Onko KARSASTUS periytynyt lapsillesi?

Norsku79

Mietin tässä, että onkohan vauvalleni periytynyt minun karsastukseni vai kuvittelenko jo, kun pelkään niin, että "vika" periytyy. Koska sehän on periytyvää... Tiedän sen siskoni lasten kohdalla.

Nyt mielenkiinnosta kyselen, että onko teillä periytynyt?

Jos on, miten on hoidettu ja onko karsastusta saatu kokonaan pois tai vähentymään ja missä iässä?

Jotenkin tää mun pelko menee ihan yli hilseen ja pilaa koko vauva ajan! Mun pieni poika on nyt 9kk ja syntymästä asti ja ennen syntymää olen tätä asiaa miettinyt.

Kiitos!

14

2046

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+3

Voi olla ettei mene itsellään ohi. Vauvat karsastavat hetken kun silmän lihakset ovat niin heikot vielä tai väsyneet. Muistaakseni kaverin lapsella hoidettiin sellaisella "merirosvo" silmälapulla jka minun käsittääkseni vahvistaa käytössä olevaa silmää ja tasapainottaa karsastusta. Ota yhteyttä neuvolalääkäriin ja kysy asiasta. Välttämättä ei ole kyse loppuelämän asiasta. Ja saadaan äidiltäkin hilseet sit pois! =)

Tämmöinen linkki löytyi nopella googlettamiseella; vauvan karsastaminen:

http://www.lea-test.fi/su/silmat/lapsen.html

• UmmNoora&Saara

eli piilokarsastusta, sitä monesti lapsilla joilla kapeat kasvot ja leveä nenänsilta. Ehkä teilläkin näin. Se menee iän mukana ohi, mutta tottakai kannattaa mennä lääkärille kyselemään niin saa rauhan itselleen:) Hyvinhän nuo lasten jutut ovat onneksi nykyään hoidettavissa:)

• Silmänen

Meillä pojalla kiinnitettiin karsastukseen huomiota tuossa 4kk iässä ja käytiin silmäpolilla 2 kertaa. Ensin heti sillon 4kk iässä ja kontrollliaika sitten 6kk. Oli hurjasti kahdessa kuukaudessa vähentynyt ja lääkäri epäili, että häviää yhteen ikävuoteen mennessä. Käski seurailla tilannetta, jos tuntuu että se pahenee, niin sit lääkäriin jatkotutkimuksiin. Se sanoi myös, että tosi moni vauva karsastaa just tuosta syystä, että silmän lihakset ei vielä ole kehittyneet ja jokaisella ne kehittyy eri tahtia. Ihan pienillä vauvoillahan aluksi silmät pyörii välillä vähän miten sattuu juurikin tuosta samasta syystä. Meillä lähinnä väsyneenä toinen silmä alkaa katsoa vähän sisäänpäin muuten ei mitään vikaa. Tuosta periytymisestä en tiedä, mutta jos esim. sinulla itselläsi tai lapsen isällä on silmän lihakset olleet hitaammin kehittyvät, niin se voisi vaikuttaa varmaan myös lapseen...?
        Silloin kun me käytiin silmäpolilla eka kertaa niin siellä oli yksi vanha rouva, joka kertoi, että hänen 5 lastaan olivat kaikki tosi pahasti karsastaneet n. 2v asti ja se oli sitten korjaantunut itsestään.

• Karsastava äiti

En nyt oikein ymmärrä pelkoasi. Itse karsastan pahasti toisella silmällä, siksi koska sitä ei ole aikanaan hoidettu oikein. Nykyään karsastuksen hoito on ihan eri tasolla. Jos lapsesi karsastaa tuossa iässä näkyvästi, vie hänet lääkäriin. Jos silmät eivät karsasta, rentoudu ja lopeta pelkääminen.

Karsastus on pieni vika moneen muuhun juttuun verrattuna... Nimimerkillä kitalakihalkio, jalkojen epämuodostuma ja karsastus yhdessä perheessä.

• Norsku79

Tiedän kyllä miten karsastusta hoidetaan. Itsellä ollut pienenä / nuorena lappuhoito, silmälasit ja leikkaukset.

