Teen töitä pienessä pk-yrityksessä. Työnkuvaan kuuluu suhteellisen paljon autolla ajoa. Näillä työmatkoilla käytän vuokra-autoja.
Kenen vastuulle ja millaisin perustein työmatkalla tapahtuva vuora-autolla ajo kuuluu? Eli jos työmatkalla tapahtuu esimerkiksi peltikolari niin kuka maksaa ja millaisin perustein? Olettaen, että ajamiseen ei liity humalaa tai muuta vastuutonta käytöstä.
Työantajani sanoi, että minun tulisi ottaa mahdolliset riskit kannettavakseni. Olen tietenkin toista mieltä eli tuntuisi kohtuuttomalta, että työntekijä kantaisi vastuun työmatkaan liittyvästä liikkumisesta.
Työmatkat ja vuokra-auto
3
1453
Vastaukset
- Init
Työmatka=työaikaa=työpaikan vakuutus korvaa.
Teillä pitäisi olla julkisella paikalla jossain päin toimistoa näkyvissä minkä vakuutusyhtiön kautta yrityksen vakuutukset ovat. Voit varmistaa asian soittamalla tähän yhtiöön jos epäilet asiaa.- Edellisen kanssa
Työnantajan vakuutus korvaa vain henkilön sairastumisesta/tapaturmasta sattuvat tapaukset.
Ei vaikkapa auton kohuja.
Aloittajan tapauksessa on ratkaisevaa se, kenen nimissä tuo auto on vuokrattu.
Jos työntekijä on auton vuokrannut, niin hän vastaa itse auton kolhuista. Käytännössä omavastuulla, koska kaikissa vuokra-autoissa on täys-Kasko.
Jos taas vuokraaja on työnantaja, niin silloin omavastuusta vastaa työnantaja.
- Autoetu?
sinulla ei ole työsuhdeautoa? Jos kerta ajat paljon työajoja. On olemassa vapaa autoetu ja auton käyttöetu (oli ainakin ennen). Ainakin tuossa vapaassa autoedussa työnantaja maksaa kaikki kulut. Polttoaine, huollot, korjaukset. Tosin sinua verotettaisiin (Luontaisetu), mutta saisit käyttää autoa myös yksityisajoihin. Kun olin aikoinani palkanlaskijana, monella, jotka tarvitsivat autoa työssään, oli vapaa autoetu. He vain toivat kaikki auton kululaskut työnantajalle. Silloin ainakin tuo mikä meni verotukseen, jäi paljon pienemmäksi kuin mitä polttoainekulut esimerkiksi tekivät. Kyllä tässäkin oli sitten jokin kilometriraja, jonka jälkeen verottaja ei hyväksynyt. Mutta meillä ei koskaan mennyt sen yli. Käyttöedusta minulla ei ole kokemusta, kellään ei sitä ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172423
- 441271
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70917Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135848- 45841
- 59807
- 42786
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44755Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130694