Työmatkat ja vuokra-auto

FrankPapparino

Teen töitä pienessä pk-yrityksessä. Työnkuvaan kuuluu suhteellisen paljon autolla ajoa. Näillä työmatkoilla käytän vuokra-autoja.

Kenen vastuulle ja millaisin perustein työmatkalla tapahtuva vuora-autolla ajo kuuluu? Eli jos työmatkalla tapahtuu esimerkiksi peltikolari niin kuka maksaa ja millaisin perustein? Olettaen, että ajamiseen ei liity humalaa tai muuta vastuutonta käytöstä.

Työantajani sanoi, että minun tulisi ottaa mahdolliset riskit kannettavakseni. Olen tietenkin toista mieltä eli tuntuisi kohtuuttomalta, että työntekijä kantaisi vastuun työmatkaan liittyvästä liikkumisesta.

3

1691

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Init

Työmatka=työaikaa=työpaikan vakuutus korvaa.

Teillä pitäisi olla julkisella paikalla jossain päin toimistoa näkyvissä minkä vakuutusyhtiön kautta yrityksen vakuutukset ovat. Voit varmistaa asian soittamalla tähän yhtiöön jos epäilet asiaa.

• Edellisen kanssa

Työnantajan vakuutus korvaa vain henkilön sairastumisesta/tapaturmasta sattuvat tapaukset.
        Ei vaikkapa auton kohuja.

Aloittajan tapauksessa on ratkaisevaa se, kenen nimissä tuo auto on vuokrattu.

Jos työntekijä on auton vuokrannut, niin hän vastaa itse auton kolhuista. Käytännössä omavastuulla, koska kaikissa vuokra-autoissa on täys-Kasko.

Jos taas vuokraaja on työnantaja, niin silloin omavastuusta vastaa työnantaja.

• Autoetu?

sinulla ei ole työsuhdeautoa? Jos kerta ajat paljon työajoja. On olemassa vapaa autoetu ja auton käyttöetu (oli ainakin ennen). Ainakin tuossa vapaassa autoedussa työnantaja maksaa kaikki kulut. Polttoaine, huollot, korjaukset. Tosin sinua verotettaisiin (Luontaisetu), mutta saisit käyttää autoa myös yksityisajoihin. Kun olin aikoinani palkanlaskijana, monella, jotka tarvitsivat autoa työssään, oli vapaa autoetu. He vain toivat kaikki auton kululaskut työnantajalle. Silloin ainakin tuo mikä meni verotukseen, jäi paljon pienemmäksi kuin mitä polttoainekulut esimerkiksi tekivät. Kyllä tässäkin oli sitten jokin kilometriraja, jonka jälkeen verottaja ei hyväksynyt. Mutta meillä ei koskaan mennyt sen yli. Käyttöedusta minulla ei ole kokemusta, kellään ei sitä ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      80
      2603
    2. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2594
    3. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      70
      2352
    4. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      25
      2192
    5. Kerro kaivattusi etunimi

Naisille
      Ikävä
      85
      1796
    6. En tiedä ymmärrätkö

Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      7
      1659
    7. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      21
      1444
    8. Kun ei numeroa

niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      31
      1402
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      12
      1216
    10. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      6
      1198
    Aihe