Pyykki oli ennen lämmin, nyt kylmä

isuzu

Keskustelupalstoilla on vähän käsitelty sitä, miksi jotkut pesukoneet jättävät pyykin kylmäksi pesun jälkeen.

Mun AEG-koneen tapauksessa pyykit oli aina lämpimät pesun jälkeen, kunnes yhtenä päivänä kone jätti samalla totutulla ohjelmalla pyykit jäätävän kylmiksi. Siitä lähtien pyykit on aina olleet kylmät pesun jälkeen. Mistähän tällainen muutos voi johtua?

Kiitos jos joku osaa auttaa!

11

12544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ak

Pyykinpesukoneet yleensä huuhtelevat pyykit kylmällä vedellä. Jos pyykit jäävät pesun jälkeen lämpimiksi, niin silloin huuhtelu ei ole toiminut toivotulla tavalla - koneessa on ollut sen kapasiteettiin nähden liikaa pestävää.

Tiedän kyllä tapauksen, jossa emäntä oli käskenyt asentaa pyykkikoneen kuumaan veteen - kyllähän ne pyykit olivat lämpimiä koneesta otettuna, mutta meni sitten lumpuksi aika moni vaatekappale. Kun suostui vaihtamaan liitännän kylmään veteen, alkoivat pyykit puhdistua ja pysyä kuosissaan. Mutta olivat sitten kylmiä koneesta otettuna.

• isuzu

Mielenkiintoista tässä on se, että koko elämäni aikana, kaikilla koneilla joilla olen ikinä pessyt, pyykki on ollut lämmin kun sen ottaa heti pesun jälkeen koneesta. Muillakin keneltä olen kysynyt on sama kokemus. Tarkottaako tämä siis, että minun ja tuttavieni koneet ovat aina huuhdelleet huonosti?

• Harraste
        isuzu kirjoitti:

Mielenkiintoista tässä on se, että koko elämäni aikana, kaikilla koneilla joilla olen ikinä pessyt, pyykki on ollut lämmin kun sen ottaa heti pesun jälkeen koneesta. Muillakin keneltä olen kysynyt on sama kokemus. Tarkottaako tämä siis, että minun ja tuttavieni koneet ovat aina huuhdelleet huonosti?

meitin koneesta tulee ulos huuhtelun jälkeen kylmää pyykkiä.

• Iceman!
        isuzu kirjoitti:

Vain joku kuivaustoiminnon omaava pyykinpesukone voi olla sellainen, että pyykki on lämmintä huuhteluiden tai linkouksen jälkeen, jos kone on kiinnitetty oikein kylmään veteen. Jos on kiinnitetty väärin lämpimään veteen tai sekoittimeen, jossa käyttäjä voi säädellä koneen ottaman veden lämpötilaa, niin pyykki voi olla lämmintä.

Sitten toinen vaihtoehto on sellinne, että pyykit ovat unohtuneet pitkäksi aikaa märkinä koneeseen ja alkaneet käymään/mätänemään/lahoamaan ja lämpiävät sen vuoksi.

Itse en ole koskaan törmännyt koneeseen joka lämmittäisi lainkaan huuhteluvesiä.

• ak
        isuzu kirjoitti:

Aivan. Olette täyttä'neet koneet liian täyteen, ja huuhtelu ei ole toiminut hyvin.

Toki pyykkiä tulee pesät täysiä koneellisia, mutta se EI tarkoita sitä, että kone tungetaan täyteen! Täysi koneellinen tarkoittaa koneen täyttömäärän mukaista määrää pyykkiä, valkopesussa koneen nimellismäärä esim. 4kg, hienopesussa sitten enää 2,5kg-3kg. Ja villapesussa 1/4 nimelliskapasiteetista.

• lattialämmtys
        isuzu kirjoitti:

Enpä muista koskaan käyttäneeni konetta jossa olisi ollu pyykki lämmintä pesun jälkeen.

Tietysti jos unohtaa pyykin koneeseen, niin alla oleva lattialämmitys kyllä lämmittää pyykin.

• eräs vuokralainen
        ak kirjoitti:

Aivan. Olette täyttä'neet koneet liian täyteen, ja huuhtelu ei ole toiminut hyvin.

Toki pyykkiä tulee pesät täysiä koneellisia, mutta se EI tarkoita sitä, että kone tungetaan täyteen! Täysi koneellinen tarkoittaa koneen täyttömäärän mukaista määrää pyykkiä, valkopesussa koneen nimellismäärä esim. 4kg, hienopesussa sitten enää 2,5kg-3kg. Ja villapesussa 1/4 nimelliskapasiteetista.

Voi ei. Olenkohan täyttänyt koneen aina ihan liian täyteen. En ole ikinä tajunnut punnita pyykkiäni.

Olen aikuisikäni käyttänyt aina pesutupia, joten tiedä onko nuo pesukoneet jotenkin erilaisia ja eri kokoisia. Näyttävät ainakin isommilta pyykkituvissa. Kysymykseni on kuitenkin se, että ovatko nuo antamasi kilomäärät varmasti oikeita? Pesuainekin pitäisi annostella painon mukaan, joten minun olisi jo aika tarkistaa perus pyykkikorillisen paino.

Olen miettinyt jos täytänkö koneen liian täyteen vai liian tyhjäksi. Ihan kuin pyykki ei aina peseytyisi ja joskus tuntuu että hajotan koneen jos en laita sitä täyteen. Kone ei kuulemma tykkää käydä tyhjillään.

• ak
        eräs vuokralainen kirjoitti:

Voi ei. Olenkohan täyttänyt koneen aina ihan liian täyteen. En ole ikinä tajunnut punnita pyykkiäni.

Olen aikuisikäni käyttänyt aina pesutupia, joten tiedä onko nuo pesukoneet jotenkin erilaisia ja eri kokoisia. Näyttävät ainakin isommilta pyykkituvissa. Kysymykseni on kuitenkin se, että ovatko nuo antamasi kilomäärät varmasti oikeita? Pesuainekin pitäisi annostella painon mukaan, joten minun olisi jo aika tarkistaa perus pyykkikorillisen paino.

Olen miettinyt jos täytänkö koneen liian täyteen vai liian tyhjäksi. Ihan kuin pyykki ei aina peseytyisi ja joskus tuntuu että hajotan koneen jos en laita sitä täyteen. Kone ei kuulemma tykkää käydä tyhjillään.

kaivapa esiin oman pesukoneesi käyttöohje. Pesukone ei hajoa tyhjäkäynnistä. luonto siitä vaan ei tykkää. Pesukone suositellaan pestäväksi tyhjillään kuumimmalla mahdollisella pesuohjelmalla (yleensä valkopesu 90 astetta) kerran kuussa-kerran vuodessa (käyttömäärästä riippuen), etenkin jos pyykkiä pesee yleensä alhaisilla lämpötiloilla.

Edellinen kone (oli 4kg kone) oli siitä helppo, että oli helppo ohjeistaa tyhmempikin koneenkäyttäjä: valkopyykkiin sen verran vaatetta, että pyykkikasan päälle koneeseen mahtui ilman survomista kissa nukkumaan (ja se kissa pois ennenkuin alkaa ladata pesuainetta ja sulkee luukun...), ja muihin pesuihin sitten aina vähän vähemmän.

KOSKAAN pyykkiä ei saa ladata koneeseen siten, että sitä joutuu oikein survomalla survomaan. Sillä sen koneen saa hajalle, ja pyykin jäämäään likaiseksi. Anoppi harrastaa tätä, pesukoneita menee vaihtoon parin vuoden välein ja vaatteet vähän useammin.

Ai niin, toki on tiettyjä tilanteita, että vajaa kone aiheuttaa ongelmia: jos pesee isoja, runsaasti vettä kerääviä vaatekappaleita, tai yleensä ne ovat mattoja tai muita "ei-vaatteita" ja niitä on koneessa 1-2, niin silloin koneen rumpu kuormittuu epätasaisesti, kun se painava matto on vain yhdellä kulmalla ja tämä voi pahimmillaan rikkoa koko koneen esimerkiksi linkouksen aikana.

• ????,.-.,.-
        lattialämmtys kirjoitti:

Enpä muista koskaan käyttäneeni konetta jossa olisi ollu pyykki lämmintä pesun jälkeen.

Tietysti jos unohtaa pyykin koneeseen, niin alla oleva lattialämmitys kyllä lämmittää pyykin.

Pesukonehan lämmittää itse käytettävän veden. Jos vastukset ovat rikki, vesi ei lämpene ollenkaan -> jääkylmä pyykki.

• srgryj wyjeth
        ????,.-.,.- kirjoitti:

Pesukonehan lämmittää itse käytettävän veden. Jos vastukset ovat rikki, vesi ei lämpene ollenkaan -> jääkylmä pyykki.

Meillä alko sama "ongelma" viikko sitten. Eli pyykit ovat TODELLA kylmiä pesun jälkeen. Ennen olivat toki "viileää/kylmää", mutta nyt on niin kylmät pyykit että alkaa käsiä paleltaan jos niitä käsissään pitää kauan.

Tapauksen jälkeen on vaimolle ja lapselle alkanut ilmestyä kutisevaa ihottumaa käsiin. Epäillän että olis niin kylmää vettä koneessa ettei pese pesuainetta/huuhtelu ainetta pois kokonaan ku ei lämpiä?!?

Ja kone on jo tiensä päässä, kunhan nyt vaan päivittelen täällä. Katsoin ohjekirjan päiväystä(merkkaan aina osto päivän ohjekirjaan), ni päiväys oli 8.7.1998 ja kone on päältä ladattava ignis!

• liekö taas

> Mistähän tällainen muutos voi johtua?

Olisiko vanha kerrostalo, missä ei ole asianmukaisia PK-venttiileitä kylppärissä ja joku pellepeloton naaspurisi on tehnyt ymmärtämättömyyttään laittoman virityksen = liittanyt pesukoneen kylppärin vesihanaan (siis pikaliitin juoksuputken päähän). Näillä pellevirityksillä saa kätevästi syötettyä kuumaa vettä kylmävesijohtoihin, jolloin tulee naapureilla lämmintä vettä kylmävesihanasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe