Paloittelun hinta

sipertelijä

Hei,
Paljonko maksaa suunnilleen kun ammattilainen paloittelee hirven? Onko sellaista palvelua missä-kainuussa? Olen kyllästynyt sipertelyyn eli tehköön ammattilainen hommansa, kerran seurasin vierestä kun ammattimies laittoi hirven paloiksi, ei siinä todellakaan pitkään mennyt !

33

6902

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eä öthokpyetoldf

vaikka kaikkein tärkein asia,saaliin käsittely? Jostain luodista kyllä pamistaan että kuin monta grammaa lihaa menee yms. mutta oikeasti tärkeästä asiasta ei kukaan tiedä yleisestiottaen mitään.

• hilvi

Meidän porukassa ammattilaisen paloittelutyö/hirvi maksaa 30 euroa.

• Kädellinen kale

Kädettömillä ole lihaveitseä?

• Kynnetön jorma
        Kädellinen kale kirjoitti:

liikaa innostu. Yleensä vain ammattilaiselta hoituu arvokkaan ruhon leikkaaminen kunnialla. Epäilempä, että Kädellinen kale ja Kynnetön jorma ei siihen porukkaan kuulu.

• Controlman
        Kynnetön jorma kirjoitti:

liikaa innostu. Yleensä vain ammattilaiselta hoituu arvokkaan ruhon leikkaaminen kunnialla. Epäilempä, että Kädellinen kale ja Kynnetön jorma ei siihen porukkaan kuulu.

kyllä siihen kehittyy. Itse olen paloitellut noin 30 v. Alussa on kaikki tietenkin hankalaa, mutta mukaan vaan. Itsellä oli hyvä oppimestari, kun tosiaankin oli ammattilainen. Nykyään ei porukassamme ole yhtään ammattilaista, mutta voin taata, että jälki on yhtä hyvää.

• Kynnetön Jorma
        Controlman kirjoitti:

kyllä siihen kehittyy. Itse olen paloitellut noin 30 v. Alussa on kaikki tietenkin hankalaa, mutta mukaan vaan. Itsellä oli hyvä oppimestari, kun tosiaankin oli ammattilainen. Nykyään ei porukassamme ole yhtään ammattilaista, mutta voin taata, että jälki on yhtä hyvää.

Muutama vuosi on ollut pikku-pakko harjoitella. No, sujuuhan se, mutta aikaa pakkaa vielä kulumaan ja niitä muitakin töitä olis ihan riittävästi. Meillä on leikkuu jäänyt meidän muutaman harteille, vähän kuin vahingossa. Muilla pakkaa olemaan aina kiire kissaa kusettamaan tai vaikkapa anopin synttäreille. Lihan jaolle ovat onneksi vielä ehtineet.

• eräjormis
        Kynnetön Jorma kirjoitti:

Muutama vuosi on ollut pikku-pakko harjoitella. No, sujuuhan se, mutta aikaa pakkaa vielä kulumaan ja niitä muitakin töitä olis ihan riittävästi. Meillä on leikkuu jäänyt meidän muutaman harteille, vähän kuin vahingossa. Muilla pakkaa olemaan aina kiire kissaa kusettamaan tai vaikkapa anopin synttäreille. Lihan jaolle ovat onneksi vielä ehtineet.

Erään laiskan miehen lihaosuuden metsään.Kannoin vain omani pois

• Meatcutter
        Controlman kirjoitti:

". Nykyään ei porukassamme ole yhtään ammattilaista, mutta voin taata, että jälki on yhtä hyvää."

Lihanleikkuusta sinä et tiedä yhtään mitään etkä lihanleikkaajan hienosta ammatista.Toistoja-tuhansia toistoja ja uuden oppimista..Sitä kutsutaan ammattitaidoksi.

• Seurailijtar
        Kädellinen kale kirjoitti:

on veitsiä muttei taitoa käyttää niitä.Mukaavaakin seurata kun ammattilainen hetkessä paloittelee ruhot!

• vakkuumi.
        Seurailijtar kirjoitti:

on veitsiä muttei taitoa käyttää niitä.Mukaavaakin seurata kun ammattilainen hetkessä paloittelee ruhot!

päin suomea? Vosin sen 100e.maksaa jos ammattilainen käsittelee ruhon, karkealeikkaus siis.Itse pienentelen sitten vakuumipussukoihin.

• Leikkaaja-
        Kynnetön Jorma kirjoitti:

En silpaise kuin oman raadon.Olen lihanleikkaaja..Meneehän siinä monta minuuttia ;)

• skrotti
        Controlman kirjoitti:

verta ittees ammatilaiseen! pari skrottia ja vaikka 100v. niin sehän ei ole yhtään mitään!! Ammattilainen vetää 5 siihen kun sinä olet edes puolessavälissä..

• palastelija ex
        vakkuumi. kirjoitti:

päin suomea? Vosin sen 100e.maksaa jos ammattilainen käsittelee ruhon, karkealeikkaus siis.Itse pienentelen sitten vakuumipussukoihin.

ruho nostetaan pöydälle ja jokainen saa vuorollan leikata oman palansa irti. Hyvin on mennyt aina siihen asti kun toinen leikkaaja astuu esiin. Siitä huolimatta näillä mennään taas tänä syssynä.

• tomppelita löytyy
        palastelija ex kirjoitti:

ruho nostetaan pöydälle ja jokainen saa vuorollan leikata oman palansa irti. Hyvin on mennyt aina siihen asti kun toinen leikkaaja astuu esiin. Siitä huolimatta näillä mennään taas tänä syssynä.

Ei sitten ymmärretä mitä joku kysyy. Jos kysytään mitä maksaa amnmattimiehen paloittelu, niin vastaukseksi tulee kuinka mikäkin onneton porukka itse rääpii hirvensä. Se ei varmaan aloittajaa kiinnosta paskan vertaa, kerran siitä ei ollut kyse.

• sipertelijä
        tomppelita löytyy kirjoitti:

Ei sitten ymmärretä mitä joku kysyy. Jos kysytään mitä maksaa amnmattimiehen paloittelu, niin vastaukseksi tulee kuinka mikäkin onneton porukka itse rääpii hirvensä. Se ei varmaan aloittajaa kiinnosta paskan vertaa, kerran siitä ei ollut kyse.

eipä tullut vastausta..Vuosi pian mennyt niin hyvä päivittää tämä välillä ;)

• Anonyymi

Ja kuitin saa tietysti?

• Mä täs

Kysy lähialueen palvaamoista, makkaratehtaista ja muista pienistä lihavalmistamoista. Siis sellaisista perheyrityksistä ja vastaavista. Jos jalostavat niitä lihoja (purkitus tai vastaavaa), niin tuskin kilohintaan paljoa lisäävät.
      Samaten teurastamojen ammattilihanleikkaajat ainakin ennen tekivät iltahommina vastaavia. Taksoja en tiedä, mutta tuollaisista sitä olisi parempi kysyä, kuin keskustelupalstalta.

• sujuu jo

Ei se hirven palottelu ole vaikeaa, meillä kävi opettaan ammattilainen kerran ja nyt me osaamme tehdä itse jo paloittelun. Laiskat ei vaan viitsi itse tehdä paloittelua?

• MeatCutter Prof-

Ammattilainen vetää jo viidettä ruhoa kun sinä ensimmäistä pientä vasaasi lopettelet! No ei ehkä ihan viidettä mutta sinnepäin.Olen ollut leikkaajana Brasiliassa ja aasiassa ja opettajana-lihanleikkauksen siis, viimeiset n. 10 vuotta.

Toistoja, toistoja-yhdellä kertaa et opi kuin ehkä pari karkealeikkauksen perustetta.Vertaisin hirveä nautaelukkaan ja siinä minimitason saavuttaminen kestää noin 8-10kk oppilaasta riippuen...Opitte yhdellä kertaa hah!

Urakassa saisit varmaan 10 senttiä/tunti..

• monesti nähnyt

Ihmettelen noita aikoja ja urakkahintoja. 30 euroa. Tunti-pari?

Näkyy menevän oikeasti aivan eri luokkaa aikaa ison eläimen käsittelyyn. Ainakin kun tehdään vaikka jako kymmenelle muovikasseihin jokseenkin pakastettavassa muodossa. Leikkaaja ja apulainen. Useita tunteja menee. Jos leikkaaja leikkaa yksin, niin menee koko työpäivä. Kannattaa naureskella, mutta kyseessä on kuitenkin oikea teurastaja, jo eläkkeellä. Tekee jokseenkin valmista pakastettavaa.

Olen kuullut suorituksista, joissa on paloiteltu metsässä ja tavara aivan sammalissa ja muussa moskassa.

Eräät veistelevät kaiken isoon lihamyllyyn. Ei kai siinäkään kauan mene.

• pitää ottaa huomioon sekin että kun leikkaaja tulee paloittelee sen eläimen niin matkat mistä tulee. ei ole mitään ajamaan maakuntiin leikkaamaan ruhoa jos se raha minkä siitä saa menee suurin osa polttoaine kuluihin. lisäksi ei ne puukotkaan mitään ilmaisia ole sillä nekin kuluu kun joutuu teroittamaan jatkuvasti.

Itse jos lähen leikkaamaan niin otan yleensä 40-50€ per hirvi. en veloita tuntitaksalla vaan sen mukaan monta hirveä tulee leikattua. riippuen siitä että saako mukaan esim käristyslihat. Tietenkin leikataan miten hirvimiehet sen haluaa.
        yhtä monta luuta se on vasassa kuin aikuisessakin.

tietenkään minnekkää kainuuseen en lähde ainakaan arkiviikkoina leikkaamaan täältä pohjanmaalta. viikonloppuina asia erikseen jos vaan hinnasta ja matkakuluista sovitaan.

olen itse ollut jo noin 10vuotta liha-alan hommissa, leikkaajana ja nyt sit teurastamo puolen hommia tehnyt.

• Anonyymi
        dj_Jani kirjoitti:

pitää ottaa huomioon sekin että kun leikkaaja tulee paloittelee sen eläimen niin matkat mistä tulee. ei ole mitään ajamaan maakuntiin leikkaamaan ruhoa jos se raha minkä siitä saa menee suurin osa polttoaine kuluihin. lisäksi ei ne puukotkaan mitään ilmaisia ole sillä nekin kuluu kun joutuu teroittamaan jatkuvasti.

Itse jos lähen leikkaamaan niin otan yleensä 40-50€ per hirvi. en veloita tuntitaksalla vaan sen mukaan monta hirveä tulee leikattua. riippuen siitä että saako mukaan esim käristyslihat. Tietenkin leikataan miten hirvimiehet sen haluaa.
        yhtä monta luuta se on vasassa kuin aikuisessakin.

tietenkään minnekkää kainuuseen en lähde ainakaan arkiviikkoina leikkaamaan täältä pohjanmaalta. viikonloppuina asia erikseen jos vaan hinnasta ja matkakuluista sovitaan.

olen itse ollut jo noin 10vuotta liha-alan hommissa, leikkaajana ja nyt sit teurastamo puolen hommia tehnyt.

Noin se menee. Lihanleukkaajana tiedän miten homma hoituu. En ole nähnyt yhtään hireviporukkaa mikä ei olisi luita pois elukoita saaneet, mutta se jälki. Tosi surkeita sähläystä. Kun luu tulee vastaan niin käännetään puukkoa johonekkin suuntaan ja toivotaan parasta . 50vuotta elukoita pilkkoneena tiedän kyllä mistä puhun. Antakaa ammattilaisten hoitaa leikkurit. Saatte paremmat palat ja perhe kiittää. Normaalisti 2 hirveä kymmenestä menee roskiin ennen paljastusta tai pakastamisen jälkeen. Ammattilainen säästää yhden hirvenm

• vtuta

Se on meilläki sama kuka ammattilainen lihat leikkaa, kun siihen Herra loisiva paskasaha puuttuu jakovaiheessa nirhaamaan joka fileen ja paistin erikseen viiteen osaan. Joka hirvi kun on jaettava AINA viiteen osaan erikseen, ei voi odotta että saisi vasan tai puolet aikuista vuorollaan. vittu mitä munimista ja älyn köyhyyttä!
      Monessa porukassa juhlapäivä kun tylsän puukonmiehet saadaan kiepsautettua pois!

• 10-Hirvi

Mitä maksaa ammattimiehen paloittelu ?

Älkää nyt ammattimiestä paloitelko siitä tulee linnaa :D

• sillälaillatällälail

Mielestäni tuo paloittelu ei ole nopeuslaji, toisin kun tämän palstan kommenteista voisi päätellä. Meillä oli tällä viikolla lahtivajalla 10 miestä, yksi tekee sen karkean paloittelun eli irroittaa jalat sun muut ruhosta. Pöydän vieressä sitten äijät erottelevat paistit ja lihat luista.

Hyvin on homma toiminut, en tiedä millaisia määriä teillä illan aikana paloitellaan, mutta meillä maksimi on tällähetkellä siinä 10 hirven paikkeilla(eli se mmitä vkl aikana saadaan saaliiksi). Enemmänkin ehdittäisiin. Tällä viikolla oli viis hirveä kinnerissä ja aikaa meni 3.5 tuntia sisältäen kahvipaussin.

Joskus on ollut ammatikseen lihaa leikkaava mukana ja hänen leikkuunsa torpattiin siihen yhteen kertaan. Meidän jäljiltämme ei kotona tarvitse läskejä enää erotella vaan voi suoraan alkaa pussittaa, toisin kuin ammattimiehen jäljiltä saa jokaisen kimpaleen käydä kotona läpi.

• Anonyymi

Ammattimies leikkaa just silleen kun halutaan, se pitää vaan kertoa etukäteen eikä mutista jälkeenpäin.

• Pelle peloton...

MIstä sais sellasen saatanan ison perässä vedettävän lihamyllyn, joinne vois sen koko ruhos torpata jo siellä kaatopaikalla ja jauhaa nälkäisille jauhelihaksi?
      - Olisko sellanen lumitykki millaisia laskettelurinteessä hyvä, jos laittas sen ropelin tilalle terän joka jauhaa liha sitä verkkoa vasten?

• Et kai sentään

Kaatopaikalla? Hmmm....

• Anonyymi

Minun mielestä olisi hyvä maksaa 100 e aikuisen hirven- ja vasan palottelusta 50 e.
      Paloittelu: ruhon käsittely. palottelu, luuttomaksi teko, paistien- ja fileitten puhdistus. Punnituksen jälkeen lihanleikkaaja laittaa jokaisen pussiin samanverran eri ruhonosia punniten ne ja lopuksi arvotaan pussit.
      Työn lisäksi lihanleikkaajalle aiheutuu kuluja mm: menemällä paikalle omalla h-autolla.
      On toiminut Komperon metsästäjillä lihanleikkaajana 13 vuotta Liperissä.

• Anonyymi

Missä päin kainuuta? Itse käyn Utajärvi-Vaala akselilla leikkaamassa, vasa 80€ ja aikainen 100€. Matkaa tulee paikasta riippuen 50-120km joten alle 80€.n en ole lähtenyt. Vasassa kestää 45min-1tunti ja aikainen 1.5-2.5 tuntia, riippuen että joutuuko paisteja pienimään ja ottamaan kaikki kalvottomaksi... Hirvet leikkaan niinkuin porukka sen haluaa.

• Anonyymi

Tuo aloitus on vuodelta 2010, liekkö aloittaja jo paremmilla metsästysmailla?

• Anonyymi

Yhteishyödyllinen Metsästysseura,ei sinne lihanleikkaajia palkata.
      Jos näitä aletaan palkaamaan ,joudutaan seurantoiminasta maksamaan veroja/Kiinteistöveroja myöten.Vielä vakuutamaan työntekijät.
      Minkälaisia metsästäjiä täällä oikein on?Metsästys-seuroja luulaan S:Marketiksi?

• Anonyymi

Kyllä on pakko itte paloitella, ei oikein voi luottaa kehenkään, voivat vielä käräyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe