Tämä taitasi kuulua enempi vahvavirta puolelle, mutta en nyt hokannu sellasta osastoa niin koitetaan täällä selvittää... eli on tuollainen yksivaihe ac moottori, jossa on kupeessa kondensaattori, siitä menee piuhat sinne moottorin sisälle suorillaan. Mitä tuolla on tehtävää siis sillä kondensaattorilla oikeastaan? Se on öljytäytteinen ilmeisesti, metalli kuorinen kun on ja hölskyy kun ravistaa. Mitään tekstejä siihen ei ole merkattu, ja pitäs tietää jostain sen kapasitanssi. Miten sen selvittäisi?
Nimittäin, vikaa on- moottori ei toimi. Kun virrat päälle laittaa, niin se vaan jurisee eikä pyöri, ottaa virtaa aikalailla. Jos akselia pyöräyttää valmiiksi ja sinä aikana laittaa virrat, niin pysähtyy heti, jarrutaa siis.
Koitin summassa toisesta sähkölaitteesta (samantapainen laite) kondensaattoria siihen, niin hetken näytti että pelaa, kun alkaa pyöriä, mutta n10 sek kuluttua alkaa jurista enempi ja enempi, ja kohta pysähtyy jurraamaan vaan. Ja tietenkin kumenisi jne jos antasi jurrata...
Eli- onko toisen kapasitetti tms väärä, vai onko moottori muutenkin viallinen, kuinka tuollainen moottori yleensä ottaen käyttäytyy jos konkka hajoaa, tai siihen laitetaan väärä siis?
Laite on sellainen pö/sähkö lammitin joka herennyt toimimasta (master 100 29kw)
kondensaattori
23
11535
Vastaukset
- -siirto
- kyllä-
eli moottorissa on ja kuuluu olla käyntikondensaattori, ja se lienee hajalla, on juurikin tuollainen metallinen, ehkä jopa hölskyvää ääntä pitävä ravistettaessa? - ja koitin siihen ilmeisesti käynnistys kondensaattoria, joka lienee eri tyyppinen, ja varmasti eri arvoinen m faradeiltaan kuin kuuluu olla.
Tuonverrfan tässä selailuilla sain varmuutta jo asioihin, sekä varmistuksen että tuo homma on siis vialla.
Mutta, kun tuossa alkuperäsessä konkassa ei ole mitään merkintöjä, ja laitteen kytkentä kaavat ei erikseen anna arvoa konkalle, vaan myyvät kokonaan moottorin ja kondensaattorin pakettina, niin miten tuon MF arvon saisi selville? Ehjästä vastaavasta mittaamalla tietnkin, mutta kun ei ole sellaista... onko kellään? laite on Master b100 29 kw öjly/sähkö lämmitin puhallin siis. tuollainen :
http://www.arpielleequipment.com/productImages/b200t.jpg ja konkka tuommoinen
http://www.mobilehomerepair.com/media/img/coleman/1499-4461.jpg
mutta ei siis ole mitään noita merkintöjä siinä, niin on pikkuinen ongelma... - Masa i Mara
kyllä- kirjoitti:
eli moottorissa on ja kuuluu olla käyntikondensaattori, ja se lienee hajalla, on juurikin tuollainen metallinen, ehkä jopa hölskyvää ääntä pitävä ravistettaessa? - ja koitin siihen ilmeisesti käynnistys kondensaattoria, joka lienee eri tyyppinen, ja varmasti eri arvoinen m faradeiltaan kuin kuuluu olla.
Tuonverrfan tässä selailuilla sain varmuutta jo asioihin, sekä varmistuksen että tuo homma on siis vialla.
Mutta, kun tuossa alkuperäsessä konkassa ei ole mitään merkintöjä, ja laitteen kytkentä kaavat ei erikseen anna arvoa konkalle, vaan myyvät kokonaan moottorin ja kondensaattorin pakettina, niin miten tuon MF arvon saisi selville? Ehjästä vastaavasta mittaamalla tietnkin, mutta kun ei ole sellaista... onko kellään? laite on Master b100 29 kw öjly/sähkö lämmitin puhallin siis. tuollainen :
http://www.arpielleequipment.com/productImages/b200t.jpg ja konkka tuommoinen
http://www.mobilehomerepair.com/media/img/coleman/1499-4461.jpg
mutta ei siis ole mitään noita merkintöjä siinä, niin on pikkuinen ongelma...Sen puhaltimen tiedot? Sehän tässä se oleellinen asia on. Yleensä tuollaisen puhaltimen kylkeen tai perään on liimattu tarra josta näkyy tarvittavat tiedot. Jopa joskus sen konkan koko! Myös puhaltimen merkki voisi valaista asiaa. Seuraava asia on tarkistaa montako johtoa puhaltimeen menee sisää ; 3 vai 4? pienissä puhaltimissa konkan koko pyörii jostain 1 ... 8uF mutta tuo kuvassa oleva konkka vaikuttaa isommalata. Ehkä vielä kannattaisi mitata sen puhaltimen käämit vastusmittauksena. Kolmijohtimisen vastukset näkyvät kaikki samansuuruisena mittaa sitten mistä välistä tahansa ja nelijohtimisesta löytyy kaksi käämiä , josta toinen on toista suurempi vastusarvoltaan.
- Masa i Mara
Masa i Mara kirjoitti:
Sen puhaltimen tiedot? Sehän tässä se oleellinen asia on. Yleensä tuollaisen puhaltimen kylkeen tai perään on liimattu tarra josta näkyy tarvittavat tiedot. Jopa joskus sen konkan koko! Myös puhaltimen merkki voisi valaista asiaa. Seuraava asia on tarkistaa montako johtoa puhaltimeen menee sisää ; 3 vai 4? pienissä puhaltimissa konkan koko pyörii jostain 1 ... 8uF mutta tuo kuvassa oleva konkka vaikuttaa isommalata. Ehkä vielä kannattaisi mitata sen puhaltimen käämit vastusmittauksena. Kolmijohtimisen vastukset näkyvät kaikki samansuuruisena mittaa sitten mistä välistä tahansa ja nelijohtimisesta löytyy kaksi käämiä , josta toinen on toista suurempi vastusarvoltaan.
Tässä nyrkkisääntö konkalle kolmivaihekonetta varten:
You can run a small (personally had good results up to 0.75kW) 3-phase motor on a single phase net by simply adding a running capacitor.
C = 70 x kW (formula for 230/400V 50Hz 3-phase motors to run on a 230V 50Hz single phase supply)
For example a 0.37kW motor would require a 25µF cap.
Jos se on ns. sivuvirtakone (4 johtoa) niin kaava ei pidä paikkaansa. - 3-vaihesähköä?
kyllä- kirjoitti:
eli moottorissa on ja kuuluu olla käyntikondensaattori, ja se lienee hajalla, on juurikin tuollainen metallinen, ehkä jopa hölskyvää ääntä pitävä ravistettaessa? - ja koitin siihen ilmeisesti käynnistys kondensaattoria, joka lienee eri tyyppinen, ja varmasti eri arvoinen m faradeiltaan kuin kuuluu olla.
Tuonverrfan tässä selailuilla sain varmuutta jo asioihin, sekä varmistuksen että tuo homma on siis vialla.
Mutta, kun tuossa alkuperäsessä konkassa ei ole mitään merkintöjä, ja laitteen kytkentä kaavat ei erikseen anna arvoa konkalle, vaan myyvät kokonaan moottorin ja kondensaattorin pakettina, niin miten tuon MF arvon saisi selville? Ehjästä vastaavasta mittaamalla tietnkin, mutta kun ei ole sellaista... onko kellään? laite on Master b100 29 kw öjly/sähkö lämmitin puhallin siis. tuollainen :
http://www.arpielleequipment.com/productImages/b200t.jpg ja konkka tuommoinen
http://www.mobilehomerepair.com/media/img/coleman/1499-4461.jpg
mutta ei siis ole mitään noita merkintöjä siinä, niin on pikkuinen ongelma...Otat konkan pois ja kytket sen kolmivaihesähköön vaikkapa tähteen? Omalla vastuulla.
- ronkka
kyllä- kirjoitti:
eli moottorissa on ja kuuluu olla käyntikondensaattori, ja se lienee hajalla, on juurikin tuollainen metallinen, ehkä jopa hölskyvää ääntä pitävä ravistettaessa? - ja koitin siihen ilmeisesti käynnistys kondensaattoria, joka lienee eri tyyppinen, ja varmasti eri arvoinen m faradeiltaan kuin kuuluu olla.
Tuonverrfan tässä selailuilla sain varmuutta jo asioihin, sekä varmistuksen että tuo homma on siis vialla.
Mutta, kun tuossa alkuperäsessä konkassa ei ole mitään merkintöjä, ja laitteen kytkentä kaavat ei erikseen anna arvoa konkalle, vaan myyvät kokonaan moottorin ja kondensaattorin pakettina, niin miten tuon MF arvon saisi selville? Ehjästä vastaavasta mittaamalla tietnkin, mutta kun ei ole sellaista... onko kellään? laite on Master b100 29 kw öjly/sähkö lämmitin puhallin siis. tuollainen :
http://www.arpielleequipment.com/productImages/b200t.jpg ja konkka tuommoinen
http://www.mobilehomerepair.com/media/img/coleman/1499-4461.jpg
mutta ei siis ole mitään noita merkintöjä siinä, niin on pikkuinen ongelma...Kyllähän se kondensaattorin koko tuosta konkan tarrasta löytyy. Ota parempi kuva, niin kerron. Tuo kuvasi otettu vinosti ja vähän epätarkka.
Ota myös huomioon, että yhtähyvin voi olla vialla moottorin käämikin.
Voithan sen kondensaattorin mitata ohmimittarilla, onko se oikosulussa. - merkintöjä
Masa i Mara kirjoitti:
Sen puhaltimen tiedot? Sehän tässä se oleellinen asia on. Yleensä tuollaisen puhaltimen kylkeen tai perään on liimattu tarra josta näkyy tarvittavat tiedot. Jopa joskus sen konkan koko! Myös puhaltimen merkki voisi valaista asiaa. Seuraava asia on tarkistaa montako johtoa puhaltimeen menee sisää ; 3 vai 4? pienissä puhaltimissa konkan koko pyörii jostain 1 ... 8uF mutta tuo kuvassa oleva konkka vaikuttaa isommalata. Ehkä vielä kannattaisi mitata sen puhaltimen käämit vastusmittauksena. Kolmijohtimisen vastukset näkyvät kaikki samansuuruisena mittaa sitten mistä välistä tahansa ja nelijohtimisesta löytyy kaksi käämiä , josta toinen on toista suurempi vastusarvoltaan.
Siis toki moneen kertaan ollaan etsitty itte laitteesta tietoja, mutta ei löydy. EI löydy tyyppikilvestä, itse moottoristakaan, eikä kytkentäkaavioista eikä alkuperäisestä kondensaattorista. Tuolla aikasemmassa viestissä olevassa kuvassa konkassa on tarrana ilmeisesti merkinnät, mutta se siis on mallikuva josta vaan kondensaattorin mallin näkee- se ei ole itse laitteesta otettu, jossa ei tuota tarraa? ole, eikä muitakaan merkintöjä, ilmeisesti valmistaja niin halunnut...
Ja tuon moottorin kytkentää ei voine muuttaa esim kolmivaiheiseksi- se on samalla pulssin antaja laitteen sytykselle, eli sieltä ulos tulee pulssi jolla polttimessa olevalle sytytys tulpan "puolalle" annetaan ohjaus pulssit. Silloin johtojen määrä voisi "hämätä" jos niitä pelkästään laskisi, kun on muita toimintoja ympätty moottorille, eli kaikkineen sen toiminta tavan muuttaminen ei onnistu kuten joku ehdotti.
Tuossa laitteen manuaali(pdf) josta näkee kuva 31, kytkentäkaavion, ei ole merkattu muistaakseni konkkaa siihenkään, mutta osaluettelossa se on "moottori kondensaattori" 13-1 kun etsii oikean kohdan esim 100.000 laitekuvan kuin tämä mitä koitan korjailla...
http://www.desapoland.pl/technical_support/Instructions/PORTABLE HEATERS//b 35 70 100 150 ced- gb it fr de.pdf - Masa i Mara
merkintöjä kirjoitti:
Siis toki moneen kertaan ollaan etsitty itte laitteesta tietoja, mutta ei löydy. EI löydy tyyppikilvestä, itse moottoristakaan, eikä kytkentäkaavioista eikä alkuperäisestä kondensaattorista. Tuolla aikasemmassa viestissä olevassa kuvassa konkassa on tarrana ilmeisesti merkinnät, mutta se siis on mallikuva josta vaan kondensaattorin mallin näkee- se ei ole itse laitteesta otettu, jossa ei tuota tarraa? ole, eikä muitakaan merkintöjä, ilmeisesti valmistaja niin halunnut...
Ja tuon moottorin kytkentää ei voine muuttaa esim kolmivaiheiseksi- se on samalla pulssin antaja laitteen sytykselle, eli sieltä ulos tulee pulssi jolla polttimessa olevalle sytytys tulpan "puolalle" annetaan ohjaus pulssit. Silloin johtojen määrä voisi "hämätä" jos niitä pelkästään laskisi, kun on muita toimintoja ympätty moottorille, eli kaikkineen sen toiminta tavan muuttaminen ei onnistu kuten joku ehdotti.
Tuossa laitteen manuaali(pdf) josta näkee kuva 31, kytkentäkaavion, ei ole merkattu muistaakseni konkkaa siihenkään, mutta osaluettelossa se on "moottori kondensaattori" 13-1 kun etsii oikean kohdan esim 100.000 laitekuvan kuin tämä mitä koitan korjailla...
http://www.desapoland.pl/technical_support/Instructions/PORTABLE HEATERS//b 35 70 100 150 ced- gb it fr de.pdfTuon moottorin teho lienee 120W ja 240W välillä kuten manuaalista käy selville . Se tarkoittaa että jos moottori on kolmivaihemoottori eikä sivuvirtamoottori niin konkan arvoksi käy 2uF mutta kun se alkuperäinen konkka on kooltaan paljon suurempi niin epäilempä sen olevan ns sivuvirtamoottori, johon en osaa neuvoa konkan kokoa.
- Anonyymi
Masa i Mara kirjoitti:
Tuon moottorin teho lienee 120W ja 240W välillä kuten manuaalista käy selville . Se tarkoittaa että jos moottori on kolmivaihemoottori eikä sivuvirtamoottori niin konkan arvoksi käy 2uF mutta kun se alkuperäinen konkka on kooltaan paljon suurempi niin epäilempä sen olevan ns sivuvirtamoottori, johon en osaa neuvoa konkan kokoa.
Hanki jostain tilalle ompletanssi moottori. Ei tarvitse konkkaa eikä pyöri väärään suuntaan eikä pala koskaan vaikka laakerit jumittuisi.
Hyvä äänetön ja turvallinen. Jos et mistään löydä niin meiltä lötyy moneen lähtöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hanki jostain tilalle ompletanssi moottori. Ei tarvitse konkkaa eikä pyöri väärään suuntaan eikä pala koskaan vaikka laakerit jumittuisi.
Hyvä äänetön ja turvallinen. Jos et mistään löydä niin meiltä lötyy moneen lähtöön.Menepä takaisin kouluun, kun partaa sinun ei vielä tarvitse ajaa varmastikaan..
- Tuulettimia korj.
Kytkentäkaaviossa ei näy moottorikondensaattoria.Virta sisääntulossa on radiohäiriöitä vähentävä filtteri joka näyttää kondensaattorilta ja onhan siinä useampikin kondensaattori.
Filtteri ei ole rikki kun ei polta sulakkeita.
Tämäntyylisissä moottoreissa (tuulettimissa) pääsee roottori ja staattori (ankkuri ja kenttärauta) ottamaan kiinni toisistaan kun virta kytketään.
Tässä saattaa myös öljypumppu olla tukossa jolloin moottori ei pääse pyörimään pitempään.
Pura ja katso onko kenttäraudassa kiinnioton jälkiä jos on niin pitää laakerit uusia.- se ei ole
vaihesiirtona kirjoitti:
Se on siellä kyllä erikseen ja tiedossa sen toiminnat ja miksi se siellä on. Kytkentäkaavassa todellakaan ei se konkka näy, ainoastaan jossain kohtaa 13-1 osaluettelo numerolla sanotaan että motor with capacitor.
Ilmeisesti on niin että moottori on ollut tarkoitus myydä pakettina konkan kanssa, siksi arvot poistettu konkasta myös varmaan.. Eli alle 10 e n konkan takia tarjotaan koko moottoria, jonka listahinta on yli 300, ja kun koko laite maksaa uutena n 500 niin eipä kannata kohta korjata. Lisätietona huvittaa, otin yhteyttä Master Eurooppan myyntii, tehtaalle suoraan joka on näköjään Puolassa! niin sieltä kerrottiin että moottoria ei , eikä konkkaa ole saatavana... erikoista, kun noita värkkejä on edelleen myynnissä uusina liikkeissä- eli, kannattaa varoa, osia ei saa.
Moottori kondensaattorista, ja siis käynti konkasta on kyse tässä mallissa- ei käynnistys kondensaattorista siis. Ns split phase motor , josta googlella löytyy vaikka mitä.
Noita konkan myyjiä ja sivustoja on paljon mistä juurikin tuon ulkonäön omaavia konkkia voisi ostaa jos tietäsi sen kapasitanssi arvon. Tähän mennessä se ei ole oikein selvinnyt, mutta laskukaava ilmeisesti kertoo. Moottorin teho on 1/4 hv , eli 0.25 hv josta kilowateiksi muutettuna tulee 0.184 kw, joka kerrottuna 70 antaa tulokseksi 12.88 MF.
Tuollaisen laskukaavan löysin ja sillä ainakin kokeilen. Eli joku 12-13 mikron konkka siihen.
Tommonen linkki vielä tähän mukaan, jossa kerrotaan mitä aiheutuu liian suuresta tai liian pienestä kapasitanssista tuollaiseen moottoriin kytkettynä. Ei heti hajoa kuitenkaan niin koittaa voi kunhan ei siis elektrolyytti konkkaa laita vaihtovirtaan ainakaan näissä moottorikytkennöissä.
http://dnr.louisiana.gov/sec/execdiv/TECHASMT/ecep/hvac/d/d.htm - on jotain koodattu:
se ei ole kirjoitti:
Se on siellä kyllä erikseen ja tiedossa sen toiminnat ja miksi se siellä on. Kytkentäkaavassa todellakaan ei se konkka näy, ainoastaan jossain kohtaa 13-1 osaluettelo numerolla sanotaan että motor with capacitor.
Ilmeisesti on niin että moottori on ollut tarkoitus myydä pakettina konkan kanssa, siksi arvot poistettu konkasta myös varmaan.. Eli alle 10 e n konkan takia tarjotaan koko moottoria, jonka listahinta on yli 300, ja kun koko laite maksaa uutena n 500 niin eipä kannata kohta korjata. Lisätietona huvittaa, otin yhteyttä Master Eurooppan myyntii, tehtaalle suoraan joka on näköjään Puolassa! niin sieltä kerrottiin että moottoria ei , eikä konkkaa ole saatavana... erikoista, kun noita värkkejä on edelleen myynnissä uusina liikkeissä- eli, kannattaa varoa, osia ei saa.
Moottori kondensaattorista, ja siis käynti konkasta on kyse tässä mallissa- ei käynnistys kondensaattorista siis. Ns split phase motor , josta googlella löytyy vaikka mitä.
Noita konkan myyjiä ja sivustoja on paljon mistä juurikin tuon ulkonäön omaavia konkkia voisi ostaa jos tietäsi sen kapasitanssi arvon. Tähän mennessä se ei ole oikein selvinnyt, mutta laskukaava ilmeisesti kertoo. Moottorin teho on 1/4 hv , eli 0.25 hv josta kilowateiksi muutettuna tulee 0.184 kw, joka kerrottuna 70 antaa tulokseksi 12.88 MF.
Tuollaisen laskukaavan löysin ja sillä ainakin kokeilen. Eli joku 12-13 mikron konkka siihen.
Tommonen linkki vielä tähän mukaan, jossa kerrotaan mitä aiheutuu liian suuresta tai liian pienestä kapasitanssista tuollaiseen moottoriin kytkettynä. Ei heti hajoa kuitenkaan niin koittaa voi kunhan ei siis elektrolyytti konkkaa laita vaihtovirtaan ainakaan näissä moottorikytkennöissä.
http://dnr.louisiana.gov/sec/execdiv/TECHASMT/ecep/hvac/d/d.htmhttp://www.aerovox.com/pdf/AC_Motor_Run-8C.pdf sivulla 5 ..
- Yksi vaan.
se ei ole kirjoitti:
Se on siellä kyllä erikseen ja tiedossa sen toiminnat ja miksi se siellä on. Kytkentäkaavassa todellakaan ei se konkka näy, ainoastaan jossain kohtaa 13-1 osaluettelo numerolla sanotaan että motor with capacitor.
Ilmeisesti on niin että moottori on ollut tarkoitus myydä pakettina konkan kanssa, siksi arvot poistettu konkasta myös varmaan.. Eli alle 10 e n konkan takia tarjotaan koko moottoria, jonka listahinta on yli 300, ja kun koko laite maksaa uutena n 500 niin eipä kannata kohta korjata. Lisätietona huvittaa, otin yhteyttä Master Eurooppan myyntii, tehtaalle suoraan joka on näköjään Puolassa! niin sieltä kerrottiin että moottoria ei , eikä konkkaa ole saatavana... erikoista, kun noita värkkejä on edelleen myynnissä uusina liikkeissä- eli, kannattaa varoa, osia ei saa.
Moottori kondensaattorista, ja siis käynti konkasta on kyse tässä mallissa- ei käynnistys kondensaattorista siis. Ns split phase motor , josta googlella löytyy vaikka mitä.
Noita konkan myyjiä ja sivustoja on paljon mistä juurikin tuon ulkonäön omaavia konkkia voisi ostaa jos tietäsi sen kapasitanssi arvon. Tähän mennessä se ei ole oikein selvinnyt, mutta laskukaava ilmeisesti kertoo. Moottorin teho on 1/4 hv , eli 0.25 hv josta kilowateiksi muutettuna tulee 0.184 kw, joka kerrottuna 70 antaa tulokseksi 12.88 MF.
Tuollaisen laskukaavan löysin ja sillä ainakin kokeilen. Eli joku 12-13 mikron konkka siihen.
Tommonen linkki vielä tähän mukaan, jossa kerrotaan mitä aiheutuu liian suuresta tai liian pienestä kapasitanssista tuollaiseen moottoriin kytkettynä. Ei heti hajoa kuitenkaan niin koittaa voi kunhan ei siis elektrolyytti konkkaa laita vaihtovirtaan ainakaan näissä moottorikytkennöissä.
http://dnr.louisiana.gov/sec/execdiv/TECHASMT/ecep/hvac/d/d.htmJos kondensaattori on oikeankokoinen niin vaihejännitteet ovat yhtäsuuria.
Yksivaihekytkennässä moottori vähän jurisee kun vaihekulmat muuttuvat kuormituksen muuttuessa.
Jos vaihekäämien päitä ole tuotu moottorin ulkopuolelle on mittaus vaikeata.
- sähkösähkö
Todennäköisesti moottorin laakerointi on jumissa eikä sen akseli pääse pyörimään kunnolla, siitä tulee se häiriöääni, siis moottorissa olevista kuparikäämilangoista ja niiden mekaanisesta värähtelystä kovalla virralla. Sen konkan tehtävä on tappaa kipinähäiriöt ja se että se antaa pienen vaihe-eron moottorille jotta se lähtisi pyörimään oikeaan suuntaan. Jos konkka olisi oikosulussa se polttaisi seinästä sulakkeet tai "päästäisi savut ulos". Konkassa tuskin on mitään vikaa.
- ongelma-
mökin vesipumppu on reistaillut ja jo uusittukin, mutta aika-ajoin on tullut kokeiltua vanhaa pumppua rassailla.
Siinä omituinen vika, on myös valovirta moottorilla ja kondensaattorilla varustettu, ja se on myös käyntikondensaattori, kytkentä kaavio on siellä kopan sisällä.
Vika ilmeni siten että joskus virran kytkemisessä tai automaatti painekatkaisijan kytkiessä lähti pyörimään, joskus ei ja jurrasi paikallaan. Vaihdettiin kondensaattori uuteen, ja ei vaikutusta. Käämit mitattiin ohmi mittarilla ja sellanen digi mittari ja sen "200" kohdalla oli 29.1 se mihin konkka tulee ja toinen käämi 54.5.
En sitten tiedä mitä tuo mittaus kertoo, onko nuo suoraan vastusarvot vai kerrottava tms tuolla 200? Maihin päin ei johtaneet. Eli arvoja kuitenkin saatiin, että ei ole poikki, eikä suoraa yhteyttäkään- eli oletettavasti on kunnossa.
Alkuperäinen konkka on 12uf ja uusi samankokoinen mikä vaihdettiin siihen ja ei siis toimi. Kuitenkin, kokeiltiin jonkun muun moottorin isommalla konkalla, on 120uf merkintä siinä, niin lähtee pyörimään, mutta pyörii n 10 sek ja alkaa hiljentyä ja jurnuttaa, lopulta pysähtyykin jurraamaan. Tuon voi tehdä muutaman kerran peräkkäin, sitten ei lähde kohta ollenkaan pyörimään vaan jurraa heti kun kytkee virrat..
Mikä' ihme? miten se voi tuolla tavalla käyttäytyä? Onko kuitenkin joku käämi vialla siellä sisällä? Kuumenemisen takia ei pitäisi olla edes voinut hajota, koska on erikseen lämpösuojattu moottori tyyppikilven mukaan.
Laakerit ei jumita yhtään, pyörii kevyesti aina, virta jotenkin sen jarruttaa paikalleen. Kun se pysähtyy jurraamaan sillä isommalla konkalla ja koittaa pyöräyttää niin haraa vastaan, mutta kun sähkön poikkasee niin kevyesti pyörähtää heti. Oumppu osa on siis purettu nokasta auki että siipipyörän näkee ja voi pyöritellä.
Kertokaapa viisaammat mikä vika, kun minä eikä "kylänmiehet" ole osanneet vastata. - T-ope
ongelma- kirjoitti:
mökin vesipumppu on reistaillut ja jo uusittukin, mutta aika-ajoin on tullut kokeiltua vanhaa pumppua rassailla.
Siinä omituinen vika, on myös valovirta moottorilla ja kondensaattorilla varustettu, ja se on myös käyntikondensaattori, kytkentä kaavio on siellä kopan sisällä.
Vika ilmeni siten että joskus virran kytkemisessä tai automaatti painekatkaisijan kytkiessä lähti pyörimään, joskus ei ja jurrasi paikallaan. Vaihdettiin kondensaattori uuteen, ja ei vaikutusta. Käämit mitattiin ohmi mittarilla ja sellanen digi mittari ja sen "200" kohdalla oli 29.1 se mihin konkka tulee ja toinen käämi 54.5.
En sitten tiedä mitä tuo mittaus kertoo, onko nuo suoraan vastusarvot vai kerrottava tms tuolla 200? Maihin päin ei johtaneet. Eli arvoja kuitenkin saatiin, että ei ole poikki, eikä suoraa yhteyttäkään- eli oletettavasti on kunnossa.
Alkuperäinen konkka on 12uf ja uusi samankokoinen mikä vaihdettiin siihen ja ei siis toimi. Kuitenkin, kokeiltiin jonkun muun moottorin isommalla konkalla, on 120uf merkintä siinä, niin lähtee pyörimään, mutta pyörii n 10 sek ja alkaa hiljentyä ja jurnuttaa, lopulta pysähtyykin jurraamaan. Tuon voi tehdä muutaman kerran peräkkäin, sitten ei lähde kohta ollenkaan pyörimään vaan jurraa heti kun kytkee virrat..
Mikä' ihme? miten se voi tuolla tavalla käyttäytyä? Onko kuitenkin joku käämi vialla siellä sisällä? Kuumenemisen takia ei pitäisi olla edes voinut hajota, koska on erikseen lämpösuojattu moottori tyyppikilven mukaan.
Laakerit ei jumita yhtään, pyörii kevyesti aina, virta jotenkin sen jarruttaa paikalleen. Kun se pysähtyy jurraamaan sillä isommalla konkalla ja koittaa pyöräyttää niin haraa vastaan, mutta kun sähkön poikkasee niin kevyesti pyörähtää heti. Oumppu osa on siis purettu nokasta auki että siipipyörän näkee ja voi pyöritellä.
Kertokaapa viisaammat mikä vika, kun minä eikä "kylänmiehet" ole osanneet vastata.Vaikuttais etteivät viat välttämättä ole yhtenevät. Ensimmäisellä kysyjällä oli ilmeisimmin viallinen konkka ja nyt molemmat. Tämä edellinen taas vaikuttaisi aivan puhtaalta moottorivialta. Tarkemmin sanoen käämitysvika. "Vanhanajan" nimillä puhuttaessa kyse on yksivaiheoikosulkumoottorista. Nykyinen nimi taitaa olla induktiomoottori. Siinä on kaksi käämiä joista toinen on työkäämi ja toinen apukäämi. Työkäämin resistanssi on usein pienempi kuin apukäämissä joten moottorin pyöriessä voi apukäämissä olla suurempi vaihtojännite kuin työkäämissä joka on suoraan käyttöjännitteessä. Noin 30ohmia tuntuu apukäämiin ihan soveliaalta, mutta n.54 ohmia työkäämissä. Tuntuis kun käämi olisi kaksikäämiä rinnakkain joista toinen on palanut poikki kierrosoikosulkujen seurauksena. Edessä on moottorin uusinta jos pumpun haluaa jälleen käyttöön. Uudelleen käämitys hommana ei ole kovinkaan hankala suorittaa, mutta se on paras jättää ammattihenkilöille ettei moottori muutu käyttäjälle vaaralliseksi.
- ongelma2
T-ope kirjoitti:
Vaikuttais etteivät viat välttämättä ole yhtenevät. Ensimmäisellä kysyjällä oli ilmeisimmin viallinen konkka ja nyt molemmat. Tämä edellinen taas vaikuttaisi aivan puhtaalta moottorivialta. Tarkemmin sanoen käämitysvika. "Vanhanajan" nimillä puhuttaessa kyse on yksivaiheoikosulkumoottorista. Nykyinen nimi taitaa olla induktiomoottori. Siinä on kaksi käämiä joista toinen on työkäämi ja toinen apukäämi. Työkäämin resistanssi on usein pienempi kuin apukäämissä joten moottorin pyöriessä voi apukäämissä olla suurempi vaihtojännite kuin työkäämissä joka on suoraan käyttöjännitteessä. Noin 30ohmia tuntuu apukäämiin ihan soveliaalta, mutta n.54 ohmia työkäämissä. Tuntuis kun käämi olisi kaksikäämiä rinnakkain joista toinen on palanut poikki kierrosoikosulkujen seurauksena. Edessä on moottorin uusinta jos pumpun haluaa jälleen käyttöön. Uudelleen käämitys hommana ei ole kovinkaan hankala suorittaa, mutta se on paras jättää ammattihenkilöille ettei moottori muutu käyttäjälle vaaralliseksi.
KORJAUS . Tarkistin muistilapulta nuo lukemat, ja aivan totta- ovatkin juuri toisinpäin! Kirjoittelin muistinvaraisesti ja päälaelleen meni.
Eli muistilappulle olen piirrellyt jonkinlaisen kondensaattoria kuvaavan merkin ja siinäkohtaa lukemana 54.5 ja se toinen,juurikin pääkäämi 29.1 . Muistinvaralla ei pitäsi kirjoitella,varsinkaan näköjään asiasta mistä ei oikein ymmärrä, eli anteeksi sekaannus.. Ja edelleen, mikä siis voisi olla pielessä- ja voisiko tuota vielä mitenkään mittailla? - vielä-
ongelma2 kirjoitti:
KORJAUS . Tarkistin muistilapulta nuo lukemat, ja aivan totta- ovatkin juuri toisinpäin! Kirjoittelin muistinvaraisesti ja päälaelleen meni.
Eli muistilappulle olen piirrellyt jonkinlaisen kondensaattoria kuvaavan merkin ja siinäkohtaa lukemana 54.5 ja se toinen,juurikin pääkäämi 29.1 . Muistinvaralla ei pitäsi kirjoitella,varsinkaan näköjään asiasta mistä ei oikein ymmärrä, eli anteeksi sekaannus.. Ja edelleen, mikä siis voisi olla pielessä- ja voisiko tuota vielä mitenkään mittailla?semmoinen asia tuli mieleen että eikös tuon tyyppisen moottorin siis pitäisi lähteä pyörimään avittamalla, siis pyöräyttämällä vaan vaikka koko konkan irroittaa?
Voiko roottori hajota että se aiheuttaisi tuommoisen tilanteen kuten edellä kuvattu? Tai voiko osat jotenkin magnetoitua "pilalle" että alkasi noin käyttäytyä- taitaa olla aika epätodellinnen vaihtoehto se?Tuo vaan omituista että väärän arvoisella kondensaattorilla vähän aikaa pyörii ja lopettaa senkin sitten kokonaan?
Ja itse kondensattoreissta vielä kysymys, että tuolla ylempänä oli jossain linkki ja kuva sitten sellaisesta metalli korisesta purkki konkasta, jossa joku öljy sisällä. Nykyään näkee ainoastaan muovisia putkiloita joissa ei varmaankaan ole nesteitä ainakaan hölskyviä määriä, niin onko ne kuitenkin käytännössä samoja värkkejä vai eroaako ne jotenkin?
Tuolta YouTubesta kun katsoo Amerikaanoja ja heidän remontteja ym nimikkeellä vaikka "run capacitor" niin ne näyttää olevan kaikki niitä metallipurkkeja mitä he asentelee ilmastointilaitteisiin. Täällä taas niihin metallisiin ei jurikaan törmää missään, niin onko siihen joku syy vai ihan kehitys vaan edellä Suomessa :-) - saattori..
vielä- kirjoitti:
semmoinen asia tuli mieleen että eikös tuon tyyppisen moottorin siis pitäisi lähteä pyörimään avittamalla, siis pyöräyttämällä vaan vaikka koko konkan irroittaa?
Voiko roottori hajota että se aiheuttaisi tuommoisen tilanteen kuten edellä kuvattu? Tai voiko osat jotenkin magnetoitua "pilalle" että alkasi noin käyttäytyä- taitaa olla aika epätodellinnen vaihtoehto se?Tuo vaan omituista että väärän arvoisella kondensaattorilla vähän aikaa pyörii ja lopettaa senkin sitten kokonaan?
Ja itse kondensattoreissta vielä kysymys, että tuolla ylempänä oli jossain linkki ja kuva sitten sellaisesta metalli korisesta purkki konkasta, jossa joku öljy sisällä. Nykyään näkee ainoastaan muovisia putkiloita joissa ei varmaankaan ole nesteitä ainakaan hölskyviä määriä, niin onko ne kuitenkin käytännössä samoja värkkejä vai eroaako ne jotenkin?
Tuolta YouTubesta kun katsoo Amerikaanoja ja heidän remontteja ym nimikkeellä vaikka "run capacitor" niin ne näyttää olevan kaikki niitä metallipurkkeja mitä he asentelee ilmastointilaitteisiin. Täällä taas niihin metallisiin ei jurikaan törmää missään, niin onko siihen joku syy vai ihan kehitys vaan edellä Suomessa :-)Kyllä tuo vaikuttaa siltä, että moottorin staattorikäämitys on rikki, eli siellä on kierroksia oikosulussa. Roottorin häkkikäämitys ei kylläkään pala, on se niin paksua jöötiä. Tarkista vielä, että laakerointi on kunnossa, eikä roottori hankaa staattoriin.
Noita moottorikondensaattoreita on metallikuorisia, missä on öljyä sisällä. Myös on muovikuorisia, missä eristysöljy on viskositeetiltaan lähinnä hyytelöä. Eli molempia löytyy.
"Käämit mitattiin ohmi mittarilla ja sellanen digi mittari ja sen "200" kohdalla oli 29.1 se mihin konkka tulee ja toinen käämi 54.5.
En sitten tiedä mitä tuo mittaus kertoo, onko nuo suoraan vastusarvot vai kerrottava tms tuolla 200?"
Mittari näyttää suoraan ohmeja, eli ei tarvii kertoa millään luvulla. Mutta jos käämityksessä on muutamia kierroksia oikosulussa, ohmimittauksella sitä on vaikea todeta. - tässä taas-
saattori.. kirjoitti:
Kyllä tuo vaikuttaa siltä, että moottorin staattorikäämitys on rikki, eli siellä on kierroksia oikosulussa. Roottorin häkkikäämitys ei kylläkään pala, on se niin paksua jöötiä. Tarkista vielä, että laakerointi on kunnossa, eikä roottori hankaa staattoriin.
Noita moottorikondensaattoreita on metallikuorisia, missä on öljyä sisällä. Myös on muovikuorisia, missä eristysöljy on viskositeetiltaan lähinnä hyytelöä. Eli molempia löytyy.
"Käämit mitattiin ohmi mittarilla ja sellanen digi mittari ja sen "200" kohdalla oli 29.1 se mihin konkka tulee ja toinen käämi 54.5.
En sitten tiedä mitä tuo mittaus kertoo, onko nuo suoraan vastusarvot vai kerrottava tms tuolla 200?"
Mittari näyttää suoraan ohmeja, eli ei tarvii kertoa millään luvulla. Mutta jos käämityksessä on muutamia kierroksia oikosulussa, ohmimittauksella sitä on vaikea todeta.Eli aivan sama onko öljy täytteinen tai tuollainen muovikuorinen konkka- kun arvot on samat niin ajaa saman asian? Ok. noin se lienee.
Kumma vaan tuolla Youtubessa tosiaan kun Amerikaanot korjaa laitteita, jos laittaa hakuun "runcapacitor" niin videoita löytyy ja aina ne on noita metallipurkkeja joissa on öljy, ja ne jopa hölskyy kun ravistaa ja kuuntelee korvan lähellä pitäen.
Joo mittaus asiaa mietin myös, ei sitä tarvi kertoa tietenkään, lienee se "2oo" vaan että 0-200 asteikko kyseessä jne, eli se näytti suorillaan lukeman. Nyt kun vaan tietäsi oikeita arvoja, mutta ei ehkä kerro koko totuutta sekään jos kierroksia käämissä on oikosessa, taitaa ohmi mittari olla liiana karkea väline tms siihen kuitenkin tai niillä jännitteillä ei läpilyöntiä tule mitä mahdollisesti tulee käyntivirroilla... Eli joku muu mittaus sen kertoisi, eristysvastus tms, mutta eip ole.
Kaippa se vaan jotenkin saa väärällä , liian isolla konkalla jonkun hetkellisen käynnistys voima piikin kun siten pyörii ne muutamat sekunnit.. melko erikoinen tapaus. - siirto..
tässä taas- kirjoitti:
Eli aivan sama onko öljy täytteinen tai tuollainen muovikuorinen konkka- kun arvot on samat niin ajaa saman asian? Ok. noin se lienee.
Kumma vaan tuolla Youtubessa tosiaan kun Amerikaanot korjaa laitteita, jos laittaa hakuun "runcapacitor" niin videoita löytyy ja aina ne on noita metallipurkkeja joissa on öljy, ja ne jopa hölskyy kun ravistaa ja kuuntelee korvan lähellä pitäen.
Joo mittaus asiaa mietin myös, ei sitä tarvi kertoa tietenkään, lienee se "2oo" vaan että 0-200 asteikko kyseessä jne, eli se näytti suorillaan lukeman. Nyt kun vaan tietäsi oikeita arvoja, mutta ei ehkä kerro koko totuutta sekään jos kierroksia käämissä on oikosessa, taitaa ohmi mittari olla liiana karkea väline tms siihen kuitenkin tai niillä jännitteillä ei läpilyöntiä tule mitä mahdollisesti tulee käyntivirroilla... Eli joku muu mittaus sen kertoisi, eristysvastus tms, mutta eip ole.
Kaippa se vaan jotenkin saa väärällä , liian isolla konkalla jonkun hetkellisen käynnistys voima piikin kun siten pyörii ne muutamat sekunnit.. melko erikoinen tapaus."Kaippa se vaan jotenkin saa väärällä , liian isolla konkalla jonkun hetkellisen käynnistys voima piikin kun siten pyörii ne muutamat sekunnit.. melko erikoinen tapaus"
Ei niinkään erikoinen. Jos johdinkäämin kierroksia on oikosulussa, niin käämin induktanssi on ratkaisevasti pienempi. Silloin käynnistymiseen ja pyörimiseen tarvittavan oikean vaihesiirron saamiseen tarvitaan isompi kondensaattori. Mutta tällöin käämi lämpeää voimakkaasti ja siellä käämeissä saattaa olla lämpösuoja, mikä kytkee sähköt pois, kun lämpenee...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681274Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä261271Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171009Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241002- 42949
- 72915
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että272913