Työmatkat ja vuokra-auto

FrankPapparino

Teen töitä pienessä pk-yrityksessä. Työnkuvaan kuuluu suhteellisen paljon autolla ajoa. Näillä työmatkoilla käytän vuokra-autoja.

Kenen vastuulle ja millaisin perustein työmatkalla tapahtuva vuora-autolla ajo kuuluu? Eli jos työmatkalla tapahtuu esimerkiksi peltikolari niin kuka maksaa ja millaisin perustein? Olettaen, että ajamiseen ei liity humalaa tai muuta vastuutonta käytöstä.

Työantajani sanoi, että minun tulisi ottaa mahdolliset riskit kannettavakseni. Olen tietenkin toista mieltä eli tuntuisi kohtuuttomalta, että työntekijä kantaisi vastuun työmatkaan liittyvästä liikkumisesta.

3

917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Init

      Työmatka=työaikaa=työpaikan vakuutus korvaa.

      Teillä pitäisi olla julkisella paikalla jossain päin toimistoa näkyvissä minkä vakuutusyhtiön kautta yrityksen vakuutukset ovat. Voit varmistaa asian soittamalla tähän yhtiöön jos epäilet asiaa.

      • Edellisen kanssa

        Työnantajan vakuutus korvaa vain henkilön sairastumisesta/tapaturmasta sattuvat tapaukset.
        Ei vaikkapa auton kohuja.

        Aloittajan tapauksessa on ratkaisevaa se, kenen nimissä tuo auto on vuokrattu.

        Jos työntekijä on auton vuokrannut, niin hän vastaa itse auton kolhuista. Käytännössä omavastuulla, koska kaikissa vuokra-autoissa on täys-Kasko.

        Jos taas vuokraaja on työnantaja, niin silloin omavastuusta vastaa työnantaja.


    • Autoetu?

      sinulla ei ole työsuhdeautoa? Jos kerta ajat paljon työajoja. On olemassa vapaa autoetu ja auton käyttöetu (oli ainakin ennen). Ainakin tuossa vapaassa autoedussa työnantaja maksaa kaikki kulut. Polttoaine, huollot, korjaukset. Tosin sinua verotettaisiin (Luontaisetu), mutta saisit käyttää autoa myös yksityisajoihin. Kun olin aikoinani palkanlaskijana, monella, jotka tarvitsivat autoa työssään, oli vapaa autoetu. He vain toivat kaikki auton kululaskut työnantajalle. Silloin ainakin tuo mikä meni verotukseen, jäi paljon pienemmäksi kuin mitä polttoainekulut esimerkiksi tekivät. Kyllä tässäkin oli sitten jokin kilometriraja, jonka jälkeen verottaja ei hyväksynyt. Mutta meillä ei koskaan mennyt sen yli. Käyttöedusta minulla ei ole kokemusta, kellään ei sitä ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe