Mikä rotu minulle?

rotua vailla

Etsin itselleni sopivaa rotua, toivon teidän auttavan.

Minulle koira tulisi olemaan ensimmäinen. Tietoni koirista ja kasvatuksesta olen saanut kirjoista. Muutamalla tutulla on koira, joiden kanssa olen ollut myös tekemisissä. Toivoisin että koira olisi suhteellisen helppo kouluttaa, etten heti kättelyssä saisi koiraa "pilalle" oman kokemattomuuteni vuoksi.

Kooltaan koira saisi olla alle 60cm ja yli 30cm. En siis tahdo isoa tai pientä koiraa.
Turkki tulisi olla suht helppo hoitoinen. Harjaus ei ole ongelma, kunhan se vain ei ole jokapäiväistä ja koko aamun homma. Turkki saisi olla puolipitkä. En tahdo lyhytkarvaista enkä ääripäässä olevaa pitkää hankalaa turkkia.

Metsästys/riistavietti ei mielellään saisi olla liian kova, sillä olisi hyvä että koiraa saisi juoksuttaa vapaana ja kissojen pitäisi pysyä kavereina, ei saaliina. Heh. Lapsiystävällisyyskin suuren suuri plussa, sillä jossain vaiheessa koiran elämää vauvakin astuisi. Muut koirat eivät saisi olla vihollisia, sillä olisi mukava käydä koirapuistossa ja ystävien koirien kanssa yhteisillä lenkeillä jne.

Koira asustelisi rivitalossa, jossa sopivasti liikkumatilaa. Koira ei tulisi pihakoiraksi, ei vahdiksi eikä sohvaperunaksi. Haen koirasta itselleni ystävää ja perheenjäsentä. En aio alkaa ahrrastamaan koiran kanssa näyttelyitä, agilityä, tokoa tai muutakaan harrastusta. Koira kuitenkin saisi monipuolista liikuntaa ja virikkeitä, aivojumpasta uimiseen, juoksentelusta kepinheittoon jnejne.

Koira ei saisi olla liian itsenäinen ja yksineläjä eikä taas sitten liian seurallinen ja perässä roikkuja. Koiran pitää pystyä olemaan yksinään työpäivien ajan (5-8h).

ja mitäs sitten vielä...? Jos teillä tulee vielä kysymyksiä jotka auttaisi niin kysykää toki. Vastailen mielelläni. :)

(Muutama rotu joita EN halua; buldoggia, vinttikoiraa, pulia, bokseria, kultaistanoutajaa, villakoiraa...)

31

1347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rotuehdottelija
      • mukkahusti

        musti, heh.


      • rotuehdottelija
        mukkahusti kirjoitti:

        musti, heh.

        & valitan, jos noin kova ikävä on, että pitää kaikkialla hänen tekstejään olla näkevinään :)


      • ensikoirako?

        MIkään noista roduista ei ole mielestäni helppo ensikoira.


      • rotuehdottelija
        ensikoirako? kirjoitti:

        MIkään noista roduista ei ole mielestäni helppo ensikoira.

        miksi eivät soveltuisi ensikoiraksi?

        Ensimmäiseksi koiraksi soveltuu rotu kuin rotu, kunhan kurkkaa mitä kätkeytyy rodun taakse. Kun tietää mitä ominaisuuksia jalostuksessa on painotettu, löydetään helposti yhteinen kieli, jolla asiat lähtee rullautumaan hyvin yhteiselossa. Mielestäni on vain hyvä ottaa hieman vietikkäämpiä koiria, sillä näitä helppo motivoida. Mainitsemani rodut eivät kuitenkaan ole ylivietikkäitä, vaan viettejä on helppo hallita juurikin aivovoimisteluin ja erilaisin aktiviteetein (eikä edes tarvitse harrastaa mitään lajia "täysillä") mitä aloittaja mainitse koiralle tarjoavansa. Esimerkiksi helppona koirana yleisesti pidetty kultainennoutaja kyllä useimmissa perheissä käyttäytyy hyvin, on ystävällinen ja mukava. Kyseinen rotu kuitenkin passivoituu herkästi, ja koiralukutaidoton saattaa pitä tälläistä koiraa onnellisena. Jalostus on pilannut sen vietit, ja vaatii taitoa kaivaa ne uudelleen esiin.

        Mielestäni mainitsemani rodut eivät edes ole mitenkään vaikeita. Noista roduista tiedän tutuilla ja harrastuspiireissä ainakin belgianpaimenkoiria, berninpaimenkoiria ja australianpaimenkoiran jotka ovat olleet omistajalleen ensi koiria. Hyvin ovat pärjänneet.


    • joitakin ehdotuksia

      Cavalier kingcharlesinspanieli http://www.cavalieryhdistys.com/ ja shetlanninlammakoirat http://www.shetlanninlammaskoirat.fi/ ovat ensimmäiseksi koiraksi sopivia helppoja ja kivoja koiria, joita aina ehdotetaan ensikoiraksi! :) Sheltit voivat olla hieman haukkuherkkiä ja niissä voi olla arkoja yksilötä (vanhempien luonteeseen on syytä kiinnittää huomiota). Myös lagotto romagnolo http://www.lagottoromagnolo.fi/ on mukava koira, joka sopii pelkäksi seurakoiraksikin. Sen turkkia pitää leikata säännöllisesti.

      Suomenlapinkoira http://www.lappalaiskoirat.fi/?id=yhdistys/rotuesittely_slk voi olla haukkuherkkä, mutta kyllä niitä asustelee kerrostalossakin.

      Nuo kaikki tulevat toimeen lasten kanssa mutta toki niitä kuten mitä tahansa rotuja pitää totuttaa lapsiin pienestä pitäen. Ei mikään rotu tule automaattisesti toimeen lasten kanssa. Tosin nuo edellämainitut eivät tietääkseni yleensä ole millään lailla aggressiivisia luonteeltaan.

      Terriereistä helpoimpia ovat ceskyterrierit http://www.cesky-kerho.net/ ja eivät kai irlanninterrieritkään http://www.irlanninterrieri.fi/ ole kauhian vaikeita.

    • luiska`kuiskaaja

      Minkä tahansa rotuinen koira tottuu oikein koulutettuna lapsiin, niin oman perheen kuin vieraisiin. Kun koira pääsee pennusta asti tapailemaan pieniä lapsia, niin se oppii erottamaan ne aikuisista ja ymmärtämään mitä lapset ovat: ei tunne niiden riehumista uhkaksi, vaan ymmärtää sen olevan leikkiä. Sen sijaan jos koira kasvaa aikuiseksi asti ilman kokemuksia lapsista, niin se ei välttämättä joko ymmärrä niiden olevan vain lapsia tai sitten ei ole tottunut sietämään niiden hiukan häiritsevää käyttäytymistä.

      Ja kaikki metsästysviettisetkin koirat tottuvat oman perheensä muihin lemmikkeihin, jos pennusta asti ovat niiden kanssa samassa taloudessa kasvaneet. Tunnen perheen, jossa on suomenajokoira ja monta kissaa sekä perheen, jolla on venäjänvinttikoira ja lammaskatras. Näiden perheiden koirat eivät pura metsästysviettiään kotinsa muihin eläimiin, koska ovat tottuneet pitämään niitä laumansa jäseninä.

      Kaiken rotuiset koirat pitävät muita koiria vihollisina, jos ovat pentuna joutuneet toisen koiran vihan kohteeksi.

      Minulle tulee kriteereistäsi mieleen seuraavat rodut:

      -picardienpaimenkoira

      -valkoinenpaimenkoira

      -polski owczarek nizinny (turkki helppohoiotoisempi pituudestaan huolimatta)

      -australianpaimenkoira

      -appenellinpaimenkoira

      -irlanninterrieri (turkkia ehkä hiukan trimmataan)

      -keeshond (ehkä hiukan pitempi turkki kuin vartosit)

      -lappalaiskoirat (suomenlapinkoira, ruotsinlapinkoira, lapinporokoira)

      -stabyhoun

      -bretoni

      -viiriäiskoira

      -novascotiannoutaja

      :nuo vastaavat mielestäni kriteereitäsi hyvin.

      • rotua vailla

        No tuosta viiriäiskoirasta ja bretonista en oikein mitään tiedä ja koitin vilkaista googlen kautta niin ei oikein paljoa tietoa noista roduista irti saanut. Varmaan kovin harvinaisia suomessa päin?

        Appenzellinpaimenkoira vaikutti todella miellyttävältä rodulta. Pitänee vaan tutustua rotuun vielä enemmän.

        Ja valkoinenpaimenkoira on todella ihana rotu, mutta mietin vain onko se ehkä hieman liian suuri minulle.. Hmh. Täytynee sitäkin vielä miettiä. Olen sitä itsekin joskus miettinyt.

        Ja tuosta australianpaimenkoirasta, sitäkin olen hieman pohtinut joskus, mutta sitten kun tahdoin lisää tietoa koirasta ja siitä olisiko se minulle hyvä rotu niin minulle sanottiin että "Rodun paimennusvietti on voimakas, samoin vartioimisvietti, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia, varsinkin kokemattomalla koiran kasvattajalla" niiin.. Mietin vain että mitenkäs sitä sitten selviäisin.

        Äh, tämä on niin vaikeaa. Olen niin monen monta vuotta haaveillut omasta koirasta, mutta tuo rodun valinta vaan on niin pirun vaikeaa.


      • ziöö
        rotua vailla kirjoitti:

        No tuosta viiriäiskoirasta ja bretonista en oikein mitään tiedä ja koitin vilkaista googlen kautta niin ei oikein paljoa tietoa noista roduista irti saanut. Varmaan kovin harvinaisia suomessa päin?

        Appenzellinpaimenkoira vaikutti todella miellyttävältä rodulta. Pitänee vaan tutustua rotuun vielä enemmän.

        Ja valkoinenpaimenkoira on todella ihana rotu, mutta mietin vain onko se ehkä hieman liian suuri minulle.. Hmh. Täytynee sitäkin vielä miettiä. Olen sitä itsekin joskus miettinyt.

        Ja tuosta australianpaimenkoirasta, sitäkin olen hieman pohtinut joskus, mutta sitten kun tahdoin lisää tietoa koirasta ja siitä olisiko se minulle hyvä rotu niin minulle sanottiin että "Rodun paimennusvietti on voimakas, samoin vartioimisvietti, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia, varsinkin kokemattomalla koiran kasvattajalla" niiin.. Mietin vain että mitenkäs sitä sitten selviäisin.

        Äh, tämä on niin vaikeaa. Olen niin monen monta vuotta haaveillut omasta koirasta, mutta tuo rodun valinta vaan on niin pirun vaikeaa.

        No tuota. Ainakin tuossa valkkarissa on paljon luonneongelmia. Arkuutta varsinkin. Jos huolella valitsee pennun ja kasvattajan, saattaa onnistua. Itse kun olin samassa tilanteessa, alitsin helpomman rodun ihan tuon takia. Myös aussiesta olen saanut sen kuvan, että aika haasvata kouluttaa.

        Bretoni ei mielestäni ole kovin harvinainen suomessa. Tosi kiva, ystävällinen ja nätti rotu. Kuten myös appenzelli.

        Itse uskaltaisin ainakin ehdottaa;

        Kooikerhondje (en varma oikeinkirjoituksesta), Kiva pikkuinen rotu. Arkuus yleistä, mutta hyvällä sosiaalistamisella saa varmasti mainion pikkukaverin :)

        Lk/pk collie, palvelualtis, reipas rotu. Kaksi vaihtoehtoa turkkiin. Ei pitkä turkkikaan ole hankala hoitaa. Harjaus viikon, kahden välein. Tosin ei se ole koirallekkaan kiva jos omistajalle turkinhoito on pakkopullaa.

        Kannattaa kysellä enemmän koirat.comista ja petsiestä. Sielläkin on osa järkevää porukkaa :)
        Onnea koiran hankintaan! :--)


      • rotua vailla
        ziöö kirjoitti:

        No tuota. Ainakin tuossa valkkarissa on paljon luonneongelmia. Arkuutta varsinkin. Jos huolella valitsee pennun ja kasvattajan, saattaa onnistua. Itse kun olin samassa tilanteessa, alitsin helpomman rodun ihan tuon takia. Myös aussiesta olen saanut sen kuvan, että aika haasvata kouluttaa.

        Bretoni ei mielestäni ole kovin harvinainen suomessa. Tosi kiva, ystävällinen ja nätti rotu. Kuten myös appenzelli.

        Itse uskaltaisin ainakin ehdottaa;

        Kooikerhondje (en varma oikeinkirjoituksesta), Kiva pikkuinen rotu. Arkuus yleistä, mutta hyvällä sosiaalistamisella saa varmasti mainion pikkukaverin :)

        Lk/pk collie, palvelualtis, reipas rotu. Kaksi vaihtoehtoa turkkiin. Ei pitkä turkkikaan ole hankala hoitaa. Harjaus viikon, kahden välein. Tosin ei se ole koirallekkaan kiva jos omistajalle turkinhoito on pakkopullaa.

        Kannattaa kysellä enemmän koirat.comista ja petsiestä. Sielläkin on osa järkevää porukkaa :)
        Onnea koiran hankintaan! :--)

        No itse en oikein löytänyt tietoa Bretonista, mutta ehkä vain olen etsinyt huonosti. :D

        Ja juu olen myös kuullut valkkari tai aussi ei ehkä ole ihan helpoimmasta päästä.. Njäh.

        On niin pirun hankalaa tämä valitseminen. Juuri kun löytäisin sopivan rodun, onnistuu se "into" sitten häviämään ihan yhtäkkiä.. Joko joku sanoo ettei se kyseinen rotu sovi minulle tai ensimmäiseksi koiraksi, tai sitten se kyseinen "lempirotuni" kaipaa harrastusta niin kovasti, ettei minun ole järkevää sen rotuista koiraa hankkia.. Huoh.

        Niin juu tuo Kooikeri.. hmhm. Onko sosiaalistaminen sitten niinkin helppoa, ettei koirasta tule yliherkkää..? Ja entäs vahva riista- ja metsästysvietti? Vapaana pitäminen ei ehkä ihan helpointa tälle rodulle opettaa? :o En tiedä niin.

        Ja olen kysellyt paljon koirat.com:issa, mutta ajattelin nyt hakea tietoa ja mielipiteitä jokapuolelta nettiä. :D


      • luiska`kuiskaaja
        rotua vailla kirjoitti:

        No itse en oikein löytänyt tietoa Bretonista, mutta ehkä vain olen etsinyt huonosti. :D

        Ja juu olen myös kuullut valkkari tai aussi ei ehkä ole ihan helpoimmasta päästä.. Njäh.

        On niin pirun hankalaa tämä valitseminen. Juuri kun löytäisin sopivan rodun, onnistuu se "into" sitten häviämään ihan yhtäkkiä.. Joko joku sanoo ettei se kyseinen rotu sovi minulle tai ensimmäiseksi koiraksi, tai sitten se kyseinen "lempirotuni" kaipaa harrastusta niin kovasti, ettei minun ole järkevää sen rotuista koiraa hankkia.. Huoh.

        Niin juu tuo Kooikeri.. hmhm. Onko sosiaalistaminen sitten niinkin helppoa, ettei koirasta tule yliherkkää..? Ja entäs vahva riista- ja metsästysvietti? Vapaana pitäminen ei ehkä ihan helpointa tälle rodulle opettaa? :o En tiedä niin.

        Ja olen kysellyt paljon koirat.com:issa, mutta ajattelin nyt hakea tietoa ja mielipiteitä jokapuolelta nettiä. :D

        Löytäisitkö bretonista tietoa tällä nimellä: epagneul breton

        Tai viiriäiskoirasta tietoa nimillä GERMAN SPANIEL tai Deutscher Wachtelhund?

        Aina Suomen kieliset sivustot eivät ole kaikista tarkimpia.

        Kooikerhondje, bretoni ja viiriäiskoira ovat metsästyskoiria, mutta eivät ajokoiria. Ne eivät siis lähde ajokoirien tapaan etsimään ja jäljestämään riistaa, vaan kiinnostuvat siitä vasta sellaisen havaittuaan, mutta riistan hävitettyään palaavat pian takaisin ulkoiluttajansa luokse. Yleensä lintukoirien (kanakoirat ja noutajat) metsästysvietti purkautuu vasta, kun jotain riistaa on näkyvillä tai sellaisen vainuaa.


      • pena45
        rotua vailla kirjoitti:

        No tuosta viiriäiskoirasta ja bretonista en oikein mitään tiedä ja koitin vilkaista googlen kautta niin ei oikein paljoa tietoa noista roduista irti saanut. Varmaan kovin harvinaisia suomessa päin?

        Appenzellinpaimenkoira vaikutti todella miellyttävältä rodulta. Pitänee vaan tutustua rotuun vielä enemmän.

        Ja valkoinenpaimenkoira on todella ihana rotu, mutta mietin vain onko se ehkä hieman liian suuri minulle.. Hmh. Täytynee sitäkin vielä miettiä. Olen sitä itsekin joskus miettinyt.

        Ja tuosta australianpaimenkoirasta, sitäkin olen hieman pohtinut joskus, mutta sitten kun tahdoin lisää tietoa koirasta ja siitä olisiko se minulle hyvä rotu niin minulle sanottiin että "Rodun paimennusvietti on voimakas, samoin vartioimisvietti, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia, varsinkin kokemattomalla koiran kasvattajalla" niiin.. Mietin vain että mitenkäs sitä sitten selviäisin.

        Äh, tämä on niin vaikeaa. Olen niin monen monta vuotta haaveillut omasta koirasta, mutta tuo rodun valinta vaan on niin pirun vaikeaa.

        olen nyt katsonut ehdotettuja rotuja ja siinä on myös vaikeita haastavia rotuja..valkoinen paimenkoira, belggarit, appanzellit ei niin helppoja ensikertalaiselle kuin annetaan ymmärtää. Menee kyllä mutta silloin täytyy perehtyä kunnolla..ja vaatii paljon aikaa.

        sanoisin helpohkoja ei helppoa olekaan niin isoja irlannin susikoira, nöffi, leonberg..
        keskikokoisista voisi olla hyviä amerikancockeri, lagotto, euraiser, keeshond,
        pienemmistä japanin pystykorva, volpino, cavaljeeri(sairaus kyseenalaistaa) sheltin arkuus voi tuottaa ongelmia..mutta muuten ok, ceskyterrieri ja dandiedinmontterrieri..
        ihan helppoja muttei helppokoulutteinen tiibetinspanieli, helppokoulutteinen papillon..
        australianpaimenkoira ok. suomen lapinkoira ok..

        ja metsästyskoirista niin lemmikit kaikki ei sovellu oikein riistaviettisen koiran kanssa esim fretti ja parsonin terrieri ei sovellu. eli mikä rotu kiinnostaa ja millainen olosuhde niin voin antaa vinkkiä mikä voisi olla match in heaven rotu sinulle ;)


      • pano-45
        pena45 kirjoitti:

        olen nyt katsonut ehdotettuja rotuja ja siinä on myös vaikeita haastavia rotuja..valkoinen paimenkoira, belggarit, appanzellit ei niin helppoja ensikertalaiselle kuin annetaan ymmärtää. Menee kyllä mutta silloin täytyy perehtyä kunnolla..ja vaatii paljon aikaa.

        sanoisin helpohkoja ei helppoa olekaan niin isoja irlannin susikoira, nöffi, leonberg..
        keskikokoisista voisi olla hyviä amerikancockeri, lagotto, euraiser, keeshond,
        pienemmistä japanin pystykorva, volpino, cavaljeeri(sairaus kyseenalaistaa) sheltin arkuus voi tuottaa ongelmia..mutta muuten ok, ceskyterrieri ja dandiedinmontterrieri..
        ihan helppoja muttei helppokoulutteinen tiibetinspanieli, helppokoulutteinen papillon..
        australianpaimenkoira ok. suomen lapinkoira ok..

        ja metsästyskoirista niin lemmikit kaikki ei sovellu oikein riistaviettisen koiran kanssa esim fretti ja parsonin terrieri ei sovellu. eli mikä rotu kiinnostaa ja millainen olosuhde niin voin antaa vinkkiä mikä voisi olla match in heaven rotu sinulle ;)

        Jälleen saatiin oikein rotuasiantuntija!

        Valitettavasti, pena-45, minkään rodun perusluonnetta ei voida kuvailla yhden yksilön perusteella. Mitäpä jos ottaisit asioista hiukan tarkemmin selvää...

        Miksi metsästyskoirat eivät voi olla seurakoiria... Siksikö, että niiden on päästävä metsälle? Metsästyskausi kuules kestää vain osan vuodesta... mitäs koirat sinä muuna aikana tekevät, kun eivät metsästämään pääse: kököttävät ulkona häkissä vai?

        Eikä mikään koira ole vai seurakoira, vaan kaikki tarvitsevat virikkeitä ja liikuntaa.

        Tosin mitä termi seurakoira tarkalleen tarkoittaa, jos esimerkiksi ajokoirakaan ei ole seurakoira, vaikka metsästysajan ulkopuolella on kotona perheen seurassa? Onko sitten esimerkiksi bolognese seurakoira, jos se ollaan hankittu agilitya varten ja käy joka päivä pitkillä lenkeillä? - Taitaa olla niin, että kaikki koirat ovat >>osaksi seurakoiria>> ja >>osaksi jotain muuta>>.

        Koira sitä paitsi on laumaeläin, joten se erottaa laumaansa kuuluvat jäsenet, vaikka ne olisivat pieniä jyrsijöitä. Koira on oikeastaan melkein ainut lemmikkieläin, joka on lajina varsinaisesti laumaeläin.


      • pena45
        pano-45 kirjoitti:

        Jälleen saatiin oikein rotuasiantuntija!

        Valitettavasti, pena-45, minkään rodun perusluonnetta ei voida kuvailla yhden yksilön perusteella. Mitäpä jos ottaisit asioista hiukan tarkemmin selvää...

        Miksi metsästyskoirat eivät voi olla seurakoiria... Siksikö, että niiden on päästävä metsälle? Metsästyskausi kuules kestää vain osan vuodesta... mitäs koirat sinä muuna aikana tekevät, kun eivät metsästämään pääse: kököttävät ulkona häkissä vai?

        Eikä mikään koira ole vai seurakoira, vaan kaikki tarvitsevat virikkeitä ja liikuntaa.

        Tosin mitä termi seurakoira tarkalleen tarkoittaa, jos esimerkiksi ajokoirakaan ei ole seurakoira, vaikka metsästysajan ulkopuolella on kotona perheen seurassa? Onko sitten esimerkiksi bolognese seurakoira, jos se ollaan hankittu agilitya varten ja käy joka päivä pitkillä lenkeillä? - Taitaa olla niin, että kaikki koirat ovat >>osaksi seurakoiria>> ja >>osaksi jotain muuta>>.

        Koira sitä paitsi on laumaeläin, joten se erottaa laumaansa kuuluvat jäsenet, vaikka ne olisivat pieniä jyrsijöitä. Koira on oikeastaan melkein ainut lemmikkieläin, joka on lajina varsinaisesti laumaeläin.

        yksilövaihtelua on aina eikös se ole itsestäänselvää. ;)

        metsästyskoirat voi mennä mutta sanoin ettei kaikkien lemmikkien kanssa esim parsoni fretin kera..lukutaitosi on hiukan heikko mutta oletukset suuria. ;)

        bolognese on puhtaasti seurakoira jonka kanssa voi harrastaa agilitya tokoa etc mutta hirvimetsälle en veisi ;)

        taidat olla lapsi vielä panotyylistäsi ;)


    • rotua vailla

      Olen miettinyt NOvascotiannoutajaa, Australianpaimenkoiraa ja Suomenlapinkoiraa.

      Onkohan joku näistä mahdollisesti minun tulevan koirani rotu. :D

      Kaikista haluaisin lisää tietoa.. Kannattaisiko minun lainata jokaista rotua käsittelevä kirja? Saisinkohan niistä parempaa tietoa siitä sopisiko mikään roduista minule. Vaiko kasvattajilta kysyminen? Njäh.. Olen niin turhautunut, kun en millään löydä sitä "oikeaa".

      • Nita24

        Mulla oli kanssa ihan sama tilanne vielä viime keväänä. Sitten olin tuossa kesän Islannissa ja tutustuin siellä Islannin lammaskoiraan! Aivan lumosi minut täysin. No minulle tuli sellainen sitten lokakuussa ja todella hyvin on mennyt. On helppo turkki. Ei lähde ainakaan vielä juuri yhtään karvaa. Saa sekä lyhyt että pitkäkarvaisena. On vielä hieman harvinainen rotu suomessa vain noin 400 yksilöä, mutta hieno rotu. Urosten, jollainen omani siis on, normi korkeus on 46cm. Itse asun koiran kanssa kerrostalossa ja hyvin sujuu. Nyt ainoa ongelma on että yrittää komentaa poikaystävääni ja äitiäni haukulla, mutta uskon että kun ollaan johdonmukaisia niin loppuu tuokin. Minua ei siis komenna kun ei ole multa ikinä mitään haukulla saanut. On kovin kiintynyt minuun ja poikaystävääni, mutta ainakin näin 5kk kaikkia ihmisiä rakastetaan oikein kovasti, joten uskon että vauvan kanssakin tulisi hyvin toimeen. Tuli meinaan hienosti toimeen myös hieman pelkäävän lapsen kanssa ja noin 2v tytön kanssa toimeen.

        Tosin kun nopeasti oppii niin kaipaa tietysti uusia virikkeitä sitten ajan kanssa. Suosittelen kuitenkin että otat tästäkin selvää. On hieno rotu!


      • ziöö
        Nita24 kirjoitti:

        Mulla oli kanssa ihan sama tilanne vielä viime keväänä. Sitten olin tuossa kesän Islannissa ja tutustuin siellä Islannin lammaskoiraan! Aivan lumosi minut täysin. No minulle tuli sellainen sitten lokakuussa ja todella hyvin on mennyt. On helppo turkki. Ei lähde ainakaan vielä juuri yhtään karvaa. Saa sekä lyhyt että pitkäkarvaisena. On vielä hieman harvinainen rotu suomessa vain noin 400 yksilöä, mutta hieno rotu. Urosten, jollainen omani siis on, normi korkeus on 46cm. Itse asun koiran kanssa kerrostalossa ja hyvin sujuu. Nyt ainoa ongelma on että yrittää komentaa poikaystävääni ja äitiäni haukulla, mutta uskon että kun ollaan johdonmukaisia niin loppuu tuokin. Minua ei siis komenna kun ei ole multa ikinä mitään haukulla saanut. On kovin kiintynyt minuun ja poikaystävääni, mutta ainakin näin 5kk kaikkia ihmisiä rakastetaan oikein kovasti, joten uskon että vauvan kanssakin tulisi hyvin toimeen. Tuli meinaan hienosti toimeen myös hieman pelkäävän lapsen kanssa ja noin 2v tytön kanssa toimeen.

        Tosin kun nopeasti oppii niin kaipaa tietysti uusia virikkeitä sitten ajan kanssa. Suosittelen kuitenkin että otat tästäkin selvää. On hieno rotu!

        Tältä sivulta löytyy perustiedot bretonista ja linkeistä monista muistakin roduista. Ollut minulle HYVIN hyödyllinen :)


    • koiruliinikki

      Täällä ollaankin jo ehdotettu appenellinpaimenkoiraa: http://sennenkoirat.net/site/appenzellinpaimenkoira

      Sellaisen omistaa tuttuni ja se on kerrassaan ihana. Se ei hauku ilman syytä (ovikellonkin soidessa antaa vain matakan >>huomautushaukun>>: >>bwwfuh>>), se nauttii toisten koirien seurasta, rakastaa lapsia, tottelee melkein omistajan jokaista sanaa, on vieraille ystävällinen ja on aina hyväksynyt perheeseensä tulleet uudet lemmikin. Appenzellinpaimenkoira sopii aloittelijallekin, varsinkin narttu, kunhan sille ei tarjota liikaa vapauksia ja oikeuksia, vaan pistetään sille tietyt rajat ja opetetaan tottelamaan, jotta se oppii kunnioittamaan omistajaansa: mutta appenellinpaimenkoiralta tämä ei ole kaikkein mahdottomita:-) - ja tietysti appenellinpaimenkoira tarvitsee terveenä ja alkukantaisena säilyneenä rotuna paljon ruumiillista työtä sekä aivotyöskentelyä: millä mitalla ja tavalla tahansa:-)

      Itsekin aion tulevaisuudessa hankkia appenzellinpaimenkoiran.

      Jostakin kumman syystä appenzellinpaimenkoira on Suomessa aika harvinainen rotu, sillä niitä rekataan vuosittain maassamme vain parikymmentä yksilöä.

      Appenzellinpaimenkoiran turkkikin on kaunis ja tuuhean tuntuinen.

      • koiruliinikki

        Kirjoitin appenellinpaimenkoira, kun piti kirjoittaa appenzellinpaimenkoira. Ja muutenkin kirjoitusvirheitä tuli mukaan tuohon tekstiin. Koneeni näppäimistö pitää vaihtaa uuteen, sillä näköjään joitakin nappuloita joutuu painamaan jo vähän toisella lailla kuin toisia. Näppäimistön toiminnassa häikkiä, joka johtaa kirjoitusvirheisiin.

        Mutta appenzellinpaimenkoiraa suosittelisin minä:-)


      • rotua vailla

        Appenzelli kyllä kuulostaa oikein miellyttävältä rodulta. Mutta jos niitä suomessa niin kovin vähän on niin kuinkahan sitä sitten saakaan oman pennun löydettyä. Pentuja on varmaan varattu monta vuotta eteenpäin..? Oevoevoe.. Olen ihan kujalla koko touhusta! Tämä oman rodu metsästys on niin kamalan uuvuttavaa kirjojen ja netin selaamista päivästä toiseen.

        Onko suomessa Appenzellien kasvattajat luotettavia ja osaavat sitten minulle "löytää" tulevista pentueista sen oikean. :D Tekisi mieli palkata joku etsimään itselleni hyvä koira. :D Heh. On niin puuduttavaa edes ajatella, että miten sitten löydän sopivan kennelin ja pennun itselleni, kun sen aika tulee. !!


      • pena45

        minustakin tuo rotu on upea..mut mut tuttuni otti sellaisen ekaksi koiraksi kasvattajan suosittelemana ja katui valintaansa koirastaan pitää paljon mutta harmitteli että oli suositeltu hänelle..hänen mielestään ei ollut ekaksi koiraksi hyvä valinta..ja olisi valinnut toisin jos olisi rodun tuntenut..eli helpomman..

        ainakin ehkä kannattaa ottaa aluksi narttu.


      • koiruliinikki
        pena45 kirjoitti:

        minustakin tuo rotu on upea..mut mut tuttuni otti sellaisen ekaksi koiraksi kasvattajan suosittelemana ja katui valintaansa koirastaan pitää paljon mutta harmitteli että oli suositeltu hänelle..hänen mielestään ei ollut ekaksi koiraksi hyvä valinta..ja olisi valinnut toisin jos olisi rodun tuntenut..eli helpomman..

        ainakin ehkä kannattaa ottaa aluksi narttu.

        Minun tuntemani appenzelli ei ole ollut vaativa sinänsä, että sen kanssa ei tarvinnut melkein lainkaan kilpailla vallasta. Tuttuni on jopa sanonut, että jos joskus hankkii toisen koiran, niin sekin on appenzellinpaimenkoira. Temperamentti siis vaihtelee yksilöittäin, mutta siihen on varauduttava tietysti kaiken rotuisilla koirilla. Liikuntaa ja aktivointia appenzellinpaimenkoira sen sijaan tarvitsee runsaasti, mutta se onkin taannut rodun säilymisen perusterveenä.

        Temperamentti ei muutenkaan ole kiinni vain rodusta, vaan myös suvusta, kuten vanhempien luonteesta, samoin kuin terveystilakin.

        Appenellinpaimenkoiran kasvattajia löytyy Suomestakin: http://sennenkoirat.net/site/appenzellkasvattajat

        Minkä tahansa rodun kanssa voi tulla pettymys, jos odottaa koiralta liian hellää käsittelyä.


    • rotua vailla

      Taas löysin yhden rotu ehdokkaan! :)

      Mitäs meinaatte rodusta Eurasier?
      Pienen tutkimus matkan internetissä tehtyäni, sain oikein hyvän kuvan kyseisestä rodusta.
      Olisinko minä hyvä omistaja eurasierille? Sopiiko ensimmäiseksi koiraksi?

      Ajattelin tänään vielä lisää tutkiskella kyseistä rotua. :)

      • keltatukka

        Kyllä sitä nyt mikä tahansa rotu sopii aloittelijalle, kunhan muistaa noudattaa koulutus- ja kasvatusohjeita, jotka menevät muun muassa seuraavasti:

        -jottei koira ota valta-asemaa perheessä, ole määrätietoinen jotta se huomaa sinun olevan vahvemmilla, mutta älä aggressiivinen sillä se tekee koirastakin aggressiivisen: älä käytä väkivaltaa, uhkaile tai tuijota silmiin, vaan pistä koiralle kotona jajat, kiellä tekemästä sitä mitä ei saa sekä opeta vaikka istumaan sanomalla sille >>istu>> siihen sati kunnes se istuu (käyttäydyt lempeän määrätietoisesti)

        -jotta se tottuu muihin lemmikkeihin, se tulee tutustuttaa niihin pennusta asti, jotta oppii niiden kuuluvan >>laumaan>>

        -jotta oppii pitämään lapsia lapsina, eli ei tunne niitä leikeissään uhkaksi, tulee totuttaa lapsiin pennusta asti, siten että ennen itsensä aikuistumista näkee lasten olevan >>vasta pentuja>>

        -jotta ei rupea liikaa vahtimaan tai kasva araksi, tulee totuttaa vieraisiin ihmisiin, kyläilyyn ja tilanteisiin pennusta asti, mutta ehdottomasti positiivisin kokemuksin

        -jos joutuu pentuna tai nuorena toisen koran rähinän (edes pienen murinan) kohteeksi, voi itsekin kasvaa rähisijäksi

        -turkin hoitamiseenkin tulee totuttaa pennusta lähtien, jotta oppii sietämään sitä

        -täytyy varautua tarjoamaan koiralle riittävästi liikuntaa ja aivotyöskentelyä, sillä koira voi rotuisekseenkin olla yllättävän liikunnallinen ja aktiivinen: jos koira ei ole tyytyväinen liikunta-ja harrastusrutiineihinsa, se purkaa energiaansa pahantekoon

        -ym. vastaavia menetelmiä koulutuksessa

        Kaiken rotuisista koirista löytyy poikkeusyksilöitä, kuten aggressiivisia kultaisianoutajia ja avoimia kaukasianpaimenkoiria, mutta omistajan koulutustaidoista se riippuu, millainen aikuinen koirasta kasvaa.

        Minun ensimmäinen oma koirani oli dobermanni ja siitä kasvoi oikein kiltti. Sen sijaan olen tavannut ihmisiä, jotka väittävät kaikkien koiriensa käyttäytyneen häiriöisesti, eli monenkin koiran ex-omistajalta saattaa olla taidot kateissa.


      • niin no...
        keltatukka kirjoitti:

        Kyllä sitä nyt mikä tahansa rotu sopii aloittelijalle, kunhan muistaa noudattaa koulutus- ja kasvatusohjeita, jotka menevät muun muassa seuraavasti:

        -jottei koira ota valta-asemaa perheessä, ole määrätietoinen jotta se huomaa sinun olevan vahvemmilla, mutta älä aggressiivinen sillä se tekee koirastakin aggressiivisen: älä käytä väkivaltaa, uhkaile tai tuijota silmiin, vaan pistä koiralle kotona jajat, kiellä tekemästä sitä mitä ei saa sekä opeta vaikka istumaan sanomalla sille >>istu>> siihen sati kunnes se istuu (käyttäydyt lempeän määrätietoisesti)

        -jotta se tottuu muihin lemmikkeihin, se tulee tutustuttaa niihin pennusta asti, jotta oppii niiden kuuluvan >>laumaan>>

        -jotta oppii pitämään lapsia lapsina, eli ei tunne niitä leikeissään uhkaksi, tulee totuttaa lapsiin pennusta asti, siten että ennen itsensä aikuistumista näkee lasten olevan >>vasta pentuja>>

        -jotta ei rupea liikaa vahtimaan tai kasva araksi, tulee totuttaa vieraisiin ihmisiin, kyläilyyn ja tilanteisiin pennusta asti, mutta ehdottomasti positiivisin kokemuksin

        -jos joutuu pentuna tai nuorena toisen koran rähinän (edes pienen murinan) kohteeksi, voi itsekin kasvaa rähisijäksi

        -turkin hoitamiseenkin tulee totuttaa pennusta lähtien, jotta oppii sietämään sitä

        -täytyy varautua tarjoamaan koiralle riittävästi liikuntaa ja aivotyöskentelyä, sillä koira voi rotuisekseenkin olla yllättävän liikunnallinen ja aktiivinen: jos koira ei ole tyytyväinen liikunta-ja harrastusrutiineihinsa, se purkaa energiaansa pahantekoon

        -ym. vastaavia menetelmiä koulutuksessa

        Kaiken rotuisista koirista löytyy poikkeusyksilöitä, kuten aggressiivisia kultaisianoutajia ja avoimia kaukasianpaimenkoiria, mutta omistajan koulutustaidoista se riippuu, millainen aikuinen koirasta kasvaa.

        Minun ensimmäinen oma koirani oli dobermanni ja siitä kasvoi oikein kiltti. Sen sijaan olen tavannut ihmisiä, jotka väittävät kaikkien koiriensa käyttäytyneen häiriöisesti, eli monenkin koiran ex-omistajalta saattaa olla taidot kateissa.

        Lainaus ylempää: "Kooikerhondje, bretoni ja viiriäiskoira ovat metsästyskoiria, mutta eivät ajokoiria. Ne eivät siis lähde ajokoirien tapaan etsimään ja jäljestämään riistaa, vaan kiinnostuvat siitä vasta sellaisen havaittuaan, mutta riistan hävitettyään palaavat pian takaisin ulkoiluttajansa luokse. Yleensä lintukoirien (kanakoirat ja noutajat) metsästysvietti purkautuu vasta, kun jotain riistaa on näkyvillä tai sellaisen vainuaa. "

        Kanakoirien tehtäviin kuuluu riistan hakeminen ja niillä on kova riistavietti, minusta verrattavissa ajokoiraan (omistan sekä seisovia että ajavia metsästyskoiria). Toki ne eivät etsi risitaa yhtä laajasti kuin ajokoira ja pitävät omistajaan paremmin yhteyttä, ovat miellyttämisenhaluisempia, mutta seisoja jota ei ole opetettu riistalla toimimaan ja hakemaan kurinalaisesti, pysyy helpostikin poissa 15-30 minuuttia, lähtee varamsti risitan hajujen perään, ajaa jäniksiä jne.

        Viiriäiskoiraa en tunne rotuna, mutta spanielit, jonkatyyppisiin koiriin kooikerhondjen lukisin, ovat seisojia selvästi lähihakuisempia luonnostaan. Tämähän tulee suoraan käyttötarkoituksesta: seisojan seisonnalle ehtii kauemmaskin ja haku voi olla laajaa, mutta karkottavan koiran, kuten spanielin, on liikuttava koko ajan ampumaetäisyydellä. Myös noutajat ovat selvästi lähihakuisempia kuin seisojat, eivätkä noutajat usein edes ole niin voimakkaasti elävästä riistasta kiinnostuneita.


      • sfasddf
        niin no... kirjoitti:

        Lainaus ylempää: "Kooikerhondje, bretoni ja viiriäiskoira ovat metsästyskoiria, mutta eivät ajokoiria. Ne eivät siis lähde ajokoirien tapaan etsimään ja jäljestämään riistaa, vaan kiinnostuvat siitä vasta sellaisen havaittuaan, mutta riistan hävitettyään palaavat pian takaisin ulkoiluttajansa luokse. Yleensä lintukoirien (kanakoirat ja noutajat) metsästysvietti purkautuu vasta, kun jotain riistaa on näkyvillä tai sellaisen vainuaa. "

        Kanakoirien tehtäviin kuuluu riistan hakeminen ja niillä on kova riistavietti, minusta verrattavissa ajokoiraan (omistan sekä seisovia että ajavia metsästyskoiria). Toki ne eivät etsi risitaa yhtä laajasti kuin ajokoira ja pitävät omistajaan paremmin yhteyttä, ovat miellyttämisenhaluisempia, mutta seisoja jota ei ole opetettu riistalla toimimaan ja hakemaan kurinalaisesti, pysyy helpostikin poissa 15-30 minuuttia, lähtee varamsti risitan hajujen perään, ajaa jäniksiä jne.

        Viiriäiskoiraa en tunne rotuna, mutta spanielit, jonkatyyppisiin koiriin kooikerhondjen lukisin, ovat seisojia selvästi lähihakuisempia luonnostaan. Tämähän tulee suoraan käyttötarkoituksesta: seisojan seisonnalle ehtii kauemmaskin ja haku voi olla laajaa, mutta karkottavan koiran, kuten spanielin, on liikuttava koko ajan ampumaetäisyydellä. Myös noutajat ovat selvästi lähihakuisempia kuin seisojat, eivätkä noutajat usein edes ole niin voimakkaasti elävästä riistasta kiinnostuneita.

        eiii novascotian noutajaa ainakaan.. ne tarvitsevat PALJON liikuntaa ja aktivointia.. sitä tuskin kerkeät antamaan tarpeeks enään lapsen syntymän jälkeen ainakaan!!a


      • naureskelija täällä
        sfasddf kirjoitti:

        eiii novascotian noutajaa ainakaan.. ne tarvitsevat PALJON liikuntaa ja aktivointia.. sitä tuskin kerkeät antamaan tarpeeks enään lapsen syntymän jälkeen ainakaan!!a

        Kuuleppas, nämä ovat niitä ainaisia ennakkoluuloja. Kyllä meillä on aina nimenomaan silloin vauva-aikana juuri parhaiten ollut sitä aikaa koirillekkin. Kun ei ole sitä pakollista työkuvioita siinä. Nykyään on varusteet, jolla vauvan saa metsäänkin mukaan. Homma hankaloituu hieman, kun lapsia on useampia, mutta yleensähän näissä tilanteissa on ne kaksi aikuista koiran kanssa touhuamassa. Jaettu vastuu siis. Meillä on lapsia monta. Eikä ole mitään hankaluuksia tarjota koirille aikaa päivittäin se 4-5 tuntia. Hiukan se vaatii suunnittelua, mutta kahdelle koiralle on mahdollista turvata aika sekä yhdessä, että erikseen. Meillä on tosin etuna se, että vierestä alkavat loistavat ulkoilumaastot, eli ainoastaan jälkimaastoihin ajellaan hiukan kauemmas.

        Novascotian noutajia jokusen tunnen. Ei ne ole mitään erityisen aktiivisia verrattuna moniin muihinkin koiriin. Ihan normaalissa perheessä on täysin mahdollista turvata se "aktivointikin", jos on halua. Itsekkään tosin en aloittajalle sitä suosittelisi, mutta eri syistä:)


    • gerthruud

      cavaljeeri tai kingkalle tuli heti mieleen koska et aio harrastaa sen enempää. :)

      Sopeutuvia ja itsenäisiäkin hieman, miellyttäviä seurakoiria.

      http://www.toydogs.net/kcs/

      http://www.cavalieryhdistys.com/

      • en lukenu kaikkee

        Appenzellinpaimenkoira
        wales pringlesspanieli
        laprandorinnoutaja


    • ...

      Mikään koira ei välttämättä suoranaisesti esim. ole lapsiystävällinen, vaan ne tarvitsevat totuttamista.

      Kannattaa miettiä rotuja tarkkaan ja tutkia niiden historiaa, käydä eri kasvattajilla ja yrittää tutustua rodun edustajiin.

    • Anonyymi

      Cavalier King Charles spaniel tai Tiibetinspanieli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe