Tuntematon

tee.

Tänään olin taas saunassa,
meitä oli aika vähän.
Miehet oudon hiljaisia.

Tuominen on sitten kuollut,
sanoi yksi. Kai tunsit?
Ei, en tainnut, sanoin.

Mikä hänelle tuli, kysyin.
Joku aivorappeuma,
meni puolessa vuodessa.

Sen volvo oli kolmas,
sinusta eteenpäin,
hän lisäsi miehestä.

Juu, myönsin epäröiden,
muistellen hatarasti.
En tiennyt nimeä.

Kai me samassa pihassa
monina ankeina aamuina
kaivoimme autoja lumesta.

Kaduttaa se vähän,
en sanonut hänelle mitään,
en yhtä pientä sanaa.

Olisiko se ollut niin vaikeaa.

4

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa hänelle mitään,
      niin me muutkin usein koemme -
      pitäisi sanoa tuolle hiljaiselle naapurille/
      melkein tuttavalle jotain. Mutta mistä aloittaa,
      ja miten tuntematta olevansa tunkeileva.

      En minä tiedä, mutta noin olen ihan oikeasti
      itsekin ajatellut usein. Mutta se oli kyllä sitä
      aikaa, kun asuimme vielä ruuhkasuomessa. Täällä
      maalla ihmiset kyllä kommunikoi, toisilleen oudotkin.
      Jotenkin se on ihan luonnollista ja siitä huomaa,
      miten erilaisia ihmiset on riippuen siitä missä asustaa.

      Ihan pystyin istumaan, kuin kärpäsenä seinällä ja
      kuulemaan melkein saunakeskustelunne. Pitäisi
      olla vain rohkeampi.

      • tee.

        Kun mainitsit naapureihin suhtautumisen erilaisuudesta kaupungissa ja maalla, olen sitä itsekin joskus miettinyt. Miksi ihminen muuttuu toiseksi muuttaessaan kaupunkiin. Kun lapsena ja vielä nuorenakin asuin maalla, tunsin kaikki naapurit ainakin parin kilometrin säteellä. Kaupungissa en saman rapun, saati saman talon asukkaita. Mikä on selitys ihmisen muuttumiseen, kun vain siirtyy paikasta toiseen?


      • tee. kirjoitti:

        Kun mainitsit naapureihin suhtautumisen erilaisuudesta kaupungissa ja maalla, olen sitä itsekin joskus miettinyt. Miksi ihminen muuttuu toiseksi muuttaessaan kaupunkiin. Kun lapsena ja vielä nuorenakin asuin maalla, tunsin kaikki naapurit ainakin parin kilometrin säteellä. Kaupungissa en saman rapun, saati saman talon asukkaita. Mikä on selitys ihmisen muuttumiseen, kun vain siirtyy paikasta toiseen?

        kun maalla taas ihmiset ovat, kuin yhtä suurta perhettä.
        Siis nykyään, kyllähän ennen vanhaan sama yhteisöllisyys
        oli havaittavasissa kaupungeissakin, ne kun olivat paljon
        pienempiä silloin. Jos katselee vanhoja kotimaisia eloku-
        via, kyllä niissä on havaittavissa sitä samaa yhteenkuulu-
        vuutta kuin nykyään ja edelleen maalla.

        Nykyajan kaupunkielämä on kummallista kyräilyä, naapurien
        maallisen mammonan mittailua ja luulottelua kunkin perheen
        elämästä. Ei vahingossakaan lähdetä tervehtimään, saati pu-
        humaan mistään henkilökohtaisista asioista. Ja kyllä minäkin
        muistan lapsuudestani sen, että kaikki naapurit suunnilleen
        ainakin tunsivat toisensa ja jokaista ainakin tervehdittiin.
        Täällä piskuisessa kylässä vieraskin tervehtii, jonka mielusti
        havaitsin heti alkumetreiltä tänne asettuessamme. Vaikka
        kyllä jo oikeastaan ennen sitäkin, olemmehan mökkiläisinä
        kuitenkin olleet täällä jo ennen sitä parikymmentä vuotta.


      • tee.
        lindalinda kirjoitti:

        kun maalla taas ihmiset ovat, kuin yhtä suurta perhettä.
        Siis nykyään, kyllähän ennen vanhaan sama yhteisöllisyys
        oli havaittavasissa kaupungeissakin, ne kun olivat paljon
        pienempiä silloin. Jos katselee vanhoja kotimaisia eloku-
        via, kyllä niissä on havaittavissa sitä samaa yhteenkuulu-
        vuutta kuin nykyään ja edelleen maalla.

        Nykyajan kaupunkielämä on kummallista kyräilyä, naapurien
        maallisen mammonan mittailua ja luulottelua kunkin perheen
        elämästä. Ei vahingossakaan lähdetä tervehtimään, saati pu-
        humaan mistään henkilökohtaisista asioista. Ja kyllä minäkin
        muistan lapsuudestani sen, että kaikki naapurit suunnilleen
        ainakin tunsivat toisensa ja jokaista ainakin tervehdittiin.
        Täällä piskuisessa kylässä vieraskin tervehtii, jonka mielusti
        havaitsin heti alkumetreiltä tänne asettuessamme. Vaikka
        kyllä jo oikeastaan ennen sitäkin, olemmehan mökkiläisinä
        kuitenkin olleet täällä jo ennen sitä parikymmentä vuotta.

        Tästä ihmisen muutoksesta, kun hän muuttuu maalaisesta kaupunkilaiseksi, olen pähkäillyt jotain sellaista, että maalla ihmisellä on useimmiten ympärillä vapaata tilaa riittävästi, usein kokonainen maatila, mikä antaa vapauden tunteen ja tilan hengittää.
        Kun kaupungissa yhtäkkiä on sullottuna pieneen asuntoon, jonka seinän takana on heti toinen, toisia, mahdollisesti kaikki yhtä tylyjä ja outoja ihmisiä, tulee tarve varjella omaa reviiriä ja yksityisyyttä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe