan adovanhemmilleni tapaamisesta koska halusin kysyä niistä bioäidin puhelinsoitoista. Alkoi raivokas bioäitini mustamaalaaminen. Lisäksi alkoivat kiristämään minua asuntolainan takauksella yms. Pelkäsin myös että mieheni suuttuu jos joudumme myymään asunnon takaajien takia eli käytännössä minun elämäni oli niin hirveää etten jaksanut tutustua bioäitiini. Hänkin oli vaativa ja alistava. Esitteli minut tyttärenään pitkin kaupunkia. En pitänyt siitä lainkaan.

        Eli ei se adoptiolapsen elämä nyt aina niin ihanaa ole. Adoptiovanhempieni mielestä kukaan normaali nainen ei vapaehtoisesti luovu lapsestaan eli bioäitini ei heidän mielestään välittänyt minusta lainkaan. Tottakai uskoin heitä asiassa. Vasta nykyisin olen perehtynyt asiaan tarkemmin.


      • Adoptoitun kohtalo
        Yksi tarina. kirjoitti:

        Kyllä minun adoptiovanhempani mustamaalasivat minulle bioäitiäni. Ensinnäkin, he sanoivat aina: "vain me välitämme sinusta". Kun olin pieni minulle kerrotiin, että olen adoptiolapsi ja tarinani, että bioäitini antoi minut pois jne. ja sitten adoptioäitini sanoi: "me emme koskaan sinua hylkää".

        Bioäitini oli soitellut meille kotiin ja yrittänyt saada minua kiinni kun olin 18-vuotias ja asuin adoptiovanhempieni luona. Adoptiovanhempani eivät koskaan kertoneet minulle yhteydenotoista.

        En voinut ottaa yhteyttä adoptiotoimistoon, koska adoptioäitini sai itkukohtauksen ja sanoi: "me olemme aina hoitaneet sinua kuin omaa lasta. Miten voit tavata naisen joka on sinut hylännyt".

        Myöhemmin tapasin bioäitini ja jouduin kertomaan adovanhemmilleni tapaamisesta koska halusin kysyä niistä bioäidin puhelinsoitoista. Alkoi raivokas bioäitini mustamaalaaminen. Lisäksi alkoivat kiristämään minua asuntolainan takauksella yms. Pelkäsin myös että mieheni suuttuu jos joudumme myymään asunnon takaajien takia eli käytännössä minun elämäni oli niin hirveää etten jaksanut tutustua bioäitiini. Hänkin oli vaativa ja alistava. Esitteli minut tyttärenään pitkin kaupunkia. En pitänyt siitä lainkaan.

        Eli ei se adoptiolapsen elämä nyt aina niin ihanaa ole. Adoptiovanhempieni mielestä kukaan normaali nainen ei vapaehtoisesti luovu lapsestaan eli bioäitini ei heidän mielestään välittänyt minusta lainkaan. Tottakai uskoin heitä asiassa. Vasta nykyisin olen perehtynyt asiaan tarkemmin.

        Saman kokenut, kumpaakin biovanhemmistani mustamaalattiin ahkerasti ja ankarasti minulle.
        Siitähän lapsi saa kolauksen itseluottamukseen kun on niin huonot biovanhemmatkin.


    • adoptiolapsi

      No onpa taas keksitty yhteys... Kai kuka tahansa ikävä ihminen voi yrittää manipuloida ketä tahansa, oli kyse biologisesta sukulaisuudesta tai ei... Omat vanhempani (adoptiovanhemmat) eivät ole koskaan "manipuloineet" eivätkä millään lailla negatiivisesti puhuneet biovanhemmistani. Asiallisesti ollaan aina keskusteltu ja itse olen saanut päättää haluanko olla tekemisissä myös biovanhempieni kanssa. En ole halunnut, mutta adoptiovanhemmilleni se olisi ollut ok.

    • Sairautta takuulla

      kyseisessä artikkelissa kuitenkin tarkoitetaan perheitä joissa vanhemmat ovat eronneet ja lapsi asuu pääasiassa toisen vanhemman eli lähivanhemman luona ja tämä manipuloi lasta niin että lapsi tai lapset eivät halua etävanhempaansa olla enää tekemisissä tai että pientä lasta jolla ei ole vielä mielipiteitä ja sananvaltaa estetään tapaamasta oikeaa toista vanhempaansa. Olen nähnyt tällaisen tapauksen erittäin läheltä ja sanon että katalaa toimintaa on. Viranomaiset pesevät vuorotellen käsiään kun eivät mahda mitään, suomessa kun ei tunneta sellaista "mielenvikaa" jota nämä "ylisuojelevat" vanhemmat, usein äidit, potevat.

      Toki tällainen voi koskea adoptiolapsiakin, miksi ei. Se miksi käräjille näissä yleensä mennään on se, että siinä yritetään viimeisellä oljenkorrella pitää kiinni LAPSEN OIKEUDESTA biologiseen vanhempaansa (tai molempiin). Ja koska lähivanhempi ei saa estää lasta tapaamasta etävanhempaansa ollaan joskus hyvinkin katalien riitojen keskellä kun lähivanhempi kaivaa ja valehtelee suut ja korvat täyteen kaikki mahdolliset viranomaiset läpi kuinka etävanhempi pilaa HÄNEN lapsensa. Siinä peli on jo niin kylmää että ei siinä enää lähivanhempi ajattele pätkääkään lapsen parasta tai lapsen oikeuksia. Kummallista että kyseistä ilmiötä ei suomessa tunnisteta eikä tunnusteta ja lapset voivat valitettavasti jäädä helpostikin manipulointiin syyllistyvän omahyväisen vanhemman hoiviin yhteishuoltajuudesta huolimatta ja yhteydet toiseen vanhempaan saattavat katketa kokonaan. Alle 12v. lapsilla on harvoin sananvaltaa ja vaikka olisikin heidät on voitu "kouluttaa" jo olemaan lähivanhempansa puolella kun käräjillä asti ollaan. Käräjille nämä asiat menevät usein etävanhempien toimesta kun ovat kaikki muut keinot jo käyneet läpi eikä mikään auta siihen että saisi normaalit tapaamisoikeudet sekä lapselle että vanhemmalle.

      Sikäli adoptio on eri asia että siellä biologinen vanhempi on antanut suostumuksensa lapsen adoptointiin ja hän samalla menettää oikeutensa lapseen. Ja adoptiossa ajatellaan nimenomaan lapsen parasta antamalla hänelle uusi koti sellaisen vanhemman luota joka on sitä mieltä ettei kykene lapselle hyvä vanhempi olemaan.

      Se, että adoptiovanhemmat manipuloivat lasta vihaamaan biologista vanhempaansa ei ehkä ihan ole sama asia josta tuo artikkeli nyt puhuu.

      Olen itse sitä mieltä hyvin vahvasti että kun eroperheitä on hyvin paljon nykysuomessa niin kyllä tulisi sosiaaliviranomaiset ja laki-ihmiset kouluttaa tunnistamaan nämä tapaukset. On helvetin totta että tuollainen vieraannuttamisoireyhtymä on olemassa. Erittäin hienoa että tämä asia on vihdoin huomattu suomessakin ja siitä on jo pian suomalaista väitöskirjamateriaaliakin. Uskon että monen lapsen elämä muuttuu parempaan suuntaan kun näitä tapauksia saadaan kuriin. Niitä on harvassa mutta olemassa.

      • wkjhjjirh3

        on hieno juttu, mutta ei liity mitenkään adoptioon. adoptiohan tarkoittaa sitä, että biovanhemmat ovat itse luopuneet oikeuksistaan lapseen ja päätös on peruuttamaton. miksi siis aloitus on tässä keskusteluryhmässä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe