Kuinka helppoa

5+17

On siirtyä windowsista vaikkapa ubuntuun? Ubuntu on lukemani perusteella paras vaihtoehto aloittelijat kuten minä. AIinut kokemus linuxista on se kun kaveri räpläsi jotain versiota vuosia sitten (on siitä ainakin 6-vuotta) ja minä seurasin tapahtumaa vierestä... ei näyttänyt kovin helpolta silloin.

Kysymyksiä.

- Miten ohjelmat asennetaan ubuntussa?

- MIkä on paras palomuuri ubuntulle? Jos sellaista siis tarvitsee.

- Mikä on paras virusten torjunta?

12

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeeta.

      >...on lukemani perusteella paras vaihtoehto...

      Linuxin käyttö ei vaadi muuta kuin hieman tervettä järkeä. Viestisi perusteella sinulla ei tunnu olevan ihan riittävästi. ;)

      • 19+14

        Siinä taas yksi elitisti jonka asenne saa ihmiset pysymään muissa käyttöjärjestelmissä.


      • kunniasta
        19+14 kirjoitti:

        Siinä taas yksi elitisti jonka asenne saa ihmiset pysymään muissa käyttöjärjestelmissä.

        >...saa ihmiset pysymään muissa...

        Mieluummin niin kuin se että ihmiset ajautuu Microsoftin suosittelemaan Ubuntuun. ;)


    • ihan helppoa on siirtyä. Ohjelmat asennetaan (esim.) LISÄÄ-POISTA-luettelosta. Palomuuria ei erikseen tarvitse, kuin ei myöskään virustorjuntaa. "Oma Tietokone" on "Sijainnit", eli vähän eri termistöä, mutta ihan helppoa. Siittä vaan!

    • Sd1jksCUaZ

      Paras Linux-jakelu on sama kuin kaverillakin. Saa neuvoja helposti.
      Ohjelmat asennetaan valikosta löytyvällä"Lisää/poista sovelluksia" jutulla.
      Palomuuri- ja virustorjunta-asiat saa unohtaa.

    • toimii hyvin

      >- Miten ohjelmat asennetaan ubuntussa? <

      Synaptic-pakettienhallinnalla.

      >- MIkä on paras palomuuri ubuntulle? Jos sellaista siis tarvitsee.<

      Itse Ubuntu ja sinä itse.

      >- Mikä on paras virusten torjunta? <

      Itse Ubuntu ja sinä itse.

    • Ubuntu, Mac OS X ja Suse on varmasti helpoimpia. Vähän riippuu käyttötarkoituksista. Ubuntussa ohjelmat tulee yleensä mukana, että on siellä lisää/poista sovelluksia -listassa, lisäämällä pakettilähde jolloin ohjelmat näkyy Synapticissa tai sitten klikataan Ubuntun versiolle tehtyä .deb -pakettia. Palomuuri tulee mukana joskaan sinun ei siitä tarvitse välittää ja virustentorjunnat on jotain Windowsjuttuja.

      • fsfsf

        Kiitoksia


    • Ubuntu tutuksi
    • Linux-leirissämme tosiaan on melko paljon myös elitistisiä mulkeroita, kuten jo huomasit, mutta dokumentointi lukemalla ja propellipäät ja heidän mielipiteensä unohtamalla on jo päässyt hyvään alkuun.

      - Ohjelmat asennetaan pakettihallinnasta, katso dokumentaatio.

      - Palomuuria ei Linuxeissa välttämättä ole, koska sitä ei tarvita.

      - Virustorjuntaa ei ole, koska virukset tehdään Windowseille. Windowsien viruksia torjumaan toki saa skannereita myös Ubuntuun.

    • 1+9 = 11?
      • näin.

        Tuossa vaiheessa järjestelmä on jo käyttövalmiina kun Windowsilla rupeaisit vasta siinä vaiheessa asentelemaan service packeja, toimistosovellusta, kuvankäsittelyä, jne, jne,...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe