Missä kiväärimerkissä huonoimmat

mjik

Sovitukset/ työnjälki, ja missä paras työnjälki/tarkat sovitukset koohtuuhintaan?. Entä hyvä ja halpa kiikari hirvikivääriin?

10

558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska.

      Voi sanoa, että hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan.

    • ...

      Venäläisessä ww2:n aikana valmistetussa mosin nagantissa on aika väljät sovitukset ja työn jälki on mitä sattuu olemaan.

    • kahles

      kiikarissa älä säästä vaan osta kerralla kunnon kiikari kahles zeiss tai yms tällöin ase antaa hivenen anteeksi
      tikka on suht edullinen ja kotimainen

    • kaukoputkihomo(sapie

      Tässä uhkaa tulla kiikarista kohtuuttoman paljon asiaa, mutta kun kysyjä kysyy halpaa ja vastaajat vastaavat että osta kallis, niin ei auta kuin sekaantua.

      Jos kiikarin täytyy olla halpa niin se ei voi olla kallis. Silti se voi olla kohtuullisen käyttökelpoinen. Suosittelisin hirvikivääriin suhteellisen pienikokoista ja vain vähän suurentavaa, kiinteällä (lue: ei zoomia) okulaarilla varustettua mallia. Esimerkiksi jokin luokkaa 4x30 oleva eli noin 30mm objektiivi ja kiinteä 4-kertainen suurennus voisi olla hirvimetsällä ihan OK - kunhan se on tukevatekoinen, eli kaikkein halvinta ei pidä etsiä. Myös esim. jokin tukeva 3x21 voisi olla täysin riittävä ja helpompi ampua kuin esim. jokin 12*56 perunanuija.

      Hirvenmetsästys tapahtuu yleensä päivänvalossa, siksi objektiivin ei tarvitse olla suuri. Hirvet ammutaan yleensä alle 100 metrin matkalta ja se on iso eläin, siksi suurennuksen ei tarvitse olla tähtitieteellinen. Metsästystilanteet ovat yleensä samantyyppisiä, siksi ei tarvita zoom-okulaaria. Mieluiten tietysti ammutaan seisovaan maaliin ja tällöinkin suurenus on riittävä. Jos välttämättä haluaa ampua liikkuvaan maaliin (ja toivottavasti on sitä myös erikseen ahkerasti harjoitellut) niin siinäkin pieni suurennus on hyvä.

      Statusarvoista ei kannata maksaa mitään jos on säästöbudjetilla liikkeellä. Tärkeintä on että perusasiat ovat kunnossa eli kiikari on hyvin kiinnitetty, kohdistettu, sen kanssa ampumista on harjoiteltu ja se tuntuu riittävältä.

      • kaukoputkihomo(sapie

        Tämäkin voisi olla riittävä ja hinta on humaanilla tasolla

        http://www.villenkello.fi/shop/kauppa7/products.php?&action=show&id=2968&show=all

        Voi olla vaikea löytää pieniobjektiivista tähtäintä jossa on kiinteäpolttovälinen okulaari, mutta kun säädät tuon zoomin 3-kertaiselle suurennukselle ja pidät sen siinä kohdistuksesta harjoittelun kautta riistalaukaukseen niin ajaa saman asian.

        Jos 21 milliä tuntuu pieneltä objektiivilta niin voin lohduttaa että kyllä se sun silmäs pupilli on vielä pienempi (ellet lukeudu Avatar-elokuvan tähtikaartiin). Päivänvalossa tuo riittää puhtaasti noilla suurennuksilla (ja vähän hämärässäkin). Ja jos nolottaa mennä jahtikavereiden eteen noin pienen vehkeen kanssa niin voithan aina tekstata tushilla selkääsi "niin niin mutta mulla on metrinen kalu housuissa!".


    • Kläppi

      Itse laitoin juuri Tikan T3:sen (30-06) ja siihen Burris Fullfield 2 2-7x35. Pyssy joku 700€ ja kiikari Optilokin jalkoineen 300€. Ei Häyhäkään mitään Zaissia käyttäny ku iltahämärissä pystykorvalla roikasi 450m vihollista nuppiin. Ei kiikari ampujaa tee vaan kova harjoittelu. Tietenkin saa maksaa jos haluaa mutta ei tarpeellista tarkkoihin osumiin.

      Tikkaa ja Sakoa suosittelen.

      • ostin, eikä laitoin

        Mihin laitoit sen T3:sen? Kaappiin? Sängyn alle?


      • Kläppi
        ostin, eikä laitoin kirjoitti:

        Mihin laitoit sen T3:sen? Kaappiin? Sängyn alle?

        joku aukoo rohkeasti päätään ja nussii pilkkua. Noh ei sole poka mikhään! Kaapissapa hyvinkin silloin kun sillä ei ammuta, mutta ahkerasti pakkaa olehmaan käytössä radalla ja mettässä ympäri vuoden.

        Ettei mene ihan legendaariseksi tämä ja pysythään aiheessa.

        Asensin tuon Burriksen ja oli kyllä hyvä. Tarkka, ja suurennus riittää hyvin vaikka ei kauhean suuri olekhaan. Leupoldin vx-1 2-7x33 kanssa samantyyppisiä. Remingtonin 700 sarja on ollut kans hyvän olonen tuliluikku. Pelaa hyvin jäässä ja lumessa uineenakin.


      • Kläppi

        on muuten hyvä kans tuo tikan M55. Kaapista löytyy tuommonen kans ja hyvin on kestäny. Net ei taija kauhean kalliita olla jos käytettynä jostaki löytää hyväkuntosen.


    • jak pauer

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe