Netissä julkaistun kustantaminen

Hei!
Onko jollain kokemusta esimerkiksi blogissa julkaistun teoksen saamisesta kustannetuksi? Olen itse kirjoittanut runokirjallisen verran runoja blogiini, ja nyt rupesi mietityttämään, haittaako se jo ennestään pieniä mahdollisuuksia saada teostani julkaistuksi. Ajattelin kyllä kirjoittaa uuttakin materiaalia, mutta sen osuus jäisi kuitenkin pieneksi. Tietääkö kukaan, miten kustantajat suhtautuvat tällaiseen?

8

429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymyksiä vain

Minulla on tarkoituksena käyttää kirjassa (pienenä osana tosin) jo tänne kirjoittamiani juttuja. Täällä ne olivat milloin milläkin palstalla, ei kaikki ns. kaunokirjallista tekstiä. Mitenkähän s24 suhtautuu asiaan? Omivatkohan he mielestään tänne syydetyt sanat?

• Francisko(tt)

Kinkkinen juttu, itsekin olen nimittäin syytänyt tekstejäni ties minne ajattelematta lainkaan tälläistä. :D

Jostakin olin kyllä lukevinani, että kustannuskelpoisia ovat kaikki tekstit, joita ei ole käytetty virallisissa kirjoitus/runokilpailuissa.

Riippuu kai kustantajasta, onko tunnettu vai tuntemattomampi yhtiö kyseessä? Meinaan isoja ja tunnettuja kustantajia tuskin kauheasti haittaa.

Riippuu myös varmaan siitä miten suosittu blogisi on

• Ajattelin tarjota teostani sekä suurille että pienille kustantajille, jos jossain vaikka tärppäisikin. Blogini on muutaman kuukauden vanha ja siellä on viime kuussa käynyt lähes 500 uniikkia lukijaa. Toisaalta blogi voisi toimia mainostuskanavanakin, mutta aiheuttaneekohan sisällön samuus ongelmia. Voisin tietenkin poistaa mahdolliseen kokoelmaani ehkä päätyvät runot blogista, mutta kun julkaisu sopimuksesta ei ole vielä toivoakaan, soisin runoilleni mielelläni edes tuon julkisuuden.

Jos jonkua kiinnostaa, blogini osoite on http://juuri.julmetus.net/ Valveutunut kritiikki sisällöstä olisi tietenkin aina tervetullutta.

• Francisko(tt)
        Hilbert kirjoitti:

Ajattelin tarjota teostani sekä suurille että pienille kustantajille, jos jossain vaikka tärppäisikin. Blogini on muutaman kuukauden vanha ja siellä on viime kuussa käynyt lähes 500 uniikkia lukijaa. Toisaalta blogi voisi toimia mainostuskanavanakin, mutta aiheuttaneekohan sisällön samuus ongelmia. Voisin tietenkin poistaa mahdolliseen kokoelmaani ehkä päätyvät runot blogista, mutta kun julkaisu sopimuksesta ei ole vielä toivoakaan, soisin runoilleni mielelläni edes tuon julkisuuden.

Jos jonkua kiinnostaa, blogini osoite on http://juuri.julmetus.net/ Valveutunut kritiikki sisällöstä olisi tietenkin aina tervetullutta.

Kappas, minäkin olen sinun runojasi lueskellut ja monesti mielessäni kehunut.
        Minähän tunnenkin sinut eräältä foorumilta, onpas maailma pieni.

Mietinkin kun sulla oli niin tuttu nimimerkki.

No nyt meni vähän ohi aiheesta kyllä. Mutta, sanonpas uudestaan, hienoja runoja sulla, tosiaankin!

• Francisko(tt)

Niin.. Tutkiskelin vähän kustantajien sivustoja ja ainakin WSOYlla tuntuu olevan ainoana ehtona se, ettei kustantajalle lähetettävä materiaali ole jo ilmestynyt omakustanteena.

Että joo, eipä mitään hätiä siis.

• Kiitos Francisko(tt) :)Toivottavasti murehdimme tosiaan turhia. Nyt jäi vaan mietityttämään, millä nimimerkillä mahdat liikkua tuolla toisella foorumilla:) Pieni maailma tosiaan.

Ei kenelläkään sattuisi olemaan tästä blogi tms tekstien julkaistuksi saamisesta henkilökohtaista kokemusta? Olisin myös kiitollinen kaikesta runojani koskevasta palautteesta.

• funtsaaja

Ainakin Juha Vuorinen on aloittanut loisteliaan kirjailijan uransa blogi-kirjoituksilla, joten ei kai se sinullekaan ole ongelma

• Juha Vuorisen humoristiset kertomukset liikkuvat lukija- ja myyntimäärissään aivan eri luokassa kuin runoteokset parhaimmillaankaan. Pelkään siis edelleenkin blogin haittaavan ennestäänkin lähes olemattomia kustannussopimuksen mahdollisuuksia, vaikka funtsaajan esimerkki onkin toivoa antava. Kiitos siitä:)

Ei kenelläkään täällä pyörivällä sattuisi olemaan omakohtaista kokemusta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      29
      2404
    2. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      370
      2012
    3. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      18
      1504
    4. Pelkään suunnattomasti

Että olet toiseen ihastunut. Se on lähes sietämätön ajatus koska koen että meidän tilanne on auki, selvittämättä. Eikä k
      Ikävä
      52
      912
    5. Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaik

Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaikki muutkin. Se on ed
      Maailman menoa
      10
      871
    6. Mies, etko ole miettinyt

että voit menettää yhteytemme ja minut lopullisesti, jos et tee mitään?
      Ikävä
      52
      783
    7. Olet ihan sairaan

Kylmä mua kohtaan.
      Ikävä
      54
      721
    8. Shellin omistajan vaihdos.

Uutta tuulta purjeisiin.Uuden yrittäjän toimesta .
      Kuhmo
      18
      710
    9. Mitä kuuluu

Elämänirakkaus, sielunkumppani, peilikuvani 😘
      Ikävä
      25
      699
    10. Olette kyllästyneet

Mutta hyvää huomenta kuitenkin. Mukava päivä tämäkin. 😊⚜️🦌🎄✨❤️
      Ikävä
      135