Opiskelu työttömänä, uusi laki. Onko porsaanreikiä.

laahkana

Aloitin opinnot syksyllä 09 ammattikorkeassa monimuotokoulutuksena. Tuolloin oli selvää, että työttämänä saa opiskella esim. monimuotokoulutusta tietyin ehdoin. Olin itse opintojen alkaessa äitiyslomalla. Nyt tuli tää hemmetin uusi laki, missä työttömyysetuudella saa opiskella, jos opinnot on aloitettu työkkärin päätöksen jälkeen. Ja enhän mä ole hemmetti voinut mitään työkkärin päätöstä saada, koska koko laista ei ole ollut tietoa viime syksynä. Työkkärin virkailija tämän myönsikin ja sanoi minun olevan ikävä väliinputoaja.

Mutta mutta. Lain pykälässä 4 sanotaan: Tuettavasta opiskelusta on sovittava työnhakusuunnitelmassa ennen opintojen aloittamista.
Tuettavasta opiskelusta voidaan sopia työnhakusuunnitelmassa opintojen alkamisen jälkeen, jos siihen on painava syy tai jos työnhakija on aloittanut opinnot työsuhteen aikana.

Mitkä ovat nuo painavat syyt? Okei, tuossa yksi mainitaankin, eli työssäolo. Jos olisin ollut opintojen alkaessa työssä, niin tuen saisin. Mutta kun olen ollut äitiyslomalla. Eikö äitiysloma ole rinnastettavissa lain edesssä työn tekoon? Eikö äitiyslomalla oleva joudu tällöin eriarvoiseen asemaan. Kenelläkään tietoa?
Laitoin työkkäriin tästä sähköpostia, mutta kyselen täältäkin.

Missä elämäntilanteessa te muut olette tuon tuen saaneet uuden lain myötä?

20

2642

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syrjintää?
    • problem is?

ongelma? "Tuolloin oli selvää, että työttämänä saa opiskella esim. monimuotokoulutusta tietyin ehdoin." Siis oletko silloin ollut yhteydessä te-toimistoon kun aloitit opiskelun? Olit äitiyslomalla? Nyt olet ollut taas opiskelijana yhteydessä te-toimistoon ja olet saanut vastauksen väliinputoaja?

Siis, onhan tässä maassa varmaan monta jotka ovat aloittaneet opiskelut ennen tuota lain voimaantuloa, olleet ehkä työttömänäkin, ehkä keskustelleen te-toimiston kanssa, ehkä saaneet hylkäävän päätöksen - kuinka moni näistä yrittää nyt saada rahaa kun laki muuttui?

Siis mikä sun ongelmas on? Olet aloittanut opiskelut, saanut tukea?, jäänyt ilman tukea?, nyt sä haluaisit uuden lain nojalla tukea?, oletko muuten ollut työttömänä kun olet aloittanut opiskelut, jos olet ollut äitiyslomalla, voiko äitiyslomalla ollut hakea työttömyyskorvausta ja olla työttömänä työnhakijana, meneekö äitisyloman kesken töihin?

Mitä? sori nyt v:tusti, mikä sun ongelma on? huuda ja hauku nyt, kun sulta kysellään!

• laahkana

No siis. Mun ongelma on se, että olen ollut äitiyslomalla aloittaessani koulun. Käsittääkseni äitiysloma pitäisi rinnastaa "työksi", eli minun pitäisi olla työssäkäyvien kanssa samalla viivalla. Vanhan lain nojalla olisin saanut opiskella ansiosidonnaisen turvin, uuden lain mukaan en, koska olen aloittanut opinnot ennen kuin hain työkkäristä päätöstä. Työkkäristä on voinut hakea päätöstä 1.1.2010 alkaen, eli en ole missään vaiheessa voinutkaan hakea päätöstä ennen opintojen alkua. Ja uudessa laissa on kohta, jonka mukaan tuki voidaan myöntää myös jostain painavasta syystä ja sitä painavaa syytä nyt peräänkuulutan. Laissa mainitaan että työssäkäynti on yksi syy, jonka vuoksi tuki voidaan myöntää. Äitiysloma pitäisi rinnastaa työssäkäyntiin, mutta tässä kohtaa sitä ei rinnastetakaan. Ja työkkärissä ei tiedetä mistään mitään.

• "äitiyslomalla"?
        laahkana kirjoitti:

No siis. Mun ongelma on se, että olen ollut äitiyslomalla aloittaessani koulun. Käsittääkseni äitiysloma pitäisi rinnastaa "työksi", eli minun pitäisi olla työssäkäyvien kanssa samalla viivalla. Vanhan lain nojalla olisin saanut opiskella ansiosidonnaisen turvin, uuden lain mukaan en, koska olen aloittanut opinnot ennen kuin hain työkkäristä päätöstä. Työkkäristä on voinut hakea päätöstä 1.1.2010 alkaen, eli en ole missään vaiheessa voinutkaan hakea päätöstä ennen opintojen alkua. Ja uudessa laissa on kohta, jonka mukaan tuki voidaan myöntää myös jostain painavasta syystä ja sitä painavaa syytä nyt peräänkuulutan. Laissa mainitaan että työssäkäynti on yksi syy, jonka vuoksi tuki voidaan myöntää. Äitiysloma pitäisi rinnastaa työssäkäyntiin, mutta tässä kohtaa sitä ei rinnastetakaan. Ja työkkärissä ei tiedetä mistään mitään.

Sun aloitusviestistä ei oikein ilmene, mikä oli tilanteesi opintojen alkaessa paitsi että olit "äitiyslomalla". Normikielessä se tarkoittaa, että on jääny työstä pois lapsen saannin takia. Mitä tarkoitat "äitiyslomalla"? Olitko silloin työsuhteessa, joka on nyt loppunut, vai olitko jo työtön, kun äitiysrahakausi alkoi? Siis oliko sulla työsuhde olemassa, kun aloitit opinnot?

• laahkana
        "äitiyslomalla"? kirjoitti:

Sun aloitusviestistä ei oikein ilmene, mikä oli tilanteesi opintojen alkaessa paitsi että olit "äitiyslomalla". Normikielessä se tarkoittaa, että on jääny työstä pois lapsen saannin takia. Mitä tarkoitat "äitiyslomalla"? Olitko silloin työsuhteessa, joka on nyt loppunut, vai olitko jo työtön, kun äitiysrahakausi alkoi? Siis oliko sulla työsuhde olemassa, kun aloitit opinnot?

Ei ollut työsuhdetta kun opinnot aloitin. Olin siis äitiyslomalla ja olen edelleen. Äitiyslomaa on maaliskuun puoleen väliin saakka. Jonka jälkeen olen joko työtön ja en opiskele ja saan 1800 euroa ansiosidonnaista tai olen opiskelija ja saan 400 euroa.
        Ja ymmärrän toki että normiopiskelijakin saa pelkän opintotuen, itse kuitenkin olen ns aikuisopiskelija ja opiskelen itselleni toista ammattia, koska edelliseltä alalta ei oikein töitä löydy. Ja juuri tällaisillehan opiskelijoillehan tuota tukia on tarjottu...

• rahaa, rahaa, rahaa
        laahkana kirjoitti:

työssäkäyntiin, kertyykö sulta äitiyspäivärahakaudelta eläkemaksua, kuka sun äitiyspäiväraha"palkkas" maksaa?

Sä olet hakoteillä!

Valitettavasti, kaikki ei saa kaikkea vaikka kuinka toivois!

• 13

Mene työkkäriin ja lisää opiskelusi työnhakusuunnitelmaan. Mutta työkkärien käytännöt ovat aivan karmeat. Ensin annetaan lupa aloittaa opinnot, sitten kun laki muuttuu sen verran, että opiskelusta tulisi olla maininta työnhakusuunnitelmassa, niin nyt pitäisi koko opiskeluoikeus toistamiseen hyväksyttää jollain uudella taholla.

Tuskin uuden lain tarkoitus on mitätöidä entiset opiskeluoikeudet kesken opiskelujen. Käsittämätöntä sekoilua työkkärin taholta.

• laillinen opiskelija

Ei kai uusi laki koske sinua millään lailla koska olet aloittanut opintosi jo ennen koko lain voimaantuloa.

"Vanhan lain nojalla olisin saanut opiskella ansiosidonnaisen turvin, uuden lain mukaan en.."
        mitä tällä mahdat tarkoittaa?

• laahkana
        laillinen opiskelija kirjoitti:

Ei kai uusi laki koske sinua millään lailla koska olet aloittanut opintosi jo ennen koko lain voimaantuloa.

"Vanhan lain nojalla olisin saanut opiskella ansiosidonnaisen turvin, uuden lain mukaan en.."
        mitä tällä mahdat tarkoittaa?

Vouhkaan osaksi myöskin tämän takia:
        §4
        Tuettavasta opiskelusta voidaan sopia työnhakusuunnitelmassa opintojen alkamisen jälkeen, jos siihen on painava syy tai jos työnhakija on aloittanut opinnot työsuhteen aikana.

• ___...___
        laahkana kirjoitti:

§4

Jos pykälä on uudesta laista niin ymmärrät kai että lakia sovelletaan 1.1.2010 tai sen jälkeen alkaneisiin opintoihin, ei takautuvasti.

• 18
        laahkana kirjoitti:

§4

Itse sain seuraavan dokumentin käydessäni hiljaittain työkkärissä. Tässä dokumentissa on keiketi uusimmat työkkärin käytännöt, mitä tulee omaehtoisen opiskelun aloittamiseen.

Työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu
        TEM/TYÖ 23.12.2009

http://www.salpaus.fi/material/tyottomyysetuudellatuettuopiskelu.pdf

Josko tästä dokumentista löytyis jotain selvittävää tilanteeseesi.

• 25
        18 kirjoitti:

Itse sain seuraavan dokumentin käydessäni hiljaittain työkkärissä. Tässä dokumentissa on keiketi uusimmat työkkärin käytännöt, mitä tulee omaehtoisen opiskelun aloittamiseen.

Työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu
        TEM/TYÖ 23.12.2009

http://www.salpaus.fi/material/tyottomyysetuudellatuettuopiskelu.pdf

Josko tästä dokumentista löytyis jotain selvittävää tilanteeseesi.

Tässä vielä yksi omaehtoiseen opiskeluun liittyvä viranomaisdokumentti :

http://asianhallinta.oulu.fi/dweb/asha/20109808-0-1.pdf

• ´´´´´´´´´´´´

Tuopa on niitä tilanteita, joka on riippuvainen työkkärin harkinnasta. Kyllä äitiyslomalla aloitettu opiskelu voidaan ihan hyvin rinnastaa työssäoloon, ts. kummatkin tilanteet ovat sellaiset, joissa et ole voinut olla työkkärin kirjoilla. Mutta kuten sanottu, juttu jää työkkärin harkintaan ja nehän voivat harkita miten vain mielivät.

Jos työkkärissä antavat epäävän lausunnon (niin kuin näyttää olevan), sinulle ei jää muuta mahdollisuutta kuin tehdä hakemus maksajalle, jolloin saat hylkypäätöksen ja siitä taas avautuu mahdollisuus valittaa työttömyyturvan muutoksenhakulautakunnalle. Saattavat työkkärissä evätä ihan senkin vuoksi, että näin saavat ennakkopäätöksen.

Toisaalta, kun opinnot ovat alkaneet ennen lainmuutoksen voimaantuloa, se saattaa ratkaista asian eli oikeus työttömyyskorvaukseen hylätään tuolla perusteella, ts. ettei opintosi kuulu nykyisen lain piiriin.

• no holes

"Ja enhän mä ole hemmetti voinut mitään työkkärin päätöstä saada, koska koko laista ei ole ollut tietoa viime syksynä."

Vastasitkin jo itse itsellesi aloitusviestissä.

• Erkki nimimerkki

Juttelin joulun alla tuntemani te-keskuksen virkalijan kanssa. Ko. tuki ei koske jo aloitettuja koulutuksia, vaan vain niitä, jotka aloitetaan nyt lain tultua voimaan. Moni suunnittelee nyt opiskelevansa ko. lain turvin vaikka mitä, mutta siinä on parin vuoden aikaraja, tämä kannattaa muistaa myös. Kukaan viime vuoden puolella tai aiemmin koulunsa aloittanut ei voi muuttaa tilannettaan, valitettavasti. Et sinä ole yksin tuossa tilanteessa vain moisia välinputoajia on montakin.

Itse opiskelin ammattitutkinnon tavan opintotuella, kun sama tutkinto tuli työvoimakoulutuksena hakuun heti kohta, arvaa ketuttiko silloinkin. Ilmeisesti sinulla on kuitenkin oikeus kotihoidontukeen?

• just noin

voi sanoa, että kun nyt opiskele äitiyspäivärahalla, niin tekasepa heti perään toinen muksu, saat lisää äitiyspäiväraha-aikaa.

Niin, ja vielä kun ajattelee, että otettaisiinkohan tuossa huomioon myös se, että hänellä on jo yksi ammatti - ja ilmeisesti ollut töitäkin kun se ansiosidonnainen olisi semmosta 1800:ko se nyt kertoili. Että silleen, taitaa jo valmiiksi olla joku amk tai akateeminen loppututkinto.

Kun sitä harkitaan vaikka miten saako vai ei, ja etukäteispäätöksiä ei voi antaa eikä edes mitään "veikkaanpa"-lausuntoja, eivät ota kantaa niin mitään...........

• laahkana

On oikeus kotihoidontukeen.
        Ja siis tietyin perustein jo alkaneita opintoja voidaan tukea, kuten laissa sanotaan. Mä en vaan tiedä näitä painavia syitä...
        §4

• laahkana
        just noin kirjoitti:

voi sanoa, että kun nyt opiskele äitiyspäivärahalla, niin tekasepa heti perään toinen muksu, saat lisää äitiyspäiväraha-aikaa.

Niin, ja vielä kun ajattelee, että otettaisiinkohan tuossa huomioon myös se, että hänellä on jo yksi ammatti - ja ilmeisesti ollut töitäkin kun se ansiosidonnainen olisi semmosta 1800:ko se nyt kertoili. Että silleen, taitaa jo valmiiksi olla joku amk tai akateeminen loppututkinto.

Kun sitä harkitaan vaikka miten saako vai ei, ja etukäteispäätöksiä ei voi antaa eikä edes mitään "veikkaanpa"-lausuntoja, eivät ota kantaa niin mitään...........

Jep, ilmeisesti pitää pukata toinen muksu samaan syssyyn, niin ei tulotaso laske merkittäväksi. Äitiyspäiväraha laskettiin sentään ihan kunnon tuloista. Olin töissä ennen äitiyslomalle jääntiä. Tosiasia vaan on, ettei meidän alalta tahdo löytyä töitä. Tuokin työpaikka oli 120 km päästä kotoa. Mukavat 3 h työmatkat tuli päivittäin, ei enää sellaista kiitos lapsiperheelliselle... Akateeminen loppututkinto on, mutta nyt tosiaan amk:ssa opiskelen.

• ddnh

Monimuotokoulutusta ei tueta, koulutuksen pitää olla kokoaikaista ja päätoimista.

• laahkana

Kylläpä. Monimuotokoulutus on tässä tapauksessa päätöimista opiskelua, ks. kelan sivuilta. Sieltä selviää, että kaikki korkeakoulututkinnot ovat päätöimisia. Ja kokoaikaisuus ei nyt tähän vaikuta mitenkään muuten kuin siten, että jos olisin kokopäivätoiminen opiskelija, en tietenkään saisi työttömyyskorvausta koska silloin en olisi kykenevä ottamaan töitä vastaan. Nyt taas olen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      12
      3179
    2. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1811
    3. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      19
      1692
    4. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1575
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1563
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      23
      1511
    7. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      28
      1360
    8. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1344
    9. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1284
    10. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      34
      1262
    Aihe