menkat tulossa(ko)?

-tiuhti

oon 14v, mutta mulla ei oo vielä menkkoja.
olen kuitenkin huomannut uusia piirteitä: vessassa käyminen tiuhempaa, virtsaaminen sattuu alakerrassa.
voiko tämä jotenkin enteillä menkkoja?

32

897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .,.,.

      itse olen 15v, saattaa ollla hyvinkin menkkojen oireita.

    • sgdfh

      Kuulostaan enemmän virtsatietulehdukselta. Hoitamattomana voi olla jopa hengenvaarallinen, jos etenee munuaisiin. Mene lääkäriin.

    • uskaltaako..?

      Kannatttaako mennä uimaan,vaikka menkkoihin olis vielä viikko??
      Ja voikohan ne alkaa siellä uimassa??

      • --

        Kannattaa tietysti. Menkkojenkin aikana voi elää ihan normaalia elämää eikä sitä todellakaan tarvitse alkaa rajoittaa mitenkään jo viikkoa ennen menkkojen alkua.

        Jos kierto ei ole säännöllinen, niin hyvin vaikeahan se on sanoa koska menkat alkaa. Ei sinullakaan kuitenkaan luultavasti vuoto ala hirveänä suihkuna, joten vaikka vuoto alkaisikin se ei näkyisi missään.


    • -tiuhti

      eilen oli parempi päivä, kipua ei juuri ollenkaan, tänään taas entistä pahempi :(
      täytynee ehkä soittaa lääkäriaika..

      • hoitoon

        Soita lääkäriin, voit päästä päivystykseenkin. Tai viimeistään huomenna kouluterveydenhoitajalle. Hänkin voi tutkia virtsasi.
        Kyseessä on todennäköisesti virtsatietulehdus. Tosin se voi enteillä alkavia kuukautisiakin. Silti tulehdus on hoidettava.


      • 6daystoperiods
        hoitoon kirjoitti:

        Soita lääkäriin, voit päästä päivystykseenkin. Tai viimeistään huomenna kouluterveydenhoitajalle. Hänkin voi tutkia virtsasi.
        Kyseessä on todennäköisesti virtsatietulehdus. Tosin se voi enteillä alkavia kuukautisiakin. Silti tulehdus on hoidettava.

        kytätä kuukautisten alkua tolleen kieli pitkällä ja sit kun tuleekin virtsatulehdus on iha "jesjes mun menkat on alkamassa". Vähä rajaa. Naurettavaa.


      • Anonyymi
        6daystoperiods kirjoitti:

        kytätä kuukautisten alkua tolleen kieli pitkällä ja sit kun tuleekin virtsatulehdus on iha "jesjes mun menkat on alkamassa". Vähä rajaa. Naurettavaa.

        Olet varmaan kusipää mies tai 3vuotias. "Naurettavaa" vitustako sitä voi tietää millon ne menkat alkaa ja tommonen oireiden mietintö normaalia oishan se kumma ku tommosen kipuun ei reagoisi tai pohtia mistä johtuu, varmasti ton ikäinen sitä miettii menkkoja


    • -tiuhti

      mä en sit kuitenkaa käyny lääkärissä, mut nyt se on menny jo ohi.. ehkä se oikeesti oli vaa jtn menkkakipuja.. joskus vitosella mulla oli useesti maha kipee ja kun kävin lääkäris, se epäili, et ne on menkkakipuja, vaik menkat ei viel alkaiskaan..

      • punasolu

        Mul on alkanu jo valkovuodot,mut kuukautiset ei.Mun iäs ei tartte viel ees alkaakkaan.Mut jos ei 16-vutiaana oo viel alkanu,ni sit pitää mennä lääkäriin(näin luin yhest lehestä).Ei mua noi valkovuodot oo haitannu,mut saas nähä,miten käy sitte ku ne alkaa kunnolla...!


      • -.-
        punasolu kirjoitti:

        Mul on alkanu jo valkovuodot,mut kuukautiset ei.Mun iäs ei tartte viel ees alkaakkaan.Mut jos ei 16-vutiaana oo viel alkanu,ni sit pitää mennä lääkäriin(näin luin yhest lehestä).Ei mua noi valkovuodot oo haitannu,mut saas nähä,miten käy sitte ku ne alkaa kunnolla...!

        mulla alko tänä vuonna, oireita oli satunnainen mahakipu ja kova päänsärky -.-


      • 13v
        -.- kirjoitti:

        mulla alko tänä vuonna, oireita oli satunnainen mahakipu ja kova päänsärky -.-

        Olen 13v. Minulla on ollut nyt usein pahaa oloa, päänsärkyä, alavatsakipuja ja välillä huimausta (epäillään kyllä johtuvan kasvupyrähdyksistä) ;D. Voiko tuo olla merkki kuukautisista? Olen 161 pitkä ja painan 46. Kävin terveystarkastuksessa. Menin sinne vähän myöhässä, niin en ehtinyt puhua näistä kivuista.


      • N35+
        13v kirjoitti:

        Olen 13v. Minulla on ollut nyt usein pahaa oloa, päänsärkyä, alavatsakipuja ja välillä huimausta (epäillään kyllä johtuvan kasvupyrähdyksistä) ;D. Voiko tuo olla merkki kuukautisista? Olen 161 pitkä ja painan 46. Kävin terveystarkastuksessa. Menin sinne vähän myöhässä, niin en ehtinyt puhua näistä kivuista.

        Olet niin laiha (alle normaalipainon alarajan pituisellasi), että oireet voi hyvinkin johtua ihan vain siitä että olet aliravittu. Kaikki mainitsemasi oireet ovat sellaisia, joita esiintyy esim. liian vähän syövillä laihduttajilla. Kuulostaa aika selvältä tapaukselta jos olet tosiaan nopeasti kasvanut pituutta ja paino ei ole vielä ehtinyt mukaan.


      • 13v
        N35+ kirjoitti:

        Olet niin laiha (alle normaalipainon alarajan pituisellasi), että oireet voi hyvinkin johtua ihan vain siitä että olet aliravittu. Kaikki mainitsemasi oireet ovat sellaisia, joita esiintyy esim. liian vähän syövillä laihduttajilla. Kuulostaa aika selvältä tapaukselta jos olet tosiaan nopeasti kasvanut pituutta ja paino ei ole vielä ehtinyt mukaan.

        no paljonkos tämän pituisen pitäisi painaa, nimittäin terveystarkastaja kyllä sanoi että olen ihan tarpeeksi painava, mutta laihtua en saa...


      • Kyseliä..
        punasolu kirjoitti:

        Mul on alkanu jo valkovuodot,mut kuukautiset ei.Mun iäs ei tartte viel ees alkaakkaan.Mut jos ei 16-vutiaana oo viel alkanu,ni sit pitää mennä lääkäriin(näin luin yhest lehestä).Ei mua noi valkovuodot oo haitannu,mut saas nähä,miten käy sitte ku ne alkaa kunnolla...!

        Mulla on kans alkanu valkovuoto. Tai ainakin luulen niin, se tässä ongelmana onkin. Siis tää on tyhmä kysymys, mutta en kehtaa kysyy isosiskolta tai äitiltäkään..:
        Onko valkovuoto sellaista valkoista "mönjää", joka ilmaantuu alapäähän? Sitä on mulla yleensä jokakerta kun käyn wc:ssä. Ja miten voi olla varma, että kuukautiset ovat alkaneet? Tai miltä se tuntuu..? Oloni tuntuu joskus hieman kostealta..
        Voiko olla että kuukautiseni ovat alkaneet?


      • Kyseliä.. kirjoitti:

        Mulla on kans alkanu valkovuoto. Tai ainakin luulen niin, se tässä ongelmana onkin. Siis tää on tyhmä kysymys, mutta en kehtaa kysyy isosiskolta tai äitiltäkään..:
        Onko valkovuoto sellaista valkoista "mönjää", joka ilmaantuu alapäähän? Sitä on mulla yleensä jokakerta kun käyn wc:ssä. Ja miten voi olla varma, että kuukautiset ovat alkaneet? Tai miltä se tuntuu..? Oloni tuntuu joskus hieman kostealta..
        Voiko olla että kuukautiseni ovat alkaneet?

        Kuulostaa kyllä valkovuodolta juu. Jos vuoto häiritsee, voit käyttää pikkuhousunsuojaa. Niitä ei kuitenkaan pidä käyttää jatkuvasti.

        Kuukautiset taas ovat kohdunlimakalvoa joka vuotaa verenä ulos. Kostelta voi tuntua, vaikkei verta tulisikaan. Etköhän veren vuotaessa hoksaa kuukautisten alkaneen. Kannattaa kuljettaa sidettä mukana varmuuden vuoksi koululaukussa ja muuallakin.

        Eiköhän ne kuukautiset tuossa sinullakin vielä ala. Yleensä valkovuodon alkaminen on ensimmäisiä merkkejä siitä, että kuukautisetkin alkavat piakkoin (kyse voi silti olla useista kuukausista tai vaikka vuodesta).


      • Kyseliä..
        kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä valkovuodolta juu. Jos vuoto häiritsee, voit käyttää pikkuhousunsuojaa. Niitä ei kuitenkaan pidä käyttää jatkuvasti.

        Kuukautiset taas ovat kohdunlimakalvoa joka vuotaa verenä ulos. Kostelta voi tuntua, vaikkei verta tulisikaan. Etköhän veren vuotaessa hoksaa kuukautisten alkaneen. Kannattaa kuljettaa sidettä mukana varmuuden vuoksi koululaukussa ja muuallakin.

        Eiköhän ne kuukautiset tuossa sinullakin vielä ala. Yleensä valkovuodon alkaminen on ensimmäisiä merkkejä siitä, että kuukautisetkin alkavat piakkoin (kyse voi silti olla useista kuukausista tai vaikka vuodesta).

        Kiitos toosi paljon. Noi vastaukset oli kyllä toivottuja!! :D
        Yksi kysymys vielä vaivaa mua, vaikka kuukautiset ei ookkaan alkaneetkaan:
        Voiko mennä uimaan, vaikka olisi kuukautiset? Eli siis voiko siteen laittaa uikkareitten alle vai täytyykö uikkareitten alle laittaa vielä pikkuhousut ja sitten side?


      • Siteen kanssa
        Kyseliä.. kirjoitti:

        Kiitos toosi paljon. Noi vastaukset oli kyllä toivottuja!! :D
        Yksi kysymys vielä vaivaa mua, vaikka kuukautiset ei ookkaan alkaneetkaan:
        Voiko mennä uimaan, vaikka olisi kuukautiset? Eli siis voiko siteen laittaa uikkareitten alle vai täytyykö uikkareitten alle laittaa vielä pikkuhousut ja sitten side?

        Siteen kanssa ei kannata mennä uimaan, koska se ei luultavastikkaan pysy paikoillaan ja kerää itseensä hirveät määrät vettä. Tamponin tai kuukupin kanssa voi mennä uimaan. Tosin ne saattavat olla vaikeita ensikertalaisen asettaa paikalleen.


      • Kyseliä..
        Siteen kanssa kirjoitti:

        Siteen kanssa ei kannata mennä uimaan, koska se ei luultavastikkaan pysy paikoillaan ja kerää itseensä hirveät määrät vettä. Tamponin tai kuukupin kanssa voi mennä uimaan. Tosin ne saattavat olla vaikeita ensikertalaisen asettaa paikalleen.

        No mitä voin tehdä jos "tähtyy" mennä uimaa ja on ne kuukautiset enkä voi laittaa sidettä enkä luultavasta laittaa tamponiakaan?? Täytyisikö sitten käyttää niitä jotain pillereitä?
        En kehtaa kysyä mitään kuukautisista äidiltäni enkä oikein isosiskoltanikaan.
        Mitä teenn??? :´(


      • tutuksi tulevat
        Kyseliä.. kirjoitti:

        No mitä voin tehdä jos "tähtyy" mennä uimaa ja on ne kuukautiset enkä voi laittaa sidettä enkä luultavasta laittaa tamponiakaan?? Täytyisikö sitten käyttää niitä jotain pillereitä?
        En kehtaa kysyä mitään kuukautisista äidiltäni enkä oikein isosiskoltanikaan.
        Mitä teenn??? :´(

        Rohkaiset mielesi. Isosisko ja äiti ovat parhaita neuvojiasi kuukautisasioissa.

        Ennakkoon ei voi tietää, osaako laittaa tamponin vai ei. Sitä pitää vain kokeilla. Kokeilu onnistuu silloin, kun on kuukautisvuotoa. Syynä on se, että silloin emätin on kostea ja liukas sen vuodon takia.

        Tamponeja on eri kokoisia. Kannattaa ensin kokeilla sitä pientä. Uinnin jälkeen tamponi kuitenkin pitää pian vaihtaa.

        Kuukautisvuoto yleensä alkaa hitaasti, sitten on huippu ja sitten se hiljalleen vähenee. Vuoto voi toki olla aaltomainenkin niin, että on kaksi huippua.

        Uimassa ollaan yleensä alle tunti, joten ihan pientä tihkuvuotoa ei tarvitse suojata mitenkään uidessa.

        Jokainen oppii tuntemaan omat kuukautisensa. Niissä on aina pientä vaihtelua oman hyvinvoinnin mukaan. Isot linjat muuttuvat tytön vuodosta, aikuisen naisen (ja synyttäneen naisen) vuodon kautta menopaussia lähestyvän naisen vuotoon


      • Kyseliä..
        Siteen kanssa kirjoitti:

        Siteen kanssa ei kannata mennä uimaan, koska se ei luultavastikkaan pysy paikoillaan ja kerää itseensä hirveät määrät vettä. Tamponin tai kuukupin kanssa voi mennä uimaan. Tosin ne saattavat olla vaikeita ensikertalaisen asettaa paikalleen.

        Vielä ainakin yks juttu: Miten voin kertoa sitten äidille, kun kuukautiset alkavat?
        Minulla on kuitenkin vähän siteitä kaapissani, jotka sain koulusta, kun terkkari selosti meille jotain kuukautisista. Mutta mitä sitten, kun ne loppuvat? Ne riittävät (jos hyvin menee) noin viikolle, jos sillekkään. Isosiskollani ja minulla on yhteinen huone. Olen huomannut, että hänellä on alkanut kuukautiset. Ja hän hakee joskus äidin kaapista siteitä tai tamponeja.
        Isosiskoni on 15v. Kannattaisiko kysyä, milloin hänellä alkoivat ne?
        En kyllä kehtaa puhua/kysyä häneltäkään mitään kuukautisista..
        Mitä voin tehdä??
        Minulla on kyllä aikaa äitini kanssa, mutta se on aina jotenkin kiusallista vaikka ei kuukautisissakaan mitään hävettävää sinänsä ole. Tässäpä pieni esimerkki:
        Istuin hänen kanssaan katsomassa televisiota, kun mieleeni tuli, että tarvitsisin rintsikat.
        Sanoin että minulle täytyisi ostaa rintsikat. Sitten äiti höpötti jotain että ethän sinä vielä tarvitse jne.. Mutta suostui kyllä ostamaan ne.
        Koko sinä aikana en voinut katsoa äitiä, koska minua jotenkin nolotti.. Vaikka ei siis rintaliivien ostamisessakaan ole mitään häpeää ja pakkohan ne on ostaa jossain vaiheessa. Mitä tehdä??


      • Kyseliä..
        tutuksi tulevat kirjoitti:

        Rohkaiset mielesi. Isosisko ja äiti ovat parhaita neuvojiasi kuukautisasioissa.

        Ennakkoon ei voi tietää, osaako laittaa tamponin vai ei. Sitä pitää vain kokeilla. Kokeilu onnistuu silloin, kun on kuukautisvuotoa. Syynä on se, että silloin emätin on kostea ja liukas sen vuodon takia.

        Tamponeja on eri kokoisia. Kannattaa ensin kokeilla sitä pientä. Uinnin jälkeen tamponi kuitenkin pitää pian vaihtaa.

        Kuukautisvuoto yleensä alkaa hitaasti, sitten on huippu ja sitten se hiljalleen vähenee. Vuoto voi toki olla aaltomainenkin niin, että on kaksi huippua.

        Uimassa ollaan yleensä alle tunti, joten ihan pientä tihkuvuotoa ei tarvitse suojata mitenkään uidessa.

        Jokainen oppii tuntemaan omat kuukautisensa. Niissä on aina pientä vaihtelua oman hyvinvoinnin mukaan. Isot linjat muuttuvat tytön vuodosta, aikuisen naisen (ja synyttäneen naisen) vuodon kautta menopaussia lähestyvän naisen vuotoon

        Kiitti paljon.
        Isosiskoni on kyllä todella mukava aina ja auttaa minua asioissa. Kuukautiset ovat vain joteinkin arka puheenaihe. Hän vain nauraisi.. :(


      • Peikko.Tyttö2
        13v kirjoitti:

        no paljonkos tämän pituisen pitäisi painaa, nimittäin terveystarkastaja kyllä sanoi että olen ihan tarpeeksi painava, mutta laihtua en saa...

        161-senttisellä normaalipaino on 48 - 65 kg... jos siis normaalipainon määrittelemisessä käytetään painoindeksiä. Nämä ovat tietysti vain suuntaa-antavia lukuja, koska painoon vaikuttaa esim. luuston rakenne (onko siro vai roteva) ja lihasmassa (lihas painaa enemmän kuin läski, eli tosi lihaksikas ihminen painaa enemmän kuin samankokoinen ei-lihaksikas).

        Koska painat 46 kg, painosi on siellä hiukan normaalipainon alapuolella - ihan ok, kunhan et tuosta enää laihdu. Noo, niinhän se terkkarikin sinulle sanoi... :)

        Tosiaan, nuo oireesi voivat johtua ihan vain siitä kasvupyrähdyksestäsi. Olet kasvanut hirmuisesti pituutta, ja aineenvaihduntasi käy täysillä (tarvitset siis paljon ruokaa!) joten painosi ei ole oikein pysynyt kasvaneen pituuden perässä. Tämä tasapainottuu ajan mittaan, kunhan syöt tarpeeksi. Kropassasi tapahtuu muutenkin muutoksia, se muuttuu lapsen kropasta naisen kropaksi, mikä yleensä tarkoittaa sitä että rinnat alkaa kasvaa ja lanteet leviävät. Tähän kuuluu myös painonnousu.


      • Ööh..
        kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä valkovuodolta juu. Jos vuoto häiritsee, voit käyttää pikkuhousunsuojaa. Niitä ei kuitenkaan pidä käyttää jatkuvasti.

        Kuukautiset taas ovat kohdunlimakalvoa joka vuotaa verenä ulos. Kostelta voi tuntua, vaikkei verta tulisikaan. Etköhän veren vuotaessa hoksaa kuukautisten alkaneen. Kannattaa kuljettaa sidettä mukana varmuuden vuoksi koululaukussa ja muuallakin.

        Eiköhän ne kuukautiset tuossa sinullakin vielä ala. Yleensä valkovuodon alkaminen on ensimmäisiä merkkejä siitä, että kuukautisetkin alkavat piakkoin (kyse voi silti olla useista kuukausista tai vaikka vuodesta).

        Oon 11v typykkä jolla ei oo vielä alkanu kuukautiset. Haluisin tietää, että mitä jos kuukautiset alkavat kesken koulupäivän ja ekat tulee "housuun", kun eihän sitä oo osannu laittaa sidettä vielä..
        Niin niitten jälkeen kannattaa laittaa sitte se laukkuun pakattu side, vai?
        Miten sen kuukautisvuodon saa pois housuista?? Ja kannattaisiko sitten laittaa kuitenkin se side valmiiksi vaikka kuukautiset eivät olisi alkaneet, jos sattuu tulemaan?
        Vai miten toimin??


      • Peikko.Tyttö2
        Kyseliä.. kirjoitti:

        Vielä ainakin yks juttu: Miten voin kertoa sitten äidille, kun kuukautiset alkavat?
        Minulla on kuitenkin vähän siteitä kaapissani, jotka sain koulusta, kun terkkari selosti meille jotain kuukautisista. Mutta mitä sitten, kun ne loppuvat? Ne riittävät (jos hyvin menee) noin viikolle, jos sillekkään. Isosiskollani ja minulla on yhteinen huone. Olen huomannut, että hänellä on alkanut kuukautiset. Ja hän hakee joskus äidin kaapista siteitä tai tamponeja.
        Isosiskoni on 15v. Kannattaisiko kysyä, milloin hänellä alkoivat ne?
        En kyllä kehtaa puhua/kysyä häneltäkään mitään kuukautisista..
        Mitä voin tehdä??
        Minulla on kyllä aikaa äitini kanssa, mutta se on aina jotenkin kiusallista vaikka ei kuukautisissakaan mitään hävettävää sinänsä ole. Tässäpä pieni esimerkki:
        Istuin hänen kanssaan katsomassa televisiota, kun mieleeni tuli, että tarvitsisin rintsikat.
        Sanoin että minulle täytyisi ostaa rintsikat. Sitten äiti höpötti jotain että ethän sinä vielä tarvitse jne.. Mutta suostui kyllä ostamaan ne.
        Koko sinä aikana en voinut katsoa äitiä, koska minua jotenkin nolotti.. Vaikka ei siis rintaliivien ostamisessakaan ole mitään häpeää ja pakkohan ne on ostaa jossain vaiheessa. Mitä tehdä??

        Ensinnäkin, toi kaikki on ihan normaalia. Siis se on normaalia, että kuukautiset alkaa, ja sekin on normaalia, että hävettää kertoa - vaikka oikeasti siihen häpeämiseen ei ole mitään syytä. :) Äidilläsi on ollut menkat ties kuinka kauan ja monta kertaa, mutta silti niistä omista menkoista on jotenkin hirveän vaikeaa ja noloa kertoa... vaikka tietenkin äidit osaa odottaa, että tyttären menkat alkaa. Siitähän ne vain huolestuvat, jos ei ala! xD

        Muistan, kuinka omat menkkani alkoivat, kun olin 13v. (Nyt olen 27, eli vähäsen on aikaa kulunut...)

        En millään kehdannut kertoa äidille. En siitäkään huolimatta, että äiti oli ennen mun menkkojen alkua ihan luontevasti esitellyt omia siteitään ja kertonut, kuinka ne toimivat. Muistan myös, kuinka pikkumuksuna käytin äidin siteitä nuken vaippana ennen kuin edes ymmärsin, mihin äiti niitä käytti. Kun olin 13v, äiti jopa antoi mulle muutaman pikkuhousunsuojan ja siteen, siltä varalta että mun menkat alkavat. Ja pari kuukautta sen jälkeen ne mun menkat myös alkoi! Olikohan kyseessä äidin tarkka vaisto vai mikä...

        Ja silti oli ihan hirveän vaikeaa kertoa siitä. Käytin ekojen menkkojen aikana niitä äidin aikaisemmin antamia siteitä, ja panttasin ja panttasin kertomista, koska mua pelotti niin paljon. Ekat menkat meni sitten niin, että en kertonut niistä äidille ollenkaan. Vanhemmat olivat eronneet, ja asuin pääasiassa isän luona, joten äiti ei voinut mistään huomata, että mun menkat alkoi. Ja vaikka isä olisikin huomannut roskiksessa käytettyjä kuukautissuojia, hän ei olisi *itse* kehdannut sanoa asiasta mitään, sen verta ylisiveellinen mies se oli ja on vieläkin! xD

        Mutta myös tämä mun ylisiveä isä suhtautui oikein asiallisesti, kun myöhemmin pyysin rahaa siteisiin. Antoi rahat ja sanoi, että tietenkin antaa, kun kerran tarve on. Ja taisi tajuta itsekin, kuinka nolona mä asiasta olin, joten hän ei tehnyt siitä mitään numeroa, vaan kohteli mua ihan samalla tavalla sen jälkeenkin ja antoi aina pyydettäessä rahaa siteisiin.


        Mun toiset menkat alkoivat myöhään illalla, kun olin äidin luona yökylässä, joten mulla ei ollut vaihtoehtoja - pakkohan se oli kertoa kuukautisista äidille, että saan siteen! Oli silti hirveän vaikeaa ja noloa kertoa... mutta äiti suhtautui asiaan ihan luontevasti, ei siis tehnyt siitä edes mitään numeroa (tyyliin "OMG mun pikku vauvasta on tullu nainen, jeee!!!"), vaan antoi mulle omasta varastostaan siteen. Siitä lähtien äiti otti tavakseen antaa mulle melkein aina mukaan muutamia siteitä ja pikkuhousunsuojia, kun kävin hänen luonaan. =) Ostin toki omiani myös, mutta kyllähän ne äidin antamatkin ihan tarpeeseen tuli.

        Myöhemmin ihmettelin, että mikä siinä kertomisessa oikein oli niin vaikeaa. Mutta niin se vain jostain syystä on... Mitä kavereiden kertomasta tiedän, ja mitä täällä netissä olen lukenut, niin se on ihan normaalia, että on vaikeaa kertoa. Eli ymmärrän tunteesi tässäkin asiassa, kun mua ainakin nolotti nuorena ihan hirveästi kertoa, vaikka kyseessä oli näin luonnollinen asia!


        MITEN KERTOA ASIASTA:

        Kun kuukautiset alkavat, helpoin tapa kertoa on ehkä se mun tapa: pyydät sidettä. Ihan niinkuin pyytäisit mitä tahansa muuta tavallista asiaa. Eli, jos olet kotona kun menkat alkavat, mene ihan vain äitisi tykö ja sano jotakin tällaista: "Mä tartten sidettä, saanko sulta sellaisen" tai "Mun tarttee ostaa siteitä, saanko rahaa niihin". Sillä se on hoidettu. Jos äitisi on normaali ihminen, hän antaa sinulle kuukautissuojan tai ainakin rahaa paketin ostamiseen.

        Jos menkkasi alkavat, kun et ole kotona tai kun äiti ei ole kotona, voit kertoa asiasta vaikka tekstarilla. Se voi olla paljon helpompaa kuin kertoa kasvotusten. Eli joku ihan yksinkertainen tekstari, tyyliin "Mun menkat alkoi, lainasin sulta siteen" tai "Mun menkat alkoi, ostatko mulle paketin siteitä kun tulet töistä" tai muuta vastaavaa. Jos äitisi on normaali ihminen, hän on asiasta vain iloinen: hänen tyttärensä on terve ja tyttärestä on kasvanut Nainen. =)


      • ---
        Ööh.. kirjoitti:

        Oon 11v typykkä jolla ei oo vielä alkanu kuukautiset. Haluisin tietää, että mitä jos kuukautiset alkavat kesken koulupäivän ja ekat tulee "housuun", kun eihän sitä oo osannu laittaa sidettä vielä..
        Niin niitten jälkeen kannattaa laittaa sitte se laukkuun pakattu side, vai?
        Miten sen kuukautisvuodon saa pois housuista?? Ja kannattaisiko sitten laittaa kuitenkin se side valmiiksi vaikka kuukautiset eivät olisi alkaneet, jos sattuu tulemaan?
        Vai miten toimin??

        Yleensä kuukautiset alkavat hyvin pienellä vuodolla. Jos housuun jotain tuleekin, niin selviää kyllä loppupäivän laittamalla siteen siihen likatahran päälle. Mutta jos tahtoo niin voihan sitä kuljettaa koulussa mukana vaikka vaihtoalkkareita.

        Veri lähtee parhaiten pois, kun se ei ole vielä kuivunut ja sitä huuhtelee kylmällä vedellä. Sitten normaalisti pesukoneeseen pestäväksi.

        Siteitä ei kannata käyttää turhaan. Voi aiheuttaa kutinaa ja punoitusta ja kirvelyä, jos jatkuvasti pitää sidettä ihan vaan varmuuden vuoksi. Kuten sanottu, menkat alkavat yleensä ihan vähitellen ja niihin ehtii kyllä reagoida ajoissa.


      • Peikko.Tyttö2
        Kyseliä.. kirjoitti:

        Vielä ainakin yks juttu: Miten voin kertoa sitten äidille, kun kuukautiset alkavat?
        Minulla on kuitenkin vähän siteitä kaapissani, jotka sain koulusta, kun terkkari selosti meille jotain kuukautisista. Mutta mitä sitten, kun ne loppuvat? Ne riittävät (jos hyvin menee) noin viikolle, jos sillekkään. Isosiskollani ja minulla on yhteinen huone. Olen huomannut, että hänellä on alkanut kuukautiset. Ja hän hakee joskus äidin kaapista siteitä tai tamponeja.
        Isosiskoni on 15v. Kannattaisiko kysyä, milloin hänellä alkoivat ne?
        En kyllä kehtaa puhua/kysyä häneltäkään mitään kuukautisista..
        Mitä voin tehdä??
        Minulla on kyllä aikaa äitini kanssa, mutta se on aina jotenkin kiusallista vaikka ei kuukautisissakaan mitään hävettävää sinänsä ole. Tässäpä pieni esimerkki:
        Istuin hänen kanssaan katsomassa televisiota, kun mieleeni tuli, että tarvitsisin rintsikat.
        Sanoin että minulle täytyisi ostaa rintsikat. Sitten äiti höpötti jotain että ethän sinä vielä tarvitse jne.. Mutta suostui kyllä ostamaan ne.
        Koko sinä aikana en voinut katsoa äitiä, koska minua jotenkin nolotti.. Vaikka ei siis rintaliivien ostamisessakaan ole mitään häpeää ja pakkohan ne on ostaa jossain vaiheessa. Mitä tehdä??

        Jatkoa vielä tolle mun edelliselle romaanin mittaiselle vuodatukselle... tällä kertaa aiheena rintaliivit. :)

        Edelleen, sinä ja sun äiti olette aika tavallisia ihmisiä noissa rintaliivi- ja menkka-asioissa. Kyllä se on, jostain ihmeen syystä, hirveän vaikeaa teininä jutella äidille tuollaisista asioista, vaikka ne oikeasti on ihan normaaleja.

        On sekin ihan normaalia, että näistä asioista puhuminen on myös äidille vaikeaa, vaikka hän on elänyt näiden juttujen kanssa aika kauan. Niinkuin sanoin, mun äiti suhtautuu kaikkiin tuollaisiin juttuihin tosi luontevasti, mutta kyllä se SILTI oli silloin nuorena ihan hirveän vaikeaa ja noloa puhua rintsikoista ja menkoista, saati sitten kysyä neuvoa noissa jutuissa! (Vanhemmiten sitten, kun pääsin mun ujoudesta eroon, juttelin äidin kanssa mm. ehkäisystä, kortsuista, pillereistä, seksistä ja siitä, kuinka mun isä ei halunnut seksiä yhtä usein kuin äiti. Eli noin ne jutut muuttuu... x)


        RINTALIIVEISTÄ:

        Äitisi on varmaan samanlainen kuin monet muut äidit, eli hänelle on vaikeaa hyväksyä se, että hänen lapsensa "kasvaa isoksi". Oma äitini näki minut pitkään omana vauvanaan, kyllä, myös sen jälkeen kun menkkani olivat alkaneet, ja vielä vähän senkin jälkeen, kun olin mennyt naimisiin! xD

        Äitisi ei siis ehkä ole vielä sisäistänyt sitä, että sinusta on tulossa nainen, että et ole enää se pikkuvauva, jonka hän "ihan vähän aikaa sitten" synnytti. Kuulemma tämä on yleinen ongelma vanhemmilla: pienten lasten vanhemmilla aika vain tuntuu kuluvan niin nopeasti, että vanhemmat eivät pysty tunnetasolla sisäistämään sitä, että se "oma vauva" on kasvanut isoksi.

        Veikkaan, että sitten kun menkkasi alkavat, myös äitisi suhtautuminen muuttuu. (Olettaen tietysti, että hän tietää asiasta! ;) Hänen on pakko hyväksyä, että sinustakin on tulossa Nainen, kun kuukautiset ovat alkaneet. Silloin hän voi suhtautua vähän eri tavalla myös rintaliivien ostamiseen. Tuon "et sä nyt vielä niitä tarvii" asenteen tilalle voi tulla sellainen asenne, että "kyllä sä niitä alat tarvita, kun sulla on jo menkatkin alkaneet ja susta on tulossa nainen".

        Eli tuossakin on yksi syy lisää, miksi sinun kannattaa kertoa kuukautisista heti, kun ne alkavat - äitisi suhtautuminen voi muuttua paljonkin! Ehkä hän silloin hyväksyy, että sinäkin kasvat aikuiseksi, että et voi aina pysyä hänen pikku tyttönään. Ovathan menkat kuitenkin yksi askel kohti aikuisuutta, ei ehkä tunnetasolla, mutta fyysisesti.


      • Peikko.Tyttö2
        --- kirjoitti:

        Yleensä kuukautiset alkavat hyvin pienellä vuodolla. Jos housuun jotain tuleekin, niin selviää kyllä loppupäivän laittamalla siteen siihen likatahran päälle. Mutta jos tahtoo niin voihan sitä kuljettaa koulussa mukana vaikka vaihtoalkkareita.

        Veri lähtee parhaiten pois, kun se ei ole vielä kuivunut ja sitä huuhtelee kylmällä vedellä. Sitten normaalisti pesukoneeseen pestäväksi.

        Siteitä ei kannata käyttää turhaan. Voi aiheuttaa kutinaa ja punoitusta ja kirvelyä, jos jatkuvasti pitää sidettä ihan vaan varmuuden vuoksi. Kuten sanottu, menkat alkavat yleensä ihan vähitellen ja niihin ehtii kyllä reagoida ajoissa.

        Olen ihan samaa mieltä näiden neuvojen kanssa.

        Siteitä tai pikkuhousunsuojia ei kannata käyttää turhaan, ne vain hautovat ja hiostavat ja tuntuvat epämukavilta. Kun kuukautiset alkavat, ne eivät yleensä ala millään vesiputouksella, eli ei kannata pelätä, että olisi yhtäkkiä japanin lippu perseessä. Kyllä ne menkat yleensä alkavat niin niukalla vuodolla, että sinä itse huomaat ne ennen kuin kukaan muu huomaa.

        Tottakai kannattaa kuljettaa mukana sidettä tai jopa vaihtoalkkareita, jos haluat. Kuljetin itse mukana koulussa pikkuhousunsuojaa 13-vuotiaana, kun äiti antoi ja kun tiesin, että menkat voi alkaa koska vain. Hyvin se toimi.

        Niinkuin edellinenkin kertoi, selviät ihan hyvin, kun laitat siteen siihen pikkareiden likatahran päälle, kun huomaat menkkojen alkaneen. Se vuoto ei mene housuista läpi, yleensä menkat alkavat sen verran pienellä tiputtelulla. Mutta sitten kun housuissa on tahra, se tahra ei yleensä mene läpi, vaan voit rauhassa laittaa siihen siteen päälle, ja se side suojaa housuja muulta vuodolta. Eli tässäkin toimii parhaiten se, että sinulla on vaikka koululaukussa side mukana, ja jos vessakäynnin yhteydessä huomaat menkkojen alkaneen, voit napata laukun messiin ja mennä takaisin vessaan laittamaan siteen paikoilleen.

        Itse pelkäsin ihan hirveästi sitä, että mun menkat alkaa koulussa ja en itse huomaa sitä, vaan kuljen ympäriinsä verinen läntti (japanin lippu=) perseessä ympäri koulua. Eihän siinä niin käynyt, vaan huomasin ekat menkat ihan vain siitä, että kun kävin vessassa, paperissa oli punaista (tai oikeastaan ruskeaa). Mulla ei siis ollut silloin edes pikkareissa mitään, mutta kun tapana oli aina kytätä vessapaperia ennen kuin heitin sen pönttöön, niin siitä huomasin. Se alkuajan vuoto on usein niin pientä, että se ei ehdi valua housujen/hameen läpi, vaan huomaat sen itse ensin, joko vessapaperista tai pikkareista.

        Ja pesuvinkki: jep, veri lähtee pois parhaiten kylmällä vedellä. Sama koskee myös raakaa kananmunaa: jos väsäät safkaa keittiössä, ja siihen liittyy raaka kananmuna, niin huuhtele astiat kylmällä vedellä ennen kuin tiskaat ne. Raaka kananmuna lähtee myös käsistä ja astioista samalla konstilla eli kylmällä vedellä.

        Idea perustuu siihen, että proteiinit saostuvat korkeissa lämpötiloissa. Saostumisesta seuraa taasen se, että ne jämähtävät kiinni. Jos siis tahdot pestä proteiineja pois, vaikkapa verta pikkareista tai kananmunaa astioista, huuhtele puhdistettava juttu ensin kylmällä vedellä. Kylmä estää proteiineja saostumasta eli suomeksi sanottuna jämähtämästä kiinni = huuhtoutuvat paremmin pois.

        Siksi siis neuvo pestä pikkarit ja lakanat kylmällä vedellä, jos menkat alkavat. Ja siksi itse pesen pois kylmällä vedellä kananmunan astioista tai sperman vaatteista. ;)


      • Kyseliä..
        Peikko.Tyttö2 kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä näiden neuvojen kanssa.

        Siteitä tai pikkuhousunsuojia ei kannata käyttää turhaan, ne vain hautovat ja hiostavat ja tuntuvat epämukavilta. Kun kuukautiset alkavat, ne eivät yleensä ala millään vesiputouksella, eli ei kannata pelätä, että olisi yhtäkkiä japanin lippu perseessä. Kyllä ne menkat yleensä alkavat niin niukalla vuodolla, että sinä itse huomaat ne ennen kuin kukaan muu huomaa.

        Tottakai kannattaa kuljettaa mukana sidettä tai jopa vaihtoalkkareita, jos haluat. Kuljetin itse mukana koulussa pikkuhousunsuojaa 13-vuotiaana, kun äiti antoi ja kun tiesin, että menkat voi alkaa koska vain. Hyvin se toimi.

        Niinkuin edellinenkin kertoi, selviät ihan hyvin, kun laitat siteen siihen pikkareiden likatahran päälle, kun huomaat menkkojen alkaneen. Se vuoto ei mene housuista läpi, yleensä menkat alkavat sen verran pienellä tiputtelulla. Mutta sitten kun housuissa on tahra, se tahra ei yleensä mene läpi, vaan voit rauhassa laittaa siihen siteen päälle, ja se side suojaa housuja muulta vuodolta. Eli tässäkin toimii parhaiten se, että sinulla on vaikka koululaukussa side mukana, ja jos vessakäynnin yhteydessä huomaat menkkojen alkaneen, voit napata laukun messiin ja mennä takaisin vessaan laittamaan siteen paikoilleen.

        Itse pelkäsin ihan hirveästi sitä, että mun menkat alkaa koulussa ja en itse huomaa sitä, vaan kuljen ympäriinsä verinen läntti (japanin lippu=) perseessä ympäri koulua. Eihän siinä niin käynyt, vaan huomasin ekat menkat ihan vain siitä, että kun kävin vessassa, paperissa oli punaista (tai oikeastaan ruskeaa). Mulla ei siis ollut silloin edes pikkareissa mitään, mutta kun tapana oli aina kytätä vessapaperia ennen kuin heitin sen pönttöön, niin siitä huomasin. Se alkuajan vuoto on usein niin pientä, että se ei ehdi valua housujen/hameen läpi, vaan huomaat sen itse ensin, joko vessapaperista tai pikkareista.

        Ja pesuvinkki: jep, veri lähtee pois parhaiten kylmällä vedellä. Sama koskee myös raakaa kananmunaa: jos väsäät safkaa keittiössä, ja siihen liittyy raaka kananmuna, niin huuhtele astiat kylmällä vedellä ennen kuin tiskaat ne. Raaka kananmuna lähtee myös käsistä ja astioista samalla konstilla eli kylmällä vedellä.

        Idea perustuu siihen, että proteiinit saostuvat korkeissa lämpötiloissa. Saostumisesta seuraa taasen se, että ne jämähtävät kiinni. Jos siis tahdot pestä proteiineja pois, vaikkapa verta pikkareista tai kananmunaa astioista, huuhtele puhdistettava juttu ensin kylmällä vedellä. Kylmä estää proteiineja saostumasta eli suomeksi sanottuna jämähtämästä kiinni = huuhtoutuvat paremmin pois.

        Siksi siis neuvo pestä pikkarit ja lakanat kylmällä vedellä, jos menkat alkavat. Ja siksi itse pesen pois kylmällä vedellä kananmunan astioista tai sperman vaatteista. ;)

        Kiitos ihan kauheesti noista vastauksista nimimerkille "peikko.tyttö" ja "---".
        Niistä oli toooosi paljon apua!!
        Olin nimittäin ihan hukassa vielä noista asioista. En kyllä sinänsä usko, että kuukautiset mulla alkaa ihan vielä, mutta mulla on sellanen luonne, että uusiin asioihin pelottaa "siirtyä", ilman mitään valmistelua tai tietoa kyseisestä asiasta. Nyt ei enää ees pelota :D
        Ja luulen, että sitten kun ne alkavat, käytän tuota niksiä äidille yrittäessäni kertoa asiasta.
        Siis lähetän hänelle tekstarin "Voitko tuoda mulle siteitä, jos käyt kaupassa?"
        Tai sitten sanon muuten hänelle, että tarvitsisin siteitä/siteen, ja voisitko antaa pari?

        Kiitos vielä tosi paljon


      • Anonyymi
        13v kirjoitti:

        Olen 13v. Minulla on ollut nyt usein pahaa oloa, päänsärkyä, alavatsakipuja ja välillä huimausta (epäillään kyllä johtuvan kasvupyrähdyksistä) ;D. Voiko tuo olla merkki kuukautisista? Olen 161 pitkä ja painan 46. Kävin terveystarkastuksessa. Menin sinne vähän myöhässä, niin en ehtinyt puhua näistä kivuista.

        Nimimerkki 13v, Todennäköisesti liittyy menkkoihin. Jos kasvupyrähdyskin ollut ja on muitakin murkku iän merkkejä nii todennäköisesti .menkat alkamas nimittäin nul on varmaa yleisimpiä menkka oireita


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mulla tuli virsatie tulehdus juuri noilla oireilla, toisaalta siitä jonkun aikaa ja menkkani alkoi.. Sattumaako en tiedä? Ja siis ei ollut virallinen diagnoosi virtsatie tulehduksesta vaan oma päätelmäni ja se meni ajan kanssa ohi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe