Opintojen keskeyttäminen

heiduuu

Onko jollakin ollut samanlainen tilanne, että on keskeyttänyt( ei eronnut) opintonsa ja tarkoituksena jatkaa myöhemmin ja nyt työkkärissä ei ole oikeutta työttömyysturvaan, koska kyseessä on tilapäinen keskeytys..eikä tipu opintotukea ja töitä ei löydy, hups..onko mitään tukea saatavissa, paitsi toimeentulotuki, mut ei jaksais sitä paperisotaa..:/

15

18062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjo27

      Jäät täysin toimeentulotuen varaan. Oot kuitekii viel opiskelija, koska et kokonaan oo eronnu koulusta. Ite aikoinaan pein koulusta n.8kk väliä ja elin siis sen ajan toimeentulotuella. Itellä tosin ei ollu aikomustakana mennä töihin sinä aikana. Tarvitsin vaan rauhaa...masennusta sairastin.

      Eihä se toimeentulotuen hakeminen oo ku ekalla kertaa semmonen paperisota. Vaikka joutuu niitä papruja täytteleen ja sinne tietyt viemään, aina. Mut ekaan hakemukseenha sitä menee sitte oikee eniten paljo. Mut jos meinaat jollain elää, ni ei siul oikee vaihtoehtoja oo.

      • kirjoitan

        Hei,
        onko kenelläkään kokemuksia ammattikoulun keskeyttämisestä/ lopettamisesta tai sen harkisemisesta? Voisitteko jakaa kokemuksia kanssani? Miksi päätit keskeyttää tai lopettaa? Mitkä syyt siihen vaikuttivat? Oliko syy koulussa, elämäntilanteessasi vai missä? Miten teit päätöksen ja kuinka kauan sitä harkitsit? Saitko tukea päätöksen tekemisessä joltakin? Mitä siten tapahtui kun teit päätöksen, miten elämäsi jatkui? Päätitkö kuitenkin kenties jatkaa opintojasi? Tuntuuko, että ratkaisusi oli oikea näin jälkikäteen?


      • jjkd
        kirjoitan kirjoitti:

        Hei,
        onko kenelläkään kokemuksia ammattikoulun keskeyttämisestä/ lopettamisesta tai sen harkisemisesta? Voisitteko jakaa kokemuksia kanssani? Miksi päätit keskeyttää tai lopettaa? Mitkä syyt siihen vaikuttivat? Oliko syy koulussa, elämäntilanteessasi vai missä? Miten teit päätöksen ja kuinka kauan sitä harkitsit? Saitko tukea päätöksen tekemisessä joltakin? Mitä siten tapahtui kun teit päätöksen, miten elämäsi jatkui? Päätitkö kuitenkin kenties jatkaa opintojasi? Tuntuuko, että ratkaisusi oli oikea näin jälkikäteen?

        Joo tuota ite lopetin viime vuonna kun olin ykkösellä taino tämän lukukauden puolella tuli ero paperit kun en käyny koulussa enää. koska meillä oli luokaohjaajan kanssa sopimus ettäkun en päässyt ammattiin valmentavaan koulutukseen niin olen loppuvuoden sillä luokalla että en saa potkuja vaikka en koulussa kävisikään.. mutta siis, lopetin ihan sen takia kun ala ei kiinostanut paskan vertaa, eikä ikinä ollut kiinostanutkaan, joku päähän pisto sillon oli edes sinne mennä, ja sitten ei jaksanut käydä siellä kun oli luokan ainut tyttö ja pojat sitten aina vittuili ja kiusasi yms.. :D silleen pikku hiljaa väheni siellä koulussa käyminen ja stten ei jaksanut enää mennä ollenkaan ja kävin luokan ohjaajalle sanomassa että lopetan koulun.. Ja sovittiin sillon kans että 2. vuoden alussa ne ero paperit sitten.. tarkotus oli nimittäin se että olisin käyny ne kurssit kunnolla niin olis voinu sit hyväksi lukea muttan enpä jaksanu kiinostaunua ja vaivautua, sama käydä sit samalla kunhan kouluun joskus ehkä pääsis.. Noooh nyt on tässä tämmönen parinvuoden välivuodet menossa periaatteessa kun viimesyksynä en päässyt kouluun.. mutta nyt oon haralla ja toivottavasti pääsen sinne puolelle kouluun minne haluan ettei tarvitse taas tyhjän panttina istua, koska se oli perseestä, että en suosittele ainakaan kesken vuotta lopettamaan, kannattaa käydä se eka vuosi kunnolla vaikka ei kiinostais kun sit voi hyväksi lukea ainakin yleisaineet jos vaihtaa alaa.. olihan se ratkaisu ihan oikea, hulluksi olisin varmaan tullut jos en olisi lopettanut mutta järkevämpää olis tietenki käydä edes ne yleisainekurssit kunnolla mutta enpä kadu mitään.. en kenellekkään kuitenkaan suosittele tällästä vaihto ehtoa, nimittäin ite olisin mielummin koulussa kun makais kotona tai nyt ku oon haralla niin sese vasta perseestä onkin, noo mutta saa ainakin työ kokemusta eikä tarvii vaan kotona maata, mutta koulussa mielummin olisin. että älkää lopettako koulua kesken vaan lukekaa edes joku ammatti aluksi niin onpahan edes ammatti! saapa sitte työttömyyspäivärahaa jos ei töitä saa, ja jos ala ei kiinosta niin uudelleen kouluun , toiselle alalle mikä kiinostaa! elkää tehkö niinku minä teen vaan niinku minä sanon! hehheh.. :D

        sekavaa tämä teksti mutta näkisittepä ajatukseni!! :D


      • jjkd
        jjkd kirjoitti:

        Joo tuota ite lopetin viime vuonna kun olin ykkösellä taino tämän lukukauden puolella tuli ero paperit kun en käyny koulussa enää. koska meillä oli luokaohjaajan kanssa sopimus ettäkun en päässyt ammattiin valmentavaan koulutukseen niin olen loppuvuoden sillä luokalla että en saa potkuja vaikka en koulussa kävisikään.. mutta siis, lopetin ihan sen takia kun ala ei kiinostanut paskan vertaa, eikä ikinä ollut kiinostanutkaan, joku päähän pisto sillon oli edes sinne mennä, ja sitten ei jaksanut käydä siellä kun oli luokan ainut tyttö ja pojat sitten aina vittuili ja kiusasi yms.. :D silleen pikku hiljaa väheni siellä koulussa käyminen ja stten ei jaksanut enää mennä ollenkaan ja kävin luokan ohjaajalle sanomassa että lopetan koulun.. Ja sovittiin sillon kans että 2. vuoden alussa ne ero paperit sitten.. tarkotus oli nimittäin se että olisin käyny ne kurssit kunnolla niin olis voinu sit hyväksi lukea muttan enpä jaksanu kiinostaunua ja vaivautua, sama käydä sit samalla kunhan kouluun joskus ehkä pääsis.. Noooh nyt on tässä tämmönen parinvuoden välivuodet menossa periaatteessa kun viimesyksynä en päässyt kouluun.. mutta nyt oon haralla ja toivottavasti pääsen sinne puolelle kouluun minne haluan ettei tarvitse taas tyhjän panttina istua, koska se oli perseestä, että en suosittele ainakaan kesken vuotta lopettamaan, kannattaa käydä se eka vuosi kunnolla vaikka ei kiinostais kun sit voi hyväksi lukea ainakin yleisaineet jos vaihtaa alaa.. olihan se ratkaisu ihan oikea, hulluksi olisin varmaan tullut jos en olisi lopettanut mutta järkevämpää olis tietenki käydä edes ne yleisainekurssit kunnolla mutta enpä kadu mitään.. en kenellekkään kuitenkaan suosittele tällästä vaihto ehtoa, nimittäin ite olisin mielummin koulussa kun makais kotona tai nyt ku oon haralla niin sese vasta perseestä onkin, noo mutta saa ainakin työ kokemusta eikä tarvii vaan kotona maata, mutta koulussa mielummin olisin. että älkää lopettako koulua kesken vaan lukekaa edes joku ammatti aluksi niin onpahan edes ammatti! saapa sitte työttömyyspäivärahaa jos ei töitä saa, ja jos ala ei kiinosta niin uudelleen kouluun , toiselle alalle mikä kiinostaa! elkää tehkö niinku minä teen vaan niinku minä sanon! hehheh.. :D

        sekavaa tämä teksti mutta näkisittepä ajatukseni!! :D

        olin sillon vielä alle 17 kun koulun lopetin eli en saanut opintotukea eli sen pystyi vielä lopettamaan ilman mitään seurauksia. tai siis niitä opintotukien takasin makseluita yms..


      • läheltä piti
        jjkd kirjoitti:

        olin sillon vielä alle 17 kun koulun lopetin eli en saanut opintotukea eli sen pystyi vielä lopettamaan ilman mitään seurauksia. tai siis niitä opintotukien takasin makseluita yms..

        tulin itsekin tälle alalle jostain ihan päähänpistosta (paniikki). ja olen tässä huomannu (jo ekana vuonna, nyt oon toisena vuotena) ettei tää ala vois kiinnostaa pätkän vertaa. hain 1 vuotena yhteishaussa sille alalle joka kiinnosti, mutta olen sen verran tunnollinen etten pysty lopettaan ja jatkoin sitten tätä. mulle samanlailla pojat vittuilee (luokan ainut tyttö). enkä oikein jaksais tätä. en oo yhtään lintsannut mutta sinänsä tää on turhaa sillä tunnilla en seuraa melkein yhtään (ja se olisi aika tärkeää jos haluaa päästä täältä läpi). huomasin et yleisaineet kiinnostivat mua ja niissä tulikin hyviä numeroita (toisin kuin ammatti aineissa). en jaksais käydä tätä, mutten pysty keskeyttäänkään ja haluan saada edes jonkin ammatin. oma tunto kolkuttaa jos keskeytän, vaikkei olisi yhtään kiinnostusta käydä täällä. eli olen täällä toista vuotta ja odotan et se vika vuosi menee ohi. ekana vuotena olin jo melkein keskeyttää kunnes omatunto puuttui peliin. että silleen. suosittelen lämpimästi käydä sen alan läpi minkä on valinnut meinaan jo vaihtaa alaa toiseen, ajan myötä sekään ala ei tunnu oikeelta. ja sit taas keskeyttää. eikä saa siitäkään ammattia. eli käykää se ammatti missä olette.


      • fadsjklkjlka
        läheltä piti kirjoitti:

        tulin itsekin tälle alalle jostain ihan päähänpistosta (paniikki). ja olen tässä huomannu (jo ekana vuonna, nyt oon toisena vuotena) ettei tää ala vois kiinnostaa pätkän vertaa. hain 1 vuotena yhteishaussa sille alalle joka kiinnosti, mutta olen sen verran tunnollinen etten pysty lopettaan ja jatkoin sitten tätä. mulle samanlailla pojat vittuilee (luokan ainut tyttö). enkä oikein jaksais tätä. en oo yhtään lintsannut mutta sinänsä tää on turhaa sillä tunnilla en seuraa melkein yhtään (ja se olisi aika tärkeää jos haluaa päästä täältä läpi). huomasin et yleisaineet kiinnostivat mua ja niissä tulikin hyviä numeroita (toisin kuin ammatti aineissa). en jaksais käydä tätä, mutten pysty keskeyttäänkään ja haluan saada edes jonkin ammatin. oma tunto kolkuttaa jos keskeytän, vaikkei olisi yhtään kiinnostusta käydä täällä. eli olen täällä toista vuotta ja odotan et se vika vuosi menee ohi. ekana vuotena olin jo melkein keskeyttää kunnes omatunto puuttui peliin. että silleen. suosittelen lämpimästi käydä sen alan läpi minkä on valinnut meinaan jo vaihtaa alaa toiseen, ajan myötä sekään ala ei tunnu oikeelta. ja sit taas keskeyttää. eikä saa siitäkään ammattia. eli käykää se ammatti missä olette.

        Ei mitään järkeä opiskella sellasta alaa joka ei kiinnosta!


      • suosittelen
        fadsjklkjlka kirjoitti:

        Ei mitään järkeä opiskella sellasta alaa joka ei kiinnosta!

        jos alottaa sen rumban, että ei tää kiinnosta, keskeytän.. noo haen taas yhteen ammattiin joka vois hiukan kiinnostaa... ei sekään enää kiinnosta.. keskeytän senkin. ekankin tosta noin vain onnistuin keskeyttään joten mikäs siinä, haen TAAS toiseen. jne jne.
        lopulta ei ammattia ku mikään ei kiinnosta. työkkärissä asiakkaana ja naureskelee vaan kun ei oo papereita mistään. että kandee hommata edes yhdet paperit jostain vaikkei millään kiinnostais tehä, onpahan paperit ja työkkäri tykkää - ja työnantaja.


      • 8787868
        fadsjklkjlka kirjoitti:

        Ei mitään järkeä opiskella sellasta alaa joka ei kiinnosta!

        siis tämä on tärkein opiskelussa, eli siis järki sanoo, että mikä ammatti kiinnostaa, niin ehdottomasti sinne. Ei siitä opiskelusta tule mitään ,jos ei ole minkäänlaista kiinnostusta


      • mabula
        kirjoitan kirjoitti:

        Hei,
        onko kenelläkään kokemuksia ammattikoulun keskeyttämisestä/ lopettamisesta tai sen harkisemisesta? Voisitteko jakaa kokemuksia kanssani? Miksi päätit keskeyttää tai lopettaa? Mitkä syyt siihen vaikuttivat? Oliko syy koulussa, elämäntilanteessasi vai missä? Miten teit päätöksen ja kuinka kauan sitä harkitsit? Saitko tukea päätöksen tekemisessä joltakin? Mitä siten tapahtui kun teit päätöksen, miten elämäsi jatkui? Päätitkö kuitenkin kenties jatkaa opintojasi? Tuntuuko, että ratkaisusi oli oikea näin jälkikäteen?

        MOI!
        Lopetin amiksen, koska opetuksessa mentiin liian lujaa eteenpäin ja opettaja ei tajunnut selittää perusasioita


      • sähköopiskelija
        jjkd kirjoitti:

        Joo tuota ite lopetin viime vuonna kun olin ykkösellä taino tämän lukukauden puolella tuli ero paperit kun en käyny koulussa enää. koska meillä oli luokaohjaajan kanssa sopimus ettäkun en päässyt ammattiin valmentavaan koulutukseen niin olen loppuvuoden sillä luokalla että en saa potkuja vaikka en koulussa kävisikään.. mutta siis, lopetin ihan sen takia kun ala ei kiinostanut paskan vertaa, eikä ikinä ollut kiinostanutkaan, joku päähän pisto sillon oli edes sinne mennä, ja sitten ei jaksanut käydä siellä kun oli luokan ainut tyttö ja pojat sitten aina vittuili ja kiusasi yms.. :D silleen pikku hiljaa väheni siellä koulussa käyminen ja stten ei jaksanut enää mennä ollenkaan ja kävin luokan ohjaajalle sanomassa että lopetan koulun.. Ja sovittiin sillon kans että 2. vuoden alussa ne ero paperit sitten.. tarkotus oli nimittäin se että olisin käyny ne kurssit kunnolla niin olis voinu sit hyväksi lukea muttan enpä jaksanu kiinostaunua ja vaivautua, sama käydä sit samalla kunhan kouluun joskus ehkä pääsis.. Noooh nyt on tässä tämmönen parinvuoden välivuodet menossa periaatteessa kun viimesyksynä en päässyt kouluun.. mutta nyt oon haralla ja toivottavasti pääsen sinne puolelle kouluun minne haluan ettei tarvitse taas tyhjän panttina istua, koska se oli perseestä, että en suosittele ainakaan kesken vuotta lopettamaan, kannattaa käydä se eka vuosi kunnolla vaikka ei kiinostais kun sit voi hyväksi lukea ainakin yleisaineet jos vaihtaa alaa.. olihan se ratkaisu ihan oikea, hulluksi olisin varmaan tullut jos en olisi lopettanut mutta järkevämpää olis tietenki käydä edes ne yleisainekurssit kunnolla mutta enpä kadu mitään.. en kenellekkään kuitenkaan suosittele tällästä vaihto ehtoa, nimittäin ite olisin mielummin koulussa kun makais kotona tai nyt ku oon haralla niin sese vasta perseestä onkin, noo mutta saa ainakin työ kokemusta eikä tarvii vaan kotona maata, mutta koulussa mielummin olisin. että älkää lopettako koulua kesken vaan lukekaa edes joku ammatti aluksi niin onpahan edes ammatti! saapa sitte työttömyyspäivärahaa jos ei töitä saa, ja jos ala ei kiinosta niin uudelleen kouluun , toiselle alalle mikä kiinostaa! elkää tehkö niinku minä teen vaan niinku minä sanon! hehheh.. :D

        sekavaa tämä teksti mutta näkisittepä ajatukseni!! :D

        lopetin ihan sen takia kun ala ei kiinostanut paskan vertaa, eikä ikinä ollut kiinostanutkaan.


      • lukiopoika
        mabula kirjoitti:

        MOI!
        Lopetin amiksen, koska opetuksessa mentiin liian lujaa eteenpäin ja opettaja ei tajunnut selittää perusasioita

        vammane


    • merkonomiksihaluava

      koulun keskeyttäminen oli ehkä tyhmintä mitä oon tehnyt no ei ehkä tyhmintä mutta tyhmä oli kumminkin

    • PEOPLE IN THE WORLD

      Lopetin itse kohta n.2 viikkoa sitten koulun, koska ala ei ollut se mun juttu sitte lopulta.. Liian vaativa koulu, ja liian sellanen et täytyy olla niin HYVÄ, tai itsevarma kaikes.. ja rupesin miettii, et se työ ei oo mitää ruusuilla tanssimista nii miks olisin kärsiny 2 vuotta lisää kouluu, joka on jo painajaista ekana vuonna.. no olipa seki kokemus, sain kavereita ja näi.. en kadu, mut silti.. nyt piän taukoo kouluista ja mietin tulevaisuutta ja sitä alaa joka kiinnostaa :--) en mä mitää oo menettäny ku en saanu muutekaa opintotukeja ja näi, onhan täs viel vuosii aikaa opiskella ku on nuori ja vapaa ;P
      AH kesä,

    • Shelgrim

      kertokaahan mulle että mikä olis parempaa mun kannalta tehä ku itte hain viestintä kouluun jonne haki satoja ihmisiä ja minä olin yks kahdeksastatoista jotka niistä valittiin sinne. itse en alunperin ollu kiinnostunut paljon tästä ammatista ja jo pääsykokeessa aloin miettiä että lopetanko kokeen kesken ja lähden kävelemään mutta en. mun koulun opo melkeinpä pakotti mut hakemaan sinne kouluun ja jotenki kuuntelin sitten sitä. ja kesällä sain tiedon siitä että kaikista kouluista mihin hain pääsin juuri sinne viestintään ja lukioon ja päätin sitten mennä viestintään. ja nyt pelkkä koulussa oleminen on tuskaa ku ei oikeasti kiinnosta ja ei ole minkäänlaista motivaatiota jatkaa koulua ja muutenki ollu tosi pahasti ailahteleva mieliala päällä. yli vuoden olen koulussa ollut ja jotenki tuntuu pahalta jos jättäisin sen kesken koska vein paikan sellaiselta joka todellisuudessa olis halunnu sinne mutta toisaalta haluanko turhaan rääkätä itteäni koulussa jossa en halua olla ja josta lintsaan. auttakaa ja kertokaa mitä voisin tehä. mun ammattitoive on tulla diabeteshoitajaksi ja pitäisi jotenki päästä kouluun ja pitääkö mun odottaa seuraavaan yhteishakuun vai mitä voisin tehä?

    • zelandon

      Et lopeta, mutta haet sairaanhoitajaksi samalla. Haastattelussakin näyttää paremmalta, jos voit kertoa että olet kyllä koulussa, mtta haluaisit vaihtaa. Kerron että menit sinne suosituksista, mutta itse olet aina halunnut hoitsuksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe