Kiinteiden aloitus, ihottumaako?

allergiaako*

Vauva saanut nyt ensimmäistä kertaa kiinteitä ruokia. Nyt siis 6. päivä menossa. Ollaan maisteltu kaupan porkkanasosetta. Alkuun ihan teelusikallinen ja nyt menee alas ehkä noin 6-8 tl. Vauva on ollut alusta asti tolkuttoman kova puklailemaan, joten osa kiinteistä tulee aina ulos jälkeenpäin.

Huomasin toissapäivänä vauvan kaulalla punertavan, selkeäreunaisen läntin. Iho on vähän kuivakan ja hilseilevän oloinen siitä kohdasta. Äsken kun katsoin, niin alue ei ole muuttunut miksikään. Vauva on kyllä pullukka ja taipeita saa puhdistella ahketaa puklien jäljiltä. Onkohan kaulan iho ärtynyt pukleista vai voisiko läntti olla merkki ruoka-aineallergiasta? Suolisto on toiminut kuten ennenkin ja kakka kulkee. Vielä muistuttaa tavallista maitokakkaa.

Minkälaisina iho-oireina teidän vauvoillanne on allergiat ilmenneet? Jos oireet olisivat meillä porkkanasta, niin olisivatko ne jo pahentuneet viikon aikana? Tai olisiko länttejä silloin muuallakin kuin kaulassa?

7

2403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :::::

Rasvaa länttiä ahkerasi. Yleensä nuo ovat atopialäiskiä.

Porkkana ei ole kyllä paras kiinteiden aloitukseen. On aika allergisoiva ja meidän poika ei voi sitä syödä vieläkään kun ottaa mahaan vaikkei varsinaista allergiaa ole. Sinuna jättäisi porkkanan nyt heti pois ja kokeilisin jollain muulla ja sitten myöhemmin porkkana uudelleen. Ja seuraisin ihoa.

• 15+2

porkkanasta tai sitten ei. Ei ainakaan mikään vakava allergia, jos muuten kaikki kunnossa. Liian pienestä ei kannata säikähtää ja olettaa kuukausikaupalla, että lapsi on allerginen, vaan jättää vaikka hetkekesi pois ja kokeilla parin viikon päästä uudelleen.

Esimerkiksi maissi ja luumu ovat aika hyviä aloitussoseita, eivätkä yleisesti ottaen allergisoivia.

• länttejä

Minun vauvalla noita länttejä on. Yritän rasvata. Villan olen jättänyt käytöstä koska pahensi ihottumaa tosi rajusti. Samoin huuhteluaineet pois käytöstä. Yäpuku hänellä nykyisin pehmuista bambua. Nykyisin ihottumaa hänellä enää käsivarsissa ja säärissä. Epäilen että saa kontatessaan allergiaa villamatostani. Tänään poistin suurimman maton. Lääkäri sanoi minulle että ruoka-aineallergiat näkyvät kasvoissa. Vauvani lehahtelee kasvoista jos syö vadelmaa/mustikkaa.

• sdsfdfdfsd

allergiapohjainen ihottuma pahenee koko ajan, jos antaa allergisoivaa ruokaa. Yleensä tulee poskiin ja suun lähistölle, mutta voi tulla vaikka vain raajoihin.

Meillä atooppinen ihottuma aiheuttaa juuri tuommoisia karheita ja punaisia länttejä (usein selkeäreunaisia). Niitä on ollut jaloissa, käsissä, vatsassa, poskissa, leuassa, otsassa, niskassa,... eri periaatteessa siis pitkin kehoa.

Rasvaa aamuin illoin ja laita kortisonia (0,5-1%), jos ärtyy tai ei parane.

• ap

No niin, taas tsekkailin tuota punaista kohtaa ja se on kyllä ihan ennallaan. Ehkäpä juurikin tuollaista "sdsfd...":n kuvailemaa atopiatyyppistä. Mutta tosiaan on vain se yksi läntti ja koko muu kroppa ihan siisti. Ei helota posket eikä ole mitään näppyä missään. Tokkopa on kuitenkaan allergiaa? Taidan nyt vain rasvata sitä perusvoiteella ja katsoa mitä tapahtuu.

Jännä että porkkana ja peruna ovat kuitenkin niitä ensimmäisinä suositeltuja soseita, jos porkkana on monelle lapselle sopimaton. Mulla on tuota maissisosetta kotona kyllä. Voisinhan kokeilla huomenna siirtyä siihen.

• DipD

olen porkkana-allerginen ja kuulostaa tutulta. Suosittelen että lopetat porkkanan syöttämisen ja katsot häviääkö ihottuma, jos ei, niin kyse on muusta. Yksinkertaista. Kysäise sitten neuvolasta.

• Saafra

Meille allergiasairaalan lääkäri sanoi, että ei kannata antaa liian pitkään vain yhtä ja samaa ruoka-ainetta. Sillä tavalla ihoreaktioita tulee mistä vaan. Vaihda porkkana johonkin muuhun, kun olet jo noin monta päivää antanut samaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8253
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4313
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3942
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3430
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3423
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3338
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3113
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2614
    Aihe