Karsastava äiti: ehkä sinusta karsastus on sitten pikkuvika muiden joukossa. Ja tätä tietysti onkin, jos vertaa johonkin vakavaan. Mutta kyllä mulle karsastus oli "vakavaa" silloin kun se oli pahimmillaan. Se vaikutti sosiaaliseen elämään IHAN HIRMUISESTI ja siitä kiusattiin (totta kai!). Se vaikutti niin moneen asiaan, että kyllä se monesti itketti ja monta asiaa meni pilalle... Joten siksi pelkään ihan hysteerisesti, että se tulee pojalleni, koska tiedän miten karsastus voi pilata elämän. Mulla karsastus lähti suurin piirtein pois vasta 18-vuotiaana, kun viimeinen leikkaus tehtiin.

Silmänen: Mua alko kiinnostaan, että millainen karsastus häviää itsestään? Sellaisesta en ole kuullutkaan!
        Tarkoitatko vauvaiän karsastusta vai mikä teidän "diagnoosi" oli?

UmmNoora&Saara: Meidän pojalla on todella pulskat kasvot ja suuret siniset silmät. Joskus olen kuullut, että pyöreäsilmäisillä vauvoilla voi joskus saada karsastusvaikutelman, vaikke olekaan.

No meillä on kohta neuvolalääkäri. Täytyy siellä sanoa, että panostaa siihen karsastusosioon, kun sehän kuuluu niihin tutkimuksiin neuvolalääkärissä.

KIITOS VASTAAJILLE!

• Silmänen vastaa
        Norsku79 kirjoitti:

Tiedän kyllä miten karsastusta hoidetaan. Itsellä ollut pienenä / nuorena lappuhoito, silmälasit ja leikkaukset.

Karsastava äiti: ehkä sinusta karsastus on sitten pikkuvika muiden joukossa. Ja tätä tietysti onkin, jos vertaa johonkin vakavaan. Mutta kyllä mulle karsastus oli "vakavaa" silloin kun se oli pahimmillaan. Se vaikutti sosiaaliseen elämään IHAN HIRMUISESTI ja siitä kiusattiin (totta kai!). Se vaikutti niin moneen asiaan, että kyllä se monesti itketti ja monta asiaa meni pilalle... Joten siksi pelkään ihan hysteerisesti, että se tulee pojalleni, koska tiedän miten karsastus voi pilata elämän. Mulla karsastus lähti suurin piirtein pois vasta 18-vuotiaana, kun viimeinen leikkaus tehtiin.

Silmänen: Mua alko kiinnostaan, että millainen karsastus häviää itsestään? Sellaisesta en ole kuullutkaan!

UmmNoora&Saara: Meidän pojalla on todella pulskat kasvot ja suuret siniset silmät. Joskus olen kuullut, että pyöreäsilmäisillä vauvoilla voi joskus saada karsastusvaikutelman, vaikke olekaan.

No meillä on kohta neuvolalääkäri. Täytyy siellä sanoa, että panostaa siihen karsastusosioon, kun sehän kuuluu niihin tutkimuksiin neuvolalääkärissä.

KIITOS VASTAAJILLE!

Niin siis kai se lekuri tuota vauva-ajan karsastusta tarkoitti, koskapa silmänpohja oli ok ja sanoi, että kunhan silmää liikuttavat lihakset vahvistuu ja kehittyy, luultavasti häviää tuo karsastuskin. Eli ymmärsin asian näin, että meidän pojalla (joka myöskin nyt 9kk) on vaan vielä löysät ne lihakset, eikä jaksa vielä pitää silmää suorassa. Jos ei parane itsestään, niin sitten tulee meidän pojasta merimies ja laitetaan lappu silmälle.

Meillä ainakin neuvolalääkäri just huomasi tuon karsastuksen ennen kuin ennätin asiaa edes kysyä sillon 4kk neuvolassa, eli aika tarkkaan kyllä tutkivat silmät pieniltä meillä. Vielä nyt 8kk tarkastuksessakin kyseli, että mitä polilla sanottiin tuosta silmästä kun hän vieläki on huomaavinaan pientä karsastusta ja kun kerta polilla on jo käyty ei kirjoittanut uutta lähetettä, muuten olisi viimeistään nyt laitettava tutkimuksiin.

Niin siis onko sun lapsella karsastusta vai pysyyko silmät kurissa? Jos olisi vauva-ajan karsastusta ym niin kai se olisi jo tullut esiin. Ei kai ne silmät enää nyt voi yhtä-äkkiä huonontua...

• Karsastava äiti
        Norsku79 kirjoitti:

KIITOS VASTAAJILLE!

On minuakin kiusattu karsastamisesta ja monesta muustakin syystä julmastikin koko kouluikä. Ja se on jättänyt jälkensä persoonaani. Minun silmäni karsastavat edelleen, vikansa vain oppii aikuisena hyväksymään. Kaikesta huolimatta pidän karsastusta niin pienenä vaivana, että siitä ei kannata kauheeta stressiä ottaa. Ajattele nyt itsekin, et voi enää tehdä asialle mitään muuta kuin hoidattaa mahdollisen karsastuksen. Erästä kuuluisaa tv-persoonaa lainatakseni: "How is it working for you?" siis miten stressaaminen auttaa asiaan? Kaikella ystävyydellä... älä anna lapsesi ekan vuoden mennä ohi asiaa murehtiessa!

• Norsku79
        Karsastava äiti kirjoitti:

On minuakin kiusattu karsastamisesta ja monesta muustakin syystä julmastikin koko kouluikä. Ja se on jättänyt jälkensä persoonaani. Minun silmäni karsastavat edelleen, vikansa vain oppii aikuisena hyväksymään. Kaikesta huolimatta pidän karsastusta niin pienenä vaivana, että siitä ei kannata kauheeta stressiä ottaa. Ajattele nyt itsekin, et voi enää tehdä asialle mitään muuta kuin hoidattaa mahdollisen karsastuksen. Erästä kuuluisaa tv-persoonaa lainatakseni: "How is it working for you?" siis miten stressaaminen auttaa asiaan? Kaikella ystävyydellä... älä anna lapsesi ekan vuoden mennä ohi asiaa murehtiessa!

Silmänen: No meillä päin eka neuvolalääkäri oli 2kk iässä ja seuraava on sitten 10kk iässä eli kohta. 2kk neuvolassa ei huomattu mitään. Karsastus voi alkaa vaikka 4-vuotiaana. Mulla on suvussa kokemusta siitäkin... huoh... Mutta kiva kuulla, että jossain tapauksissa siis noi lihakset voi itsekseen korjaantua, varsinkin just vauvaiässä.

Karsastava äiti: Kiitos sinullekin vastauksesta. En voi sille mitään, että stressaan. En vaan voi. Mietin tätä paljon jo raskausaikana, joten ei se tästä mihinkään muutu. Mutta silti onneksi nautin suunnattomasti raskausajasta, joten enköhän nauti nytkin, vaikka mieltä ttä asia vaivaakin.

No semmosta. Kiitti vielä!

• Norsku79
        Norsku79 kirjoitti:

Silmänen: No meillä päin eka neuvolalääkäri oli 2kk iässä ja seuraava on sitten 10kk iässä eli kohta. 2kk neuvolassa ei huomattu mitään. Karsastus voi alkaa vaikka 4-vuotiaana. Mulla on suvussa kokemusta siitäkin... huoh... Mutta kiva kuulla, että jossain tapauksissa siis noi lihakset voi itsekseen korjaantua, varsinkin just vauvaiässä.

Karsastava äiti: Kiitos sinullekin vastauksesta. En voi sille mitään, että stressaan. En vaan voi. Mietin tätä paljon jo raskausaikana, joten ei se tästä mihinkään muutu. Mutta silti onneksi nautin suunnattomasti raskausajasta, joten enköhän nauti nytkin, vaikka mieltä ttä asia vaivaakin.

No semmosta. Kiitti vielä!

Ai niin silmänen ja karsastava äiti: onko silmäsellä suvussa / itsellä karsastusta? Entäs on karsastavan äidin kaikille lapsille periytynyt karsastus?

• UmmNoora&Saara
        Norsku79 kirjoitti:

KIITOS VASTAAJILLE!

tämä linkki. Siellä on ainakin asiaa piilokarsastuksesta ja kuvia että voit katsoa josko muistuttaisi teidän tilannetta:)

http://www.lea-test.fi/su/vanhem/poikkeavuudet.html

• Karsastava äiti
        Norsku79 kirjoitti:

Ai niin silmänen ja karsastava äiti: onko silmäsellä suvussa / itsellä karsastusta? Entäs on karsastavan äidin kaikille lapsille periytynyt karsastus?

Mulla on vasta yksi lapsi, toinen on vasta tulossa. Esikoisella ei ole 3 vuoden ikään mennessä karsastusta ilmennyt, lukuunottamatta ihan ensimmäisiä kuukausia. Pienillä vauvoilla karsastus on tosi yleistä ja yleensä menee ohi niin kuin meilläkin meni. Meidän lapsella on synnynnäinen rakennevika jaloissaan, joten ei ihan ilman huolta ole täälläkään selvitty. Aika näyttää miten tämän tulokkaan kanssa käy.

Minun veljeni karsastaa myös, tosin ei niin pahasti kuin minä. Vanhemmistani ei karsasta kumpikaan. Minä ja veljeni ollaan synnytty keskosina kummatkin. Olen ollut siinä uskossa, että karsastusta olisi enemmän ennenaikaisesti syntyneillä kuin täysiaikaisilla. Oma lapseni on täysiaikaisena syntynyt.

• Norsku79
        UmmNoora&Saara kirjoitti:

tämä linkki. Siellä on ainakin asiaa piilokarsastuksesta ja kuvia että voit katsoa josko muistuttaisi teidän tilannetta:)

http://www.lea-test.fi/su/vanhem/poikkeavuudet.html

Nostanpa viestiä, jos tuli uusia kommentteja.

• Itse mietin..
        Norsku79 kirjoitti:

Nostanpa viestiä, jos tuli uusia kommentteja.

tällä hetkellä ihan samoja asioita, tosin minulla vauva on vasta reilu 1kk ja tässä iässähän ne silmät menevät ihan holtittomasti miten sattuu vaikka mitään vikaa ei olisikaan. Itselläni siis karsastanut silmät ihan muutaman viikon ikäisestä asti ja 3-vuotiaasta asti sen takia sitten joutunut pitämään vahvoja silmälaseja/piilareita. Ja silloin sanottiin että ennen kouluikää saan lasit pois! Nyt olen siis 25-vuotias.

Juuri tänään äidiltäni kysyin tuosta karsastusasiasta ja hänen mielestään vauvani silmät eivät näyttäneet samalta kuin minulla silloin vauvana kun alkoivat karsastamaan. Ja karsastus itselläni oli siis ihan tosi selkeä (oikeassa silmässä lievä ja vasemmassa pahempi) ja oikeastaan kaikissa vauvakuvissakin se näkyy.

Eipä tuolla asialla suurta merkitystä ole, vaikka karsastus pojalleni periytyisikin, mutta kyllähän se olisi mukavampaa jos siltä oltaisiin vältytty. Kenelläkään muulla sukulaisellani ei karsastusta ole.

• eamo##

Minulla silmät ovat karsastaneet 4-vuotiaasta alkaen. Näkökyky oli normaali kunnes karsastu hoidettiin leikkauksella. Leikkauksen jälkeen näin jatkuvasti kahtena. Nyt näen pysyvästi molemmillla silmillä erikseen kahtena. Yhteensä kuvia on siis 4. Kyllä tämä karsastus on elämässäni ollut iso haitta. Ei ole ollenkaan mikään pieni juttu. Eikä tätä hoitamaankaan pysty. Sen takia ymmärrän kyllä pelon. Mutta kyllä karsastavan silmänkin kanssa voi elää eikä se mitään haittaa, että näkee neljänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      82
      4206
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3191
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      167
      2566
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1925
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe